Milcovul, iulie-septembrie 1972 (Anul 5, nr. 919-996)

1972-09-15 / nr. 983

ANUL V — NR. 983 VINERI 15 SEPTEMBRIE 1972 4 pagini — 30 bani Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU în județele Alba și Hunedoara Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, a făcut joi vizită de lucru în județele Alba și Hunedoara s-a întîlnit cu colective de oameni ai muncii, a analizat la fața locului căile pentru înfăptuirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului, pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru creșterea continuă a nivelului de viață și civilizație al populației. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit în vizita pe care a întreprins-o în unități economice din județul Alba de tovarășii Ilie Verdeț, Miu Dobrescu și Ion Dincă. La plecarea din București, pe aeroportul Băneasa, au fost prezenți tovarășii Paul Niculescu- Mizil, Maxim Berghianu, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Ion Stănescu și Ștefan Andrei. Vizita secretarului general al partidului în cele două județe, are loc la scurt timp de la consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., în cadrul căreia s-a analizat modul cum acționează și cum trebuie să acționeze în viitor comitetele județene, organele și organizațiile de partid din toate unitățile economico-sociale în vederea înfăptuirii în cele mai bune condiții a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Este încă o dovadă a consecvenței cu care se aplică în viață noul spirit de muncă, întronat în întreaga noastră activitate politică, social-economică de conducerea partidului, de secretarul său general, o confirmare a preocupării statornice pentru a dezbate la fața locului, împreună cu oamenii muncii, căile prin care obiectivele stabilite să fie îndeplinite, în așa fel încît tot ceea ce ne-am propus să devină realitate vie, spre binele și în folosul țării, al celor ce muncesc. La sosirea pe aeroportul din Sibiu, unde a aterizat avionul oficial, conducătorul partidului și statului a fost salutat cu căldură de un mare număr de oameni ai muncii. Erau prezenți tovarășii Richard Winter, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Sibiu al P.C.R., reprezentanți ai organelor județene și municipale de partid și de stat. Pe frontispiciul aerogării se afla portretul tovarășului Nicolae Ceaușescu, încadrat de urările : „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu!11. „Trăiască Partidul Comunist Român Tovarășul Nicolae Ceaușescu a răspuns cu căldură manifestărilor prietenești cu care oamenii muncuîndu-și rămas bun de la cei veniți în întîmpinare, de la Sibiu, la bordul unui elicopter special, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți conducători de partid și de stat, au survolat zona colinară de la poalele munților Cibinului, pînă la Sebeș. Secretarul general al partidului este întîmpinat aici cu multă dragoste, cu entuziasm de locuitorii orașului, de cetățeni din localitățile învecinate, care își exprimă satisfacția, bucuria pentru prilejul de a se întîlni cu conducătorul iubit al partidului și statului nostru. La coborîrea din elicopter, tovarășul Nicolae Ceaușescu este sicit — români, germani, maghiari — l-au intimpinat, ca in atitea rinduri, exprimindu-și astfel adeziunea deplină la politica marxist-leninistă, înalt patriotică, promovată cu consecvență de partid, hotărîrea de a o sprijini prin faptele lor de muncă, prin întreaga lor activitate. Jutat de tovarășii George Homoștean, prim-secretar al Comitetului județean de partid Alba, Trăina Bradu, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Sebeș. Sunt prezenți membri ai conducerii organelor locale de partid și de stat, un numeros public, care ovaționează : „Ceaușescu—P.C.R. „Ceaușescu — P.C.R.!“. O gardă alcătuită din militari ai forțelor armate, membri ai gărzilor patriotice, detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei și pionieri prezintă onorul comandantului suprem. Fanfara intonează Imnul de stat. Doi tineri îmbrăcați în pitorescul port local, oferă tradiționala pîine cu sare și ploști cu vin, însoțite de urarea de bun venit pe aceste străvechi plaiuri românești. Intilnirea tovarășului Nicolae Ceaușescu cu oamenii muncii din județul Alba este plină de semnificații. Sebeșul a cunoscut, în ultimii ani, asemenea tuturor localităților țării, o dezvoltare deosebită. Aici s-au ridicat noi cartiere de locuințe, totalizînd peste 700 de apartamente, școli, așezăminte de artă și cultură, alte obiective în construcție numeroase blocuri de locuințe. Pe harta economică a orașului