Magazin, ianuarie-iunie 1986 (Anul 29, nr. 1-26)

1986-01-04 / nr. 1

CD* •si seșg • • ■»; • O viață pentru mai înaltă experiență și dăruire revoluționară Acest început de ianuarie este un moment de vibrantă sărbătoare pentru cercetarea științifică românească, pentru toți cei care activează pe tărîmul științei și tehnicii, momentul unor alese gînduri și sentimente de adîncă prețuire și recunoștință față de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu — savant și militant revoluționar care și-a pus întreaga viață in slujba patriei socialiste, a idealurilor de progres și prosperitate a României. Contribuțiile de seamă aduse personal de eminentul om de știință român, larg recunoscute și apreciate pe plan internațional sunt completate de vasta activitate de organizare și îndrumare a științei românești, regăsită in uriașa muncă de conducere a tuturor domeniilor științei și tehnicii românești, în impulsionarea integrării cercetării cu învățămîntul și implicit cu producția. Această concepție științifică, amplă și novatoare, promovată cu consecvență de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a avut darul de a propulsa pe traiectorii de eficiență și creativitate și activitatea noastră , întreaga electrotehnică românească a beneficiat din plin de sprijinul direct, nemijlocit al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu. Fiecare întîlnire pe care a avut-o cu colectivul Institutului de cercetare științifică și inginerie tehnologică pentru electrotehnică a condus la realizarea unei noi calități a muncii noastre, la o fertilă reorientare spre prioritățile științifice și tehnice naționale și mondiale, un stimulent concret spre cutezanță creatoare și autodepășire. Astfel, îndrumările și indicațiile primite pentru valorificarea superioară a resurselor energetice prin creșterea randamentului echipamentelor electrotehnice se numără printre cele mai importante câștiguri ale cercetătorilor din I.C.P.E. — ele au condus la reconsiderarea concepției privitoare la mașinile electrice, corpurile de iluminat, siguranțele fuzibile și tracțiunea electrică urbană. Este vorba de o nouă orientare ce a devenit un mod de gîndire permanent din care au rezultat produse superioare, de calitate. In comparație cu soluțiile anterioare acestea vor aduce importante economii de energie electrică , peste 50 000 MWh economisiți numai intr-un singur an de aplicare. Ampla directivare tehnico-științifică este însoțită și armonios susținută de o concepție revoluționară, novatoare, privind formarea oamenilor de știință, pornind de la realitățile concrete ca și de la direcțiile de dezvoltare prioritare stabilite de documentele de partid. Ne este viu în minte îndemnul înflăcărat pe care tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu l-a rostit cu prilejul Congresului științei și invățămintului de a face totul pentru ridicarea pe noi trepte calitative a întregii activități de cercetare științifică și invățămint, iar noi, cei din știință și tehnică, știind că în fruntea Consiliului Național al Științei și Invățămintului a fost aleasă această personalitate de frunte a vieții noastre științifice, politice și social-economice avem certitudinea succeselor viitoare, a ridicării României pe noi culmi de civilizație și progres. Ing. CRISTIAN-TRAIAN BARCA directorul Institutului de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică pentru Electrotehnică Luna începutului de an, luna ianuarie este marcată, așa cum știm, de aniversări profund semnificative la care sufletul fiecărui cetățean al patriei noastre vibrează de dragoste și respect : prima dintre ele — ziua aniversară a eminentei personalități, exemplu de dăruire pentru mai binele țării, tovarășa academician doctor inginer • Elena Ceaușescu, membru în Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central al P.C.R., președintele Consiliului Național al Științei și Invățământului, prim viceprim-ministru al guvernului. In calitate de cadru didactic ce-mi desfășor activitatea in invățămintul superior, apropierea zilei de naștere a stimat binele țării tei și iubitei academician doctor inginer Elena Ceaușescu îmi prilejuiește noi rememorări privind contribuția esențială pe care această strălucită personalitate științifică a avut-o de-a lungul anilor în afirmarea științei românești, in perfecționarea invățămîntului de toate gradele, inclusiv cel superior, in realizarea concepției secretarului general al partidului privind integrarea invățămintului cu cercetarea și producția. Aportul tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu în organizarea cercetării științifice și a integrării invățămintului cu cercetarea și producția precum și rezultatele remarcabile obținute prin cercetările Întreprinse in domeniul chimiei au depășit demult granițele tării. Numeroasele titluri oferite de academii și institute de invățămint superior din toate continentele sînt o dovadă a recunoașterii pe plan mondial a capacității creatoare a tovarășei Elena Ceaușescu. Am urmărit cu nemărginită admirație contribuția de o excepțională însemnătate a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu la elaborarea programelor de dezvoltare economico-socială a țării pe baza celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, la înflorirea continuă a științei, invățămintului și culturii, in înfăptuirea politicii interne și externe a României socialiste contemporane. Constituirea Consiliului Național al Științei și Invățămintului al cărui președinte este tovarășă academician doctor inginer Elena Ceaușescu ne oferă nouă, cadrelor didactice din învățămîntul superior, posibilitatea unei și mai bune și directe colaborări cu specialiștii din cercetare și producție. Constituirea unor colective multidisciplinare alcătuite din cadre didactice, cercetători, specialiști din producție, va conduce la scurtarea termenelor de finalizare a cercetării. Cuvîntarea de foarte mare însemnătate rostită de președintele Consiliului Național al Științei și Învățămintului la încheierea lucrărilor Congresului in care sînt prezentate sarcinile ce revin invățămintului și cercetării constituie pentru noi programul pe care se va baza întreaga noastră activitate de viitor. Acum, cu prilejul zilei de naștere, gindurile nu se îndreaptă cu recunoștință, dragoste și deosebit respect către distinsa sărbătorită, unindu-i din adincul inimii ani mulți și fericiți, multă sănătate și putere de muncă pentru a-și îndeplini cu aceeași exemplaritate înaltele Îndatoriri cu care a fost învestită pentru binele întregului popor. Conf. dr. ing. FILOFTE1A NEGRUȚIU rector al Universității din Brasov Tapiserie de Ileana Balotă (detaliu) Exemplu de abnegație comunistă pentru înflorirea patriei în tradiționala atmosferă sărbătorească a acestor zile, și oamenii muncii din Institutul Central de Biologie au trecut pragul Anului Nou, asemeni întregului nostru popor, cu hotărirea fermă de a-și îndeplini planurile de viitor, cu cea mai fierbinte dorință de a răspunde prin fapte, generoasei urări pe care ne-a adresat-o tuturor secretarul general al partidului și președintele țării, tovarășul Nicolae Ceaușescu, la cumpăna anilor. O dată cu îndeplinirea sarcinilor trasate biologiei de Congresul al XIII-lea al Partidului Comunist Român, urmând neabătut orientările și indicațiile de inestimabilă valoare primite direct din partea secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cercetătorii și cadrele didactice din domeniul biologiei vor avea permanent ca deviză chemarea adresată de tovarășa Elena Ceaușescu de la înalta tribună a primului Congres al științei și Invățământului : „înfăptuirea revoluției tehnico-științifice cere din partea oamenilor de știință spirit revoluționar, îndrăzneală și inițiativă“. Cu această angajare de conștiință și cu sentimente de nețărmurită dragoste și prețuire, adresăm cu căldură și adîncă stimă, cu prilejul sărbătoresc al aniversării zilei de naștere, omagiul nostru respectuos tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului, președintele Consiliului Național al Științei și Invățământului, dăruindu-i inimile noastre atașate cauzei nobile, patriotice, și revoluționare, pe care o slujește : știința în slujba progresului și păcii. Activitatea științifică a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu in domeniul chimiei macromoleculare în special, activitatea de promovare a noilor tehnologii și Introducerea progresului tehnic în toate ramurile economice și sociale, precum și aprecierile și îndrumările de înaltă competență pe care le-a adresat biologiei cu diferite prilejuri, s-au constituit pentru noi un îndreptar și exemplu viu de abordare cu curaj a cercetărilor moderne asupra lumii vii, la macro și micronivel de aprofundare a fenomenelor vieții cu deschidere spre noi orizonturi ale cunoașterii umane. Suntem mindri că trăim intr-o epocă de mari prefaceri, in care biologia are un loc de cinste, cu implicații din ce în ce mai însemnate in evoluția socială. De aceea, odată cu urarea noastră fierbinte de „La mulți ani !