Moldova Socialista, 1967 (XLIII/233-257)

1967-10-03 / nr. 233

ПГОЛДОВЯ сочиалистэ Марць, 3 октомбрие, 1967. ЫНДЕМН ЛЛ МУНКЭ ШИ НОЙ РЕАЛИЗЭРЬ (Урмаре). де вяцэ, сочиалист. Попоареле ау кэпэтат посибилитэць ларжь пентру дезвсглтаря ынвэцэмынтулуй. литературий, артей. Акум путем спуне, кэ ын тоате републичиле национале с'а формат ун ноу ом советик, ку о ыиалтэ културэ, ку конштнинцэ интернационалистэ, ом девотат ку труп ши суфлет идеилор Партидулуй Комунист, Патрией сале, нородулуй сэу. ГТартидул, кэлэузинду-се де порунчиле луй Ленин, кончентрязэ ефортуриле асупра споририй консеквенте а ефичиенцей продукцией сочиале, фаче тот посибилул пентру а акчелера ритмул ге дезволтаре а индустрией, пентру а креа челе май буне кондиций дезволтэрий мижлоачелор де продукцие, дезволтэрий агрикултурий, фундаментязэ штиинцифичеште ши дезволтэ пропорционал рамуриле економией национале, деоарече нумай ачаста дэ путинца де а креа май репеде богэций але сочиетэций ноастре ши кондиций пентру ридикаря перманента а нивелулуй де трай ал нородулуй. Акум, кьшд ам креат о индустрие путерникэ, о агрикултурэ меканизатэ ши ынаинтэм ын ритм май рапид ын дезволтаря економикэ, ной путем сэ алокэм май мулте ресурсе пентру ымбунэтзциря кондициилор де вяцэ але оаменилор советичь. Ын сочиетатя ноастрэ ридикаря нивелулуй де вяцэ ал нородулуй аре уи карактер мултилатерал ши атоткупринзэтор, купринде тоате доменииле активитэций, културий ши траюлуй омулуй советик. Ын курынд вом пэши прагул анулуй ноу, 1968 — анул ал трейля ал чинчиналулуй. Ел ва фи анул хотзрытор пентру ындеплиниря планулуй чинчинал, апробат де Конгресул ал Х\П1-ля ал партидулуй. Путем са спунем де пе акум, кэ плануриле пе примий дой ань ай чинчиналулуй вор фи депэшнте. Авем тоате могивеле сэ спунем, кэ ын ачешть дой ань нородул советик а ынфэптуит о мункэ уриашэ пе тэрымул споририй путерий мэрий ноастре Патрий. Акум требуе сэ фачем тот че е ку путиниэ, пентру^ка ши планул пе анул ал трейля ал чинчиналулуй сэ фие депэшит. А час га ва фи о кезэшие а буней ындеплинирь а планулуй чинчинал, апробат де Конгресул ал ХХШ-ля ал партидулуй. Пленара дин септембрие а Комитетулуй Чентрал ал партидулуй ностру а дискутат ши а апробат проектеле елаборате але планурилор де стат але економией национале пе анул 1968, прекум ши пе аний 1969 ши 1970, ачесте план.урь превэзынд о оарекаре депэшире а сарчинилор, апробате де Койгресул XXIII ал ПКУС ку привнре ла планул чинчинал апробат, ши, ын примул рынд, ла ун астфел де индиче де маре импортанцэ, кум есте крештеря венитулуй национал. Ын презент сарчина тутурор организациилор де партид, советиче ши економиче есте де а се прегэти ынкэ ын ачест ан пентру мунка дин анул виитор ын аша фел, ка сэ фие гарантатэ депэширя планулуй пе анул хотэрытор ал ноул.уй чинчинал. Сынтем сигурь, кэ оамений мунчий дин Република Советикэ Сочиалистэ Молдовеняска вор ындеплини ку чинсте ачастэ сарчинэ де оноаре. Пентру ачаста ей ау тоате посибилитэциле. Товарэшь! Попоареле цэрий ноастре ынтымпинэ жубйлеул де 50 де ань ал статулуй лор ку марь сукчесе ын конструкция пашникэ. Ын ачешть ань а креск.