Milcovul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 687-764)

1971-10-14 / nr. 698

Joi 14 octombrie 1971 fim COMITETUL COMUNAL DE PARTID-factorul motor al dezvoltării multilaterale a satului URECHEȘTI Vestită așezare de podgoreni, cu aproape 7500 locuitori, comuna Urechești a cunoscut în ultimii ani — ca și alte localități vrîncene — o neîntreruptă evoluție pe traiectoria progresului, profunde mutații calitative în viața economică și socială, oferind tabloul satului românesc contemporan în care se prefigurează puternic dimensiunile civilizației socialiste. Pe raza comunei își desfășoară activitatea trei cooperative agricole de producție, dispunînd de o puternică bază economică. Ponderea o are viticultura izvor de mari venituri, suprafața ocupată de vii ridicîndu-se la peste 1.600 hectare, din care 1 429 pe rod. în satul de reședință funcționează o modernă duzină de vinificație, cu o capacitate de prelucrare de 830 vagoane și cu spații de depozitare de circa 600 vagoane ; un centru de vinificație de aceleași proporții va intra curînd în funcțiune și în satul Popești. în perimetrul localității se mai află trei puternice ferme viticole, aparținînd întreprinderii agricole de stat Odobești. La toate acestea se adaugă o largă rețea comercială a cooperației de consum, care desface anual produse industriale și alimentare în valoare de peste 18 milioane lei, întreaga configurație a Urecheștiului de astăzi magazinele universale și specializate, numeroasele unități prestatoare de servicii către populație, brutăriile, baia comunală, C.E.C.-ul, Oficiul P.T.T., farmacia, circumscripția sanitară cu dispensarele sale bine utilate, casa de nașteri, lumina electrică care a pătruns în toate casele etc. — sunt tot atîtea însemne ale procesului istoric care vizează dispariția treptată a deosebirilor esențiale dintre satul și orașul socialist. Aceasta apare și mai evident dacă pe „cartea de vizită" a comunei consemnăm și cadrul vieții spirituale Școlile generale cuprinzînd peste 1000 de elevi, 8 grădinițe de copii, impunătoarele edificii ale celor două cămine culturale, din Urechești și Popești cu aproape 800 de locuri, cinematografele, biblioteca centrală și subfilialele ei, care dispun de peste 10 000 de volume, terenurile de sport (echipa de fotbal participă la campionatul județean, aici activează o redutabilă formație de tenis de masă, alcătuita din juniori ( băieți și fete). O metodă viabilă : informarea politică se face pe lotul de muncă al țăranilor cooperatori, cind echipa se află în pauza de masă Pag. 3 Eforturi conjugate pentru înfăptuirea măsurilor preconizate Problematica fișată pentru diferitele analize ce se întreprind în ședințele de birou, în plenarele comitetului sau în alt cadru, reflectă faptul că biroul comitetului comunal de partid își direcționează principalele eforturi spre soluționarea unor aspecte majore din viața localității, că sarcinile sunt .ierarhizate" în funcție de importanța lor, de ordinea urgenței în care se cer îndeplinite, în optica biroului, pe prim plan figurează — fără a se neglija celelalte sectoare de activitate — problemele dezvoltării agriculturii, întăririi economice și organizatorice a celor trei cooperative agricole de producție. Au fost examinate stările de lucruri din aceste unități, modul în care este valorificat potențialul material și uman, resursele existente, diferite aspecte privitoare la disciplină, la eficiența noilor forme de organizare , normare și retribuire a muncii etc., stabilindu-se măsuri politice și organizatorice adecvate. . în centrul preocupărilor biroului comitetului comunal de partid se situează valorificarea cât mai deplină a rezervelor de care dispune agricultura, important obiectiv pe care-l găsești la loc de frunte, în planurile de muncă, atît la nivelul comitetului comunal, cit și în organizațiile de bază din cooperativele agricole. In lumina sarcinilor reieșite din consfătuirea organizată în luna martie de Comitetul județean de partid, biroul“, comitetului comunal a stabilit, pe baza unor ample studii întreprinse de comisia