Mişcarea, iunie 1914 (Anul 6, nr. 119-142)

1914-06-11 / nr. 127

ULTIME INFORMAŢII . D-nii C. Stere, Matei Gantacuzino şi G. G. Mătzescu, deputaţi, în şedinţa de ieri a Camerei au fost aleşi în comisiunea budgetară. Deasemenea dl. Gr. Gr. Iamandi în aceiaşi şedinţă a fost ales în comisiunea de petiţiuni. „ O persoană demnă de toată încrederea, sosită Duminică din Constantinopol, aduce ştirea că în Turcia de Asia, pe la Scutari, Haidar-Paşa şi împrejurimi se fac cu febrilitate rechiziţiuni pentru armată. ®. Subscripţiile pentru monumentul lui Sp. C. Haret, pe listele lansate de „Viaţa Românească“ ating până în prezent suma de 8121 lei. Dl. I. G. Duca optând pentru mandatul de deputat de lt. Vâlcea, scaunul de Suceava unde dl. Duca de asemenea s’a ales, a fost declarat vacant. ♦ Cu începere de astăzi a întreit în vigoare regulamentul pentru vânzarea păinei în oraș. Pâinele au lipite pe ele un bilet dreptunghiular care cuprinde numele fabricantului, cantitatea, calitatea şi preţul pâinei. Administraţia comunală a instituit o comisiune compusă din dnii M. Tomidet, O. Racoviţa şi A. Triandufil pentru studiarea propunerei făcute de ministerul de interne relativă la asigurarea în contra incendiului a imobilelor comunale, la Cassa pentru asigurarea clădirilor comunale. ♦ D-na F. Sion şi I. Popovici licenţiaţi în drept au trecut astăzi al doilea examen de doctorat în ştiinţele juridice. ® Ploile din ultimul timp au cauzat mari stricăciuni mai ales în regiunea Podul-Iloaei—Hârlău. Bahluiul a revărsat în împrejurimile băltoase de lângă Podul-Iloaei. ® In multe din regiunile inundate apele neretrăgându-se în mod definitiv, pășunatul vitelor în pădurile Statului a fost prelungit. ® In curând vor începe lucrările traseului pentru prelungirea liniei de tramvai Copou—-şcoala normală. Astăzi au început examenele de corigenţi ale elevilor şcolilor secundare şi vor ţinea până în ziua de 16 Iunie. Centrul studenţesc din Bucureşti va face in cursul lunei Iulie o escursiune în Italia, vizitând şi Belgradul. La această escursiune pot, lua parte şi studenţii ieşeni. ♦ C. I. Simionescu secretarul-general al ministerului de instrucţiunoi a asistat astăzi la examenele particulare de la liceul naţional. Atelierile de ţesătorie şi artă naţională de la mănăstirea Varatic au fost împărţite în două secţiuni. Secţiunea ţesatoriei şi a tricotajului. In fiecare toamnă se vor înfiinţa expoziţii pentru desfacerea produselor. La mănăstirea Vorona (Botoşani) s’a decis înfiinţarea unei prisăci sistematice. Ministerul instrucţiei publice a dispus reintegrarea dlui Ion Trufin fost deputat al colegiului al treilea de Botoşani, ca învăţător în corn. Sârbii-Vlăsineşti din jud. Botoşani. Ministerul agriculturii şi domeniilor a aprobat toate cererile inspectoratelor agricole de a organiza expoziţii agricole pe regiuni. Ministerul a mai hotărât ca expoziţiile să fie deschise in a doua jumătate a lunei Septembrie. Primăria Com. Iaşi a acordat un ajutor de 300 lei Direcţiunei şcoalei profesionale Hristache Zănescu. ♦ Pentru strada Alexandri s’a fixat un nou plan de aliniere care este în studiul serviciului tehnic al oraşului. ¤ Ministerul de interne a permis intrarea în ţară a 300 muncitori streini, pentru moşia Hodora (Cotnari) proprietatea d-lui Verona. ® Dl. I. Mihailov administratorul plasei Copou (Iaşi) a obţinut un concediu de o lună de zile. ♦ „Neue Freie Presse“ publică în numărul de astăzi un interesant foileton al publicistului Eduard v. Wertheimer consacrat uvrajului publicat de curând de către ministrul nostru la Belgia dl. T. G. Djuvara, intitulat „Cents projets de partage de la Turquie“ apărut la „F. Alean“ cu o prefață de d. Louis Renault. „ Astăzi dimineaţă s-a întrunit în localul „Conservatorului“ din Bucureşti comisiunea pentru cercetarea actelor concurenţilor la catedra de dicţiune, vacantă la „Conservatorul“ din Iaşi. Comisiunea