Moldova Socialista, 1967 (XLIII/77-102)

1967-04-01 / nr. 77

0 Сымбэтэ, 1 априлие 1967. К ЭТРЕ аниверсаря а 97-я дин зиуа наштериц луй Владимир Ильич Ленин Едятура «Картя Молдовеняска» а скос де суб типар жениала оперэ ленинистэ «Стынзкизмул» — боала копилэрпей ын комунизм», оперэ. ын каре се аналИзязэ импортанца интернационала а експериенцей болшевизмулуй. а луптей луй ымпотрива опортунизмулуй «де стынга», се тратязэ проблемеле де стратежие ши тактика а партиделор комуиисте шп мунчиторешть. Скрисэ ын 1920, лукраря ленинистэ ера менитэ сэ ашуте партиделе комунисте тинере сэ-шь гэсяскэ о кале жустэ до луптэ револунионарэ, сэ се дезбаере де грешелиле ын тактика ши сгратежия лор, акумулынд богата експериенцэ а комуништилор дин Русия Советика. Че проблеме черчетязэ Владимир Ильич ын опера са? Ын примул рынд, Ленин аратэ, каре сынт кондицииле де база але сукчесулуй обцпнут де болшевичь ын Русия ши ын че сенс се поате ворби деспре ынсемнэтатя пнторнационалэ а Марий Револуций Сочиалпсто дин Октомбрие. Дезвэлуннд етапеле принчипале але историей болшевизмулуй, Ленин се опреште амэнунцит ла лупта, не каре ау дус-о комуништий дин Русия ымпотрива душманилор динэунтрул мнпгкэрии муячи* торешть. Картя луй В. И. Ленин «Стынжизмул» — боала конилэрией ын комунизм» есте уна дин челе май рэспындпте лукрэрь ленинисте. Ын Униуня Советика еа а фост скоасэ де суб типар нумай ын еднций апарте май мулт де 150 де орь ын 51 де лимбь ку ун тираж де песте 5 милиоане де екземпларе. Ын цэриле капиталисте опера ленинистэ а фост едитатэ май сине де о сутэ де орь ын 22 де лимбь. Е интересанта «жеография» едиториалэ а лукрэрий: Лондра ши Нью-Йорк, Бомбей ши Сидней, Мелбурн ши Парис, Бруксел ши Виеиа, Берлин ши Милано, Неаполе ши Рома, Барчелона ши Мадрид, Токио ши Амстердам, Осло ши Рио-де-Жанейро, Хелсинки ши Калкута. Де Юорьжениала оперэ ленинистэ а фост едитатэ ын Булгария, де 9 орь—ын Полония, де 7 орь— ын Унгария, де 6 орь — ын Чехословачия ш. а. м. д. Лукраря луй В. И, Ленин аре о маре ынсемнэтате ши ын зилеле ноастре, деоарече еа ынармязэ мишкаря комунистэ ши мунчиторяскэ контемпоранэ ку принчипий стратежиче ши тактжче де импортанцэ интернационала. Еа ыл ынармязэ пе фнекаре чититор ку визиунь жуете, каре-й дау посибшгитатя де а ынцележо дрепт лупта дусэ де Партидул Комунист ал Униуний Советиче понтру унитатя мишкэрий комунисте интернационале пе ынтрегул глоб. И. ОСТРОВСКИЙ. О ИМПОРТАНТЭ ОПЕРЭ ЛЕНИНИСТЭ ДЕКЛАРАЦИЯ АЖЕНЦИЕЙ ТАСС Пе ла мижлокул луний мартие а. и. «премиерул» Кореей де Суд Тен Ир Квон а фэкут о визита офичиалэ ын СУА. Ачастэ визита а атрас асупра са атенция ка о довадэ а активитэций кресиынде а режимулуй марионетэ а Кореей де Суд, каре а девенит принчипалул партеиер ал СУА ын рэзбоюл лор криминал дин Виетнам. Афлынду-се ла Вашингтон, «премиерул» Кореей де Суд ну шь-а лрекупецит ефортуриле ын ынчеркэриле де а жустифика анциуниле ' агресорилор американь. Май мулт декыт атыт, ^л а преынтымпинат ымпотрива орькэрор ынчеркэрь спре о реглсментаре политикэ ын Виетнам, инсистынд ка сэ фие континуате бомбардаментеле асупра РДВ. «Филозофия» канибаликэ а луй Тен Ир Квон ши а челорлалте иэпетений але хунтей милитаре суд-кореене есте бине ку носку тэ. «Тен ши «гувернул луй с’ау нэскут ын рэзбой ши ау невое де рэзбой лентру а суправецуи», — аша а декларат анул трекут сенаторул американ Морзе, рэепунзынд ла апелуриле луй Тен де а се интенсифина бомбардаментеле асупра РДВ. Ка