Mişcarea, septembrie 1919 (Anul 13, nr. 178-200)

1919-09-12 / nr. 187

INFORMAŢII — La întrebarea făcută de d. N. Maxim, prefect de poliţie, a răspuns Ministerul de Comerţ şi Industrie, arătând că în principiu beneficiul de 30 la sută asupra facturei originale, urmează a fi distribuit deopotrivă între angrosişti şi detailişti. Totuşi Comisia de judecată va hotăra atunci când se va prezintă cazul, aşa cum va aprecia că este mai just. — D-nii proprietari, sau arendaşi de moşii sau vii pot găsi peşte sarat în orice cantităţi la Pescăriile Statului, pentru hrana oamenilor. Vânzarea se face cu preţurile oficiale. — Guvernul a aprobat executarea lucrărilor de reparaţiune la clădirea palatului Universităţii din Iaşi în valoare de 222.000. Familiile V. G. Morţun şi Matei Sasu aduc la cunoştinţa rudelor şi prietenilor că Sâmbătă 13 Septembrie a. c. se va oficia la moşia Broşteni, jud. Roman un parastas pentru pomenirea sufletului lui MIŞCAREA V. Gh. Morţun — La serviciul religios de om la biserica Sf. Spiridon, s’a pomenit de moartea P. S. S. Episcopului Antim, fost egumen alacestei biserici. — Mâine fiind hramul bisericei Sf. loan din strada Mârzescu, se va oficia un serviciu religios la care vor participa şi numeroşi clerici. — „Monitorul Oficial“ publică legea de reformă agrară pentru Bucovina. — Europia Sf. Spiridon din Iaşi a fost autorizată să scoată în vânzare ,prin licitaţie publică, conacul, atenansele şi locul împrejmuitor ce i-a mai rămas pe moşia Petica-Ţarina-Mare, care a fost expropiată. — Soldatul Cocea care a săvârşit crimele din Căueşti (Vaslui) a fost prins în pădurea de la Grajduri, din acel judeţ. — Sub titlul „Zece ani de activitate“ d. A. Magder directorul şcoalei primare israelito-română din Podul Iloae a tipărit în broşură raportul adresat „Asociaţiei Corpului Didactic Israelito-Român“ cu privire la şcoala pe care o conduce cu atâta compentenţă. — A apărut „Ideia Europeană“ No. 12 cu articole politice, sociale, culturale şi literare. — „Curierul Judiciar“ No. 9—10. — „Încercări şi Studii“ de I. Brucăr. — Deschiderea noului an judiciar se va face Luni 2 Septembrie a. c. st. v. — O lucrare de valoare şi a cărui importanţă o arată însuşi titlul, este acela a d-lui locot.-colonel Antonescu, care tratează despre: Românii, origina, trecutul, sacrificiile şi drepturile lor. Lucrarea însoţită de 4 hărţi, se află de vânzare la toate librăriile. — Compania lirică din Bucureşti Avram Nicolau, va juca în sala Teatrului Naţional un ciclu de 25 reprezentaţii. Va începe joi, 25 Septembre cu Opera comică: DOINA JUANIŢA. Biletele la Agenţia Maximovici. — Eun, fiind ziua onomastică a I. P. S. S. Mitropolitului Pimen, un Te-Deum s’a oficiat la Mitropolie de către P. S. S. Arhiereul Gurie, încunjurat de clerul bisericei. Preoţii au expediat azi o telegramă de felicitare I. P. S. S. Mitropolitului. De eri au început examenele de admitere la liceul militar. Comisia e presidată de d. colonel Guran. — Bomboanele au ajuns la Bucureşti — la cofetăriile de pe Calea Victoriei cu 10 lei kg.,— preţ stabilit de „Liga Consumatorilor“ şi admis de cofetari. La Iaşi cofetarii vând bomboanele cu 50—600 lei kg. şi de o calitate mult mai proastă,— aceasta datorită numai publicului care plăteşte.... — Eri, la orele 3 şi jumătate, în dreptul Statuei lui Miron Costin, tânăra Sifre Iţic, sărind din trăsură, şi-a fracturat un picior şi s’a contuzionat grav. A fost transportată la spitalul central. •— Eri, în strada Nicolina s’au constatat 2 cazuri de variolă şi un caz de tifos exantematic. Bolnavii au fost internaţi în spitalul de izolare. — Mâine soseşte o nouă cantitate de 3000 kgr. peşte’ proaspăt care se va vinde cu preţul oficial, în toate pieţele publice. — Comisiunea care se ocupă cu revizuirea tarifelor de consumaţiune la birturi