Mişcarea, iulie 1916 (Anul 8, nr. 142-167)

1916-07-22 / nr. 159

Din Slanicul Moldovei Hramul.Şi anul acesta Sf. Iiie hramul bisericei şi patronul acestei minunate staţiuni balneare, a fost sărbătorit cu o solemnitate deosebită. Serviciul Sf. Leturghii a fost oficiat de P. S. S. Arhiereul Antim Petrescu, asistat de clerul bisericei Sf. Spiridon din Iaşi, în presenţa d-lor V. O. Morţun, ministru de interne, C. Climescu, C. Crupenschi şi dr. Manicatidi, epitropi generali ai Casei Sf. Spiridon şi a unui numeros public. După terminarea Sf. Leturghii s-a oficiat în chioşcul din parc sfinţirea apei. Erau de faţă numeroşi vizitatori ai Slănicului, precum şi populaţia satelor din partea locului. In momentul când P. S. S. Arhiereul Antim a cetit Sf. Evanghelie, muzica militară a intonat imnul pentru rugăciune. Potrivit unei vechi tradiţii, Epitropia a distribuit credincioşilor cari au asistat la această frumoasă solemnitate, pâine, vin şi caşcaval. Flăcăii şi fetele au încins o horă monstră şi această originală petrecere ţărănească a durat pănă în seară, în mijlocul unei voioşii de un farmec deosebit. La orele 12 juni, în vila Epitropiei a avut loc un dejun oferit de d-na C. Cumescu, la care au participat d-nii epitropi C. Crupenschi şi dr. Manicatide, Arhiereul Antim Petrescu împreună cu clerul, Econom Pavel Savin rectorul Seminarului, dr. A. Brăescu, Gh. Dimitriu-Păuşeşti, avocat al Epitropiei, I.. Maxim şeful serviciului administrativ, dra dr. Ioan, Gh. Cozma, ajutor contabil, precum şi funcţionarii Epitropiei de la Slănic. Cu această ocaziune s’au ridict toasturi de către P. S. S. Arhiereul Antim Petrescu şi d-nii C. Climescu şi Dr. Brăescu. In timpul dejunului a cîntat excelenta orchestră a Casino-ului. Epidemiile. In timpul epidemiei de scarlatină ce s’a declarat aci s’a făcut multă zarvă. La un moment dat multe familii erau gata să părăsească staţiunea şi n’au fost reţinute de cît în urma asigurărilor formate ale medicilor că străşnicia măsurilor luate va înlătura pe viitor cotagiunea Cu toate aceste antreprenorii oţelurilor nişte tipuri suspecte din capitală, pe cît am aflat, chiar foşti clienţi ai poliţiei de siguranţă, s’au făcut culpabili de un act odios, pentru care unul din ei şi-a luat răsplata cuvenită din partea d-lui maior Lucasievici inspectorul băilor. Intr’adevăr, una dintre camerile otelului Cerbu unde se declarase un cas de scarlatină din ordinul medicilor fusese comdoronată pănă ce se va face o disenfectare radicală. Ce se întâmplă însă ? După două zile soseşte în localitate un domn ofiţer cu soţia. Din lipsa de camere antreprenorii hotelului (arendaşul a subarendat otelurile) oferă ofiţerului camera condamnată Consecinţa a fost că tânără soţie a ofiţerului a fost internată in pavilionul de izolare improvizaţia otelul Dobru cu simtome suspecte de scarlatină. Faptul a produs o indignare generală, iar antreprenorul criminal s’a ales pentru moment cu o sdravănă corecţiune din partea dlui maior Lucasievici. In prezent la hotelul Dobru sunt izolaţi şase bolnavi de scarlatină. In ceia ce priveşte epidemia de tifos, este vorba de un zvon fals, întru cât n’a fost decât un singur caz, iar bolnavul a fost transportat imediat din localitate. Inspecţie. Astăzi după amiază d-nii Epitropi C. Climescu, C. Crupenschi şi dr. Manicatidi, au făcut’o minuţioasă inspecţiune băilor, avizând în privinţa multor măsuri de îndreptare. iitime teroriafumi . Din 1912 de când s’a început o activitate serioasă zootechnică în acest judeţ, e pentru prima oară când o comisie militară s’a prezintat pentru cumpărare de cai. Comisiunea compusă din d-nii general Socec şi maiorii Râdulescu şi Răsvan, au rămas pe deplin satisfăcuţi de rezultatul obţinut, judeţul Iaşi