Magazin, ianuarie-iunie 1995 (Anul 38, nr. 1-26)

1995-01-05 / nr. 1

Privire indiscretă în „împărăția sîngelui “ Un adult cu o greutate de 70 kilograme are 6 litri de sînge. • Globulele roșii, sau eritrocitele (în limba greacă „celule roșii“) sînt specializate în transportul oxigenului de la plămîni spre țesuturi și a anhidridei carbonice, care trebuie eliminată, de la țesuturi la plămîni. • Globulele roșii trăiesc 120 de zile și au nevoie de următoarele elemente: vitamine (cum sînt 12 și acidul folic) și minerale, cum este fierul. • în fiecare milimetru cub de sînge există circa 5 milioane de globule roșii, iar în întreg organismul uman există circa 250 miliarde de globule roșii. • Dispuse una deasupra celeilalte, ele ar forma un „tur“ cu o înălțime de 175000 kilometri. Suprafața lor totală este de metri pătrați, foarte mare dacă ne gîndim că cea a corpului uman este mai mică de doi metri pătrați. Globulele albe sau leucocitele („celule albe“ în limba greacă) sînt în realitate incolore și sînt de mai multe 3200 tipuri, din punct de vedere al originii, funcției și formei: granulocite, limfocite și monocite. Numărul este de pînă la 800 de ori mai redus decît cel al globulelor roșii. Ele sînt protagonistele imunității, protejînd Celebrul hematolog francez Georges Hayem a subliniat că „studierea sîngelui va putea contribui la rezolvarea problemelor fundamentale ale medicinei“. Numeroși specialiști recunosc în prezent veridicitatea acestei afirmații. Sîngele este o componentă vitală a organismului uman, deoarece el, opinează specialiștii de la Rhône-Poulenc, transportă oxigenul, permite efectuarea unor schimburi continue între țesuturi, regularizează schimburile de proteine, grăsimi, produși carbohidratați, minerale, vehiculează hormonii și mediază procesele imunitare, organismul de diverse infecții cu ajutorul a multor mecanisme: ingestia și distrugerea agenților patogeni, producerea de anticorpi, factori antivirus etc. Globulele roșii pot deține, în membrană, diverse combinații de molecule - glicoproteine - indicate cu literele A și B, pe baza cărora se alcătuiesc grupele sanguine, A, B, AB și D (zero). Cunoașterea grupelor de sînge permite efectuarea transfuziilor și are importante aplicații în medicina legală în identificarea urmelor de sînge, atribuirea paternității etc. Grupele sanguine se transmit ereditar, dar posibilele combinații fac ca, uneori, copiii să aparțină unei alte grupe de sînge decît părinții... Agregatele moleculare ale globulelor roșii nu se limitează la A, B și Rh (factor aflat în directă legătură cu maladia hemolitică a nounăscuților) ci alcătuiesc un veritabil mozaic. Numeroși oameni de știință din întreaga lume între care și cei de la Rhône-Poulenc lucrează în prezent la elaborarea sîngelui artificial sau sintetic, care va fi un factor esențial în efectuarea transfuziilor de sînge, mai ales în cazul lipsei donatorilor, eliminînd și pericolul transmiterii unor infecții... ȘERBAN FILIP ❖ ALTERNATIVE cuceresc Europeana Marele avînt înregistrat în ultimii ani în domeniul promovării energiilor alternative în statele membre ale Comunității Europene ar putea continua, în următorul deceniu, cu crearea a circa 500000 de noi locuri de muncă, s-a subliniat cu prilejul celei de-a 20-a Conferințe Europene, desfășurate recent la Amsterdam. Specialistul german Herman Scheer estimează că, pînă în anul 2005, capacitatea totală a instalațiilor fotovoltaice va putea atinge 15000 MW - echivalentul puterii instalate a 15 centrale nucleare de putere medie. Italia și Grecia se situează pe primele locuri în domeniul producerii de energie solară în cadrul Comunității Europene, iar Danemarca deține întîietatea pe plan european în domeniul producerii de energie eoliană. Comunitatea Europeană își propune să sporească cu 200- 300 la sută,capacitățile sale de producere a energiei alternative. In ultimul