şi localuri publice, îşi va încheia azi lucrarea. Există probabilitatea unei simţitoare ridicare de preţuri. „ Azi a apărut noua ordonanţă a Prefecturei de poliţie, cu privire la circulaţia automobilelor şi autocamioanelor, cărora toţi posesorii ’ sunt datori a se supune. Toţi Eşenii şi-au dat întâlnire pentru JOI 11 Septembrie la Terasa Mircea ca să vază „PoRuMbiţA“ revistă în două acte de UZ cu Lascu, soţi Casian, Balerina Munioz şi Maestrul de dans Aschenazi. SSSDIHTA COMISIEI INTERIMARE — In cheslia pâinei — Este o campanie de presă, ce tinde la înfometarea populaţiei, zice d-l C. Crupenschi. Membrii comisiei interimare s’au întrunit aseară în sesiune ordinară, sub preşedinţia d-lui C. Crupenschi, preşedintele comisiei interimare. Sunt prezenţi d-nii Climescu, Manciu, d-na Gavrilescu, V. I. Radu, Stoian, Zdrobici, Palade, Părintele Iordăchescu, Teodoru, Săteanu, Otin şi Funiac. Înainte de a se intra în ordinea de zi, d-l V. I. Radu zice că socoteşte de datoria sa, de a pune oarecare întrebări la care aşteaptă explicaţiunile d-lui Crupenschi, întreabă care e motivul pentru care nu s’a întrunit membrii comisiei interimare şi roagă a se da lămuriri cum stă chestia cu aprovizionarea oraşului cu pâine, despre care s’a vorbit atâta. D-1 C. Săteanu roagă pe preşedintele comisiei interimare, de a bine-voi a expune membrilor comisiei interimare stadiul, în care se găsesc chestiunile următoare : 1) Cum stăm cu restaurarea localurilor şi a mobilierului şcolar şi dacă şcoalele se vor putea redeschide la 14 aniniei. 2) In ce stadiu s’a ajuns cu repararea străzilor şi dacă această reparare, se va putea face încă în campania aceasta. 3) Care e situaţia d-lui inginer Welt, directorul serviciului apelor, care e hotărât să părăsească Comuna. 4) Ce a rămas cu intervenţia făcută la Ministerul de Interne pentru a se aproba comunei majorarea taxelor maximale. 5) Ce este cu chestia peştelui, care după cunoştinţa noastră, e o chestie de demult soluţio’nată, dar care a fost adusă din nou în’discuţie prin ziare. 6) Dacă măsurile luate în chestia fabricărei pâinei sunt definitive, sau sunt măsuri ce pot fi modificate şi dacă s’a asigurat stocul de grâu necesar. In treacăt d-l Săteanu crede a şti, că pâinea din Iaşi e superioară celei din alte localităţi. Explicaţiile d-lui Crupenschi D-1 Crupenschi dă în primul rând oarecare explicaţiuni, cu privire la convocarea comisiei interimare. Membrii comisiei interimare se întrunesc în seziune ordinară, cum e acea de acuma, pentru care nu trebuesc alte formalităţi, şi în şedinţe extraordinare, pentru care se cere aprobarea ministerului de interne ceea ce durează. Face apoi istoricul celor petrecute în chestia pâinei. ■ „Să se ştie— spune d-l Crupenschi— că n’am încheiat nici un fel de convenţie, nici un contract, nici verbal şi nici scris, cu nici o moară. Aminvitat toate morile de a se aproviziona şi de a măcina, şi dovada este că şi Moara laşului, la care d-l Lascar Antoniu e vicepreşedinte, a măcinat 11 vagoane, şi vinde făina în condiţiunile stabilite prin ordonanţă. Unica mea grijă este de a face totul pentru ca Iaşul să aibă un stoc de grâu, şi ca populaţia să fieaprovizionată ca făină pentru orice eventualitate, la care te poţi aştepta în împrejurările grele de azi. Atacurile personale ce mi se adresează, mă lasă rece, căci o viaţă de cinste nu poate fi întunecată, dar teama ce am este, că în dosul acestei campanii, sau ca urmare a ei, se urmăreşte pur şi simplu înfometarea populaţiei. La aşa ceva nu mă pot preta, eu mi-am făcut datoria şi am cunoştinţa împăcată. Pentru viitor negreşit călucrurile pot aduce o modificare, şi de îndată ce stocul de grâu va fi destul de mare, morarii lucrând cu toţii, se va putea aduce şi o micşorare de preţ. D-l V. I. Radu, făcându-se ecoul tuturora, se declară mulţumit de explicaţiunile date de preşedintele comisiei interimare. Chestia peştelui.