Milcovul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 842-918)

1972-05-14 / nr. 878

ANUL V — NR. 878 DUMINICA 14 MAI 1972 4 pagini — 30 bani Hotârîre privind sărbătorirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste au adoptat recent Hotărîrea cu privire la acțiunile ce se vor organiza în întîmpinarea aniversării a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române — victorie de seamă poporului nostru în lupta pentru libertate, democrație și progres social. Act de însemnătate istorică în viata țării, ideal pentru care au militat forțele cele mai înaintate ale societății, în frunte cu Partidul Comunist Român, abolirea monarhiei și trecerea întregii puteri de stat în mîinile clasei muncitoare, în alianță cu țărănimea și cu celelalte categorii de oameni ai muncii, au marcat o etapă superioară în dezvoltarea statului român, în desfășurarea revoluției populare, instaurarea celei mai democratice forme de guvernămînt din istoria națiunii noastre, trecerea la înfăptuirea revoluției socialiste. In cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii, socialismul a învins definitiv în România, deschizînd o epocă de progres rapid în viața poporului, situînd România în rîndul națiunilor cu cea mai dinamică dezvoltare, pe un loc demn intre popoarele lumii. In acești ani au cunoscut un puternic avînt forțele de producție ale tării, știința, tehnica, învățămîntul și cultura, s-au schimbat fundamental condițiile de viață ale poporului, oamenii muncii au devenit cu adevărat stăpîni în țara lor, participînd tot mai activ la conducerea acesteia, la adoptarea și înfăptuirea hotărîrilor și măsurilor care privesc viitorul ei. Realizările dobîndite demonstrează în chip elocvent înaltul rol constructiv al statului socialist sub conducerea clarvăzătoare care, Partidului Comunist Român, a moabilizat talentul și energia oamenilor muncii, capacitățile lor creatoare în vederea ridicării economice, sociale și spirituale a patriei. Oamenii muncii din țara noastră — români, maghiari, germani și de alte naționalități — întîmpină sărbătoarea Republicii în condițiile avîntului creator și muncii însuflețite pentru înfăptuirea mărețelor obiective ale programului făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, elaborat de Congresul al X-lea al partidului și ale programului adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971 privind dezvoltarea conștiinței socialiste și așezarea relațiilor sociale pe principiile eticii și echității socialiste. In întîmpinarea celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii, organele și organizațiile de partid, de masă și obștești, toate organismele și instituțiile reunite în cadrul Frontului Unității Socialiste, vor desfășura o susținută muncă politico-educativă în vederea mobilizării oamenilor muncii de la orașe și sate la înfăptuirea sarcinilor economice, social-culturale pe acest an și buna pregătire a condițiilor în vederea realizării planului pe 1973, a punerii tot mai depline în valoare a energiilor și marilor capacități creatoare de care dispune poporul nostru pentru continua dezvoltare și modernizare a producției și a tehnicii de producție, pentru ridicarea parametrilor tehnico-economici și calitativi ai produselor, pentru sporirea eficienței întregii activități economice. Organizațiile de partid, sindicale și de U.T.C. — din unitățile industriale și de construcții — vor acorda o atenție deosebită folosirii raționale a capacităților de producție, a materiilor prime și materialelor, a timpului de lucru, reducerii cheltuielilor de producție și ridicării productivității muncii punerii în funcțiune la termen și la parametrii proiectați a noilor obiective de investiții, iar în unitățile socialiste din agricultură, executării la timp și la un nivel calitativ corespunzător a lucrărilor agricole, înfăptuirii prevederilor programelor naționale de îmbunătățiri funciare și dezvoltare a zootehniei. Întreaga activitate politico-educativă care va avea loc în această perioadă, se va desfășura sub semnul pregătirii Conferinței Naționale a P.C.R. și înfăptuirii hotărîrilor sale. La