Milcovul, aprilie-iunie 1968 (Anul 1, nr. 7-21)

1968-05-04 / nr. 12

Hiretul inima și demonstrația oamenilor muncii din Capitală La București, demonstrația oamenilor muncii s-a desfășurat în Piața Aviatorilor. Peste 250.000 de bucureșteni au venit la demonstrație cu flori, cer numeroase grafice și pancarte care ilustrează progresele patriei noastre socialiste, rezultatele transpunerii la viață a istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea și ale Conferinței Naționale a partidului. Piața Aviatorilor a îmbrăcat haină festivă. Deasupra tribunei centrale se află un mare glob pămîntesc și un steag roșu cu data festivă — 1 Mai. Pe o eșarfă purpurie ce înconjoară globul este înscrisă chemarea: „Proletari din toate țările, uniți-vă“, iar dedesubt urarea: „Trăiască 1 Mai, Comitetul Central al Partidului Comunist Român a oferit, după marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală, o masă tovărășească în parcul Palatului Snagov. Au luat parte tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekaș, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, membrii supleanți ai Comitetului Executiv, secretarii C.C. al P.G.R., vicepreședinți ai Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor de pretutindeni!“. Sunt, de asemenea, înscrise urările : „Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul și organizatorul victoriilor noastre!", „Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România!“. De cealaltă parte a pieței, deasupra tribunei se înalță un mare medalion cu portretele dascălilor proletariatului : Marx, Engels, Lenin, iar dedesubt urarea : „Trăiască unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești Internaționale". Medalionul este încadrat cu urările : Au luat parte, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R. ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții centrale și organizații obștești, numeroși membri de partid din ilegalitate și alți vechi militanți ai mișcării muncitorești din țara noastră, activiști de partid, generali și ofițeri superiori, conducători ai unor mari întreprinderi bucureștene, oameni de știință, cultură și artă. In timpul mesei, care s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească, a luat cuvîntul, primit cu puternice și îndelungi aplauze, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al G.G. al P.C.R. „Trăiască poporul român, constructor al socialismului !“, „Trăiască pacea și prietenia între popoare !". Ora 9. — Miile de oameni ai muncii aflați în piață salută cu aplauze și urale îndelungi sosirea conducătorilor partidului și statului nostru. In tribuna centrală iau loc tovarășii: Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Janos Fazekas, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, mambrii supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii C.C. al P.C.R., vicepreședinții Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. In tribună iau loc, de asemenea, membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului. Sunt prezenți conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, reprezentanți ai întreprinderilor și instituțiilor bucureștene, muncitori fruntași în producție, academicieni și alți oameni de știință și cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști. La demonstrație asistă șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră și alți membri ai corpului diplomatic. în tribune se află numeroși oaspeți de peste hotare. Fanfara militară intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste România. Tovarășul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal București al P.C.R., deschide mitingul oamenilor muncii din Capitală. (Continuare în pagina a ll-a) Masa tovărășeasca în parcul Palatului Snagov CUVÎNTUL rostit de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU Stimați tovarăși. Această masă este închinată tradiționalei zile de 1 Mai, sărbătoarea primăverii, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc din intreaga lume. Mulți dintre dumneavoastră au participat la numeroase sărbătoriri de 1 Mai în condițiile grele ale regimului burghezo-moșieresc. Era în tradiția mișcării noastre muncitorești, a partidului nostru, de a sărbători 1 Mai ca zi de luptă împotriva asupririi, pentru drepturi și libertăți democratice, pentru o viață mai bună, pentru o societate în care cei