economică, un plan de perspectivă pentru perioada anilor 1971—1973, în care sînt preconizate măsuri concrete vizînd importante lucrări de îmbunătățiri funciare, diferite acțiuni menite să asigure o mai eficientă gospodărire a pămîntului, îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii treburilor în cooperativele agricole. Planul de masuri a fost dezbătut în adunări deschise ale organizațiilor de partid, cu masa țăranilor cooperatori, care i-au adus o serie de amendamente, contribuind astfel la îmbunătățirea lui. Dar ideea esențială care se degajă din experiența biroului comitetului comunal de partid, este că fixarea obiectivelor, a cadrului lor concret, dezbaterea acestora în adunările de partid, constituie doar o parte a acțiunii, începutul ei, că important este înfăptuirea opțiunilor, transpunerea în viață a tuturor măsurilor stabilite. Cum s-a realizat acest deziderat ? După adoptarea planului de măsuri, întreg biroul comitetului comunal de partid, alți membri ai comitetului și-au mutat centrul activității în organizațiile de bază din cooperativele agricole și, împreună cu birourile acestora, cu consiliile de conducere, au organizat în mod practic munca pentru îndeplinirea obiectivelor preconizate în planul de măsuri. Astfel, s-a reușit ca majoritatea acestor obiective să prindă viață la termenele fixate — au fost redate noi terenuri în circuitul agricol, s-au întreprins lucrări pentru combaterea eroziunii solului pe o suprafață de 120 hectare, au fost defrișate și replantate 80 hectare de vii bătrîne, neproductive, s-au plantat în goluri, printre viile tinere, peste 90 000 fire de viță, au fost construite bazine pentru t acumularea apei și pentru țerepararea și depozitarea” soluției de stropit via, s-au ridicat pe spalieri viile tinere pe o însemnată suprafață, peste 5 000 de pomi fructiferi au fost plantați în curțile gosstodarilorț^rp., „ " Au fost — firește — și rămîneri în urmă, unele neajunsuri, dar sondajele întreprinse de biroul comitetului, cu ajutorul unor membri ai comisiei economice, au dat organului de partid posibilitatea de a interveni pe parcurs pentru îndreptarea lucrurilor pe un făgaș normal, asigurînd printr-un sprijin substanțial, la fața locului, înfăptuirea integrală a măsurilor prevăzute pentru acest an, temeinic într-o ședință a biroului comitetului comunal de partid, luîndu-se hotărîrea de a se acționa în mod sistematic, pe mai multe planuri, pentru îmbunătățirea stilului și metodelor de muncă ale secretarilor și ale celorlalți membri ai birourilor organizațiilor de partid. A fost îmbunătățit, în acest sens, sistemul de instruire lunară, în contextul acestora, organizîndu-se: expuneri și dezbateri pe teme privind organizarea și planificarea muncii, elaborarea și înfăptuirea hotărârilor, munca birourilor organizațiilor de bază între adunările generale, modalitățile de exercitare a dreptului de control, a rolului de conducător politic al organizației de bază pe locul de muncă etc. în cadrul instruirilor au fost organizate schimburi de experiență între secretarii organizațiilor de bază, vizînd principalele probleme ale muncii de partid. In luna iunie, de pildă, cu prilejul instruirii, tovarășii Neculai Dragomir, secretarul organizației de bază nr. 3 de la C.A.P. Popești și Sandu Podoiu, secretarul organizației de bază nr. 1 de la C.A.P. Urechești, au prezentat referate cu privire la pregătirea și desfășurarea adunărilor generale. Au urmat, discuții interesante, s-au confruntat păreri, au fost trase concluzii. Munca de îndrumare este efectuată și la fața locului, în organizațiile de bază, de către membri ai biroului comitetului comunal de partid. La organizația de bază nr. 3 de la C.A.P. Popești, de care răspunde, din partea biroului comitetului comunal de partid, tovarășul Simion Cîlcîi, a avut loc o analiză concretă în urma căreia s-a făcut ordine în munca biroului organizației, a fost activizată masa comuniștilor printr-o mai bună organizare a distribuției sarcinilor, a controlului în vederea înfăptuirii lor. De notat este și măsura luată de biroul