casele de cultură, cluburi, cămine culturale, în întreprinderi, instituții, școli și facultăți, organizațiile din componenta Frontului Unității Socialiste, sub conducerea organelor de partid, vor organiza în lunile noiembrie și decembrie a.c. manifestări cultural-educative și artistice într-o mare diversitate de forme — expuneri, simpozioane, întîlniri cu activiști de partid și de stat, expoziții de cărți, gale de filme, spectacole și concerte — prin care să se prezinte realizările dobîndite de poporul român, sub conducerea partidului, în dezvoltarea economiei, învățămîntului, științei și culturii, prestigiul de care se bucură România pe plan internațional, precum și perspectivele pe care le deschide tuturor oamenilor muncii înfăptuirea programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Întreaga activitate educativă va urmări cultivarea in rîndul maselor de oameni ai muncii a dragostei față de patrie, de partid și popor, a internaționalismului socialist, a prieteniei frățești dintre oamenii muncii români și cei aparținînd naționalităților conlocuitoare, aplicarea consecventă a programului de educație comunistă, adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971. Uniunile de creație vor stimula creatorii — potrivit planului lor de activitate — la realizarea unor lucrări literare, de artă plastică, muzicale și cinematografice, care, prin conținutul și valoarea lor artistică, să reflecte semnificația istorică pentru destinele poporului român a actului revoluționar din decembrie 1947 și profundele transformări petrecute în viața economică și social-culturală a țării în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. In luna decembrie 1972 se va organiza „Decada dramaturgiei originale românești", cu care prilej se vor pregăti și prezenta spectacole cu cele mai reprezentative piese și lucrări muzicale din creația originală contemporană românească. De asemenea, în luna decembrie, va avea loc vernisajul salonului de pictură și sculptură al municipiului București, organizat cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Expoziții asemănătoare se vor deschide în cinstea mărețului eveniment și în orașele reședință din județ. Se vor edita în limba română și în limbile naționalităților conlocuitoare lucrări privind istoria patriei și a Partidului Comunist Român, trecutul de luptă al poporului român și cultura sa milenară, momente ale istoriei contemporane a României, semnificația evenimentului de la 30 decembrie 1947. In perioada 1-10 decembrie 1972, se va organiza „Decada Cărții românești", dedicată aniversării Republicii. Se vor organiza, sub genericul „Slăvim Republica", manifestări cultural-artistice ale artiștilor amatori, consacrate acestui eveniment : festivaluri, concursuri, treceri în revistă, microstagiuni, expoziții de artă populară și de fotografii etc. In luna decembrie va avea loc festivalul anual al filmului la sate, precum și „Retrospectiva filmului românesc", în cadrul cărora se vor prezenta cele mai valoroase filme documentare și artistice realizate în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. Va fi organizată o sesiune științifică cu tema : „Republica Socialistă România la un sfert de veac de luptă pentru transformări revoluționare, pentru propășirea economică și social-culturală a țării". Muzeul de istorie al Republicii Socialiste România, în colaborare cu Muzeul de istorie a partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România. Muzeul de artă al Republicii Socialiste România vor deschide expoziții jubiliare consacrate celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române; in municipiile București, Iași, Cluj, Timișoara, Constanța, Oradea, Tg. Mureș, Craiova Brașov, Galați și Suceava se vor organiza expoziții temporare care vor oglindi cele mai importante succese muzeistice obținute în ultimii 25 de ani. Sindicatele, organizațiile de tineret și femei, celelalte organizații din componența Frontului Unității Socialiste vor organiza manifestări cultural-educative adecvate categoriilor respective , concursuri profesionale și alte acțiuni menite să