Magazin, iulie-decembrie 2006 (Anul 49, nr. 27-52)

2006-07-06 / nr. 27

SERIE NOUĂ - 788 • ANUL XLIX • 6 IULIE 2006 • 16 PAGINI • 1 LEU I » Nr. 27 (2538) SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Femina club Dosarele frumuseții Cronobiologia și celulita Pentru părinți Copilul cu tulburări de vorbire Considerată. În zilele noastre, un flagel la fel de grav precum era odinioară ciuma, prin efectele sale devastatoare, obezitatea reprezintă una dintre cele mai răspândite maladii. în lumea civilizată. cea ce le caracterizează, în primul rând, pe multe dintre persoanele supraponderale, este foamea lor neostoită, dorința permanentă de a îngurgita ceva. Nu e de mirare că, în aceste condiții, grăsimea se acumulează, vasele sangvine se îngustează, iar sănătatea se șubrezește. Dar cine să fie de vină pentru o astfel de foame pantagruelică? Răspunsul la această întrebare a fost dat de oamenii de știință de la Universitatea Saint Louis, care, încercând să găsească explicația pierderilor de memorie suferite de pacienții obezi sau de diabetici, au remarcat că în creierul acestora nu este secretat un hormon 1 numit leptina. Responsabile de producerea hormonului respectiv sunt celulele grase, care „anunță” când să ne oprim din mâncat. Contrar celor crezute până în prezent, nu anumite mecanisme din creier , declanșează și opresc senzația de foame, ci acest hormon, care circulă prin tot organismul, trecând și prin creier. „La persoanele obeze, leptina nu ajunge însă în creier, pentru a ajuta la regularizarea apetistului”, spune dr. Susan A. Farr, profesor la departamentul de medicină geriatrică al Universității Saint - Ot 9p Iß In atenția cititorilor! ■iu jjjujjuimite afectează creierul I și în alte privințe, compromițând procesele de învățare și de memorare. Acest aspect a fost observat atât la persoanele supraponderale, cât și la„ bolnavii de diabet.” . Cercetătorii americani au observat că după ce au primit onsiderat a fi o veritabilă minune a preistoriei, complexul megalitic de la Stonehenge nu a încetat să-i uimească pe arheologi, care nici la ora actuală nu pot preciza de ce și cum a fost construit. Chiar și astăzi, dezbaterile privind modul în care blocurile de piatră au ajuns la Stonehenge continuă. Recent, o echipă de geologi britanici a pus la îndoială teoria oficială, potrivit căreia uriașele dale albăstrui ar fi fost transportate de către oamenii epocii de bronz din cariere aflate în vestul Țarii Galilor, la o distanța de aproape 500 km. Ei susțin că pietrele ar fi aduse în câmpia Salisbury dinspre nord, cu ajutorul... ghețarilor, în timpul perioadei glaciare, iar constructorii superbului sit n-ar fi avut altceva de făcut decât să le mute de pe aceste Bîbilots ca Județiani „plute” sui-generis și să le sculpteze, la fața locului. Echipa condusă de prof. Olwen Williams-Thorpe a ajuns la această concluzie originală după ce a analizat, din punct de vedere geochimic, pietrele sanctuarului megalitic, demonstrând ca ele au o compoziție diferita de cele aflate în Țara Galilor. De asemenea, analiza vârfurilor de topoare găsite în regiune a demonstrat ca ele nu provin din galeria de la Cam Menyn, așa cum se crezuse. „Este foarte probabil ca aceste topoare sa fi fost facute de fapt din așchiile rezultate dupa cioplirea dalelor”, susține prof. Williams. în opinia savanților britanici, chiar dacă ghețarii se mișcau foarte încet, spre sud, ei puteau constitui niște plute fiabile pentru transportul de blocuri de piatra gigantice, dintr-o parte a insulei britanice în alta. îi informăm pe cititorii noștri care nu și-au primit, în cursul lunii iunie, abonamentele la „MAGAZIN” contractate prin RODIPET, că situația s-a datorat în exclusivitate acestei companii de difuzare. RODIPET nu și-a onorat obligațiile contractuale față de MAGAZIN, deși revista noastră le-a fost livrată săptămânal. Puși în situația de a livra o marfă care nu a fost plătită conform prevederilor contractuale, societatea C.E. „MAGAZIN” s.r.l. a oprit livrările către RODIPET. Din respect pentru cititorii noștri fideli și pentru a nu-i priva de liberul acces la informație, reamintim că abonamentele se pot face și direct la redacție. Desigur, cititorii pot alege varianta dorită, dar abonarea direct la redacție le oferă garanția primirii cu promptitudine și fără intermitențe a abonamentului contractat. Toate detaliile sunt prezentate în pagina a 16-a a revistei MAGAZIN. O doză mai mare de leptina, cobaii de laborator au reușit să " găsească mai repede ieșirea " dintr-un labirint. „Am ajuns la concluzia că această substanță afectează puternic procesele ce au loc în creier. Lipsa ei îi determină pe obezi să nu mai resimtă senzația de sațietate, chiar după ingerarea unor porții considerabile de mâncare, astfel încât ei continuă să mănânce, cu o poftă absolut deloc diminuată”, explică dr. Farr. Savanții sunt convinși că administrarea constantă de leptină, în primul rând la cei suferinzi de obezitate morbidă (oameni care devorează zilnic zeci de kilograme de mâncare, fără a se declara vreodată sătui), va contribui la instalarea, în sfârșit, a senzației de sațietate, îmbunătățind în același timp capacitățile de memorare, făcându-i să fie nu doar sătui, ci și mai nm;l. j ш inteligenți! Va fi, cred cercetătorii americani, un pas important în lupta contra obezității, deși mulți specialiști sunt de părere că de hormonul-minune vor dori să beneficieze mai ales femeile dornice să aibă dimensiuni de fotomodel... SUDOKU jocul săptămânii - 27 J ± 59 Regula e simplă: orice rând, orice coloană și orice pătrat de 3x3 căsuțe trebuie să conțină, o singură dată, fiecare cifră cuprinsă între 1 și 9. Soluția în numărul viitor 67896 Tj I_______MIIPCQ ■ Un ipocrit seamănă cu cel care și-a omorât amândoi părinții și apoi a solicitat să fie tratat cu clemență, pe motiv că este... orfan. (C. Neil Strait) Ш Unele cărți sunt gustate, altele înghițite; prea puține însă trebuie mestecate și digerate. (Francis Bacon)