Mişcarea, septembrie 1911 (Anul 3, nr. 190-214)

1911-09-01 / nr. 190

Luni, ziua hotărîtă pentru înmormintare, spiritele devin extrem de agitate. Telegraful şi telefonul funcţionează în permanenţă, iar comptabilul-primar văzînd câ n’are încotro raportează cazul parchetului de Vaslui, care hotărăşte facerea autopsiei, delegînd să asiste la ea sergentul major Filip şeful secţiei de jandarmi din Ţibăneşti. Dl. Dr. Calciu medicul plăşei procedează la facerea autopsiei şi constată că moartea victimei a fost provocată de o meningită. Medicul a mai constatat că victimei i s’a aplicat lovituri la ceafă. Este întrebarea acum : oare acele lovituri nu erau ele de natură a provoca o meningită, stabilit fiind că traumatismul poate provoca o asemenea boală ? Și dacă muncitorul Tabiuc, perfect sănătos până în momentul maltratărei, a murit de meningită, căror împrejurări se poate atribui acest fapt, dacă nu loviturilor primite ? Aceste erau chestiunile pe cari le punea în discuţie rezultatul autopsiei şi pe care trebuia să le lămurească instrucţia şi parchetul. Dar grava constatare a medicului, n’a avut darul să mişte autorităţile. Mecanicul Rinder îşi continuă nesuparat ocupaţiunile sale, iar afacerea se considera definitiv muşamalizată. Ţaranii cari nu cunosc terminologia medicala continua să fie agitaţi. Ei protestează în potriva barbariei săvârşite şi a nepăsărei autorităţilor cari au avut cutezanţa să le spună că moartea a fost naturală. Aceste sunt faptele redate în chipul cel mai exact. * Şi acum se impune întrebarea : Oare şi o crimă ordinara trebue cocoloşită, pentru că ea s’a săvîrşit pe moşia primului ministru şi de către un funcţionar al său ? Oare primarul Savescu, care fapt extraordinar, este şi comptabilul moşiei primului ministru, poate el rămîne indiferent cînd un nenorocit ţăran moare în asemenea condiţiuni ? In gubernia de la Ţibăneşti se petrec lucruri revoltătoare, dar abuzului acestuia trebue sa i se pună capăt fără întîrziere. De aceea cerem să se institue o anchetă severă care să stabilească cauza morţei muncitorului Vasile Ţariuc şi împrejurările in care s’a săvîrşit această mizerabilă crimă, căci nu mai rămîne nici o îndoială că suntem în faţa unei crime, dat fiind că victima după ce a fost bătută a fost internată lm spital, după trei zile moare, iar autopsia constată că moartea a provenit din cauza unei meningite. Şi apoi să se mai cerceteze pentru ce autoritatea locală n’a instrumentat această afacere şi pentru ce nu s’a făcut autopsia de cît în urma stăruinţei ţăranilor cari ameninţau cu revolta ? Oamenii de pe moşia primului ministru nu pot fi scoși de sub scutul legilor. Detectiv. N MAXIM AVOCAT STR. PĂCURARI NO. 46 Primăria contra Teatrului Naţional „Scena» de ieri.—D-l Cosmovici şi loja !—Campania „Evenimentului11.— Cine boicotează!—Amănunte interesante.—Publicul Iaşilui. Extraordinar de ridicula scenă ce s’a petrecut ieri în cabinetul primarului intre representantul acestuia, d. R. Crăciun, ajutorul seu, dr. Cosmovici şi d. M. Popovici, administratorul Teatrului Naţional, a stupefiat până şi coaliţia Cosmovici-Crăciun, care recetind în „Mişcarea" reproducerea fidela a acelei scene, într’un moment mai calm, au văzut că atitudinea lor indică o stare mintală destul de... îndoelnică. Dar cum d-nii Cosmovici şi Crăciun au obiceiul de a se crede oameni normali, capabili şi destoinici să guverneze In Iaşi, chestiunea această apare într’o alta lumină, de unde putem vedea nic’odată ceia ce se petrece între conservatorii locali, pentru a face şi la teatru o citadelă grecenistă. Se cunoaşte furioasa... campanie pe care «Evenimentul» a dus-o Împotriva direcţiunei teatrului în cursul lunei.... ulte a. c. Director şi reporter, colaborator de redacţie sau de... culisă, toţi dnii de la „Evenimentul“ aveau un cuvînt de ordine : să ducă campame in contra... direcţiunei Teatrului Naţional. S’a cerut o anchetă-şi aceasta cu atita stăruinţă, incit d. Polizu-Micşuneşti, deşi era bolnav, a fost silit să vie la Iaşi, în toiul verei şi să ancheteze.... «Evenimentul» în