Magazin, iulie-decembrie 2022 (Anul 65, nr. 27-52)

2022-09-15 / nr. 37

SAPTAMANAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ȘTIINȚA NU DUCE LIPSĂ DE TEORII, problema dramatică apare atunci când oamenii de știință trebuie să separe adevărul științific de presupuneri și supoziții uneori de-a dreptul științifico-fantastice. Despre dispariția dinozaurilor există cel puțin o mână de teorii care mai de care mai convingătoare, deși dovezile sunt circumstanțiale, rare și inconsistente. Nu e de mirare că în urmă cu ceva timp, o teorie legată de extincțiile în masă de acum 66 de milioane de ani (?) a făcut valuri, după cum scria și Scientific American. Ea pune dispariția dinozaurilor pe seama acțiunii „materiei întunecate” din Univers! Lăsând la o parte titlul filmului Cătălinei Buzoianu, din 1977, „Efectul razelor gamma asupra anemonelor”, în care nu se întâmplă nimic, efectul „materiei întunecate” se pare că a fost apocaliptic. Fără să se știe exact ce este, totuși, materia întunecată, în afară de presupuneri care o descriu ca fiind „un tip necunoscut de materie despre care se consideră că ar conține o mare parte din masa totală a Universului. Materia întunecată nu emite și nici nu absoarbe lumina sau radiațiile electromagnetice sau de altă natură, și deci nu poate fi observată direct cu telescoapele”. Și cu toate acestea, ea ocupă 85 la sută din Univers, cel puțin asta susțin astrofizicienii. Există, totuși, o forță teribilă care devastează planeta, producând modificări ireversibile, într-o clipă geologică, nenumărate creaturi pier și specii întregi pur și simplu încetează să mai existe. Cea mai faimoasă dintre aceste extincții în masă s-a petrecut cu aproximativ 66 de milioane de ani în urmă, când dinozaurii au dispărut de pe fața Pământului, una dintre teorii vorbind de un impact devastator cu un meteorit (sau cometă?) de dimensiunile unui munte. Unii cercetători sunt convinși că dovada acestui impact formidabil este craterul de aproape 200 de kilometri în diametru din Peninsula Yucatan. Dar dispariția dinozaurilor ca urmare a impactului, este doar una dintre cele „Cinci Mari” extincții în masă cataclismice recunoscute de paleontologi. Și nici n-ar fi fost cea mai mare! Cu aproximativ 252 de milioane de ani în urmă, extincția în masă numită Permian-Triasic a distrus aproximativ nouă din zece specii de pe planetă, oamenii de știință o numesc „Marea Extincție”. In plus, față de cele „Cinci Mari” , există dovezi pentru alte zeci de evenimente de extincție în masă care au fost mai mici și mai puțin severe. Nu toate acestea sunt legate în mod concludent de impacturi uriașe. Unele sunt legate în schimb de creșteri enorme ale activității vulcanice la nivel mondial, care au cauzat schimbări dramatice și perturbatoare ale climei și pierderea habitatului. Cercetătorii bănuiesc că poate cele mai multe extincții în masă apar din cauza stresului cauzat de evenimente care se suprapun, cum ar fi un impact uriaș asociat cu un supervulcan în erupție. Poate că cele mai grave dispariții în masă sunt pur și simplu chestiuni de sincronizare proastă, cazuri de „ghinion planetar”. Sau poate ele nu sunt deloc chestiuni de șansă haotică. Poate că sunt de fapt previzibile și exacte, ca un ceas. Unii cercetători au speculat la fel de mult din cauza modelelor curioase pe care le percep în impacturile gigantice, activitatea vulcanică și scăderea biodiversității. La începutul anilor 1980, paleontologii de la Universitatea din Chicago, David Raup și Jack Sepkoski, au găsit dovezi pentru un model de extincție în masă de 26 de milioane de ani în înregistrarea fosilelor de la Marea Extincție din Permian- Triasic. Această periodicitate de 26 de milioane de ani se suprapune și se aliniază