Mişcarea, iunie 1918 (Anul 12, nr. 125-149)

1918-06-10 / nr. 133

•MMhup) Persoanelor care au fost nscrise pentru acordarea de st of® li s’a comunicat de la ministerul de industrie că toate stofele au fost data la primirea dlui dr. Antipa preşedintele consiliului economic. Tonul ziarului nostru este cunoscut. Nu întrebuinţăm nici tonul, aici limbajul ziarului „Steatul.“’ Cu toate acestea, darticolele noastre sunt suprimateMle centură cu o desinvoltură ce nu cunoaşte margeni. De pidă, la numărul de aseară ne-a fost Suprimat în întregime fia articol asupra «Regenerărei Morale»—articol ce nu conţinea fle cât connotatori şi fapte ce von rostit şi precizat de la trimuna parlamentului. Mai mult, ni se suprimă şi părţi din darea de seamă asupra desbaterilor parlamentare. Oare ceea ce se spune de la tribuna parlamentului nu se poate reproduce în ziare ? Un asemenea criteriu de cenzurii nu-l poate înţelge nimeni. Dintr’o telegramă sosită la marele stat major resultsta în intervalul de la 25 Mai până la 3 iunie au fost trecuţi pe la Mărăşeşti în teritorul ocupat 505 ofiţeri şi 31.000 oameni de trupă. Trecerea se face pe judeţe, şi la Sosirea lor in Mărăşeşti şi până la trecerea în teritorul ocupat oamenii sunt instalaţi înstr’o tabără de porturi pe judeţe,la nordul gărei Mărăşeşti. Membrii Asociaţiei Generale ,Presei Române“ sunt convocaţi in adunare generală Duminecă 10 Iunie ora 10 dimineaţa în focarul asociaţiei (circ Sidoli). Poporanist-intelectualul nostru confrate „Momentul'' nu se arată mulţumit de neutralitatea noastră, şi mai cu seamă de politica externă. In ce priveşte neutralitate „Momentul1' este o pildă, şi în ce priveşte politica externă noi creştem că ,,Momentul"-im trece tu mult pană şi pe confraţi şei din Bucureşti. De altfel „Momentul“ este ziaromânesc. Vămile Bender, Soroca şi Rezina au descoperit contrabande de vite, cereale, făină, tutun în momentul când urma să fie exportat mărfuri de acest fel. Contrabandiştii au fost prinşi şi iari judecaţi iar mărfurile cofiscate. Sâmbătă 9 a. c. după amează oara şi jumătate va avea loc în Aula Universăţei Concertul de muzică de cameră dat de D-nii Alfred. Alexandrescu (piano), Notara C. (violina), A Ciolan (violina), I. Popovici (viola) şi F. Breviman (vilonal). Se va executa: Arensky-Trio, Sorodine—Quartet de coarde, Schumann—Clavier-guintette. D-nii membri ai asociaţiunei profesorilor universitari sunt invitaţi să participe la Adunarea Generală, care va avea loc Duminică 10 Iunie ora 17, în localul Facultăţii de Medicină. Conform art 5 din statute, la oriinea zilei va fi: 1. Darea de seamă a blumului. 2. Votarea budgetului. 3. Fixarea localităţii unde se va ţine adunarea generală următoare şi 4. Alegerea biuroului pentru anul viitor. Confratele nostru F. Genazzini a fost crud lovit prin încetarea din viaţă a mamei saie, a cărei înmormântare a avut loc astăzi Vineri la cimitirul din Galaţi. Transmitem confratelui nostru expresiunea sincerilor noastre condoleanţe. Mişcări în corpul medical.—A fost rechemat în activitate de serviciu pe ziua de 15 iunie doctorul Ştefan Panteli medicul-şef al oraşului Brăila. — D-na dr. Tănăseanu a fost confirmat - -.1-vizor mecat la spitalul de boi contagioase din Tg. Jiu. — D-na N. N. Antonescu a fost detaşat la Hoceni (Fălciu). — D-nu dr. C. A. Ionescu a fost însărcinat cu serviciul medical la Moineşti. — Subchirurgul Stelian Andreescu a fost repus în funcţie la spitalul din Călăraşi. — Agenţii sanitari George I. Popescu şi A. Gheorghiu au fost numiţi în posturile vacante din judeţul Vâlcea. — Subchirurgul St Ionescu a fost numit la spitalul din Cocioc (Ilfov). Primim