contribuie la educarea maselor, la ridicarea nivelului lor de pregătire politico-ideologică, culturală și profesională. Consiliul național, consiliile locale pentru educație fizică sport, cluburile și asociațiile, împreună cu organizațiile de masă și obștești vor organiza manifestații sportive consacrate evenimentului. Presa centrală și locală, revistele culturale și literar-artistice, radioul și televiziunea vor marca evenimentul prin consemnarea multilaterală a momentului istoric al instaurării republicii și a drumului nou pe care acest act l-a deschis în viața poporului și a țării, prin publicarea și transmiterea de materiale legate de semnificația proclamării Republicii, consacrate realizărilor din anii construcției socialismului. Însemnate acțiuni sunt prevăzute în hotărîre pentru marcarea peste hotare a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii Populare Române. In acest scop se vor publica, în limbi de circulație internațională, lucrările tovarășului Nicolae Ceaușescu și se vor organiza, cu ocazia apariției edițiilor din străinătate, acțiuni de popularizare a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Se vor edita în limbi străine lucrări de prezentare a transformărilor revoluționare și a realizărilor obținute de România în viața economică, social-politică și culturală în anii socialismului. Publicațiile pentru străinătate, cît și materialele documentare destinate străinătății vor prezenta realizările obținute de industrie, agricultură, construcții și alte ramuri ale economiei naționale, perfecționarea conducerii și organizării vieții sociale politice, lărgirea democrației socicialiste, dezvoltarea științei și culturii, ridicarea nivelului de trai al maselor, unitatea dintre politica internă și externă a țării noastre, momente din istoria partidului și a patriei. Se vor organiza peste hotare expoziții documentare, economice, de artă, carte și fotomontaje care să ilustreze dezvoltarea țării noastre în cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii. Se vor organiza, de asemenea, conferințe de presă, gale de filme, seri culturale și alte acțiuni menite să contribuie la cunoașterea peste hotare a țării noastre, a politicii sale interne și externe, se va iniția și sprijini apariția, în presa din țara de reședință, de articole și știri în legătură cu evenimentul marcat, se vor edita buletine speciale. Pentru a cinsti acest eveniment din istoria poporului și a patriei noastre, se va organiza o sesiune jubiliară a Marii Adunări Naționale, iar în centrele județene, sesiuni festive ale consiliilor populare. De asemenea, se va institui medalia jubiliară „25 de ani de la proclamarea Republicii". Se va emite o serie de timbre consacrate aniversării. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste își exprimă convingerea că, comuniștii, toți oamenii muncii, vor depune toate eforturile pentru a întîmpină împlinirea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii cu noi și însemnate realizări în toate domeniile de activitate, sporindu-și contribuția la înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Ședința de lucru a Biroului și Comisiei Centrale de partid și de stat pentru elaborarea prognozelor de dezvoltare economico-socială a României Sîmbătă la amiază a avut loc, sub președinția tovarășului Nicolae Ceaușescu, ședința de lucru a Biroului Comisiei Centrale de partid și de stat pentru elaborarea prognozelor de dezvoltare economico-socială a României. Au luat parte secretari ai Comitetului Central al P.C.R., președinți ai comisiilor de prognoză pe ramură, cadre de conducere din economie și aparatul de stat. In cadrul ședinței s-a făcut o trecere în revistă a stadiului elaborării prognozelor economico-sociale și s-au stabilit direcțiile și orientările principale pentru adîncirea studiilor care să stea la baza acestei acțiuni de importanță națională deosebită. Muncitorul Gavrilă Poiană, mecanic la secția de pregătire-condiționare. Deviza noastră a mecanicilor de aici este : reparații la timp și de bună calitate. De fapt, la secția la care lucrez eu, obiectivul principal este supravegherea