—In chestiunea peştelui d. C. Crupenschi arată că adresa publicată prin ziare este veche, de vre-o 5 luni, şi că d-sa a răspuns la timp arătând d-lui ministru d-lui,). ministru al domeniilor că nu a acceptat propunerea Direcţiei Pescăriilor de a fixa preţ maximal câtă vreme direcţiunea nu trimitea la Iaşi decât 40 grame de peşte pe lună pentru fiecare locuitor. De aceia d-sa n’a fixat preţ maximal pe peştele particular fiindcă nu înţelegea a împuţina şi mai mult acest aliment în criza de alimente în care ne aflam acum 4—5 luni. Acum în urmă Direcţia Pescăriilor a început a trimite din când în când peşte în cantităţi mai mari, astfel că s’au fixat preţurile oficiale şi pe peştele particularilor. De altfel d. Crupenschi în răspunsul ce l’a trimis la timp d-lui ministru al domeniilor a arătat că adresa trimisă primăriei trebuia să fi fost semnată prin surprindere, întrucât conţinutul ei nu corespundea de loc cu realitate faptelor. ’Restaurarea şcoalelor—In chestia restaurărei localurilor şcolare, d. Crupenschi arată, că în marginea sumelor votate, s’a făcut repararea localurilor de şcoli, date în antrepriză unor organizaţiuni de meseriaşi. Prin licitaţie, s’a obţinut şi un preţ mai favorabil pentru mobilier, aşa că am realizat şi în această privinţă o îmbunătăţire a’situaţiei. D. Manciu adaugă, că toate localurile sunt restaurate că şcoalele se vor redeschide. ’ I Străzile.—In chestia reparărei străzilor, d. Crupenschi arată că aceasta depinde de împrejurări. Statul ne-a acordat avansul dorit şi la Banca Naţională avem depusă suma de un milion. Am comandat piatră de granit şi după indecis dicaţiile d-lui Scutaru, am decis ca granitul să fie-' îndreptat spre1! Galaţi. Dar antreprenorii încă nu ne-au furnizat piatra comandată. Am căutat de asemenea să obţinem beton din Bucureşti pentru restaurarea stradelor asfaltate, dar d. inginer Welt ne comunică, că acel material nu e decât un surogat, de care nu ne putem folosi. Am luat de altfel toate măsurile, în marginea posibilităţei, şi de îndată ce nu va sosi materialul, vom începe lucrul. Consiliul ia act cu mulţumire de aceste explicaţiuni, rămânând ca în şedinţa de astăzi, preşedintele comisiunei interimare, să răspundă la celelalte întrebări puse de d. C. Săteanu. Diferite chestiuni.—Se intră în ordinea zilei. Este cererea societăţei industriilor române, de a se evalua şi a se preţelui în scop de vânzare, a terenului închiriat de această societate pe timp de 30 ani, şi pe care a înfiinţat o fabrică de tăbăcărie. Se dă cetire cererei parlagiilor de la abator, de a li se acorda un spor de salar. După discuţie salarul parlagiilor se urcă la 300 lei pe lună şi al ajutoarelor la 200 lei. O dată cu aceasta, comisia interimară sporeşte taxele ce se percep la abator pentru jupuirea şi internarea vitelor în abator. După propunerea d-lui Manciu, comisia interimară sporeşte şi salarul servitorilor abatorului, la câte 300 lei pe lună. Şedinţa se ridică la orele 8.30 seara. Rep. LICEUL „MIHAIL KOGĂLNICEANU“ Un număr de profesori din Iaşi s-au asociat pentru a deschide un liceu de băeţi şi unul de fete, amândouă complecte cu lecţiuni de piano, vioară, pretiu şi limbi străine şi o şcoală primară. Cursurile de băeţi şi fete se fac separat, cursurile încep la 1 Octombre a. c., în spaţiosul local din strada Carol 23 (Palătul Siutza). Inscuitiiie se primesc de pe acum în strada Lăpuşneanu nri 2, la d. Tutus Patriciu, în fiecare zi de la 9 —12 a. m. şi de la 3 — 6 p. m. Profesorii asocaţi ai acestui institut, care se numeşte Liceu „Mihail Kogălniceanu“, sunt: I. Simionescu, profesor universitar şi membru al Academei Române. Alex. Băleanu, profesor de Istorie şi Drept la liceul naţional