Milcovul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 687-764)

1971-11-25 / nr. 734

s. y Joi 25 noiembrie 1971 „Organizația de pionieri este o valoroasă școală de plămădire a celor mai nobile trăsături morale ale personalității: cinstea, demnitatea, respectul față de muncă, mîndria patriotică, spiritul internationalist, generozitatea și dăruirea pentru interesele poporului, exigența și spiritul revoluționar, comunist; Nicolae Ceaușescu ORGANIZAȚIA DE PIONIERI valoroasă școală de educație comunistă ; Nicolae ARGHIROIU — vicepreședinte al Consiliului județean al Organizației pionierilor. 0 Nicolae BORNAZ — președintele Consiliului municipal al Organizației pionierilor. # Izabela BORDEI — comandat — instructor de unitate, Școala generală Faraoane, comuna Vîrteșcoiu. 0 Maria BĂCUȚĂ — comandant — instructor de detașament, Școala generală nr. 6 Focșani, secretara organizației de bază P.C.R. Clonelia BUCA — comandant — instructor de detașament, Școala generală nr. 1 Odobești. 0 Alice DULCU — directoarea școlii generale nr. 10 Focșani. 0 Emilia HRUBARU — comandant — instructor de detașament la Liceul „Ion Slavici" Panciu. 0 Ionică SAVA — comandant — instructor de unitate, Școala generală Cîndești, comuna Dumbrăveni. Au participat: 1 Pag. 3 Documentele Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 3—5 noiembrie a.c., care a dezbătut, în spiritul marxism-leninismului, al patriotismului, al înaltei răspunderi față de evoluția societății noastre, problemele activității politico-ideologice și cultural-educative, pentru așezarea relațiilor pe baza principiilor eticii și echității socialiste și comuniste au trezit în conștiința tuturor oamenilor muncii spiritul înaltei responsabilități comuniste, al combativității și fermității revoluționare, în contextul acestor înalte idei, Comitetul județean Vrancea al P.C.R. a trecut la inițierea unui amplu program de activități culturale, politice și ideologice care să materializeze liniile directoare ale înaltelor documente elaborate de partid. Parte integrantă a programului de acțiuni inițiat în județul nostru în direcția perfecționării întregii munci politico-ideologice și cultural-educative a maselor, ciclul de manifestări „ORIZONTURI", destinat tineretului, programează, la nivelul tuturor categoriilor de școli, întreprinderilor și instituțiilor, acțiuni de factură diversă — întîlniri, expuneri, simpozioane etc. — menite să contribuie la educarea complexă a tinerei generații. In cadrul acestui program educațional, recent, în organizarea Consiliului județean al organizației pionierilor a avut loc o masă rotundă pe tema „Activitatea pionierească — factor important în educarea comunistă a tinerei generații". Cum discuțiile purtate cu acest prilej, ideile, ca și faptele evidențiate, au depășit cadrul unui schimb de opinii, le consemnăm în ziarul nostru, invitînd cititorii, factorii cu responsabilități precise în desfășurarea muncii educative în rîndul elevilor, a pionierilor, la un dialog colectiv, angajant, față de o problemă deosebit de importantă pentru împlinirea idealurilor noastre de viață socialistă, comunistă. Detașamentul de pionieri - cadru educativ de bază Red.: Activitatea ideologică din județul nostru, ca de altfel din întreaga patrie ,cunoaște în prezent un intens flux de vitalitate și combativitate revoluționară, o promovare largă în spiritul comunist, militant al normelor și principiilor vieții noi, socialiste. Problemele educației generale, politice și cetățenești a tinerei generații reliefate cu pregnanță și deosebită claritate de către Plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie a.c., au o deosebită importanță și ele vizează nu numai cadrul strict al școlii ,ci și întregul context social. Iată de ce, pornind de la aceste considerente, am dori ca dezbaterea noastră să plece de la ideea mutației de accent pe care suportat-o activitatea pioanierească după Expunerea secretarului general al partidului la Plenara C.C. I. P.C.R. din 