fiind in fruntea celorlalte din acest punct de vedere. Pentru la toamnă se va organiza expoziţii de cai pe centre de comune în tot judeţul cu premii în bani, care se vor acorda locuitorilor, iar cu rezultatul celor premiaţi se va ţinea o expoziţie generală în Iaşi. La această expoziţie din Toamnă s’a anunţat participarea pe lângă comisiunele Ministerilor de Război şi Domeni, dar şi comisiuni a obştilor săteşte şi a judeţelor cari s’au ocupat şi ele cu activitatea zootehnică. In corn. Vlădeni s’a declarat epidemie de tuşă convulsivă. S-au luat măsuri de combatere de către medicul plăşei. O Eri a avut loc la Copou un târg de vite cornute din tot judeţul Iaşi. O Ministerul de Comerţ a aprobat preţurile fixate de Primăria Târgu-Frumos pentru brânza de oi sărată şi frăspântată, preţ stabilit sub minimum fixat O Fortul de la In Klelsemfe® 17. Cercetările în afacerea furtului de 108 mii lei de la dl S. Eichenkatz continuă încă, pentru prinderea complicilor şi găsirea restului din suma furată. Din corespondenţa dintre siguranţă din Tulcea şi cea din localitate rezultă, după declaraţiile celor prinşi cancel care a pus la cale acest furt a fost feciorul din casă de la d-1 dr. N. Racovitză care auzise vorbind pe stăpânii săi vorbind cu d-1 Eichenkatz că suma de bani să rămână la d-1 Eichenkatz. Servitorul se numeşte Iosif Klit supus austriac, un om detracat cam deşi era căsătorit şi avea 4 copii totuşi se dădea la cele mai scârboase perversităţi. Acest servitor care premeditase mai înainte furtul, dădu întâlnire prietenilor lui, Trăian Ştefănescu zis lani Ştefănescu din reg. 73 infanterie şi Odisea Wilmos fost portar la moara „Raiu“, la Berăria Zimbru. Aici Elit puse în curent imediat pe amicii lui, cum se prezintă situaţia şi pe la orele 12 plecară cu toţii spre locuinţa lui Echenkatz. Ştefănescu având chei false intră în camera „turcească“ unde găsi un ceas de aur şi haina în care găsi două plicuri cu bani; în momentul când voi să iasă, zări butonii de manşetă a lui Eichenkatz şi îi luă făcând puţin sgomot şi dispăru. D na Eichenkatz strigă servitoarea care tocmai intra, fapt care a determintat pe d-na Eichenkatz de a acuza pe servitoare de furtul banilor. Ştefănescu găsind în plicuri o sumă aşa de mare socoti prudent de a nu mai spune şi tovarăşilor lui şi ascunse bani pe sobă acasă. In urmă Ştefănescu fu arestat ca dizertor din reg. din Calaraşi şi dus sub excortă la gară. Pe drum găsi prilej să spună unuia din tovarăşi unde ascunsese banii. Nefiind el dezertorul din Calaraşi a fost pus în libertate şi imediat plecă , Tulcea, unde se găsea şi Odisea Vlimaş. Aici făcând cheltueli exagerate sigu- ranţa i-a arestat şi constrânşi, ei au măr- ■ turisit faptul. Ei au mai declarat că a dat lui Iosif Klit suma de 7003 Iei, ■ care a fost imediat arestat de către d. Comisar Botez găsindu-se asupra lui suma de 2240 lei şi mai multe lucruri casnice furate de la d. dr. Racovitză. El se află arestat la siguranţă. La indivizii Ştefănescu şi Wilmas s’au găsit lucrurile furate afară de tabachere care spun că au aruncat-o în Dunăre. Cercetările continuă. „ Pe când o maşină de tren trecea prin dreptul cantonului 115 a surprins pe linie o căruţă a locuitorulu Ioan Andrei Duca, izbindu-se cu toată puterea. Un cal de la căruţă a fost ucis, iar locuitorul Ioan Duca s-a ales cu grave răni la cap şi cu un braţ fracturat. Ei a fost transpotat la spitalul Sf. Spiridon, s-a deschis o anchetă. O In curând la „Cinema Modern“ o serie de opere executate de artişti bucureşteni în frunte cu soprana Feraro şi cu d-nul Costescu-Duca. Vom anunţa la timp ordinea acestor acestor reprezentaţii de operă. O Ministerul de Gmorţ a făcut cunoscut. Prefecturei de Judeţ că primarii comunelor urbane