Mişcarea, iulie 1928 (Anul 22, nr. 149-173)

1928-07-22 / nr. 166

— In prezența reprezentanţilor autorităţilor civile şi militare a avut loc azi dimineaţă la Mitropolie, un parastas pentru odihna sufletului Marelui Rege Ferdinand I, de la moartea căruia s’a împlinit un an. Onorurile militare au fost date de trupele din garnizoana locală. —■ D-nii deputaţi C. Racoviţă, Victor Iamandi şi D. Dimitriu au vizitat ieri diferite sectoare din judeţ, unde au rezolvat numeroasele litigii existente între sătenii din acele comune. Aseară a avut loc la Buhalniţa în jud. Iaşi, un bal dat de Căminul „Gh. I. Brătianu“ din această localitate. A luat parte un public foarte numeros din comunele învecinate, iar din Iaşi, au asistat d na şi dl. Osvald Racoviţă primarul Iaşului, d-na şi dl. Dimitrie Dimitriu deputat, d-na şi dl. Victor Iamandi, d na şi dl. J. Aduce fi alţii. Balul a avut un desăvârşit succes moral şi material, datorită activităţii desfăşurate de un comitet special în frunte cu d-ra şi dl. Gaşpar, dirigentele şcoalei. — Membrii guvernului s’au prezentat ori I. P. S. Patriarh dr. Miron Cristea, membru în Înalta Regenţă, felicitându-l cu ocazia împlinirii a 60 de ani. — SCANDAL.—Indivizi! Marca Iţic din str. Ciurchi No. 118 şi Leon Macovici ăia str. Elena Doamna No. 63, fiind în complectă stare de ebrietate au provocat un groaznic scandal pe istr&dg, spărgându-şi reciproc capetele. Ambilor li s’a Incherit cu venitul prost s verbul şi sta fost duşi şi pansaţi la spitalul Evreesc. — ATAC BANDITESC.—Femeia Cihiva Sicică domiciliată la soa. Naţionali pe când se rentorcea aseară în oraş venind dintr’o comuni învecinată a fost atasată în apropierea barierei de către indivizii Ch. Daconescu şi A. Popescu. Ambii au sărit asupra reclamantei pe mc au răsturnat-o la pământ, cu numeroase lovituri de baston. Totodată femeia a fost prădată de suma de 500 lei. Autorităţile sesizate au dispus arestarea făptaşilor. O Academie comercială la Iaşi Cum va funcţiona Academia. Chestiunea modificări îvăţământului comercial. Având o convorbire ca un distins membru al corpului profesoral superior din localitate, am obţinut o serie de amănunte asupra modului de funcţionare a Academiei comerciale care urmează să ia fiinţă la Iaşi. In şedinţa recentă a Camerei de comerţ a’a luat în discuţiune înfiinţarea Academiei şi s’a hotărât solicitare sprijinului necesar din partea ministerului pentruca să se poată păşi la înfăptuirea pregetului. — «Anul acesta—ne-a declarat interlocutorul nostru—Academia de comerţ nu va putea lua fiinţă cu nâci un chip , în primul rând ceavându-se localul necesar, unde să funcţioneze. Sunt apoi chestiunile celelalte: stabilirea condiţiunelor de funcţionare, cari fac imposibilă deschiderea cursurilor anul acesta. In toamna anului viitor însă, Academia comercială se va iaataia în localul actualei şcoli comerciale superioare, unde va fiinţa un singur an şcolar, urmând ca apoi să se obţină un local propriu. In ceia ce priveşte profesorii acestei Academii, vor fi doctori în ştiinţe economice, profesorii universitari din Uşi, cari vor ţine cursuri similare celor dia Academia de comerţ din Capitolă. Nu se vor putea însă înscrie la cursurile academiei, decât absolvenţii cursului superior de zi al şcoalei comerciale. Elevii cari au urmat