ce muncesc să se simtă cu adevărat stâpîni pe munca lor, pe destinele patriei lor. Sărbătorim acum ! Mai în condițiile în care clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, întregul popor a devenit stâpîn pe destinele sale, și, sub conducerea partidului comunist, făurește orînduirea pentru care s-au jertfit mulți din luptătorii de frunte ai poporului român. Putem spune, intr-adevăr, că, pentru noi, astăzi ! Mai e o zi de sărbătoare, în care poporul nostru trece în revistă victoriile obținute în construcția socialismului, în făurirea vieții noi, în dezvoltarea continuă a economiei, științei, culturii, în ridicarea nivelului său de viață. Sînt minunate victoriile pe care poporul român le-a obținut sub conducerea partidului în făurirea noii orinduiri sociale. Aceste victorii au fost dobîndite pentru că partidul nostru a știut să învingă greutățile, a știut să conducă poporul român, in condițiile grele, din succes in succes pe calea socialismului. Tot ceea ce a cucerit poporul român se datorește faptului că el i-a avut in frunte pe comuniști, care au dat totul, unii chiar viața, pentru fericirea maselor muncitoare Știm, tovarăși, că în această luptă au existat, așa cum am subliniat la ultima plenară și o serie de greșeli, s-au comis și unele abuzuri. Se știe insă că acestea nu caracterizează partidul nostru, ele au fost și sunt condamnate de partid, de poporul român. In decursul veacurilor poporul nostru a trecut prin multe greutăți, dar întotdeauna a dat dovadă de omenie, de umanism, de dragoste pentru toți oamenii muncii. Lui nu i-a plăcut, nu-i place, și nu-i va place niciodată nedreptatea și mai cu seamă nedreptatea împotriva propriilor săi fii de seamă, a militanților ridicați din tîndurile sale. Iată de ce Comitetul Central a considerat ca o obligație în fața partidului, a națiunii, să restabilească adevărul, să dezvăluie abuzurile care s-au comis: Noi am pornit la luptă pentru a făuri societatea socialistă, considered că aceasta trebuie să fie cea mai dreaptă societate din lume , de aceea trebuie să înlăturăm tot ceea ce nu este în firea și în caracteristica acestei societăți, să luăm toate măsurile pentru ca niciodată să nu mai poată avea loc in societatea noastră socialistă abuzuri și ilegalități. Noi ne îndeplinim prin aceasta și o îndatorire față de clasa muncitoare internațională, care privește cu simpatie și speranță spre țările care construiesc socialismul. Avem obligația internaționalistă față de clasa muncitoare, față de toate popoarele care doresc să făurească orînduirea socialistă, să demonstrăm că socialismul, orînduirea noastră nouă este incomparabil superioară orînduirii vechi capitaliste. Am realizat mult în domeniul dezvoltării bazei materiale a socialismului, în ridicarea nivelului de trai al poporului. Oamenii spun însă pe bună dreptate : e bine că se ridică fabrici, că se dezvoltă agricultura, știința, cultura, dar ne interesează și cum trăiesc oamenii și cum se manifestă personalitatea umană in viața socială. Există, intr-adevăr, posibilitatea ca socialismul să asigure dezvoltarea multilaterală a personalității umane ? Noi răspundem: da. Numai socialismul asigură această posibilitate, pentru că el este orînduirea socială cea mai dreaptă, în care au fost lichidate o dată pentru totdeauna clasele exploatatoare, inegalitățile economice, au fost create condițiile pentru asigurarea egalității depline a cetățenilor, pentru manifestarea multilaterală a personalității umane. Iată sensul hotăririlor ultimei Plenare a Comitetului nostru Central. Iată de ce întregul popor a primit aceste hotărîri cu încredere deplină în partid, în Comitetul Central. Demonstrația de astăzi din Capitală a dovedit cu altă încredere, cu cit entuziasm urmează poporul nostru partidul, Comitetul Central. El este convins că partidul nostru, conducerea sa, vor face totul pentru a asigura desăvirșirea construirii socialismului în România pe plan material și spiritual, pentru a crea poporului o viață demnă de orînduirea socialistă și comunistă. Aceasta este sarcina și indatorirea fiecărui comunist, incepînd de la conducerea de partid și de stat pîna la ultimul membru al partidului. Vom putea spune că ne-am îndeplinit indatorirea față de popor numai atunci cînd vom asigura o viață îmbelșugată, o existență materială și culturală înaltă pentru fiecare membru al societății. Pentru