pot fixa sub minimum preţurile pentru obiectele de consumaţie zilnică, chiar pentru pâine şi carne. Dl. R. Weber, consulul Germaniei din localitate a înştiinţat pe d. Prefect al judeţului că cu începere de la 28 Iulie , sa a plecat în concediu. O Ministerul de Instrucţie a menţinut în învăţământ pentru anul şcolar .196 17 pe d na Ecaterina Biculescu, învăţătoare la şcoala din corn. Mădârjac. O Pe moşia Tipuleşti, proprietatea d-lui Stroici, a murit subit pe când lucra la o maşină de treerat femeia Ruxinda Oadi,’de fel din Iaşi. Cauza morţei pare a fi faptul că numita suferea de boală de inimă. Cazul se anchetează. „ Comisia de mişcare se va întruni în cursul acestei săptămâni sub prezidenţia-lui P. Fântânaru, prefectul judeţului, pentru a se pronunţa asupra ofertelor şi dirijărei vagoanelor destinate proprietarilor şi băncilor populare. Comisia Centrală a Băncilor populare a trimis o circulară controlorilor şefi a băncilor din acest judeţ prin care le pune în vedere că s-a oprit exportul porumbului, care va fi destinat consumaţiei interne. Preţul însă pentru acest porumb va fi acel de export. O Dl. dr Eremia Iliescu, medicul veterinar al Jud. Iaşi, fiind concentrat, d-sa va fi suplinit de dl. dr. Obreja. O învăţătorul D. Munteanu de la şcoala din corn. Ciurea a fost transferat pe ziua de 1 Septembrie la şcoala din corn. Sălci jud. Prahova. _____ _ Representaţiile Circului naţional instalat în str. Arcu atrage din ce în ce un public mai numeros. Programul este plin variat cu cele mai bune numere de atracţie între care remarcăm pe cei 3 fraţi Stroic şi fraţii Iacobescu gimnastici mondiali. Apoi cai dresaţi, jongleuri, clovni comici etc. | Duminica şi sărbătoarea matineu la ora 4. p. tu. mișcarea . Se aduce la cunoştinţa meseriaşilor că, cu începere de Luni 18 Iulie a. c. Casa Centrală a Meseriilor Creditului şi a asigurărilor Muncitoreşti a pus în vânzare timbre de asigurare la următorii debitanţi : Ioan Melinite str. Sărărie No. 134, Gh. Leonte str. Canela Armeană No. 1, Ilie Croitoriu str. Garei No. 6, Ana Tăutu Piaţa Unirei No. 5, şi loan Boian str. Sărărie No. 14. © BANCA IAŞILOR © ll&@r@ata Certificatele Provizorii pe piatra SistescrBeraSe da acţiuni la emî. slunea a 3-a ala „Băncai Româneşti Bucureşti”*. © D-l prof. Dr. G. Socor care s'a stabilit la Grajduri, in timpul vacanţei, va da consultaţiuni la domiciliul seu din Iaşi, în fiecare Sâmbătă, de la oarele 2—4 p. m. © Agenţia Societăţii de Asigurare „Delica România11 sub direcţiunea d-lui Senator Ioan Botez s’a mutat în localul Băncii Iaşilor din str. Ştefan cel Mare. © „Preparatorul afes©lv infiter şcoalei primare“ pentru concursuri la şcoalele normale, seminarii, licee, şcoli de meserii etc, este o lucrare didactică foarte necesară familiilor. In 30 lecţiuni, absolvenţii se pot pregăti ei singuri fără preparatori, pentru concursuri la toate şcoalele secundare şi speciale cu această sistematică lucrare didactică alcătuită de d-nii institutori din Iaşi: Victor Munteanu şi C. Ziharia. Un mic număr de exemplare se mai găsesc la editori: P. Iliescu, librari Iaşi, cu preţul redus de 2,25 lei exemplarul. DISTRACŢIILE BASULUI CINEMA PATHÉ-FRERES O In astă seară la Grădina Trăisi rurulează filmul: Putererea de a vorbi cu diavolul, dramă fantastică după romanul scriitorului francez Anicet Bourgeois.-.