cursurile serale ale aceleiaşi şcoli, nu se vor putea bucura de privilegiul de a urma cursurile Academiei de comerţ. » In altă ordine de idei, profesorul cu care am avut convorbirea, ne-a făcut şi unele precizări asupra modului de funcţionare în viitor a şcolilor de comerţ, din întreaga ţară. După informaţiile pe cari le posedă, la toamnă Ministerul Instrucţiune va face o obsenstă modificare a învăţământului comercial din ţară. Şcolile comerciale elementare şi superioare, urmează să figureze sub numele de liceu comercial esse va avea şapte clase şi va funcţiona în condiţii şi similare celorlalte licee de stat, cu programul didactic al şcolii comerciale. J. M. — Pe ziua de ieri, i’a înregistrat în localitate un nou caz de febră tifoidă. Bolnavul a fost transportat la Spitalul de Izoîste, iar locuinţa dezinfectată. — Şcoala comercicială Superioară de sub direcţiunea d-Ini I. Fiore», posedă un cămin In care gătesc totul necesar în cursul unul an şcolar, patruzeci elevi ai şcoala. Pentru anul viitor, după toate probalităţile numărul elevilor cari vor fi admişi în căminul şcolar va fi mărit. In cursul vacanţei au început reparaţiu-nile localului în care este instalată instituţia şcolară condusă cu multă pricepere de către dl. I. Fierea. — Domnii profesori N. Teodoreenu, C. Stamboliu, I. Constantinescu, Elena Pârleai, Cezar Partenî, Aurel Popovici vor preda numai la cursul de vară, secţia de bacsaureat, care se deschide Miercuri 25 Cit. în localul şcolii „Trei Erarchi“. — Cursul de preparaţii pentru admiteri în licee care se ţine în localul şcolii „Trei Erarchi“, este pus sub conducerea d-lri Gh. Vasilîu, directorul şcolii „Trei Erarchi", ejitat de dl. Pantdimonesc, institutor. — ACCIDENT.—Birja cu doi cai No. 60, proprietatea lui loan Strunga, din str. Socola No. 3, pe când venea aseară pe la orele 5, de la gara pe str. Academiei, a lovit cu oiştea în faţă, trântindu-l la pământ pe d. ifim Dorogan, domiciliat în str. Săulescu. Birjarul a voit să dispară în galopul cailor. Un sergent însă a reuşit să-l opresacă în drum. Victima a fost transportată la spiţal, unde i s’au dat primele ajutoare, fiind grav rănită la ochiul stâng. Birjarul a fost arestat. — Situaţia sanitară a judeţului se menţine constantă. Singură epidemia de scarafină se găseşte latr’o continuă diminuare. — Isri s’a făcsat o razie în regiunea Halei» de către brigada de urmăriri. Au fost arestaţi mai mulţi răufăcători şi câţiva indivizi care nu posedau nici un act de identitate. — D-nuî dr. H. Solomovici publici o nouă broşuri în chestia evreească, intitulată «Modalităţiiie de soluţionare a« problemei evreieşti». — Sub preşidenţia d-lui C. Meissner, s-a ţinut astăzi ultima şedinţă a consiliului de administraţie a Creditului Urban din Uşi. Consiliul a luat vacanţă pănă la 15 Septembrie când însetează şi vacanţa judiciară. Cunoscutul realanrantier Vasile Gheorghiu, care lua în antrepriză banchetele la Iaşi, a încetat din viaţă în urma unei grele euferisţi. La înmormântarea sa vor lua parte toţi membrii societăţii chelnerilor. Literatură recreatoare. Recomandăm tuturor iubitorilor de cultură, artă, critică literară, următoarele volume : Silsuete Literare Alte Siluete Literare Ultime Siluete. Aceste trei volume ale scriitorului renan, H. Eulenberg formează o enciclopedie