Mişcarea, iunie 1910 (Anul 2, nr. 117-139)

1910-06-11 / nr. 125

mmástsm Ultime infogiatiuni! ** Dl. Morţun, ministrul lucrărilor publici, va propune M. S. Regelui sa acorde medalia pentru bărbăţie şi credinţă întregului echipaj al vaporului „împăratul Traian", ca răsplată pentru energia cu care s’a opus la banditismele grecilor din Pireu. Revizoratul şcolar a înaintat Ministerului Instrucţiei tabloul statistic al ştiutorilor de carte din judeţul nostru. Această statistică este întocmită pe naţionalitate, sex, vrîstă şi religie şi se poate vedea că în judeţul Iaşi numărul celor ce ştiu a scrie şi ceti se ridică abia la 35 la sută pe cînd al celor absolut inculţi se ridică la 05. Şcolare — Duminică 13 a. c. se deschide expoziţia de lucru manual al elevelor de la şcoala profesională delete „Sf. Sava“. — Marţi 15 a. c. la ora 9 a. m., va avea loc la şcoala «Sf. Sava» o mare producţie artistică dată de elevele acestei şcoli. Următoarele înaintări s’au făcut în serviciul culturii tutunului la Regia Monopolurilor Statului. Dl. Anghel Deacu, şef de circ. cl. III de la circ. Priponeşti (Tutova) la circ. ■ Găeşli (Dîmboviţa). D. loan Negoescu, sub-şef circ. cl. I de la circ. Drăgăşani (Vâlcea) la Priponeşti (Tutova). Militare Comitetul consultativ sanitar al armatei s-a complectat după cum urmează: D. general dr. C. Papilian, inspector generalsanitar al armatei, prezident; d-nii It. colonel M. Călinescu, medic şef al spitalului militar „Regina Elisabeta“. Popescu, Grozeanu, I. Buţă şi Gheorghe Andriescu, de la spitalul corpului II de armată, şi N. Vicol director al serviciului sanitar din ministerul de război, membrii. Din acest comitet mai fac parte pentru afacerile serviciului veterinar şi farmaceutic . D-nii lt.-col. Ion Constantinescu-Brad, veterinar şef al armatei şi P. Stavrescu, din reg. 10 artilerie ; maiorii dr. C. Văleanu şi N. Bocşa şi d. It.-colonel G. Merişanu, farmacist şef al armatei. Comitetul consultativ al geniului va fi pe viitor compus din d-nii : Dr. general B. Boleanu, inspector general al geniului, prezident , d-un lt.colonel Octav Boian, D. Ştefănescu, I. Teodorescu şi maiorul I. Maci. Norocul lui Schrorttr la ilţi Abia deschisă sucursala acestei colecturi în oraşul nostru şi norocul lui Schröder s’a dovedit, şi de astă dată la tragerea clasei la ce a avut loc azi in capitală. Câştigul de Lei 5000 căzu pe No. 43773, loz divizat in optimi şi vândut de sucursala casei Schröder din Iaşi la mai mulţi clienţi ai săi. Rămâne dar bine ştiut că norocul lui Schröder urmăreşte pe clienţii săi şi ne facem o deosebită plăcere de a recomanda. & D. Rector Dr. Bogdan, fost medic căpitan din rezervă,a fost înaintat la gradul de maicii medic în rezervă. * In anul acesta închirierile de locuinţe în timpul verei pentru persoanele cari voesc să se stabilească la M-rea Neamţ se fac prin direcţiunea Mitropoliei. Aceasta în urma dispoziţiunei luată de I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei ca veniturile acestor locuinţe să se verse in profitul M-rei. ♦ Ploile torenţiale continuă în Ungaria pe toată întinderea Carpaţilor mai ales în ţinuturile locuiţii de români. Sosesc mereu ştiri înspăimântătoare din localităţile greu încercate de re, vărsări. Au suferit în deosebi comita- V tul Hunedoarei, Munţi apuseni şi văile Crişului, pe la poalele Bihorului Statele Barabeasca, Selişte, Crăciuneştii şi multe altele de prin împrejurimile lor au fost