Moldova Socialista, 1968 (XLIV/26-50)

1968-02-01 / nr. 26

А СТЭЗЬ се дескиде па Кишннэу Конгресул XIV ал УЛКТ дин Молдова. С'а ынтрунит авангарда, флоаря тинеретулуй дин сателе ши орашеле републичий. Делегаций ла конгрес, флэкэй ши фете, ын пептул кэрора клокотеште енерГия, тинерь ынфрэциць ну романтика ши кутезанца, с’ау ынтрунит о фак» биланцул активитзций организацией комсомолисте републикане дин ултимий дой ань, сэ анализезе сукчеселе, с» дезвэлуе неажунсуриле, сэ кибзуяскэ ымпреунэ асупра проблемелор ынкэ нерезолвате, сэ пунэ ла кале лукруриле пе виитор. Комсомолул а фост тотдяуна ши претутиндень ымпреунэ ку партидул ши суб кондучеря луй — пе барикаделе револуцией ши ын унитэциле леГендаре де кавалерие але луй Будьоный, Чапаев ши Котовский, пе шантиереле Днепрогесулуй ши Магнитчей, ле кымпуриле колхознице ши ын лаборатоареле штиинцей, а луат парте ла здробиряпухоаелор фасчисте де котропиторь ла Брест, Симферопол, Сталинград, Будапеета, Берлин, а ридикат сателе ши орашеле дин руинь. Ла кемаря партидулуй комсомолул а мунчит ла валорификаря лэмынтурилор де целинэ, ышь трарнэ дарник кэлдура палмелор ши а инимий ын чиментул шантиерелор сибериене, дуче ку демиитате ын эиуа де мыне штафета пэринцилор, штафета глорией. КОМСОМОЛУЛ - ИМИ АЛ ТИНЕРЕЦЕЙ ЫНАРИПАТЕ Дрепт о мэртурие грэитоаре а избынзилор ши ероизмулуй Комсомолулуй ленинист сынт челе чинч ордине, каре й ымподобеск астэзь драпелул. Организация комсомолистэ дин република ноастрэ ымбрэцишазэ ын презент песте 267 мий де инимь ынфлэкэрате. Ын периоада, пентру каре се фаче даря де еамэ, комеомолиштий ши тинеретул Молдовей Советиче ау ынгкрис мулте паГинь глориоасе ын ле* тописецул времий, ын летописецу» чинчиналулуй. 15 дин челе май марь шантиере Дин републикэ сынт декларате шантиере комсомолисте де шок. 1.157 де звеноурь ши бригэзь де комсомолишть ши тинерет фак холделе, помий шй бутучий долдора де род. Деташаментеле студеицешть де коиструкторь ау лэсат ын господэрииле републичий ши пе мелягуриле Казахстанулуй дрепт монументе але сыргуинцей Генерацией де азь зечь ши суте де клэдирь. Нумай ын кадрул биеналулуй културий (1966—1967| дин инициатива ши ку партичипаря активэ а иомсомолиштилор ши тинеретулуй ын локалитэциле републичий ау фост конструите 221 клубурь ши касе де културэ, 115 библиотечь, 545 теренурь слортиве. Органмзаиииле комсомолисте шь-ау интенсификат ездит мунка де едукацие комунистэ а тинеретулуй. Ын активитатя лор ау апэрут мулте форме ши методе ной, оригинале, каре се букурэ де лопуларитате ши екзерчитэ о инфлуенцэ путерникэ асупра маселор де тинерет: шезэторь «Ла луминицэ», диферите ынтылнирь, дискуций, конкурсурь, клубурь дупэ интересе ши пасиунь, екскурсий ши кэлэторий туристиче, маршурь пе локуриле глорией де луптэ. Мий де тинерь ышь апрофундязэ куноштинцеле ын системул ынвэцэмынтулуй политик, ын шкблиле серале ши чепе прин кореспонденцэ, ла