Mişcarea, aprilie 1915 (Anul 7, nr. 70-94)

1915-04-01 / nr. 70

Aplicarea legei streinilor la Iaşi Ordonanţa d-lui prefect Kilimoglu In vederea aplicărei legei asupra controlului streinilor, d. C. Kilimoglu, prefectul poliţiei, a dat următoarea ordonanţă explicativă asupra obligaţiunilor şi a sancţiunilor prevăzute de lege în privinţa situaţiunei streinilor şi a funcţionărei localurilor publice . Avltîd în vedere că legea pentru controlul străinilor, controlul unora din stabilimentele publice şi pentru înfiinţarea unui birou al populaţiei, precum şi regulamentul ei, publicate in „Monitorul Oficial* Nr. 218 din 20 Martie c., sunt promulgate pe acea zi şiIn unele părţi imediata punere în aplicare. Aducem la cunoştinţa celor interesaţi modul după care trebue a se conforma citatei legii 1) De la data da 20 Martie* în termen de 15 zile, toţi străinii aflători în Iaşi sunt obligaţi a şi regula siuaţiunea cetind bilete de liberă petrecere, chiar şi acei care ar avea în prezent asemenea bilete Încă valabile, sau obţinute înainte de 20 Martie 1915. Aceasta, sub sancţiunea amendei de 100 lei prevăzută în In art. 5 al legei pentru cei ce nu s’ar prezenta in termen de 15 zilă. Pentru obţinerea biletului de liberă petrecere, fiecare străin sa va prezenta In persoană la Brigada Siguranţa! din acest oraş (strada Adamachi Nr. 9) dimineaţa Intre orele 8—12 şi după amează Intre orele 2 — B. Sunt supuşi acestei obligaţiuni, bărbaţii capi de familie, atlti pentru dinşii personal cît şi pentru soţia şi copii lor minori; femeii« văduve sau divorţate, atlt pentru dinsele cît şi pentru copiii lor minori; fetele majore şi bărbaţii majori cari nu sunt capi de familie; copiii minori, băeţi sau fete dacă vin în ţară fără părinţi sau dacă venind cu dinşii Îşi clştigă singuri existenţa şi nu locuise Împreună cu părinţii. Pentru uşurinţa formelor de Îndeplinit, fiecare va aduce cu sine actele de călătorie sau actele pe baza cărora cere biletul de liberă petrecere. Cei cari din orice Împrejurare ar fi în neputinţă de a avea acte, se vor prezenta pentru a da declaraţiunile ce li se vor cere. 2) Particularii, instituţiunile şi stabilimentele publice sau private, întreprinderile comerciale sau industriale, de orice fel, sunt îndatorate ca în termen de 15 zile dela punerea în aplicare a legei, să încunoştiinţe Brigada de Siguranţă de toţi străinii pe care îi ar avea în serviciu fără bilet de liberă petrecere, cunoscând că dela această dată nu vor putea întrebuinţa în serviciul lor, nu orice calitate ar fi pe un străin fără de bilet de liberă petrecere. Aceasta sub sancţiunea amendai de 400 lei prevăzută de art. 6 din lege. • In privinţa controlului stabilimentelor Dela data punerei aplicare a legei nu vor putea ifi deschise fără autorizarea prealabilă a Prefecture! de Poliţie: hotelurile, hanurile, cafenelele, cafenelele-concerte, clavnariile, berăriile, cofetăriile, restaurantele, birturile, bucătăriile publice, lăptăriile, iaurgiile, plăcintăriile, simigeriile, bragageriile, rahageriile, muştăriile şi orice local sau stabiliment deschis consumaţiunei publice, afară de cârciumi cari rămân supuse legeispeciale. Cei care în mod obişnuit dau apartamente sau camere mobilate cu luna, săptămâna sau cu ziua, precum şi inchirietorii de paturi sunt obligaţi a cere aceeaşi autorizare. Patronii stabilimentelor şi localurilor aratate mai sus şi aflate deschise la data pronaulgărei legei sunt obligaţi ca In termen de o lună de la această dată să ceară şi dănşii cuvenita autorizare. Sancţiunea lipsei de autorizare In toate cazurile de mai sus este Închiderea stabilimentului