Magazin, iulie-decembrie 2012 (Anul 55, nr. 27-52)

2012-07-05 / nr. 27

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT 27 HITI LER din contra HITLER A чеУ weg, Relaxare într-un fotoliu-cuib De la fotoliile sexi ale lui Dali până la cele minimaliste, fotoliile au avut menirea de a relaxa. Dar un fotoliu îți poate oferi și intimitate într-o cameră în care sunt mai multe persoane. Așa i-a venit ideea designerului Freyja Sewell, absolvent al Universității din Brighton (Marea Britanie), care a conceput fotoliul Hush (adică Șșși Liniște!). Hushl oferă liniștea și intimitatea practic în orice loc în care îl plasezi. Realizat din lână 100% și cu perne atașate astfel încât să semene cu un fotoliu tradițional sau în formă de cuib, fotoliul se închide asemeni unei scoici, ferindu-te de privirile celorlalți, devenind un micro-climat perfect pentru un pui de somn. Un astfel de pat-fotoliu-cuib este cusut de mână și este umplut cu lână reciclată, așa că este un cadou perfect pentru o persoană timidă sau dependentă de muncă, dar atentă la mediu. Un cadou care deocamdată nu poate fi oferit nimănui pentru că nu a fost lansat pe piață. ■ Creează ca Dumnezeu, comandă ca un rege, muncește ca un sclav. Constantin Brâncuși ■ Nu-i o rușine să fii sărac, dar este teribil de neplăcut Isaac Newton Cel mai mic logo al Olimpiadei eare greu de crezut, dar și oamenii de știință se pregătesc și ei pentru Olimpiadă. Un grup de cercetători germani și englezi au realizat o moleculă sintetică pe care au botezat-o „olimpicene”. у>к ce olimpicene? Pur și simplu pentru că mole-le»cula seamănă cu cele N ,cinci cercuri înlănțuite, MmS/ cunoscutul simbol olimpic. Evident, asemănarea se oprește aici. De altfel, molecula a fost sintetizată chiar în acest scop, însă ea nu va putea fi admirată niciodată pe nici un steag olimpic și asta pentru că „olimpicene” măsoară doar... o miliardime de metru! Molecula a fost sintetizată pentru prima oară de cercetători de la Universitatea din Warwick (Marea Britanie), aceștia asociindu-se ulterior cu o altă echipă din Germania. Cercetătorii germani creaseră deja o moleculă alcătuită din cinci inele de carbon, dar aliniate, pe care o botezaseră pentacene. Ideea de a realiza molecula olimpică, exact după modelul cercurilor înlănțuite, îi aparține profesorului Graham Richards, șeful departamentului de chimie de la Universitatea Oxford. Ideea i-a venit, după cum mărturisește, cu gândul la Olimpiada de la Londra. „Ma aflam la o reuniune a Royal Society of Chemistry și ne-am gândit ce putem face pentru a marca Jocurile Olimpice. Mi-am dat seama că molecula pe care mi-o imaginasem semăna mult cu cercurile olimpice și nu fusese sintetizată niciodată”, a spus profesorul britanic la BBC. Doi cercetători de la Universitatea din Warwick și-au propus să dezvolte rețeta chimică a faimoasei molecule și au făcut chiar primele imagini ale acesteia. Este vorba de cercetătorii Anish Mistry și David Fox care au reușit să producă și primele imagini prin intermediul metodei numite scanare prin microscopul cu efect de tunel. Tehnica utilizată nu a fost totuși destul de precisă, așa că s-au adresat cercetătorilor germani de la IBM, care prezentaseră în 2009 o altă tehnică imagistică, cu o rezoluție mult mai bună. Pentru a se obține acum imagini mult mai detaliate ale unei singure molecule s-a folosit un microscop atomic. Ceea ce a ieșit a fost imaginea unor structuri inelare legate, cele care seamănă cu cercurile olimpice, dar și mai multe componente din inele de atomi de carbon, inclusiv „materialul minune” numit grafen, varianta bidimensională a grafitului. Așa cum sportivii din întreaga lume speră să fie în lumina reflectoarelor măcar o dată la patru ani, profesorul Richards ar dori, în afară de faptul că molecula poate face o legătură cu marele eveniment sportiv mondial, ca acest olimpicene să aducă chimia în lumina reflectoarelor. „Moleculele de acest tip pot avea eventual o utilizare comercială, dar noi vrem mai ales ca legătura cu Jocurile Olimpice să mărească interesul pentru chimie”, a mai spus cercetătorul. Cum necum, privind fotografia realizată de cercetători se poate spune că ei au reușit performanța, dincolo de cea științifică (deși nu s-a înțeles la ce va folosi ea), de a realiza cel mai mic logo olimpic din lume: cel al Olimpiadei. Femina club !Pentru dumneavoastră, doamnă !âncați cu ochii pe la Dosarele frumuseții Redescoperiți picăturile magice SUDOKU jocul săptămânii: 27