pustiite. Nenorocirea e cu atât mai mare, cu cit poporaţiunea din aceste părţi e cu deosebire săracă şi a suferit in anul trecut de foamete. Direcţiunea şcoalei profesionale Sf. Sava din Iaşi AVIS Onorabilul Public este rugat să binevoiască a visita Expoziţia lucrurilor şi a desenelor lucrate de elevele şcoalei Profesionale de fete din Iaşi, Sf. Sava, care expoziţie constă în obiecte de lengene, croitorie, ţesetorie şi Hori. Expoziţia va fi deschisă Duminică 13 a. c.Aşi Luni 14 a. c. oarele 12» p. m. şi să asiste la serbarea cetirei notelor, serbare ce va avea Ioc Marţi 15 a c. oara 9 a. m. Direcțiunea. Oii, Dimitriu*Păușești AVOCAT 1 Str. Pil Mului No. 38 Consultații: 8—9 și 4—6 luna. m.' MIŞCAREA ULTIMA OARA - Serviciul telegrafic si Idefnie al „Mișcărei" Loteria Clasa I 2,«1M00 lei No. 3731» cu premiu de 40.000 lei. 20.000 lei No. 80528. 5.000 lei No. 48778. 1.000 lei No. 47749. 500 lei No. 45553, 46990. 800 lei No. 28730, 43442, 48491. 200 lei No. 9027, 17539, 0859, 309, 150.150 lei No. 21109, 12432,9952, 50273 20023, 30499, 40050, 0040, 5113, 1925, 33478, 23078, 13763, 23078, 48171,0845, 22208, 59999, 20118, 39048, 54888, 30580 30802, 32933. Pentru victimele inundaţiilor din Banat Bucureşti 10 Iunie (teUS D-l N. Filipescu a trimis emm 1-lui prim-ministru Brătianu o scrisoare prin care îi propune ca guvernul să acorde o indoimnizare celor ce au suferit de pe urma inundaţiilor din Banat. Banchet în onoarea d-lui prim-ministru I. C. Brăteanu Bucureşti.La restaurantul Continental a avut loc un banchet dat de către deputaţii şi senatorii de Falciu în onoarea dlui prim-ministru I. I. Brăteanu. Au luat parte între alţii d-nii Săveanu secretar general al Ministerului de Interne, Corbeacu prefect de Falciu, precum şi mai mulţi deputaţi şi senatori de Botoşani, căci după cum se ştie d. prim ministru Brăteanu, e alesul colegiului I de Botoşani. Au luastat d-nii Săveanu, Vasiliu senator, Ramiro Pavelescu deputat etc. Dl. Brătianu a respuns mulţumind tuturor şi asigurîndu-i că pe viitor d-sa va conduce partidul liberal cu acelaşi devotament. Greva din Brăila Bucureşti 10 Iunie (tel.) —Greva lucrătorilor din Brăila e pe cale de a fi terminată. Lucrătorii încărcători din port au convenit cu suma de bani care să li se plătească zilnic pentru lucru. Constituind totodată o comisiiine de arbitrii care să împace neînţelegerile dintre lucratorişi patroni, londoneză face să reiasă indignarea generală în contra nepăsărei şi incapacităţii autorităţilor greceşti care nu au făcut absolut nimic spre a înlătura dezordinele şi jafurile pe bordul vaporului român; acest articol mai spune că un astfel de incident e departe de a duce o îmbunătăţire în relaţiunile turco greci. De asemenea ziarele franceza L’Folaire şi Le Figaro cu data din 18 iunie relatează incidentul din Pireu cum s’a petrecut făcînd să reiasă gravitatea lui şi adăugind ca guvernul român a fost pe deplin în drept de a se indigna în urma acestei ne mai auzite agresiuni şi în caz de refuz din partea guvernului grec de a da deplina satisfacţie reclamaţiunilor cabinetului din Bucureşti, acest din urmă va fi silit să ia contra supuşilor greci şi comerciului elen severe măsuri de reprezali. In jurul banditismului de la Pireu Bucureşti. — D. ministru de externe a înmînat E. S. Marchizului Beccaria d’ Ineisa ministrul Italiei la Bucureşti o notă suplimentară desvoltind prima notă a guvernului român şi lămurind modalităţile săvirşirei