conf. art. 18, 24 şi 31 din lege. Hotelierii, hangiii şi persoanele care In mod obişnuit dau cu chirie apartamente, odăi ’mobilate cu luna, cu săptămâna sau cu ziua, sânt obligaţi , a ţinea registre ,numerotate şi parafate după formularul din regulament, în care vor înscrie zi cu zi pe călătorii sosiţi şi plecaţi. Asemenea sunt obligaţi ca la sosirea călătorilor găzduiţi să le prezinte un buletin de înscriere care va fi complectat şi semnat de călători cu ştiinţele cerute şi înaintate Brigăzei de Siguranţă în termen de 12 ore de la sosirea călâtorilor. Persoanele particulare care vor găzdui călători străini, fie chiar pentru o noapte, sunt obligaţi a incunoştiinţa despre aceasta în termen de 12 ore Brigada de Siguranţă, fie prin scrisoare recomandată, fie printr’o declaraţie verbală despre care se va libera dovadă. Sancţiunea dispoziţiunilor de mai sus este pentru particulari amenda de 35 lei şi până la 300 lei în caz de recidivă, pentru hotelierii, hangiii şi închiretorii vizaţi de 100 lei şi în caz de recidivă 2000 lei şi Închiderea localului, iar cu închisoarea de la 15 până la 30 zile când ar găzdui şi înscrie la registru sub nume minciunoase sau închipuite persoane puse sub urmărirea Poliţiei. Toţi ofiţerii de Poliţie de pe lângă această Prefectură sunt însărcinaţi cu aducerea la îndeplinire a acestor dispoziţiuni şi constatarea infracţiunilor conform legei. Pe baza art. 12 din legea relativă, Dl. Inspector de Poliţie, Dl. Comisar-Şefi al Brigăzei de Siguranţă şi d-nii Comisari-şef de circumscripţii sunt delegaţi special cu încasarea amenzilor aplicate conform art. 5. Mie informațiuni . Aseară la Teatrul Cinema Modern a fost primul debut al transformistului Lampo. In faţa unui public numeros şi select Lampo a uimit spectatorii, transformaţiunile sale fiind fulgerătoare. Pentru ca să se poată descrie forţa artistică a acestui om, ar trebui se inventăm cuvinte. E deajuns să spunem că în adevăr Lampo este fenomenal, iar pe esenţa sa în scenă e diabolică. Ca artist este dintre ceei care lasă impresiuni memorabile. „ Astăzi la oara 3 p. m. toţi studenţii anului I, II şi III ai facultăţei de medicină au fost chemaţi în amfiteatrul facultăţei pentru a le comunica cîteva adrese ale Ministerului de răsboi relative la repartiţia lor în caz de mobilizare. Din Sala Sidoli va avea loc astăseară o mare reprezentaţie dată de comicul Tanase în nouile creaţiuni: Criza, Neurastenia lui Tanase. La ce visează lumea, înjurăm să ne uşurăm, Coaforul de dame şi Pasiunea lui Tanase, Factorul postal, Plec cu toba la război, Haida duri-duri, etc. Canţonete, cuplete comica cu înţepături de actualitate, efectul ca a produs nasul lui Tanase In campaniile recente, scrisori de pe câmpul de război din tranşee, etc. Reprezentaţia cuprinde şi subiecte cinematografice. Preţurile locurilor : Loja 12 lei, Rezervat 3 lei, Stal 2 lei şi 1.50, Balcon 1 leu, Galeria 50 bani. Mâne Mercuri 1 April 1915 a doua şi ultima reprezentaţie dată de Comicul Tanase. ■ La via d-lui Const. Kilimoglu (Comuna Copou), se află de vânzare viţe de vie din varietăţile Selection Carrière, Chasselas, Bordeaux, Bourgogne, altoite de portalion cei mai rezistenţi. A se adresa la Iaşi, str. Toma Cozma 5 bis. ■ Epitropia" Sft. Spiridon a numit pe d. Tanasievici, şi Viţelariu paraclisieri la biserică „Cuvioasa Paraschiva“ din Tg. Frumos. )Ultima oră telefonica Exportul în Anglia in Londra. — «Times» spune ca va-loarea împrumutului în Marte era fe le 75.84 milioane, livre contrai 35.12 milioane în Februarie. Ex-portul în luna Martie a fost de 30 milioane contra 44 milioane in Martie 1914. Scăderea