de peste o mie pagini în care sunt studiate peste o sută celebrităţi mondiale: literaţi, dramaturgi, poeţi, pictori, sculptori, muzicieni, filosofi, diplomaţi, etc. Volumele se vând şi în parte, fiecare având un cuprins de peste 300 pagini. Deasemeni recomandăm: Scriitori Ruşi, cele mai valoroase studii literare ale marelui critc rus D. Merejkovski. «Povestiri Tragicomice» o culegere din cele mai amuzante şi mai ironice nuvele ale satiricului devenit popular Şalom Alechem, şi cu un studiu instructiv al d-lui prof. Octav Botez criticul „Vieţii Româneşti“. „Iaşul Social şi Cultural“ pagini inedite în vremurile din trecutul glorios al Iaşului, datorite d-lui I. DAFIN. Librarii din provincie îşi vor adresa comenzile la Tipografia „Albina" Iaşi str. Seulescu No. 1. DENTIST I B. Strada Școala de Arte 14 MIŞCAREA Pentru aviaţia Romînă — Noui subscrieri — Asociaţia română pentru propaganda aviaţiei, filiala Iaşi, a mai primit următoarele lumi care au fost vărsate direct de instituţiile şi persoanele arătate mai jos Băncii Naţionale şi Administraţiei Financiare Iaşi, pe numele Asociaţiei Române pentru Propaganda Aviaţiei Filiala Iaşi. Comuna Pârliţi vărsat 940 lei Administraţiei Fin. Iaşi. Reg. 7 Roşiori vărsat 4288 lei Administraţiei Fin. Iaşi. Sf. Prof. „Gh. Mitrzeacu" 510 Băncei Naţionale Iaşi. Trib. Iaşi Secţia 3-a vărsat 1830 lei Băasei Naţionale Iaşi. D-ns Roza Sufrin vărsat 200 Id Băncei I Naţionale Iaşi. I Şc. Arte şi Meserii fete vărsat 200 lei Băncei Naţionale Iaşi. Comp. 8-a Exp. c. f. r. vii sat 220 Iei Băncei Naţionale Iaşi. Şc. Sec. Oltea Doamna vărsat 12075 lei Băncei Naţionale Iaşi. Fabrica Bucholtzer vărsat 4420 lei Băncei Naţionale Iaşi. Blur. Populaţiei Uşi vărsat 710 lei Băncei Naţionale Iaşi. Dl. Leon Stein vărsat 140 Iei Băncei Naţionale Iaşi. Est. 4 Administrativ laţi vărsat 4731 lei Băncei Naţionale Uşi. Insp. Şc. Reg. 13-a Ieşi vărsat 1520 lei Băncei Naţionale Ieşi D-na Maior M. L. Ghica vărsat 10540 lei Băncei Naţionale Uşi. U. Şc. Norm. Fete M. Sturza vărsat 1150 lei Băncii Naţionale Iaşi. Liceul Militar Iaşi vărsat 2696 lei Băncei Naţionale Iaşi. Serv. Veterinar Iaşi vărsat 6410 Iei Băncei Naţionale Uşi. Prefectura Poliţiei Iaşi vărsat 100 Iei Băncei Naţionale Iaşi. Şc. Normal Bldeni vărsat 1607 lei Băncei Naţionale Iaşi. Trib. Iaşi Secţ. 3-a vărsat 13500 li Băncei Naţionale Iaşi. Pref. Jud. Iaşi vărsat 18072 lei Băncei Naţionale Iaşi. D-na Roza Levin vărsat 500 lei Băncei Naţionale Iaşi. Comp. Pompieri Uşi vărsat 160 lei Băncei Naţionale Uşi. Gim. C-Vodă Belceştî vărsat 420 lei Bine el Naţionale Uşi. ^gŞcoala mes. V. Mănaesău vărsat 200 lei Biacei Naţionale Iaşi. Curtea A. Secţia 2-a vărsat 700 lei direct Filialei. Total lei 88.139. Tot»! General încasaţi 348.488 Iei. I Comitetul Regional Filial« Iaşi, aduce »dând mulţumiri tuturor Instituţiilor şi persoanelor de mai sus, pentru sprijinul dat pentru strângerea sumelor. Autorităţile civile şi militare precum şi persoanele civile care au primit liste de înscriere de membri sau sau de subacriorţiuni, sunt rugate cu insistenţă ca sumele strânse să le depună cât mai neîntârziat la Basca Naţională Iaşi prin mijlocirea I d-lui Stihi casierul acelei Băncei (care este şi casierul acestei Fii de) pe numele Societăţii Române pentru propaganda Aviaţi Fiilakaşi, în