Milcovul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 530-607)

1971-05-08 / nr. 562

Expunerea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU (Urmare din pagina a II-a) cunoaște o impetuoasă creștere și diversificare, ducînd la o radicală transformare a structurii economice și sociale a țării. Se va realiza o puternică apropiere între munca fizică și intelectuală, între muncitori, țărani și intelectuali, se va produce o profundă omogenizare a națiunii noastre socialiste. Totodată, se va realiza o tot mai mare abundență de bunuri de consum și, pe această bază, îmbunătățirea substanțială a condițiilor de viață ale întregului popor. Munca va deveni tot mai mult o onoare și o necesitate vitală pentru toți membrii societății. în toată această perioadă va acționa în continuare principiul de repartiție socialist, valabil pentru modificările rapide care au loc în baza tehnico-materială, în structura și suprastructura noii orînduiri impun, ca o necesitate obiectivă, perfecționarea continuă a conducerii economiei, a întregii activități sociale, în vederea asigurării concordanței între dezvoltarea forțelor de producție și relațiile de producție, între realitățile dinamice ale vieții noastre materiale și spirituale și formele și metodele de organizare și conducere a societății. Sunt cunoscute măsurile adoptate în ultimii ani de conducerea partidului, în spiritul hotărîrilor Conferinței Naționale, pentru îmbunătățirea organizării, conducerii și planificării economiei. In perfecționarea vieții economice, partidul nostru pornește de la necesitatea îmbinării conducerii pe bază de plan unic, cu dezvoltarea autonomiei colectivelor de muncă, cu lărgirea atribuțiilor întreprinderilor. Punem accentul pe o mai bună folosire conștientă a factorilor economici, a acțiunii legilor economice obiective, inclusiv a legii valorii, pe studierea cerințelor pieții, pe dezvoltarea largă a inițiativei de jos, în același timp, considerăm necesar să folosim tot mai bine posibilitățile economiei socialiste de a asigura organizarea pe baza unei concepții unitare a întregii producții sociale. O importanță deosebită în desfășurarea vieții economice și sociale au relațiile de repartiție. După cum se știe, odată cu lichidarea exploatării omului de către om a fost abolit și principiul capitalist de repartiție a venitului, generator de profunde inegalități sociale, și a fost introdus principiul de repartiție socialist. Noi pornim însă de la faptul că și în socialism se mai manifestă fenomene de inegalitate economică, precum și tendințe, parazitare iigig aceea, partidul nostru acționează pentru asigurarea unor raporturi echitabile între veniturile diferitelor categorii sociale, ținînd cont, în primul rînd, de aportul fiecăruia la producția și viața socială, dar, totodată, și de posibilitățile economice ale țării, de tendința obiectivă a apropierii nevoilor membrilor societății noastre. Se mai întîlnesc și la noi unii oameni care ar dori să primească cit mai mult de la societate și, dacă se poate, să dea cit mai puțin sau nimic, societății. Ceea ce se cere este ca fiecare cetățean să înțeleagă că de munca, de efortul său depind progresul societății, ridicarea nivelului de trai al tuturor. Fiecare trebuie să vadă nu numai interesele înguste, personale, ci să aibă permanent în vedere interesele generale ale societății căreia este necesar să-i consacre energia și forța lor creatoare. (Vii aplauze). In același timp, pornind de la deosebirile ce se mențin între diferite forme ale muncii concrete, partidul nostru se pronunță cu hotărîre împotriva oricăror tendințe de egalitarism mic burghez. Unii ar dori să fie retribuiți ca și cînd am fi ajuns în comunism, în sensul de a primi de la societate după nevoi, dînd în schimb după capacitate — sau chiar mai puțin. Concepțiile egalitariste despre retribuție — care practic, cred că nici în comunism nu vor putea fi aplicate — nu au nimic comun cu principiile după care se ghidează azi societatea noastră .Noi trebuie să ținem seama pe deo parte, de aportul fiecăruia la munca generală, iar pe de altă parte, de existența deosebirilor în necesitățile oamenilor care, fără îndoială, vor mai dăinui. Diferențierea stimulativă a veniturilor, pe de o parte, menținerea acestora în limite raționale, socialmente justificate, pe de alta, realizarea unei corelații judicioase între retribuirea directă și fondurile sociale de consum, sunt preocupări permanente ale partidului și statului în efortul pentru înfăptuirea principiilor echității socialiste în patria noastră. Acordăm, după cum se știe, o atenție esențială îmbunătățirii activității statului socialist, al cărui rol crește tot mai mult, pe măsura progresului societății, a amplificării și diversificării vieții economice și sociale. Nu este nici o contradicție în această afirmație ; dimpotrivă, ea exprimă înțelegerea dialectică a rolului și esenței statului socialist. Creșterea atribuțiilor statului nu înseamnă dezvoltarea laturilor administrative sau represive ale activității sale, ci, dimpotrivă, diminuarea acestora în avantajul amplificării muncii de organizare și conducere a întregii vieți economice și sociale. Făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate impune forme superioare de