-Film parisian, fastuos înscenat. Această dramă cuprinzând trei părţi mari este jucată de cei mai distinşi artişti ai scenelor din Paris. In program mai sunt cuprinse: Vederi de pe toate fronturile de luptă, un zepelin distrus la Salonic, înmormântarea lui Achile Popescu cunoscutul artist din Capitală etc. CINEMATOGAFUI. MODERN La CINEMA MODERN astă seară rulează senzaţionalul film criminal, Care a2 interpretat de Olga Benetti şi Gustavo Serena, film editat de mondiala Casă Caesar film Roma. Programul este complectat cu Călătorii în Indii moravuri şi obiceiuri. Vederi după natură apoi Bo-binet se însoară, splendidă comedie. Mâine Vineri, Program nou : Svengalii sau hipnotizatorul de fete, dramă în 5 acte mari. CINEM AT© RAFUL IAŞILOR Astă-seară program nou senzaţional „Un glonte fatal" dramă în 4 acte. Peste program, KINO în noua sa creaţiune. „Evadarea din închisoare". Indianul King va fi închis într-o ladă bătută în cuc și legată cu frânghie sub controlul publicului din care va dispare în 10 secunde iluziune de mare efect nemaivăzut în Iași. Ofensiva Rusească Petrograd.—Pe frontul rsăritean în mai multe sectoare lupte de artilerie și infanterie. Lucrările inamicul de a ataca linia noastră cu mari elemente au fost toate respinse de focul nostru. In cotitura râului Siofood în regiunea satelor Seresti, Poli și Cuhari trupele noastre au respins pe duşman, progresind la vest de aceste linii în mălţimele de la Kowd-Lusk şi respingâne atacurilor inamice. In cursul ofensivei de la Dubenka la 5 verste spre sud-est de Molastenik bravele noastre regimente au trecut râul şi mlaştinele din Copestz în apă pănă în gât, podurile fiind distruse de inamic. Apoi trupele noastre au ocupat ţărmul apusan al râului, unde s’au consolidat. Am capturat aici 1000 de soldaţi austro ungari. D In regiunea satului Siobrioska şi Somîkari infanteria germană a atacat cu energie elementele noastre de pe ţărmul apusan a Slobodului, fiind respins de vitezele noastre regiment, pricinuind pierderi enorme inamicului. Luptele continuă. « « Bionica Pe frontul Rusesc Vena. — Pe teatrul de luptă a Ruşilor. Situaţia a rămas neschimbată. In Galiţia Orientală în mai multe sectoare puternice atacuri ruseşti în deosebi la sud-vest de Bucceas. Spre sud-vest şi sud de Brody am respins atacurile cu toata sforţările vrăjmaşului. In sectorul Rosno-Kowel a dat greş în fața apărărei trupelor germane şi austro-ungare, lupta continuă acolo. Mai multe încercări inamice în cola Slobodului lângă Rasomsciia a avut aceiași soartă. Războiul aerian Viena. έn excadrila de 14 aeroplane italiene a zburat deasupra Istriei în ziua de 1 August la ora 7 juni. dimineaţă. Locotenentul de marină Banelti s-a înălțat deasupra Triestului, urmărind excadrila italiană. Hidroaeroplanul a ajuns grosul excadrilei compuse din 7 aeroplane deasupra orașului Fiume la o înălțime de 2700 m. Locotenentul Baneiel a doborât un mare aeroplan dușman. Pilotul a fost ucis, iar 2 observatori capturați. Locotenentul s-a întors nerănit. Acordul Anglo- Italian Roma. In urma unuii schimb de vederi între Ministrul de Externe cu Ministrul Coloniilor şi ambasadorul Mariei Britanii, autorizat da guvernul său, s’a încheiat un acord stabilind bazele uneî acţiuni comise a Italiei şi Angliei în contra arabilor senuşi. Comunicat italian 4 Borda.—In valea Lagarino acţiunea de artilerie a fost vie. Bateriile mari au aruncat un foc eficace contra punctelor de rază. Pe platoul Toneza după pregătiri de artilerie, infanteria a atacat duşmanul spre nord de muntele Cimon. Acţiunea desfăşurată cu înverşunare în poziţiile inamice deşi brăzdate de mai multe rânduri de răţeli de sârmă, totuşi vitezele trupe au reuşit să pătrundă. In zona Torono artileria a luat în stăpânire Forcela, urmărind duşmanul. Pe frontul Occidental Berlin.