a apărut un mare combinat de industrializare a lemnului, au fost modernizate și dezvoltate fabricile de ciorapi și tricotaje și de articole de marochinărie. Cei ce trăiesc și muncesc aici, la Sebeș — români, germani, maghiari — asemenea întregii noastre națiuni, depun o vie și rodnică activitate pentru înfăptuirea politicii partidului, a hotărîrilor Congresului al X-lea și ale Conferinței Naționale a partidului, pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Despre rezultatele muncii lor, tovarășul Nicolae Ceaușescu a luat cunoștință vizitînd principalele obiective industriale. (Continuare în pag. a II-a) în unități industriale din orașul Sebeș Anul școlar 1972-1973 un an al In fiecare an, ziua decembrie este pentru mulți 15 septineri începutul devenirii. Emoțiilor obișnuite oricărui început, se adaugă cele generale, de mare ponsabilitate ce revine școlii resca urmare a sporirii funcției ei sociale prevăzută de Conferința Națională a partidului. Atenția acordată școlii în toate ocaziile de conducerea superioară de partid și de stat ne umple de mîndrie pe toți cei ce lucrăm în acest domeniu și ne face mai conștienți de ceea ce trebuie să fim și să realizăm. Succesele obținute pînă acum in activitatea noastră de perfecționare a cadrelor, oferă certitudini , pentru o reușită superioară în anul pe care îl începem. Consfătuirile cadrelor didactice, recent încheiate, au evidențiat un plus de preocupări pentru modernizarea învățămîntului, pentru legarea lui de viață, pentru antrenarea tineretului în munca productivă, pentru îmbunătățirea bazei didactico-materiale a învățămîntului. Anul acesta, școlile județului nostru vor beneficia de un plus de 90 săli de clasă, 11 laboratoare, 18 ateliere, 200 locuri în internate, 2 laboratoare fonice, o sală de gimnastică. Dotarea școlilor cu mobilier didactic a sporit, însumînd o valoare de aproape 3 milioane lei. In noul an școlar activitatea practică productivă se va desfășura în ateliere amenajate sau construite pe lîngă fiecare școală, în micro-cooperative sau pe loturile școlare. Cei aproape 60 000 elevi ce pătrund azi pe porțile școlilor județul nostru vor fi ajutați, din de un plus de 413 cadre didactice calificate. A crescut indicele de calificare a corpului didactic de la 63 la sută în 1968 la 98 la sută astăzi. Rețeaua școlară răspunde și ea mai bine cerințelor noi apărute, ca urmare a dezvoltării economice a județului nostru, oferind în acest an mai multe locuri în grădinițe, în învățămîntul liceal de specialitate. S-a îmbunătățit raportul din Prof. C. DUMITRIU, inspector general al Inspectoratului școlar județean Vrancea. (Continuare în pag. a III-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU La mitingul oamen din municipiul Alba lulia Stimați tovarăși. Voi începe prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Alba lulia și ai județului Alba, un călduros salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, (Aplauze puternice, urale). Mi-a făcut o deosebită plăcere să mă pot întîlni din nou cu locuitorii acestui străvechi oraș, cu oamenii muncii din întreprinderile pe care le-am vizitat, din comunele și satele prin care am trecut. Am constatat cu deosebită satisfacție avintul minunat cu care muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii din Alba înfăptuiesc hotărîrile județul Congresului al X-lea al partidului și ale Conferinței Naționale din acest an. Realizările din județul dumneavoastră și din municipiul Alba Iulia — în producția industrială, în agricultură, în înfăptuirea programului de investiții prin construirea în ritm rapid a noilor capacități de producție — sunt o dovadă elocventă a felului în care întregul’ nostru popor dă viață politicii partidului comunist, văzînd în acesta singura cale pentru asigurarea bunăstării și fericirii națiunii noastre. (Aplauze puternice , se scandează : „Ceaușescu și poporul"). In toate cele șase întreprinderi industriale pe care le-am vizitat am constatat că ,sub conducerea organizațiilor de partid, colectivele de oameni ai muncii se străduiesc să obțină rezultate tot mai bune în producție. De altfel, după cum am fost informat, pe primele 8 luni întregul județ a îndeplinit în bune condiții și chiar a depășit sarcinile planului. Pentru toate aceste rezultate doresc să adresez cele mai calde felicitări muncitorilor, tuturor celor care și-au adus contribuția la aceste mari realizări și să le urez noi și noi succese. (Aplauze puternice, urale). Am vizitat, de asemenea, o întreprindere agricolă de stat, am văzut cum se prezintă culturile, am ascultat