conducere conștientă, unitară, a tuturor domeniilor și proceselor economico-sociale, de organizare a participării maselor largi populare la viața obștească. Noi sîntem însă împotriva acelor teorii sau tendințe după care ar trebui să lăsăm reglementarea vieții economice și sociale la voia întîmplării, la discreția pieții, a legii cererii și ofertei. Considerăm aceste concepții dăunătoare societatea noastră. După cum pentru se știe, corespunzător cerințelor vieții în etapa actuală a dezvoltării societății s-au adoptat în ultimii ani o serie de măsuri care au dus la ridicarea nivelului activității organelor de stat, de sus și pină jos, care au sporit rolul Marii Adunări Naționale și a Consiliului de Stat, au lărgit atribuțiile și inițiativa organelor locale ale puterii. în spiritul hotărîrilor Congresului al X-lea trebuie să acționăm în comprima fază a comunismului — „de la fiecare după capacitate, fiecăruia după muncă“. Totodată, vor spori în mod deosebit cheltuielile sociale, contribuind la satisfacerea într-o măsură tot mai însemnată a cerințelor materiale și spirituale ale oamenilor muncii, în procesul acestor transformări, cu adevărat revoluționare, în dezvoltarea forțelor de producție, în perfecționarea relațiilor din societate, sub influența aplicării în viață a celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, se vor crea condiții pentru elaborarea programului de trecere treptată la făurirea societății comuniste în România. (Aplauze puternice, prelungite). timuare pentru perfecționarea activității statului nostru socialist. Avem în vedere, în primul rînd, lărgirea activității legislative a Marii Adunări Naționale, astfel ca toate normele esențiale care guvernează viața societății să nu mai fie reglementate prin Hotărîri ale Consiliului de Miniștri sau decizii ale altor organe executive, ci să fie emanația forului suprem al țării. în vederea îmbunătățirii acestei activități se va crea Consiliul legislativ, organ de specialitate chemat să ajute la coordonarea sistemului nostru de legi, precum și la avizarea proiectelor de lege și a altor acte normative, în scopul intensificării activității Marii Adunări Naționale va trebui, de asemenea, studiată posibilitatea ca unele probleme să fie examinate nu în cadrul ședințelor plenare ci în secțiuni specializate ale Marii Adunări Naționale care să aibă împuternicirea de a lua unele hotărîri atît în materie de elaborare a legilor cit și în exercitarea controlului activității organelor executive. Se impune a fi dezvoltată experiența căpătată pină acum — și care s-a dovedit utilă — în organizarea controlului de către Consiliul de Stat și comisiile permanente ale Marii Adunări Naționale asupra bunei desfășurări a activității aparatului de stat, asupra diferitelor sectoare ale activității economico-sociale. Trebuie să spunem, cu acest prilej, că în ultimul timp s-a obținut o îmbunătățire simțitoare în activitatea guvernului țării noastre, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate de Conferința Națională. Totodată, avem in vedere noi măsuri — din care unele sunt în curs de aplicare — pentru perfecționarea în continuare a activității guvernului spre a asigura rezolvarea cât mai operativă a tuturor problemelor pe care le ridică progresul economiei naționale, buna funcționare a administrației de stat. Este necesar să acționăm în continuare pentru lichidarea fenomenelor de" centralism excesiv, a manifestărilor de birocratism, pentru simplificarea activității aparatului administrativ, pentru întărirea legăturilor tuturor organelor de stat cu masele largi de oameni ai muncii. Paralel cu activitatea de organizare a vieții economice, sociale și culturale, statului nostru îi revine, ca o îndatorire fundamentală — în condițiile cînd în lume există imperialism, forțe reacționare ostile socialismului — luarea tuturor măsurilor necesare pentru apărarea țării, pentru salvgardarea vieții și muncii pașnice, creatoare, a poporului român. Partidul și guvernul acordă toată atenția întăririi capacității defensive a țării, perfecționării organizării și întăririi forțelor noastre armate, chemate să apere cuceririle socialiste ale poporului, independența și suveranitatea României.Aplauze puternice). Ținând seama că în condițiile de azi un război antiimperialist de apărare, poate fi numai un război popular, partidul și guvernul se preocupă de întărirea forței de luptă a întregului popor, în acest scop este asigurată instruirea și dotarea corespunzătoare a gărzilor patriotice — formațiuni înarmate ale clasei muncitoare, țărănimii și intelectualității, cu vechi și glorioase tradiții în țara noastră. De asemenea, partidul se îngrijește de pregătirea militară a tineretului nostru, devotat fără margini patriei și poporului, gata oricînd să apere cu supremul sacrificiu glia străbună, orînduirea nouă, socialistă înălțată pe pămîntul României. (Aplauze puternice). Totodată, țara noastră dezvoltă cooperarea militară cu țările membre ale Tratatului de la Varșovia — creat în urma înființării N.A.T.O., pentru timpul cit va exista acesta, ca instrument de apărare a statelor membre împotriva unui atac imperialist în Europa. Participînd la Tratatul de la Varșovia care, așa după cum arată statutul, are un caracter vremelnic, trebuie