dobânzei în Austro-Ungaria Viena. — Ziarele constată cu sa-] lisfracţiune scăderea dobânzei la \ banca austro-ungarâ, care nu este ]iecât 1 la sută peste dobânda nor-s mala. Aceasta este un indiciu fe- \ ricit pentru economia Monarhiei \ si este in acelaş timp dovada fal- \ sitâţii pronosticurilor duşmanilor Austro-Ungariei cu privire la situaţia economică şi financiară. In special industria ferului este în mare propăşire. Recolta pe de altă parte se arată a fi foarte bună şi toate acestea dovedesc irefutabil că puterea financiară şi economică a a Monarhiei este tot atât de puţin sdruncinată ca şi forţa ei militară şi că Monarhia va fi la înălţimea tuturor cerinţelor, chiar şi celor mai mari cerute de război. Preşedintele Wilson şi răsboiul Viena, 23/3. „ Ziarul ,Daily Telegraph“ află din New-York că preşadintele Wilson a făcut intr’o biserică din Maryland o conferinţă asupra răsboiului, în care a zis se pare că nişte puteri materiale oarbe, de mult reţinute, au fost deslănţuite; totuşi printre ele se poate distinge impulsul puternicelor idealuri fără de care ar fi imposibil oamenilor ca să facă aceea ce se desfăşoară pe cîmpurile de răsboi din Europa. * Se află din Londra că la Newcastle s’ar fi hotărlt a se mobiliza pe toți lucrătorii din țărmul de nord est al Angliei în scop de a grăbi fabricarea munițiunilor de războiu. Bombardarea localităţei Jenikioi Constantinopol.—Agenţia « Mylly » spune : Aliaţii îşi iau revanşa insuccesului lor din Dardanele, bombardînd localităţi neaparate. Aşa flota a bombardat la 25 Martie localitatea Jenikioi în marea Egee, omorînd o femee greacă, gravidă, rînind 2 fetiţe şi 2 oameni. Flagelul locustelor în Egipet Viena.—Ziarul „Morning Post“ află din Egipt că flagelul locustei se întinde în Egipt, şi s-a luat măsuri de combatere. Recolta bumbacului ar fi ameninţată. In momentul de faţă focustele distrug recoltele între Ierusalem şi Elarich. Triburile nomade din peninsula Sinai fug spre Egipt. Meetingurs rasboinice la Roma Roma.—Azi după amiază două mestinguri fuseseră convocate pe piaţa Esedra : unul de partizanii intervenţiunei italiene, altul de partizanii neutralităţii. Autorităţile interziseră ambele mestinguri şi măsuri riguroase fuseseră luate pentru ca aceste dispoziţiuni să fie respectate. Aşa fiind, doar cîteva sute de manifestanţi s'au adunat voind ca totuşi să ţină întrunirea. Poliţia a putut uşor să-i împrăştie fără incidente serioase. S’au făcut mai multe arestări. MIŞCARIEA Avansare căpitanului unui vas francez Londra. — Căpitanul vasului danez „Hansen* anco; al acum pe Tomisa spune că mergînd dela Copenhaga la Londra a fost oprit de un submarin german la 1o mile de coasta engleză. După cercetarea hîrtiilor sale, a fost lasat liber. Căpitanul vasului „ Vosges14 a primit pentru atitudinea sa curagioasă în atacarea submarinului german, la 20 Martie, rangul de locotenent de rezervă al Marinei. Ofiţerii şi echipamentul a fost de asemenea recompensaţi. Dl. Cuza a cedat in chestia evreilor Bucureşti.„Ziarul .Dimineaţa“ într'ui articol de reportaj intitulat «Controlul şî Evreii» ocupându-se de punerea în aplicare a legei controlul streinilor scrie următoarele: „Părerea noastră e atât de firească în cât n’a întâmpinat nici o împotrivire. Comitetul delegaţilor a acceptat-o fârâ nici o rezervă. Oratorii tuturor partidelor ca şi cei independenţi au declarat de acord cu ministrul de Interne şi au afirmat că evreii pământeni nu pot fi puşi în rândul streinilor supuşi altor state. De aceiaşi părere a fost până şi d. N. Iorga, astfel că d. Cuza antisemitul intransigent a ramas singur cu teoria despre evreii