Mişcarea, iunie 1912 (Anul 4, nr. 119-143)

1912-06-10 / nr. 127

I . * "MISCAREA  Primărie s’a instituit ancheta Consiliul Comunal pune pe Iancu Stamatiu sub acuzaţie Şedinţa secretă.—Şedinţa publică.— Interpelarea d-lui Ene- Răspunsul primarului.—Consilierii cer ancheta. Stamatiu tace.—Alegerea comisiunei. Iaşului i-a fost dat să vadă ceia ce n'a văzut niciodată . Un prim ajutor de primar pus sub acuzaţie de consiliul comunal şi învinuit de acte incorecte. Acesta este înţelesul votului de aseară al Consiliului pe care singur d. Stamatiu nu l-a înţeles şi continuă a ocupa încă şi astăzi fotoliul de prim-ajutor de primar. Consiliul comunal nemulţumit cu justificarea pe care şi-a făcut-o d. Stamatiu prin „Evenimentul“ în privinţa lipsei de materiale de care-l acuză ziarul nostru, a decis instituirea unei anchete. * Şedinţa de aseară a consiliului comunal va rămîne memorabilă. Se ştia de cîteva zile, transpirase chiar din rîndurile amicilor d-lui Stamatiu, că unii consilieri comunali alarmaţi de gravitatea destăinuirilor făcute de noi şi confirmate în bună parte prin tăcerea foarte semnificativă a primarului Botez, vor face interpelări în cea întâi şedinţă a consiliului pentru a provoca o clarificare a situaţiei d-lui Stamatiu. Şi prilejul a sosit, căci consiliul comunal a fost convocat pentru eri la orele 5 p. m. avînd de rezolvat cîteva chestiuni înainte de plecarea în concediu a primarului. Se ştie că d. Botez avea să plece pe ziua de astăzi. * In mijlocul aceleiași nervoase atmosfere d. dr. Cosmovici ia cuvântul. D-sa ca de obicei începe prin a vorbi «prodomo“. Apoi revenind la chestie d. dr. Cosmovici declară următoarele : „In calitate de fost ajutor de primar In timpul cînd s’au petrecut faptele de care este acuzat d. Stamatiu, cer să se facă anchetă şi în caz când vreun funcţionar va fi dovedit că nu şi-a făcut datoria, să fie pedepsit cu toată asprimea, căci am prins de multe ori furându-se aci ,şi am trecut cu vederea.“ Propune apoi să se delege pe trei din domnii consilieri comunali pentru a face această anchetă. Dl. dr. Cosmovici convins că la Primărie sau petrecut şi se petrec neregularităţi a afirmat cu tărie că la Primărie se fură, dar în acelaşi timp înduioşat de situaţia d-lui Stamatiu, a cărui faţă capatase o paloare cadaverică a Întrebuinţat termenul de funcţionari şi în acelaş timp a lasat a se înţelege că d. Stamatiu este victima unor...funcţionari calomniatori. Dar nu credem că nu mai poate fi vorba un moment de vina unor funcţionari cită vreme suntem încredinţaţi că dacă lucrurile ar fi fost astfel, ei nu mai erau să fie cruţaţi un singur moment. Apoi d. Stamatiu prin apararea ce şi-a publicat-o prin „Evenimentul“ demonsta cu cifre şi ordine că nu lipseşte nici o singură bucată de materna. De unde dar acum se mai vorbeşte de culpa vreunui funcţionar ? Ori poate se încearcă inventarea unui vinovat ? D. A. B. Brandia luând cuvântul cere și d-sa instituirea unei comisiuni de anchetă. Dl. Gh. Botez luând cuvântul spune : «Pun la vot propunerea de a se institui o comisiune din sinul consiliului comunal care să ancheteze invinuirile ce se pun în sarcina d-lui prim-ajutor de primar Stamatiu. Cine este pentru anchetă să rădice mâna“. Rădică minele toţi consilierii comunali, afară de d-nii Konya, Martinescu şi Stamatiu. Se naşte o discuţiune aprinsă, toţi consilierii cerând instituirea vinei anchete. Singuri d-nii Konya şi Martinescu s’au pronunţat împotriva anchetei cerând că consiliul să se mărginească a da un vot de încredere domnului Iancu Stamatiu. Domnul Stamatiu care încremenise la auzul acestei execuţiuni n’a fost în stare să articuleze un singur cuvînt să dea cea mai mică explicaţie consilierilor care în mod vădit îi suspectau corectitudinea. Primarul văzînd că lucrurile nu pot fi potolite declară şedinţă publică.