Magazin, ianuarie-iunie 1989 (Anul 32, nr. 1-25)

1989-01-07 / nr. 1

0 [UNK]4 В S Nr. 1 (1629) din 7 ianuarie 1989 ыми [UNK]д- himi sh. чти [UNK]д TRĂIM EPOCA ÎN CARE STIINTA ESTE TEMELIA MARILOR NOASTRE ÎMPLINIRI In aceste zile marcate de atmosfera sărbătorească a aniversării zilei de naștere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, aniversare scumpă întregului nostru popor, sub însemnul înnobilării unei tradiții dragi și cu o profundă reverberație in conștiința noastră, este îmbucurător să reprivim timpul creației cu care ne identificăm și noi, cei ce ne desfășurăm activitatea In cercetare. Epoca pe care o parcurgem este epoca marilor împliniri, inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului, epocă profund dinamizată de gândirea politică, filozofică, economică a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de marea sa capacitate de a defini obiectivele majore ale strategiei dezvoltării României socialiste. în acest cadru, știința — pe care politica partidului nostru a situat-o la temelia edificării societății socialiste multilateral dezvoltate — a fost și este chemată să îndeplinească mereu mai deplin, mai prompt rolul de importantă și efectivă forță de producție, iar promovarea fermă a științei în agricultură, ca și in toate celelalte domenii de activitate, a reprezentat și reprezintă o puternică contribuție la dezvoltarea socialeconomică a patriei. Expresia strălucită a modului în care știința românească își îndeplinește înalta misiune ne-o relevă în chip remarcabil activitatea neobosită, de înaltă competență, pe care tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, savant de largă recunoaștere internațională o desfășoară in fruntea Consiliului Național al Științei și învățămintului, în calitatea sa de prestigios om politic al societății noastre, investit cu înalte responsabilități de partid și de stat, care conduce și îndrumă cu o exemplară dăruire aplicarea în viață a politicii partidului în domeniile științei, învățământului și culturii, factori decisivi pentru mersul ferm al României pe calea progresului și înfloririi multilaterale, pentru bunăstarea Întregului nostru popor, îndrumarea și sprijinul nemijlocit pe care tovarășa Elena Ceaușescu le acordă cercetării științifice din agricultură au determinat obținerea unor rezultate care contribuie substanțial la creșterea producțiilor, la dezvoltarea fără precedent a acestei ramuri de bază a economiei naționale, îmi face o deosebită plăcere să consemnez, în acest moment aniversar, în semn de înaltă stimă și prețuire ce le datorăm tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, că munca desfășurată de cercetătorii Institutului nostru și ai stațiunilor de cercetare pe care le coordonăm a avut ca rezultat crearea, in ultimele mai bine de două decenii, a peste 200 soiuri și hibrizi de cereale, plante tehnice și furaje. Printre principalele însușiri ale noilor creații biologice, pe prim-plan se situează marea capacitate de producție. Noile creații dispun de însușiri corespunzătoare imperativelor unei agriculturi de tip intensiv, și anume, au un conținut ridicat de substanță utilă, rezistență genetică la boli, dăunători și condiții climatice mai puțin favorabile, sînt adaptabile la cerințele diverselor zone naturale ale țării ; aceste însușiri incorporate, de înaltă valoare biologică, se regăsesc în semințele pe care cercetarea le livrează an de an, in cantitățile necesare, unităților de producție. O dată cu noile soiuri și noii hibrizi, așa cum în repetate rînduri ne-a cerut-o tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, noi am elaborat tehnologiile corespunzătoare de cultură, a căror aplicare riguroasă reprezintă cheia exprimării înaltelor însușiri ale noilor organisme biologice. Transpunerea in practică a acestor rezultate a dus la realizarea unor niveluri încă neatinse în producția de cereale a țării și a deschis multor unități agricole drumul spre cucerirea înaltului titlu de Erou al Noii Revoluții Agrare, în spiritul chemării formulate de tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu, de a intensifica activitatea de cercetare științifică. în etapa actuală, cercetările noastre sînt marcate de aplicarea biotehnologiilor, a ingineriei genetice, a mijloacelor noi oferite de chimie, biochimie, fiziologie, de tehnicile nucleare și tehnicile de calcul folosite într-un amplu complex interdisciplinar, ca instrumente ale intensificării investigației