să înțelegem că este necesar să ne preocupăm de întărirea continuă a armatei noastre naționale și, totodată, să dezvoltăm colaborarea și schimbul de experiență cu armatele tuturor țărilor socialiste, indiferent de apartenența sau neapartenența lor la acest Tratat. Aceasta pentru că și după desființarea N.A.T.O. și a Tratatului de la Varșovia vor continua încă multă vreme să existe armate naționale ; atît timp cit nu se va ajunge la lichidarea tuturor armatelor, la dezarmare, noi vom dezvolta și întări capacitatea noastră de apărare. Partidul și guvernul acordă, de asemenea, o atenție deosebită întăririi organelor de securitate, perfecționării activității lor menite să zădărnicească acțiunea oricăror elemente ostile, care ar îndrăzni să uneltească împotriva orînduirii noastre ; ne îngrijim de întărirea miliției, chemată să acționeze împotriva elementelor antisociale, să apere liniștea publică și interesele cetățenilor. Am acordat și acordăm o atenție neslăbită întăririi legalității socialiste, combaterii abuzurilor și ilegalităților de orice fel, instaurării ferme în întreaga viață socială a autorității legii — egală pentru toți cetățenii, indiferent de funcție, de categorie socială sau de naționalitate. Pornind de la adevărul marxistleninist, confirmat de viață, că socialismul nu poate fi decit creația conștientă a maselor, partidul nostru a acționat și acționează consecvent pentru adîncirea continuă a democrației socialiste. (Vii aplauze). Perfecționarea formelor de manifestare a democrației socialiste, extinderea libertăților cetățenești întăresc tot mai mult coeziunea orînduirii noastre noi, unitatea de granit a întregului popor în jurul partidului comunist. Un rol crescînd în asigurarea cadrului de participare a oamenilor muncii la conducerea societății au organizațiile de masă și obștești. Fiind reprezentate în diferite organe de conducere colectivă, ele au totodată posibilitatea să influențeze asupra hotărîrilor și măsurilor ce se iau, în sensul reflectării cit mai judicioase a intereselor celor ce muncesc. Experiența țării noastre ca și a celorlalte țări ce făuresc noua orînduire demonstrează că socialismul ridică pe un plan superior procesul de dezvoltare a națiunii, sporește potențele sale creatoare, întemeindu-se pe lichidarea exploatării și asupririi, pe instaurarea dreptății și egalității sociale, națiunea socialistă asigură pentru prima oară unitatea de interese a tuturor celor ce muncesc. In condițiile specifice României, partidul comunist abordează problema națiunii în strînsă legătură cu existența de secole pe teritoriul țării, alături de români, a populației maghiare, germane, sîrbe și de alte naționalități. Rezolvarea justă, în spirtul marxismleninismului a problemei naționale, asigurarea egalității în drepturi a tuturor cetățenilor patriei, fără deosebire de naționalitate, au cimentat trainic frăția și unitatea poporului român și naționalităților conlocuitoare, în lumina teoriei marxist-leniniste despre națiune, a convingerii că națiunea are o perspectivă îndelungată de existență, partidul nostru privește și problema naționalităților, pornind de la considerentul că acestea își vor păstra multă vreme o identitate proprie, vor continua să aibă în sinul societății un loc și un Stimați tovarăși. Trecind in revistă istoria de o jumătate de secol a partidului, este un motiv de justificată satisfacție să putem constata că toate victoriile poporului român, toate marile sale înfăptuiri în procesul transformării revoluționare a societății se datoresc activității creatoare a Partidului Comunist Român, liniei sale politice marxist-leniniste. (Aplauze puternice, îndelungate). Viața dovedește că de-a lungul întregii sale existențe, partidul nostru comunist a fost cel mai fidel exponent al intereselor clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii de la orașe și sate, indiferent de naționalitate,că el a slujit cu credință neclintită cauza libertății și fericirii poporului. Politica partidului s-a identificat cu cele mai avansate năzuințe ale maselor, a dat expresie înseși cerințelor obiective ale dezvoltării noastre sociale, ale progresului material și spiritual al României. Prin aceasta, prin uriașa muncă politică și organizatorică desfășurată pentru construirea socialismului, Partidul Comunist Român s-a afirmat, în fapt, drept forță politică conducătoare a societății, recunoscut ca atare de întregul popor. (Aplauze puternice, prelungite). Partidul nostru reunește astăzi în rândurile sale peste 2.100.000 membri — cei mai înaintați muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii români, maghiari, germani, sârbi, de alte naționalități, practic reprezentanții tuturor categoriilor sociale, vîrstnici și tineri. Peste 44 la sută din membrii săi — adică 940.000 — sunt muncitori, ceea ce reflectă poziția conducătoare a clasei muncitoare în societatea noastră ; mai mult de o jumătate de milion de comuniști — adică peste 25 la sută din membrii partidului — provin din rîndul țăranilor ; un număr însemnat de ingineri, economiști, cadre didactice, oameni de știință, artă, cultură sínt membri ai partidului. Femeile reprezintă peste 20 la sută din efectivul partidului, dar considerăm aceasta ca o deficiență pe care trebuie să