e alcătuită din d-nii G. Diamandi directorul teatrelor, M. Sadoveanu directorul teatrului din Iaşi şi Popovici-Beyreuth, directorul „Conservatorului“ din Bucureşti. Directorul Circului unguresc Konyel-Brotters care a fost şi la Iaşi şi care acum se află la Brăila, a fost amendat cu suma de 2000 lei pentru contravenţie la legea timbrului teatral. Contravenţia a fost constată de către d. M. Popovici inspector al timbrului teatral. St trăzlini „Cinemn-Modertî“,lângă sală, intrarea prin Piaţa Unirei.din fiecare zi matineu în sală la ora 5, iar seara în grădină la ora 9 luni. Astăzi Marţi 10 Iunie, program senzaţional: „Călugăriţa «În» Monza“ grandioasă înscenare dramatică din secolul al XVII-lea, în 6 mari acte. Programul este complectat cu comedii şi vederi de pe natură. Peste program, un număr de varieteu, va debuta Dr. Machom, regele skatingului. Din colecţia „Românilor Celebri“ editată de „Flacăra“ a apărut No. 2 conţinând un studiu despre poetul M. Eminescu datorit cunoscutului prozator G. Galaction. Acest studiu ete scris cu prilejul celei de a doua-zeci cincea aniversare de la data morţii acelui poet care se împlineşte în ziua 16 iunie a. c. Escursiunea organizarea câmpe- ınească organizată dr. „Societatea de gimnastică“ va avea loc în ziua de 22 Iunie la Ungheni. Comitetul iniţiator desfăşură o deosebită activitate pentru deplina reuşită a acestei serbări. ♦ Repetiţiile la teatrul naţional care au încetat la 3 Iunie vor fi reluate la 15 August a. c. . Pentru exposiţiunea oficială de pictură şi sculptură ce se va deschide la toamnă în Iaşi, vor expune pe lângă pictorii şi sculptorii ieşeni, şi artiştii bucureşteni, membri ai „Tinerimei artistice". „ Deplasări: „ P. S. Alexandrescu, artist dramatic, Sarata Monteoru (Buzeu), D. C. Momuleanu artist dramatic, Govora Călimăneşti. ¤ Examenele la şcoala de arte şi meserii vor lua sfârşit in cursul săptămânei viitoare, când vom publica rezultatul general şi numele tuturor absolvenţilor şcoalei. * Trupa de operete a d-lui Bursănescu reorganizată din nou, va da o serie de representaţii la Iaşi în frumoasa şi eliganta grădină a Cinematografului „Modern“ din Piaţa Unirii. Prima representaţie va avea loc în seara de 1 iulie a. c. Vom anunţa la timp personalul artistic, şi noul repertor al trupei. * Militar«*. Astăzi s’a terminat a treia şi ultima serie de concentrare a concediaţilor şi rezerviştilor din contigentele 1903, 1900 şi 1909 chemate în concentrare pentru instruiţii de 18 zile. — Regimentul XIII Ştefan cel Mare care se află în tabăra de la Şipote se va reîntoarce în localitate în ziua de 20 Iunie. — Cu începere de la 1 Iulie se vor da concedii tuturor soldaţilor permanenţi pe timpul verei, în serii de câte 20 zile, adică de la 1—20 Iulie, 21 Iulie —10 August şi de la 10—31 August. Tot in intervalul acesta se vor da concedii şi ofiţerilor. Cărăilina Traian.—Cinema Pathé astăzi Marţi 10 Iunie şi în serile următoare, „Ţarul la Constanţa“ serie nouă complectă. Festivităţile în toată întregimea lor, de la sosirea iahtului până la plecarea familiei imperiale. Un mare număr de scene şi vederi cinematografice nevăzute încă în oraşul nostru, între altele. Escadrila rusă în port.—Întregul cortegiu spre catedrală.—M. S. Regele în fruntea bravei noastre armate, defilând înaintea Ţarului. —Defilarea generală, etc. etc.