Magazin, ianuarie-iunie 2003 (Anul 46, nr. 1-26)

2003-01-09 / nr. 1-2

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Cel mai bun mod de a fi tine cuvântul este să nu-l dai niciodată. (Napoleon Bonaparte) Dacă Dumnezeu tace nu înseamnă că orice prost poate să vorbească în numele Lui. (Bisanne de Soleil) Cine face pe măgarul nu trebuie să se mire când îl încalecă ceilalți. (Proverb chinezesc) După ce cu doar câțiva ani în urmă lumea științifică lua atitudine împotriva clonării umane, de pe poziții de așa-zisă etică, multe țări adoptând legi împotriva acestei manipulări genetice insuficient stăpânite și studiate, iată că acum toată lumea pare lansată într-o cursă fără întoarcere. Intr-un fel, s-a dat liber la donarea umană. Fără rețineri, un cercetător italian anunța la sfârșitul anului trecut nașterea primului copil donat (vezi articolul din pagina a 3-a) chiar în această lună. Dar surpriza avea să vină din partea unei... secte. Secta raelienilor a anunțat că s-a născut deja primul copil donat, o fetiță care a primit numele de Eva și care e în așteptarea băiatului Adam. Deocamdată sunt câteva probleme: una ar fi că secta are opinii cam... extraterestre despre om și Pământ (iatât într-o fotografie „hollywoodiană” pe Rael, șeful sectei), cealaltă ar fi că nu prea se poate dovedi că fetița născută este realmente rezultatul unei clone și nu al unei nașteri convenționale: nici un test ADN nu a demonstrat vreo asemănare între datele genetice ale Evei și ale mamei și, deci, a autenticității „clonei”. în plus, clonarea Evei, anunțată cu surle și trâmbițe, s-a lovit de intransigența autorităților americane care au declarat că „clona umană” nu va primi cetățenie americană. Sedta, însă, nu se lasă și a anunțat la sfârșitul săptămânii trecute că un al doilea copil clonat este pe punctul de a se naște. Președinta companiei Clonard și care este la rândul ei o membră a sectei raelienilor, a declarat la televiziunea olandeză WTM-Nieuws că „viitorul copil clonat care va vedea lumina zilei este o fetiță a unui cuplu de lesbiene, care a preferat să rămână anonim”. Nașterea ar urma să aibă loc în Olanda, a declarat un responsabil al ramurii belgiene a sectei. Dincolo, însă, de imensa publicitate care s-a făcut în cazul „clonelor” raeliene, nimic nu pare să indice, deocamdată, că acestea sunt reale. Și cu toate acestea, este cert că în lunile ce vor urma, caruselul clonelor umane va fi de neoprit. NOII FACHIRI AI CAUZELOR BUNE Moda de a-ți găuri părți ale corpului (urechi, nas, limbă, sfârcuri, buric, sex) numită în engleza „piercing” (găurire), pentru a atașa câte un inel de argint sau titaniu câștigă tot mai mulți adepți și la noi în țară, fiecare dorind să pară mai „atrăgător”. Iată, însă, că unii își străpung pielea pentru cauze mai bune: Un tânăr indian și-a străpuns fața cu mai multe zeci de ace de seringă în speranța că va putea face rost de bani pentru o societate de caritate. Pratesh Baruach, în vârstă de 25 de ani, s-a prezentat în fața publicului din orașul Guwahati, din statul oriental Assam. Indianul a declarat că este în stare și de alte isprăvi extreme, cum ar fi, de pildă, să mănânce becuri electrice, să bea acid și să mănânce 500 de ardei iuți în cinci minute. TURN SOLAR Înalt de Australia a anunțat intenția de a realiza cea mai înaltă structură construită vreodată de //km, și anume un turn înalt de 1000 de metri //h în cadrul unui program de dezvoltare a / Ш energiilor neconvenționale. Pentru a capta energia solară, societatea australiană de electricitate Enviro Mission intenționează să construiască până în 2006 un tur înalt de un kilometru în statul New South Wells. Turnul solar, cu o putere de 200 megawați, va costa 563 milioane dolari și va alimenta cu energie peste 200.000 de locuințe, economisind 700.000 tone de gaz pe an. ------Femina club Indiscreții Frumoasa prințesa Dosarele frumuseții • Cremele de noapte, ■ România w sau contra Cea mai nesu ferită. Conform unui studiu realizat de BBC asupra unui eșantion de 15.000 de oameni, se pare că în Marea Britanie, cea mai nesuferită persoană este Cherie Blair, avocată și soția prim-ministrului britanic. Această poziție se datorează afacerilor ei necurate cu un escroc notoriu, Peter Foster. După doamna Blair, în clasament urmează imamul islamist Abu Hmaza al Masri, un apropiat al organizației Al-Qaeda. Printre persoanele îndrăgite de britanici se numără birmanezul Aung San Suu Kyi, Premiul Nobel pentru pace, fostul președinte SUA Bill Clinton și pe a 5-a poziție, președintele irakian Saddam Hussein Șobolani în NBA. Două incidente au fost semnalate în ultima săptămână. Primul în partida de la Salt Lake City, când un șobolan mort a fost aruncat în teren la picioarele lui Karl Malone (Utah Jazz) care se pregătea să arunce la coș, al doilea incident s-a petrecut, câteva zile mai târziu, la Phoenix în Arizona, unde un șobolan, de data asta viu, a fost aruncat în teren în timpul unei partide în care evolua Philadelphia 76’s. Omul care a văzut marțieni, un automobilist de 42 de ani a forțat săptămâna trecută barajul poliției de pe autostrada A55 dintre Marsilia și Martigues (Franța) spunând că „este urmărit de marțieni”. Deși testul de alcoolemie a fost negativ, omul a fost trimis la spital pentru o expertiză psihiatrică.