урмаре а тратативелор динтре Тен Ир Квон ши президентул СУА а фост публинатэ о декларацие комунэ американо-суд-кореянэ, каре ну ласэ нич о ындоялэ ын че привеште интенция черкурилор гувернанте але С|УА де а атраже ши май адынн режимул суд-кореян супус лор ын лэржиря рэзбоюлуи криминал ымпотрива лопорулуй виетнамез. Дупэ кум се веде дин декларация луй Джонсон ши Тен Ир Квон, «ефортуриле ефичиенте» але ауторитэцилор Кореей де Суд пентру лэржиря партичипэрий лор ла рэзбоюл дин Виетнам ау фост сублинияте прин лауде деосебите, фэнуте де нэтре гувернул СУА, каре ынчаркэ сэ гэсяскэ о ешире дин изоларя моралополитикэ ым каре с’ау поменит СУА ын легэтурэ ку политина лор авентуроасэ фацэ де попоареле Индокиней. Атрэгынд ла агресие марионетеле лор, каре вынд пентру доларь вециле компатриоцилор, СУА вор ын фелул ачеста сэ атрибуе рэзбоюлуй лор бандитеси апаренца уней «акциунь колеитиве» Ын презент се афлэ ын Виетнамул де Суд 45 мий де солдаць суд-кореень. Дар ши ачаста ле паре пуцин. «Премиерул» суд-кореян, дупэ кум релатязэ преса, а декларат ну демулт, кэ Корея де Суд есте хотэрытэ сэ тримитэ ын Виетнамул де Суд континженте суплиментаре де трупе, фапт, каре а фост примит ку о сатисфакцие вэдитэ ла Вашингтон ши шь-а гэсит експресия ын декларация луй Джонсон — Тен Ир Квон ка «о конфирмаре а хотэрырий челор доуэ гуверне де а континуа енержик операцииле милитаре ын Виетнам». Дрепт платэ пентру карня де тун, ливратэ Пентагонулуй ын скимбул доларилор, ауторитэциле дин Сеул чер дин партя СУА ун ноу ажутор милитар, модернмзаря ынтрежий армате суд-кореене. Дупэ нум се веде дин декларация комунэ, пэрциле с’ау ынцелес, ка «модернизаря форцелор армате кореене сэ фие ынфэптуитэ атыт де репеде, пе кыт о пермите кадрул лежислатив ши чел бужетар». Пентру а ындрептэци милитаризаря Кореей де Суд ши а индуче ын ероаре опинич публинэ се фан реферирь фалсе ла «примеждия уней агресий», де каре ар фи аменинцатэ Корея де Суд дин партя РПДК. Позиция пашникэ а гувернулуй Републичий Популар-Демонрате Кореене ын проблема реунификэрий Кореей есте бине куноскутэ де ынтряга луме. Ануме ел, ши ну клика луй Пак Джон Хи дин Сеул, а пропус сэ фие ынкеят ун акорд де паче ынтре Норд ши Суд, каре сэ превадэ ренунцаря речипрокэ ла апликаря армей унул фацэ де алтул, редучеря армателор Кореей де Норд ши Кореей де Суд ла 100 мий де оамень ши няр май пуцин пентру фиекаре парте, конвокаря уней нонсфэтуирь а цэрилор коинтересате пентру реглементаря пашникэ а проблемой кореене. Ачесте пропунерь але РПДК ши алте пропунерь конструктиве але ей ку привире ла асигураря секуритэций ын пенинсула Кореянэ ши униря пашникэ а цэрий сынт респинсе ын ынтрежиме де кэтре ауторитэциле суд-кореене. Чине пе чине аре де гынд сэ атаче ын назул ачеста? Рэспунсул есте клар пенгру орьчине апречиязэ фэрэ идей прекончепуте ситуация дин Корея: токмай афларя трупелор СУА ын Корея де Суд, ливрэриле кресиынде де техника милитарэ американэ пентру армата марионетэ ши провокэриле кличий милитаристе америиане ын режиуня паралелей 38 креазэ о ыннордаре пе пенинсулэ. Ын декларация американосуд-кореянэ се веде, кэ алианца антикомунистэ АЗГ1АК (консилиул Асия — Очеанул Пачифик), креатэ ын юние 1966 ла Сеул суб ежида СУА, есте о тряптэ пе каля креэрий уней «ной комунитэць ын режиуня Очеанулуй Пачифик». Пледынд пентру ачастэ «комунитате», СУА каутэ сэ интенсифиче ку ажуторул ей лупта ымпотрива мишкэрий де елибераре националэ ши демокоатиче дин