la redacţie ziarul „România Nouă“ de la Chişinău, apărut iarăşi în slova românească. Salutând energia şi stăruinţa cu care vrednicii conducători ai acestui ziar au reuşit să învingă dificultăţile ce li se ridicau în cale, le urăm şi pentru viitor acelaşi succes în lupta patriotică pe care o duc. Serviciile imense pe care ziarul „România Nouă“ Ie-a adus unităţii naţionale în cele mai grele împrejurări, este chezăşia cea mai bună că şi în viitor conducătorii acestui ziar vor aduce aceleaşi servicii cauzei mari pentru care luptă. „Gazeta Bucureştilor“ publică următoarea informaţie : „La serbarea din Parcul Cişmigiului în folosul ■ subscripţiei Ludendorf (pentru invalizii germani N. R.) participă şi teatru! Trianon, organizând o serată în Grădina Astoria*. CARAGHIOSLÂCURI. — „Gazeta Bucureştilor" scrie : „Leeta brătienistă de la Iaşi începe să fie sbuciumată şi de intrigi de familie. Astfel, dela un timp o ură înverşunată s’a pornit de la coteria din jurul d-lui I. G. Duca împotriva atotputerniciei d-lui Georgel Mârzescu“. Halucinaţiile ziarului comandaturei face progrese... Comitetul Asociaţiunei generale a medicilor din ţară s’a constituit după cum urmează: D-nii doctori M. Mitinescu, preşedinte; Al. Costiniu, P. Floru şi Pitulescu vice-preşedinţi; I. Jianu secretar general; N. Drugescu casier; C. Alexandrescu bibliotecar ; Smadu, d-na Casiano şi Petrescu secretari de şedinţă. Comitetul de redacţie a „Buletinului Asociaţiei medicilor“: d-nii prof. dr. V. Sion, dr. M. Turbure, dr. G. Martinescu şi dr. Cădere. Duminică 10 iunie, orele 6.30 iară va avea loc la Cercul didactic în cinstea membrilor corpului didactic din ţară refugiaţi în Iaşi o audinţă muzicală dată de următorii artişti C. Nottara junior Alfred Alexandrescu Th. Popovici Gh. Ionescu. Membrii„Asociaţiei generale a Presei Române“ sunt convocaţi la adunare generală pe Duminică 10 a. c. la orele 10 dimineaţă în localul publicului. Mult îndureraţii fraţi : Medic Lt. Colonel Dr. Pârvulescu, Căpitan Niculae Pârvulescu şi Locot. Leonte Pârvulescu, aduc prinosul lor de recunoştinţă şi mulţumirile lor bunilor camarazi D-nii Colonel Neicu, Maior Aricescu Căptan Constantinescu, Căpitan Generl, Subit, rezervă,Teodorescu Teodor, Sub-bt. rez Osiceanu Locot, Turturescu, Sublt Ionescu şi tuturor acelor nobili camarazi de suferinţă care au alinat ultimile clipe ale vieţei neuitatului şi scumpului lor frate IOAN PÂRVULESCU fost magstrat în Turtucaia, mort în captivitate pentru patrie în lagărul Sliven-Bulgaria. CORPUL GRĂNICERILOR Regimentul 2 Grăniceri publicaţiune Regimente 2 Grăniceri avînd rămaşi nedistribuiţi un număr de 250 cai. Se aduce la cunoştinţa generală că în conformitate cu instrucţiunile Minsteriale No. 455 din 5 I918, In ziua de 14 Iunie 1918 şi următoarele ora 9 va avea loc în comuna Lunca Banului, judeţul Fălciu, reşedinţa regimentului distribuirea acestor cai, pentru mamă în schimbul întreţinerii lor. Amatorii vor avea o cerere însoptă da un bilet de identitate liberat de autoritatea comunală (pentru sate) sau poliţienească (pentru oraşe) în care să se arăte identitatea persoanei, numărul cailor de care are nevoie și pe care li poate hrăni. No. 2633 1918 Iunie 6 200 lei recompensă a celui ce-mi va spune, unde se află automobilul meu „Ford“ cu motorul No. 202.896, ce a funcţionat la o formaţiune militară dir Huşi, chiar anul acesta. Doctor. Bejan Ste. Cuza-Vodă 45, Iaşi M!”5 CAnT. Dimarfiotii oferite Societatea „Ocrotirea Orfanilor de război : Colonel Ştefan Holbau ei 100, D-l Teodosie Motăş lei 100, Corp 4 de armată Serviciul Intend. P. S. Iei 1270 50 (colectă), Comandantul militar al