* La deschiderea şednţei d. Ene interpelează din nou pe primar în chestia acuzaţiilor ce se aduc d-lui Stamatiu. Domnul Botez ca şi în şedinţă secretă reînoeşte declaraţiunea că niciodată nu a pus îa îndoială cinstea .^domnului Stamatiu. „N’am retras nici o delegaţie d-lui Stamatiu —spune d. Botez— cîtă vreme nu i-am dat vre-o delegaţie. Pentru lucrările de decoraţia oraşului cu prilejul serbărei dezvelirei statuei lui Cuza-Vodă am numit o comisiune specială compusă din domnii ingineri Cugler, Miclescu şi Popovici directorul şcoalei de Bele-Arte care a lucrat sub directa mea supraveghere“. Dar adăugăm noi —atunci în ce calitate a făcut d. Stamatiu prima comandă de furnituri la magazinul Kahane ? Faptul acesta l-a mărturisit însuşi domnul Stamatiu în apararea ce şi-a făcut’o prin „Evenimentul“. Mai departe domnul Botez continu Ind, în loc să încerce a apara pe d. Stamatu de învinuirile ce i se aduc şi care într’o oarecăre măsură se resfrâng asupra întregei administraţii comunale d-sa face apologia partidului conservator şi declară că de pe acum se înscrie la discuţia la Mesaj (?) care nu se ştie dacă va mai avea loc, pentru că in Senat să dea explicaţiuni asupra modului cinstit cum a ştiut să-şi facă datoria administraţia conservatoare a Iaşului !? N’a lipsit mult ca consilierii să isbucnească într’un formidabil hohot de râs In urma acestei pretinse abilităţi a primarului Botez de a evita o discuţie ce n’o putea susţine. D. Botez va arata anul viitor in Senat cu prilejul... discuţiei la Mesaj dacă d. Stamatiu a înstrăinat sau nu materialul lemnos ce s’a întrebuinţat la decorarea oraşului cu prilejul serbărilor jubilare ale Universităţei. Aceasta este curat o bufonerie. Terminând domnul Botez nu s’a putut totuşi reţine de a face următoarea declaraţie : ,,D-voastră, domnilor consilieri, care vă daţi seamă de consecinţele tăcerei, precum şi de cele ale unei anchete, sunteţi suverani să hotărâţi“ * De pe la orele 4 trăsurile primăriei încep a aduce pe consilieri. D. Botez mai amabil ca oricând face «onorurile casei" şi întimpină pe consilieri de la uşă cu zimbete graţioase având pentru fiecare o vorbă bună. Rând pe rând sosesc toţi consilierii şi cu toate că d. Botez face sforţări pentru a îndrebi atmosfera, se observă o mişcare şi o inervare neobicinuită. In jurul d-lui Stamaliu se face gol şi primul ajutor de primar aşezat la biuroul său rezolvă nişte lucrări, având o figură discompusă şi peste măsură de îngrijorată Consilerii discută în grupuri şi mai mult în şoapte acusaţiunile grave aduse d-lui Stamatiu, iar d. Botez agitat părea câ nu-i mai ajunge marele salon. Umbla forfota de colo pănă colo, simţind că se petrece ceva neobicinuit. * Sunt orele 5 şi toţi consilierii comunali prezenţi. Pe culoare un mare număr de antreprenori şi furnizori ai Comunei aşteptau deschiderea şedinţei. De asemeni un public neobicinuit voia să intre în sala de şedinţe, când aprodul spre uimirea tuturor anunţă că şedinţa e secretă. Primarul simţind ce se va petrece, a crezut că va putea masca spectacolul declarând şedinţa secretă, cu toate că nimeni