deceniu, au fost instalați colectori de energie solară pe o suprafață totală de circa 3 milioane metri pătrați, care au produs 750000 W, la un cost mediu de 10 cenți pentru un kw/oră. In Italia există, la ora actuală, panouri fotovoltaice cu o suprafață de 350000 metri pătrați - echivalentul suprafeței a 4000 de apartamente de dimensiune medie. Fiecare „implementare familială“ a unei instalații fotovoltaice costă circa 2200 dolari și furnizează 300 litri de apă caldă pe zi. Această investiție se amortizează în mai puțin de cinci ani, iar instalațiile nu necesită întreținere specială, fiind complet automatizate... ȘERBAN FILIP Nr. 1 (1941) din 5 ianuarie 1995 □ □ [UNK]O [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] Seamănă cu un avion, deși nu este destinat zborului în aer, ci navigării în apele profunde ale oceanelor. Deocamdată, este un vis, materializat într-un prototip. Aparține inginerului californian Graham Hatches. Versiunea finală a acestui submersibil, aflat în prezent în fază de încercări, are ambiția de a face posibilă scufundarea unei singure persoane, aflate în interiorul aparatului, la o adîncime de pînă la 11000 m. Cel mai perfomant aparat de plonjare „locuibil“, realizat pînă în prezent, atinge performanța scufundării pînă la 4000 m. Există, de asemenea, aparate robotizate care ajung să pătrundă în apele mărilor și oceanelor pînă la adîncimea de 6500 m. Dar, Graham Hatches pregătește o nouă variantă: aparatul său va cîntări 1,5 tone, plonjarea decisivă urmînd să aibă loc la începutul anului 1996. Destinația: Deep Challenger, una dintre ele mai profunde gropi submarine, situată în largul Filipinelor... Sateliții gardieni Automobilele furate sau cele rămase în pană în locuri pustii vor putea f depistate în numai cîteva secunde și localizate cu o abatere de numai cinci metri față de poziția lor reală. Această surprinzătoare performanță va putea fi realizată cu ajutorul noului sistem de alarmă pe care îl studiază în prezent inginerii Centrului de cercetări Ford din Dunton (Marea Britanie) și care va putea deveni utilizabil pînă la sfîrșitul secolului. Pentrua SC putea realiza schimbi^Oe informații care stă la Шва sistemului, automobilul are încorporat în bordul său un dispozitiv ce va în legătură cu 20 de sateliți interconectați într-un sistem de poziționare globală dezvoltat inițial de Statele Unite ale Americii în scopuri militare. O altă aplicație a acestui sistem în Statele Unite o constitue realizarea unui microordinator portabil care, captînd semnalele emise de către sateliți, va furniza datele privind longitudinea și latitudinea locului unde se află. Două întreprinderi californiene se pregătesc deja să ofere pe piață noul sistem de alarmă la un preț estimativ de circa 1000 de dolari. Benzină cu apă, combustibilul auto de mîine. Savantul american Rudolf Gunnerman, originar din München, a elaborat un dispozitiv, unic în felul său, care ar permite utilizarea apei în combinație cu benzină și motorină drept combustibil pentru motoarele mijloacelor auto. Gunnerman a investit șase milioane de dolari, din banii săi, pentru realizarea acestei idei, actualmente patentată și purtînd numele „A-55“. „A“ reprezintă prima literă a firmei la care lucrează cercetătorul, iar „55“ - conținutul procentual de apă, necesar în carburant, în vederea utilizării lui la motor. Deci, în rezervorul de benzină se toarnă un amestec constînd din 45% benzină sau motorină, restul apă și un ferment. Dispozitivul „A-55“ este trecut la producția de serie. Autobuzele orășenești, marca „Renault“, care circulă în Nevada folosesc amestecul de apă și motorină. Acest dispozitiv poate fi utilizat la orice motor fabricat în serie, costul montării fiind de circa 500 dolari. Unică în felul ei, descoperirea va permite să se reducă consumul de benzină și motorină și, implicit diminuarea poluării în așezările urbane.