Magazin, ianuarie-iunie 2009 (Anul 52, nr. 1-25)

2009-01-08 / nr. 1

SERIE NOUĂ - 917 • ANUL LII • 8 IANUARIE 2009 • 16 PAGINI • 1,50 LEI , Nr. 1 (2667) SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Experiența este cel mai bun profesor, pentru că întâi îți dă rezultatul și apoi îți arată care era examenul Honoré de Balzac ■ Oamenii normali învață din propriile greșeli; oamenii deștepți învață din greșelile altora. Jerome K. Jerome Consultași fără plată VIRUSUL tv HIBERNAL Interzis minorilor! MECANISMELE „magice” ale creierului Femina cstri? Fresh, după o noapte de nesomntimente care induc mna dispoziție Un pas spre nemurire? Traiul modern, cu tot cortegiul de abuzuri pe care le presupune stresul impus de existența în marile aglomerări urbane, maladiile grave, precum cancerul sau bolile cardiovasculare ne afectează, multora dintre noi, viața. Chiar și așa, date fiind noile progrese realizate de știință, tot mai mulți savanți susțin că sunt pe cale să descopere modalitățile de prelungire a duratei de viață cu mult peste un secol. „Campionul” acestui curent de opinie este geneticianul englez Dr. Aubrey de Grey, care crede că nu peste mult timp, oamenii vor putea trăi o mie de ani cea mai recenta lucrare a sa, Ending Aging, devenita deja best-seller în Statele Unite. Aubrey de Grey expune progresele remarcabile făcute în domeniul geneticii și susține câ nu peste multă vreme, știința ne va permite să deținem controlul total asupra degradării biologice a organismului și să încetinim substanțial procesele de îmbătrânire. Savantul britanic este convins că a formulat teoria pe baza căreia ființele umane ar putea trăi sute sau chiar mii de ani. în opinia sa, îmbătrânirea omului este un proces similar degradării mașinilor, ca urmare a diferitelor tipuri de avarii. Dar, ca și în cazul dispozitivelor, „avariile” biologice pot fi reparate, ducând la extinderea nedefinită a duratei de funcționare a organismului. De „nemurire” vor beneficia și actualele generații Cel mai realist mod de a combate îmbătrânirea este, consideră vizionarul de Grey, revigorarea corpului la nivel molecular și celular, îndepărtarea defectelor acumulate și instaurarea unei condiții biologice întinerite. Terapiile de reîntinerire pot amâna aproape la nesfârșit fragilitatea și boala legate de îmbătrânire. „Adevărata problemă, spune de Grey, nu este care dintre procesele metabolice provoacă „avarii” în organism, ci „avariile” înseși. Oamenii de 40 de ani vor avea parte de o stare de sănătate mai precară decât cei de 20 din cauza diferențelor din compoziția moleculară și celulară și nu din pricina mecanismelor care au generat aceste diferențe. Se produc mutații la nivel cromozomial, care determină apariția cancerului, apare îmbătrânirea celulară, apar mutații mitocondriale care par să afecteze biochimia celulară, prin creșterea stresului oxidativ. O soluție ar fi copierea ADN- ului mitocondrial, fără componentele care generează radicalii liberi, astfel încât organismul uman să fie puțin sau deloc afectat de trecerea timpului. Astăzi, circa o sută de mii de oameni mor zilnic în lume din cauza maladiilor specifice bătrâneții. Trebuie să oprim acest camagiu și stă în puterea noastră să o facem”, susține savantul britanic. Dr. Aubrey de Grey anunță că acest proiect va fi perfect funcțional la cobai în mai puțin de zece ani și probabil vor mai trebui să treacă încă zece ani până ce va fi aplicat ființei umane. Oricum, de avantajele lui vor beneficia oamenii generațiilor actuale, chiar și cei care au, la ora actuală, deja 50-60 de ani. Grație tehnologiei revoluționare pe care cercetătorii de la Cambridge, conduși de dr. de Grey și asistentul său, Michael Rae, o pun la punct, omul se va putea menține practic tânăr la nesfârșit, el nu va mai îmbătrâni, nu se va mai îmbolnăvi de maladiile care la ora actuală fac ravagii. .„Desigur, oamenii vor continua să moară, dar nu din cauza bătrâneții sau a bolii, explică de Grey, ci fiindcă au fost mușcați de un șarpe veninos, au suferit un accident rutier sau au contactat un nou virus de gripă la care nu va exista, pe moment, antidot.” PRINȚUL RUPERT ultimul cavaler 5948427 0000580 1 Exodul lui Adam imeni nu mai pune la îndoială faptul că omenirea actuală își are rădăcinile în sud-estul continentului african, acolo de unde strămoșii lui Homo sapiens și-au pornit marșul triumfător spre dominația planetei. Până nu de mult nu se știa însă în ce circumstanțe s-a produs aceasta migrație și cine au fost „pionierii” porniți în explorarea continentelor. Cercetări recente au pus în evidență faptul că la aceasta deplasare masivă de populație au participat mult mai mulți bărbați decât femei, cu alte cuvinte putem spune că a fost un „exod al lui Adam”. Analizând variațiile existente la nivelul cromozomului X și a cromozomilor non-sexuali, specialiștii americani, conduși de dr. Alan Keinan, au ajuns la concluzia că la dispersia din Africa, bărbații au fost mai numeroși decât femeile. Acest lucru este în concordanță cu teoria expusă ® anterior de antropologi, potrivit căreia la populațiile de vânătoriculegători, migrația pe distanțe scurte era un atribut al femeilor iar cea pe spații largi unul al bărbaților. De asemenea, s-a pus în evidență faptul că apogeul acestui exod, derulat în urmă cu 150.000-200.000 ani a avut loc pe la 120.000 î.Hr., când mai multe grupuri de populație au părăsit Africa traversând actualul deșert saharian, care era pe atunci o zonă înverzită și foarte umedă și străbătând coridorul Sinai-Negev, care unește Africa de Asia. „Strămoșii oamenilor de astăzi au profitat de o fereastră climatică între două perioade aride, pentru a-și putea duce la bun sfârșit marșul spre descoperirea de noi teritorii, departe de Africa”, precizează Keinan. /.1/ 3S3 8 SUDOKU jocul săptămânii: 01 £ Г 7T138 țT 1 i ? 6 £ i1818 i Ï 2 nie Regula e simplă: orice rând, orice coloană și orice pătrat de 3x3 căsuțe trebuie să conțină, o singură dată, fiecare cifră cuprinsă între 1 și 9. Soluția în numărul viitor £ fN 8 *