pământeni şi a fost silit să cedeze şi el“. Iată-l, deci, pe faimosul antisemit Alecu Cuza, care la Iaşi minte şi insinuiază cu îndrăzneală, că în cele din urmă a cedat în chestia evreilor pământeni. Asupra acestei chestiuni vom reveni în numărul de mâne. declaraţiile primului mi nistru bulgar Radoslavoff Buc. — In cercurile diplomatice fin Sofia se vorbeşte de o schiraji pare de guvern în Bulgaria. In legătură cu aceasta se punmele manifestaţiuni cari arată că, n chiar sânul guvernului Radosavoff s’a produs o schimbare de păreri în ceia ce priveşte stabilirea frncţîunei militare a Bulgariei. Bulgara întreagă începe să încine spre Rusia. Cercurile oficiale cred necesară ieşirea din neutra- litate şi ceea ce se va întâmpla este numai o chestie de viitor. Însuşi primul-ministru bulgar Vladoslavoff a declarat ziarelor buljutăreşti că situaţia în Bulgaria s’a declarat pentru Rusia şi că e momentul ca să se clarifice situaţia. Asupra relaţiunilor cu România dl Radoslavoff a spus că s’au ameliorat şî crede că se va putea ajunge la un acord direct cu România. Asupra relaţiilor Bulgariei cu cercurile Triplei-Alianţă1. Radoslavoff n’a făcut nici o declaraţie, numai în cercurile politice se spune că Germania nu s’a ţinut de cuvînt asupra împrumutului făcut de Bulgaria şi la 1 Aprilie nu s’a plătit de consorţiul german după normele stabilite. Bulgaria a primit numai cîtceva milioane cu un mare scăzămîat. De atunci nu s’a mai primit nici un ban mai mult. Comanda de muniţîimi în Germania de către Bulgaria n’a mai fost livrată. Cercurile din Sofia nu sunt dispuse la venirea altui guvern. Pe de altă parte Tripla înţelegere a făcut demersuri la Sofia că în cazul unei acţiuni militare a Bulgariei împotriva Turciei, ea va găsi toate famiţîunile care vor fi puse la îndămânâ de către Rusia. Moratoriul în Turcia Monitorul oficial publică legea prin care se prelungeşte moratoriul pănă la 12 iulie cu obligaţiunea pentru debitori de a plăti 5 la sută de la 14 Aprilie. Neutralitatea Greciei Bucureşti.—O telegramă din Berlin anunţă că la Atena se fac stăruitoare intervenţii din partea TripleÎnţelegeri pentru eşirea din neutralitate a Greciei şi libera trecere a muniţiilor pentru Serbia. Se ştie câ în timpul din urmă transportul fusese suspendat pentru moment. Ofensiva rusească Bucureşti.—Asupra luptelor din Carpaţi un comunicat rus spune că trupele ruseşti dau atacuri violente asupra înălţimei Ussok care e încă reţinut de trupele Austro- Germane. Di mernem Ruşii înaintează spre Rostoka. DE ÎNCHIRIAT ÎS® I. Sf. Gheorghe , două apartamente, situate în strada lanov. 3, din care: Unul compus din 7 camere şi bucătărie, pivniţă, camară, şură, apă şi canal, electricitate, curte spaţioasă . Al doilea compus din 3 camere ţin antret la mijloc, bucătărie, camară, o magazie zidită, pivniță, apă și canal, electricitate, curte comună și o grădină separată. A se adresa d-lui Teodor Vasiliu, str. Elena-Doamna 37. De închiriat Situat în str. Palat (fundacul Mangirov 2) compus din 5 camere, 2 antreturi, bucătărie, pivniţă, grajd pentru trăsură, şură pentru automobil, lumină electrică, apă, canal, sonerie şi alte atenante. Ogradă mare şi grădină. A se adresa la d. Isac Gheltzer, str. Ştefan-cel-Mare. VXVBABE Un automobil „FIAT” 50 H. P. putere în stare perfectă. A se adresa la administraţia ziarului „Mişca reaa De vânzare via d-nei Alexandrina dr. Cruceanu In comuna Bucium alături de Pepiniera Vișan, cu 2 hectare vie americană pe rod. A se adresa d-nei Cruceanu la Tg. Jiu. Victor P. Ianculescu AVOCAT — Strada Sf. Sava 18 — AT Banca Naţională a României Situațiune sumară A V