базинул Очеанулуй Пачифик, сэ атрагэ кыт май мулте цэрь ын рэзбоюл криминал американ дус ымпотрива попорулуй виетнамез. Тратативеле дусе де «премиерул» суд-кореян ку президентул СУА ну сынт декыт унул дин елементеле планулуй де лэржире а рэзбоюлуй виетнамез ши де ынэсприре а ынкордэрий ын режиуня Екстремулуй Ориент. Ачелаш скоп а урмэрит ши визита дин ноембрие анул трекут а президентулуй Джонсон ла Сеул ши визита луй Тен Ир Квон ын фебруарие а. к. ла Сайгон. Се штие, нэ ла сфыршитул луний априлие президентул Джонсон конвоакэ ла Вашингтон пе миништрий афачерилор екстерне ай цэрилор, каре шь-ау тримис трупе ын Виетнам, пентру а елабора ной акциунь де ескаладаре а рэзбоюлуй ын Виетнам. Ачастэ «активитате» дипломатикэ ну поате сэ ну стырняскэ ынгрижораря попоарелор юбитоаре де паче, интересате ын ынчетаря кыт май грабникэ а агресией бандитешть а СУА ын Виетнам, ын дестиндеря ынкордэрий интернационале ын режиуня Очеанулуй Пачифик ши ын ынтряга Асие, ын реализаря унирий пашниче а Кореей. Гувернул Униуний РСС, тоць оамений советичь сприжинэ хотэрыт ероикул попор виетнамез ын лупта луй ымпотрива агресией империалисте. Ей сынт пе деплин солидарь ку попорул кореян фрэцеск, каре луптэ пентру униря пашникэ а цэрий сале пе базе демократиче, фэрэ нич ун аместек дин афарэ. Ну ынкапе нич о ындоялэ, кэ ши ачастэ ноуэ кырдэшие а империалиштилор СУА ку марионетеле лор дин Сеул, ындрептате ымпотрива попоарелор Кореей, Виетнамулуй, ымпотрива попоарелор ынтрежий Асий, ва суфери ун ешек. Амбалаж фабрикат ын флукс МОСКОВА, 31 мартие. Кор. ТАСС). Програмул трг ал споририй продук(ией де материале пентру шбаларя диферителор мэр[>урь алиментаре трезеште шчеситатя де а кумпэра ын :трэинэтате машинь ши месанизме, каре кореспунд шринцелор техниче модерне. э1н аний 1967—1968 Елвещя ва фурниза цэрий ноасгре 5 комплекте де линий аутомате пентру продучеря <утиилор фрумоасе ши ко|,юде, дестинате амбалэрий а гот фелул де продусе де леште. Контрактул ку призире ла ачаста а фост семнат де асочиация унионалэ «Проммашимпорт» ши фирма «Бобст и Сан». Ачесте линий, дупэ кум а комуникат кореспондентулуй Аженцией ТАСС прешединтеле «Проммацшмпорт»-улуй Н. И. Мелников, ку о продуктивитате тоталэ де 100 милиоане де кутий пе ан, вор фи монтате ла ынтреприндериле де прелукраре а пештелуй дин Републичиле де пе цэрмул Мэрий Балтиче ши дин Екстремул Ориент. Ын курынд московиций вор п.утя кумпэра ла магазинелЦ дин капитала продусе де кофетэрие, амбалате де асеменя ын кутий, фабрикате де машинь елвециене. а МОЛДОВА сочиялистэ ПЕНТРУ ПУТЕРЯ СОВЕТЕАОР КРОНИКА ШНИМЕПТЕЛОР РЕВОЛУЦИОПАРЕ ДИН МОЛДОВА ■я Ын нумереле дин 12 ши дин 18 мартие а. к. але газетей ноастре а фост ынчепутэ ,публикаря кроничий евениментелор револуционаре, каре ау авут лок ын Молдова, ынчепынд ку периоада Револуцией дин фебруарие ын Петроград ши пынэ ла стабилиря Путерий Советиче пе мелягуриле молдаве. Кроника ачаста, дупэ кум а фост анунцат, есте прегэтитэ де Институтул де историе а партидулуй де пе лынгэ КЧ ал ПК ал Молдовей ши де Институтул де историе ал АШ а РСС Молдовенештъ суб ынгрижиря Еуженией Дану, колаборатоаре штиинцификэ ла Институтул де историе ал АШ а РССМ, ши-й дестинатз пентру ажитаторъ ши пропагандишть, пентру тоцъ ачей че се интересязэ де фаптеле револуционаре дин република ноастрз, оферинд чититорилор ун богат материал фактоложик, аминтиръ але марторилор окуларь ай евениментелор, о сурсэ де теме вариате пентру лекций