o lichidăm pentru că — în societate, și cu deosebire în anumite sectoare de activitate — femeile dețin un rol și un procentaj mult mai mare. Este necesar ca femeile să aibă un loc important în partid, deci și în organele de conducere ale partidului, precum și în stat, inclusiv în guvernul țării. (Vii aplauze). întrunind o asemenea largă reprezentare a celor mai importante forțe sociale ale țării, înarmat cu concepția revoluționară, științifică a materialismului dialectic și istoric, partidul nostru comunist constituie forumul de elaborare a liniei generale și a strategiei construcției socialiste în România. Niciodată, în milenara sa istorie, poporul român n-a avut un asemenea conducător călit și încercat în lupte, o asemenea forță de avangardă în stare să-l ducă cu mină sigură către țelurile spre care aspiră. Intrînd în cel de-al șaselea deceniu al existenței sale, Partidul Comunist Român — puternic, unit, strîns legat de masele largi populare — își îndeplinește cu cinste misiunea istorică de călăuză a întregului popor pe calea socialismului, bunăstării și fericirii.Aplauze puternice și îndelungate). Stimați tovarăși. In întreaga sa activitate partidul nostru ține seama de legile obiective ale dialecticii, de faptul că societatea, inclusiv societatea socialistă, se dezvoltă prin înfruntarea dintre vechi și nou — care constituie însăși factorul motor al progresului. Lupta dintre vechi și nou este generată în socialism atît de existența rămășițelor vechii orînduiri în gîndire și morală, în raporturile dintre oameni, cît și de schimbările rapide ce au loc în societate, de faptul că conștiința rămine în urma dezvoltării vieții materiale, în același timp, deși în noua orînduire nu mai există clase antagoniste, categoriile și păturile sociale existente au unele interese specifice de care trebuie să se țină seama în construcția socialistă; această situație va continua încă mult timp, pină la dispariția totală a deosebirilor de clasă, până la omogenizarea deplină a societății. Ignorarea sau subaprecierea faptului că în societatea socialistă există contradicții, nesocotirea necesității de a acționa pentru soluționarea lor judicioasă, duce la agravarea acestora, contradicțiile putind lua forme antagoniste, evoluînd chiar pină la apartrul bine definit. Pornim, de asemenea, de la înțelegerea procesului logic al dezvoltării și înfloririi continue a națiunii socialiste, fiind convinși că aceasta va asigura p rea tot mai strinsă în munca și lupta pentru prosperitatea patriei comune a tuturor oamenilor muncii, indiferent de naționalitate. (Aplauze puternice). Așa cum am mai spus nu de mult. In acele localități unde de veacuri, alături de români, trăiesc oameni de alte naționalități, maghiari, germani, sirbi, ucrainieni, ei cu toții vor trai și in continuare împreună, pentru că nici unul nu are unde să plece. Locul lor este aici, pe acest pămînt, unde strîns uniți vor făuri societatea socialistă și comunistă. (Aplauze puternice), în abordarea problemei conducerii economico-sociale pornim de la considerentul că in etapa făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, avîntul forțelor de producție, complexitatea vieții societății fac să crească tot mai mult rolul factorului conștient, al activității organismelor de stat și economice chemate să dirijeze întregul efort al poporului, pe baza unui plan unic, pentru progresul și prosperitatea patriei. De aceea vom acționa pentru perfecționarea continuă a conducerii societății pe baze științifice moderne, adoptînd permanent forme și metode de organizare corespunzătoare cerințelor în continuă schimbare ale vieții, asigurîrnd participarea tot mai largă a maselor populare la luarea hotăririlor, la adoptarea și înfăptuirea programelor privind mersul înainte al societății. Aceasta este una din condițiile esențiale ale înfăptuirii cu succes a marilor obiective pe care ni le-am propus, ale înaintării rapide a României pe calea luminoasă spre comunism. (Aplauze puternice, prelungite). ți a unor conflicte sociale. Pornind de la teza marxistă că făurirea socialismului este rodul activității conștiente, datoria partidului este de a studia și Înțelege la timp toate contradicțiile ce se manifestă în societate, de a acționa cu hotărîre pentru eliminarea fenomenelor negative din viața socială. Totodată, partidul trebuie să studieze și să înțeleagă tendințele și fenomenele noi, să creeze condiții politice, economice, organizatorice necesare promovării noului, astfel ca legile dialectice să se manifeste nu stih unic, ci în mod organizat, pe baza unei activități conștiente. în aceasta se exprimă până la urmă rolul de conducător și organizator al partidului în societatea socialistă. Una din căile de perfecționare continuă a vieții economice și sociale, a relațiilor socialiste de producție și a raporturilor dintre oameni, este promovarea consecventă a criticii și autocriticii, chemată să stimuleze lupta noplii, împotriva vechiului, triumflirt ■> a tot ce este înaintat.