Magazin, ianuarie-iunie 2012 (Anul 55, nr. 1-26)

2012-01-05 / nr. 1

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Cea mai tare minune este să crezi că poți face una. Restul e ușor. Nicolae Iorga ■ O căsătorie de succes este un ediciu care trebuie să fie reclădit zi de zi. André Maurois NASA e cu capul în cer cu harponul după comete După mai multe proiecte fanteziste abandonate, NASA lansează acum harponul pentru comete! Este vorba despre un harpon spațial care va fi capabil să pătrundă în interiorul unei comete pentru a extrage diverse eșantioane de materie, care apoi, ar urma să îi ajute pe oamenii de știință să descifreze mai ușor misterele care înconjoară nașterea Universului. Plecat de la o idee dezvoltată de Agenția Spațială Europeană (ASE) și îmbunătățit de NASA, proiectul prevede lansarea unui vehicul spațial care, într-un fel sau altul, se va apropia de cometă din vecinătatea căreia va lansa un harpon, cam după modelul prinderii balenelor, harpon care va avea menirea să recolteze eșantioane din materia cometei pentru a fi studiate. Ideea „aterizării” pe cometă, dragă unor savanți de acum câteva decenii, a fost abandonată când s-a ajuns la concluzia că gravitația cometelor este atât de slabă încât asta ar exclude posibilitatea coborârii unei sonde pe suprafața lor. După aprofundarea ideilor care mai de care mai fanteziste, NASA se mulțumește cum să studieze cometele survolându-le, așa cum o face sonda Stardust-NExT (New Exploration of Tempel), lansată în 1999 pentru a recolta eșantioane din coada cometelor. Dar viitorul sună mai promițător: în 2016, NASA ar urma să să lanseze un vehicul spațial denumit OSIRIS-REx, care va recolta probe cu ajutorul unui braț robotizat. „Următoarea etapă constă în aducerea pe Terra a unor eșantioane extrase din stratul aflat sub suprafața cometei, unde se află cele mai pure «v~ materiale și cele mai vechi”, a declarat inginerul-șef al proiectului ce implică utilizarea harponului. Experimente pentru performanță Deocamdată, proiectul harponului este în stadiul de încercări, undeva într-un centru deținut de NASA în Greenbelt, statul Maryland, unde specialiștii folosesc o arbaletă care lansează un harpon în nisip, gheață sau roci, cu scopul de a măsura cantitatea de explozibil necesară și de a determina forma pe care trebuie să o aibă harponul pentru a se obține o penetrare optimă. Și, deși savanții americani știu cum arăta Universul pe vremea Big-Bang-ului, în privința harponului se arată mai rezervați: „Nu știm exact ce vom găsi pe cometă. Suprafața ei poate fi moale sau dură, constituită în principal din praf sau dintr-un amestec de gheață și pietre sau chiar roci dure”, a declarat un oficial al NASA. „Din acest motiv avem nevoie să construim un harpon care să fie capabil să pătrundă în tot felul de materiale”. Cert este că nici ALE nu se lasă. Aceasta intenționează să lanseze, în 2014, sonda Rosetta către cometa 67/P Churyumov-Gerasimenko, aflată la o distanță de Terra de 675 de milioane de kilometri. Ea va transmite imagini detaliate și va lansa un robot de mărimea unui frigider, agățat de suprafața cometei cu câteva harpoane, care va avea misiunea de a realiza analize chimice ale eșantioanelor prelevate. Femma clubentru dumneavoastră, doamn Arome cu puteri vindecătoare Dosarele frumuseții și frutti pentru.. ten NOPȚI 948 7 00009 Un monstru sacru al aerului Paul Allen, cofondator al grupului Microsoft, a anunțat recent crearea unui nou tip de lansator spațial, alcătuit dintr-un avion uriaș ce va lansa în spațiu (cu operațiuni simplificate la sol) o rachetă având la bord sateliți sau astronauți. Desenele acestui proiect prezintă un fel de „monstru al aerului”, alcătuit din două fuselaje de avioane, unite printr-o aripă uriașă. Acest proiect spațial, denumit Stratoraunch Systems, este sprijinit de două nume cunoscute în explorarea spațială: Paul Allen și inginerul Burt Rutan, cel care a pus la punct SpaceShipOne, primul aparat comercial ce a reușit un zbor suborbital, în 2004, despre care am scris și noi în revista Magazin. Obiectivul acestui proiect este de a trimite rachete pe orbita joasă a Terrei. Primul zbor ar putea avea loc peste cinci ani. Rachetele vor fi construite de compania americană SpaceX, operator privat care lucrează cu NASA și care va trimite, începând din februarie 2012, capsule orbitale către Stația Spațială Internațională. Ca și în anii Războiului Rece, este vorba despre o cursă pentru întâietate. Grație Stratoraunch Systems,America va rămâne în fruntea explorării spațiului”, a declarat Paul Allen în timpul conferinței de presă organizate cu ocazia prezentării acestui proiect, la Seattle. „Ne aflăm în zorii unei schimbări radicale în industria spațială, grație acestui proiect”, a adăugat Allen. Vehiculul conceput de Paul Allen va putea să transporte peste 500 de tone și va avea o anvergură totală de 117 metri. Cât privește nivelul cheltuielilor, Paul Allen a refuzat să precizeze suma pe care a investit-o în acest proiect, mulțumindu-se să spună că a fost mai mare decât cea investită în SpaceShipOne, care a costat 25 de milioane de dolari. SUDOKI jocul săptămânii: (Constantin Gâdea)1 1