ши конворбирь ын ведеря прегзтирилор де чя де-а 50-я аниверсаре а Марелуй Октомбрие. Астззь континуэм публикаря кроничий евениментелор «Пентру Путеря Саветслор», урмынд сэ публикэм материале де ачестя ши ын алте нумере але «Молдовей Социалисте». -Э* 29 (16) мартие А фост формат Советуя де депутаць ай солдацилор гарнизоаней дин Чадыр-Лунга Архива Милитарэ-Историкэ Чентралэ де Стат. А авут лон адунаря чизмарилор дин Кишинэу. ла каре ау партичипат апроапе 100 де оамень. Адунаря а хотэрыт сэ фие иреатэ униуня професионалэ ши а алее о иомисие пентру елабораря статутулуй. «Бессарабская жизньэ No 80, 24 мартие 1917. 30 (17) мартие Советуя де депутаць ай мунчиторилор дин Кишинэу с’а адресат кэтре мунчиторь ши солдаць ку апелул де а се уни ын журуп Советулуй. Ачест Совет ионсидера дрепт сарчинэ а са де прим ордин сусцинеря Гувернулуй Провизориу «ын тоате инициативеле ши диренцииле луй спре консолидаря ши дезволтаря либертэцилор кучериге». Реферитор ла кестиуня деспре рэзбой ел а денларат, из сарчина чя май алропиятэ есте бируинца асупра душманулуй екстерн. «Бессарабская жизнь» МЬ 73, 17 мартие 191/. 31 (18) мартие Ла Кишинэу ау сосит репрезентанць ай гарнизоаней дин Бендер ши ау черут де ла комисарул губерниал сэ ынлэтуре имедиат полиция. Ын наз контрар, ей аменинцау сэ дистругэ сектоареле де полицие. Черинца ачаста а фост сатисфэиутз. Менцинеря ординий ын орашул Бендер а фост датэ пе сама гарнизоаней. И. Г. Дыков. «Кроника евениментелор дин Басарабия» (мартие 1917 — януарие 1918), Кишинэу, 1957, (ед. руса), паж. 10. А авут лон адунаря кроиторилор дин орашул Кишинэу, ла иаре ау партичипат апроапе 200 де оамень. Адунаря а хотэрыт сэ фие организатэ униуня професионалэ ши а алее о иомисие пентру елабораря статутулуй униуний. «Бессарабская жизнь» А6 76. 20 мартие 1917. А авут лок адунаря женералэ а Советулуй де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор Бендер. Адунаря а алее комитетул екзекутив ал Советулуй, ын номпоненца иэруя ау ынтрат 19 репрезентанць дин партя солдацилор ши 18 — дин партя мунчиторилор. «Бессарабский южный край». No 1429, 18 мартие 1917. Советуя комунал ши иомитетул екзекутив але орашулуй Кзхул ау десфиинцат полиция. «Лупта пентру Путеря Советелор ын Молдова...» (ед. русэ), паж. 13. 1 априлие (19 мартие) Советуя де депутаць ай мунчиторилор Кишинэу а адоптат хотэрыря деспре ынтродучеря имедиатэ а зилей де мункэ де 8 оре. О хотэрыре аналожикэ а адоптат ын ачеяш зи Советуя яе депутаць ай мунчиторилор Тираспол. И. Г. Дыков, «Кроника евениментелор дин Басарабия» (ед. русэ), паж. 10. А авут лон адунаря женералэ а Советулуй де депутаць ай мунчиторилор Кишинэу, наре а алее номитегул екзекутив ал Советулуй ын нумэр де 15 персоане. «Бессарабская жизнь» К» 77, 21 мартие 1917. Оамений ь-унчий дин Кахул л-ау деституит дин пост пе примарул орашулуй ши ау алее алтул ноу. АЧС а РССМ, Ф. 1823. ИНВ. I, досарул I, фоая 40. С’а комунинат, из ын жудецул Сорока цэраний ау окупат лэмынтуриле, арендате де сочиетатя фабричий де захэр дин Вышеолчедаев, ши ле-ау ынсэмынцат. «Бессарабская жизнь» No 85, 30 мартие 1917. Ла Кишинэу а авут лок адунаря организаторинэ а униуний професионале а фризерилор «Бессарабская жизнь» No 77, 21 мартие 1917. Мунчиторий ши службаший де ла моара фрацилор Бланн дин Бендер ау хотэрыт сэ денонтезе регулат бань ла диспозиция комитетулуй ензекутив ал Советулуй де депутаць ай солдацилор ши мунчиторилор «пентру нечеситэциле наузей мунчиторешть ши револуционаре». «Бессарабский южный край» No 1431, 20 мартие 1917. 