Magazin, iulie-decembrie 2017 (Anul 60, nr. 27-52)

2017-11-02 / nr. 44

Nr. 44 (3123) din 2 noiembrie 2017 Со [UNK] ui carii mmn ! j Noua formulă a medicamentului numit Levothyrox, în principiu destinat tratării afecțiunilor glandei tiroide, a iscat în ultima perioadă mari controverse, deoarece s-a constatat că acesta provoacă de fapt dezechilibre tiroidiene în 2012 i se ceruse producătorului o schimbare a formulei, ceea ce se pare că a generat și mai multe probleme. „Nu există efecte adverse... ” Morți - da! Efectele nedorite semnalate după apariția pe piață a noului Levothyrox sunt determinate de „un dezechilibru tiroidian” cauzat de schimbarea tratamentului, și nu noii formule, potrivit primelor rezultate ale anchetei de farmacovigilența. „Toate efectele nedorite demonstrează un dezechilibru tiroidian legat de schimbarea tratamentului; nu există niciun efect advers de vreun tip nou, care să fie specific noii formule” - au explicat specialiștii Agenției Naționale de Securitate a Medicamentelor (ANSM) într-un comunicat oficial. Orice schimbare de specialitate sau de formulă poate să modifice echilibrul hormonal și să necesite o reajustare a dozajului.” Pe 15 septembrie, ANSM a remarcat că la centrele regionale de farmacovigilența fuseseră primite 14.633 de semnale privitoare la eventuale nereguli în ceea ce privește noua formulă a medicamentului. „Din acest total, cazurile raportate de pacienți ca fiind grave, adică declarate cu consecințe negative asupra vieții familiale, profesionale sau sociale și cazurile cele mai documentate (5.062) au putut fi înregistrate în baza de farmacovigilența. Din aceste 5.062 cazuri, 4 au fost de deces, dar în raport se menționează că nu s-a putut stabili o legătură între ele și folosirea de Levothyrox în tratament. Oficialii au mai menționat că cele 14.633 de cazuri semnalate reprezintă numai 0,6% din cei 2,6 milioane de pacienți tratați cu noua formulă a medicamentului respectiv. Efectele cele mai frecvente care au fost raportate au fost oboseala, durerile de cap, insomnia, amețelile, durerile articulare și musculare, precum și căderea părului. Cele 5.062 de cazuri analizate includ 90,7% femei și 9,3% bărbați. Raportul s-a axat pe cazurile anumitor pacienți care prezintă semne de hipo- sau de hipertiroidie. Noua formulă Levothyrox a fost reclamată de ANSM la laboratoarele Merck în 2012, în scopul de a o face „mai stabilă în timp”. De remarcat că schimbarea nu privea principiul activ, ci folosirea altor substanțe! Totuși, confruntându-se cu o adevărată furie a pacienților care au semnalat efecte secundare, responsabilii au decis retragerea noii formule și revenirea la cea veche, sub numele de Euthyrox, dar pentru o durată și cantitate limitate, în același timp, s-a anunțat un nou medicament, ca alternativă la noul Levothyrox, numit L-Thyroxin Henning; în fine, un alt medicament va fi disponibil pentru tratarea acelorași probleme. Insă nu trebuie omis sub nicio formă amănuntul că, până la criza semnalată mai sus, Levothyrox se afla în situație de cvasi-monopol în Franța. Un subiect care trebuie să dea de gândit nu doar specialiștilor, ci și pacienților, deoarece competiția pentru ocuparea unei cât mai largi piețe (și) în domeniul medicamentelor de uz uman iată că poate face victime. La propriu! Medicament... antivindecare Alba-neagra cu tratamentele umane Circulație sangvină deficitară? Printre nenumăratele noastre afecțiuni mai grave sau mai ușoare, se numără și aceasta, greu de evaluat la nivel general, ci numai în funcție de fiecare individ în parte, circulația sangvină deficitară. Deși aceasta este ținută sub control, ea nu este doar neplăcută și disconfortantă, din cauza unor semne precum senzația de răceală la extremități, dar poate să genereze chiar agravări serioase ale stării de sănătate. Trebuie avut totuși în vedere un lucru ca orice problemă de sănătate, și circulația sangvină deficitară trebuie prevenită, fapt pentru care vă sugerăm o evaluare a stării de sănătate în această privință. Așadar, pentru a ști dacă vă plasați în șablonul problemei respective, verificați dacă aveți următoarele simptome: ■ ulcerații la nivelul membrelor (arată asemeni unei alergii și nu se vindecă); ■ inflamații la nivelul membrelor (acest lucru se datorează circulației îngreunate); ■ degetele capătă o nuanță albăstruie și sunt în permanență reci (aceasta este o problemă cauzată de cantitatea insuficientă de oxigen din sânge); ■ extenuare (Sângele și oxigenul reprezintă combustibilul de care organismul uman are nevoie, iar dacă există probleme la acest nivel, atunci este normal să te simți extenuat.) Alimente ..nerverse” între factorii care contribuie în timp la apariția tumorilor maligne, se știe în general că se includ și unele