3—5 noiembrie,al , precum și după cuvîntarea rostită la cea de-a doua Conferință națională a Organizației Pionierilor. Nicolae Arghiroiu — Activitatea organizației pionierilor din județul Vrancea s-a integrat rapid și eficient însamblul măsurilor stabilite ante partid pentru îmbunătățirea activității ideologice și politice. Programul vast, inițiat de către conducerea partidului nostru pentru lărgirea și ridicarea continuă a calității și eficienței muncii politico-ideologice, a reprezentat izvorul celor mai importante măsuri și orientări luate în direcția formării și dezvoltării în spirit, comunist a personalității celor care vor duce mai departe înfăptuirile socialiste de astăzi, în această muncă pe care o desfășurăm ,rolul dinamizator, nucleul energiilor angajate îl constituie detașamentul, colectivul de bază al organizației noastre care este chemat să răspundă primul, prezent, la ridicarea nivelului atitudinilor în jurul unor cauze juste. Am început, bazîndu-ne pe indicațiile de excepțională importanță practică ale secretarului general — pionierii „ei înșiși trebuie să activeze cu toată fermitatea pentru lichidarea tuturor neajunsurilor în activitatea educativă" — să acționăm în așa fel, nicit să-i punem pe elevi în situația de a contribui efectiv la rezolvarea unor situații. Participînd efectiv în procesul muncii ei ajung să înțeleagă trăsătura de bază a personalității omului de tip nou: dragostea de muncă — expresie a iubirii de patrie și popor. De asemenea, inițiind singuri o serie de acțiuni, conducîndule, se capătă un pronunțat spirit de răspundere note evidente de disciplină în organizare. Apoi, participarea directă, nemijlocită a pionierilor la viața de organizație, la viața școlii facilitează cultivarea unor importante trăsături de caracter cum ar fi cinstea, solidaritatea, devotamentul față de cauza socialismului, curajul, demnitatea, umanismul — idealuri de viață comunistă. Red.: Comentînd ideea noastră de început, tovarășul Nicolae Arghiroiu a ținut să sublinieze că, indicațiile prețioase date de secretarul general al partidului la cea de-a doua Conferință națională a Organizației Pionierilor constituie repere ale muncii ce se desfășoară în unitățile și detașamentele de pionieri din județul nostru, repere ce au fost puse în practică cu promptitudine. Am vrea să concretizăm acest aspect urmărind ce s-a realizat la nivelul unor unități și detașamente, felul cum activitatea pionierească — parte integrantă a procesului educativ — devine o pâighie in educarea comunistă a tinerei generații. Ionică Sava — înainte de a susține cu date, alte elemente concrete, ideea angajată aș vrea să mă opresc asupra unui aspect. Recent, am întreprins o anchetă printre elevii școlii noastre urmărind să obținem de la ei sensurile pe care le conferă noțiunilor de pionierie, de vîrstă a cravatei purpurii. Toate răspunsurile, purtînd evident amprenta personalității fiecăruia, au lăsat să se vadă că viața lor de școlari, în afara pionieriei, ar fi fost searbădă ,lipsită de strălucire, de frumusețe. Asta înseamnă pionieria nu mai este doar că etapă, ci a devenit o conștiință, o modalitate de angajare. De aici, responsabilitatea ce trebuie să însoțească fiecare gest pe care îl întreprindem noi, cadrele didactice, ca fiind cei care ne ocupăm de îndrumarea ,de educarea lor. Revenind la dezbaterea noastră trebuie să arăt că la nivelul unității de pionieri de la școala din Cîndești ,în fiecare detașament, problema educării comuniste constituie ținta spre care se îndreaptă orice activitate întreprinsă. Preocupați să asigurăm pionierilor o viață de organizație intensă am căutat să motivăm orice acțiune, să-i dăm un scop educativ bine conturat. Sînt numeroase acțiunile organizate la noi în ultima perioadă ,așa încît mă voi opri asupra uneia din ele. Este vorba de o întîlnire tradițională pe care o organizăm împreună cu pionierii din Dumitrești. De ce ? Pentru că această activitate a trecut dincolo de granițele