comitetului comunal de partid ca la adunările generale ale organizațiilor de bază din brigăzile C.A.P. să participe și membri ai consiliului de conducere. Aceasta facilitează soluționarea mai promptă a unor probleme care se ridică în aceste adunări și care solicită contribuția unor factori din afara organizației. De exemplu, în adunarea generală a organizației de bază de la C.A.P. Terchești, din luna august, consacrată problemelor pregătirii campaniei agricole de toamnă, au participat secretarul comitetului comunal de partid, primarul comunei, președintele C.A.P., inginerul șef, contabilul șef. Comuniștii au ridicat, printre altele, problema lipsei de gospodărire a unor mijloace — lesele de porumb stăteau stricate de ani de zile, la fel și atelierul de fierărie, grajdul etc., aspecte care au fost sesizate în repetate rînduri și în alte adunări de partid, fără a fi însă soluționate. De data aceasta însă, problemele s-au rezolvat în scurt timp. Participarea conducătorilor unității, a membrilor biroului comitetului comunal de partid la adunările generale ale organizațiilor de bază, contactul direct cu multitudinea aspectelor concrete, s-a dovedit o metodă viabilă care asigură transpunerea in viată a problemelor de interes obștesc — de aceea, ea a fost generalizată în toate organizațiile de bază. Un decor al bunăstării, numeroase case noi, durabil zidite, s-au înălțat pe toate ulițele comunei în cîmpul vizualproblemele majore — Noua dimensiune a comunei — ne spunea tovarășul Petrache Popa, secretarul comitetului comunal de partid — pune în fața noastră sarcina amplificării muncii politico-organizatorice și cultural-educative, sporirii eficienței acesteia. Comitetul comunal de partid este — după cum se știe — conducătorul politic al întregii vieți sociale a comunei, conferindu-i-se, în acest context, largi atribuții. Esențial, este, modul în care te fructifici pentru ca să realizezi o viziune de "ansamblu "asupra tuturor problemelor, să te integrezi organic în viața complexă a comunei și astfel — în cunoștință de cauză — să acționezi pentru mobilizarea comuniștilor, a întregii populații la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. O investigație în sfera de preocupări a comitetului comunal de partid, a biroului său, ne-a dat posibilitatea să cunoaștem concepția și modalitățile de lucru, unele aspecte ale stilului de conducere. Se detașează, în primul a rînd, străduința organului de partid de a concentra în cîmpul său vizual problemele majore care afectează viața economică, politică și socială a comunei, de a pătrunde în multitudinea fenomenelor, pentru a asigura — pe temeiul cunoașterii concrete a realității — soluționarea acestor probleme, îmbunătățirea întregii activități. Am reținut — deși nu aduce ceva nou — metoda repartizării membrilor biroului comitetului în una, două organizații de bază, pe un timp mai îndelungat, chiar pentru un an de zile, avînd sarcina de a îndruma și controla munca desfășurată în toate domeniile, de a participa la principalele acțiuni întreprinse de organizațiile de bază. Bunăoară, Barbu Albabei răspunde, în acest sens, de organizațiile de bază 4 și 5 de la C.A.P. Popești, Valerică Herghelegiu — de organizația de bază din școli, Nicolae Stoian are „în primire,11 organizațiile de bază nr. 4. și 5 de la G.A.P., Urechești, ■ Tănase Georgescu, este repartizat la organizația de bază ,de la C.A.P. Terchești ș.a.m.d. Spuneam că această repartizare nu aduce nimic nou, este o metodă consacrată, a cărei eficiență a fost verificată, și de practica altor organizații de partid, dar aici — la Urechești — ea a găsit, pare-se, un cadru mai bine pus la punct, aici intervin și alte elemente de organizare, cum ar fi, de pildă, întîlnirile — ori de câte ori situația o cere — dintre secretarul comitetului comunal de partid și alți membri ai biroului, întîlniri care prilejuiesc o informare reciprocă, trecerea în revistă a unor probleme înscrise pe agenda de lucru a comitetului, a stadiului rezolvärii lor, preconizîndu-se acțiunile ce se cer întreprinse pentru finalizarea