Magazin, ianuarie-iunie 2018 (Anul 61, nr. 1-26)

2018-03-22 / nr. 12

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT 5 948427 000140 Omenirea a fost atacată de-a lungul existenței sale de valuri catastrofale de nenorociri, de la biblicele pedepse, la ciuma bubonică și epidemiile de viruși mortali. A ■W" ultimele decenii, pla neta a fost „atacată”de diverse pandemii 1 I I care mai de care mai AJS devastatoare. Dacă ne oprim la ultimele decenii, a fost mai întâi gripa aviară, despre care, la vremea respectivă, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) afirma în comunicate oficiale că o pandemie de gripă aviară ar putea ucide o jumătate din populația planetei! Asta, deși inițial se afirmase că acest soi de gripă nu omoară decât păsările și nu se transmite la om! Apoi, au urmat comunicatele OMS pline de cifre exacte ale oamenilor uciși de virusul păcătos. După ce au fost sacrificate sute de milioane de găini, rațe și gâște din marile crescătorii de păsări, febra comunicatelor s-a mai potolit, apoi subiectul a dispărut definitiv din presa mondială, semn că scopul fusese atins. După alți câțiva ani, OMS crea o nouă pandemie, cea a virusului gripei porcine. Dincolo de faptul că nu era nici mexicană, cum a transmis presa mondială inițial, nici provenind de la porci, pandemia și-a atins țelurile tot prin intermediul comunicatelor OMS care prezenta zilnic numărul morților, dar și anunțuri apocaliptice referitoare la planeta, care era în pragul apocalipsei. A fi fost vorba despre un nou virus (sau mai vechi?), botezat în grabă AH INI, care ar fi izbucnit în Mexic în luna aprilie 2009 și care a evoluat ca o pandemie, răspândindu-se în întreaga lume. „Deși a fost o boală gripală ușoară și cu mortalitate relativ scăzută, de la declanșarea sa în aprilie 2009 și până în august 2010, pandemia ar fi provocat aproximativ 18.500 de decese în lume! Vorbim de estimări, deoarece nimeni nu poate spune cu exactitate numărul deceselor asociate cu acest gen de gripă. Și, la fel în cazul gripei aviare, după panica globală realizată de susținute campanii de presă, transformată brusc în cea mai mediatizată epidemie de gripă din istorie, semnalul a fost dat tot de OMS care în august 2010 anunța sfârșitul gripei porcine!” Moartea Neagră Totuși, dacă ar trebui să vorbim de adevăratele epidemii, și nu despre cele care vin în folosul industriei medicamentelor, atunci să amintim despre cea mai groaznică pandemie petrecută în perioada Evului Mediu timpuriu. Este vorba despre așa-numita „Moartea Neagră”, epidemia de ciumă provocată de o bacterie numită Yersinia pestis. Izbucnită probabil în Asia, ea s-a răspândit în Europa după anul 1347, unde a creat mare panică. Simptomele erau banale, dincolo de durerile îngrozitoare și frisoane, dar ceea ce-i deosebea pe cei care sufereau de ciumă de cei care aveau doar febră mare era „apariția în zona axilară, pe gât, și eventual în zona inghinală a unor umflături pline cu puroi, numite „buboane”, la început de culoare roz, apoi purpurii, iar în final negre, putând ajunge la dimensiunea unor portocale. Victimele mureau în chinuri groaznice”. De aceea ea s-a numit „ciuma bubonică”. Teribil a fost că doar în câțiva ani, pe undeva între o treime și o jumătate din populația Europei ar fi murit din cauza acestei pandemii. Mulți au crezut atunci că venise „sfârșitul lumii”. Un secol de la gripa spaniolă Ultima mare pandemie reală, și nu inventată de OMS, a fost cea de „gripă spaniolă”. După cum aflăm într-un documentar Agerpres, pe 11 martie a fost marcată împlinirea unui secol „de la raportarea primului caz de gripă din cadrul pandemiei mondiale de gripă spaniolă, care, la sfârșitul Primului Război Mondial, a ucis între 20 și până la 100 de milioane de oameni, conform diferitelor estimări”. Gripa, neobișnuit de gravă s-a răspândit nu doar în Europa și SUA, ci și în Australia, India, chiar și în unele insule izolate din Oceanul Pacific. Primele cazuri de gripă, provocată de un virus de tip A din tulpina H1N1 (ce coincidență cu gripa porcină!), au fost diagnosticate în SUA, în 1918. Cum a ajuns virusul „gripei spaniole” din SUA în lume? După unele informații infecția a plecat din fortul Riley din Kansas, unde erau pregătiți pentru război 50.000 de soldați americani. In momentul debarcării în Europa, în aprilie 1918, soldații americani au adus acest virus cu ei, declanșând astfel „primul val al pandemiei”. Gripa spaniolă ucidea cu o rapiditate neobișnuită: în presa americană abundau poveștile despre oameni care se trezeau dimineața bolnavi și mureau în drum spre serviciu. Epidemiologii nu au căzut de acord cu privire la originea acestei tulpini virale, dar cad de acord că virusul „s-a manifestat la nivel global din cauza mișcărilor de trupe din diferitele părți ale lumii”. Culmea este că această gripă ucigașă a trecut neobservată în presa vremii, prea ocupată cu războiul mondial, dar și de medici care puneau decesele pe seama pneumoniei! „Singurele informații publicate încă de la începutul pandemiei pe acest subiect provin din Spania, țară neutră în Marele Război. Din această cauză boala a primit numele de gripă spaniolă”. După primul val, a urmat faza cea mai letală a pandemiei, până în luna septembrie 1918. Conform experților, „cele 13 săptămâni dintre lunile septembrie și decembrie 1918 au constituit perioada de maximă intensitate a pandemiei, când au murit cei mai mulți oameni. Cel puțin 195.000 de americani au murit doar în luna octombrie. Pentru comparație, numărul total al militarilor americani morți în Primul Război Mondial este de 116.000”. Ultimul val al pandemiei de „gripă spaniolă” s-a consumat în ianuarie 1919 care însă n-a mai avut virulența primelor două. Până la urmă, conform statisticilor, „în Marea Britanie au murit aproximativ 675.000 de oameni; în Japonia s-au înregistrat circa 400.000 de victime. Samoa de Vest, o țară insulară din sudul Pacificului, și-a pierdut o cincime din populație. Cercetătorii estimează că în India mortalitatea a fost între 12 și 17 milioane de persoane. La nivel mondial, mortalitatea a fost estimată între 10% și 20% din numărul total de persoane infectate”. Nivelul de mortalitate ridicat a făcut presa să prezinte această pandemie, drept cea mai mare din istoria lumii, ea ucigând în final „mai mulți oameni decât cele două Războaie Mondiale la un loc”. Și pentru ca amenințările pandemiei de gripă să nu-și piardă din virulență, unele publicații americane vorbesc deja despre faptul că gripa sezonieră din acest an va fi mai groaznică decât cea din sezonul 2014-2015 ! GEORGE CUȘNARENCU Dosarele frumuseții J gj Sfaturi ^ [.. _ utile ^0 DUNORI^^biE, dureri „medicamentoase” Consultații fără plată ! Pentru dumneavoastră, doamnă Ce prelungește viața femeilor 1 ^ „Viitorul este suma pașilor pe care îi faci, inclusiv a celor mici, ignorați sau luați în râs.” Henri Coandă