Moldova Socialista, 1967 (XLIII/1-26)

1967-01-01 / nr. 1

РЕПОРТАЖ ПЕ АРИПЬ ДЕ ТИМП Ын несфыршит де спаций сидерале рэзбате о мелодие нестэвилитэ. Торентул ей креште ши се рэсфрынже песте галаксий. О аузь, Универсуле! Е мелодия Ерей комунисте, че с’а нэскут ла 1917. Мултипликатэ де патрузечь ши ноуэ де орь, еа се ынтрече ку инфинитул. Еа дэйнуеште песте диминяца зилей де азь — зиуа ынтыя а анулуй 1967, анул вырстей де аур а револуцией. Кынтэ, Патрие, кынтекул Ерей комунисте. Цесе-л дин фрямэтул холделор ши ал -гайгалей, дин луминиле Волховулуй, але Братскулуй ши Кучурганилор, дин оцелул миилор де фурнале ши дин челе апроапе доуэ суте чинчзечь де милиоане де инимь, каре звыкнеск ынтру нумеле тэу. Ачеста, Патрие, е кынтекул Анулуй Рошу. Бунэ диминяца, Република мя! Бунэ диминяца, Молдова! Ын мелодия маестоасэ а симфонией де мункэ, че о консакрэ Патрия семичентенарулуй сэу, рэсунэ, дутерникэ ши фермекэтоаре, вочя та. Ань ла рынд ай ымплетит, Молдовэ Советикэ, о кунунэ дин аурул курат ал Стелелор де Ероу ал ^Мунчий Сочиалисте ши ай ридикат-о песте времь ши ай адус-о пынэ ла зилеле де азь с’о ынкинь, чя май скумпэ дание, Анулуй Рошу ал луй Октомбрие. Бунэ диминяца, омуле! Кынтекул цэрий е кынтекул тэу, прекум ши труда та е маря реализаре а цэрий. Ту ешть ачела, каре ынтречь время ши, пуртат пе арипь де тимп, ынаинтезь импетуос ши дырз ын Комунизм. Песте некупринс рэсунэ кынтекул. Ын фиекаре слова а луй трэеште форца брацелор ши фокул инимий челора, каре прин мункэ ау депэшит время. Де ачештя гэсим пе тот ынтинсул републичий — де ла Липкань пынэ ла Журжулешть, де пе малул Прутулуй кэрунт пынэ ла лиманул Кучурганулуй енержетик, оамень ай мунчий дин Молдова —■ фечорь ши фийче але патрией мултинационале— каре ынкэ дин мезул анулуй трекут, 1966, ышь кэпэтасерэ дрепт де четэцение ын анул, каре ынчепе азь. Дин адынк де секоле ць-ай моштенит, Молдовэ, ун план аграр ынаноят ши плутя песте дынсул о дойнэ. Дойна жалей, челей дин мизерие нэскуте. Азь, индустрия та сочиалистэ бине дезволтатз, мындрин ноастрэ а тутурор, |рапортязэ кувинте шщне де елан... Кишинэу. Комбинатул де консерве ышь реализасе планул анулуй трекут ынкэ ла 28 ноембрие. Ла 13 дечембрие а реализат обьективеле, превэзуте де план, узина «Электромашина». Продукция дата песте план пынэ астэзь валорязэ 800 мий де рубле. Пынэ ла.25 ноембрие планул ануал ал комбинатулуй де винурь ши коньякурь а фост ындеплинит ку 101 проценте. Рапоарте, рапоарте..., яр песте фиекаре дин еле нуме де оамень, нуме, че рэсунэ, аидома унор кувинте ынарипате де имн: Георге Селецкий ши Вера Стог, Павел Штырбул ши Еужения Ткач. Се алиниязэ ла апел Тирасполул, Бендерул, Бэлций... Примеште, Ан Ноу, дарул чел маре ал узиней «Киров» ши ал комбинатулуй де мэтасэ, аштерне-ць песте времь ун друм дин ковоареле, цесуте ла Комрат. Ка ун екоу ал имнулуй мунчий рэсунэ песте ынтиисурь: Георге Арделяну ши Мария Константинова, Остапенко Иван ши фечорул сэу Владимир, Николае Челан ши Нина Мереуцэ — оамений, /каре прин фаптеле лор депэшеск тимпул. Сынт презенте ла апелул Анулуй Рошу подгорииле колхозниче, ши ланурь, ши ферме, ши инимиле, дин звьшнетул кэрора се наште богэция цэрий. Дин кынтекул востру креште кынтекул ынтрегулуй попор, Василе Русу див . Речя ши Федосий. Лашку дин Бардар, Василе Мырзак дин Шерпень ши Мария Цымбалист дин Будь, Раиса Солтан де прин пэрциле Орхеюлуй ши Борис Спэтарь дин Дондушень. Бунэ димиияца, Омуле! Орьчине ешть: савант орь мунчитор, колхозник орь студент, ту те ынтречь ку тимпул. Азь поате н ам реушит сэ-ць поменим нумеле ын ачест скурт репортаж. Дар рэсунэ кынтекул Ерей ши ын