aceasta, tovarăși, am luptat în condiții grele, am fost gata să ne dăm viața și mulți dintre noi chiar și-au dat-o. Acum, cînd îndeplinim rolul de cinste de partid conducător al națiunii române socialiste, trebuie să facem totul pentru a îndreptăți încrederea poporului. Sînt convins că fiecare membru de partid, indiferent de funcția pe care o are, va munci neabătut, își va îndeplini îndatorirea sacră față de partid, față de poporul căruia îi aparține. Propun să ridicăm acest pahar pentru partidul nostru comunist, pentru poporul român, constructor al socialismului, urîndu-i viață îmbelșugată, fericită, in societatea comunistă. In sănătatea dumneavoastră, tovarăși ! PAGINA A ll-A ^ Sfatul specialistului ANUL I — Nr. 12 SÎMBATĂ 4 MAI 1968 6 pagini 50 bani Mitingul oamenilor muncii din municipiul Focșani In sala Teatrului din orașul Focșani a avut loc, miercuri, mitingul oamenilor muncii din localitate dedicat lui 1 Mai - Ziua internațională a celor ce muncesc. La miting au participat membrii Biroului Comitetului județean de partid, secretari ai comitetului municipal de partid, conducători ai întreprinderilor și instituțiilor, numeroși invitați, reprezentanți ai oamenilor muncii. Mitingul a fost deschis de tovarășul Gheorghe Stanciu, prim-secretar al Comitetului municipal de partid Focșani, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal provizoriu. A luat apoi cuvîntul tovarășul SIMION DOBROVICI, prim-secretar al Comitetului județean de partid Vrancea, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, a spus vorbitorul, poporul român sărbătorește astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. De peste trei sferturi de veac, ziua de 1 Mai constituie pentru toți cei ce muncesc, pentru întreaga omenire progresistă un prilej de trecere în revistă a forțelor și de manifestare a hotărîrii lor nestrămutate de a lupta împotriva exploatării și asupririi, pentru pace și progres social, pentru socialism. Poporul nostru sărbătorește ziua de 1 Mai într-o atmosferă de puternic entuziasm și avînt creator în muncă, în fabrici și uzine, pe șantiere de construcții și ogoare, în instituții de învățămint și cultură, pretutindeni, oamenii munci își manifestă prin fapte hotărîrea de a depune toate eforturile și puterea lor de muncă pentru îndeplinirea hotăririlor Congresului al IX-lea și ale Conferinței Naționale a partidului, hotărîri ce deschid în fața țării noastre perspective însuflețitoare pentru un nou și puternic avînt al economiei, științei și culturii, al întregii noastre societăți. După ce a făcut o amplă referire la hotăririle recentei Plenare a C.C. al P.C.R. din 22-25 aprilie a. c. și asupra rezultatelor remarcabile obținute de poporul nostru în dezvoltarea și întărirea economiei naționale, rezultate care au influențat puternic celelalte sectoare ale vieții sociale, vorbitorul a spus : La marile realizări în toate domeniile, cu care poporul nostru întimpină această zi de 1 Mai, o contribuție valoroasă și-au adus-o și oamenii muncii din județul Vrancea. Făcînd din plin dovada hărniciei și talentului lor, animați de un fierbinte patriotism, muncitorii, țăranii, intelectualii, toți cei ce muncesc au depus toată strădania și nu au precupețit nici un efort pentru îndeplinirea îndatoririlor ce le-au revenit, astfel că în această zi sărbătorească, primul 1 Mai în condițiile județului Vrancea, putem spune cu mîndrie că sarcinile stabilite de partid privind dezvoltarea economiei și culturii județului nostru au fost îndeplinite. Producția globală industrială pe primele 4 luni ale acestui an a fost realizată în proporție de 105,3 la sută, iar producția marfă în proporție de 103,8 la sută. Numai în primul trimestru au fost date aproape 4 milioane lei beneficii peste plan, precum și peste 3 milioane lei economii la prețul de cost, depășindu-se și la acest capitol sarcina planificată. Luînd marșuri judicioase de organizare a producției și a muncii, de întărire a disciplinei, colectivele multor întreprinderi au realizat succese deosebite, printre acestea numărîndu-se: Fabrica Chimica Mârășești, Fabrica de confecții, IPROFIL Gucești, întreprinderea forestieră Focșani, Winexport și altele. Nu mai puțin însemnate sînt și realizările oamenilor muncii din agricultură. După cum este cunoscut, județul nostru s-a situat printre județele fruntașe în campania agricolă de