îndeaproape cu extincțiile de tipul Cinci Mari, precum și cu alte câteva. în lucrările ulterioare de-a lungul anilor, câțiva alți cercetători care au examinat înregistrarea geologică a Pământului au reanalizat concluziile originale ale lui Raup și Sepkoski, descoperind o periodicitate de extincție în masă de aproximativ 30 de milioane de ani, care se intinde pe o perioadă din urmă cu o jumătate de miliard de ani. Unii dintre aceiași cercetători au susținut, de asemenea, că detectează periodicități similare, aliniate, în craterele de impact și în activitatea vulcanică. La fiecare 30 de milioane de ani, dați sau luați câteva milioane, se pare că stelele se aliniază pentru a face ca viața de pe Pământ să sufere. In lipsa unui mecanism clar care să lege toate aceste fenomene diferite, ideea a intrat într-un con de umbră, până când Michael Rampino, geolog la Universitatea din New York, a aruncat bomba. Potrivit lui Rampino, „materia întunecată poate fi veriga lipsă - mecanismul din spatele misterioaselor cicluri de impacturi gigantice, vulcanism masiv și moarte planetară care afectează Pământul”. Materia întunecată se crede că este schela cosmică pe care galaxiile se unesc. Multe teorii susțin că materia întunecată să se concentreze în planurile centrale ale galaxiilor spirale, cum ar fi Calea Lactee. Sistemul I 1 „Un om deștept rezolvă o problemă, un om și mai deștept o evită.” nostru solar, care orbitează încet în jurul nucleului galactic, se mișcă periodic în sus și în jos prin acest plan ca un dop de pluta care se rostogolește în apă. Se crede că perioada de revoluție a sistemului nostru solar plutitor în acest plan ar fi de aproximativ 30 de milioane de ani. Sună cunoscută în 2014, fizicienii de la Universitatea Harvard Lisa Randall și Matthew Reece au publicat un studiu care arată cum atracția gravitațională a unui disc subțire de materie întunecată din planul galactic ar putea perturba orbitele cometelor în timp ce sistemul nostru solar orbitează prin galaxie, arătându-se periodic asupra Pământului cu impacturi uriașe. Teoria lui Randall și Reece este în general în concordanță cu proprietățile plauzibile ale materiei întunecate, dar cercetătorii au folosit-o doar pentru a explica periodicitatea impacturilor. în noul său studiu, publicat în Note Lunare ale Societății Regale de Astronomie, Michael Rampino sugerează că materia întunecată poate explica și presupusa periodicitate a vulcanismului. Ideea datează cel puțin din anii 1990 în literatura de specialitate. Bampino afirmă că „Pământul ar putea să captureze un număr mare de particule de materie întunecată în câmpul său gravitațional pe măsură ce trece prin disc. Particulele ar cădea în miezul Pământului, unde ar putea atinge densități suficiente pentru a se anihila reciproc, încălzind miezul cu sute de grade în timpul traversării planului galactic de către sistemul solar. Timp de milioane de ani, miezul supraîncălzit ar expulza cantități uriașe de magmă la suprafață, dând naștere unor erupții vulcanice gigantice care afectează continentele, modifică nivelul mării și schimbă clima. In tot acest timp, cometele perturbate de trecerea sistemului solar prin discul de materie întunecată ar continua să se abată asupra planetei. Moartea ar veni de sus iar mai jos într-un pumn puternic unu-doi care ar declanșa valuri de extincție în masă”. (Continuare în numărul viitor) GEORGE CUȘNARENCU Dosarele frumuseții Exerciții pentru o postură elegantă 99 0 TEORIE INCITANTĂ, VENITĂ BĂRCĂ DE PE ALTĂ LUME, FACE O LEGĂTURĂ ÎNTRE EXTINCȚIILE ÎN MASĂ ȘI SCHEMELE EXOTICE ALE ARHITECTURII GALACTICE. Implantul care ar putea REDA VEDEREA Femina club Pentru dumneavoastră, doamnă " Adevăruri... incredibile Albert Einstein ■ - "'GL :■