Mişcarea, iunie 1920 (Anul 14, nr. 114-137)

1920-06-25 / nr. 133

2 , ____________M i 3 e a n B â ............. -...- --------- ------------------—--,»»'Mi-i.uinjmnu—n eiiiiFsxmms^i^^^^uwi^S's^aisgiu^iiassiimamacasisaeT^siaf^JffSP^JS^it&ffsaSBeiu Constituirea soc. „Tiparul Românesc“ Prin actul autentificat de tribunalul Ilfov, secţia de notariat, sub No. 10444 din 29 Aprilie 1920 s-a constituit societatea anonimă pe acţiuni „Tiparul Românesc" Prin acelaş act d-nii Const. G. Cociaşu, Alex. N .Ştefănescu, D. D. Bragadiru au adus ca aport social imobilul din str. Sărindar No. 22 şi M. Mile No. 4, precum şi întreg fondul de comerţ al societăţii „Izbânda, cu editura ziarelor „Izbânda" „Avântul“ şi a revistei „Cuvântul Liber". Scopul Societăţei După statutele Societăţei, obiectul ei este următorul : -Art. 4. — Societatea are de scop a sprijini sub toate formele technice şi comerciale, exprimarea şi răspândirea găndirei româneşti. In acest scop : a) Va evita şi susţine ziare cotidiane. b) Va edita şi sprijini în condiţiunile cele mai avantajoase: ziare, reviste şi orice publicaţiuni. c) Va participa la orice organizaţiune economică, technică şi financiară, destinată a ajuta întreprinderile de sub literele a. şi b. d) Va participa la socităţile comerciale similare deja existente sau ce se vor înfiinţa. e) .Va creia, finanţa şi participa la,întreprinderi cari ar înlesni procurarea de resurse în vederea scopului urmărit. x) Va exploata în cont propriu orice întreprindere industrială sau comercială, în legătură cu cele de mai sus. g) Va cumpăra, amenaja sau închiria, imobile, ateliere, mașini, Instalațiuni, etc., în legătură cu obiectul societăţei. h) Va face orice fel de operaţiuni şi va întreprinde orice fel de activitate în legătură cu scopul societăţei. Constituirea Societăţei Iată cum s’a constituit primul consiliu de administraţie al Societăţei : D. Const. G. Cociaşu, preşedintele consiliului de administraţie. D.Alex. N. Ştefănescu, vicepreşedinte. D-nii inginer G. Balş, Sextil Puşcarin profesor universitar, L. Mrszec profesor universitar, D. D. Bragadiru, Ely Bercovitz, Gr. Călinescu, G. Murgoci, membrii în consiliul de administraţie. D. George Plagino, administrator delegat al societăței. D. N. Maxim, director general al Societăței. ÎAŞI.—TIPOGRAFIA «ALBINA» Strada Sinîoici b-1 1 Ultime Informafîuni — Intr’un număr trecut, am întrebat pe cei în drept să răspundă dacă aprovizionarea ce s’a făcut de curînd pentru Comună şi judeţe—cu articole alimentare şi de încălţăminte—cu suma de. aproape 12 milion s’a făcut prin intermediul unei bănci ieşene a necesitat o dobîndă de 120.000 lei, cînd operaţiunea în rulare n’a necesitat decât 2—3 săptămâni. Repetăm această întrebare şi cerem o lămurire publică. — Aflăm cu părere de rău moartea d-nei P. Teodoreanu mama d-lui profesor V. Teodoreanu, înmormântarea are loc mâine joi la ora 4 p. m. la cimitiru Eternitate. Se aduce la Cunoştinţa absolvenţilor liceului naţional din Iaşi, seria 1910, că Duminică 4 Iulie a. c. va avea loc în Iaşi comemorarea a zece ani de la terminarea liceului. Întrunirea va avea loc Duminică orele 10 dimineaţă în amfiteatrul liceului naţional împreună cu foştii profesori. La ora 11 se va oficia un parastas la biserica Banu, pentru acei dintre foştii colegi cari au încetat din viaţă. La ora 12 şi jumătate va avea loc o masă comună cu foştii profesori, după care va urma fotografiarea. După amiază, dacă va fi posibil, se va face o excursiune în jurul Iaşului. Seara, la ora 9—o agapă intimă — numai a foştilor colegi de şcoală. Foştii colegi cari vor să participe la această comemorare, sunt rugaţi să sosească în Iaşi, negreşit, până Duminică dimineaţă 4 iulie