primăvară, reușind să însămînțeze întreaga suprafață planificată la timp și în bune condițiuni și să execute lucrările necesare în viticultură și pomicultură. Pentru modul conștiincios în care au realizat sarcinile ce le-au revenit, merită evidențiate Stațiunile de mașini și tractoare: Sihlea, Adjud, Mărtinești, întreprinderile agricole de stat : Cotești, Odobești, Panciu și Focșani, precum și cooperativele agricole de producție : Mărtinești, Sihlea, Popești, Movilîța, Voetin, Păunești, Țifești, Jariștea și altele. Bune rezultate s-au înregistrat și în alte domenii de activitate, în învățămint. (Continuare în pagina a ll-a) Premize favorabile pentru noi succese REDACȚIA : Trecerea la noua formă de organizare administrativ-teritorială a țării a necesitat un complex de măsuri organizatorice si in viața organizațiilor sindicale. In ce au constat acestea, în general, și în mod special cu privire la specificul județului nostru ? RĂSPUNS: In contextul acestor măsuri au survenit importante schimbări și în structura organizatorică a sindicatelor, aceasta în scopul înfăptuirii cu succes a sarcinilor sporite puse de partid în etapa actuală, în acest sens, călăuzindu-se după principiul apropierii conducerii centrale de unitățile de bază, prin eliminarea verigilor intermediare, Plenara C.C. al U.G.S.R., din februarie a.c., a hotărît încetarea activității organelor teritoriale ale U.G.S.R. și constituirea Consiliilor Județene, municipale și orășenești ale sindicatelor. Organele, județene fiind organe de conducere, control și îndrumare a întregii activități sindicale din județ, țin legătura directă cu sindicatele, creînd astfel condiții mai bune pentru ridicarea pe o treaptă superioară a nivelului activității și pentru creșterea rolului lor în organizarea participării maselor la INTERVIU CU TOVARĂȘUL IOAN TATARU, PREȘEDINTELE CONSILIULUI JUDEȚEAN AL SINDICATELOR VRANCEA conducerea și rezolvarea treburilor de stat și obștești. Prin alegerea reprezentanților sindicatelor în consiliile populare județene, municipale și orășenești, în organele colective de conducere ale unităților economice, aceștia au posibilitatea de a contribui direct la soluționarea problemelor economice, sociale și politice din raza lor de activitate. Ținînd seama de sarcinile multiple și variate ce se ridică viața economică și socială din județul nostru, prin îmbunătățirea structurii organizatorice a organelor teritoriale ale sindicatelor, consider că s-a creat cadru corespunzător pentru ca sindicatele să participe efectiv la mobilizarea salariaților în vederea îndeplinirii exemplare a planului de stat de către toate unitățile și pentru rezolvarea problemelor de ordin social și îndeosebi a celor ce se referă la îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă și de viață ale celor ce muncesc. REDACȚIA: Care sunt principalele direcții spre care s-a îndreptat, de la început, atenția Consiliului județean al U.G.S.R. a RĂSPUNS: Plecînd de la ideea că noua structură organizatorică a sindicatelor constituie o premiză favorabilă pentru promovarea unui nou stil de muncă, mai dinamic, a unor metode izvorîte dintr-o concepție științifică corespunzătoare sarcinilor etapei actuale, Consiliul județean al sindicatelor încă de la constituire, a pus în centrul preocupărilor sale sprijinul permanent ce trebuie acordat comitetelor sindicatelor din Întreprinderile industriale, de construcții, de transporturi și din agricultură, în îndrumarea muncii politico-organizatorice pentru mobilizarea colectivelor de muncă la înfăptuirea sarcinilor economice. Un alt domeniu important în direcția căruia ne-am îndreptat atenția, a fost și este grija cu care organele tehnico-administrative și sindicale se (Continuare în pagina a V-a) PAG. III-IV Sărbătorirea Zilei de 1 MAI în județul Vrancea . Măreața sărbătoare a muncii a cuprins cu farmecul ei pe ioț i oamenii, muncitori și țărani cooperatori, intelectuali și elevi — tineri și vustnici. Orașele Adjud, Odobești și Panciu s-au transformat intr-o adevărată vatră a unei însuflețite sărbători. Oamenii muncii .S-au exprimat gîndurile și sentimentele de bucurie și satisfacie fete de politica partidului și hotăririle adoptate în ultima vreme.Sărbătorită sub semnul avintului politic și in muncă, ziua de »War a constituit un minunat prilej de raportare a succeselor d- 1 giasjițiute în îndeplinirea