judeţului Iaşi lei 203 20, D-l N. Atanasiu-Kişinau lei 1000, Ofiţerii depositului de remontă Armata la lei 505,05, D-l General Alexandrescu lei 684, D-l lut. Colonel Minovici lei 343 60, Manutanţa Centrală lei 40015, D-na Gaeral Porticari lei 779 (colectă), idem Iei 500 (colectă), Divizionul col. de numiţi lei 720, „D-l Doctor Vignal Iei 500, D-l Jean Praja le 50 (cotizaţie) D-na Colonel Ciuvica ruble 500, Jean Al. Simionescu lei 1508 50 (colectă), Regiunea de internare a streinilor Huşi lei 657 25, D-ra losipovici lei 40, D-l George Enescu, rezultatul unui concert lei 6526 35, D-l General Vercescu lei 20, D-ra Ioana Prodan lei 20, Circul Apol on lei £17, Regimentul 6 Vânători lei 100 45 (colectă) D-na Maria Breviman lei 517.70, D-na Cornel Ciovica 2000 col. Societ. Conduct. de lucrări publice lei 1000 (colecta), D-l I. Petrovici Director gen. al Teatrelor lei 23.204 3Q, D l Inginer Hălăceanu lei 100, D 1 Dr. Dragu lei 725 (colectă), Arhereul Vartolomeu Bacaonul iei TOO, Com. de al. ai Ort Prisăcani lei 150, Preot. Eu. Gh. Ionescu lei 274. 50, D l Profesor Nanu Muscel lei 50, D-na Aspazia Răşcanu lei 100, D-na General Cotescu, rezultatul unor reprezentaţii de cinematograf Iei. 16.940, D-l Căpitan Mateescu Al. 1856 (colectă). Somând Corpului 4 de armată lei 4079.65 (colectă) D 1, Maior veterinar, Piepteanu lei 30, D-nii subofițeri ai Manutanţei Centrale lei 320. (va urma) „Gazetă Bucureştilor"* anunţi d .seceta continui In Muntenia. Ovăîul este compromis, deasemenea orzul ; porumbul se menţine, dease- ULepea fasolea şi floarea soat^ui*. Tânăr 28 ani energic, bun organizator şi adm'nistrator, versat In orice afaceri cospericale, cunoscînd limba franceză, germană, engleză, dactilografia, contabilitatea, posedînd şi cunoştinţi technice, — garanţie ’ morală şi materială — caută post fcered«» Moldova sau Basarabia, de prezinţă la ţară. A se adresa la dl. Carol R. Miseki, str. Soaola No. 25, Iaşi. De vânzare fie în stradela Albă No. 2 între orele 10—12 a. m. Doctor Q. Marinescu Boale nervoase şi mintale Consult 3—5 p. m. IAŞI—Strada I. C. Brătianu No. 181 + Adânc îndureraţii: Maria şi Gh. Pârvulescu părinţi, Medic Lt. colonelPârvulescu cu familia, Petre Pârvulescu, Margareta Pârvulescu, Căpitan N. Pârvulescu, Locot. Leonte Pârvulescu fraţi şi soră, anunţă rudelor, prietenilor şi cunoscuţilor încetarea din viaţă a scumpului şi neuitatului lor fiu şi frate. Ioan Gh. Pârvulescu Magistrat în Turtucaia mort în captivitate în lagărul Sliven din Bulgaria, în ziua de 27 Mai 1917. nass REFOUS-aJ POLITIC Fartamfintul CAMERA, — Şedinţa de astăzi 8 Iunie —Presedează d-l Meisner. Pe banca ministerială d-na Marghilomfen C.’C. Ario,- Mitifinu, Hârjău, Feulescu şi Ghira Comărseşti, Gr. Cantacuzino şi Goraflid. D-l lonescu cere ministerului de lucră public mai multe acte pentru a anunţa o inerpelare. D-l I. Antoniu (Piatra) cere guvernului să intervină pentru ajutorarea populaţiei dobrogene, şi între cari se află şi veterani noştri de la 1877 stabiliţi da mult în dobrogea. Citeşte un memoriu al dobrogenilor „pentru ajutorarea şi despăgubirea dobrogenilor. D Eliat cere guvernului să înlesnească populaţiunea din Brăila în ce priveşte alimentarea şi achitarea diferenţelor de salariu cuvenite funcţionarilor. Cere un tablou al medicilor şi farmaciştilor militarizaţi rămaşi acolo, şi „dintre cari unii au primit astăzi demnităţi . De ministru cere numele lor. D-l Cantuniari spune că în timpul evaicuăril» din Craiova ,au evadat puşcăriaşi, care ,,au fost reîntregeaţi ‘ în puşcărie de autorităţile germane. Cere ministerului de interne să verifice situcţiunea fianciară a comunei Craiovei