măsurilor. Această practică, care și-a dovedit utilitatea în diferite împrejurări, are — pe lingă caracterul ei de lucru — o seamă de implicații care vizează dezvoltarea sentimentului de responsabilitate la membrii biroului, atit pentru sarcinile ce li s-au încredințat, cît și pentru activitatea colectivă a întregului organ de partid. Așa se acționează, de regulă, cind la ordinea zilei sînt puse chestiuni care cer mobilizarea forțelor întregii organizații comunale de partid, a tuturor locuitorilor — cum au fost, de pildă, campania agricolă de primăvară, lucrările de întreținere a culturilor, activitatea de gospodărire și înfrumusețare a comunei, iar acum muncile agricole de toamnă etc. în primăvară, secretarul comitetului comunal de partid, locțiitorul acestuia, toți membrii biroului, comisia economică au desfășurat o vastă muncă politică și organizatorică pentru efectuarea în timpul optim și la un nivel calitativ superior a tuturor lucrărilor agricole, acțiune care a antrenat sutele de comuniști, masa țăranilor cooperatori. Rezultatele sunt concludente: durata campaniei a fost scurtată cu circa 30 la sută în comparație cu cea din primăvara anuliui trecut; în prezent, biroul comitetului acționează cu toate forțele pentru grăbirea ritmului lucrărilor sezoniere din viticultură. Atribuțiile largi cu care este investit comitetul comunal de partid pot fi transformate în realități vii, numai în condițiile în care întreaga sa activitate se sprijină în permanență pe organizațiile de bază, ajutându-le efectiv în soluționarea multiplelor probleme cu care sunt confruntate. Este un adevăr pe care l-a „descoperit" și comitetul comunal de partid Urechești. A existat o perioadă când în stilul de muncă al biroului erau „goluri" mari în această privință, îndrumarea organizațiilor de bază se făcea la un mod general, acestea erau lăsate să se descurce singure — și din această cauză, nu de puține ori, importante sarcini de ordin economic și politic își aflau cu greu soluția. Cu ajutorul Comitetului județean de partid, biroul comitetului comunal Urechești și-a reconsiderat stilul de lucru cu organizațiile de bază, ele se bucură în prezent de un ajutor concret, îndrumarea și controlul la fața locului devenind tot mai mult o permanență. Cum acționează practic, în această direcție, organul comunal de partid ? Din multitudinea de aspecte, consemnăm doar cîteva secvențe, care ni se par mai concludente. In luna martie, bunăoară, pentru a-și da seama „pe viu“ cum muncesc birourile celor 13 organizații de bază, biroul comitetului comunal de partid, împreună cu membri ai comisiei organizatorice (de care răspunde secretarul comitetului), a inițiat un control în toate aceste organizații, cu care prilej au fost sondate în amănunțime preocupările birourilor acestora, modul în care își planifică munca, cum sunt pregătite și se desfășoară adunările generale, eficacitatea lor etc. Această amplă investigație a scos la iveală existența unor numeroase deficiențe, a căror punct de plecare era slaba pregătire a birourilor organizațiilor de bază. Concluziile la care s-a ajuns în urma controlului au fost analizate sprijin concret, permanent, birourilor organizațiilor de bază Căminul cultural — centru spiritual al întregii așezări Lumini și... umbre în munca cultural - educativă Organizația comunală de partid cuprinde un mare efectiv de comuniști — 600, din care 523 sunt țărani cooperatori. Este o«.considerabilă forță umană, capabilă să accelereze progresul în toate sectoarele activității economice, politice, sociale, ridicind la noi parametri procesul de dezvoltare multilaterală a localității. Aceasta presupune concentrarea, în continuare, a eforturilor pentru ridicarea nivelului activității de partid la înălțimea sarcinilor etapei actuale, amplificarea capacității de influențare politică a organizațiilor de bază, îmbunătățirea muncii de educare comunistă a membrilor de partid, a tuturor locuitorilor comunei. Planul de măsuri adoptat de plenara lărgită a comitetului comunal de partid, în care s-a dezbătut programul elaborat de secretarul