a. c. Comitetul — Joi 24 Iulie ora 9 seara va avea loc în sala de Gimnastică Sport şi Muzică, obicinuita şezătoare culturală artistică a „Gărzii Conştiinţei Naţionale“. Pe lângă programul muzical artistic, dl Victor Iartmndi profesor secundar, va ţine o conferinţă vorbind „Despre Perspectivele sociale ale vremi". Intrana liberă. — La prefectura de poliţie va avea loc astăzi tratativele între patronii fabricelor de tăbăcărie din Iaşi şi o delegaţie a lucrătorilor grevişti pentru aplanarea.. grevelor de la aceste fabrici. — Preţurile verdeţurilor s’au scumpit în piaţă pe motiv că ploile ar fi distrus sămănâturile. Astăzi urmează să se semneze contractul între primărie şi societatea de construcţii pentru darea în antrepriză a refacerei străzilor Iaşului. „ Greva sindicaliştilor roşii de la fabrica de tutun din Iaşi a costat 95 mii lei. Sindicatul pretinde astăzi foştilor grevişti un spor de cotizaţii pentru a se acoperi suma cheltuită cu ei. — D. Gh. Scutaru directorul regional al c. f. r. din Iaşi va pleca mâne Chişinău pentru a face instalarea direcţiunei regionale de acolo. — Restabilirea circulaţiei trenurilor Din comunicările sosite direcţiunei regionale a c. f. din Iaşi rezultă că în Moldova ploile au încetat în cele mai multe părţi. Liniile a căror terasamente au avut de suferit au fost reparate astfel că circulaţia trenurilor nu mai este ameninţată. Trenul de Bucureşti a sosit astăzi la Iaşi cu întârziere numai de trei ore. * Se crede că reconstruirea podului de la Râmnic va dura 10 zile,, astfel că de la acea dată se va lua mersul normal al trenurilor. * Trenurile accelerate 1 şi 2 care urmau să fie puse în funcţiune de la Iaşi la Bucureşti, vor circula cu începere de la 25 iunie. Pentru toate celelalte linii mersul trenurilor va fi normal. Pentru Bucureşti toate trenurile vor fi prin, Bărboşi pănă la restabilirea podului de la Râmna. — GREVĂ? — Lucrătorii bărbieri şi frizeri au hotărât să declare grevă şi sa înceteze lucrul, începând din astă seară, dacă patronii nu satisfac doleanţelelor. Ei au înaintat un memoriu, prin care cer participarea la beneficii din lucrul lor cu 50 la sută, respectarea repausului duminical în condiţiile de până acuma. Patronii nu vor să accepte participarea la beneficii, ci consimt la o sporire de salar. ! O delegaţie de patroni se va prezenta azi Prefectului de poliţie, în ceia ce priveşte asigurarea libertăţei muncii, pentru aceia pe cari lucrătorii ar vroi să-i atragă de partea lor. Notăm că în localitate, sunt totuşi patroni, cari mai de mult au introdus în stabiliment participarea lucrătorilor la beneficii. , Consiliul de miniştri a aprobat acordarea unui ajutor de 3 milioane Epitropiei Sf. Spiridon. Cu acest ajutor, epitropia e pusă în posibilitate de a întreţine numeroasele spitale, care altfel erau ameninţate cu închiderea. — In astă seară are loc la cercul didactic o importantă şedinţă. Se va continua discuţia cu privire la unificarea salariilor. — Membrii comisiei interimare, au fost convocaţi în şedinţă extraordinară, pentru Sâmbătă, la ora 5 seara. . D. Mihai Negrutzi, Preşedintele comisiei interimare, va face o expunere a celor obţinute la consiliul de miniştri, cu privire la refacerea Iaşului. „ Aflăm cu multă plăcere că d-l Trayan Ionaşcu licenţiat în drep al facultaţei de drept din Iaşi, a trecut cu mare succes, primul al doctoratului juridic de la Facultatea de drept din Paris. Felicitările noastre distinsului concetăţean. , — Elevii liceului Naţional clasele III şi VII r. m. în baza dispoziţiunei onor. minister, afişate în şcoală la timp, sânt chemaţi a se prezenta la şcoală Joi 24 iunie oarele 10 dimineaţa. — Ultimul termin de înscriere a elevilor liceului Naţional la pelerinajul de la Putna, este Sâmbătă 26 iunie a. c. Vor lua parte şi liceele din Bucovina. — UN RĂSPUNS.