2 априлие (20) мартие Комитетул проприетарилор де узине, фабричь ши ателиере дин Тираспол а сатисфэнут черинца Советулуй лонал де депутаць ай мунчиторилор ку привире ла ынтродучеря зилей де мункэ де 8 оре ла ынтреприндерь. фэрэ ка сэ фие редус салариул. Мунка суплиментарэ ера адмиеэ иумай ку ынвоиря мунчиторилор ши еа требуя сэ фие плэтитэ де 1,5 орь май скумп. «Булетинул комитетулуй екзекутив ал Советулуй де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор Тираспол» No 1, 9 априлие 1917. 3 априлие (21 мартие) Ын Пяца катепралей дин Кишинэу а авут лок ун нумерос митинг. Ораторий, каре ау луат кувынтул, ау черут скимбаря Думей орэшенешть, ынлэтураря комплекта а полицией, редучеря прецурилор ла продукте. «Бессарабская жизнь» No 78, 22 мартие 1917. Комитетул екзекутив Сорока ал организациилор обштешть шь-а асумат кондучеря антивитэций тутурор органелор административе дин ораш. «Бессарабская жизнь» No 84, 29 мартие 1917. 4 априлие (22 мартие) Ла узина де турнаре а фонтей а луй Готлиб дни Кишинэу а фост ынтродусэ зиуа де мункэ де 8 оре. «Бессарабская жизнь» No 79. 23 мартие 1917 Солдатул режиментулуй 155 А. Н. Гану, сосит ын кончедиу ын сатул Мерень дин жудецул Бендер, а дезармат ши а арестат стражникул лонал. «Лупта пентоу Путеря Советикэ ын Молдова» (ед. русэ). паж. 14. Ыи орашул Кишинэу а ынчепут сэ аитивезе Советуя де депутаць ай солдацилор. «Бессарабская жизнь», No 80, 24 мартие 1917. 5 априлие (23 мартие) Ла Кишинэу ау сосит 14 маринарь-потьомкиништь, наре се аскунсесерэ дупэ револуция дин 1905 ын Ромыния. Оамений мунчий дин Кишинэу с’ау адунат пе страда Александровская, де унде с’ау ындрептат ку драпеле роший спре гарэ, пентру а-й ынтымпина г,е ветераний примем револуций русе. Ынтылниря а фост кэлдуроасэ ши кордиалэ. Де ла гарэ манифестанций, ынконжурынду-й пе потьомкиништь, ау порнит пе страда Александровская, унде а урмат чинстиря ероилор сосиць, «Бессарабская жизнь» МЬ 80. 24 мартие 1917. 6 априлие (24 мартие) А авут лон адунаря конституанта а комитетулуй орэшенеси екзекутив Кишинэу, формат дин репрезентанць ай организациилор обштешть локале. «Бессарабская жизнь» No 85, 30 мартие 1917. „оои?о°оГпГРпГи5^?тул яе ДепУтаЧь ай солдацилор ши офицерилор Де ла унитэциле гарнизоаней дин Кишинэу. Советул а алее иомитетул екзекутив, ын номпоненца иэруя ау ынтрат 5 офицерь шч 20 де солдаць. Прешединте ал комитетулуй ензенутив а фост алее подполковникул Осмоловский. «Бессарабская жизнь» No 81, 25 мартие 1917. 7 априлие (25 мартие) „ь.?амен^ мунчий дин орашул Тираспол ши солдаций гарнизоанеи локале и-ау ареста1 пе мембрий администрацией ерэшенешть, адепць аи режимулуй векь. «Днестровский край» х. 577, 29 мартие 1917. 8 априлие (26 мартие) Ла Кишинэу а фост креат иомитетул ензекутив губерниал бургез пентру кондучеря тутурор организациилор обштешть ало губернией. Ын комитет ау ынтрат 8 репрезентанць ай жудецелор, 8 репрезентанць ай адунзрий де земства а губернией Басарабия ши 9 репрезентанць ай организациилор обштешть. «Бессарабская жизнь» No 83, 28 мартие 1917. А фост анунцатэ конвокаря адунзрий жекерале а службашилор де ла институцииле ши Де ла офичииле комерчиале, комерчиало-индустриале дин орашул Кишинэу пентру конституиря организацией професионале. «Бессарабская жизнь» М 82, 26 мартие 1917. Ла шединца комитетулуй екзенутив ал Советулуй де депутаць аи солдацилор ши