pe președintele consiliului intercooperatist din Alba Iulia care a vorbit despre realizările cooperativelor! într-adevăr, se pare că județul Alba se înscrie și în domeniul agriculturii cu rezultate bune. De aceea aș dori ca de la această tribună să adresez felicitări călduroase lucrătorilor din agricultură, tuturor cooperatorilor din județul Alba. (Aplauze puternice, orale). După cum cunoașteți, Conferința Națională a trasat sarcini în vederea realizării mai devreme a prevederilor actualului cincinal. Multe județe, răspunzînd chemării organizației de partid din municipiul București, și-au luat angajamentul de a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. După cîte am văzut în întreprinderile vizitate, după cele ce citesc pe aceste pancarte cu care ați venit aici, se pare că și dumneavoastră vă angajați în această întrecere națională pentru a realiza planul cincinal în 4 ani și jumătate. Văd că față de municipiul București v-ați propus, în plus, ca realizarea cincinalului în 4 ani și jumătate să se concretizeze în produse de bună calitate. (Aplauze prelungite). In unele din întreprinderile pe care le-am vizitat astăzi am discutat cu conducerile, posibilitățile de a asigura o devansare a realizării planului și în ce privește punerea în producție a noi capacități. Sper ca cele discutate aici, la Alba lulia, cît și la Aiud și la Sebeș nu vor rămîne numai angajamente, ci realmente se va obține o producție mult sporită, ca de exemplu la oțel de aproape 3 ori mai mult decît se gîndiseră inițial tovarășii să realizeze în 1975, la fontă turnată de aproape 2 ori mai mult, precum și la alte produse. Sunt, desigur, sarcini mari ; ne-am gîndit însă că trebuie să vă venim în ajutor în mod concret, pentru a putea realiza planul în 4 ani și jumătate , de aceea am căutat să stabilim și prin ce mijloace să realizăm planul în 4 ani și jumătate. Este de înțeles că noi dorim ca realizările suplimentare obținute în îndeplinirea cincinalului cu o jumătate de an mai devreme să fie concretizate în producție fizică, în produse care să exprime realmente valoare nouă și care să contribuie la ridicarea generală a economiei țării noastre, a civilizației României, a bunăstării și fericirii întregului nostru popor. (Aplauze puternice, urale). După cum știți, în întreaga țară se desfășoară o intensă activitate pentru a concretiza noile sarcini suplimentare pe următorii 3 ani. Trebuie spus că de pe acum s-au evidențiat rezerve mari, că se relevă condiții pentru a se obține îndeplinirea mai devreme a planului cincinal și realizarea unei producții suplimentare în toate sectoarele de activitate, inclusiv în agricultură. Această preocupre constituie o expresie elocventă a hotărîrii cu care oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, edifică noua orînduire, înfăptuiesc societatea socialistă multilateral dezvoltată, totul pentru înaintarea cu pași mai repezi a României spre culmile înalte ale civilizației și progresului socialist, ale bunăstării și fericirii.Aplauze puternice , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R.”). Partidul nostru se preocupă continuu ca, pe măsura dezvoltării producției, a sporirii venitului național, să crească și nivelul de trai al poporului. Vedeți cum însăși în orașul dumneavoastră se făurește o viață nouă — se dezvoltă industria, agricultura, se construiesc locuințe și așezăminte culturale, instituții de învățămînt. De altfel nu există oraș, nu există localitate a patriei noastre care să nu cunoască asemenea schimbări, care fac parte din marile transformări revoluționare care au loc in întreaga Românie. Iată de ce avem ferma convingere că sarcinile trasate de Conferința Națională vor fi realizate cu succes : Eu sînt convins că oamenii muncii din Alba Iulia, din județul Alba nu vor rămîne mai prejos decît ceilalți cetățeni ai patriei și vor aduce o contribuție importantă la progresul general al poporului român. (Aplauze puternice). După cum știți, tovarăși, în anul 1974 se împlinesc 375 de ani de la intrarea lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, de la unirea Țării Românești, Ardealului și, după un an, și a Moldovei. De aceea, aș dori să adaug la motivele întrecerii în care sînteți angajați și pe acela de a întîmpina acest moment important din istoria poporului nostru cu îndeplinirea multora din angajamentele luate astăzi. (Aplauze puternice, urale). Noi ne gîndim, încă de pe acum, să sărbătorim aici acest eveniment — și aș dori ca, la această sărbătoare să constatăm că județul dumneavoastră a obținut succese mari în toate domeniile de activitate. Eu sunt convins că vom putea constata acest lucru ! (Aplauze puternice , se scandează: „Ceaușescu — P.C.R.