manifestărilor curente, oferind un cîmp complex de cunoaștere, de formare a unei prietenii etc. Vizita a prilejuit comentarii substanțiale și acțiuni complimentare numeroase. Pionierii de la noi au putut să vadă și în alte comune, în tot județul Vrancea că anii de construcție socialistă, au însemnat ani de profunde transformări, de totală angajare a poporului nostru pe calea ridicării continue a nivelului de trai. Acest exemplu, ca și altele, nu pot avea decît o singură finalitate : dorința de a-și oferi întreaga lor capacitate creatoare viitorului poporului nostru. Infinitivul esențial al acțiunilor, a munci Ionelia Bucă. Pentru că la nivelul Școlii generale nr. 1 Odobești aceste modalități figurează la loc de frunte în programele de activitate, aș vrea să mă refer la ele. Se cunoaște că Odobeștiul este așezat într-o puternică zonă viticolă fapt ce de altfel i-a și atras denumirea de „orașul dintre vii". Acum cîteva zile, unul din detașamente, cel clasei a VII-a, a făcut o viziblă la un centru de vinificație. Desigur că s-a urmărit procesul tehnologic de fabricație a vinului, modalitățile de depozitare etc., dar, în primul rînd, pionierii au primit explicații în urma cărora au înțeles ce reprezintă sectorul viticol pentru agricultura județului și a țării, au aflat cum se lucra înainte de 23 August 1944 în acest sector ,ce distanță uriașă separă munca de acum de cea din trecut. Discuțiile spontane ce s-au angajat, întrebările puse de elevi muncitorilor de aici s-au apropiat și mai mult de meseria de viticultor, astfel încît, acum, ocupația unora din părinții lor nu mai este atît de abstractă, de neclară pentru ei. Ionică Sava — Vorbind despre întîlnirea avută cu pionierii din Dumitrești, am omis să arăt că una din zilele pe care am petrecut-o acolo a fost destinată muncii. Am ieșit împreună la muncă, făcînd o zi comună de muncă patriotică. Cred că prieteniile începute la clasă s-au cristalizat în procesul muncii, au căpătat o trăire mai intensă. Elevii au avut vreme de o zi un scop comun și s-au mobilizat in totalitate în aceeași direcție. Emilia Hrubaru — Și în cadrul Liceului „Ion Slavici" din Panciu, la nivelul detașamentelor, există preocuparea de a se realiza întîlniri cu muncitori fruntași, cadre de conducere din întreprinderi, specialiști care vin să vorbească pionierilor despre profesiunea lor, despre felul cum s-au pregătit. Am avut recent o întîlnire cu tovarășul Ion Pătrașcu, secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R., care a vorbit purtătorilor cravatelor roșii despre realizări dobîndite în anii socialismului în județul nostru. Această acțiune, ca și altele organizate în ultimul timp,au mărit spiritul de responsabilitate al copiilor, dorința lor de a participa activ la realizarea unor obiective. Contribuția lor la o serie de construcții, amenajarea terenului sportiv al liceului, ridicarea atelierelor școlare, culesul de plante medicinale, de castane, măcieș, hîrtie sunt doar cîteva din acțiunile care au probat materializarea ideilor enunțate. Nicolae Bornaz — Desigur că atîta timp cu acțiunile preprinse în cadrul organizeriiei de pionieri sunt făcute cu simț de răspundere, cu deosebita grijă pentru fiecare gest, rezultatele nu întîrzie să se arate. Dar, pentru că, tovarășa Hrubaru vorbea de construcții de ateliere ,adică de existența unei eventuale profilări aș vrea să aduc în discuție un alt aspect ce ț ține de observațiile mele datorate urmăririi activităților desfășurate în cercurile Casei pionierilor din Focșani. Se cunoaște că organizația pionierilor beneficiază prin existenta unor forme de activitate de micro-grup de multiple posibilități educaționale. Pionierii constată în aceste cercuri, cu adevărat, ce înseamnă materialitatea lumii noastre, văd legătura dialectică între fenomene, află ce înseamnă cauză și efect ,înțeleg interdependența dintre fenomene etc. Experiențele pe care le fac, calculele, întreaga muncă pe care o desfășoară ,pe lângă că-i ajută să se mobilizeze