schimbul cărora vor primi o foae pe vărâăraust. I Foaia de vărsământ împreună cu listele de înscriere sau subscripție se vor trimite * A. R. P. A. Filiais Issl la Comandamentul Teritorial al Corpului IV Armata str. I Carol les?. Prefectura judetului Iaşi Serv. Financiar No. 14515 1928, Iulie 13 PUBLICAŢIUNE Se aduce la cunoştinţa celor interesaţi că în ziua de 27 August 1928 orele 11 se va ţinea licitaţie la Prefectura jud. Iaşi Serviciul Financiar pentru repartiţiile necesare localului de Adiţie a Fieşei Codru în valoare de Iei 99992. Domnii concurenţi sunt rugaţi a se prezenta în citata zi şi oră cu ofertele lor unite şi sigilate însoţite de o garanţie de 4 la sută din valoarea totală a întreprinderei. Dispoziţiunile art. 72 -83 din legea Contebultăţii Generale a statului, acele ale crt. 108 din legea pentru asigurarea meseriilor şi asigurărilor muncitoreşti precum art. 15 din legea pentru încurajarea industriei naţionale sunt aplicabile acestei licitaţiuni. Supra oferte nu se primesc. Condiţia zile pregătitoare modeluril acestei Întreprinderi şi proectul lucrărel In chestiune se pot vedea în fiecare zi lucrătoare între orele 8—1 p. m. la cancelaria acestei Prefecturi, p. Prefect (sa) D. KASIAN Șef Serv. (ss) N. Simionescu Dr. Brunn Fingerhut I Șeful Laboratorului Spitalului Israelit BOLI DE RINICHI și GENITOURINARE CONSULT. 8—10 a. m. 3—6 p. m. — Str. Mârzescu 13 — Parastasul dela Curtea de Argeş Pentru marele Rege Ferdinand I Buc.—Astăzi dimineaţă s’a oficiat la Curtea de Argeş parastasul de un an dela moartea Regelui Ferdinand I. Au fost de faţă M. S. Regina Maria, toată Familia Regală, membrii înaltei Regenţe, membrii guvernului in frunte cu d. Vintilă Brătianu, preşedinţii Corpurilor Legiuitoare, numeroşi deputaţi şi senatori, personalităţi marcante, cari au sosit cu trenuri speciale. Deasemenea se aflau de faţă numeroşi săteni şi o lume imensă de prin Împrejurimi. Serviciul religios a decurs într'un chip solemn şi nespus de impresionant. Cu aceleaşi trenuri speciale Familia Regală, înalţii Regenţi şi membrii guvernului s’au întors in Capitală. Un expozeu al d-lui Vintilă Brătianu Buc.—Pentru a învedera însemnătatea împrumutului şi a stabilizării cu toate consecinţele şi repercţiunele binefăcătoare asupra stării economice şi financiare primul-ministru dl. Vintilă Brătianu va ţine Marţi 24 a. c. o conferinţă cu acest subiect la „Institutul economic românesc“ din Capitală. Descoperirea cadavrului bancherului Lovenstein Buc.—Corpul bancherului Loevenstein, pescuit de către mai mulţi marinari în apa canalului Mânecei a fost adus la Calais unde doi cumnaţi ai bancherului au sosit pentru a transporta cadavrul la Bruxelles. ki Pescarii cari au găsit corpul lui Loewenstein au primit gratificaţii 10 mii franci. Cadavrul bancherului belgian nu are cap. I. Sunt bănueli că s’ar fi sărvârşit o crimă asupra lui Loewenstein. Pendeştii cred că, corpul lui Loewenstein căzând dela 700 metri înălţime, a fost decapitat. Un mare concert la Viena, Buc.—Eri a avut loc la Viena un concert oferit în memoria lui Schubert. Concertul a fost execu- jj tat de 40000 cântăreţi, în faţa a peste o sută mii persoane. Au a- ] sistat toate oficialităţile vienez*\ Parastas pentru Regele Ferdinand la Viena Buc.