punctelor prevăzute în prima notă. In modul acesta guvernul grec va fi in stare să dea un răspuns desăvîrşit şi definitiv cererei guvernului român, fără ca să fie nevoie de a face negocieri ulterioare spre a ajunge la o soluţiune desăvîrşită a incidentului din Pireu. In un alt articol din 18 iunie curent, acelaş ziar demonstrează că situaţia internă a Greciei e desperată şi că toate străduinţele făcute spre a obţine o îmbunătăţire au fost zadarnice. Pretinsa mişcare militară in scop de reforme nu a dat nici un resultat ci că a înveninat agitaţia internă. Atitudinea nesocotită a Greciei faţă de Turcia cu prilejul chestiunei cretane, a pricinuit mişcarea de boicotare a mărfurilor şi a vapoarelor greceşti în posturile otomane, a cărui urmări au fost simţite până acum prin pierderi considerabile suferite de comerţul grec. In fine acelas ziar într’un ultim articol arată “efectul desastros pe care-1 va suporta Grecia dacă pe lângă boicotarea din Turcia, măsuri identice ar fi luate de câtre guvernul român care In caz de reprezalii ar putea să interzică tutulor vapoarelor grecești să pătrundă în apele Dunărei. Ziarul englez „Times" dr data din 14 iunie relatezădemersurile ministrului turc din Atena, Habi Bey spre a protesta în contra brutalităţilor suferite de supuşi otomani pe bordul vaporului român „împăratul Traian". Marea gazetă Telegramă de simpatie pentru Koman la Constantinopole— Şeful Iman al moschee Sultanul Selim din Constantinopole împreună cu Abdullah Zekiai şeful voluntarilor cretani în numele tuturor voluntarilor cretani din mahalaua sultanului Selim a trimes legaţiunei romane din Constantinopole telegrama următoare : „Primiţi în cel mai înalt grad regretele noastre pentru excesele făptuite într’un mod atît de sălbatic şi ruşinos de către grecii din Pireu în contra vaporului roman „împăratul Traian“. CONFLICTUL GO GRECIA MASURI DE REPRESALII Buc. l(1 Iunie (tel.).—Guvernul grecesc n’a răspuns nici astăzi pănă la orele 12 a. m. la nota diplomatică ce îi s’a trimis de cătră guvernul nostru. La ministerul de finanţe şi la Serviciul Maritim Român se lucrează actualmente pentru punerea in aplicare a măsurilor de represalii în contra grecilor. Astăzi la orele 5 p. m. se ţine un consiliu de miniştrii în care se vor lua ultimele măsuri de represalii. Presa străină şi incidentul de la Pireu Bucureşti.—Agenţia telegrafică din Atena a încercat să denatureze faptele relatate în raportul oficial al comandantului Beretzeanu fapte confirmate prin mărturisirile mărimilor oculari ; totuşi presa străină judecă în mod sever purtarea guvernului grec cu prilejul incidentului din Pireu. S-a publicat zilele trecute aprecierile „Gazetei de Colonia" care a declarat că faptele grecilor din Pireu arată că acest popor nu e la înăţimea dificităţilor situaţiei lor actuale. Inmormântarea victmilor de pe Pluvioase /valais. Imnormîntarea victimilor submarinului „Pluviose" au avut loc azi. Erau de faţă preşedintele Falberes primul ministru d. Aristide Briand, ministrul de răsboiu general Brun şi ministrul marinei amiralul De La Peyriene precum şi delegaţiunile camerei şi a senatului, ataşaţii navali străini. Preşedintele Falberes a roşit, un discurs, aducînd omagiile ţarei celor morţi în serviciul patriei. Coşciugurile au fost demise în mod provisoriu in depozitul zaharului. După distribuirea decoraţiilor marinarilor care au lucrat la salvarea victimelor, preşedintele Falberes şi miniştrii s’au reîntors la Paris. Misiunea chineză la Viena Viena. Misiunea militară chineză a cărui şef e principele Tsaita, a sosit aci azi dim. şi a fost primită la gară de cătră arhiducele Franz Salvator, in numele împăratului, muzica companiei de onoare a intonat imnul chinez. Banchet Londra.—Camera de comerţ a oferit un banchet membrilor congresului internaţional al camerilor de comerţ. Lord Desbbrough care presida acest banchet, a declarat că scopul acestui congres e de a îndepărtaşi de a înlătura dificultăţile in comerţ , de a face ca concurenţii comerciali să devie prieteni şi în fine de a susţine străduinţele diplomaţiei spre a menţine pacea in lumea întreagă. Oratorul Iszi exprimă speranţa că acest congres va contribui la înfiinţarea unui tribunal pentru regularea diferendelor comerciale. Primaria Comunei Iaşi PUBLICAŢIE In ziua de 21 Iunie 1910 oara 11 a.m. se va ţine în camera acestei Primării licitaţie prin oferte închise conform art. 72 -83 din legea comprabilitaţei publice, pentru facerea îngrădirei de la Cimitirul Eternitatea. Valoarea librărei după deviz 3085 lei. Garanţia provizorie 150 lei. Devizul se poate vedea în fiecare zi de lucru la Serviciul Arhivei. No. 11784 9 Iunie 1910 Prima Societate die Credit Funciar Român DIN BUCUREŞTI ANUNŢ Cu începere de la 14 - 27 Iunie oarele de cancelarie vor fi de la 8 a. m., şi Cassa va fi deschisă de la orele 9 a. m. —12, în afară de luni şi a doua zi de sărbătoare, când birourile vor fi deschise de la orele 1-6 p. m., şi Cassa de la 2-5 p. m. DIRECŢIUNEA Primăria Urbei Piatra (JUDEŢUL NEAMŢU) PUBLICATIUNE Noi Primarul oraşului Piatra N. aducem la cunoştinţa amatorilor că în ziua de (luna Iulie, ora 4 p. m. se va ţinea în localul acestei Primării, icitaţiunea pentru darea în întreprindere a executărei lucrărilor de alimentare cu apă potabila a oraşului Piatra. Licitaţiunea se va face prin oferte scrise şi sigilate, care se vor primi în aratata zi între orele 10 a.m. şi 4 p.m. cînd licitaţia se va declara închisă şi se va proceda imediat la deschiderea ofertelor. Proectul complect a acestei lucrări, compus din planuri, devize şi caet de sarcini, precum şi celelalte condiţiuni, se pot vedea în toate zilele de lucru, la secretariatul Primăriei Piatra între orele 9 — 12 dimineaţa şi 3 — 5 după amează. Valoarea lucrărilor după deviz se urca la suma de 702.402 lei. Pentru a fi admişi sa concureze la adjudecaţiunea lucrărilor, concurenţii trebue să probeze prin certificate că au executat ca Ingineri, sau ca întreprinzători, lucrări similare sau de artă, de o mare importanţă, în mod conştiincios şi satisfăcător. Aceste certificate trebuesc depuse la Primărie cu 10 zile înainte de termenul licitaţiunei, iar Primăria îşi rezervă dreptul absolut de aprecia valoarea lor şi a hotărî cari concurenţi vor fi admişi la licitaţiune. Odată cu oferta, concurentul va trebui să depună o garanţie provizorie de 30498 Iei 50 bani în efecte publice garantate de stat. Garanția definitiva va fi de 6 la sută din valoarea totala a lucrărilor. Dispozițiunile art. 72—83 din legea comptabilităței publice sunt obligatorii. Primar N. I. Ioaniu No. 2180 1910 April 21 Secretar, Mih. Grigoriu VECHIUL MAGAZIN DE ÎNCREDERE 3 Id. Friedmann H 4! — Strada Golia 50 — Ufit Acest magazin cunoscut deja p onor public ieşan ca cel mai fl)mare şi asortat în specialităţi 4) franceze. Foularuri pentru ro^ din ultimele noutăţi Lanaturi,p Batisturi, Mătăsării, Charmeuse, ^ Sublime, Sapho, toate garniturile-1 asortate, Chanting, Sole-Ecru, ra gorsette P. D. Mănuşi Charle, w Perrin & Co., Chifonuri Schroll, „ra Ciorapi toate culorile, Dantele, ©Broderii, Rochii albe pentru Mirese demi confecţionat, Blouse de •H Points-Lacet, etc. p Nici un magazin asortat nu poate f face o concurenţă faţa de preisturile noastre şi noutăţile sosite Pi în vastul nostru magazin. Rugăm pe onor. public ieşan a ne insita spre a se convinge de exactitate. Zilnic noutati streine. S’a redeschis NOUL SALON DE MODE A ii COMISISOAREI ELEFIA DELEANtJ Iasi Str, veche 64. înştiinţare îsi9 Cu onoare aduc la cunoştinţa proprietarilor, ieşeni că cunoscutul şi vechiul atelier de instalaţiuni de : Apa şi Canal I Zamfir şi O. Wella — Iaşi, sic. De Sus 123 — Au adus un mare deposit de diferite materiale pentru aceste lucrări. Ambii sunt cei mai buni specialişti în branşa instalaţiunelor, deci înving orice concurenţă. Posed o sumă de certificate de la diferite case particulare şi autorităţi, în instalaţi de asemenea. La cerere se prezintă la domiciliu pentru facere de devize. Fac şi înlesniri de plata. Deci unicul atelier de instalaţia ii convenabil este numai I. ZAMFIR și G. VELLA. Iași, strada de Sus 123. Doctor Alex Busescu vechi medie intel de Stuilal - M A M O S — Specialist în boalele de faceţi, femei — şi copii — Consultaţiuni 8—0 a. m. şi 2 li p. m. Strada Mitropoliei 12 (lingă baia Comunală) CASA IE BANCA Moritz Wachtel IAŞI PIAŢA UNIREI Face orice operaţiuni de Bancă, emite cecuri pentru toate oraşele mari din ţară, toată Europa şi America, precum şi pentru staţiunile balneare : KARLSBAD, MARIENBAD, FRANZENSBAD, REICHENHALL, VIESBADEN, ABAZZ1A, MERAN eie. etc. Primeşte spre fructificare orice sumă de bani contra SCRISORI DE DEPUNERI sau E librete de economii cu restul, la prima cerere cu dobînda de 56 la Cumpără şi vinde Efecte publice şi Acţiuni a „Casei Rurale dind şi avansuri asupra lor. Marele Hotel Traian — Iaşi Piaţa Unirei — A fost luat de o nouă antreprisă lenevindul complect, noii antreprenori au renovat cu desăvîrşire localul, înzestrînd- l cu mobilier nou şi cu un serviciu complect, astfel că hotelul Trayan arfi la nivelul unui adevărat hotel european. Camere din nou şi confortabil instalate, incepînd de la 2 lei electrică Telefon — Tramvai în faţa hotelului. Cafenea şi restaurant Bere Sleping Kar, Bragadiru Tunelul Trajan recunoscut ca local de petreceri, de desupru hotelului asortat cu mâncări reci şi calde la orice oră de zi şi noapte, vinaturi excelente. Noii antreprenorii roagă pe toţi cunoscuţii şi Onor. D-nii visitatori şi voiajori, a visita hotelul, convinşi fiind că vor fi pe deplin mulţumiţi de curăţenia exemplară, de modestia preţurilor şi de serviciul ireproşabil. Administraţia. Nu-i Dumnezeire! r: ^ ...... ,i:iwu./i Ci numai o combinaţiune pur ştiinţifică îî. Josef e finomonîstul cel mai reputat al lunvei şi cetitor al glodurilor, acum aici ia Iaşi lotel Ilada No. 10 pentru citeva zile. Sunt mulţi ani de cînd a fost, atunci uimise prin ştiinţa sa pe cei mai culţi barbaţi, ghiceşte totul numele, gîndul, dă şi poveţe, arată pănă şi cum se poate îndeplini ori ce voinţă a omului. Deci nu perdeţi ocaziunea, şi vizitaţimă căci după ce voi pleca, veţi regreta, că n’aţi avut ocazia a vorbi cu mine. Cu stimă B. IOSEF Hotel Dacia No. 10 un cânele vânătoare perfect dresat la tâmpă , baltă şi pădure. Adresat la Tipografia „Dacia”. a