Magazin, ianuarie-iunie 2015 (Anul 58, nr. 1-25)

2015-01-08 / nr. 1

NASA, dependentă de Europa Contractul în valoare de 390 milioane de euro privind realizarea modulului de serviciu al viitoarei capsule spațiale Orion a NASA a fost semnat la Berlin de reprezentanții Agenției Spațiale Europene (ESA). Modulul de serviciu va asigura propulsia, alimentarea electrică, controlul termic și componentele „vitale” pentru capsulă. „Este pentru prima oară în istoria cuceririi spațiale când NASA apelează la companii străine din cadrul ESA în vederea realizării de aparatură de importanță crucială pentru misiuni spațiale. După remarcabilul succes al celor 5 misiuni spre Stația Spațială Internațională, cu ATV-uri, Europa își reafirmă prin acest program rolul important în domeniul zborurilor spațiale cu echipaj uman”, a declarat François Duque, directorul general al sistemelor spațiale din cadrul ESA. Capsula Orion va întreprinde misiuni cu echipaj uman (cu cel puțin 4 astronauți) spre Lună, spre asteroizi și în spații îndepărtate, unele niciodată explorate. Prima misiune va avea loc în 2017 sau 2018, fără echipaj, cu destinația Punctele lui Lagrange lunare. Cea de-a doua misiune, cu echipaj, este prevăzută pentru 2020. I Sărutul terapeutic Sărutul între îndrăgostiți reprezintă o plăcere benefică pentru întregul corp. Valurile senzațiilor de fericire care te copleșesc și te transpun intr-o lume de vis sunt benefice pentru buna funcționare a unor organe, creierul fiind cel mai „privilegiat”, pentru înlăturarea stresului, depresiilor etc. Dar aceasta nu este totul: în timpul sărutărilor se produc schimburi de bacterii care sunt o mană cerească pentru sănătatea organismului. în urma unui studiu recent efectuat de cercetători olandezi s-a ajuns la concluzia că în 10 secunde se produce un transfer de 800 de milioane de bacterii, aparținând unui număr de 700 de varietăți, benefice pentru menținerea sănătății și care au capacitatea de a ne feri de unele afecțiuni. Flora bacteriană bucală reprezintă o parte infimă din cea existentă în organism, în care se regăsesc peste 100.000 de miliarde de bacterii, majoritatea populând intestinele, care cântăresc două kilograme, depășind cu mult numărul celulelor. Fără bacterii (cele benefice) care facilitează procesul digestiv și au un rol foarte important în funcționarea sistemului imunitar, n-am putea trăi. Pentru a avea grijă de acești prieteni microscopici este recomandabil să respectăm un regim alimentar bogat în amidon și celuloză. Amidonul se găsește în special în pâine și feculente, iar celuloza, în vegetale, varza fiind pe locul întâi. Alături de vegetale, foarte important este consumul de iaurt, chefir, lactate bogate în probiotice. Nr. 1 (2977) din 8 ianuarie 2015 Spectacolul cunoașterii Păianjeni transformați în furnici Păianjenii, insecte cu o capacitate de apărare redusă, reprezintă o pradă sigură. Nu însă și în condițiile în care își mobilizează uluitoarea lor inteligență și abilitate în organizarea unor stratageme adaptate la diverse medii și la mărimea și comportamentul prădătorilor, în unele cazuri se „deghizează”, nu pentru a se apăra, ci pentru a ataca. Una dintre stratagemele la care recurg o reprezintă mimetismul. Specialiștii care au studiat acest tip de comportament au identificat 300 de specii care dispun de capacitatea de a imita morfologia furnicilor și de a declanșa procese chimice ce reproduc mirosul pe care îl degajă minusculele insecte sociale. Una dintre cele mai vechi ispite cosmetice o constituie parfumul, irezistibil, în special pentru femei. Este deopotrivă un ingredient de seducție, dar și o plăcere, aceea de a savura subtilele efluvii de mirosuri, în special, florale. Din Antichitate, parfumierii au făcut carieră extrăgând esențe (uleiuri) din petale de flori, diverse Păianjenii au 8 picioare, corpul este compus din cefalotorace și abdomen, în timp ce corpul furnicilor este compus din cap, torace, abdomen și 6 picioare. Pentru a se „transforma” în furnici ar trebui să-și „ascundă” o pereche de labe, să se doteze cu un cap din care să nu lipsească Devoratori ecologici Nu toate reziduurile alimentare de pe străzi sunt adunate de serviciile de salubritate. Prin alterare, devin surse de infecție deloc neglijabile. O echipă de cercetători de la Universitatea din Carolina de cele două antene. De-a lungul evoluției, aceste specii de păianjeni și-au dezvoltat o serie de particularități. Una dintre acestea este legată de specializarea abdomenului în