ут неспус де мулт ауторитатя Униуний Советиче пе арена интернационала. Попоареле ынтрежий лумь а,у ун маре респект фацэ де политика екстернэ а партидулуй ностру ши а Гу верну луй Сове тик, деоарече еа есте о политика де паче, политикэ де неаместек ын требуриле интерне але алтор стате, политикэ че асигурэ тутурор попоарелор дезволтаря пашникэ. Орындуиря сочиалистэ а трек.ут демулт песте хотареле национале але Униуний Советиче ши с’а консолидат трайннк ынтр’ун труп ынтрег де цэрь. А трекут тимпул, кынд стателе империалисте путяу сэ лрочедезе непедепсите ку поцрареле алтор цэрь, аша кум ле трэсня прин кап. Лумя каутэ акум кэиле пентру резолваря проблемей виетнамезе. Ероикул попор ал Виетнам.улуй дуче лупта ымпотрива агресией американе. Тоате цэриле сочиалисте фак тот росибилул пентру а сприжини ероикул попор виетнамез ши а-л ажута ын ачастэ л.уптэ дряптэ ши чинститэ. Ку тоатэ мобилизаря колосалэ а форцелор ши а уней армате де апроапе ун милион де оамень а и.мпериалиштилор американь ши а мерче- . нарилор лор, СУА ну вор путя сэ ынвингэ попорул виегнамез, деоарече де партя луй сьшт тоате форцеле прогресисте дин луме. Екзистэ о сингурэ кале пентру резолваря проблемей виетнамезе — каля ынчетэрий бомбардаментелор асупра РДВ ши рекуноаштеря нрограмулуй Фрон. тулуй де елибераре национала дин Виетнамул де Суд. Орьче агресор потенцйал ышь дэ сама акум, кэ ын кондицииле рапортулуй екзистент ал форцелор мондиале о чокнире арматэ директэ ку систеиул сочиалист мондиал ар дуче ла о катастрофэ а агресорулуй, деоарече форцеле цэрилор комунитэций сочиалисте еынт денебируит. Дар ситуация интернационала рэмыне ынкордатэ. Се чере ка попорул советик сэ се ынгрижаскэ ын перманенцэ ши де акум ынаинте де ынтэриря капачитэций ноастре де апэраре. Цара ноастрэ ну аменинцэ пе нимень. чи аре мениря де а.ынфрунта форцеле рэзбоюлуй. Нумай форцз де апэраре а цэрилор сочиалисте ши уриашул лор потенциал економик, каре се. дезволтэ ши креште репеде, пот констит.уи ун обстакол де надежде ын каля форцелор агресией. Комитету.! Чентрал ал партидулуй ностру, Гу вернул Советик се ынгрижеск мултде Форцеле ноастре Армате. Ной фачем тот посибилул пентру а ридика градул лор де ынзестраре техника.• Ынтэриря капачитэций ноартре де апэраре, мобилизаря: тутурор форцелор пентру дезволтаря економикэ а цэрий вор асигура статумуй ностру кондиций пентру конструкция пашникэ. Униуня Советикэ сприжинэ тоате форцеле пэчий, каре луптэ ымпотрива империализмулуй.‘Ной прочедэм астфел пентру кэ, фнинд интернационалищть, консидерэм ачаста дрепт о даторие а ноастрэ. Офенсива империализмулуй ын орьче режиуне а лумий поэте сэ дукэ Ла ынэсприрь интернационале ши сэ компличе ситуация пентру конструкция ноастрэ пашникэ. Партидул ши гувернул вор фаче ши де акум ынаинте тот посибилул, пентру ка нородул ностру сэ-шь континуе ын линиште мунка пашникэ конструктивэ. Ын ултимий ань черкуриле империалисте нуодатэау фэкут ка лукруриле сэ ажунгэ ла апариция унор примеждиоасе фонаре де ынкордаре ши а унор кризе сериоасе. Акум оамений прогресишть дин луме штиу, кэ дакэ ну ар фи ефортуриле енержиче але