Magazin, iulie-decembrie 2016 (Anul 59, nr. 27-52)

2016-07-07 / nr. 27

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Este lumea un joc video pe calculator? în ultimii 20 de ani, era digitală încearcă să înlocuiască lumea fizică (analogă), iar internetul a intrat definitiv în lumea reală. Aproape că nu ne mai putem imagina cum ar arăta viața noastră fără această nouă realitate. Viziunile s.f. referitoare la Univers există de vreo câteva decenii bune, printre cele mai năstrușnice fiind cea care afirmă că Universul nu este o lume reală, fizică, alcătuită din galaxii, stele și planete, ci o imensă hologramă. Să nu uităm, holografia a fost o descoperire din anii 40 a fizicianului ungaro-britanic Dennis Gabor pentru care, în 1971, a și primit premiul Nobel pentru fizică. în 1997, Juan Maldacena, fizician teoretician, o specialitate care ignoră lumea fizică având ca singur sprijin calculele matematice, a propus ideea unui univers de „corzi vibratoare” care există în nouă dimensiuni (singurele dimensiuni ale lumii înconjurătoare fiind trei), plus una care este timpul, și că acesta ar fi practic o imensă hologramă. Maldacena a intrigat lumea fizicii cu ideea „corzilor” care n-a fost niciodată dovedita (nici nu avea cum să fie), dar nu cu multă vreme în urmă, după cum scria revista Scientific American în 2013, Yoshifumi Hyakutake de la Ibaraki University din Japonia , împreună cu colegii săi au readus în atenție teoria lui Maldacena pe care au și confirmat-o în două studii consecutive. In unul din aceste studii, Hyakutake a simulat pe calculator energia dintr-o gaură neagră precum și alte proprietăți bazat pe predicțiile teoriei corzilor, iar în celălalt studiu, el și colegii săi au calculat energia internă a unui cosmos fără gravitate. Cele două calcule s-au suprapus, de aici și satisfacția lui Leonard Susskind, și el fizician teoretician, dar la Universitatea Stanford, unul dintre primii care au explorat teoria universului holografic și unul dintre fondatorii teoriei „corzilor”, care a calificat studiile echipei de cercetători japonezi drept „o confirmare matematică a ceva de ce noi eram siguri că trebuie să fie adevărat”. Deși e o teorie care nu rupe gura târgului, ideea lumii virtuale (holografice?) are și susținători, unii neașteptați. Din publicația The Independent, preluată de Agerpres, Elon Musk, boss-ul companiilor Tesla și SpaceX, care este pe val pentru că încearcă un gen de rachete lansatoare reutilizabile, este aproape sigur că trăim într-un Univers artificial, care chiar dacă nu e o hologramă ar fi, de fapt, o simulare pe calculator, cam la fel ca în filmul „Matrix”. în cadrul unei conferințe din 2016 pe tema noilor tehnologii virtuale, Elon Musk a dat frâu liber imaginației, proprie mai degrabă unui scriitor de proză s.f., afirmând că există doar „o șansă la câteva miliarde” ca lumea noastră să nu fie inclusă într-o simulare pe calculator. Donator de mari sume de bani pentru cercetări în domeniul Inteligenței Artificiale (AI), Musk a mai subliniat că „speră ca predicția sa să fie adevărată pentru că altfel ar însemna că lumea va avea un sfârșit”. Ideea lui de „univers simulat”, cam absconsă, pleacă de la observația evoluției tehnologice a ultimilor patru decenii: „Acum 40 de ani aveam doar Pong - două dreptunghiuri și un punct”. Musk se referă la Pong, primul videojoc al companiei Arcade lansat de Atari în 1972 și care s-a bucurat de o popularitate sporita în anii 1970. Utilizatorul mișca pe ecran o „rachetă de tenis” de forma unui dreptunghi pentru a cne „lovi” o „minge” sub forma unui punct. Cele două dreptunghiuri și punctul mișcător sunt considerate primele „personaje” ale jocurilor pe computer care azi, e drept, au ajuns la o complexitate greu de imaginat în urma cu 40 de ani. „40 de ani mai târziu”, spune Musk, „avem simulări 3D de calitate fotorealistă în care milioane de oameni se joacă simultan și aceste simulări devin din ce în ce mai bune în fiecare an. Și în curând vom avea realitate virtuala, vom avea realitate augmentată (...) Jocurile (pe calculator) vor deveni imposibil de deosebit de realitate”. Dar nu totul se rezumă la jocuri video pentru că ideea este de cea de progres tehnologic într-un domeniu care încearcă să copieze cât mai fidel realitatea, numai că numeric, digital, virtual. „In situația în care viteza progresului tehnologic în acest domeniu ar scădea de 1000 de ori, comparativ cu situația din prezent, și tot ne-am îndrepta foarte repede, relativ la o viață de om, spre acest viitor”. Iar cum acest viitor ne va aduce jocuri care vor fi imposibil de deosebit de realitate și care vor putea fi jucate de oriunde te-ai afla, „s-ar putea ca șansele să ne aflăm în «realitatea de bază» să fie de ordinul a unu la câteva miliarde”, a mai adăugat Musk. Observând un progres tehnologic real, aflat într-o expansiune logaritmicâ, nu numai scriitorii s.f. își pot imagina că lumea în care trăim este de fapt o hologramă sau o realitate virtuală și nu «Cel care mută un munți începe întotdeauna prin a îndepărta pietrele mai mici.» Confucius fizică, ci și specialiștii în domeniul AI își imaginează faptul că noi trăim de fapt într-un joc video pe computer fără să ne dăm seama. Ca metaforă este chiar interesantă ideea, numai că lumea există și în afara unui joc video sau a unui calculator care practic e mort dacă este scos din priză! Dar îngrijorarea lui Elon Musk nu se oprește la rolul jocurilor video realiste, ci la rolul dezvoltării tehnologice din domeniul AI pentru viitorul planetei noastre. Sigur, Musk răspunde cu un evaziv „probabil” la întrebarea cu privire la posibila noastră existență într-un joc sau într-o simulare pe calculator, dar el este convins că o astfel de realitate ar fi și dezirabilă pentru că altfel, cum ar fi în cazul unei calamități planetare, „s-ar pune capăt civilizației umane”, în fine, să admitem că jocurile video sunt azi de o complexitate incredibilă în comparație cu acum aproape o jumătate de secol, mai ales la nivelul graficii computerizate, că evoluția tehnologică e benefică pentru umanitate, dar să nu uităm că și nivelul de violență al acestor jocuri, recunoscut atât de producători cât și de analiștii fenomenului duce umanitatea într-un con de umbră la fel de periculos ca și oprirea acestei dezvoltări fără precedent. Femina club Lecții de nutriție Care există alimente care pot alunga foamea? Ь [UNK] Dosarele frumuseții Părul cu aspect senzual STĂPÂNII IMPERIILOR Terapii complementare [UNK] •(«f « 5948427 000126