științifice în profunzimea materiei vii. în acest context, receptînd cu promptitudine ideile științifice ale tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, voi aminti, in primul rînd, lucrările consacrate studierii mecanismului de fixare a azotului atmosferic de către plante, lucrări care se desfășoară atit in direcția ameliorării integrate a simbiozelor dintre parteneri, în cazul plantelor leguminoase, cit și in cea a dotării plantelor neleguminoase cu o sursă proprie de aprovizionare cu azot, sub forma perfectării unor asociații in simbioză cu microorganismele fixatoare de azot din rizosferă sau a includerii Informației genetice care controlează capacitatea de fixare, direct in genomul plantelor, grație progreselor înregistrate de cultivare și fuzionare a protoplaștilor, precum și realizarea tehnologiei ADN recombinat. Datorăm spiritului de înaltă rigoare științifică, îndrumătorului și organizatorului cercetării românești, omului politic prestigios care este tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu cele mai importante realizări ale noastre, și totodată pildei strălucite pe care ne-o oferă zi de zi domnia sa, de a ne conjuga și orchestra capacitatea, energiile, forța de creație în vederea sporirii prin noi înșine a valorii științifice naționale și creșterii prestigiului științei și cercetării românești in lume. O atenție deosebită o acordăm perfecționării tehnologiei culturilor irigate in vederea valorificării superioare a apei, pentru a obține sporuri cit mai mari de recoltă pe fiecare milimetru de apă folosit. Ne preocupăm temeinic de elaborarea unor metode perfecționate de utilizare rațională, in protecția plantelor, a produselor create de puternica chimie românească in contextul extinderii combaterii integrate a bolilor și dăunătorilor, astfel incit și imperativele protecției mediului înconjurător să fie cit mai deplin satisfăcute, iar condițiile de viață ale omului mereu îmbunătățite. în acest moment aniversar, doresc să subliniez in mod deosebit faptul că cele dinții rezultate in direcțiile amintite, confirmă plenar și în chip remarcabil valoarea îndrumărilor concrete de care cercetătorii institutului de la Fundulea au beneficiat si beneficiază din partea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, promotor neobosit al noului, al marilor valori ale științei. Acum, cînd întreaga națiune aniversează ziua de naștere a domniei sale, adresăm tovarășei Elena Ceaușescu simțămintele noastre de adîncă recunoștință, de înaltă stimă și prețuire savantului de largă recunoaștere internațională, cărora le alăturăm din inimă cele mai calde urări de sănătate și putere de muncă pentru înflorirea pe mai departe a științei românești, pentru aplicarea mai fermă a relației cercetării cu producția nemijlocită, pentru edificarea noii civilizații, socialiste, pentru gloria și strălucirea României socialiste. Dr. ing. CRISTIAN HERA directorul Institutului de Cercetări pentru Cereale Și Plante Tehnice, Fundulea PROMOTOR CONSECVENT AL MODERNIZĂRII ȘI PROGRESULUI TEHNIC Afirmarea cu deosebită pregnanță a științei românești ca factor activ de dinamizare a amplelor procese de dezvoltare multilaterală a României socialiste, îndeosebi după istoricul Congres al IX-lea al Partidului Comunist Român — de cind la conducerea destinelor patriei se află tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al partidului, președintele țării —, pune în evidență uriașul potențial creator al inteligenței științifice românești. In cadrul acestei efervescențe creatoare, un rol de primă mărime l-a avut și îl are activitatea neobosită a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, prim viceprim-ministru al guvernului președintele Consiliului Național al Științei și învățământului, eminent om politic devotat progresului tehnico-științific al țării, edificării societății socialiste multilateral dezvoltate pe baza celor mai avansate cuceriri ale cunoașterii contemporane. Sub Îndrumarea și coordonarea de înaltă competență a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, cercetarea științifică — aplicativă și fundamentală —, ingineria tehnologică, acționează pentru înfăptuirea neabătută a strategicelor obiective trasate de Congresul al XlII-lea și Conferința Națională ale partidului. In spiritul orientărilor și indicațiilor de o inestimabilă valoare teoretică și practică formulate de secretarul general al partidului in Expunerea prezentată la recentul forum al