Униуний Советиче ын апэраря пэчий, орькаре дин ачесте кризе ар фи путут сэ анбэ челе май греле урмэрь пентру ынтряга оменире. Ачаста ну с’а ынгымплат нумай даторитэ политичий екстерне, промовате де Комитетул Чентрал ал партидулуй ностру ши де Гувернул Советик. Политика советикэ екзерчитэ о уриашэ инфлуенцэ асупра ситуацией дин ынтряга луме. Ануме прин ачаста се експликэ фапгул, кэ ауторитатя интернацйоналэ а цэрий ноастре креште неынчетат. Униуня Советикэ консидерэ дрепт уна дин челе май импортанте сарчинь ын домениул политичий екстерне ынчетаря рэзбоюлуй ын Виетнам ши реализаря уней дестиндерь стабиле а ынкордэрий ын Еуропа. Ной вом фаче тот посибилул ка сэ ну ынгэдуим апликаря армей нуклеаре, каре аменинцэ сэ адукэ марь ненорочирь ынтрежий оменирь. Програмул де политика екстернэ ал Униуний Советиче есте клар пентру фиекаре ом дин луме ши се букурэ де сприжинул тутурор попоарелор. Комитетул Чентрал ал партидулуй, Гувернул Советик вор фаче тот * че депинде де еле ка сэ трад.укэ ын вяцэ ачест програм, деоарече ел р.эспунде интереселор нородулуй советик ши асигурэ кондиций де паче пентру конструкция комунистэ ын цара ноастрэ. Ку кыт май бине се вор ынфэптуи плануриле крештерий економией ноастре, прогрееул.уй техник ши штиинцифик, ку атыт май ушор ши май ефичиент се ва традуче ын вяцэ ачест програм. Оамений советичь консидерэ менцинеря ши ынтэриря пэчий дрепт о каузэ виталэ а лор. Прин мунка лор, прин ындеплиниря облигации лор лор де зи ку зи ей вор фаче тот посибилул пентру а ынтэри потенциалу.! економик ши милитар ал мэрий ноастре Патрий, Товарэшь! Се апропие зилеле солемне але челей де-а 50-я аниверсэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие. Оамений мунчий дин Молдова, ка ши тоць оамений советичь, мунческ ку букурие, ку о колосалэ ынсуфлецире ла узине ши фабричь, ын совхозурь ши колхозурь, консидер.э де датория лор сэ маркезе жубилеул де о жумэтате де секол ал Статулуй Советик ку ной сукчесе ын конструкция комунистэ. Ын ачесте зиле ам фост ла ун шир де ынтреприндерь дин Кишинэу, Тираспол ши Бендер, ын колхозурь ши совхозурь, ла институте де черчетэрь штиинцифиче. Ам вэзут претутиндень нэзуинца колективелор де продукцие де а прегэти дарурь фрумоасе пентру сэрбэтоаре. Колхозничий, мунчиторий совхозурилор. спечиалиштий ышь депун ефортуриле пентру а дуче ла бун сфыршит тоате лукрэриле агриколе, а ындеплини ши а депэши плануриле-комензь де вынзаре а продукцией агриколе ла стат. Ши ачастэ ынсуфлецире, де каре сынтпэтруншь оамений мунчий дин Молдова, дин ынтряга ноастрэ Патрие. констигуе о кезэшие а ындеплинирий сарчинилор чинчиналулуй. Дражь товарэшь! Кишинэул есте унул дин челе май векь ораше але мэрий ноастре Патрий. Ел екзистэ де песте 500 де ань. Дар орашул думнявоастрэ есте ораш ал мунчий, ораш ал тинерецей, ал школилор ши университэцилор, ораш ал културий ■ сочиалисте. Сынтем сигурь, кэ кишинэуений, . локуиторий орашулуй декорат ку чел май ыналт ордми — ординул Ленин, ышь вор ындеплини ку чинсте сарчиниле, пусе де партид ши де гуверн ын фаца лор. Ынгэдуици-мь сэ урез оаменилор мунчий дин Кишинэу ши дин