loc să fie satisfăcut c’a isbutit—tace şi nu înregistrează măcar faptul că ancheta s’a făcut, ca o simplă informaţie! „Evenimentul" muţise, căci d. Polizu- Micşuneşti în această anchetă n’a putut constata, —de cît ceia ce ştia mai dinainte , sănătoasa îndrumare ce o dă Teatrului Naţional actualul director al seu şi perfecta legalitate în modul cum directorul şi comitetele conduc interesele teatrului, atît din punctul de vedere artistic cit şi din punctul de vedere administrativ. „Evenimentul“ tăcuse—dar în redacţia sa era mare ferbere şi ură. Mai era şi jenă—căci deşi îl somasem să publice resultatul anchetei «Evenimentul» n’a suflat o vorbă, dar fierbea de minte... De aici tragicomica scenă de ieri, la primărie. Dl. Crăciun, capul... „Evenimentului" și reprezentantul d-lui Grecianu, nu aştepta decit o descărcare nervoasă, — dl. dr. Cosmovici avea şi d-sa o mică răfuială cu... loja ! Concluzia ? — „Primăria e în grevă faţă de Teatrul Naţional!“ Dl. Donici are poruncă oficială de la dl. Crăciun să nu ridice gunoaiele de la teatru —ca şi cum de aiurea le-ar ridica —iar administratorul teatrului a fost avertizat cu „Evenimentul“ Va deschide o campanie în contra teatrului, boicotîndu-l, ca nimeni să nu calce întrînsul. Mai rămîne acuma publicul! El, publicul select al Iaşului, judecător suveran, va avea să aleagă intre „Campania“ d-lui Crăciun şi „greva“ d-lui Cosmovici şi intre suprema cinste şi legalitate, precum şi bunul simţ cu care actualul director şi comitetul teatral conduc instituţia Teatrului Naţional 1 — D-le Crăciun, Începeţi campania !.. Cătră abonaţi Rugam pe toţi abonaţii noştrii cari s’au Întors din viligiatura să ni comunice aceasta, pentru a li se trimite ziarul la domiciliu. Administraţia. Trandafir cu foaia lătă. In fabrica blăstâmată, Acolo cîştig dolaru, Şi rabd greul şi amarul, Acolo punea-mi ciştig, Ochii la flăcări mi-i frig. Hei fabricau blăstămatâ, Să mă văd scapat odată De ciocan şi de ilău, Şi de lucru mult şi greu, Să iau drumul către mare, Să mă duc In depărtare, Spre Ardealul cel iubit, Spre voiosul răsărit. CC A. C L. A L- R ■■ u .TI,'.. , im .r-iT—1 -«.- i -—r-rr Un inventator sarac Charles Rogers, un mecanic din Chicago, de mulţi ani lucrează la un motor care să nu fie pus în mişcare nici cu aburi, nici cu electricitate, ci cu aer. Dar fiind sărac și bătrîn a publicat intr’un ziar că ar dori ca vr’o familie miloasă să-l primească să locuiască ca să nu mai plătească chirie şi astfel să-şi poată isprăvi invenţia. După apariţia ziarului, 30 de familii din Chicago l-au invitat să meargă la ele, ba unele i-au făgăduit şi întreţinerea, astfel că bâtrînul va lucra nesuparat la invenţia lui. Acum inventatorul desigur se gîndeşte la ce familie să intre pensionar căci sunt prea multe propuneri. Ar trebui să le ceară chiria in bani şi aşa ar putea avea o frumoasă leafă lunară. . Raţe Bete Are şi românul nostru o zicală poznaşă crud spune că : „Umbli ca o curcă biată!“ dar până acum n’am auzit pe cineva de raţe bete. Cu toate aceste iacă că tot se intimpla și pozne de felul acesta. Anson Jones, care are o grădină de pomi lingă Girard. In săptămina trecuta a adunat de pe jos toate merele stricate ce căzuseră din pomi, apoi, ca să nu fie de pagubă, le-a târat bucăţele, şi le-a aruncat la clopotul lui de raţe. Raţele ce e drept s’au Îndopat bine cu bucăţele de mere, dar n’a trecut mult timp că rind pe rind au Început să pice jos ameţite. Bietul fermier intrase în griji că raţele se vor fi bolnăvit, dar un alt fermier care cunoştea pozna, i-a spus că raţele sunt bete de mustul merelor şi sa le ude cu apă câ se vor dezmetici iute. Jones le-a şi dus pe toate In jurul fintinei aruncînd apă pe ele, şi bietele raţe au început să se deştepte din beţia lor spre bucuria lui Jones pe de oparte că n’a rămas păgubaş, iar pe de altă parte, că de acum avea să ştie câ şi raţele se imbata şi chiar eu must de mere. Ce vor zice la asta temperenţii nu ştim incă! Poezie— poporană. Ziarul romînesc «America», care apare în Cliveland publica niște versuri