“). Tot în 1974 se împlinesc 30 de ani de la eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist, care a deschis calea trecerii la făurirea orînduirii noi, socialiste. Iată deci două evenimente mari pe care le vom sărbători în același an: Oamenii muncii din Alba lulia, care au un trecut istoric așa de minunat, vor trebui să dovedească că știu că făurească prezentul, vă știu să asigure și viitorul — viitorul copiilor lor, al copiilor copiilor lor. (Aplauze puternice, prelungite). Preocupîndu-ne de dezvoltarea cu succes a socialismului în patria noastră noi ne aducem totodată contribuția la cauza generală a socialismului, la întărirea forței tuturor țărilor socialiste, la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. Este bine știut că, pînă la urmă, cu cît sînt mai mari succesele pe care fiecare popor reușește să le obțină în activitatea sa — în făurirea orînduirii noi — cu atît este mai mare contribuția sa la întărirea forței țărilor socialiste, a unității lor, cu atît este mai mare aportul său la creșterea prestigiului socialismului în întreaga lume. (Aplauze puternice). Știm că este necesar să depunem totodată eforturi mari pentru a se realiza o politică de pace, de colaborare între toate popoarele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Tocmai de aceea partidul nostru, guvernul nu precupețesc nici un efort pentru a dezvolta colaborarea cu toate statele, pentru înfăptuirea securității europene, pentru o lume a păcii și colaborării între toate popoarele. (Aplauze puternice). Nu doresc să mă mai opresc asupra altor probleme. Conferința Națională a trasat un larg program de activitate. In recenta întîlnire cu primii secretari ai comitetelor județene de partid am discutat cum să unim mai bine eforturile comuniștilor, ale tuturor oamenilor muncii, pentru a înfăptui acest minunat program. Aș dori, și cu acest prilej, să apreciez felul în care comitetul județean, organele și organizațiile de partid din județul Alba își îndeplinesc sarcina de a întări continuu unitatea și colaborarea tuturor oamenilor muncii, de a fi permanent în mijlocul celor ce muncesc, numai și numai în strînsă legătură cu toți cei ce muncesc, fără deosebire de naționalitate, organizațiile de partid își vor îndeplini menirea lor de forță politică conducătoare a poporului pe calea făuririi unei vieți fericite, a socialismului și comunismului. (Aplauze puternice, orale , se scandează : „Ceaușescu- P.C.R."). în manifestarea călduroasă de astăzi, în felul în care am fost primit peste tot, văd o expresie a încrederii dumneavoastră, a tuturor oamenilor muncii din județul Alba — ca de altfel a întregului popor — în partidul nostru comunist, în conducerea sa, care face totul pentru a-și îndeplini cu cinste misiunea istorică asumată în fața poporului român. (Aplauze prelungite, orale). Ducem cu noi impresii deosebit de plăcute despre felul în care oamenii muncii din Alba muncesc și se preocupă de îndeplinirea sarcinilor trasate de Conferința Națională. Desigur, aceasta nu înseamnă că în județul dumneavoastră nu mai suat lucruri de îmbunătățit. Dar nu doresc să vorbesc acum despre lipsuri; le cunoașteți singuri și sunt convins că le veți analiza și veți face totul pentru a le înlătura și a asigura astfel mersul înainte al întregii activități. In următorii ani va trebui să începem construirea de noi întreprinderi, să dezvoltăm întreprinderile miniere. Vă așteaptă deci sarcini și mai mari. De aceea, preocupându-vă să realizați programul actual trebuie să vă gîndiți totodată la perspectivă, la măsurile pe care trebuie să le luați de pe acum spre a asigura în continuare dezvoltarea economico-socială a județului. Sunt convins că organizația de partid, oamenii muncii din județul Alba — muncitorii, țăranii, intelectualii — fiecare în domeniul său de activitate, inclusiv în domeniul educației al creării de noi cadre, al creșterii tinerei generații vor face totul pentru a traduce în viață spiritul Conferinței Naționale a partidului ! Plecînd de aici cu încrederea că veți ști să lucrați mai iute, mai bine și mai eficient în toate domeniile de activitate ,vă doresc mult, mult succes in tot ceea ce veți întreprinde, multă sănătate și fericire ! (Urale puternice, aplauze , se scandează : „Ceaușescu — P.C.R.", „Ceaușescu și poporul"). IN CONSTRUCȚIE, CAPACITĂȚI NOI DE PRODUCȚII, MODERNIZĂRI IN COMPARTIMENTELE DE ACTIVITATE Extinderea fabricii de placaj In cadrul Complexului de prelucrare