ынтряга Молдова ной сукчесе марь ын мункэ, ын дезволтаря економией ши културий републичий лор, сэнэтате ши феричире. Комитетул Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуни'й Советиче ши Гувернул Советик ышь експримэ конвинжеря. кэ оамений мунчий дин Молдова ши дин капитана ей — Кишинэу л декорат — ну се вор опри ла челе реализате, ышь вор спори ефортуриле, енержия ын лупта пентру ынтымпинаря дестойникэ а челей де-а 50-я аниверсэрь а Марелуй Октомбрие, пентру традучеря ын вяцэ а хогэрырилор Коцгрес-улуй ал ХХШ-ля ал партидулуй. Ачаста ва конституи ун маре принос ла лупта ноастрэ комунэ пентру ынтэриря континуэ а путерий Униуний Советиче. пентру триумфул комунизмулуй. Трэяскэ маря ноастрэ Патрие Советикэ! Сэ кряскэ ши сэ се ынтэряскэ ириетення фрэцяскэ а попоарелор Униуний Советиче! Славэ партидулуй ностру ленинист, каре кондуче попоареле спре ной бируинце але комунизмулуй! Кувынтаря товарэшулун А. Н. Косыгин а фост аскултатэ ку фоарте маре атенцие ши ынтреруптэ ын репетате рындурь де аплаузе фуртуноасе. * * * Я кувынтул А. К. Агапов, струнгар ла узина де трактоаре дин Кишинэу. — А венит о маре сэрбэтоаре ын капитала републичий ноастре декорате, — спуне ел.—Пе драпелул Кишинэулуй стрэлучеште ординул Ленин. Ку ачаста се мындреште фиекаре ом ал мунчий дин капиталэ. сЬиекаре локуитор ал Молдовей. Мулць кишинэуень ышь май адук аминте де времуриле греле, кынд пе стрэзиле орашулуй ымблау оамень. авынд пе пепт скрисе кувинтеле: «Акчепт орьче мункэ нумай пентру хранэ». МуЛ- те ненорочирь а причинуит Кишинэулуй рэзбоюл, дезлэнцуит де Жермания фасчистэ. Н’а рэмас ынтрягэ нич о ынтреприндере индустриалэ, мий де касе де локуит с’ау трансформат ын руине. Пэря, кэ ва фи невое де зечь де ань пентру а реда вяца орашулуй пыржолит. Дар маря форцэ а орындуирий сочиалисте, приетения ши ажуторул фрэцеск ал попоарелор Униуний РСС ши, ын примул рынд, ал марелуй попор рус, ау дат Молдовей ши капиталей ей посибилитатя де а виндека репеде рэниле рэзбоюлуй ши де а порни пе друмул ларг ал прогресулуй. Узина ноастрэ де трактоаре — чя май маре ши чя май тынэрэ ынтреприндере дин Кишинэу— ау конструит-о оамений мунчий дин тоате републичиле Униуний Советиче. Ын секцииле ноастре мунческ кот ла кот репрезентанций а 24 националитэць, яр мииле де трактоаре, че ау порнит де пе конвейереле узиней. лукрязэ ын колхозурь ши совхозурь дин апроапе тоате републичиле Цэрий Советелор. , Тов. Агапов спуне апой, кэ колективул узиней, ынчепынд вахта де мункэ ын чинстя челей де-а 50-я аниверсэрь а Марелуй Октомбрие, с’а ангажат сэ пунэ пе конвейер ноул трактор «Т-54В». Ла експозиция интернационалэ де машинь агриколе модерне де ла Москова ачест трактор а примит Маря медалие де аур. Ми с’а дат ынсэрчинаря сэ рапортез астэзь, кэ конструкторий де трактоаре ау ынсушит ку сукчес продукция ын серие а ноий машинь ши сьшт ферм хотэрыць сэ дее ын анул жубилиар мий де трактоаре де марка ноуэ. Ачеста ва фи кадоул ностру де мункэ пентру Патрия-мамэ ши слэвитул жубилеу де 50 де ань ал Путерий Советиче. Прин ачаста не експримэм мулцэмиря пентру маря грижэ перманентэ а Партидулуй Комунист ши а Гувернулуй Советик де ридикаря бунэстэрий материале а оаменилор советичь. Тов. Агапов ышь ынкее кувынтаря, ростинд урэрь де бине ын чинстя мэрий Патрий Советиче ши а Партидулуй Комунист. Се дэ кувынтул академичианулуй В. А. Андрунакиевич, виче-президент ал Академией де Штиинце а РСС Молдовенешть. — Дражь товарэшь!