Magazin, ianuarie-iunie 2017 (Anul 60, nr. 1-26)

2017-05-04 / nr. 18

SERIE NOUĂ - 1347 • ANUL LX • 4 MAI 2017 • 16 PAGINI • 2 LE NR. 18 (3097) 5948427 000133 Adresă INTERNET: www.revistamagazin.ro SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT Vechiul Testament amintește cele 10 urgii trimise asupra Egiptului pentru a-l convinge pe Faraon să permită eliberarea sclavilor iudei și plecarea acestora spre Țara Făgăduinței. Ce spune azi știința despre aceste calamități? A trecut sărbătoarea Paștilor, dar e bine sa observăm că acei credincioși mozaici ajunși în Țara Făgăduinței sărbătoreau Paștele pentru a rememora Exodul, plecarea lor din Egipt, călăuziți de Moise, vreme de 40 de ani prin deșert, înainte de a se declanșa Exodul, iudeii aveau însă nevoie de îngăduința faraonului care trebuia sâ-i elibereze din sclavie, numai că faraonul avea nevoie de sclavi și s-a opus plecării acestora. Pentru a înfrânge calculele faraonului, asupra Egiptului au fost trimise 10 urgii (calamități) groaznice, conform Torah și Vechiului Testament, care într-un târziu l-au determinat pe faraon să accepte eliberarea și plecarea sclavilor iudei. Referitor la autorul acestor 10 urgii, cercetătorii ebraici consideră că primele trei urgii au fost trimise de Aaron, a șaptea, a opta și a noua au fost trimise de Moise, a șasea, de Aaron și Moise, iar a patra, a cincea și a zecea au fost trimise de Dumnezeu. Ce spune azi Știința despre aceste calamități teribile? Iată o prezentare realizată de situl Live Science, preluată de Agerpres. O Sânge. Se spune că Aaron a lovit cu toiagul său în apele Nilului și acestea s-au transformat în sânge, împreună cu apele din canalele de irigații, din bălțile și lacurile din Egipt, apele devenind nepotabile pentru toți egiptenii. Cercetătorii de azi ne spun că înroșirea apelor Nilului poate sa fie rezultatul unei infestări cu alge roșii. Acest fenomen este cunoscut drept „mareea roșie” atunci când se produce în apele marilor și oceanelor, însâ algele roșii sunt prezente și în ecosisteme de apa dulce. Astfel de infestări cu alge afectează peștii și alte animale care trăiesc în ape pentru că algele conțin o toxină care se acumulează în crustaceele care se hrănesc cu alge și apoi otrăvește viețuitoarele care se hrănesc cu crustacee. Broaște. După ce l-a avertizat pe Faraon, Aaron a întins mâna peste ape și tot pământul Egiptului a fost acoperit de broaște, care au intrat în casele oamenilor și au ajuns până și în palatul faraonului și în patul acestuia. Faraonul i-a promis lui Moise și Aaron că-i eliberează pe sclavii iudei dacă anulează urgia, dar după ce aceasta a fost ridicată, tiranul nu și-a ținut promisiunea. Invazia de broaște poate fi corelata cu infestarea apelor cu alge care ar fi putut sa-i oblige pe amfibieni sa-și pârâsească mediul natural de viața. Păduchi. Aaron a lovit pământul cu toiagul și Egiptul a fost împânzit de păduchi, purici și țânțari. Oameni și animale au avut de suferit de pe urma acestei urgii. Dacă infestarea apelor cu alge a dus invazia de broaște, apariția acestora în amar mare din ape a prmis proliferarea țânțalor sau altor feluri insecte. Broaștele hrănesc cu insecte și larvele acestora, iar fi ele, populația de țânța spre exemplu, ar fi put exploda, conform Stephan Pflugmachr , climatolog la Institutul Leibniz pentru Ecologia Apei din Berlin. O Tăunii. Cuvântul ebraic pentru cea de-a patra urgie, a fost tradus de-a lungul anilor de rabini fie ca animale sălbatice sau sălbăticite, fie ca viespi, tăuni sau țânțari. Conform unui studiu publicat în 1996 în revista Caduceus, care încearcă să explice pedepsele biblice ca pe niște probleme epidemiologice provocate de modificări ale climei, cercetătorii J.S. Marr și C.D. Malloy susțin că cea de-a patra calamitate reprezintă o invazie de muște, așa cum este musca de grajd (Stomoxys calcitrans). Mușcăturile acestor muște ar fi dus la epidemia de bube și furunculi.Ciuma vitelor. Cercetătorii cred că pesta bovină este produsă de un virus din aceeași familie cu virusurile care