— Din partea corespondentului local al ziarului „Izbânda" primim următoarele, cu rugămintea de a le publica : „In numărul de aseară al „Opiniei" d-1 dr. Frühling încearcă să rectifice o atitudine dar nici decum declaraţiile pe cari mi le-a făcut, cu rugămintea expresă de a le utiliza în ziarul bucureştian. La o convorbire pe care am avut-o cu d-1 dr. H. Solomovici în chestiunea „blocului evreiesc“ a asistat şi d. dr. Frühling. După ce am convenit cu d-1 dr. Solonovici în sensul că pot utiliza declaraţiunile ce mi-a făcut, d-1 dr. Frühling a cerut să-i.... anexez şi părerile d-sale în discutata chestiune. Am satisfăcut doleanţa d-lui dr. Frühling citând un mic pasagiu dintr’o conversaţiune care a ţinut aproape o oră—şi în care timp d-1 dr. Frühling a pus chestiunea net: menţinerea blocului evreiesc pentru a înlătura acţiunea anarhică a organizaţiunei condusă de d-1 Ghelerter. D-1 dr. Frühling mi-a dat amănunte şi mi-a citat persoanele din organizaţia socialistă care adună semnături pe o petiţiune îndreptată împotriva „Comunităţii israeliste" din Iaşi, iar a doua zi după ce a sosit „Izbânda" la Iaşi, cu interviewul în cauză, mi-a spus să se teme să nu fie bătut de socialiştii din Iaşi. Ţin să dau aceste lămuriri nu pentru a împiedeca eventuala evoluţie politică— atât de subită!—a d lui doctor Frühling, dar pentru a accentua asupra corectitudinei nule profesionale la care, fireşte trebuie să ţin mai mult decât la toate variatele concepţii politice ale d-lui dr. Frühling !“ — Joi 24 Iunie 1920 era 9 seara fix va avea loc obicinuita şezătoare Artistico-muzicală şi Culturală organizată de „Garda Conştiinţei Naţionale“ din România, în sala de tir a Societăţii de Gimnastică Sport şi Muzic ,str. Şcoalei de Are No. 4. Pe lângă programul de Artistică şi muzică Naţională care va fi foarte bogat. D-l Profesor Victor Iamani va ţine o conferinţă vorbind „Despre Perspectivele Sociale ale Vremei“. Toţi bunii români şi oamenii de ordine sunt rugaţi să ia parte în număr mare, intrarea Liberă. O consfătuire între patroni şi lucrătorii tabacari, a avut loc azi laPrefectura de poliţie, în prezenţa d-lui inspector Ştiubei, delegat din partea Prefectului. Se crede că se va ajunge la o înţelegere pentru aplanarea grevei lucrătorilor tabacari. — Şcoala secundară de fete „Oltea- Doamna" care a luat iniţiativa de a da o producţie şcolară, în matineul de Duminică 27 curent, apelează la toate persoanele oficiale, care au locuri în teatru, după art. 130 din legea teatrului, să renunţe la aceste bilete oficiale, deoarece serbarea este dată în scop de binefacere şcolară. „ In astă seară va avea loc în sala Societăţei de Gimnastică o întrunire a personalului inferior de mişcare de la c. f. r. din Iaşi. Scopul întrunirei este de a discuta starea precară materială a acestui personal şi a se cere o mărire de salarii., D. Scutaru directorul regional va asista şi d-sa la această întrunire. — Stucepţii cari încă n’au iscălit moţiunea ce urmează să se înainteze onor. Senat Universitar, pentru demiterea comitetului Centrului Studenţesc, sunt rugaţi să treacă pa la Universitate în ziua de 23 Iunie între orele 5—7 p. m. — Rapoartele sosite astăzi prefecture! comunică că ploile în judeţul Iaşi, n’au cauzat pagube. Apele Prutului n’au revărsat. Familia Emil Brnul roagă prietenii şi cunoscuţii să asiste la slujba religioasă a împlinirei unui an de la moartea scumpei şi neuitatei lor EMMA care va avea Ioc Joi 24 cu ora 11. iulii, în biserica Talpalari. AVOCAT telefon No. 26 Str. Ştefan ce Mare 4 Emilian 1. Sar cu FOST DIRECTOR AL PREFECTUREI DE POLIŢIE I