—спуне ел.—Ынгэдуици-мь ка ын пумеле интелектуалитэций ши ал оаменилор де штиинцэ дин реп.убликэ сэ-й феличит кэлдурос пе тоць оамений мунчий дни Кишинэу ын легэтурэ ку ынмынаря челей май ыналте декораций гувернаментале — ординул Ленин — орашулуй. Ной, локуиторий Кишинэулуй, сынтем адынк рекуноскэторь Партидулуй Комунист ши Гувернулуй Советик пентру маря чинсте фэк.утэ орашулуй ностру. Ка ом орижинар дин ачест ораш, цин минте бине векюл Кишинэу — ораш ал чершеторилор, ораш ал елидемиилор. ын каре вяца интелектуалэ ера редусэ ла зеро. Инимиле ноастре сынг плине де мындрие, кэ Кишянэул а девенит акум ун маре ораш модерн, чентрул економик ши културал ал републичий. Мий де тинерь ши тинере, копий де цэрань ши де мунчиторь, не тимпурь авяу ачеяш соартэ — сэ цинэ коарнеле плугулуй пе пэмынтул мошиерилор ши богэташилор. Астэзь дынший инундэ аудиторииле, сектоареле експериментале ши лаборатоареле Университэцнй де стат, але институтелор — агрикол, де медичинэ, политехник, педагожик, але инсгитутулуй де арте, сорбинд дни изворул дэтэтор де вяцэ ал штиинцей, прегэтинду-се сэ девинэ конструкторь актива ай сочиетэций комунисте. Астэзь мунческ ын Молдова песте патру мий де оамень де штиинцэ, ипклуснв 70 де доктора ши песте о мие де кандидаць ын штиинце. Есте о фалэ а ноастрэ, кэ опереле скрииторилор ноштри се традук ши се читеск астэзь ын май мулте лимбь але попоарелор советиче ши де песте хотаре, кэ дансуриле ши кынтечеле артиштилор Молдовей кучереск инимиле а милиоане де спектаторь, кэ опереле оаменилор де штиинцэ формязэ о контрмбуцие пондерабнлэ ла тезаурул штиинцей советиче. Попорул молдовенеск датореште тоате реализэриле сале грижий перманенте пэринтешть а Партидулуй КоДражь товарэшь! Де кытева зиле ау лок ын капитала РСС Молдовенешть — орашул Кишинэу — евенименте емоционанте, спре каре есте ацинтнтэ атенция тутурор оаменилор мунчий дин републикэ. Фацэ де фестивитэциле ноастре манифеста мулт интерес тоате попоареле советиче ыифрэците ши н.умероший ноштри приетень дин стрэинэтате. Кувынтаря роститэ де Алексей Николаевич Косыгин ла адунаря солемнэ ку прилежул ынмынэрий ординулуй Ленин орашулуй, кувынтаря луй ла митингуя де астэзь, калделе кувинте опусе' де ел ла адреса нородулуй 'Молдовенеск, ау адус букурие ын инимиле тутурор трудиторилор дин Молдова,- ьш инимиле оаменилор, кэрора ле сынт скумпе шн апропияте сукчеселе ноастре ын трансформаря веций пе базе сочиалисте. Декораря Кишинэулуй ку ординул Ленин ынсямнэ о рекуноаштере а мерителор тутурор ачелора, каре креазэ буиуриле материале, дезволтэ ши перфекционязэ култура сочиалистэ, дезвэлуе тайнеле штиинцей, але тутурор ачелора каре партичипэ, фэрэ а-шь прекупеци путериле, ла креаря марий шн дрептей сочиетэць комуннсте. Еа ынсямнэ о рекуноаштере а мунчий