офицерилор Кишинэу командантул дивизией де кавалеришть а денларат, нэ солдаций унитэций луи н ау ынкредере ын офицерь ши ау луат фацэ де ачештл о атитудине душмэноасэ. «Бессарабская жизнь» No 83, 28 мартие 1917. А фост конвокатэ адунаря комунэ а мембрилор организлииенИ^сочиал-демократиче ши а «Бундулуй» дин орашул Ки«Бессарабская жизнь» No 82, 26 мартие 1917. Секция цэрэняскэ а Советулуй де депутаць ай мунчиторилор ши солдацилор Одеса а тримис ын жудецул Кишинэу ун деташамент мобил де ажитацие ын фрукте ку болшевикул А. В Трофимов. Ын адеверинца, елибератэ луй Трофимов се спуня кэ ел «есте ымпутерничит сэ плече ын райоанеле пласелор Бужор, Ниспорень, Збероая, Болдуреш^ь, Ворничень, Лэлушна... ын снопул де а експлика трансформаря револуционарэ, наре авусе лок, ши пентру а организа номитете сэтешть». С. Я. Афтенюк ш. а.. «Мишкаря револуционарэ ын анул 1917 ши стабилиря Путерий Советиче ын Молдова» (ед. русэ), паж. 177. Ла Хынчешть, жудецул Кишинэу, ун делегат, сосит де ла гарнизоана дин Петроград, а нонвонат о адунаре ши а кемат цэраний сэ порнпскэ сэ аре пэмынтуриле мошиерешть. С. Я Афтенюк ш. а., «Мишкаря револуционарэ ын анул 1917 ши стабилиря Путерий Советиче ын Молдова» (ед. русэ), паж. 164. 9 априлие (27 мартие) Ла Кишинэу а авут лои адунаря екстраординарэ жудичиарэ де земствэ, ла каре а фост диснутатэ кестиуня ку привире ла мэриря ефективулуй милицией ын легэтурэ ку активизаря мишкэрий аграре ын жудец. И. Г. Дыков, «Кроника евениментелор дин Басарабия» (ед. русэ), паж. 12. 10 априлие (28 мартие) Службаший де ла депоул де трамвае дин Кишинэу ау ынаинтат ын фаца дирекцией урмэтоареле черинце: ын лонул зилей де мункэ де 9 оре — зиуа де муннэ де 8 оре, плата иу зиуа а мунчий, платэ суплиментарэ Пентру ореле суплиментаре де мункэ. «Бессарабская жизнь» Тй 84, 29 мартие 1917. А авут лои адунаря мембрилор комитетулуй студенцеск дин Кишинэу, ла иаре ау фост алешь делегаць пентру Советуя де депутаць ай мунчиторилор, ын Советул де депутаць ай солдацилор, пентру иомитетул екзекутив губерниал ши комитетул организациилор обштешть... Адунаря а алее бироул комитетулуй студенцеск дин Кишинэу. «Бессарабская жизнь», 31 мартие 1917. Ау фост организате урмэтоареле секций але комитетулуй екзенутив орэшенеси Кишинэу: де апровизионаре, луминаре нултуралэ, а секуритэций обштешть, редакционалэ, де информаций, финанчиаро-економикэ. «Бессарабская жизнь» No 83, 28 мартие 1917. Репрезентанций локалитэций Унгень с’ау адресат Советулуй Кишинэу ку ругэминтя де а ли се да сфатурь прантиче ын ведеря организэрий пазей сатулуй ши а луптей ымпотрива провокаторилор — «сутеле негре». С. Я. Афтенюк ш. а.. «Мишкаря револуционарэ ын анул 1917 ши стабилиря Путерий Советиче ын Молдова» (ед. русэ), паж. 122. ЛЕ ПЕ /ЦЕРИДИДНЕДЕ ПОВУДУЙ_______ Ын капитала Афганистанулуй — Кабул се конструеси ку ажуторул Униуний Советиче доуэ микрорайоане. Пе ун лон виран де алтэ датэ вор фи конструите 22 иасе де локуит ну 800 де апартаменте, шноль, грэдинице де копии, магазине, кафенеле. ЫН ФОТО ГРАФИ Е: ноиле иасе де локуит. фото де А. Стужин. Фотокроника ТАСС. СУКЧЕСЕЛЕ КОМБАТЕРИЙ ПОЛИОМИЕЛИТЕЙ ЫН УГАНДА КАМПАЛА, 31 мартие. (ТАСС). Ын Уганда декурже ку мулт сукчес кампания де комбатере а полиомиелитей — уна дин челе май примеждиоасе боль але копиилор. Ачастэ кампание с’а ынчепут ын дечембрие 1966 ла кемаря президентулуй Милтон Оботе. Дупэ кум а комуникат ерь постул де радио Уганда, ын презент песте 50 ла сутэ дин копиий ын вырста де пынэ ла чинч ань ау фост вакчинаць контра полиомиелитей. Постул де радио а менционат ку рекуноштинцэ ажуторул Униуний РСС, Републичий Арабе Унитеши ал алтор цэрь ын десфэшураря ку сукчес а ачестей кампаний. Гувернул Советик а тримис ын дар гувернулуй Угандей ун милион де дозе де вакчинурь ымпотрива полиомиелитей. 