în muncă, să investească eforturile într-un scop notabil, îi apropie de înțelegerea concepției materialist-dialectice despre lume și viață. Maria Băcuță — Este foarte adevărat ce spune tovarășul Bornaz și în calitate de comandant-instructor, de secretară a organziației de bază P.C.R. m-am convins de aceste lucruri pentru că și la noi, în școală există o serie de cercuri pentru pionieri. Dar, nu despre acest fapt vreau să vorbesc. Doresc să evidențiez un alt aspect și anume, că la Școala generală nr. 6 s-a încetățenit în practica muncii pionierești organizarea de întîlniri, de simpozioane în cadrul cărora comuniști, muncitori fruntași din întreprinderi vin și le vorbesc elevilor despre valențele nobile ale muncii, despre dăruire, abnegație, devotament. Așa, pionierii au ajuns să înțeleagă comunistul ca om care întrunește la o maximă potența calități umane ,trăsături morale dintre cele mai nobile. S-a vizitat în urmă cu cîtva timp muzeul Doftana, iar acum cîteva zile s-a organizat la nivelul unității un simpozion intitulat „Pagini de glorie din istoria partidului nostru", in care au fost evocate figurile unor eroi comuniști. La detașamente acțiunea respectivă a fost precedată de desfășurarea unui concurs de albume în care au fost adunate imagini ale României socialiste. Nu numai că acțiunile în sine au trezit un deosebit interes, dar am văzut cum pionierii au vibrat cu adîncă emoție atunci cînd au rostit cuvîntul COMUNIST. Pentru ei devenise clar că, acest cuvînt desemnează pe cei care înduraseră regimul de cruntă teroare de la Doftana, care luptaseră cu arma în mînă în orele de foc ale lui 23 August 1944, pentru ca mai apoi să se dăruiască reconstrucției și construcției socialiste. Iată de ce, trăsăturile umane enumerate mai sus au căpătat materialitate, au însoțit nume. Activitatea cultural-artistică — modalitate și climat al formării RED. Activitatea pionierească este deosebit de complexă. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretarul general al partidului, spunea că : „Organizația de pionieri este o valoroasă școală de plămădire a celor mai nobile trăsături morale ale personalității: cinstea, demnitatea, respectul față de muncă,, mânciuna patriotică, spiritul internaționalist, generozitatea și dăruirea pentru interesele poporului, exigența și spiritul revoluționar comunist". în această valoroasă școală de educație comunistă, cum e și firesc, activitatea artistică are un rol deosebit, revenindu-i sarcini multiple. Aș dori să ne oprim și asupra acestui aspect sau, mai bine zis, asupra felului în care activitatea artistică — componentă a muncii pionierești — este folosită în direcția educării comuniste. Izabela Bordei. Latura pe care ne angajăm mi se pare promițătoare deoarece se știe că, descifrînd coardele lăuntrice ale sufletului, adresîndu-ne afectivului ne apropiem cu mai mare ușurință de scopul propus. La școala din Faraoane, comuna Virteșcoiu, am realizat o serie de lucruri bune în această direcție. Ele au fost posibile pentru că, în primul rînd, cînd am plecat de la ideea că nu poate exista activitate artistică în afara unui scop, precis definit, că nu putem dansa și juca piese de teatru doar de dragul de a le jura. Am vorbit despre cîntece făcînd teoretizarea corespunzătoare. Dar, cînd, pășind pe lespezile grele din închisoarea Doftana, elevii au început să murmure singuri „Privesc din Doftana, prin gratii de fier...