плине де абнегацие а нородулуй молдовенеск, а енершией де несекат ши а девотаментулуй луй немэржинит фацэ де идеалуриле партидулуй. мунист ши Гувернулуй Советик. Ну вом уйта нич одатэ ажуторул фрэцеск, сприжинул морал ши материал, пе каре ни-л дау зи де зи попоареле тутурор републичилор ыифрэците але мэрий ноастре Патрий, ши, ын примул рынд мареле попор рус. Пентру тоате ачестя ле спунем дин тоатэ инима: «Вэ мулцэмим!». Афлынду-не ын прагул глориосулуй жубилеу де 50 де ань ' ал Марелуй Октомбрие, дэм асигурэрь солемне Партидулуй Комунист ши Гувернулуй Советик, кэ ын побила луптэ пентру комунизм, пентру ынтэриря континуэ а капачитэций де апэраре а мэрий ноастре Натрий оамений мунчий дин Кишинэу ну-шь вор прекупеца путериле ши вор ынкина ачестей марь опере тоатэ кэлдура инимилор лор, капачитэциле ши енержия лор. Я кувынтул Н. В. Меренишчев, секретар ал комитетулуй орэшенеск Ленинград ал ПКУС. — Дражь товарэшь дин Кишинэу, — спуне ел. — Ынгэдуици-мь ка ын нумеле делегациилор орашелорерой Ленинград, Киев, Одеса, кыт ши дин партя делегацией Чернэуцилор сэ вэ феличит кэлдурос пе думнявоастрэ ши пе тоць оамений мунчий дин минунатул востру ораш ку ыналта декорацие, каре ынсямнэ о рекуноаштере а марилор мерите але трудиторилор дин Кишинэу ын фаца нородулуй советик, а сукчеселор лор ыч конструкция комунистэ. В’ам адус дин партя оаменилор мунчий дин орашеле ноастре челе май калле ши приетенешть салутэрь, челе май буне урэрь де ной реализэрь марь ын лупта пентру традучеря ын вяцэ а хотэрырилор Конгресулуй XXIII ал партидулуй, а ангажаментелор сочиалисте, луате де думнявоастрэ ын чинстя семичентенарулуй Марелуй Октомбрие. Чинстим мулт минунателе кучерирь револуционаре ши де мункэ але трудиторилор дин Кишинэу ши але ынтрегулуй нород молдовенеск, спуне май департе ораторул. История орашулуй думнявоастрэ есте ун емоционант летописец ал луптей ероиче, дусе де нородул молдовенеск Ынгэдуици-мь, дражь товарэшь, ка ын ачастэ зи де неуйтат, де ла нумеле думнявоастрэ. дин партя тутурор оаменилор мунчий дин Молдова сэ адук адынчь мулцэмирь Комитетулуй Чентрал ленинист, Президиумулуй Совегулуй Супрем щи Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС пентру ыналта апречиере а мерителор Кишинэулуй ын фаца цэрий ши сэ асигур скумпул ностру партид ши Гувернул Советик, кэ кишинэуений, мунчиторий, колхозничий, интелектуалий дин Молдова ышь вор ыпкина тоате гындуриле, путериле ши куиоштинцеле лор ынфэптуирий планурилор превэзуте де Програмул пкус! Ынгэдуици-мь сэ адук мулцэмщрь дин тоатэ инима луй Алексей Николаевич Косыгин пентру вениря са ын Молдова, пентру кэ а консакрат атыт де мулт тимп ка сэ факэ куноштинцэ ку вяца републичий, визитынд ун шир де ынтреприндерь дин Кишинэу, Тираспол, Вендар, институте де черчетэрь штииицифиче, кытева колхозурь ши совхозурь, мулте магазине, ьштрегариндерь де десервире, а вэзут кум мунчеште орашул ностру, кум трэеште ел, й-а аскултат нэзуинцеле, аспирацииле. Думнявоастрэ, скумпе Алексей Николаевич, ‘ аць фост ынтыя оарэ пе пэмынтул ностру ын 1940, кынд нородул молдовенеск ышь манифеста маря са букурие ын легэтурэ ку елибераря дс суб жугул окупанцило!