— La nord de rîul Somme dușmanul a atacat cu forţe mari dar In zadar, în sectorul Moreseau pănă la Somme, deşi după amează a încercat un eşec sângeros cu prilejul încercărilor parţiale îndreptate contra fermei Monaco. In urma unui contraatac pe drumul Maricourt-Apière duşmanul a înaintat în tranşeele noastre complect izolate. Pierderile inamicului au fost considerabile. La sud de Sommie lupte locale se desfăşură lângă Belii. Pe ţărmul drept al Meuzei spre nordvest şi vest de întăritura Traumont am progresat. Am cucerit o esitură pe dealul situat spre nordest de fortul Souville şi am respins pe duşman pănă la pădurea din deal şi pădurea Lafée. Am făcut 19 ofiţeri şi 923 soldaţi prizonieri şi am capturat 14 mitraliere. Patrulele engleze au avut o deosebită activitate înspre Ipres şi Armantiere, dar au fost respinse. Atacurile aeriene duşmane contra localităților situate în spatele frontului nordic al nostru au fost reînoite. •1 Ministerul Agriculturei şi Domnilor Direcţiunea Zootechnică PUBLICAŢIUNE La licitaţiunea ţinută în ziua de 7 Iulie a. c., nerezultând preţuri avantajoase, se aduce la cunoştinţa generală că, în ziua de Vineri 29 Iulie 1916, ora 10 dimineaţă, se va ţine licitaţie publică pentru aprovizionarea paelor necesare depozitelor de armăsari ale statului de la Graşi (Neamţ) şi Anadalchioi (Constanţa), în cantităţile următoare şi anume : Pentru depozitul de armăsari Graşi- Neamţ. 350.000 kgr. pae de grâu. 250.000 „ „ „ ovăz. 150 000 „ „ ,, orz. Pentru depozitul de armăsari Anadalchioi Constanţa. 250.000 kgr. pae de grâu v 100.000 „ „ „ ovăz. Licitaţia se va ţine în aceiaşi zi şi oră la următoarele autorităţi: 1) La Ministerul Agriculturii şi Domeniilor, Direcţiunea Zootechnică, pentru întreaga cantitate necesară ambelor depozite ; ^ 2) La depozitul de armăsari Graşi, pen- tru cantitatea ce-i necestă şi notată mai sus. 3) La depozitul de armăsari Anadalchioi, asemenea pentru cantitatea sus menţionată, ce-i necesită. Ofertele vor fi închise şi sigilate, cuprinzând întreaga cantitate necesară, cum şi pe cantaţi în loturi de cel puţin 50.000 kilograme, fiecare lot din fiecare fel de pae, şi preţul pe mia de kilograme. „ Doritorii de a lua parte la licitaţie, vor depune odată cu oferta şi garanţia de 10 la sută din valoarea furniturii ofertată, care va fi în recipisa Cassei de Depuneri, sau a unei administraţiuni financiare. Ea poate fi consemnată în numerar, ori efecte publice ale Statului sau ale Societăţilor garantate de Stat. Paele vor fi din recolta anului curent şi se vor preda în armaneledepozitelor sus citate, făcute în ştire bine aranjate. Cântărirea se va face la basculele depozitelor. Ministerul îşi rezervă dreptul de a mări sau micşora cu 10 la sută cantităţile de pae menţionate, fără ca prin aceasta, concurenţii să ceară vreun spor de preţ peste cel ieşit la licitaţie. Termenul de predare al cantităţilor de pae adjudecate va fi cel mai târziu până la 1 Octombrie 1916, începând însă predarea după 10 zile de la data comunicării adjudecaţiunii. Licitaţiunea se va ţine în conformitate cu art. 72—83 din legea contabilităţii generale a Statului. Pe frontul italian Viena. — Teatrul italian. — Situaţia neschimbată. In munţii Talomiţi la est de trecătoarea Sies atacurile au fost respinse contra Corpurilor italiene în retragere. Sanatorii DJTZAICU IAŞI, Strada Carol 20 Aduce cu plăcere la cunoştinţa puplicului şi numeroasei sale clientele" că s’a mutat din strada Zmeu 3, nn Strada Carol 2© regiunea cea mai ridicată şi mai sănătoasă a Iaşilor. Clinică chirurgicală modernă: Săli speciale pentru operaţiile aseptice şi septice ; instrumentar complect şi ireproşabil. ORTOPEDIE. MECANOTERAPIE (Zander). MEDICINA INTERNA. FACERI. ELECTROTERAPIE. HIDROTERAPIE. Tratamentul Sifilisului cu mercur şi Neosalvarsan. Medici consultanţi distinşi in toate specialităţile. Consultaţii 1—3 și 8—9 p. m. — Telefon 79— îngrijire perfectă. Prețuri moderate. Camere mobilate Ds închiriat. Una, două sau mai multe camere A se adresa la atelierul fotografic Nastor Heck V Iași — Strada Lăpuşneanu 42