și restabilirea respunderei.In urmă cere guvernului un tablou de numele tuturor acelora cari vor fi puși pe tabloul de amnistie-D-l Cristorescu cere ministrului de război ca întregul mateterial ce va resuna din barăcele ce se vor desface, să fie trimis în teritorul ocupat. Cere în urmă ministrului de război mai multe acte şi intreabă pe ministerul de justiţie In ce stare se află afacerea FiieiH. D-na I. Teodorescu cere d-lui ministru de industrie şi comerţ de soarta mărfurilor rămase de la ruşi, mărfuri „pe cari să treacă Germania nu ştiu prin ce mijloace le-a cumpărat, o parte, direct de la ruşi“ cere d-lui ministru să evalueze depozitele de mărfuri rămase de la ruşi, din Iaşi, Socola, Roman, etc. şi cere ca să se ia măsuri ca mărfurile rămase să fie păzite. Ministrul de Industrie spune că aceste mărimi nu au fost la industrie. Ministrul de Război spune cu guvernul n a vândut mărfuri, şi că averea privată a societăţei Crucea roşie a fost vândută în ţară, după un tarif stabilit de Ministerul de război. Arată modul cum ministerul de răsboi administrează marile depozite ruseşti. D-nu Văpărescu roagă guvernul să se instituie comisiunele care să evalueze pagubele suferite de populaţiunea rurală de la Oituz, şi a localităţilor din jurul acestor părţi, înainte de fixarea nouilor hotare. Cere să se dea cereale acestei populaţii. Cere să se înlesnească populaţiei rurale din Bacău să poată face schimb de mărfuri, şi roagă ministerul de domenii să-i dea un tablou al agriculturei din Bacău pentru a desvolta o interpelare. D-na Mânăstireanu întreabă pe d-na ministru de externe, dacă actele noastre diplomatice în timpul neutralităţei se mai găsesc sau nu la ministerul de externe. Relevă că în judeţele de la frontieră se practică exportul şi furtul de vite, întrucât vitele se plăteau între 10—15000 lei perechea. Citează cazuri din Botoşani unde vitele au fost furate şi trecute în Bucovina. Cere măsuri întinse pentru paza frontierei. Ioau Păunescu cere tabloul periatik3»tfeet trişi%laud»iuni în timpul , recim şi unele ’acerea Filgttî. D-na C. Negruzzi cere să i se puie la dispoziţie noul anuar al armatei, în vederea unei interpelări. Dl Trancu-laşi intreaba pe primu ministru dacă ştie că şi d-sa a fost acuzat prin «Evenimentul“ sub semnaura d lui P. Ionescu că a figurat în dosarul Gintieri Cere ca sa se puie indată la dispozîia Camerei acest dosar şi arată că cenzura a împiedicat ziarul „Tribuna“. D-nu Marghiloman spune că a avut cunoştinţa de această chestiune şi roagă Camera să fixeze cu prevedere desvoltarea acestei interpelări. :legiunii european .ncu privire laa SENATUL Şedinţa de la 7 iunie 1918 Şedinţa se deschide la ora 4.20 sub preşedinţia d-lui D. Dobrescu. Se validează alegerea d-lui doctor Riegler la colegiul universitar din Iaşi. , Dl. dr. D. Mculescu citeşte o petiţie a funcţionarilor telegrafo-poştali din teritoriul ocupat cari se pling că nu s’a ţinut seama de dânşii la avansări. Dl. prim-miiistru a promis că va ţine seamă de plângerea lor, dl. director al poştelor însă nu vrea să le satisfacă dorinţa. Interpelează pe d. ministru de război asupra unor fapte imputate d-lui general Petala şi întreabă dacă un asemenea general poate sta în fruntea corpului 4 de armată. Dl. D. Secelsanu spune că toate uneltele agricole luate de armată de la agricultori se vînd speculanţilor în foc să fie redate agricultorilor. Nu mai departe de ceiteri am întîlnit două camioane cu saci vîndute unui oare, care Leibovici. Dl. Virgil Budescu depune o petiţîe a pensionarilor cari se plîng că li s’au făcut reţineri de 40 la sută, ceea ce este nedrept. Roagă să li sa restitue