produse alimentare. Altfel foarte gustoase și nu în ultimul rând tentante, acestea stimulează dezvoltarea cancerului, motiv pentru care Organizația Mondială a Sănătății recomandă chiar eliminarea lor necondiționată din meniul nostru. Iată alimentele pe care, potrivit recomandărilor OMS, nu ar trebui să le consumăm sub nicio formă, potrivit infoalert.ro: ♦ Afumăturile. Majoritatea acestora sunt afumate artificial, cu compuși chimici, ca N-nitrosa. Spre deosebire de produsele afumate în mod natural, ele pot provoca apariția cancerului stomacal sau colectoral. ♦ Somonul de crescătorie. Alimentația acestui pește este bazată pe antibiotice, pe unele substanțe contaminate și alte ingrediente ce dăunează sănătății omului. Spre deosebire de consumul somonului sălbatic, consumul somonului de crescătorie crește riscul apariției cancerului din cauza concentrației puternice de PCB (compuși bifenili policlorurați) din acesta. ♦ Popcorn pregătit la microunde. Ambalajul floricelelor de porumb din comerț conține urme de acid perfluorooctanoic, despre care s-a dovedit că este cancerigen și poate afecta în mod special ficatul. ♦ Alimentele modificate genetic. Pericolul pe care îl prezintă acestea constă în eliberarea proteinelor nenaturale în timpul digestiei. ♦ Chips de cartofi. Sunt gătite la temperaturi foarte mari, determinând producerea acrilamidei, de asemenea cancerigenă. ♦ Carnea roșie. Celulele canceroase prosperă în mediul acid generat de dietele pe bază de carne roșie. Aceasta se poate însă înlocui cu carne de pui și pește. ♦ Băuturile carbogazoase. Numeroase sortimente de băuturi carbogazoase, mai ales cele fără zahăr, conțin aspartam, un îndulcitor artificial, care este considerat a fi cancerigen. Din nefericire, factorii care produc cancerul sunt mult mai numeroși, decât cei prezentați mai sus. Agenția Internațională pentru Cercetare în Domeniul Cancerului și Organizația Mondială a Sănătății au întocmit o listă care cuprinde cel puțin 118 factori (acțiuni, agenți, substanțe) care ar putea cauza această gravă maladie. Totuși, specialiștii consideră că eliminarea respectivelor produse din alimentația noastră ar ajuta la diminuarea considerabilă a riscurilor apariției și dezvoltării cancerului. PESCURT [UNK] despre sănătatea dumneavoastră Vorbim despre rubeolă (puțini știu că i se mai spune și „pojar germană’), de regulă o boală ușoară a copilăriei. Totuși, în timpul sarcină, când mama are rubeolă, pot apărea o serie de probleme: în primele săptămâni de sarcină, apariția rubeolei poate cauza probleme embrionului. Virusul bolii afectează organele în curs de devoltare și copilul se poate naște cu un handicap grav - sindromul rubeolei congenitale. Complicațiile acestuia includ: - cataractă; - surditate; - anomalii ale inimii; - anomalii ale plămânilor; - anomalii ale creierului. De asemenea, contractarea rubeolei în primul trimestru de sarcină crește riscul de avort spontan. Cel mai mare risc de a dezvolta acest sindrom apare în primele 12-16 săptămâni de sarcină. După 20 de săptămâni acest risc scade. înainte de sarcină este de preferat ca orice femeie să facă un test de sânge ce poate arăta dacă este sau nu imună la rubeolă. Deși majoritatea persoanelor au fost imunizate în copilărie, un număr mic de indivizi s-ar putea ca la maturitate să dezvolte rubeola, MPojarEUk 9J informat edeniză sarcinori deoarece prezintă anticorpi insuficienți. In sarcină, nivelul anticorpilor poate fi depistat de unul dintre testele de sânge care se efectuează de orice femeie însărcinată. în majoritatea cazurilor, testul este pozitiv pentru anticorpi, ceea ce înseamnă că există imunitate. Dacă testul este negativ, înseamnă că există un risc de contractare a rubeolei. Recomandat ar fi, dacă există un rezultat negativ, să ne ferim de persoanele infectate. Dacă totuși pe parcursul sarcinii se intră în contact cu persoane ce prezintă rubeolă, vizita la medicul obstretician este obligatorie, pentru a se verifica starea fătului și eventualul risc de a dezvolta anomalii congenitale. Există cazuri în care, imediat după naștere, anumite anomalii pot fi corectate chirurgical, însă aceasta depinde de localizarea anormalității în organism, decizia putând fi luată de către părinți și de medicul specialist. Nu există niciun tratament eficace pentru a preveni apariția sindromului rubeolei congenitale. Este important de știut că uneori, chiar dacă a existat o imunizare împotriva rubeolei, sau infectarea cu rubeolă, există totuși posibilitatea ca organismul să nu fi dezvoltat anticorpii necesari imunității. Cum am arătat mai sus, un simplu test de sânge este des ajuns pentru a afla starea organismului cu privire la rubeolă. Imunizarea (vaccinarea) se poate face la orice vârstă și este bine să nu o neglijăm.