nu ceruse acest lucru, la ordinea zilei fiind de rezolvat câteva chestiuni curente şi fără vreo importanţă obicinuită. Intr’adevăr, nici nu termină bine primarul fraza de „şedinţa este deschisă“ şi d. inginer Ene consilier comunal interpelează pe d. primar în chestia învinuirilor ce se aduc d-lui Stamatiu de către ziarul „Mişcarea“. In mijlocul unei emoţiuni generale, primarul Botez se rădică şi răspunzând interpelării d-lui Ene declară că în ceia ce-l priveşte „îl ştie“ pe stamatiu om corect, dar dacă consiliul crede necesar, poate să institue o comisiune de ancheta pentru a stabili temeinicia acusaţiunilor. In urma acestui vot, sunt delegaţi a ancheta faptele ce se pun în sarcina d-lui Stamatiu, d-nii consilieri : A. B. Brandia, Dimache şi Inginer Ene. Discutîndu-se apoi in privinţa punctelor anchetei, se hotăreşte ca ea să se mărginească numai în ceea ce priveşte înstrăinarea materialui lemnos. Aceasta în urma insistenţelor primarului Botez, care de teamă ca scandalul să nu ia proporţiuni mai mari, a declarat că nu crede necesar ca comisiunea de anchetă să se mai ocupe şi de celelalte acuzaţiuni ce se aduc primului ajutor de primar. După ce se desemnează ca secretar al comisiunei pe d. Hahn, şeful serviciului administrativ, d. Botez se ridică de la locul său foarte enervat şi cu voce tare declară: „Dacă lipseşte ceva material, sunt alţii acei cari l-au luat şi-şi vor primi pedeapsa.“ La auzul acestor cuvinte d. consilier Gh. Dimachi, adresându se d-lui Botez îi spune : „Dacă Dv. D-le Primar presupuneţi dinainte că sunt vinovaţi, atunci lucrurile sunt serioase“. A fost un moment penibil şi nu lipsea mult ca să isbucnească un formidabil scandal, discuţiunile urmînd să ia turnura cea adevărată , dar intervenind mai mulţi consilieri, d. Dimachi a fost convins să nu mai continue, iar şedinţa a fost ridicată. A produs o vie impresie atît în rîndurile consilierilor comunali cît şi în ale numerosului public care asista la această şedinţă, faptul extraordinar că d. Iancu Stamatiu a stat două ore sub greutatea acestor acuzaţiuni fără să rostească un singur cuvînt de desvinovăţire sau să dea vre-o explicaţie. Nu mai puţin impresionantă a fost seninătatea cu care d. Stamatiu a primit instituirea comisiunei de anchetă. Rep. Primarul le ştie toate aceste, dar voeşte să le îndosească. Comisiunea de anchetă însă, are datoria să cerceteze toate acuzaţiunile formulate împotriva primului ajutor de primar. Va avea curajul s-o facă ? Vom vedea. Dacă nu o va face, vom şti noi să ne facem datoria. ® Examenele de absolvire ale elevilor şcoalelor rurale din judeţul nostru, vor lua sfârşit în ziua de 25 iunie anul curent. ® La 17 iunie va avea loc la şcoala din comuna Hlincea o serbare şcolară a cărei venit va servi la îmbracarea elevilor sărăci. Viile ameninţate de dezastru De câteva zile viticultorii noştri au semnalat o mare primejdie pentru viitorul viilor replantate în ultimul timp cu mari sacrificii. Este vorba de apariţiunea unei insecte numite Cochylis cel mai invvincibil şi periculos distrugător al strugurilor, ivit în Franţa în anii din urmă, unde provoacă ravagii de sute de milioane pe an. Cazul a fost semnalat la noi de dr. dr. N. Manolescu-Strunga, care ne comunică că această invaziune se întinde cu o uimitoare repeziciune în toată podgoria noastră, şi care a adus la cunoştinţe acest fapt ministerului de agricultură, cerând să se ia cele mai grabnice măsuri pentru a preântimpina cât mai