în»,societate. Considerînd că dezvăluirea neajunsurilor și lipsurilor este o condiție a însăși înlăturării lor, a mobilizării celor ce muncesc în direcția îmbunătățirii continue a muncii, partidul nostru scoate la iveală și înfățișează în mod deschis stările de lucruri negative din societate, acționează neîntrerupt pentru îndreptarea greșelilor, pentru perfecționarea întregii noastre activități. Dezbaterea exigentă, principială a tuturor aspectelor vieții și muncii partidului sporește combativitatea comuniștilor, a organizațiilor de partid, asigură ca fiecare organizație să fie cu adevărat forța dinamică a colectivului din care face parte. Folosirea largă a acestei metode comuniste de muncă în întreaga viață socială, constituie un mijloc de punere în valoare a experienței colective a celor ce muncesc, a inițiativei și competenței constructorilor socialismului, a devotamentului lor față de noua orînduire pe care o doresc cit mai înfloritoare. Promovarea cu curaj a criticii și autocriticii în întreaga activitate de partid și de stat, în viața socială, constituie dovada seriozității, a spiritului de exigență și răspundere a partidului comunist, a încrederii sale profunde în mase, în forța lor creatoare, este expresia capacității partidului de a ține pasul cu cerințele dezvoltării continue a societății, de a conduce cu succes măreața operă de făurire a orînduirii comuniste. (Aplauze puternice). Tocmai de aceea partidul conduce societatea în condițiile unui larg și permanent dialog cu masele de oameni ai muncii, în cursul căruia se produce un flux continuu de idei și experiențe, atît de la partid la mase, cît și de la mase spre partid. Aceasta este o garanție că politica partidului nostru, programul său, hotărîrile și măsurile sale corespund intereselor și aspirațiilor tuturor categoriilor de oameni ai muncii, întregii națiuni socialiste. (Vii aplauze). Este cunoscut că în decursul istoriei sale, au fost perioade cînd partidul nostru a avut de făcut față unor lupte fracționiste care i-au adus multe daune și i-au slăbit, în împrejurările respective, capacitatea de luptă. Tocmai bazat pe această experiență, partidul nostru acordă o atenție deosebită întăririi continue a unității rîndurilor sale, considerînd aceasta drept una din condițiile de bază ale îndeplinirii misiunii istorice ce-i revine în societate. De aceea nu admitem și nu vom admite nici un fel de acțiuni care ar putea slăbi unitatea, capacitatea de luptă a partidului. (Aplauze puternice). Numai procedînd astfel ne facem datoria față de partid, față de popor, față de interesele construirii socialismului în patria noastră, față de cauza generală a socialismului și comunismului. (Aplauze îndelungate), în același timp, ne preocupăm permanent de dezvoltarea democrației interne de partid. Este cunoscut că, îndeosebi după Congresul al IX-lea, a crescut continuu rolul organelor și activului de partid, toate hotărîrile privind politica internă și externă fiind rodul activității colective a acestora, a tuturor comuniștilor. Comitetul nostru Central și-a îmbunătățit, de asemenea, modul de lucru, dezbătînd și pronunțîndu-se în mod colectiv asupra celor mai importante probleme ale dezvoltării societății, manifestîndu-se în fapt ca stat major al întregii activități de construcție a socialismului în România. (Aplauze puternice, prelungite). Creînd cadrul larg de dezbatere organizată a tuturor problemelor noi avem în vedere, totodată, necesitatea ca fiecare comunist, fiecare activist să acționeze cu toată fermitatea pentru transpunerea în viață a hotărîrilor de partid, neadmițînd nici o încălcare a principiilor și normelor care stau la baza activității partidului nostru comunist. întărirea disciplinei conștiente reprezintă o parte inseparabilă a democrației noastre de partid. Democrația și disciplina constituie o unitate dialectică care asigură forța partidului nostru, coeziunea sa de granit, capacitatea organizatorică și politică de a conduce poporul în opera de făurire a noii orînduiri sociale. (Aplauze puternice). îndeplinirea cu succes de către partid a rolului ce-i revine în societate depinde, în măsură tot mai însemnată, de ridicarea nivelului ideologic și politic al comuniștilor, de lărgirea orizontului lor de cunoștințe, de dezvoltarea capacității de a înțelege procesele sociale ale lumii contemporane, de a se orienta de sine stătător, în mod just, în lumina învățăturii marxist-leniniste, în toate împrejurările vieții, în întreaga lor activitate. De asemenea, formarea unui om multilateral pregătit, cu o concepție avansată despre lume și societate, educat în spiritul patriotismului și internaționalismului proletar, cu o înaltă moralitate și o bogată viață spirituală, constituie o necesitate obiectivă, o cerință logică a progresului societății socialiste, și, totodată, obiectivul fundamental al activității ideologice a partidului. Educația socialistă presupune, în același timp combaterea hotărîtă a tuturor influențelor străine din conștiința oamenilor, a tendințelor individualiste, a vechilor mentalități, a ideilor și concepțiilor retrograde, idealiste, propagate pe diferite căi din lumea capitalistă. Dezvoltarea conștiinței socialiste este un proces complex, la care sunt chemați să concure activ toți factorii educativi de care dispune societatea noastră. Sarcini importante revin în acest sens mijloacelor de informare în masă a organelor de presă, emisiunilor de radio și televiziune, publicațiilor periodice de toate genurile. Informînd obiectiv opinia publică