Magazin, iulie-decembrie 2005 (Anul 48, nr. 27-52)

2005-09-15 / nr. 37

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Dumnezeu le-a dat oamenilor râsul ca să-i consoleze că sunt inteligenți și n-au nici o putere. (Reine Malouin) ■ Cumințenia te ajută să păstrezi ce ai cucerit prin îndrăzneală. (Condorcet) Ш Curajul și inteligența nu se lasă moștenire. (Jean Piaget) Femina club 'Pentru dumneavoastră, doamna? Planeta șansei ne veghează л Dosarele frumuseții In avanpremieră, tendințele toamnei SUDOKU jocul săptămânii 11 A existat cu adevărat „scăldătoarea lui Siloam”? LOCUL UNDE S-A ÎNTÂMPLAT UN MIRACOL Recent, un grup de muncitori care lucra în vechiul Ierusalim, a dat peste minele unei construcții care în cele din urmă s-a dovedit a fi „scăldătoarea Siloamului”, locul în care, conform Evangheliei lui Ioan, Iisus a vindecat un bărbat orb din naștere; acestui loc nu a fost scutită de contestări, chiar dacă scăldătoarea este pomenită în Biblie. James H. Charlesworth, profesor de Noul Testament la Seminarul Teologic Princeton, citat de publicația „Los Angeles Times”, a declarat că „unii experți au spus că nu există o scăldătoare a Siloamului și, prin urmare, apostolul Ioan s-a folosit de o invenție religioasă” pentru a-și susține un punct de vedere. „Acum am găsit scăldătoarea Siloamului... exact unde spunea Ioan că este”. O Evanghelie despre care „se credea că ar fi pură teologie, se dovedește acum a avea rădăcini în istorie”, a adăugat cercetătorul, fiind convins că noua descoperire vine în sprijinul autenticității Bibliei. Scăldătoarea a fost descoperită la mai puțin de 200 de metri de o altă scăldătoare, construită între 400 și 460 d.Ch. de către împărăteasa bizantină Eudochia care, spun experții, a solicitat reconstruirea unor locuri biblice. Arheologii din Ierusalim afirmă că scăldătoarea descoperită, o suprafață pavată și un canal de apă, pomenită în Evanghelia lui Ioan, a fost construită în primul secol și a fost apoi distrusă de împăratul roman Titus în anul 70 d.Ch. Cât privește textul biblic, în el se povestește despre întâlnirea lui Iisus cu un bărbat care era orb din naștere. Discipolii Mântuitorului au crezut că bărbatul este așa datorită păcatelor proprii sau ale părinților lui. Iisus le-a spus că bărbatul este orb pentru ca opera lui Dumnezeu să poată fi revelată prin el, după care „au scuipit jos și au făcut tină den scuipat, și au uns tina preste ochii orbului”, după care Iisus i-a spus orbului: „Du-te de te spală la scăldătoarea lui Siloam!” (Evanghelia după Ioan, 9:6-7, Biblia lui Șerban Vodă Cantacuzino, 1688). Descoperirea sugerează că scăldătoarea a fost construită mai degrabă pentru îmbăieri ritualice decât pentru a fi folosită ca rezervor de apă. „Am excavat-o și am datat-o cu precizie folosindu-ne de monedele pe care le-am găsit în cimentul cu care a fost construită scăldătoarea. Din fericire, avem posibilitatea să ne continuăm săpăturile” a declarat pentru Reuters Rom Reich de la Universitatea Haifa, în privința monedelor, ele par a fi bătute pe la jumătatea secolului de dinaintea nașterii lui Iisus. Pool is believed site of miracle ■ The Bible says the man cured by Jesus of blindness had been undergoing ritual immersion in the Siloam Pool for entry Into the Jewish Temple compound. JERUSALEM - Archaeologists in Jerusalem have identified the remains of the Siloam Pool, where the Bible unchii fierbinte” al lui Enceladus La suprafața uneia dintre lunile lui Saturn, Enceladus, s-a descoperit o zonă fierbinte, a cărei proveniență rămâne pentru astronomi, deocamdată, inexplicabilă. Enceladus are diametrul de numai 500 de kilometri, iar „Punctul fierbinte” se găsește la polul lui sudic. Tocmai acest lucru i-a surprins pe oamenii de știința. Cele mai fierbinți zone se găsesc de obicei în regiunile ecuatoriale. Amplasarea atipică a zonei celei mai fierbinți de pe suprafața lui Enceladus sugerează faptul ca aceasta caldură este produsă în interiorul corpului ceresc. „Acolo nu ar trebui sa fie cald”, declara John Spencer, unul dintre cercetătorii echipei care a studiat datele furnizate de sonda Cassini. „Este ca și cum am zbura până în Antarctica și am descoperi ca acolo este mai cald decât la Ecuator”, a adăugat cercetătorul. Astronomii nu pot explica felul în care a apărut punctul fierbinte. Deocamdată există două ipoteze de lucru: prima avansează existența în acea zonă a unui zăcământ de materiale radioactive. Conform celei de-a doua, temperatura ridicată este generată de forțe de gravitație. „Nu avem totuși o ipoteză care să explice totul”, afirmă Terrence Johnson de la NASA. Și astfel, „punctul fierbinte” al lui Enceladus mai adaugă un secret, alături de celelalte din Univers.