a lemnului — Gugești, au început lucrările de investiții pentru extinderea fabricii de placaj. Constructorul, întreprinderea de construcții forestiere Buzău, și-a eșalonat lucrările pe durata a 12 luni. Prin extinderea fabricii de placaj va crește capacitatea actuală și beneficiul anual, implicit se vor reduce cheltuielile la 1000 lei producție marfă. In concluzie, se vor îmbunătăți indicatorii de eficiență economică la nivelul întregii unități. Oficiul de tranzit PT.T.R. Focșani S-a eliberat amplasamentul și se lucrează din plin de cîteva zile la noua construcție a Oficiului de tranzit P.T.T.R. Focșani. Intrarea în exploatare a noului oficiu de tranzit (prevăzută a fi realizată în prima jumătate a anului 1973) se încadrează în rețeaua modernă de transport poștal pe linia ferată, asigurînd operativitate, capacitate mărită de servire . Din aceleași surse, de la Direcția județeană de poștă și telecomunicații, mai sintem informați că marți s-a dat în folosință noul oficiu telefonic de la Ciorăști. Este vorba de instalarea centralei și a stației de radioficare într-o clădire reamenajată, cu spații corespunzătoare de activitate, Prin auuităților socialiste și a cetățenilor etc. In cadrul oficiului, ca sisteme de lucru, consemnăm: mecanizarea cartării, operație efectuată în prezent manual, transportul în județ cu mijloace auto, fără intermediar; de asemenea, tot aici va funcționa și un ghișeu poștal pentru servirea populației din zona gării. ceastă lucrare, s-a realizat totodată instalarea unor echipamente noi de telefonie, asigurîndu-se nu numai funcționarea optimă a centralei, dar și servicii telefonice, conducere și supraveghere permanente a activității oficiului poștal din Ciorăști. Un nou oficiu telefonic Recoltarea strugurilor impune in această campanie o atenție deosebită Temperaturile mai ridicate care s-au înregistrat in ultima perioada au permis acumularea în struguri a unei cantități de zahăr, favorizînd astfel și diminuarea atacului de mucegai. Dar precipitațiile care au căzut recent creează din nou o serie de neajunsuri. In acest sens, cercetătorii din cadrul Stațiunii experimentale viticole Odobești recomandă să se urmărească gradul de infecție în fiecare parcelă pentru a da posibilitatea preîntîmpinării neajunsurilor. După analizele efectuate s-a constatat că pierderile de recoltă în timp de 24 de ore oscilează de la sol la sol, de la o podgorie la alta. Specialiștii din cadrul unităților cu profil viticol sunt cei în măsură să stabilească, în funcție de situația existentă, soluțiile cele mai favorabile, ținînd cont de indicațiile date. Se recomandă de asemenea, recoltarea diferențiată pe soiuri în funcție de concentrația de zahăr. Toate aceste aspecte, conduc nemijlocit la realizarea unor partizi de vinuri de bună calitate, la o valorificare corespunzătoare a producției de struguri. Față de condițiile existente, lucrătorii din cadrul fermelor de la I.A.S. Panciu au acționat cu forțe sporite în direcția culegerii strugurilor mucegăiți care prezentau un pericol și pentru restul producției. Urmărirea modului cum evoluează mucegaiul a determinat pe viticultorii de aici să treacă și de cite două ori prin aceeași parcelă. Așa se face că pînă acum, după cum ne-a spus tovarășul Tănase Vicleanu, inginerul șef al întreprinderii, s-au cules mai bine de 800 tone de struguri. Ținînd cont de ajungerea la maturitatea de recoltare a soiurilor de masă, în special Chasselas, care reprezintă ponderea, se acționează din și în direcția valorificării lor prin la beneficiari. Cu rezultate mai bune se înscriu fermele conduse de Valentin Popescu, Vasile Popa și Victor Godinac unde zilnic se recoltează, cizelează și ambalează cele mai mari cantități. Lucrările de bună calitate care s-au executat la ferma 12 condusă de Costică Dobroiu și mai ales expoziția plantației a înlăturat neajunsurile pricinuite de infecțiile produse la struguri. Se preconizea N. Șt. POPOVICI (Continuare în pag. a IlI-a) Programul de televiziune de la 15-23 septembrie 1972 Timpul probabil Astăzi, vreme închisă cu cerul mai mult acoperit. Locul va ploua, iar vîntul va sufla potrivit din nord-vest. Temperatura se menține coborîtă, minimele oscilînd între 6 și 11 grade Celsius, iar maximele între 11 și 16 grade Celsius. Pentru următoarele 3 zile, vreme în curs de încălzire. Cerul va fi variabil. Pe alocuri vor fi semnalate ploi de scurtă durată. Vîntul va sufla slab pînă la moderat din nord-vest. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 6 și 11 grade Celsius, iar maximele între 19 și 21 grade Celsius.