asupra procesului construcției socialiste, asupra marilor victorii ale poporului român pe drumul vieții noi, luînd atitudine critică față de lipsuri și neajunsuri, aceste instrumente trebuie să acționeze și mai perseverent, la un nivel calitativ superior, pentru dezbaterea aprofundată și elucidarea, de pe pozițiile filozofice ale partidului nostru, a tuturor problemelor ce compun astăzi universul spiritual al oamenilor muncii. De asemenea, o puternică influență în direcția formării omului nou estimați tovarăși. Sărbătorim a 50-a aniversare partidului în condițiile unor profunade transformări în viața social-politică a lumii, în gîndirea și cunoașterea umană, în raportul de forțe pe plan mondial, în condițiile în care noi și noi forțe sociale se înregimentează în lupta pentru progres social, pentru democrație și pace. Caracteristica esențială a epocii contemporane este afirmarea socialismului într-un număr tot mai mare de state, creșterea rolului și influenței lui în viața internațională. După cum se știe, victoria Marii Revoluții Socialiste din Octombrie pus bazele făuririi primului stat spacialist din lume, a produs o breșă adincă în sistemul capitalist mondial, a adîncit criza generală a capitalismului, a inaugurat era revoluțiilor proletare, a dat un puternic avînt luptei pentru eliberare națională și socială. Popoarele sovietice au construit cu succes socialismul și au trecut la crearea bazei tehnico-materiale a societății comuniste. Existența Uniunii Sovietice — cu uriașul ei potențial economic, politic și militar — a avut și are un rol deosebit de important în lupta forțelor revoluționare, progresiste din întreaga lume, a exercitat și exercită o puternică influență asupra evoluției vieții internaționale. (Aplauze puternice). După cel de-al doilea război mondial, în condițiile înfrîngerii fascismului, ca rezultat al creșterii avîntului revoluționar al popoarelor, al sporirii rolului și capacității de luptă a partidelor comuniste și muncitorești ,în lume s-au produs noi și profunde schimbări. După cum se știe, revoluția populară a ieșit victorioasă și socialismul a triumfat în România și într-un șir de alte țări europene : Republica Populară Albania, Republica Populară Bulgaria, Republica Socialistă Cehoslovacă, Republica Democrată Germană, Republica Socialistă Federativă Iugoslavia, Republica Populară Polonă și Republica Populară Ungară. (Aplauze puternice). O uriașă însemnătate internațională a avut victoria luptei revoluționare purtată timp de aproape două decenii de poporul chinez sub conducerea Partidului Comunist Chinez pentru răsturnarea vechiului regim și lichidarea dominației imperialiste. Crearea Republicii Populare Chineze a determinat o cotitură radicală in destinele poporului chinez și, totodată, a produs o schimbare istorică în raportul de forțe pe plan mondial. (Aplauze puternice). Apariția pe scena politică a lumii a Republicii Populare Chineze, crearea Republicii Populare Democrate Coreene și a Republicii Democrate Vietnam, precum și existența Republicii Populare Mongole, au sporit considerabil forțele socialismului, făcînd ca ele să înglobeze peste o treime din populația planetei. A avut, de asemenea, o importanță deosebită victoria revoluției în Cuba, crearea primului stat socialist pe continentul american. (Aplauze puternice). Ca urmare a ieșirii socialismului din cadrul unei singure țări, a afirmării sale pe o mare suprafață a lumii, a victoriei noii prinxercită literatura, cinematografia, arta plastică, muzica, teatrul, chemate să redea cel mai bogat și convingător, prin graiul minunat al artei, cronica clocotitoarei epoci pe care o trăim, tabloul impresionant al muncii eroice și al vieții noi a națiunii noastre, ampla frescă a transformărilor revoluționare ale societății românești, și, în același timp, să înfățișeze imaginea însuflețitoare a zilei de mâine, a viitorului măreț al comunismului— idealul pentru care luptă întregul nostru partid. (Aplauze puternice). La jubileul gloriosului său semicentenar, în momentul cînd intră în a doua jumătate de secol a eroicei sale existențe, în fața Partidului Comunist Român stau sarcini mărețe, o vastă perspectivă de muncă și luptă în slujba poporului, în epoca ce vine, pentru o lungă perioadă de timp, partidul nostru va avea de jucat un rol tot mai important în societate, îndeplinind misiunea de forță politică conducătoare conștientă a tuturor sectoarelor de activitate. Aceasta ne impune să acționăm cu hotărîre pentru ridicarea continuă a nivelului teoretic al întregului partid, pentru înarmarea tuturor cadrelor, a tuturor comuniștilor cu cele mai noi cuceriri ale științei conducerii, cu cele mai noi descoperiri ale științei, în general, pentru perfecționarea tuturor formelor și metodelor noastre de muncă. Procedînd astfel, partidul nostru își va îndeplini tot mai bine rolul de motor dinamizator al întregii societăți pe drumul socialismului și comunismului. (Aplauze prelungite). A intrat în obișnuință să vorbim despre partid ca despre o noțiune generală, idealizîndu-l. Cîteodată uităm însă că, de fapt, partidul sînt oamenii, istoria sa este istoria oamenilor, conștiința lui este conștiința oamenilor. Putem spune cu deplin temei : partidul sîntem noi membrii săi, reprezentanții