in formă populara, cred, destul de interesante. Iată-le: MIŞCAREA informaţii . In cercurile conservatoare se afirmă că guvernul va susţine următoarele candidaturi pentru locurile vacante de Mitropolit şi Episcopi : P. S. S. Episcopul Timuş al Argeşului, în postul de Mitropolit Primat; PP. SS. II. Arhiereul Calist Botoşăneanu, Episcop de la Roman, şi Arhiereul Meletie Constanţeanu, Episcop de Argeş. ♦ D. I. Brâtianu, şeful partidului liberal, s’a întors Sâmbătă în ţara, ducându-se direct la Florica. ♦ Amicul nostru d-l avocat Constantin Toma întorcindu se din viligiatură, şi-a reluat ocupaţiunile. In afară de epidemia de febra tifoidă care bîntue actualmente Iaşul, şi-a mai făcut apariţia în oraş şi epidemia de scarlatină, declarindu-se în decursul ultimilor două zile, şase cazuri. Serviciul sanitar a luat măsurile necesare pentru combaterea epidemiei. ■ Trupele din garnizoana locală care au plecat in jud. Botoșani In vederea manevrelor, au ajuns în taberile unde vor fi încuartirate, ori după amiază la orele 1 jum. Grădina Berăriei Regale (Cuza Vodă) s’a redeschis Cinematograful Uaion Mercuri 31 August (ora 9 sara). Program nou, se va reprezenta : Cairo, vederi după natura. Intre munţi şi văi, drama. Cintecul fatal, dramă. Ultima înştiinţare, grandioasă dramă emoţionantă a Casai Kaleu Chicago. Secretarul e foarte galant, comedie. O catastrofă, dramă. Robinet şi Aventuriera, comedie. O pereche plină de speranţă, comedie. La 1 Septembrie va începe concursul de admitere a elevilor Înscrişi în licere şi gimnazii. Tot atuncea se va face solemnitatea deschiderei noului an şcolar. De vânzare viţe americane altoite -------------------- la JPepiniera ------------------- Otg’o Gustave Nicolna—Iaşi Decorat Cavaler Meritului Agricol. Paris 5 Iulie 1905. Decorat Oficer Meritului Agricol. Paris 14 Iulie 1911. Vânzări în condiţiuni excepţional defavorabile Furnizează cele mai multe viţe Creditului viticol. fl 5000000 Vite altoite in Nolina Iasi I* 2003000 vite altoite in Algeria Mai bine de 2000000 viţe s-au altoit din varietăţile: Selection Camere, galbenă de Odobeşti, Chasselas dore, şi varietăţi de masă extra Reprezentant al Sindicatului pepinierelor din Oran (Algeria) Viţe disponibile pentru orice regiuni din ţară din cele mai producătorie pentru vinuri. Producători direcţi şi Portaltoi. Cereţi catalogul gratis. . Mîine se va face deschiderea noului an judecătoresc. Conform nouei legi, nu se va face nici o solemnitate. Toţi magistraţii se vor aduna in sala de şedinţă a secţiei prime a curţei de apel, unde primul preşedinte dl. Burada va face, prin tragere la sorţi, repartizarea judecătorilor la tribunale şi curţi. Cu privire la primejdia holerei, dl. dr. Bardescu a declarat că lupta pe care o duce acum este foarte grea căci, pe Ungă măsurile sanitare, trebue să se îngrijească şi de măsurile administrative. Directorul general al serviciului sanitar a mai declarat că porturile noastre se găsesc in plină activitate (cite 100 vapoare pe zi) și că supravegherea este pe citir costisitoare, pe atlt de grea. Am arătat în numărul nostru de eri că la Casa Bisericei a isbucnit un conflict acut Intre d-nii Boroeanu şi Badea Mangliu. Oficiosul Epoca publică in această privinţa următoarea notiţă: D. R. Magiru, subadminstratorul Casei Bisericilor, care a fost in concediu, şi a reluat activitatea şi reîntoarcerea sa la post pune capăt svonurilor răspîndite despre demisia sa. D-l ministru Arion continuă să acorde d-lui Magîru aceiaşi încredere ca şi în trecut şi cea mai bună dovadă despre aceasta, este faptul că sub-directorul Casei Bisericilor păstrează toate atribuţiile ce i-au fost acordate dimpreună cu delegaţia de a iscăli in numele ministrului. Toate bune, dar d. Boroianu cum rămine ? Şi ce fel de administraţie e aceia în care doi funcţionari superiori se duşmănesc până într’atita în cit unul anulează actele făcute de celalalt ? La 1 Septembrie va începe să funcţioneze cite o a doua secţie la tribunalele Bacău, Buzău şi Vilcea, conform legei votată astă primăvară. Noile secţiuni se vor constitui In ziua mai sus arătată. Chestiunea este că nu se ştie Încă dacă procesele sorocite până acum pot fi împărţite între cele două secţii sau vor trebui judecate numai de secţia care le-a sorocit. După unii, procesele sorocite de o secţie şi judecate de alta, sunt casabile. In acest caz, noile secţiuni nu vor putea judeca In luna Septembrie. Chestiunea aceasta remine a fi rezolvata de înalta Curte de Casaţie. O Liceul particular.