Ultima oră telegrafică Marile inundaţii din Buzeu In judeţul Buzeu se semnalează mari inundaţii, în’ urma ploilor căzute. Două comuni au fost complect distruse. S’au descoperit 18 morţi. Casele de lemn plutesc’pe apă. # Pagubele sunt enorme. Demisia d-lui Bohăţel D. Bohăţel va demisiona din funcţiunea de subdirector al c. f. r. pentru a fi numit în postul de director la Cluj. C. Cuza şi situaţia guvernului . In unele cercuri politice d. A. C. Cuza a declarat că remanierea făcută a slăbit tăria guvernului d-lui general Averescu. • ..... _A Explozia din gara de nord — Alte amănunte — Explozia de benzină s’a produs în gara de Nord în momentul ple-acărei M. S. Regina. S’a scos până acum cadavrul unei femei oribil mutilată şi grav răniţi. întrevederea dintre d-nii Vaida şi Brătianu O întrevedere cu caracter politic a avut loc între d-nii Vaida şi I. I. C. Brătianu. Condamnarea revoluţionarului Barbu Eftimiu Curtea Marţială a condamnat în contumacie la zece ani muncă silnică, pe revoluţionarul Barbu Eftimiu. ‘ Un protest al d-lui Iuliu Maniu D. Iuliu Maniu va cere în Cameră o declaraţie în care va protesta împotriva ingerinţelor în alegerile din Ardeal. De asemenea d-l Maniu va arăta şi modul în care înţelege a conlucra cu federaţia. Blocul opoziţiei Ţărăniştii ardeleni şi basarabeni împreună cu federaţia au format un bloc al opoziţiei. Legea islazurilor D. Cudalbu ministrul domeniilor a terminat proectul de lege privitor la islazuri. Proectul va fi depus în Parlament. Suprimarea discuţiei la Mesaj — Intervenţia d-lui. Averescu — DS Ceneral Avereser a intervenit pe lângă şefii opoziţiei ca să se suprime discuţia asupra Mesajului. Dl I. I. C. Brătianu va citi o mică declaraţie în numele partidului liberal. Dl N. Iorga a răspuns că nu va consimţi să facă această renunțare. CAMERA Pe banca ministerială d-nii Argetoianu, Goga, Tranen, Grecianu. Presidează părintele Lucaci. D. Dunăreanu socialist, protestează în contra şedinţelor de dimineaţă. Vorbesc pentru d-nii Argetoianu, Bilciurescu, şi contra d-nii Iorga, Bunea ş. c. Industr. Chimico-Farmaceutice Soc. Anonimă, Iaşi CONVOCARE Adunare Gravă extraordinară Domnii acţionari sunt convocaţi pentru ziua de Duminică 4 Iulie ora 40 a. m. în amfiteatrul Facultăţii de Medicină, la ordinea zilei fiind: 1) Modificarea articolelor 3, 4 şi 5 din statute. --2) Mărirea capitalului. Consiliul de Administrație SENATUL Pe banca ministerială d-nii Garoflid, Cudalba, Văleanu, Râşcanu, şi Stârcea. Presidează d-l Macridescu. Se procedează la validări. D-l P. Bujor critică condiţiunile în care s’au făcut alegerile. D-l Alexandrescu răspunde afirmând că „federaţia“ este bolcevistă. Se naşte mare tumult, protestări şi vociferări. După închiderea incidentului generalul Coandă este ales preşedintele Senatului. D-l general Coandă mulţumeşte de la tribună. CINEMA ELISABETA.— Astăzi în matineuri și seara a 2 și ultima serie din TARZAN e cea mai puternică impresionantă și instructivă dramă de aventuri. Superioră părței I-a, această uictimă serie captivează de la primele scene până la splendidul ei deznodământ In curând: „Aventurile unei Regine". GRĂDINA ŞI SALA „CINEMA SI D OL I.— 2 matineuri şi seara ora 9 Marţi 22, Mercuri 23 şi Joi 24 Iunie va rula filmul Soc. Mormintele eroilor : „Războiul Româno-Ungar". Cu începere de Vineri 25 Iunie , „MEA CULPA" cu „Suzanne Grandais“ operă complectă în 8 acte. De vânzare urgent Automobil-Camionetă Ford tip nou, în perfectă stare se vinde str. Trei Erarhi 16 Vita Qlinîta Producători direcţi VlTAJUlUllV albi şi negri. PEPINIERA N. D. Marcociu, comuna Buciumi-Socola jud. Iași, Via V. Manisale. 2011 Cataloage gratis Ecaterina Constantinescu Maseză Strada Calarasi No. 17