Mişcarea, noiembrie 1927 (Anul 21, nr. 247-271)

1927-11-25 / nr. 267

ANUL XXI NO. 267 VINERI 25 NOEMSKIK 1927 Un trăsnit a căzut pe neaşteptate deasupra ţârii româneşti sângerând inima poporului. Ion I. C Brătianu, primul ministru al ţârii, marele sfetnic al Tronului şi al Poporului, bărbatul luminat şi diplomatul de rasă, iubit şi respectat de toată lumea din ţară şi de afară, nu mai este printre noi. O suferinţă uşoară şi rapidă l-a smuls din sufletul ţârii în clipele în care prezenţa sa, înţelepciunea sa neasemuită, inima lui curată şi care pulsa cea mai înaltă iubire de patrie şi de neam, erau mai necesare ca oricând. Marele, crediciosul şi nedespărţitul sfetnic al gloriosului Rege Ferdinand I, cu care a împărtăşit toate şi cele mai grei dureri şi amărăciuni pentru realizarea unităţii naţionale, dispare în momente în care ţara noastră îşi punea toate speranţele în isvorul său nesecat de energie creatoare şi salvatoare, poporul nostru, cum până astăzi, în vremuri grele şi de restrişte l-a ocrotit Ion I. C. Brătianu. Cel mai mare slujitor al ţării, acela care în nestrămutata sa dragoste către Tron şi Dinastie, a adus patriei cele mai mari servicii de care Istoria va vorbi simbolic, moare numai după câteva luni de la încetarea din viaţă a Regelui Ferdinand I, cu care a făurit şi condus victoriosul răsboi pentru realizarea secularului ideal al unirei tuturor Românilor. Cu Ion I. C. Brătianu dispare cel mai mare animator al vieţii noastre naţionale, cel mai subtil diplomat, cel mai mare şi mai bun român, îngenunchind în faţa mormântului, rugăm Pronia Cerească să ocroteascâ DOLIUL IAŞULUI Dl. Osvald Racoviţă primarul municipiului a convocat pentru astăzi Consiliul Municipal pentru a-i aduce la cunoştinţă neaşteptata şi tragica veste despre încetarea din viaţă a Preşedintelui Consiliului de Miniştri. Şedinţa va fi funerară. Dl. Osvald Racoviţă va evoca figura ilustrului barbat de stat. Camera agricolă ţine şedinţă funerară, de asemeni . laşul şi moartea lui I. C. Brătianu Ştirb* despre agravarea bolid ilustrului barbftt de stat I. I. C. Brătianu s’a comunicat în localitate de aseară. Ins timpul nopţii dr. Eduard Lăzărescu prefectul poliţiei a întreţinut convorbiri telegrafice cu Bucureştiul reformându-se regulat de starea ilustrului barbet de stat. Deasemeni şi dl. inspector general de siguranţă Vintilă Ionescu a cerut In cursul nopţii lămuririle necesare. Dureroasa ştire s’a comunicat In Iaşi la ora 7 dimineaţă şi ziarele apăruse In ediţii speciale. Totuşi nu-i venia a crede nimănui această fulgerătoare veste despre moartea celui mai iubit fiu al ţării. * La toate instituţiile s’au arborat drapele îndoliate şi drapelul tricolor r srurt. Primul-ministru era o figură cunoscută şi iubită de ieşeni, la mijlocul cărora a stat in timpul războiului istoric la anii 1916 1918. Mulţi ieşeni evoacă amintiri interesante din acea epocă glorioasă a neamului şi a ţării. * Dl. prefect Ed. Lăzărescu a fost oficial încunoştiinţat despre dureroasa veste prin telegrama d-lui ministru de interne I. G. Dues. Dl. C. Rusovici preşedintele Camerei agricole va comunica membrilor camerei trista veste, arătând imensa pierdere ce o încearcă ţara prin moartea fulgerătoare a lui I. C. Brătianu. * O altă şedinţă funerară are loc în acelaşi scop la Camera de Comerţ. # La funeraliile ilustrului barbat de stat Ion I. C. Brătianu, Iaşul va fi reprezentat prin toţi parlamentarii, municipiul printr’o delegaţie de consilieri în frunte cu d. primar Osvald Racoviţă, camera de comerţ printr'o delegaţie a consilierilor în frunte cu d. I. Botez camera de agricultură printr’o delegaţie în frunte cu d. C. Rusovici. Deasemenea vor participa numeroase delegaţiuni din judeţ şi o delegaţiune a organizaţiei partidului naţional liberal din Iaşi, a marelui Ion