şi la gimnazul „Şoian-cel-Mare“. Const. Botez, Profesor de limba română la liceul naţional. D. M. Cădere, profesor de Şiiinţi fizico clmnice la Şcoala Normală. Gh. Finţescu, profesor de Ştiinţi naturale la liceul naţional Iorgu Iordan, profesor de limba germană la seminnarul „Veniamin“. Titus Patriciu, profesor de matematici la şcoala comercială. V. Petrovanu, profesir de istorie la Şcoala noamală. I. Prussa, profesor de limba franceză la liceul internat şi la liceul murtar. V. Rich, profesor de geografie , şcoala normală. Directori: C. Botez şi T. Patriciu. Prospecte cu condţumne de înscriere se pot cere de la d. Titus Patriciu, str. Lăpuşneanu n 2. — Saloanele Soc. de Gimnastică Sport şi muzică. Sâmbătă 13 Sep. st. nou 1919 va avea loc un MARE BAL muscat şi nemascat costumat şi necostumat fiecare după plăcere. Organizat de un Comitet în scop de Binefacere, MUZICA MILITARĂ a Regi. 13 Ştefan cel Mare va distra publicul cu ariile cele mai plăcute de dans. UN BUFET bine asortat cu mâncăruri şi Băuturi, la dispoziţia publicului. BILETELE de vânzare la Socec, iar în seara Balului la CASĂ. m 1 %mm ■-Grădina şi Sala CINEMA SIDOLI. Astăzi la matineul de la ora 3 şi 5 juni, precum şi seara la ora 9 NOU ’ NOU Montare nemaivăzutĂ DISTRUGEREA CARTAGINEI Mare dramă istorică în 4 mari acte Unde se desfăşoară marile lupte ale Cartaginezilor cu Romanii Masacrarea Marinarilor şi a Comandantului lor. Luptele navale ale flotei Romane și cele Cartaginere, Distrugerea Cartaginiei și Roma eliberată. Călătorii interesante precum și o irezistibilă COMEDIE. CONVALESCENŢA FRIGURI ANEM SLĂBICIUNE - CACHEXIL Aprobat de Academia de Medicină din Paris VIN TONIC — FEBRIHIG — DIGESTIV Titrat şi dozat exact. — Cuprinde toate principiile folositoare ale quinquinei (3 gr. d3 principii tonice şi 1 gr. 50 de alcaloide la litru) DOZA. — Un păhărel de lichior înainte sau după fiecare masă. La toate farmaciile —Casa L. FRERE, E. VAILLAND & C-ie 19, rue Jakob, PARIS Depou pentru vânzare En-gros la reprezentantul J. Dilian, București, str. Pitar Moșu îă—2 mmMAmS 111 LVf fl Wj C aj 8 M & i — Cinema ELISABETA. Astăzi la matineu şi seara. Nou Absolut Nou Titluri Româneşti. — L OL IT A — Grandioasă dramă modernă în 5 acte In rolul titular apare d-na Bianca Stagno Belfincioni o fascinatoare stea a scenei italiane. Progrmul mai cuprinde cel mai nou jurnal de actualităţi cu ştiri însufleţite din lumea întreagă Mercuri seara simpaticul şi incomparabilul L A M P O, regele transformiştilor. La Terasa Cinema Oriei. „Principele Mircea“ Mercuri 10 Sept. ultima reprezentaţie „PALAVRA“ de Duduia Grădinăriţă. Cu începere de JOI 11 Sept. Premiera revistei „PORUMBIŢA“ -Grădina şi Sala CINEMA MODERN. Astăzi la matineu şi seara Program nou cuprizând celebrul film : ctMBaaa»^gUi»aigia.'vr.ff«^v^.'gjqjciTOaTOngK33WE«gua-fii ZONA MORTEÎ in root cei mai mari artişti francezi lumne principale. In acelaşi program : Parcul naţional din Yellowstore (America) şi Aventura o minunată comedie. Criza politică din Ungaria Declaraţiile lui Frantz Heinrich Lyon (din Budapesta).—Ministrul de comerţ Frantz Heinrich care a fost însărcinat a constitui noul guvern, a comunicat Sâmbătă că nu poate da urmare încrederei care i-a fost acordată. Din momentul când a întreprins formarea unui cabinet, opinia publică a lucit tot mai mult pozițiunea în favoarea guvernului actual. De aceia consideră ca exclusă posibilitatea de a reuşi în întreprinderea sa. ss dus asaraes» Tittoni la Roma Lyon.— Este probabil că Tittoni va pleca la Roma în cursul acestei săptămâni, după ce Austria va fi acceptat tratatul. Alipirea Ungariei de vest —Declaraţii îe lui Renner— Nauen.—O deputaţiune a germanilor de vest a exprimat Cancelarului Renner mulţumirea pentru opera lui privitoare la alipirea Ungariei de vest la Austro-Genania. Renner a declarat că Ungaria de vest va trece ca popor liber în rândul statelor democratice. Complot monarchist ? NAUEN.