restrângerea sa prin intermediul unei „centuri false”, o alta, de a „transforma” prima pereche de picioare în antene. Cu celelalte se deplasează, asemenea furnicilor, ușor în zigzag. Noua identitate le facilitează accesul în preajma mușuroaielor, pe care le atacă rapid, înainte ca furnicile să-și dea seama că prădătorii pe care îi consideră o scurtă perioadă de timp semeni ai lor sunt impostori. Deși speciile de păianjeni care au aceste particularități sunt numeroase, cazurile în care se „metamorfozează” pentru a pătrunde în mușuroaie sunt rare. Nord a descoperit aliați de nădejde ai Salubrității în urma unor studii efectuate în parcurile și pe străzile din Manhattan, care au debutat la sfârșitul anului 2012, după ce uraganul Sandy a lovit năprasnic New York-ul. Este vorba despre insecte și alte viețuitoare care joacă un rol important în curățarea străzilor, înghițind tone de deșeuri alimentare pe an. în primăvara anului următor și-au extins studiile pentru a vedea dacă inundațiile provocate de uragan au schimbat comportamentul micilor devoratori din Manhattan. Pentru a evalua cantitățile resturilor alimentare consumate de furnici, păsări, omizi, păianjeni, șobolani, cercetători au plasat în cuști și în preajma lor anumite cantități de alimente din categoria celor care se regăsesc în pubele, pe trotuare și în parcuri (chipi, biscuiți, pâine, hot dog etc.). După 24 de ore, au recuperat resturile și le-au cântărit. S-a constatat că, de pildă, cei mai numeroși „agenți ai salubrității” și cei mai mari consumatori sunt furnicile, urmate de păsări și de șobolani, plante, din mosc, tămâie etc., combinându-le în fel și chip, dizolvându-le într-un solvent introdus în flacoane de sticlă, de diverse mărimi și forme, care de care mai atrăgătoare. Unii cercetători au încercat să arunce mănușa parfumurilor obținute pe această cale, inventând alte moduri de a le pune în evidență. Japonezii, de pildă, au produs o gumă de mestecat într-o largă paletă de sortimente care emana parfum prin piele. Un cercetător bulgar a preluat o idee mai veche care a fost pusă în practică fără rezultatele scontate tot de japonezi, cea a bomboanelor odorizante. .Alchimistul parfumier a reușit după îndelungi experimente să producă bomboane fără zahăr, ce se topesc în gură, cu esență de trandafiri bogată în gerianol (acesta neutralizează mirosurile secretate prin piele) care își impune propriul miros, persistent cel puțin timp de 6 ore. A vândut apoi brevetul unei societăți care a produs primele bomboane deodorante din lume. Gama de parfumuri a fost diversificată. Intensitatea și calitatea mirosurilor emanate prin piele depinde de concentrația de gemanol, de numărul bomboanelor consumate, dar și de mirosurile pielii. Inovația cucerește piețele lumii. magazin Bomboane .,Coco Chanel” ж „Hemoglobina” solidă Cercetători de la Universitatea din Danemarca de Sud au realizat un material cu o structură cristalină pe bază de cobalt care are capacitatea de a capta oxigenul din aer și din apă în același interval de timp (câteva secunde) și în aceeași cantitate, precum și de a-l stoca. Prin intermediul unui sistem furnizor de energie, oxigenul este eliberat, putând alimenta buteliile măștilor de oxigen utilizate de pacienți sau buteliile scafandrilor. Pantofi călăuzitori în curând, cei lipsiți de vedere ar putea să se deplaseze fără bastonul alb sau fără un câine-ghid în lesă, optând pentru un model original de încălțăminte sport dotată cu sistem de navigație GPS și captatori și cu un vibrator. Utilizatorul, care urmează un traseu prestabilit, este atenționat de vibrațiile produse de încălțări. în funcție de intensitatea acestora, se orientează, se oprește, se deplasează spre stânga, dreapta etc. Sistemul, poate fi achiziționat și separat, fiind adaptabil la orice tip de încălțăminte. Inspecție robotizată Robotii Air-Cobot, realizați de un grup de societăți franceze, aflați în fază de testare, vor apărea în 2016 pe pistele de decolare ale avioanelor pentru a controla diverse sisteme ale aparatelor de zbor. Air-Cobot este dotat cu un modul GPS, un laser 2D cuplat la o cameră de luat vederi stereoscopică și un scaner 3D de înaltă definiție. Arsenalul de instrumente va repera eventualele deformații ale fuselajului, care ar putea fi invizibile cu ochiul liber, va controla starea trenului de aterizare, poziția trapelor etc. Roboții îi vor înlocui cu succes pe mecanici, îndeplinindu-și sarcinile mai rapid și mai eficace. Pagină realizată de DORIN MĂRAN