“, am înțeles că ei asociază cîntecul unor fapte de luptă, unor întîmplări, că acesta capătă funcționalitate. Iată de ce, atunci cînd pionierii cîntă „Mulțumim din inimă partidului" trebuie să-i simți cum vibrează cu adevărat, cum cred în acest cîntec prinos, semn de recunoștință pentru grija arătată de partid lor, celei mai tinere generații a țării. Dincolo de aceste, considerente țin să subliniez că la Școala generală din Faraoane încercăm să facem din activitatea artistică o pîrghie de influență, de educare eficientă. Avem o formație de teatru de păpuși care pune in scena subiecte scrise de copii, de asemenea, o alta de pantomimă care a reușit pînă acum lucruri notabile. în rest, treburi cunoscute... Ionelia Bucă . — Și la Odobești am acționat în direcția schițată de tovarășa Bordei. Vreau să comentez un singur exemplu. Brigada artistică de agitație pe care o avem se bazează pe... păpuși. Lucrăm în cadrul detașamentelor, a cercului literar o serie de texte care combat indisciplina, chiulul, fuga de la ore, de la muncă și apoi le punem în scenă. Spectacolele s-au dovedit a fi foarte eficiente. Revenind la ceea ce face tradiția muncii artistice, trebuie să arăt, că înainte de a pregăti un spectacol, noi discutăm, dezbatem cu grijă repertoriul asupra căruia ne-am orientat. Ionică Sava: — S-a ajuns, după părerea mea, la un capitol de mare importanță : repertoriul formațiilor pionierești. Nu vreau să mă refer la ceea ce există în materie de cîntece, piese de teatru, poezie, pentru că se știe: există ceva, dar sunt lucruri insuficiente. Țin să spun că dacă ne-am hotărit asupra unui repertoriu, dacă am fixat o poezie sau alt cintec în programul formației pionierești, atunci trebuie să fim siguri că ea contribuie la ceva, că răspunde dezideratului nostru major — educația comunistă. Și la noi brigada artistică pune în scenă texte realizate de către pionieri. Ele nu sunt cele mai bune texte posibile, evident, dar răspund unor necesități ale noastre, participă la rezolvarea unor cazuri ale școlii noastre. Desigur, că ținem ca toate acestea să nu demoralizeze. In același timp, trebuie să arăt că prin critica exercitată de către elevi, adică de colegii celor criticați, aceasta devine mai puternică ,mai hotărîtă și chiar mai eficientă. Revenind și sintetizînd o serie de observații aș spune că "activitatea artistică are un rol deosebit în educarea comunistă a pionierilor cu condiția să ne întrebăm întotdeauna de ce o facem, cum trebuie s-o facem și ce scop urmărim. Eficiența este etalonul procesului educațional Red. S-au ridicat în cadrul discuțiilor noastre aspecte numeroase care au fost sau așteaptă să fie dezbătute. Concluzia la care acestea converg este că activitatea pionierească reprezintă în mod categoric pîrghie de educare comunistă a tinerei generații, numai că discutînd despre ea nu putem s-o separăm în afara școlii ca pe o componentă a vieții acesteia, ci în strinsă conexiune cu alți factori educaționali... Alice Dulcu — Da, este adevărat și doresc să revin asupra temei. A vorbi despre educație comunistă fără a vorbi despre influența tuturor factorilor ce concură la realizarea ei înseamnă a restrînge conceptul. Tovarășul Ceaușescu spunea că în realizarea acestor îndatoriri „cadrele didactice trebuie să conlucreze îndeaproape cu toți factorii de educație din societatea noastră“. Dacă subliniem aportul mare pe care organizația de pionieri îl are, o facem pentru că, în cadrul acesteia, copilul există prin manifestările sale firești ,adică necomplexat de relația clasă, notă, catalog. Iată de ce ca director de școală am căutat ca pionierii să se simtă în largul lor în acest cadru, să se descurce singuri, să rezolve singuri o serie de probleme. Așa s-a întimplat și cu întâlnirile pe care le organizăm și care datorită propunerilor pionierilor au devenit mereu mai complexe, mai interesante ,fiind astăzi însoțite de expoziții,de alte manifestări. Chiar astăzi organizăm o întîlnire intitulată „Toate meseriile sînt frumoase, dacă le faci cu plăcere", în cadrul căreia ideea pe care o dezbatem este aceea că în orînduirea noastră munca este cea care creează climatul împlinirii adevărate. De asemenea, trebuie să subliniez că în ultimul timp am avut o serie de acțiuni de primire de pionieri pe treptele Mausoleului din Focșani. Cadrul sărbătoresc ,de adîncă vibrație,a condensat în inima fiecăruia imagini trainice, nepieritoare. Insă, dacă aceste acțiuni și-au atins scopul educativ pentru care au fost organizate, aceasta se datorează faptului că la îndeplinirea lor au