—Ziarele din Fraga dau ştiri asupra unui pretins complot Monarchist. S’a hotărât arestarea fostului Principe Friderich Sobkowitz fost prinţ Frasenko Sobkowitz secretarul ministrului pentru apărarea ţarei precum şi a doi amploianţi din acest minister, ’Căpitanul de cavalerie Austriac Micka şi alţii. Poliţia a declarat că este pe urma unei Conjuraţiuni intense. Remiterea tratatului cu Bula una Lyon. —Tratatul cu Bulgaria va fi remis delegaţiei Bulgariei probabil Mercuri. Comerţ dintre Londra şi Hamburg Byc. Săptămâna aceasta va începe comerţul între Londra şi Hamburg. Steamerul „Weimar“ va părăsi Mercuri docurile Londrei cu materii alimentare, lână şi uleiuri. *** Se comunică din partea Amiralităței că distrugătorul „Verulan“ s-a ciocnit Miercuri de o mină în Baltica, scufudându-se. Au pierit 6 ofițeri şi restul echipagiului tot. C o memo r a rea victo r i e i de la Marna Lyon.—Duminică a avut loc la Meaux o mare ceremonie, comemorând prima victorie de pe Marna. A avut loc un serviciu la catedrală. raidul în seara de 7 Septembre, un portefenilie cu 20 lei, ordin de serviciu, permis pe liniile tramvaiului, chitanţă de bir şi prestaţie, diferite delegaţii şi alte acte importante. Găsitorul e rugat a restitui actele care n’au pentru el nici o valoare, contrar le declar nule. S. Baltazar, Serviciul Apelor, Iași. De'izo'S'vycsi'iCă imobilul din str. Vallachin Palat No. 31, compus din 4 odăi, două antreturi, bucătărie, două magazii, pivniţă pietruite cu două hrube, canal, apă, lumină electrică peste tot, cu ogradă separată, fără nici o datorie, se vinde de bună voie, cu autorizaţia Tribunalului, care în urma raportului depus de expertul său a hotărât începerea vânzărei de la suma de 16.934 lei. Vânzarea şi adjudecarea acestui imobil va avea loc în pretoriul Trib. Iaşi s. 3-a, în ziua de 30 Septembrie s. n. 1919 Marţi oara 12 amiază. BANCA DACIA Str. Ştefan cel Mare No. 8. Primeşte subscripţiuni la noua emisiune de acţiuni în valoare de 20.000.000 (două zeci milioane) ale Băncei de Sconta I ■României din Bucureşti, con- form prospectului publicat în ziare. 25 De închiriat ,accesele din str. Hotin No. 2 bis, sau Curelari No. 7. A se adresa la d-na Ecaterina V Negrutzi proprietară. De vînzare sau înciklism?" Lnobilia din str. Aurora Ulinfe, casă mare cu Teamere, atenanse, grajd, două şuri, cramă cu uneltele viei, pivniţă petruită, beci, fântână cu pompă apă foarte bună şi tot terenul bine împrejmuit cu 2 hectare vie pe rod, livadă cu peste 1000 pruni, loc de arătură şi grădinărie etc. 2017 De închinat Casele di str. Buzdugan No. cu grădină mare în faţa casei, şi cu tot confortul anual necesar unei bune gospodării, cu preţ anual de 6000 lei. A se adresa direct d-lui general Ernest Broşteanu Craiova, sau d-lui sublocat. Constantinescu de la „Liceul Militar“ din Iaşi. 2018 REGIMENTUL 53 INFANTERIE P U B L IC AŢI E . Se publică spre cunoştinţa generală că în ziua de 30 Septembrie 1919 ora 10 dimineaţa se va ţine licitaţie în localul Regimentului 53 Infanterie din Iaşi str. Carol pentru aprovizionarea următoarelor furaje: 200.000 kgr. făn de deal şi 140 kgr. ovăz de bună calitate. Licitaţia se va ţine prin oferte închise depimându-se garanţia prevăzută de legea contabilităţei publice. Furajul va fi predat la depozitul Regimentului din Iaşi, în cel mult 15 zile de la adjudecarea ofertei. Supraoferta, sau oferte posterioare nu vor fi luate în consideraţie. Comandantul Reg. 53 Inf., Lt.-Colonel, Cristodule No. 5692 din 7 Septembrie 1919. Fostul Hotel Europa DE ÎNCHIRIAT de la 26 Octombrie 1919, pentru informsțiuui a se adresa proprietarului I. N. MOTAȘ, Bulevardul Ferdinand No. 9, Iași. 10-10 r