provoacă jigodia canină și rujeola. Animalele infectate fac febra ridicată, diaree și le apar ulcerații în gură și în fosele nazale. Aceasta boala și-ar avea originile în Asia și ar fi ajuns în Egipt, în urma cu 5.000 de ani, pe ratele de negoț ale acelor vremuri, conform unui material publicat în 2010 de New York Times. Rata de mortalitate a pestei bovine este excepțional de mare, de multe ori depășind 80%. Aceasta boală a ucis aproximativ 200 de milioane de vite în secolul al XVII-lea, conform estimărilor unui studiu publicat în 1997. Vărsatul negru. La puțin timp după moartea vitelor, o a șasea calamitate a fost abătută asupra Egiptului: egiptenii s-au îmbolnăvit de vărsat negru sau de bube și furunculi. Epidemia a fost probabil provocată de o infecție cu Staphylococcus aureus. O altă posibilitate este cea a unei epidemii de variolă, boală ce se manifestă prin erupții cutanate generalizate, inclusiv pe mucoase. Arheologii au descoperit urme de vărsat pe câteva mumii egiptene datând de acum 3000 de ani.Piatra și focul. Ca un exemplu al grației sale divine, Yahve l-a avetizat pe faraon să-și adune vitele și recoltele care au scăpat din urgiile anterioare, pentru a le pune la adăpost în fața celor care vor urma. Grindina și focul sau fulgerele au lovit oameni, vite și copaci, deși zona în care trăiau israeliții a fost cruțată. O erupție a vulcanului Santorini, o insula aflată la nord de Creta, în Marea Egee, produsă în urmă cu 3500 de ani, ar putea explica această urgie divină. Este posibil ca un nor de cenușă vulcanică să fi ajuns deasupra Egiptului și să pătrundă într-un front de furtună, rezultând o puternică furtună cu grindină, conform lui Nadine von Blohm de la Institutul de Fizică Atmosferică din Germania.Lăcustele. Cea de-a opta urgie a venit sub forma unor uriașe roiuri de lăcuste care au devastat toată vegetația rămasă. Recoltele, grânele și orezul care au scăpat grindinei de piatră și foc au fost devorate în totalitate de lăcuste. Nu a mai rămas nimic de recoltat în acel an în tot Egiptul și foametea a lovit crunt. Ce cred cercetătorii? Erupția vulcanului Santorini ar fi putut produce condiții favorabile pentru proliferarea lăcustelor, conform lui Siro Trevisanato, un specialist canadian în biologie moleculară și autorul cărții „The Plagues of Egypt: Archaeology, History and Science Look at the Bible”: „Căderile de cenușă au provocat anomalii meteorologice în Egipt, adică un regim mai ridicat al precipitațiilor, un nivel mai ridicat al umidității. Iar aceste condiții favorizează roirea lăcustelor”, a explicat Trevisanato © întunericul. Această urgie pogorâtă asupra Egiptului s-ar fi putut datora, cred specialiștii, unei „eclipse solare sau a unor nori de cenușă vulcanică”. Este posibil ca această calamitate să descrie o eclipsă de Soare produsă pe 5 martie 1223 î.Hr., conform unui expert ucrainean în paleoastronomie. O altă posibilă cauză este legată tot de erupția vulcanului Santorini din urmă cu 3500 de ani. Acest vulcan, aflat la 800 de kilometri de Egipt, a erupt iar nori de cenușă ar fi putut ajunge deasupra Egiptului, blocând Soarele. Ф Moartea primilor născuți, înainte de cea de-a zecea urgie, Dumnezeu l-a avertizat pe faraon că toți primii născuți din Egipt vor muri. Este posibil ca algele din precedentele calamități sâ fi eliberat micotoxine, substanțe periculoase ce pot provoca boli și chiar moartea. Cerealele contaminate cu aceste micotoxine ar fi putut fi mortale. Copiii întâi născuți ar fi fost victimele predilecte ale micotoxinelor pentru că ei ar fi fost primii care primeau pâinea făcută din cereale infestate. Oricum, subiectul continuă sa-i preocupe pe cercetători, chiar dacă supozițiile abundă, cu atât mai mult cu cât există numeroase alte întrebări fără răspuns cu privire la faimoasele urgii biblice. Femina club Dosarele frumuseții Soluții rapide Ce spune știința despre CELE 10 URGII BIB Terapii complementare Г I «Persoanele speciale sunt ca și stelele. Nu le vezi întotdeauna, strălucind inima ta.» Francis Bacon I S3ônwfièirvi I