—In prezenţa d-lui ministru şi a d-nei Mitilineu, a personalului legaţiunei şi a coloniei române, s’a celebrat azi la Capitala Română din Viena parastasul de un an întru pomenirea Regelui Ferdinand. Dl. Stresseman la Karlsbad Buo.— Presa germană comentează informaţiile ziarelor franceze cari anunţă că ministrul de externe german dl. Stresseman va pleca la Karlsbad spre a avea întrevederi politice. Ziarele arată că dl. Stresseman pleacă spre a-şi face o cură obişnuită ca în toţi anii. Tipografia «Albina» Iaşi—Str. Schici« No. 1 AVIZ Subsemnatul Djemchid Chocrdai pierzând dovada model 7, eliberat de Serviciul Siguranţei Iaşi sub No. 1076 / 1927, o declar msii în mâna oricui s’ar găsi. Djemchid Chocrdah str. Stuiescu No. 1 Iaşi Reprezentant branşa chimică cu garanţie, se caută de către FABRICA CHIMICĂ din ARDEAL. Ofertele se vor adresa la firma Rudolf Moare din Oradea, sub «Fabrica Chimică». 3—1 L Granstein înfiinţarea Casei de amortizare Buc.— In programul da aplicare a stabilizării monetare s’a prevăzut şi înfiinţarea unei Instituţii autonome pe lângă Banca Naţională, care va îndeplini oficiul de casă de amortizare a tuturor datoriilor statului şi diverselor Instituţii publice contractate la Banca Națională. Ancheta Internaţionali a expediţiei Nobile Risc. — Guvernul italian nu a primit propunerea guvernului suedez, de a se face o anchetă internaţională in legătură cu expediţia generalului Nobile. Guvernul italian ar fi aprobat ancheta numai dacă iniţiativa ar fi fost luată de guvernul ţârei lul Nobile. Rentele României Buc.—In urma încherii acordului cu purtătorii de rentă română antebelică, la ministerul de finanțe, se lucrează la proectul de lege respectiv, care să fie trecut prin parlament în ceziunea extraordinară ce se deschide joia viitoare. Proectul este întocmit de d-nii: Eftimie Antoniscu, V. Rădulescu şi V. Slăvescu. El cuprinde acordurile încheiate cu detentorii de rentă din : Franţa, Belgia, Olanda, Elveţia şi Italia. Dl. Titulescu la Curtea de Argeş Buc.—Dl. N. Titulescu ministrul de externe, a plecat la Argeş pentru a participa la parastasul care va avea loc pentru Regele Ferdinand. După parastas d. Titulescu va pleca la Constanţa unde va sta până la deschiderea parlamentului. Guvernul norvegian şi dispariţia lui Amundsen Bao.—La Stockolm a avut loc un consiliu de miniştri care s’a ocupat de catastrofa expediţiei lui Nobile şi dispariţia lui Amundsen. După consiliu nu s’a dat nici un comunicat presei. Apropierea dintre Bethlen şi Gombos Viena.—In cercurile politice ştirea apropierii oficiale între Bethlen şi Gombos a născut o atenţie explicabilă. Opoziţia accentuată asupra înclinării evidente a politicei guvernamentale spre extrema dreaptă. Prin aceasta partidul guvernamental, care reprezintă şi aşa un conglomerat variat de liberali, democraţi şi reacţionari, va deveni şi mai eterogen. Elementele extremei drepte capătă în tabăra guvernamentală o supremaţie tot mai mare. Deoarece Însumarea lui Gombos în tabăra guvernamentală confirmă în mod vădit cursul politicei extreme de dreapta în orientația guvernului maghiar, acest eveniment merită să fie cunoscut și în opinia politică din străinătate. (Ceps). FIRME COMANDAŢI LA I0AN MAX I 5® Furnizorul autorităţilor ! Str. Costache Negri 58 ICÁT. CONSTANTINESCU MASEUZÄ laşi, Stradela lpsilanti No 8. A