р— боерий ромынь. Аць фост ымпотрива котропиторилор стрэинь, луптэ ынкунунатэ ла ынчепутул секолулуй XIX де униря Молдовей ку Русин. Приетения попоарелор советиче есте вешникэ ши де нездрунчинат ши нич ун фел де унелтирь але империалиштилор ну о вор путя здрунчина. Ачастэ приетение, ку адевэрат фрэцяскэ, есте о кезэщие а викториилор де астэзь ши а викториилор выитоаре. Вяца ноуэ а оаменилор мунчий дин орашул думнявоастрэ с’а ынчепут ку формаря РСС Молдовенешть. Де атунч попорул Молдовей а паркурс о глориоасэ кале. Ын аний Путерий Советиче орашул думнявоастрэ а девенит ун маре чеитру индустриал, штиинцифик ши културал, ел шь-а скимбат ын ынтрежиМе аспектул. Ачестя сынт резултате визибиле але Марелуй Октомбрие. Ынгэдуици-мь сэ вэ феличит ынкэ о датэ ку оказия ачестуй евешшент историк ын вяца орашулуй думнявоастрэ — ынмынаря ординулуй Ленин ши сэ вэ урез ной реализэрь креатоаре. Фие ка талентатул ши феричитул попор ал Молдовей ынсорите, ынсуфлецит де идеиле Партидулуй Комунист ленинист, сэ-шь мэряскэ приносул ла опера конструирий комунизмулуй ын цара ноастрэ. Вэ урэм ной букурий, ши май мултэ феричире ши просперитате, дражь товарэшь кишинэуень! — Ам уркат ла ачастэ трибуна. — спуне Ероул Мунчий Сочиалисте В. К. Трибой, бригадира ын колхозул «Бируинца» дин районул Стрэшень, — пентру ка ын нумеле ачелора че лукрязэ огорул, сэ фак о адынкэ плекэчуне минуиатулуй ораш Кишинэу, капитала Молдовей Советиче. мунчиторилор, службашилор, интелектуалилор ей ши сэ ле трансмит феличитэрь дин инимэ ку прилежул ынмынэрий орашулуй челей май ыналте декораций а Патрией — ординул Ленин. Кишинэул есте о мындрие а ынтрежий Молдове. Де аич вин ын сателе ноастре агрономь, инжинерь, зоотехничиень, медичь, педагожь. Индустрия орашулуй аич .ши ын греул ан 1947, кынд ла дистружериле причинуите де разбой с’а май адэугат о каламитате, причинуитэ де о сечетэ немайвэзутэ, ши аць акордат ун маре ажутор оаменилор мунчий ла ликидаря урмэрилор (рэзбоюлуй ши але сечетей. Нородул молдовенеск рекуноскэтор цине минте ачест лукру ши нич одатэ ну ва уйта кэ, даторитэ ажуторулуй маре, акордат луй де партид ши де Гувернул Советик, де тоате попоареле фрэцешть, ел шь-а ындрептат репеде економия ши а ынчепут сэ се дезволте ку сукчес пе каля сочиалистэ. Астэзь вэ афлаць ярэш ымдоеунэ ку ной. Ачастэ визита ьш ажунул глориосулуй семичентенар ал Марелуй Октомбрие, кынд нородул се букурэ де реализэриле сале ши триумфэ ын легэтурэ ку бируиицеле обцинуте фаче ка сэрбэтоаря ноастрэ сэ фие ши май феричитэ. Ынтр’ун скурт термен историк. ымпреунэ ку ынтряга царэ, Молдова а паркурс о глориоасэ кале де ынноире сочиал-економикэ ши политикэ ши а девенит, динтр’ун цииут семифеудал, о реп.убликэ сочиалистэ ыналт дезволтатэ. Молдова де астэзь есте парте органика а сочиетэций советиче униче, о реп.убликэ ку о маре продукцие сочиалэ а прогресулуй техник, а гындирий штиинцифиче ынаинтате, а индустрией ыналт дезволтате, а уней агрикултурь интенсиве. Пбтенциалул ей економик креште ан де ан. Нумай ын улне апровизионязэ ку машинь, утилаже, мэрфурь. Сынтем таре букурошь, кэ ачастэ сэрбэторире а Кишинэулуй се фаче ын анул челей де-а 50-я аниверсэрь а Марелуй Октомбрие. Сэ привим ын жур, сэ привим кыт де фр.