—Direcţiunea Liceului Particular «Profesorii Asociaţi» str. Mitropoliei 10 Iaşii aduce la cunoştinţa Onor, public că înscrierile se fac în orice zi între orele 10 — 12 a. m. incepind de la 15 August. Cursurile se vor incepe la 1 Septembrie în noul local din strada Rece No. 2 (colţ cu str. Procopie), local care întruneşte toate condiţiunile igienice. Liceul va avea toate clasele şi un corp didactic complect şi ales, care va preda după programul statului, conformindu -se in predare tuturor cerinţelor pedagogice moderne, asigurind astfel elevilor o educaţie solidă, ale cărei roade s’au constat cu prisosinţa la examenele de la finele anului şcolar 1910—1911. Ţinem tot odată la dispoziţia onorpublic Anuarul pe 1910—1911 în care se pot vedea normele de conducere ale corpului nostru didactic, corpul profesoral, precum şi rezultatul obţinut plnă în prezent. Anuarul II expediem la cerere. Preparaţii de 2 clase Într’un an. Logodnă. — Aseară a avut loc logodna dragalaşei d-re Florica Popovici, fiica concetăţeanului nostru Econom Al. Popovici, cu d. Nicu Blanariu licenţiat în matematici. La această ceremonie urmată de o frumoasă petrecere au luat parte d-nele Eufrosine A. Popovici, Marie Blanariu, Marie Eraclide, Nathalie Savin, Ana Bontaş, Clara Gr. Theodoru, Cecile lect. Alex. Popovici, d-rele Ciocănel şi Claire Eraclide, Frosica Nicolau, Elise Grăjdeanu, Marie şi Aglae Blanariu, Stamate, Alice Popovici, Marie Popovici, Georgeta şi Artemise Theodoru, Thalia Popovici şi d-nii Econom P. Savin directorul seminarului Veniamin, Econom Vereanu, Gr. Theodoru avocat, D. Longhinescu avocat, Econom Stamate, magistrat Bubi Tuffli, Ionel Bogdan, P. S. Paraschiv, d-rand Aurelian Bontaș, Romeo Drăghici, George Marinescu, M. Luca, Cezar Popovici, Vintila Bontaş, Cezare Vuzza şi Costică Faur. Membrii societăţei funcţionarilor comerciali au fost convocaţi pentru astă seară, Mercuri 31 August, la o mare întrunire de protestare în chestia călcărei legei repaosului duminical. Aceasta în urma atitudinei ce a luat-o preşedintele camerei de comerţ, care, cum am arătat a cerut ministerului respectiv sa se aplice legea repaosului numai pe jumătate. ♦ Consiliul general al judeţului Botoşani, întrunit Luni, s’a constituit după cum urmează : ' D-nii N. Enăşescu preşedinte, I. Mavrocordat şi V. Isăcescu vice-preşedinţi, Alexandru Smelţ, I. Darie şi G. Cananău membri în delegaţia judeţeană, Gh. Obreja, N. Ciolac şi B. Ciomac membri supleanţi. După cum se ştie, consiliul se compune aproape în unanimitate din liberali şi conservatori-democraţi. ♦ D. Eduard Cozmiţă institutor a fost delegat de revizoratul şcolar să facă parte din comisiunea examinatoare a candidaţilor la bursele pentru cl. I de la liceul internat, iar pe d. C. V. Buţureanu in comisiunea de admitere a elevilor în cl. I de la liceul naţional. înştiinţare Odată cu deschiderea anului şcolar curent va incepe a funcţiona In Iaşi noul gimnaziu de băeţi „Moritz * Betti Wachtel“. Avind un corp didactic dintre cele mai alese, fiind instalat intr’un imobil propriu, construit după toate regulele higienice. Înzestrat cu toate cerinţele unui învăţămint gimnazial modern: laboratoriu, sală de gimnastică, material didactic, lumină electrică, instalaţie de apă ş. c. 1.—gimnaziul va corespunde tuturor condiţiunilor pedagogice. Programul—acelaş ca în şcolile secundare publice. Examenul general se va ţinea la şcoală, înaintea comisiunei ministeriale. Vor avea loc de două ori pe an producţiuni şcolare (muzică, gimnastică, recitări. Înscrierile încep la 15 August in cancelaria şcoalei, Str. Sărăriei 147. Direcţiunea