Magazin, iulie-decembrie 2002 (Anul 45, nr. 27-52)

2002-07-04 / nr. 27

>V SERIE NOUA - 580 • ANUL XLV • 4 IULIE 2002 • 16 PAGINI • 7000 LEI Adresă INTERNET - HTTP://WWW.MAGAZIN.RO EMail: magazin@com.penet.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Nebunia călătoriilor imposibi STRESUL Tentative Distante (km) Decolare Singur, într-un balon, în jurul lumii Aventurierul american Steve Fossett a pornit miercuri, 19 iunie a.c., în cea de-a șasea tentativă de a înconjura Planeta, singur, într-un balon. Cea de-a cincea tentativă s-a încheiat, după parcurgerea a 20.280 km, în Brazilia, cauza nereușitei fiind atunci apariția unor furtuni violente deasupra bordul balonului numit generos „Spiritul Libertății", a parcurs primii 4613 km în numai 54 de ore, un record de viteză. în a patra zi de călătorie, spectrul catastrofei a plutit, însă, peste balonul aflat la peste 7.000 m altitudine: valva unui arzătoar a înghețat, balonul începând să coboare vertiginos deasupra Pacificului de sud. In disperare de cauză, Fossett a ieșit din cabina montaul fierului și a reușit să remedieze defectul, ingenios, cu ajutorul unei pungi de alimente auto-încălzitoare. Să nu uităm că două din ultimele sale cinci tentative s-au terminat cu prăbușiri spectaculoase: în 1998, balonul său a căzut de la 8.800 metri direct în Marea de Coral. (continuare în pag.3) Prima traversare a Atlanticului cu un ski-jet prind să-l imite parcă pe americanul Lindbergh, care a traversat Atlanticul de unul singur la bordul unui avion în 1927, contele spaniol Alvaro de Marichalar a ales pentru această ispravă un ski-jet. Plecat din Italia, acum patru luni, Alvaro de Marichalar a acostat într-un debarcader din Miami cu o săptămână în urmă, descălecând, fericit, din șaua ski-jetului său de două persoane, lung de 2,7 metri. Aristocratul spaniol a făcut în timpul călătoriei sale mai multe opriri, navigând în medie cam 12 ore pe zi, pentru a evita durerile de spate. Șase persoane aflate la bordul unei ambarcațiuni l-au asistat permanent pe Marichalar, oferindu-i hrană, asistență tehnică și combustibil.ii de parte Vu. din Capitală! oraș după Atena Ultima perioadă ne-a adus în față - oficial - o serie de statistici nemăsluite privitoare la sănătatea orașelor europene. Din nefericire, dacă la aspecte pozitive ne situăm în coada listei, iată că numai capitolul POLUARE ne propulsează în frunte. Astfel, Bucureștiul se situează pe locul al doilea în Europa, după Atena, în clasamentul celor mai poluate capitale. Dacă însă, aici, locul fruntaș (deloc dorit) nu este adjudecat, la poluarea cu plumb suntem primii, nivelul de poluare a aerului respirat zilnic de peste două milioane de români depășind de peste zece ori (I) limitele admise în domeniu. Cauza principală nu o constituie emanațiile, cum probabil ne-am aștepta, ci gazele de eșapament de la autovehicule. Asociate cu, cu canicula verii, autovehicule. Asociate cu canicula verii, efectele poluării sunt și mai dramatice. Mai ales asupra copiilor și a persoanelor în vârstă, învins fără medicamente! Femma club > °.Г! "«"ÎVRÎ Acasă Antena! prima tv Tele 7 abc ■" SPIDERMAN ! Ușa cel mai bine închisă e cea pe care o putem lăsa deschisă. (Proverb chinezesc) Ca să ții o mulțime în întuneric nu trebuie decât să-i oferi un film. (Michel Mesnil) i Sunt pentru păstrarea căsniciei: este singurul mod de a nu te păcăli decât o FAPT DIVERS Pământul, cât pe ce să fie lovit! Un asteroid de mărimea unui stadion de fotbal, capabil să vadă de pe fața pământului un oraș mare, a fost pe punctul de a lovi Pământul pe data de 14 iunie, fiind observat la trei zile după această dată. Asteroidul numit 2002 MN, a cărui lungime a fost de 120 m, s-a aflat la o distanță de 120.000 km față de Pământ. Este trecerea cea mai apropiată față de Pământ înregistrată până acum de un asteroid, cu excepția celui numit 1994 XM1, care a avut o lungime de 10 m și care s-a aflat pe 9 decembrie 1994 la o distanță de 105.000 km față de Terra, au precizat cercetătorii. Dacă ar fi lovit Pământul, asteroidul 2002 MN ar fi putut cauza pagube similare celor din 1908 din Tunguska, Siberia, unde pădurile au fost culcate la pământ, fără să se știe nici azi despre ce a fost vorba. Kremlinul a fost atacat! Cel puțin 100 de hackedi au încercat, fără să aibă și succes, să spargă noul site al administrației prezidențiale din Rusia în primele 24 de ore de existență a acestuia, a anunțat biroul de presă al Kremlinului, care a mai adăugat că numărul vizitatorilor a fost de 500.000. Hackerii au încercat să spargă site-ul „www. president.kremlin.ru”, din diferite motive, inclusiv în căutarea de informații financiare confidențiale, însă AVAXI, providerul de servicii care a câștigat licitația pentru construirea site-ului Kremlinului, și care l-a conceput în zece luni, a dovedit că este mai tare decât toți hackerii din lume. Tombola Muntelui Curat .Tombola Muntelui Curat, organizată de APNR cu prilejul „Anului Internațional al Muntelui", va recompensa turiștii care vizitează în acest an Parcul Național Retezat și care vor contribui activ la curățirea deșeurilor rămase în urma drumețiilor. Pentru fiecare pungă cu deșeuri predată la coborâre turiștii vor beneficia de câte un bilet de tombolă. Tragerea la sorți a câștigătorilor este programată în luna octombrie, la încheierea sezonului turistic, în Parcul Național Retezat, în 1994, în urma unei acțiuni de igienizare organizate în colaborare cu Asociația ,Pro Natura”, de pe munte au fost strânse 27 de tone de gunoi. Bioetica a ajuns la Patriarhie. La Palatul Patriarhiei s-a întrunit recent Comitetul Național de Bioetica al Bisericii Ortodoxe Române, sub binecuvântarea Prea Fericitului Părinte Patriarh Teoctist. Cu această ocazie au fost prezentate rezultatele lucrărilor și dezbaterilor celor trei comisii locale, care funcționează la București, Iași și Cluj. în urma studiilor efectuate, comisiile au ajuns la concluzia că mijloacele bioetice de salvare și ocrotire a vieții nu contravin învățăturii de credință ortodoxă. Nonham, Penk „Spiritul libertății" a decolat la 01 h40 GMT, itinerariul , ales de Steven Fossett fiind de-a lungul Tropicului Capricornului f.