“, ținem să o asigurăm pe tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, că vom face totul pentru îndeplinirea vibrantei chemări adresată cercetătorilor și cadrelor didactice, cu deplină răspundere comunistă. Acum, la începutul Noului An, al unui cincinal cu perspective deosebit de luminoase pentru dezvoltarea societății românești, oamenii muncii din Institutul Central de Biologie și-au propus o angajare mai fermă de pe poziții materialistdialectice în confruntarea dintre vechi și nou, pentru triumful celor mai generoase și nobile idei înscrise în Programul partidului de dezvoltare a societății socialiste multilateral dezvoltate și a Înaintării României spre comunism, urmând neabătut exemplul, modul de muncă și de luptă revoluționară al secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu și al tovarășei sale de viață, cărora le dorim din toată inima ani mulți și fericiți spre binele și prosperitatea neamului românesc. NATALIA DUMITRAȘC Secretar al Organizației de Partid, Institutul de Științe Biologice București Nr. 1 (1473) din 4 ianuarie 1986 Cu sentimentul celei responsabilități față în vasta acțiune de elaborare a concepției de reorganizare a cercetării științifice românești pentru a corespunde obiectivelor cuprinse în programele de dezvoltare stabilite de partid, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, ca om de știință de prestigiu internațional, a dezvoltat o nouă concepție revoluționară pentru întreaga gîndire științifică românească. Militantă activă încă din anii ilegalității, tovarășa Elena Ceaușescu a participat cu dăruire la desfășurarea întregului proces revoluționar din țara noastră. Strălucitele calități ale tovarășei Elena Ceaușescu, de om politic și savant ridicat prin muncă și dăruire din rîndurile clasei muncitoare, profund devotat intereselor poporului român, idealurilor inalte ale umanismului revoluționar s-au afirmat în plenitudinea lor in epoca de puternic avint constructiv inaugurat de Congresul al IX-lea, epocă dominată de spiritul revoluționar, profund științific, promovat de secretarul general al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Ca om de știință și ca factor activ de transpunere în viață a politicii partidului nostru de întărire a legăturilor științei cu producția, cu nevoile actuale și de perspectivă ale societății socialiste românești, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu s-a angajat cu toate forțele in realizarea unui proiect unic care a dobindit valoare de etalon pentru întreaga concepție a cercetării românești: integrarea organizatorică, structurală și funcțională a cercetării, ingineriei tehnologice și a invățămintului superior cu producția. Așa cum s-a subliniat și la recentul Congres al științei și invățămintului, o pondere de prim ordin in realizarea sarcinilor trasate de Congresul al XIII-lea pentru dezvoltarea economiei naționale mai înalte de partid și popor revine cercetării științifice și ingineriei tehnologice. Cercetarea științifică trebuie să se angajeze cu toată hotărirea in realizarea noului plan cincinal și a perspectivelor pînă in anul 2000. O atenție deosebită este acordată in acest sens energeticii nucleare care are in față un vast program de activitate legat atît de punerea in funcțiune a primei centrale nucleare românești cit și de asigurarea contribuției energeticii nucleare la realizarea industriei energetice a țării până in anul 2000. Ca președinte al Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a inițiat, a coordonat și dirijat întregul program de cercetare destinat dezvoltării energeticii nucleare in țara noastră, ca și programul de asimilare în țară a echipamentelor și materialelor speciale cu tehnologii de vidf necesare realizării programului nuclear. Mindride ne desfășura activitatea sub directa îndrumare a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, cu simțămîntul înaltei responsabilități față de patrie și partid, energeticienii și fizicienii care lucrează in domeniul energeticii nucleare se angajează să depună toate eforturile necesare pentru ridicarea continuă, pe trepte ci mai inalte de calitate, a întregii activități de cercetare și inginerie tehnologică. In acest ceas aniversar noi, cei care ne desfășurăm activitatea in citadela fizicii românești ii urăm tovarășei Elena Ceaușescu multă sănătate și forță creatoare pentru deplina afirmare a științei și spiritualității românești. Dr. Ing. САМИ WILEZECK șef de secție la Institutul de Reactori Nucleari Energetici din Institutul Central de Fizici -