devreme efectele dezastruoase ale acestei invaziuni. La rindul lor viticultorii trebuie să-şi dea toată silinţa pentru a înfrâna acest flagel menit a provoca un adevarat dezastru. Membrii societatei viticole au fost convocali de urgenţă pentru a se sfătui asupra măsurilor ce sunt de luat împotriva acestei calamităţi. Duioasa operetă Dragoste de ţigan se va juce Luni seara în grădina Bragadiru de către excelentul ansamblu Bărcănescu. Mare parte din bilete au fost deja reţinute la agenţia Carmen Sylva (librăria Iliescu) în Piaţa Unirei. Producţia conservatorului.La 14 iunie, orele 2 luni. p. m. va avea loc în sala Teatrului Naţional producţia de fine de an dată de elevele şi elevii conservatorului. Iată programul acestei producţii: Partea I cuprinde : a) Nicolai: Uvertura din opera „Femeile vesele din Windsor", ex. de orchestra conservatorului, sub conducerea e-lui I. Vlădutză. b) Hie I. Sibianu: marș eroicdupă poesia „La arme“ de Eminescu, sub conducerea autorului. Mendelssohn : „Rondo Capricioso“ ex. la piano de d-ra Acontz, eleva d-rei Sion. Donizetti: Cavatina din „Favorita“ cîntată de d-ra M. Ionescu. Mozart: Quartet cu piano No. 1, partea I ex. de d-ra E. Diaga (piano) C. Cătulescu (vioară) Pasmantierer (viola) şi F. Breviman (violoncel). Chaminade: „Concertino“ pentru flaut şi piano, ex. de M. Dobreanu (absolvent) şi d-ra E. Botez. Gounod-Alard: „Faust-Fantaise“ ex. pe violină de d. C. Cătulescu. Ant. Cirillo: „Trio Fantastic“ pentru clarnet, trompetă și corn ex. de d-nii M. Simionof (absolvent) R. Momocel și F. Popovici (absolvent. Partea II: Rosim : Cavaleria din Bărbierul din Savila cîntată de d-ra Grünberg. a) Mozart: Pastorale ex. de d-ra E. Diaga din clasa d-rei Stod. b) Schuman—Liszt: „Widmung“ ex. la piano de d-na Nat. Vaza, elevă în anul al III sup. din dl. d-rei A. Sion. Goldterman: Partea I din concertul în la minor p. violoncel ex. de d. F. Breinman. Meyerbeer: Cavatina In opera „Dinorah“ cîntată de d-ra M. Bălăceanu (abs). Liszt: „Legende“ St Frangoise de Paule miarchant sur les Flots ex. la piano de d-ra Penelopa Abramovici elevă in anul al III sup. din clasa d-lui Sibianu. Vieuxtemps : „Reverie" p. violina ex. de d. C. Lazăr. Al. I. Zirra: „Quartet“ pentru flaut, oboe, clarinet şi corn englez, d-nii Dobreanu, Ţurcanu, Simionof şi lonescu.Opereta Bărcănescu.— Excelentul ansamblu de operetă de sub conducerea d-lui Bărcănescu va juca la grădina Bragadiru. Tîmbălă 9 Iunie: Vagabondul nemuritor opereta în 3 acte. Duminică 10 Iunie: Curse gratare operetă în 3 acte. Luni 11 Iunie : Dragoste de ţigan operetă în 3 acte. Iar Duminică în Matineu la Teatrul Naţional se va juca marele succes de operetă: Soldatul Viteaz-Biletele la librăria Iliescu. Ultime informaţii . După ce consiliul comunal a decis instituirea anchetei, primarul Botez a fixat punctele care urmează să fie lămurite de comisiunea de anchetă. Primarul a spus ca un singur lucru trebue să lămurească ancheta: înstrăinarea materialului lemnos. Dar cum rămîne cu concluziunile făcute de primul ajutor de primar de la magazia Cabana ? Cum rămîne cu cotiugarele primului ajutor de primar cari au transportat materialele fiind plătite cu cîte 30 lei pe zi ? Cum rămîn faptele constatate de însuşi primarul în Piaţa Unirei, cînd cotiugarele lui Stamatiu au fost surprinse transported materiale împotriva ordinului dat de primar? Cum rămîn dovezile ce se găsesc în dosarele primăriei cum că vehiculele primului ajutor de primar