—După o dispoziţie ministerială acest film, cel mai complect din toate, va fi pastrat în arhivele Academiei Române. „ Consiliul de administraţie al teatrului naţional din Iaşi va mai fi convocat o singură dată în cursul acestei luni pentru a expedia toate afacerile curente şi a lua măsurile necesare pentru timpul vacanţei. D-nul Al. Constantinescu ministrul de domenii a inspectat zilele acestea herghelia de la Graşi, trecând cu acest prilej şi prin Tg Paşcani. Pentru tot Tipul sezonului muzica regimentului 27 I din Bacău a fost angajată să cânte , băile din Slânicul Moldovei. ♦ Un număr de amercianţi din Iaşi au intervenit pe lângă direcţiunea generală a căilor ferate ca aceasta să dispute repararea terenului din dreptul magaziilor vechi ale vămei pănă în dreptul şoselei Arcu. Intr’adevăr drumul acesta fiind cu desăvârşire stricat, transportul mărfurilor se face cu mare greutate. Terenul deteriorat aparţine direcţiunei generale a C. F. R. MIŞCAREA i as Piesa „Sorana“ a d-lor Brătescu- Voineşti şi Herz care a îneput să apară în revista „Viaţa Românească“ cuprinde trei acte, astfel că formează un spectacol întreg. Piesa va fi jucată şi la Iaşi în cursul nouei stagiuni teatrale. Absolvenţii Heimathaftai „Veniambi Costache».In urma depunerei examenului de diplomă, au fost proclamaţi reuşiţi următorii candidaţi : Antitescu Vasile—Neamţ, Artenie Gh. Fălciu, Atanasiu Alex.—Neamţ, Butnanu Gh.—Neamţ, Crudu Ion—Botoşani, Constantinescu Doru — Suceava, Dăscălescu Hrisante—Roman, Fuiorea Nechita—Tulcea, Florescu Ilaralamb — Dorohoi, Hatman Gr. şi Iordachi V.— Botoşani, Niculescu V-le—Suceava, Popescu I—Fălciu, Preotescu I.—Neamţ, Popovici T.-Roman, Savin P.—Tutova, Georgescu Ion —Dorohoi, Petrovanu V.—Iaşi. Au reuşit 18 candidaţi şi au căzut la majoritatea la tipic şi predică. Anul acesta seminarul a dat cel mai mic număr de absolvenţi. Cu începere de la 1 iulie st. n. se vor pune în circulaţie trenurile pentru staţiunele balneare, cu reducerile de preţ obicinuite. Înştiinţare Se aduce la cunoştinţa onoratului public, că începând de Luni 9 ! 22 Iunie a. c. pînă la 17 | 20 Septembrie biurourile uzinei vor funcţiona de la ora 7 a. m. pînă la 2 p. m., rămîntnd închise de la ora aceasta. Iaşi 6 ! 19 Iunie 1914. Direcţiunea Uzinei Centrale de Electricitate din Iaşi Ion Ferata Profesor Universitar AVOCAT Vilia Kogălniceanu (Neuschotz) Copou Doctor SEIGNER, dentist, s’a mutat în Piaţa Unirei . ULTIMA oara ArmistitiujJ Albania Atacuri neaşteptate a rebelilor — Perderile armatei albaneze. — Escadra engleză la Kronstadt —Tensiunea Turco-Greacă. Tensiunea Turco-Greacă Constantinopol. — Ministrul de război a plecat azi, dimineaţă, însoţit d de mai mulţi şefi de secţiuni, pentru a face o inspecţie în vifaiorul Parusa. Vapoarele greceşti care au încetat orice călătorie de teama unor complicaţiuni au reluat trecerea lor prin Bosfor spre Marea Neagră şi înapoi şi au reînceput să primească încărcări în porturile Mărci Negre. * Akina.—Ziarele publică în fiecare zi informaţiuni asigurând că Poarta grăbeşte remiterea celor 2 dreagnougturi care ar sosi după câteva zile. Aceste informaţiuni combinate cu călătoria lui Enver la Smirna şi faptul că nişte torpile plutitoare au fost aşezate in Dardanele le ţin opiniunea publică grecească întro vie enervare. Măsurile turceşti luate mai ales după atitudinea Greciei şi promisiuniunile vagi date de cele două cete turceşti sunt privite aci ca o veritabilă provocare în contra Greciei şi care fac situaţia mult mai gravă. Armistiţiu în Albania Palazzo 21 Iunie.—Principele a încheiat în urma cererei răsvrătiţilor un armistiţiu de două zile cu rebelii. Se zice că răsvrătiţii ar fi dispuşi să se predea. Printre ofiţeri olandezi care nu aprobă măsura Principelui ar domni neplăcere. * Viena. — Viener Allgemeine Zei tung, după informaţiuni luate dintr’un loc competent, dezminte că fără temei zvonurile răspândite de ziare străine privitoare la o pretinsă trimitere de trupe austro-ungare în Albania. Guvernul Austro ungar nu a avut nici un moment o asemenea intenţie. * Durazzo. — După ştirile primite de comandantul olandez, 1000 de oameni din trupele guvernului înnaintează dinspre sud. Aripa dreaptă e comandată de maiorul I Bossn-Bey şi de ofiţerul olandez de Jonghi; centrul de Nurodin-Bey şi Hijsmid Tosca; aripa stângă de Bechlas-Bey. Acest detaşament a avut o luptă îndârjită cu răsvrătiţii lângă Karabu. Un număr de 600 de oameni ocupaseră