20 мий де дозе с’ау примит дин Република Арабэ Унитэ. Хотэрыря Комитетулуй Чентрал ал ПКР ку привире ла сэрбэториря ын Ромыния а челей де-а 50-я анивереэрь а Марелуй Октомбрие БУКУРЕШТЬ, 31 мартие. (ТАСС). Ын хотэрыря публикатэ а Комитетулуй Нейтрал ал ПКР ку привире ла сэрбэториря ын Ромыния а челей де-а 50-я анивереэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие се менционязэ, кэ Партидул Комунист Ромын, ынтрегул попор ромын дау о ыналтэ прецуире активитэций ынсуфлеците а попорулуй советик, а Партидулуй луй Комунист ын конструиря комунизмулуй, еукчеселор луй ын дезволтаря индустрией, агрикултурий, а челорлалте рамурь але економией, ын домениул штиинцей ши културий, ын кучериря космосулуй, ын ридикаря нивелулуй де вяцэ. Фиинд род ал мунчий ку уйтаре де сине а попорулуй, ал марий активитэць организаториче ши политиче а ПКУС, реализэриле Униуний' Советиче, се спуне ын хотэрыре, конституе о контрибуцие хотэрытоаре ла ынтэриря путерий економиче, политиче ши милитаре а системулуй мондиал сочиалист, ла крештеря инфлуенцей,, сочиализмулуй, ла кауза прогресулуй ши пэчий ын ынтряга луме. Ын хотэрыре се спуне, кэ ынтре попоареле ромын ши советик, ынтре цэриле ноастре се дезволтэ трайниче релаций де приетение ши колабораре товэрэшаскэ ын доменииле политик, економик, технико-штиинцифик ши културал. Се лэржеск релацйиле фрэцешть динтре ПКР ши ПКУС. Ын легэтурэ ку сэрбэториря челей де-а 50-я анивереэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие, Комитетул Чентрал ал ПКР хотэрэште, ка организацииле де партид, де масэ ши обштешть сэ организезе ларжь манифестэрь, консакрате ачестуй евенимент. Се ва десфэшура о ларгэ активитате де' пропаганда привинд ынсемнэтатя интернационала а Револуцией дин Октомбрие, инфлуенца ей асупра мишкэрий револуционаре дин Ромыния ши ’ дин ынтряга луме, акциуниле де солидаритате але пролетариатулуй ши оаменилор мунчий ромынь, релацииле де приетение фрэцяскэ динтре попоареле ромын ши советик. Ын ынтряга царэ вор авя лок адунэрь солемне. Вор фи организате конферинце, серь артистиче ши литераре, презентэрь де филме ш. а. м. д. Ын чинстя анивереэрий вор авя лок семинаре ши сесий штиинцифиче. Есте превэзутэ едитаря лукрэрилор библиографиче, документелор, аминтирилор, черчетэрилор ку привире ла Револуция дин Октомбрие ши акциуниле де солидаритате але попорулуй ромын. Преса чентралэ ши чя локалэ вор публика материале, яр радиоул ши телевизиуня вор трансмите програме, консакрате сэрбэторирий анивереэрий. Ла Букурешть ва авя лок о експозицие индустриала а Униуний Советиче. Ын реперторииле театрелор ши колективелор музикале се вор ынтродуче пьесе ши опере де ауторь ромынь ши советичь. Ын капитала Ромынией се ва дескиде о експози» цие де артэ пластикэ советикэ. Сынт превэзуте турнее але колективелор театрале ши музикале советиче ши артиштилор советичь ын Ромыния. Сэрбэториря челей де-а 50-я анивереэрь а Марелуй Октомбрие ын Ромыния, се сублнниязэ ын хотэрыре, ва ынсемна ун ноу пас ын дезволтаря релациилор де приетение фрэцяскэ динтре попоареле ромын ши советик, динтре РСР ши Униуня РСС, динтре