Magazin, iulie-decembrie 2016 (Anul 59, nr. 27-52)

2016-09-15 / nr. 37

LUMEA TĂCERII SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Femina club Fabulosul spiritual al Bucovinei cu Dosarele frumuseții Secretul tinereții fără bătrâni Drumuri de vacanță ПЯ [UNK]МНМИ 5948427 000126 Particula sau sfârșitul unei teorii fanteziste? Oameni de știință care cochetează cu literatura, abandonând criteriile riguroase, bazate pe dovezi palpabile, teorii literaro-științifice care sedează uneori ridicolul, iată ceva ce n-ar trebui să preocupe știința. Și totuși... Am spus-o în repetate rânduri că mai multe teorii care fac deliciul Enciclopediilor ar trebui revizuite, nu atât pentru că sunt rodul imaginației și al generalităților speculative lansate tocmai de cei care ar trebui să țină la rigurozitate, ci pentru că nefiind și neputând fi demonstrate, lasă locul altor teorii la fel de speculative, cu darul de a crea confuzie. Acesta e cazul unor teorii-vedetă precum cea a Big Bang-ului, a formei Universului, a Găurilor Negre, a undelor gravitaționale etc. Teorii bazate doar pe presupuneri, dublate de desene pe computer și imediat acceptate de mass-media din mainstream. La fel și în cazul materiei întunecate despre care am scris în urmă cu câteva săptămâni. La care se adaugă alte „mistere” ale Universului pe care oamenii de știință încearcă să le dezlege, încearcă, fără și a reuși, și asta dintr-un motiv simplu în logica lui: misterele Universului nu pot fi cunoscute sau „dezlegate” decât de Creatorul Universului: în rest sunt păreri care n-au legătură cu realitatea, cu realitatea universală. Și când nu poți „dezlega” nimic, inventezi mistere noi. Unul din acestea, dragi oamenilor de știință este Particula X (dacă tot ne place să credem că există și o Planetă X). Ce este Particula X? Fața întunecată a Universului Despre ea, fizicienii teoreticieni (cei care se ocupă cu teoriile și nu cu fizica, încercând să le amestece în mod literar) cred că ar putea elucida „misterul” materiei întunecate. Lăsând la o parte că e greu să dezlegi misterul unui lucru inexistent, sau mai exact, existent doar în calcule matematice în acest caz, Particular, se spunea cu ceva timp în urmă, urma să fie descoperita la Marele Accelerator de Hadroni (LHC) și anunțată ca un adevăr iminent chiar de CERN la Geneva. A trecut o jumătate de an de la anunțul oficial și lucrurile au rămas la fel de întunecate ca și materia cu pricina. Aflăm asta dintr-un articol din publicația Liberation, preluată de Agerpres, în luna decembrie a anului trecut, fantezia și speculațiile cercetâtorilor s-au aprins ca o forță la ideea că urma să se descopere o nouă particula exotică, Particula X, ceva care nu semăna cu celebrul boson al lui Higgs, poreclit speculativ „Particula lui Dumnezeu” (?!?), o particulă care urma să apară în urma coliziunilor dintre protoni, desfășurate la viteze apropiate de cea a luminii în cadrul LHC, aparținând CERN, din apropiere de Geneva. Spre deosebire de bosonul Higgs, misterioasa particulă X ar fi fost una cu totul nouă. La ce ne-ar folosi aceasta particulă nouă? Fizicienii teoreticieni cred, deși este doar o părere, că această descoperire „ar fi avut potențialul de a revoluționa modul în care înțelegem Universul și ar fi putut explica, poate, chiar și misterul materiei întunecate”. După cum se poate observa din analiza acestui text nu e nimic sigur că așa s-ar fi întâmplat în cazul presupusei descoperiri și apoi nici măcar materia întunecată nu e sigur că există! Tot entuziasmul teoreticienilor avea să se năruiască la cea de-a 38-a Conferință internaționale a fizicii de înaltă energie (ICHEP), eveniment desfășurat la Chicago în perioada 3-10 august, când s-a confirmat faptul că, oamenii de știință nu au descoperit nimic de această dată. în LHC de la Geneva nu s-a descoperit nici urmă de o nouă particulă exotică sau Particula X! Ca să mai dreagă busuiocul eșecului, de fapt al unei cercetări hazardate, CERN s-a declarat mulțumit de experimentele desfășurate în cadrul LHC, dar, în același timp, dorește să dea de capătul acestui anunț aiuritor legat de o presupusă particulă care practic nu există! Dar s-a crezut că există. Cum a fost posibilă această eroare? Evoluția lucrurilor ne arată un posibil traseu. LHC dispune de patru detectoare de particule separate. Două dintre ele sunt detectoare „generale”, denumite ATLAS și CMS. In urmă cu un an, în cadrul unor experimente diferite derulate atât prin detectorul ATLAS, cât și prin CMS au fost obținute rezultate neobișnuite. Când au fost comparate, s-a observat că erau similare și păreau să indice existența unui nou tip de particule. O iluzie destrămată „în cele două experimente separate, ambele însă derilate prin accelerarea protonilor până aproape de viteza luminii și înregistrarea ciocnirilor dintre aceștia, s-a observat că, în urma coliziunilor, au rezultat mai mulți fotoni cu un nivel mai ridicat de energie decât prevedea teoria. Nu cu mult mai mulți, dar suficient pentru a semnala ceva neobișnuit”. Experimentele derulate prin detectorul ATLAS și prin CMS au înregistrat o activitate crescută la nivelul energetic de 750 giga electron-volți (GeV), activitate rezultată din posibila descompunere a unei noi particule, necunoscute încă pentru știință, în doi fotoni, în urma ciocnirilor dintre protoni. Și aici intervine mass media din mainstream: „începând cu luna decembrie, mai multe publicații științifice de prestigiu au prezentat comentarii și ipoteze cu privire la particula a cărei descoperire părea doar o chestiune de timp până la confirmare. Fizicieni celebri își imaginau deja proprietățile acestui nou boson și răspunsurile pe care ar fi putut să le aducă la unele întrebări care persistă încă în lumea fizicii”. Ce este materia întunecată? După cum arătam în revista Magazin nr. 33 din 18 august, aceasta substanță, „materia întunecată”, ar reprezenta, conform calculelor matematice, 23% din masa-energia Universului și respectiv nu mai puțin de 83% din totalul materiei din Univers. Numai că ea nu a fost observată de nimeni, niciodată, în niciun experiment, oricât de costisitor și de avansat tehnologic! O altă întrebare la care se aștepta un răspuns din partea misterioasei particule X este cea legata de preponderența materiei și absența antimateriei din Univers, în condițiile în care, teoretic vorbind, explozia primordială (Big Bang) ar fi trebuit să genereze materie și antimaterie în proporții egale(?!?). Așadar, rămânem oarecum în ceață atât în privința teoriei „materiei întunecate”, cât și a celei legate de existența unor „particule misterioase” cum ar fi cea denumită X. Deocamdată, speculațiile științificeliterare ale fizicienilor teoreticieni, au fost infirmate, e drept cu cheltuieli uriașe. Și asta pentru că, în general, e greu să găsești ceva ce doar ți-ai imaginat că există. Exemplu. Cum ar fi să căutăm jurnalul de bord al unui explorator care a traversat o gaură neagră la bordul unui batiscaf? Câte lucruri minunate nu am afla atunci despre formarea Universului! Sigur, cel mai greu ar fi să dăm de acel explorator undeva prin Univers sau chiar prin Universuri, dar căutarea ar putea fi o excelentă temă de cercetare pentru viitorii fizicieni teoreticieni! Sau, nu?