participat comuniști, membri ai organizației de partid din școală, părinți ai copiilor. Toți aceștia ne dau garanția că procesul educativ început în școală se continuă cu aceeași eficiență și pe alte trepte. Red. De altfel, cred că garanția succesului consemnat într-o serie de organizații pionierești stă în aceea că procesul educațional nu se interpretează aici fragmentat, discontinuu, ci într-o succesiune strînsă de etape. De asemenea, nu putem, vorbind despre educație comunistă, despre munca de educație pe care facem în cadrul organizației pionierești, s-o îndepărtăm de existența unei perspective clare, să nu urmărim în tot ceea ce facem — eficiența. Ionică Sava — Aceste idei au găsit la Cîndești materializarea in sensul existenței unor fișe de observație la cercurile tehnice, înțelegînd cercurile ca modalități de acționare asupra resorturilor sufletești, locuri în care există un climat special, noi am reușit să facem și o serie de observații interesante. Astfel, urmărind un pionier pe parcursul a 5—6 ani îl privim în perspectiva unor acumulări diverse, a unei continue îmbogățiri. Nicolae Bornaz — Desigur, că cele realizate la Cîndești sunt doar modalități. Important este că trebuie să avem permanent a în vedere educația comunistă pionierilor, să facem un front comun, să căutăm modalități de influențare eficientă. Și ajunși aici, țin să subliniez că o mare răspundere apasă pe umerii noștri, ai cadrelor didactice ,care cu adevărat trebuie să fim nu numai buni specialiști, ci și adevărați activiști de partid. Din acest unghi țin să arat că în ultimul timp în unitățile și detașamentele din municipiul Focșani se observă în rindul comandanților-instructori mai multă preocupare, o frămîntare generoasă se vrea mai mult. Documentele de partid la care ne-am referit, marcînd o etapă calitativ superioară în munca ce o desfășurăm, impune eforturi sporite din partea noastră, a tuturor cadrelor didactice. Nicolae Arghiroiu — Aș mai vrea să subliniez faptul că în ultima vreme și activitatea de pionieri din patria noastră a stat sub semnul unor fapte însemnate care au dinamizat și antrenat întreaga noastră muncă pionierească. Documentele de partid elaborate în ultima vreme, lucrările Conferinței Naționale a Organizației Pionierilor, care s-au bucurat de participarea conducerii de partid, conferința noastră Jeană, care s-a bucurat judede prezența primului secretar, tovarășul Simion DOBROVICI, indicațiile concrete date de către conducerea de sînt tot atîtea fapte care partid ne mobilizează și, în același timp ne obligă să vedem în perspectivă modul de organizare a activității pionierești. Noi nu mai sîntem oamenii de la catedră, unde autoritatea noastră este impusă de catalog, ci sîntem prietenii, sfătuitorii cei mai apropiați ai copiilor. Susțin felul cum tovarășul Sava a ridicat problema relației cadru didactic—pionier în sensul unei prietenii adevărate, iată de ce ,noi, Consiliul județean al organizației de pionieri va trebui să medităm mai mult asupra conținutului de viitor al activităților pe care le vom desfășura, în sensul că, fiecare detașament, fiecare grupă din cadrul acestuia să aibă libertatea deplină în organizarea și desfășurarea acțiunilor, iar noi comandanții-instructori să fim prieteni, îndrumători, cei care veghem pentru realizarea pe deplin a unor acțiuni cu profund caracter educativ. Pară a avea evident, convingerea că discuția noastră a epuizat aspectele ce se ridicau prin dezbaterea problemei de față punem punct dialogului angajat in spațiul manifestărilor educative „Orizonturi" pe această temă. Răspunzînd cu promptitudine sarcinilor de înaltă responsabilitate trasate de partid, organizația de pionieri vine, prin măsuri imediate, să dovedească cu adevărat că reprezintă o valoroasă școală de plămădire a celor mai nobile trăsături morale ale personalității, că este pe drumul bun pentru a face din unități și detașamente adevărate centre de educație comunistă. 1 Pagină realizată de Jr. OLTEANU i