I. C. Brătianu, cetăţenii Iaşului ca şi toţi bunii fii ai ţărei vor păstra în veci cu recunoştinţă şi vor slăvi cu sfinţenie memoria ilustrului dispărut, al cărui nume va rămâne atăt de strâns legat de oraşul nostru întru întregirea neamului, pe care a realizat-o alături de Marele Rege Ferdinand , şi în numele lor, rog să primiţi expresiunea celor mai sincere condoleanţe. Primarul Municipiului Iaşi Osvald G. Racoviţă D lui Vintilă I. C. Brătianu Preşedintele Consiliului de Miniştri Bucureşti Cetăţenii Iaşului crunt îndureraţi de imensa pierdere ce o sufere întreg neamul român care, prin dispariţia marelui Ion I. C. Brătianu, iau cu toţii parte la doliul ce soarta l-a aruncat asupra neamului nostru şi sunt recunoscători pe veci memoriei aceluia care alături de marele şi înţeleptul Rege Ferdinand, în momente de suferinţă, dar de cele mai înălţătoare pilde de jertfe şi de iubire de ţară, petrecute în vechea Capitală a Moldovei, a înscris în istoria neamului nostru cel mai măreţ act, întregirea Lui. Vă rog în urmele lor să primiţi expresiunea celor mai sincere regrete, iar în clipele grele în care sunteţi chemaţi a continua sarcina conducerei ţării, veţi găsi un razim în recunoştinţa ce întreg neamul o va purta memoriei lui Ion I. C. Brătianu. Primarul Municipiului Iaşi Osvald G. Racoviţă vă transmitem nemărginita noastră durere pentru perderea ilustrului D-tră soţ în faţa memoriei căruia întreaga suflare românească îngenunchiază. Rugăm cerul să odihnească în pace sufletul aceluia care şi-a legat numele pe veşnicie de strălucirea statului nostru şi odată cu lacrimele ce vărsăm alături de tovarăşa sa nobilă de viaţă vă trimitem în cumpăna grea prin care treceţi, omagiile noastre respectuoase şi expresiunea condoleanţelor noastre dezolante. EDUARD D. LĂZĂRESCU Prefectul Poliţiei Municipiului laşi D-lui Gh. Brătianu Deputat Bucureşti In numele personalului prefecturei poliţiei municipiului laşi, luăm parte vie la durerea ce a cuprins întreaga ţară prin moartea ilustrului d-voastră părinte, rugând cerul să aşeze sufletul său mare şi drept acolo unde străduinţele sale uriaşe pentru Întregirea neamului Românesc i-au hotărât locul, încă din clipa când nobilele sale gânduri şi energia sa neînfrântă întrezăria viitorul strălucit al neamului nostru, la devotamentul către fiinţa statului nostru călăuzit de dânsul din cea dintăi tinereţi şi in evlavia ce vom păstră memoriei lui, veţi găsi mâogâere la imensa durere ce încercaţi. EDUARD LAZARESCU Prefectul poliţiei Municipiului Iaşi D-lui Vintilă Brătianu Prim Ministru Bucureşti In numele personalului Prefecture! Poliţiei Iaşi, vă transmitem durerea noasră nemărginită pentru perderea imensă pe care o încearcă ţara. Din pilda vieţii lui I. I. C. Brătianu toată suflarea românească de pretutindeni îşi va face îndreptar şi călăuziţi de învăţăturile sale patriotice slujindune ţara, vom sluji memoria aceluia care şi-a sădit adânc numele Telegramele Municipiului Iaşi Dl. Osvald Racoviţă a expediaatzi următoarele telegrame de condoleanţe în numele municipiului Iaşi : D-nei Eliza Brătianu Bucureşti Adânc îndureraţi de năpraznica şi neaşteptata lovitură ce aţi suferit şi care a aruncat doliul asupra întregului neam românesc prin pierderea marelui Ion I. G. Brătianu, în numele cetăţenilor din Iaşi care se închină şi se vor închina în veci cu evlavie şi recunoştinţă înaintea memoriei ilustrului dispărut, rog să primiţi respectuoase condoleanţe. Primarul Municipiului Iaşi O. C. Racoviţă * D-lui George I. Brătianu Deputat Bucureşti Crunt loviţi de neaşteptata pierdere Telegramele d-lui Eduard Lazărescu Dl. Eduard Lazărescu prefectul poliţiei a expediat următoarele condoleanţe telegrafice : Doamnei Elise I. F. C. Brătianu Bucureşti In numele personalului Prefecture de Poliţie a Municipiului Iaşi