poporului. El nu este nici mai bun, nici mai rău decit sîntem noi, dar viziunea sa este clarviziunea colectivă a membrilor săi, a conducerii sale. Sîntem astăzi întru totul îndreptățiți să afirmăm : partidul este poporul, reprezentat prin cei mai buni fii ai săi. (Aplauze puternice, îndelungate). De aceea, doresc să adresez clasei muncitoare, tuturor oamenilor muncii următorul apel : dacă vreți ca partidul să fie puternic, să-și poată îndeplini și în viitor, cu cinste misiunea istorică, vegheați permanent la întărirea rîndurilor sale, asigurați împrospătarea sa cu cei mai buni dintre voi, acționați pentru apărarea unității sale ! Uniți-vă strîns în jurul său ! Partidul trăiește prin voi și pentru voi, de voi depinde ca el să fie veșnic tînăr și atotputernic ! (Aplauze puternice, îndelung repetate, urale), dubci în 14 state, a apărut sistemul socialist mondial. El întruchipează o realitate socială obiectivă, exprimă existența socialismului, ca mod de producție, într-un număr de state ce se dezvoltă independent, într-o mare diversitate de condiții economice și politice, de particularități istorice, și care construiesc noua orînduire călăuzindu-se după legile sociale obiective, după învățătura marxistleninistă, întărirea continuă a sistemului socialist mondial are loc ca rezultat al unui proces logic, atit prin înflorirea continuă a țărilor socialiste, cît și prin trecerea a noi și noi popoare pe calea făuririi noii orînduiri. (Aplauze). O altă caracteristică a dezvoltării sociale contemporane este afirmarea tot mai puternică — drept cea mai remarcabilă forță socială a lumii — a clasei muncitoare. Crește continuu amploarea și avîntul luptei revoluționare a proletariatului din țările capitaliste, sporește rolul său în viața politică, în înfruntarea cu clasele exploatatoare, cu monopolurile, în apărarea drepturilor economice și politice ale celor ce muncesc. în cursul bătăliilor de clasă se manifestă tot mai evident tendința spre realizarea unității de acțiune a clasei muncitoare, se dezvoltă și se întărește colaborarea partidelor comuniste cu partidele socialiste și social-democrate, cu alte organizații ale clasei muncitoare. Atît experiența noastră proprie, cît și experiența mișcării muncitorești internaționale, arată că numai acționînd unită clasa muncitoare își poate îndeplini misiunea istorică în lupta revoluționară, poate coaliza în jurul său toate forțele progresiste, înaintate ale societății, poate conduce cu succes poporul spre eliberarea socială și națională. Analiza proceselor care au loc în lumea de azi scoate în evidență dezvoltarea și maturizarea partidelor comuniste și muncitorești dintr-un număr tot mai mare de țări capitaliste, afirmarea lor ca forțe politice naționale ce se bucură de adeziunea și simpatia maselor largi și au un cuvînt greu de spus în viața statelor respective. Prăbușirea sistemului colonial al imperialismului a determinat modificarea radicală a hărții social-politice a lumii și a raportului de forțe pe plan internațional. Noile state apărute în perioada postbelică își afirmă tot mai energic hotărîrea de a-și apăra independența cucerită prin luptă, de a găsi căi de dezvoltare democratică, socialistă, care să le permită valorificarea în folosul propriu a bogățiilor naționale, înfăptuirea aspirațiilor de bunăstare ale poporului. Experiența istorică învederează importanța deosebită pe care o are pentru salvgardarea cuceririlor dobîndite, pentru apărarea împotriva politicii de dominație a imperialismului, unirea, în aceste țări, a tuturor forțelor revoluționare și democratice, în rîndul cărora un loc de seamă îl ocupă comuniștii. O deosebită intensificare cunosc mișcările sociale din țările Americii Latine și Africii, lupta popoarelor de pe aceste continente pentru apărarea independenței naționale, împotriva amestecului cercurilor imperialiste în treburile lor interne, a subordonării economice de către monopolurile străine, pentru dezvoltare de sine stătătoare, pe calea progresului social. In lumea capitalistă se ridică noi și noi forțe sociale pentru schimbări progresiste în societate, pentru făurirea unei vieți mai bune, mai drepte, pentru pace. în rîndul acestora sa înscriu masele țărănimii care într-o serie de țări dețin o pondere însemnată și au un rol important în viața economică și social-politică. In aceeași direcție acționează păturile mijlocii și alte categorii sociale interesate în mod obiectiv în promovarea unei politici de apărare a intereselor naționale, în lupta împotriva monopolurilor, pentru colaborare între popoare. Acționează, de asemenea, tot mai hotărît, intelectualitatea, căreia revoluția tehnico-științifică, creșterea rolului științei și culturii în dezvoltarea societății îi conferă un loc deosebit în lupta pentru civilizație, pentru punerea geniului uman în slujba cunoașterii, a progresului și păcii — și nu a exploatării și asupririi popoarelor. Putem spune că o caracteristică a societății de astăzi este afirmarea tot mai puternică a intelectualității ca forță progresistă revoluționară. (Vii aplauze). Un mare rezervor de energie și combativitate în mișcarea antiimperialistă îl reprezintă masele largi de femei care alcătuiesc peste jumătate din populația globului. Femeile participă tot mai activ la lupta împotriva exploatării capitaliste, a discriminării rasiale, a politicii de război și agresiune, pentru apărarea liniștei și securității căminelor lor, patriei lor. O caracteristică pregnantă a zilelor noastre o constituie intrarea hotărîtă în arena luptelor sociale a tinerei generații. Deosebit de viguros răsună, în numeroase țări capitaliste, protestul tineretului — care de altfel întotdeauna s-a aflat în primele rînduri ale luptei pentru progres —împotriva nedreptăților și inegalităților ce guvernează organizarea socială din statele capitaliste. Milioane și milioane de tineri din lumea capitalistă își pun tot mai acut întrebarea : cum va arăta lumea de miine, cum va fi viitorul, cum vor trăi ei ? Tinera generație se ridică cu vehemență împotriva războiului — în care ea este chemată să dea cel mai greu tribut de singer, pentru dreptate și egalitate socială, pentru instaurarea unor relații de încredere și conlucrare pașnică între state, pentru securitate și pace. (Aplauze puternice). în slujba democrației, destinderii și colaborării internaționale acționează, de asemenea, oameni politici burghezi realiști, cercuri sociale de diferite orientări și convingeri politice și filozofice, reprezentanți ai cultelor religioase. Se poate spune pe drept cuvînt că niciodată în istorie, lupta omenirii pentru progres, democrație și pace nu a cunoscut o asemenea intensitate, dimensiuni de o asemenea amploare. Iată de ce analiza dezvoltării sociale, a acțiunii legilor obiective, a realităților în continuă transformare, ne dă temei să afirmăm că există perspective mărețe pentru desfășurarea luptelor revoluționare, antiimperialiste, ne îndreptățește să privim cu încredere viitorul, lumii, care nu poate fi decit un viitor socialist. (Aplauze puternice, prelungite). Desigur, relevînd creșterea continuă a mișcării antiimperialiste, subliniind perspectivele îmbucurătoare ale dezvoltării sociale, nu uităm nici un moment că există încă imperialism, forțe reacționare care caută să împiedice evoluția progresistă a societății, care mențin pericolul de război, reprezentînd o permanentă primejdie la adresa păcii. Cercurile imperialiste duc o politică de încordare a relațiilor dintre state, de dominație și dictat, se amestecă în treburile interne ale altor popoare, încearcă să mențină prin forța armelor regimuri reacționare, antipopulare în diferite țări, întrețin și creează în diferite zone ale globului surse de animozitate și conflict. Drumul istoric al înfruntării dintre forțele păcii și forțele războiului, dintre omenirea progresistă și imperialism nu este desigur neted, rectiliniu. Lupta cunoaște atît victorii cit și infringeri temporare, atît momente de ofensivă cît și de reflux. Viața arată însă că superioritatea se află de partea frontului antiimperialist, că societatea merge neabătut înainte, conform legilor obiective ale dezvoltării istorice ; nimic și nimeni nu poate opri acest proces, nu poate împiedica popoarele să-și făurească o viață mai bună, liberă și independentă ! (Aplauze prelungite). înfăptuirea aspirațiilor de progres ale omenirii cere forțelor sociale revoluționare, democratice, antiimperialiste să acționeze strîns unite atît pe plan național cît și internațional, să-și unească eforturile și să-și întărească neîncetat coeziunea. Aceasta este condiția fundamentală a victoriei în lupta împotriva imperialismului, pentru pace și progres social. (Aplauze puternice, prelungite). Dragi tovarăși. Pornind de la analiza marxist-leninistă a proceselor care au loc pe plan mondial, partidul și guvernul țării noastre au desfășurat și desfășoară o amplă activitate internațională, dezvoltă larg relațiile externe, participă activ la lupta pentru destindere și colaborare. Ca țară socialistă, România acordă o atenție primordială dezvoltării prieteniei, alianței și colaborării cu toate popoarele care construiesc noua orînduire. Extindem legăturile de cooperare și prietenie cu Uniunea Sovietică, cu țările socialiste vecine, cu toate statele socialiste din Europa ; dezvoltăm, de asemenea, largi relații prietenești, de colaborare și solidaritate, cu Republica Populară Chineză precum și cu celelalte țări socialiste din Asia și America Latină. Raporturile bune pe care le avem cu toate țările socialiste constituie o ilustrare a justeței politicii externe a țării noastre stabilită de Congresele al IX-lea și al X-lea ale Partidului Comunist Român — politică ce pornește de la interesele generale ale socialismului. Desfășurarea evenimentelor demonstrează în mod grăitor că numai pe baza unei astfel de politici, numai acționînd consecvent pentru colaborare și prieine cu toate țările socialiste se poate asigura unitatea și coeziunea forțelor socialismului, creșterea prestigiului și autorității lor în lume. Pașii făcuți de o serie de state socialiste in direcția depășirii conflictelor, a normalizării relațiilor dintre ele, demonstrează posibilitatea realizări." (Continuare in pagina a IV-a) Un obiectiv esențial al etapei actuale - perfecționarea continuă a organizării societății Stimați tovarăși, Partidul este poporul reprezentat prin cei mai buni al M I ai sai Politica externă a României - expresie a intereselor poporului român, a cerințelor dezvoltării societății contemporane