democrației noastre muncitorești-revolutionare. Prin prodigioasa sa activitate de militant comunist, de strălucit om de știință — autor al unei remarcabile opere științifice tradusă în numeroase țări ale globului —, acționînd cu energie și clarviziune în vederea orientării prioritare a cercetării științifice către direcțiile esențiale ale noii revoluții tehnico-științifice din actuala etapă de dezvoltare a României, a soluționării optime a tuturor problemelor majore impuse de amplele programe de modernizare a economiei, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu constituie un ilustru exemplu de îmbinare armonioasă a calităților omului politic și omului de știință, promotor al celor mai înalte idealuri de pace și progres ale lumii contemporane. Așa cum sublinia domnia sa in deosebit de importanta cuvintare rostită la ședința de deschidere a celui de-al III-lea Congres Național de Chimie — prilej de manifestare a largului prestigiu internațional de care se bucură cercetarea științifică românească din domeniul chimiei. „Un rol de importanță deosebită in dezvoltarea economico-socială, deci și a industriei chimice, au avut știință, invățămintul, care, in anii socialismului, au cunoscut o puternică dezvoltare și au avut o contribuție determinantă in realizarea tuturor planurilor și programelor de dezvoltare economico-socială. Putem afirma cu tărie că realizările pe care le-am obținut nu ar fi putut fi înfăptuite fără dezvoltarea puternică a învățământului, a cercetării științifice în țara noastră“. Desfășurându-ne activitatea pe baza „Programului de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducere a progresului tehnic pe perioada 1986— 1990“, elaborat sub directa conducere a tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, președintele Consiliului Național al Științei și învățămintului, și In conformitate cu direcțiile specifice de modernizare in domeniul mașinilor unelte, colectivul de muncă din Institutul de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică pentru Mașini Unelte „Titan” București participă activ, alături de celelalte institute de cercetare la implementarea cit mai eficientă în industrie a soluțiilor celor mai valoroase elaborate de gândirea științifică proprie. Asigurarea documentației de execuție pentru linii automate, mașini unelte speciale și specializate din programele prioritare pentru ramuri industriale de importanță deosebită ale economiei naționale, precum și cele cuprinse în programele de modernizare a întreprinderilor, perfecționarea organizării producției și muncii, extinderea utilizării tehnicii de calcul, reprezintă aspecte concludente ale contribuției institutului nostru la accelerarea introducerii progresului tehnic in industria constructoare de mașini, la ridicarea calității și fiabilității produselor. Avem in permanență in vedere exemplul strălucit al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu. în cuvintarea rostită la Plenara Consiliului Național al Științei și învățămintului, tovarășa Elena Ceaușescu sublinia cu indreptățit temei : „înfăptuirea programelor de organizare și modernizare a producției trebuie să ducă la creșterea productivității muncii, la reducerea consumurilor de materiale și energetice, la ridicarea nivelului tehnic și calitativ al tuturor produselor care să satisfacă cele mai exigente cerințe din punctul de vedere al calității și fiabilității. După cum a apreciat secretarul general al partidului, problema calității este problema fundamentală a economiei noastre în următoarea etapă — și trebuie să se facă totul pentru deplina ei soluționare". In aceste momente aniversare, de unanimă cinstire a personalității de excepție care este tovarășa academician doctor Inginer Elena Ceaușescu, eminent om politic și savant de largă recunoaștere internațională, toți cei ce lucrează la activitatea de cercetare științifică și inginerie tehnologică, asemeni întregului nostru popor, folosesc prilejul aniversării zilei sale de naștere pentru a-i aduce un călduros și însuflețit omagiu, recunoștință și aleasă prețuire pentru vasta sa activitate militantă, revoluționară pentru edificarea societății socialiste multilateral dezvoltate In patria noastră, însoțim aceste gînduri de prețuire și cinstire cu tradiționala urare LA MULȚI ANI ! Cercetător științific DRAGA ATANASIU președintele Consiliului Științific al Institutului de Cercetare Științifică și Inginerie Tehnologică pentru Mașini Unelte „Titan“