sarcinilor de plan în primele patru luni ale sprisrului. Atmosfera sărbătorească a dominat adunările festive ceau avut loc în localitățile amintite, iar bucuria, entuziasmul și veselia și-au găsit manifestarea din plin in cintece și jocuri populare prezente peste tot in acest timp, mic la mare, se îndreaptă grăbiți către casa de cultură orășenească. Fetele tuturor, luminate de strălucire, zîmbesc fericite sub soarele de mai. Clipe de solemnă așteptare. Peste cîteva minute va începe adunarea festivă închinată celei mai mari sărbători a lumii făuritorilor de bunuri materiale. In sală se află oameni ai muncii, fruntași în întrecerea socialistă de la I.M.T.F., D.R.T.A, LA S. Panciu și Vinalcool. Printre ei se află Victor Godinac, Costică Panu, Gheorghe Cojocaru și alții, certă mîndrie a orașului pentru faptele lor demne de admirație, consacrate sporirii producției industriale și agricole. Colectivul Autobazei D.R.T.A. de exemplu, și-a depășit sarcinile de plan pe cele 4 luni, realizînd indicatorul tone/km in proporție de 114 la sută, la călători/km cu 102 la sută și însemnate economii la consumurile de combustibil și lubrfianți în prezidiu au luat loc conducători ai organelor locale de partid, ai organizațiilor de masă și ai diferitelor întreprinderi ale orașului. Tovarășul Gheorghe Tarău secretarul Comitetului orășenesc de partid Panciu a evocat însemnătatea zilei de 1 Mai, trecînd totodată în revistă succesele de seamă dobîndite de oamenii muncii pănceni în cinstea măreței sărbători. Se scandează lozinci închinate muncii și sărbătorii ei frăției între popoare. Adunarea festivă s-a sfîrșit. Dar participanții nu părăsesc sala. Pe scenă își fac apariția, rînd pe rînd, corul Liceului „Ion Slavici", taraful casei de cultură și alte echipe de artiști amatori talentați. Un adevărat festival al cîntecului și jocului vrâncean, care a fost răsplătit prin aplauze generoase de către cei prezenți A fost o atmosferă de entuziasm, bucurie și veselie generală. (Continuare în pagina a ll-a) La Panciu Panciu, orașul dintre vii, este împodobit cu cele mai frumoase haine scoase din „sipet". Locuitorii, de la 8HL Vedere din centrul comunei Vidra. r ‘> PAGINA A V-A 1 u # Ora zero 4 ’« Ki^^s^>^<»j5^wa»ga^iPjsaaga»gasaega gaieagW8a| 4 PAGINA A VI-A $ J;I» + 1 MAI pe meridianele globului I In parcuri și pe estrade Ziua de 1 Mai a găsit din nou alături vigoarea și ritmul aprins al dansuiior nationale cu sensibilitatea și prospețimea liniei melodice a cîntecului popular. Alături de alte mii de spectatori, am trăit și noi emoțiile adinei datorate vizionării programelor prezentate in sala teatrului sau pe estradele amenajate la cringul Petrești, grădina publică și parcul N. Bălcescu din oraș și am aplaudat frenetic ori de cite ori, ținuta artistică de inalt nivel, contopită cu entuziasmul generos al artiștilor amatori, ne impunea astfel de sublinieri. Am ascultat taraful din Vulturu și Obiești, o formație omogenă, alcătuită din 25 de persoane care a lucut pentru citeva zeci de minute să răsune dincolo de limitele scenei, ritmurile viguroase ale horelor și Urbelor L-am ascultat și pe>amian Teodor, unul din soliștii acestei formolii care interfetînd cintecai „De ce nu pot • ■o etnia“ a cules ropote de aplaute si am văzut pe dansatorii din Verdea și Jitia, din nordul și sudul județului, care au adus cu ei pe Ungă un desen coregrafic bine evidentiat, noutatea și vigoarea dansului local. „Sîrba locală“ din Verdea sau „Ca la Jitia", „Floricica" sau „Biiul lui Borcea", „Jilianca", „Jianul", „Ciulu", dansurile, transmit din tată toate iiu, puterea și sănătatea mânzicenilor, dragostea lor pentru cintec și j oc, prețuirea și logia pe care acestea il ocupă în viata lor. Costumele le sunt crimpeie din poenile vi tloare, mici gîiate de razele purpurii ale soarelui. Bătrinul Ghitu Alexe a tinut să vină cu cei trei fii ai săi: Ion, Vasile și Merusil susțină din cobză și fluier, din vioară și acordeon ritmul intocat al dansurilor. Soții Ichim Geta și Petrică, frații Baniță Ion și Gheorghe, Petrică Noapteș și Lilica Borcăiaș au înaintat pe spectatori cu vigoarea și interpretarea plină de dăruire de care au dat dovadă. (Continuare în pagina a lI-a) Spectatorii prezenți în sala teatrului din Focșani au urmărit evoluția solistului de muzică populară Ion Teglaș muncitor la l.I.S., din formația Casei de cultură din Focșani.