aceste reţineri, precum şi salariul pe Martie şi Aprilie 1917 care nu li s’a dat. Dl. dr. Gerota roagă să i se puie la dispoziţie dosarul d-lui inginer Nazarie, precum şi acela a) di-iu. Leontopol, actualmente deputaţi, acuzaţi că au dezertat din armată şi că sunt daţi în faţa instanţelor judiciare militare. De asemenea roagi, să i se puie la dispoziţia orice dosar al vreunui, parlamentar trimis în faţa acestor instanţe. Aceasta pentru a putea studia actele şi face interpelările cuvenite. P. A. Marghiloman. Chiar azi am cerut un tablou de toţi aceia daţi în faţa curţei marţiale şi-l voi pune la,dispoziţia dv. (Aplauze). Dl. general Carcaleţeanu propuia ca toate chestiunile privitoare la pîrlămentarii cari au figurat înaintea unei instanţe judiciare să fie lăsate la urmă. DL . Comăneanu protestează că Banca Naţională refuză a preschimbi bancnotele emise de Banca Generală din Bucureşti. Dl. Miclescu raspunzînd la propunerea d-lui general Carcaleţeanu spune că nici un senator nu poate renunţa la dreptul său de a interpela. Fiecare senator are drept să ceară orice dosar şi să-l studieze amănunţit ca apoi să-şi poată da perfect seama de starea lucrurilor şi să poată adresa interpelări în cunoştinţă de cauză. Cred că însăşi banca ministerială va fi mulţumită de un asemenea studiu serios. Se declară şedinţă secretă pentru ca d. Iacob Iegruzzi, raportor, să citească proiectul de ăspuns la Mesajul Tronului. AVIS Se aduce ln cunoştinţa generală că averea societăţei anonime pentru exploatare de păduri şi ferestrae cu Vapori mai înainte P. et C. Goetz et C-uia, fiind scoasă de sub administraţia Justiţiei, toată averea şi întrega conducere a acestei societăţi a trecut iarăşi sub vechea administraţie. Societatea îşi reia activitatea din trecut atât la sediul său din Bucureşti Aleea Crimen Sylva No. 3 cit şi la Direcţiunea de exploatare din Nehoiu (Buzău), Direcţiunea de exploatare din Galaţi, şi la celelate Administraţii din Comăreşti (Bacău), Tg. Ocna, Piatra N. şi Tarcán (Neamţ). Societate anonime' pentru expiortac.» de păduri şi ferestrae cu vapori, mai ip •'into P. & C. Gostz & O. Alphonse Dall orse, Ignatz Heller — Serviciul special al ziarului «Mişcarea» — Lupte înverşunate pe frontul italian — COMUNICAT ITALIAN - COLTANO 7 Iunie. — In noaptea de 17—ÎR și toti capul z H de eri de tet platoul Asiago, la Montok) inamicul nu a mii atacat. Am respins atacurile lui în legumea Grappa și Monteio. Trupele italiene prin atacuri necontenite au rectificat, frontul la sud de calea ferată Montebelmna; artileria noastră a bombardat fără încetare masele trupel dr inamice de pe linia de bătaie. Dimineaţa a fost calmă pe frontul Piave; după amiază însă bătălia s’a deslănţuit foarte furoasă ; noilor încercări inamice de a trece pe malul drept al Sbandeena Candela, au fost toate respinse. Cu aceiaşi intensitate pe un front mai vast, lupta s’a desfăşurat în sectorul Fosalata la sud est de Melo, nord de Capo-Silte. Inamicul împins aci de trupele noastre se apără cu îndrjire şi fiecare deget de teren a fost teatrul unei lupte aprige. Lupta continuaJndrrjita şi inamicul pentru a a menţine unele din micile avantaje câştigate nu dă atenţie pierderilor sângeroase, pricinuite. Prizonierii capturaţi de la începutul bătăliei la număr de 9011 , multe tunuri și mai multe mitraliere. Numărul aparatelor inamice doborite este de 50. Luptele de pe frontul apusesc — Comunicat Francez — PARIS 7 Iunie. -- Nici un eveniment important de semnalat în cursul zilei de 18. Cu tot timpul fridos escadrile franceze au doborât sau au fost scoase din luptă 6 avioane germane și au incendiat un balon captiv.