stării tehnice și întreținerea utilajelor, pentru a nu se ajunge la reparații. La ședințele de partid — sunt secretarul organizației de bază a secției pregătire — am vorbit oamenilor despre importanța întreținerii corespunzătoare a instalațiilor cu care lucrăm, despre importanța secției noastre în circuitul tehnologic. Această secție furnizează lichid tratat și condiționat pentru secția îmbuteliere, de noi depinzînd întreaga activitate a unității noastre. Calculele de determinare a capacităților de producție cît și experiența, au dovedit că secția pregătire-condiționare este un loc îngust în fluxul tehnologic. De aceea la noi se lucrează în regim de „foc continuu", reușind astfel să asigurăm funcționarea secțiilor de îmbuteliere. Vă imaginați că în aceste condiții nu mai e loc și pentru defecte. Printr-o soluție originală, chiar în perioada de remont, secția noastră reușește să asigure buna funcționare la îmbuteliere. Și oamenii au înțeles ce însemnătate are îngrijirea și întreținerea mașinilor. Anul trecut am atins un record de producție. Ing. Sava Francu, șeful secției îmbuteliere . Intr-adevăr, colaborăm perfect cu secția tratare. Noi finalizăm activitatea tuturor, fiind punctul terminus al complexului proces de transformări pe care-1 suferă vinul. De aceea, de hărnicia noastră depind rezultatele întreprinderii, de felul cum ne organizăm activitatea, cum întreținem mașinile, cum folosim, timpul. Colectivul secției noastre ,la chemarea comitetului oamenilor muncii și-a mobilizat eforturile concretizîndu-le în depășirile substanțiale ale sarcinilor de plan și angajamentelor. Un aport prețios l-a adus și comunista Elena Cojenel, membră a comitetului oamenilor muncii, care contribuie din plin la succesele noastre, neprecupețind nici un efort pentru a-și dovedi hărnicia. De aceea, oamenii și-au ales-o ca reprezentant în forul conducător. Adevărul este că din munca noastră, a tuturor au erupt succesele și eu cred că aici stă secretul. — Intr-adevăr, chiar asta voiam să spun , în efortul nostru —■ al întregului colectiv, în hărnicia noastră, după mine aici se află cheia succesului — intervine muncitorul Dumitru Stoian, mecanic la secia îmbuteliere. Mecanicul Dumitru Stoian, unul dintre cei mai inventivi și mai fecunzi inovatori ai întreprinderii. ACTUALITATEA INTERNATIONALA In pag. A IV-A ÎNTREȚINEREA culturilor, „polul magnetic“ al tortelor din agricultura . La sfecla de zahăr, lucrarea a fost practic încheiată . Acordul global — factor mobilizator . Fiecare oră bună de lucru folosită din plin ! Imediat , ce terenul a permis, pe ogoare mii de cooperatori au ieșit, la întreținerea culturilor. Impiportanța deosebită a executării primei prașile la floarea-soarelui, sfecla de zahăr și porumb, a mobilizat forțele, făcînd să se înregistreze numai în câteva zile rezultate meritorii. Astfel, cooperatorii din Bălești,, Ciorăști, Mihălceni,stimulați de avantajele create prin retribuirea, muncii în acord global au fructificat fiecare oră bună de lucru în cîmp, lucrînd fără odihnă din zori și pînă noaptea. In acest fel, consiliul intercooperatist Ciorăști, este primul din cele 11 care încheie lucrarea pe toate suprafețele ocupate cu sfeclă de zahăr și porumb, suprafețe ce depășesc 2 000 de hectare. La rîndul lor, mecanizatorii din cadrul celor trei secții, părtași alături de cooperatori la realizarea unor recolte bogate, folosind cu eficiență cultivatoarele și sapele rotative au încheiat și ei întreținerea mecanică a florii-soarelui și sfeclei de zahăr pe toate suprafețele. In plus, cooperatorii și mecanizatorii din acest consiliu au prășit manual 500 de hectare de porumb și mecanic circa 400 de hectare. Intr-o situație mai grea se află consiliul intercooperatist Tănăsoaia. Aici, pînă la această dată din cele 500 de hectare cu floarea-soarelui fuseseră prășite manual circa 160 de hectare și 100 hectare din cele 2 907 ocupate de porumb. Aceste rezultate nu pot fi explicate decit prin faptul că aici avem suprafețe pe versanți și că a plouat aproape în fiecare zi, fapt ce a stînjenit plin a lucrărilor declanșarea din de întreținere. Față