general al partidului pentru perfecționarea întregii activități politico-ideologice, Jalonează precis direcțiile de acțiune ale organelor și organizațiilor de partid din Urechești, prefigurînd zonele și aria muncii educaționale. Trebuie să spunem însă că, din păcate, unele obiective prevăzute în acest plan se realizează cu „încetinitorul". Gazetele satirice care trebuiau să „intre în funcțiune" pînă la data de 20 septembrie, se află încă în stadiul de... montaj, panourile menite să popularizeze hărnicia țăranilor cooperatori, să critice lipsurile din activitatea fermelor și brigăzilor — și care, așa cum se stipulează în planul de măsuri, „vor fi gata la 15 septembrie“ — nu pot fi încă văzute... Tovarășul, Valerică Herghelegiu, locțiitorul secretarului comitetului comunal de partid, ne spunea că aceste rămîneri în urmă — care vor fi înlăturate în cel mai scurt timp — sînt „compensate" prin activitatea vie desfășurată de agitatori și prin alte forme ale agitației politice de masă. Din relatările interlocutorului nostru se conturează tabloul muncii politico-ideologice și culturaleducative, activitățile „la zi" ca și cele în perspectivă imediată. Antrenînd în aceste activități intelectualii satului — în Urechești trăiesc și muncesc peste 70 de învățători, profesori, ingineri, medici etc. — comitetul comunal de partid a inițiat o acțiune sistematică pentru informarea politică a maselor de cetățeni. Demnă de relevat este deplasarea săptămânală, în brigăzi și echipe — pe cîmp, a unor intelectuali din rîndul propagandiștilor și lectorilor, unde, în pauzele pentru masă, prezintă țăranilor cooperatori principalele momente ale activității partidului și statului nostru pe planul politicii interne și internaționale, explicînd esența ei, principiile de bază. De asemenea, în fiecare duminică, filmele ce se prezintă la căminul sînt precedate de conferințe, cultural cu o tematică diversă, care are în vedere probleme de educație patriotică, etică cetățenească, educație ateistă, propagandă agricolă etc. S-au terminat și pregătirile în vederea deschiderii Unversității populare — importantă instituție de educație și de proliferare a cunoștințelor de cultură generală, care se bucură de sprijinul larg al intelectualilor. In acest an, universitatea va funcționa cu trei cicluri: „Cartea de aur a partidului" (Momente din istoria P.C.R. și a patriei), „Ateism, știință, religie“ și „Femeia și societatea". A fost alcătuit consiliul științific, s-au definitivat lectorii, în arsenalul mijloacelor muncii cultural-educative de masă figurează o nouă brigadă artistică de agitație, formația corală și o echipă de dansuri, care se găsesc, la ora actuală, în repetiții pregătindu-se (oare cît vor dura?), pentru confruntarea cu publicul. Comitetul comunal de partid se preocupă în aceste zile de definitivarea învățămîntului de partid; au fost întreprinse sondaje în rîndul cursanților pentru ca aceștia să-și fixeze opțiunile, delimitîndu-se, pe această bază, cursurile, în acest an de studiu rețeaua învățămîntului de sporind în același partid s-a lărgit, timp numărul cursanților, vor funcționa 13 cursuri, majoritatea în cooperativele agricole de producție, la care se adaugă 3 cursuri cuprinzînd cadrele didactice din școlile comunei. Turul de orizont pe care l-am făcut în mai multe domenii ale activității comitetului comunal de partid Urechești, relevă o experiență pozitivă, interesantă, care s-a născut în timp, din confruntarea zilnică cu cerințele vieții. „Secretul" acestei experiențe se află în stilul și procedeele de muncă folosite de biroul comitetului, în cunoașterea concretă a zonei de acțiune, în fructificarea gindirii și energiei colective. Dar așa cum s-a văzut sunt încă multe de făcut, mai ales în domeniul muncii cultural-educative de masă, unde o seamă de treburi se mai află în... fază de proiect.’ Este evident că organul comunal de partid va trebui să examineze cauzele unor rămîneri în urmă, să ia măsuri pentru depășirea lor, acționînd cu exigență pentru situarea întregii activități pe planuri superioare. L. BARBU