dealurile azi dimineaţă. Trupele guvernamentale au fost respinse spre Fieri unde mai sunt şi actualmente. Aceste trupe vor fi transportate după ordinul maiorului Kroon, la Durazo cu vaporul «Gisela». Azi şi ieri terenul până la poziţia cea mai înaintată a răsvrătiţilor de lângă Rasibul, a fost inspectat. S’au găsit 50 cadavre în putrefacţie, care au fost inmormântate azi. Pierderile trupelor guvernamentale cu prilejul ultimului marş înaintea răsvrătiţilor, ar fi de 80 morţi şi 120 răniţi. Doi martori oculari spun că răsvrătiţii au măcelărit pe răniţi, 1 Durazzo.124 voluntari albanezi din România şi 80 de inşi din Kosovo şi Scutari, au sosit aci. Escadra engleză la Kronstadt Kronstadt.—Escadra engleză a sosit aci. Tsarkoieselo. ■ plekat. Desminţire Viena. — «Fremdenblat» e autorizat să declare ca neadevărate zvonurile răspîndite de ziarele străine care au pretins că nişte ofiţeri Austro-Ungari în uniformă, ar fi luat parte la ultimile lupte din Durazzo. • Regele Saxoniei Pentru medici mai multe instrumente de chirurgie printre care şi o trusă compusă, se vînd în condiţiuni foarte avantagioase. De asemenea şi o bibliotecă compusă din cărţi de medicină. A se adresa la redacţie sub I. B. IOHAN KfZYZANOWSKI Atelier de Construcţie şi Electricitate locuinţa : laţi, Păcurar 17. Atelierul : „ str. Şcoalei Atelier de Incălţăminte PETRE GHEORGHIU Strada T. C. Brătianu 117. Execuţie solidă şi elegantă. Primeşte comenzi. Preţuri convenabile. Cercați şi vă veţi convinge. Salvarea podgorenilor şi livezilor SE RECOMANDA : pentru o combatere raţională, eficace şi eftină a insectelor distrugătoare a Pomilor fructiferi „Verdele Urania“ saramură nesolubilă, inofensivă şi cu efect sigur. Se recomandă: pentru combaterea Cochilisului „Albastrul Urania“ tratament raţional, eficace şi eftin. Ambele se găsesc la depozitul de Maşini Agricole Arthur N. Thaller, str. Stefan cel Mare 29. De vânzare Moşia Ilieasca-Maxim, din com. Pleşeşti jud. Suceava, 9 Klm. de Fălticeni, 90 fălci, aproape toată arabilă, cu 4 fălci pădure, arendată pe anul curent cu 4500 lei, case şi atenante, învecinată în lungime cu graniţa Bucovinei. Imobilul din Iaşi strada Palatului 60 A, 2681 m. p., faţada 16 m, numeroase încăperi stare bună, pivniţă, beciu, apă , intrări scări de piatră, terenul cu pomi roditori de valoare , ambele, proprietatea def. George Maxim, se vând prin licitataţie pentru eşire din indivizie, de Trib. Iaşi s. III la 20 Iunie 1914. Preţul pentru moşie incepe de la 90 mii lei și pentru al doilea imobil de la 26000 lei. GRIG. DIMITRESClJ J Prof. universitar—fost magistrat ^ AVOCAT^ s’a mutat în strada. Buzdugan (Casete Teodor) Consultaţiuni 7 — 8 searai Ioan Serafimi AVOCAT Consult. 8—10 a. m. şi 6—8 p. m. Iaşi, Strada Muzelor 22 % Important S’a deschis cunoscutul şi apreciatul Otel şi Restaurant din Oglinzi. Instalaţie modernă. Bucătărie aleasă, mâncăruri franceze, germane şi române. Oţel cu tot confortul necesar. Preţuia convenabile. Toată lumea ştie că Oglinzi e cea mai splendidă staţie balneară din ţară. De aceia rog pe onor, d-ni vizitatori să se grăbiască de a-şi opri din timp camere fiindcă cerinţele în acest sezon sunt foarte mari. Informaţiuni la d. Ion Albu Simionescu, antreprenor, str. Carol .53 (curtea palatului Jokey-Club). ID torul C. I. PARHON1 ie i H Profesor de clinica boaleior nervoase J *• și mintale ® I ^S’a mutat în str. Anastasie Panu 8.| §) — Consuttațiuni 6—7 seara — H Im. Important pentru domnii proprietari Ulei de cîtiepă garantat curat și crud recunoscut ca cel mai apt pentru vopsit s’a pus în vânzare la fabrica de uleiuri „Olea“ din strada Zugravilor No. 66. Spre a se convinge d-nii proprietari de calitatea cu totul superioară a acestui ulei special s’a fixat preţul de reclamă de lei 1,30 de kg. la o cantitate de cel puţin 25 kg. Amatorii se pot adresa direct la fabrică între orele 9 — 12 a. m. şi 2 —6 p. m.