ПКР ши ПКУС. ЫНВЭЦЭМИНТЕЛЕ АЛЕЖЕРИЛОР ШИ САРЧИНИЛЕ КОМУНИШТИЛОР ПАРИС, 30 мартие. (ТАСС). «Униуня партиделор де стынга есте о маре форцэ, каре поате асигура ынлокуиря путерий персонале принтр’ун систем демократик. Ачастэ маре форцэ требуе сэ пермитэ цэрий ноастре ши попорулуй ностру сэ мяргэ ынаинте пе каля демок|рацией, прогресулуй сочиал, индепенденцей национале ши пэчий», — а декларат мембрул Бироулуй Политик ал ПКФ Жорж Марше. Ел а презентат рапортуя «Ынвэцэминтеле алежерилор парламента^ ши сарчиниле партидулуй» ла пленара Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист Франчез, каре аре лок ын субурбия паризиянэ Обервил. Ирин вотул лор де ла 5 ши 12 мартие, а спус Ж. Марте, оамений мунчий ши демокраций ау кондамнат политика де регрес сочиал, промоватэ де гуверн, ши методеле луй антидсмократиче. Паралел ку ынфрынжеря партидулуй де гувернэмынт ши а Чентрулуй демократик, а арэтат Ж. Марше, прин чипалул евенимент ал алежерилор парламентаре естс маря викторие, обцинутэ де комуништий франчежь. Ел а сублиният, кэ сукчесул форцелор демократиче ын алежерь се екедликэ ын маре мэсурэ прин фаптул, кэ партиделе де стынга с’ау презентат ла еле ын фронт унит ши а сублиният дин ноу нечеситатя де а се елабора ун пропрам комун де акциуне ал тутурор форцелор де стынга. Ворбинд де сарчиниле партидулуй, Ж. Марше а менционат, кэ комуништий франчежь континуэ сэ акорде о маре ынсемнэтате луптей пентру паче, ын примул рынд луптей ымпотрива агресией американе ын Виетнам. Вом континуа, а спус рагюрторул, сэ черем ренунцаря ла форца атомикэ нуклеарэ франчезэ. Вом континуа сэ черем гувернулуй франчез, ка ел сэ се пронунце клар пентру ресцектаря актуалелор границе але Жерманией, ка ел сэ рекуноаскэ Република Демократа Жерманэ, ка ел сэ се опунэ хотэрыт акчесулуй Републичий Федеративе Жермания ла арма атомикэ, индиферент де форма луй, ши сэ асигуре ынкееря Трататулуй де секуритате колективэ ынтре тоате цэриле Еуропей. ДЕМОКРАЦИЙ СЕ ПРЕШЕСК ДЕ АЛЕЖЕРЬ ВАШИНГТОН, 31 мартие. (ТАСС). Кондукэторий организациилор дин тоате стателе але партидулуй демократ с’ау ынтрунит ла Вашингтон пентру а дискута плануриле прегзтирилор пентру кампания електоралэ дин анул виитор. Министрул афачерилор интерне Стюарт Юдолл а кемат пе лидерий де партид сэ ну фие диспераць де ынфрынжериле марь але партидулуй демокрацилор ла алежериле интермедиаре пентру конгрес дин анул трекут, Ел ле-а експликат прин фаптул, кэ партидул «с’а лиништит» ын легэтурэ ку виктория маре фэрэ пречедент асупра републиканилор дин 1964. Тот одатэ Юдолл а рекуноскут, кэ ын царэ екзистэ немулцэмире де политика гувернулуй демокрацилор ши а сфэтуит де а се дуче лупта ымпотрива ачестей немулцэмирь, фэкынд реклама «мерителор ши еукчеселор» партидулуй. Мембрий гувернулуй ши кондукэторий комитетулуй национал ал партидулуй демократ, каре асистэ ла консфэтуире, рекомандэ ын тайна инструкций амэнунците, ын че дирекцие требуе десфэшуратэ кампания пентру реалежеря ын анул 1968 а президентулуй Джонсон ши а виче-президентулуй Хемфри. ЛОВИТУРЬ ДАТЕ АГРЕСОРИЛОР ЛОНДРА, ЗГ мартие. (ТАСС). Ерь ноаптя партизанил суд-виетнамежь ау атакат ку фокурь де мортиере пунктул американ де сприжин ын зона «С», ла норд-ест де Сайгон. Дупэ кум релатязэ кореспондентул дин Сайгон ал аженцией Ройтер, 8 милитарь американь ау фост рэниць. Ын курсул уней алтечокнирь ку противникул, ын режиуня Плейку, патриоций суд-виетнамежь ау доборыт ун еликоптер американ. 4