умос есте ачест ораш! Тоате ачестя ни ле-а адус Пугеря Советикэ. Сэ луэм, де пилдэ, сатул ностру. Пэмынтуриле луй динтотдяуна ау фост родитоаре. Дар че фолос авя омул дин аста, дакэ ын трекут де пе ачест пэмынт се ынэлцау спре соаре кумай кынтече де жале ши де д.урере. Чел че веде Кожушна астэзь, ну грешеште, дакэ спуне кэ-й ораш. Кэч аша ши есте. Ачесга есте ун ораш колхозник, авынд о минунатэ Касэ де културэ, доуэ школь, спитая маре, ной лягэне де копий. Пе акоперишуриле каселор ноастре поць сэ везь суте де антене де телевизор. Песте чинч суте де фете ши фечорь де цэрань дин сатул ностру ау фэкут студий супериоаре сау медий. Тоате ачестя стау мэртурие а грижий партидулуй ши а гувернулуй де нород! Не-ау адус мултэ букурие, спуне ын континуаре В. К. Трибой, хотэрыриле Пленарей дин септембрие а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Ла адунэриле ши митингуриле цинуте ын сатул ностру колхозничий ау мулцэмит дин тот суфлетул Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ши Гувернулуй Советик пентру грижа ши атенция лор неынчетатэ фацэ де невоиле оаменилор советичь ши м’ау ругат ши пе мине сэ ле трансмит приз Думнявоастрэ, скумпе Алексей Николаевич, немэржинита ноастрэ рекуноштинцэ фацэ де партид ши гуверн. Вом мунчи фэрэ прежет, ка Патрия ноастрэ сэ ынфлоряскэ ши май мулт, ка сэ триумфе комунизмул. Трэяскэ партидул луй Ленин! Трэяскэ приетения де нездрунчинат динтре мунчиторь ши цэрань! Славэ нородулуй советик—: фэуритор ал комунизмулуй! Се дэ кувынтул примулуй секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей И. II. Бодюл. тимий зече ань продусул сочиал тотал с’а мэрит де 2,6 орь, яр венитул национал —. Де доуэ орь ши жумэтате. Ной посибилитэць де дезволтаре май рапиде а индустрией, де мэрире а волумулуй продукцией ши де ымбунэтэцире а калитэций ей се дескид ын легэтурэ ку ынфэптуиря реформей економиче. Астэзь продукция индустриалэ креште ынтр’ун ритм май акчелерат декыт гаревэд Директивеле Конгресулуй XXIII ал партидулуй. Ачаста есте о довадэ а путерникулуй авынт ын мункэ ал нородулуй, а карактерулуй реал ал мэсурилор, елаборате де Комитетул Чентрал ши де Гувернул Советик пентру промоваря ноий линий ын политика економикэ, линие, каре кореспунде май дин плин интереселор сочиетэций советиче сочиалисте, лежилор объективе але дезволтэрий ей. П|ропэширя економикэ щи културалэ а републичий се веде май алее ын дезволтаря фуртуноасэ а Кишинэулуй. ын история мултисекуларэ а кэруя сынт оглиндите дестинеле ынтрегулуй нород молдовенеск. Мулте жеиераций дин ачест ораш ау луптат ку ероизм ымпогрива котропиторилор ши експлоататорилор, пентру елибераря сочиалэ ши национала. Континуынд глориоаселе традиций (револуционаре, оамений мунчий дин Кишинэу ау луптат ку бэрбэцйе пентру бируиица Путерий Советиче ши апараря (Сфыршитул ын паж. 3). КУВЫНТАРЯ ТОВАРЭШУЛУН И. Я. БОДЮЛ Аспекте де ла сербаря ку прилежул декорэрин орашулуй Кишинэу. .Фото де С. Галперин ши А. Затыка.