de această situație, trebuie să se lucreze „cu sacul în cap". Dacă buruienile vor fi lăsate, să crească în voie, ele vor dijmui cu mult recolta, pierderile fiind irecuperabile. Și dacă socotim că o săptămînă de întîrziere înseamnă o pierdere de recoltă de circa 300—400 kg la hectar, dacă se mai așteaptă nițel, iată că peste un milion de kilograme de porumb vor „zbura“ din lanurile năpădite de buruieni ale consiliului intercooperatist Tănăsoaia. De aceea, consiliile de conducere, ale unităților specialiștii, factorii de răspundere din comună, au datoria să ia toate măsurile pentru Emil GONCIU (Continuare în pag. a II-a) ÎN ÎNTÎMPINAREA CONFERINȚEI NAȚIONALE A PARTIDULUI, într-o atmosferă de avînt creator, oamenii muncii vrînceni înscriu NOI SUCCESE ÎN CONSTRUCȚIA SOCIALISTĂ Afirmarea — REZULTANTA EFORTULUI COLECTIV VALOROASELE REALIZĂRI OBȚINUTE PE PARCURSUL CELOR 4 LUNI ALE ACESTUI AN AU SITUAT ÎNTREPRINDEREA DE VINURI PENTRU EXPORT PE PRIMUL LOC IN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ CE SE DESFASOARA INTRE UNITĂȚILE ECONOMICE ALE JUDEȚULUI NOSTRU, FIIND O IZBINDA CE ONOREAZĂ ÎNTREGUL COLECTIV. CARE ESTE „SECRETUL“ CARE A DETERMINAT O ASEMENEA REUȘITA ? Să ai conștiința datoriei împlinite, așa mi-a plăcut să muncesc. Să ai satisfacția că în viață ai făcut ceva, că după urma ta a rămas ceva, că ai „însuflețit" o bucată de metal pe care tu, ca om, cu inteligența ta ai transformat-o într-un mecanism sau dispozitiv ce crește productivitatea muncii, reduce risipa sau îmbunătățiște calitatea. — Tovarășul Stoian este cel mai fecund inovator al nostru — completează Tudorița Cismăruță șefa serviciului plan — O.P.M. A realizat de curînd un dispozitiv de protejare a sticlelor la mașina derulat capsule, iar alături de un colectiv a reușit să modernizeze o veche instalație de îmbuteliat, aceasta atingînd caracteristicile unor prototipuri similare ce se fabrică acum în alte țări. In prezent, lucrează la o mașină pentru aplicat dopuri din material plastic. Actualele noastre mașini execută dopuirea cu dopuri din plută, care Discuție consemnată de Virgil HUMAILA (Continuare în pag. a II-a) FORESTIERII INDEPLINESI ANGAJAMENTELE Preocupări pentru gospodărirea bazei furajere Hărnicia cooperatorilor din Tîmboiești nu se dezminte. Deși au avut un volum mare de muncă în viticultură, ei au găsit destul timp și suficiente resurse umane pentru a acorda furajere atenția cuvenită bazei Astfel, pînă la această dată, tîmboneștenii au reușit să recolteze lucerna pe circa 50 ha și secara pentru masă verde pe o suprafață de peste 30 ha. Supravegherea continuă aparatelor de măsură și control a pentru ca parametrii tehnologici să se respecte întocmai, explică de ce Întreprinderea de vinuri pentru export nu a înregistrat nici un refuz de calitate în ultimii doi ani. In foto , inginerul Sava Francu și tehnicianul Ticu Istrate urmărind și comentînd indicațiile de pe tabloul de comandă FABRICA DE MOBILA FOCȘANI Harnicul colectiv de muncă al Fabricii de mobilă din cadrul C.E.I.L. Focșani, continuă cu consecvență seria succeselor. După rezultatele meritorii dobîndite în urma unui intens efort creator desfășurat pe primele 4 luni ale acestui an, rezultate care au situat unitatea mai sus amintită, printre primele trei întreprinderi industriale evidențiate în întrecerea socialistă pe județ, muncitorii, inginerii și tehnicienii, renumitei unități raportează noi succese la sfîrșitul primei, decade. Astfel, producția globală a realizată în proporție de 108 fost la sută, producția marfă 102 la sută, iar la indicatorul producția de mobilă 103 la sută. C.P.L. GUGEȘTI O altă unitate componentă a C.E.I.S.-ului Focșani, Complexul de prelucrare a lemnului Gugești, se aliniază în rîndul unităților fruntașe ale industriei vrîncene. După ce și-a onorat angajamentul de a realiza cu 10 zile mai devreme sarcinile de plan pe primele 4 luni, inimosul colectiv de la C.P.L. Gugești, mobilizîndu-și, în continuare, eforturile pentru a obține rezultate economice superioare, înregistrează la decadă o realizare a producției globale și marfă în proporție de 104 la sută.