корул де апроапе доуэ суте чинчзечь де милиоане де вочь се ьшплетеште ши вочя Та, кэч мунка Та се ымбинэ ку мунка Попорулуй. Е ынчепут де Ан Ноу, яр Анул Ноу е ка о пунте, че лягэ аний, каре ау трекут, ку аний вииторь. Анул Семичентенарулуй лягэ анул Револуцией ку Секоле ши Милений виитоаре. Ридикэ-ць,. деч, фрате. покалул пентру анул, че а ценит, пентру аний че вор сэ вие ши центру Ом. Пентру ачела, каре се ынтрече ку тимпул. Ла анул ши ла мулць ань! Ион СТАДНИКОВ, Ион СТИЧ. ФЕШТЖ I АНУЛ НОУ ГОЕ ПОПОРУЛ СОВЕТИК Дражь товарэшь ши приетеиь! Песте кытева минуте ороложиул Кремлинулуй ва вести ыичеперя Анулуй Ноу, 1967. Потривит уней фрумоасс традиций, ной петречем анул че се термина, не луэм рэмас буи ку кэлдурэ де ла ел. Прин че а фост ремаркабил анул трекут? Ачеста а фост анул Конгресудуй XXIII ал ПКУС, каре а конституит ун ноу пас маре ал Цэрий Советелор пе каля консТруирий комунизмулуй. Конгресул а демонстрат ынтр’ун мод конвингэтор солидаритатя интернационалиста а партидулуй ностру леиинист ку тоате цэриле сочиализмулуй, ку комуништий дин ынтряга луме, ку тоць луптэторий ымпотрива империализмулуй. Ачеста а фост примул ап ал ноулуй чиичинал, ун ап де марь реализэрь але попорулуй советик, де дезволтаре ку сукчес а економией национале ши де ымбунэтэцире континуэ а стэрий материале а оаменйлор мунчий. Кронка класэ мунчитоаре а мунчит бине. Ын царэ с’а мэрит консидерабил волумул продукцией индустриале, ау фост коиструите ной фабричь ши узине, касе де лоьЛтгт ши школь, ау апэрут ынтрежь ораше ши орэшеле. Ау обцинут сукчесе марь оамений мунчий де ла сате. Ей ау крескут о роадэ фрумоасэ а принчипалелср културь. Статул а акизиционат о кантитате май маре ка орькынд де череале, бумбак, рэсэритэ, карне, лапте, оуэ. Ачаста не дэ путница де а асигура де надежде невоиле популацией ын че привеште продуселе агриколе. А фост фруктуоасэ активитатя интелектуалитэций иоастре нопуларе. Цара с’а ымбогэцит ку ной реализэрь але штиинцей, техничий, културий. Ачеста а фост ун ан де ынтэрире ын континуаре а позициилор интернационале але Статулуй Советик, де консолидаре а системулуй мондиал ал сочиализмулуй, де луптэ креекындэ а попоарелор ымпотрива агресией империалисте, пентру либертате, паче ши прогрес сочиал. Дражь товарэшь! Анул че се ынчепе ынтрэ ын каса ноастрэ, ын фамилия маре ши бите ынкегатэ а попоарелор советиче ка ун ан необишнуит, деосебит. Ачеста ва фи анул семичентенарулуй Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие. Попорул советик, оамений мунчий дин тоате цэриле вор марка глориосуЛ жубилеу ал яаштерий примулуй стат сочиалист дин луме. Ачаста ва фи о маре сэрбэтоаре а викториилор историче мондиале але комунизмулуй, а триумфулуй идеилор луй Владимир Ильич Ленин — ынсуфлециторул ши кондукэторул рево-луцией иоастре, ыптемееторул Партидулуй Комунист гаи ал Статулуи Советик. Чей чинчзечь де ань ай Путерий Советиче, ань де греле ынчеркэрь гаи мэреце викторий але сочиализмулуй, ау арэтат ынтрежий лумь карактерул де нездрунчинат ши пуТеря конструктива а орындуирий советиче, унитатя индеструктибилэ а партидулуй ши поиорулуй, форда приетеиией фрэцешть а поиоарелор царий иоастре. Прин лупта са ероикэ центру реконструкция сочиалэ а сочиетэций попорул ностру шь-а кучерит, пе бунэ дрептате, адынка стимэ а ынтрежий оменирь прогресисте, шь-а фэкут милиоане де приетеиь ын тоате колцуриле пэмьштулуй. Ку ун симцэмынт де лежитимэ мындрие пентру челе реализате, ку планурь ши перспективе лимпезь де виитор попорул ностру пэшеште прагул Анулуй Ноу. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумул Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Советул Миништрилор ал Униуний РСС вэ феличитэ кэлдурос ши кордиал, драй;ь товарэшь, ку прилежул Анулуй Ноу ши вэ тримите челе май буне урэрь де сукчесе ын мункэ сире бинеле Патрией советиче, сэнэтатс, мултэ феричире гаи букурие ын вяцэ! Феличитэм кэлдурос пе стимаций поштри ветерань ай револуцией, пе ветераний рэзбоюлуй ши ай мунчий, пе оамений мунчий де ла узине гаи фабричь, де пе огоаре ши де ла ферме, пе тоць ачей, каре- прин активитатя лор ымбогэцеск штиинца ши култура советикэ, пе тоць ачей, каре прин мунка лор :ажутэ ла ымбунэтэциря веций гаи траюлуй оаменйлор еоветичь, инструеск ши едукэ пе копиий поштри, ау грижэ де сэнэтатя омулуй! Феличитэм кордиал ку оказия Анулуй Ноу пе фемеиле ноастре скумпе! КОМИТЕТУЛ ЧЕНТРАЛ ПРЕ АЛ ПКУС СОВЕТ АЛ У Феличитэм кэлдурос минуиатул тинсрет советик, континуатор дестойник ал ероичелор фапте - револуционареале пэрия цилор! Тримитем салутэрь де Анул Ноу тутурор осташилор глориоаселор иоастре Форде Армате! Феличитэм дин тот суфлетул пе ачей, каре ла ачастэ ор: ну се пот афла ла маса де сэрбэтоаре, каре ышь фак вахта дс мункэ ын продукцие, кондук тренурь ши авиоане, брэздязэ мэр1 ши очеане, пэзеск хотареле сфинте але Патрией иоастре немэржините; феличитэм фпекаре фамилие, фиекаре колектив ынтрегул маре попор советик! Ын нумеле нопорулуй советик тримитем калде феличитэрт ку оказия Анулуй Ноу ши челе май буне урэрь попоаро.пц цэрилор сочиалисте фрэцешть, партиделор комунисте ши мунчиторешть, класей мунчитоаре, оаменйлор мунчий дин ынтряга луме, попоарелор, каре ау сфэрымат ланцуриле робиег колониале ши конструеск о вяцэ ноуэ, тутурор луптэторилор ымпотрива империализмулуй ши колониализмулуй! Феличитэм кордиал ероикул попор виетнамез,..каре лупт; ку бэрбэцие ымпотрива интервепциоништилор амсрпкага ши-й урэм сукчесе ын лупта дряптэ пентру либертате ши индепенденцэ! Фие, ка анул че се ынчепе сэ се ынкунунеЗе ку ной викторий ын лупта ымпотрива агресорилор империалпшть, пентру паче, дсмокрацие ши сочиализм! Славэ попорулуй советик — луптэтор пентру комунизм,-паче, прогрес сочиал ши феричиря омснирий! Славэ авангарден комбативе а попорулуй советик — партидул ностру ленийист! Пентру ной сукчесе ын анул жубилиар! Ла мулць ань ши мултэ феричире, дражь товарэшь ши приетеиь! ЗИДИУМУЛ СОВЕТУЛ МИНИШТРИЛОР УЛУЙ СУПРЕМ АЛ УНИУНИЙ РСС НИУНИЙ РСС Десен де И. Уварова. ПРИЕТЕНИЕ ФРЭЦЯСКЭ, КОЛАБОРАРЕ СТРЫНСЗ Товарэший Л. И. Брежнев, Н. В. Подгорный, А. Н. Косыгин ау тримис нондунэторилор Републичий Куба товарэший Фидел Кастро Рус, Освалдо Дортикос Торрадо о телеграмэ де салут, ын каре ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ал тутурор оаменйлор еоветичь ый феличитэ кэлдурос, яр прин ей — ероикул попор кубан, Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Куба ши Гувернул револуционар ал Републичий Куба ку оказия сэрбэторий национале а челей де-а опта анивереэрь а викторией револуцией иубане — Зиуа елиберэрий, прекум ши ку оказия анулуй ноу, 1967. Анул че с’а снурс, се спуне ын телеграмэ, а фост ун ан де ынтэрире ши дезволтаре нонтинуэ а статулуй сочиалист кубан. Ын телеграмэ се менционязэ ку адынкэ сатисфакцие, кэ релаци иле де приетение фрэцяснэ ши колабораре стрынсэ, че екзистэ ынтре Униуня Советинэ ши Република Куба, ынтре партиде ши ынтре попоаре, се дезволтэ ши се адынческ ын лерманенцэ. Попорул советик, крединчос принчипиилор марксизм-ленинизмулуй ши интернационализмулуй пролетар, акордэ ши ва акорда ши де акум ынаинте Кубей фрэцешть ажуторул ши сприжинул мулгилатерал ын апэраря кучеририлор ей револуционаре, ын конструиря сочиетэций сочиалисте. (ТАСС). *