au făcut transporturi de materiale pentru primărie? îl • „ Locul caselor De mim 144, cari au fost distruse de incendiu. Suprafața aproximativă 450 m. p. A se adresa d-lui Max Vexter, str. Boston No. 11. Ultima oară București 9 Iunie 1912. Judecarea lui Filipovici București. Iorgu Filipovici a fost judecat ori de Trib. Suceava și condamnat la 24 ore închisoare. Deasemenea s’a mai hotărît și expulsarea lui. Filipovici făcînd recurs, acesta i s’a admis, hotarîndu-se ca el să se poată stabili în Austria. Catastrofa din Cernavoda Bucureşti.—Ancheta făcută în urma catastrofei vasului^Királyné a dovedit că la Imijloc e un atentat. S’a stabilit apoi că toţi mateloţii şi-au însuşit banii şi obiectele de valoare a victimilor de pe acel vas. închiderea Dumei Tsikojeselo.—Cu prilejul sfîrşitului legislaturei celei de a 3 dume, Ţarul în prezenţa preşedintelui şi a consiliului de miniştri, întreaga dumă şi a curţei imperiale a primit 260 de deputaţi reprezentînd întreaga dumă cu excepţie de democraţi şi de socialişti. La sosirea Sa Ţarul a fost salutat cu strigăte entusiaste de cătră deputaţi. împăratul trecînd dealungul şirurilor de deputaţi s’a întreţinut cu unii din ei, în urmă a pronunţat un mic discurs, recepţiunea a durat aproape un clas. La colaţiunea oferită deputaţilor, preşedintele dumei a ridicat un tuast în sanatatea Ţarului. Vice-preşedintele a tuastat pentru Ţarină şi Principele moştenitor. Ambele tuasturi au fost primite cu urale însufleţite. Proiectul militar Viena.—Camera a respins propunerea deputatului socialist Leuthner de a se trece la ordinea zilei asupra proectelor militare și a decis cu 268 voturi contra 97 de a trece la discuțiune pe articole a acestor proecte. PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI In ziua de 3 iulie a. c. oara 11 a.m. se va ţine în localul Primăriei, licitaţie prin oferte închise pentru furnitura a 1,000,000—1,500,000 kilograme lemne de foc, esenţă de fag sau carpăn necesare Serviciului Comunei şi pentru şcoli, judecătorii, abator, pieţe, cimitire, grădini etc. pe timp de un an de la semnarea contractului. Garanţia provizorie 500 lei în numerar sau efecte garantate de Stat. Concurenţii vor depozita în curtea Primăriei, cîte cel puţin 2 m. c. lemne, cari vor servi ca probe pentru acele ce vor furniza. Condiţiunile de licitaţie şi caetul de sarcini se pot vedea în fiecare zi de lucru la Serviciul Administrativ. 9 I 22 Iumeală No. 13933 MARELE HOTEL BINDER - I ASI -9 Aranjat din nou a trecut sub noua administraţie a mea specială. Situat în una din cele mai frumoase poziţiuni din centrul oraşului str. I. C. Brătianu are pe lingă un serviciu prompt, camere foarte spaţioase, bine aerisite igienice cu un mobilier special. Băi, telefon, grădină mare cu brazi, terassa, salon pentru banchete, baruri etc. Prețul camerei de la lei 2.50 în sus. Rog pe onor. clientelă de a mă vizita Cu stimă HERMAN EHRLICH NR. In curînd se va deschide marei* Restaurant condus de Antreprenorul Herman Ehrlich. De vânzare un loc viran de 4000 m. p. situat In str. Apeduc, în dosul spitalului Israelit, intr’o poziţiune excepţional de favorabilă pentru instalarea unei fabrici, avînd în faţă colectorul principal de canal şi apă, iar în spate suburbia Tataraşi, de unde se pot procura cu înlesnire lucrători pentru fabrici. A se adresa d-lui T. Vasiliu, strada Albă 37. CABINETUL DENTAR D. H. și M. Pekelman s’a mutat în str. Lăpușneanu No. 6 casele Diamant (foarte Walter).