институций де ынвэцэмыит супериор, ышь перфекционязэ мэестрия интерпретативэ ын 7.963 формаций де артиинь аматорь, ышь кэлеск мушкий пе теренуриле слортиве. Ун авынт ларг а кэпэтат едукация патриотикэ а тинеретулуй. Ын ултимий дой ань ын сателе ши орашеле дин републикэ кбмсомолул а инаугурат 150 де монументе, обелискурь ши табле комеморативе, а аменажат зечь де музее ши унгераше але глорией де луптэ. Ын инимиле тинеретулуй се култивэ грижулиу сентиментул мэрий драгосте фацэ де Патрие, сентиментул приетенией ши интернационалиэмулуй. Май родникэ, май ефичиентэ а девенит ши активитатя тинеретулуй де креацие. Ын анул жубилиар ал Статулуй Советик Комитетул Чентрал ал УЯКТ дин Молдова а организат ун конкурс телевизат ал поецилор тинерь дин републикэ, а гэздуит Фестивалул унионал ал поезией тинере, а организат доуэ експозиций але пикторилор тинерь ши ун конкурс пенгру тинерий акторь. Тот ын ачест ан а фост институит Премиул републикан комсомолист «Борис Главан». Комсомолул е резерва партидулуй. Ши партидул, аидома унуй бун ши ынцелепт грэдинар, рзсэдеште ын инимиле тинеретулуй челе май фрумоаее трэсэтурь морале — хэрничим, кутезанца, девотвментул фацэ де маря каузэ а комунизмулуй. Партидул сприжинэ инициатива комсомолулуй, ый дезволтэ аптитудиниле ши спиритул инвентив, ыл ынзестрязэ ку куноштинце ши-л ымбогэцеште спиритуал, ый култивэ мындрия де фэуритор ал сочиетэций ной. Комсомолул е имнул тинерецей ынарипате. Луй ый ши консакрэм уна дин пажиниле ачестуй нумэр де газетэ. Нумеросул деташамент де комсомолишть дин Молдова вине ла конгресул сэу ши май стрынс унчт ын журул партидулуй, вине ку ферма ынкредере сэ-шь кончентрезе ши май мулт енерГия асупра проблемелор ынкэ нерезолвате, сэ се ынкадрезе ши май актив ын лупта пентру о ынтымпинаре дестойникэ а чентекарулуй дин зиуа наштерий луй В. И. Ленин, а жубилеулуй де 50 де ань ал УЛКТ дин Униуня Советикэ, ын мишкаря ынтрегулуй нород пентру реализаря ку сукчес, ынаинте де термен, а еарчинилор планулуй чинчинал САЛУТ ФЕРБИНТЕ ДЕЛЕГАЦИЛОР ЛА КОНГРЕСУЛ XIV АЛ КОМСОМОЛУЛУЙ ДИН МОЛДОВА СОВЕТИКЭ! Астэзь ын -капитала републичий ышъ ынчепе лукрэриле Конгресул XIV ал УАКТ дин Молдова. САЛУТ ФЕРБИНТЕ - ГАЦИЛОР ЛА КОНГРЕС! АНГАЖАМЕНТЕЛЕ СОЦИАЛИСТЕ АЛЕ ЛУКРЭТ0РИЛ0Р ИНДУСТРИЕЙ, КОНСТРУКЦИИЛОР, ТРАНСПОРТУРИЛОР ШИ ТЕЛЕЕОМУНИЕАЦИИЛОР ДИН РСС М0ЛД0ВЕНЯСЕЭ ЫН ВЕДЕРЯ ЫНДЕПЛИПИРИЙ КУ СУКЧЕС А ПЛАНУЛУЙ ПЕ АНУЛ 1968 ШИ РЕАЛИЗЭРИЙ ЫНАИИТЕ ДЕ ТЕРМЕН А САРЧИНИЛОР ЧИНЧИНАЛУЛУЙ Оамений мунчий дин РСС Молдовеняскэ, ын фамилия фрэцяскэ а попоарелор советиче, ау маркат солемн ку нецэрмуритэ букурие ши мындрие пентру Патрия лор сочиалистэ, пентру Партидул Крмунист слэвита аниверсаре а 50-я а Марий Революций Сочиалисте дин Октомбрие. Ын курсул ынтречерий ын чинстя сэрбэторий ау фост обцинуте марь сукчесе ын дезволтаря економией ши културий републичий, ау фост депэшите сИмцитор ангажаментеле сочиалисте, луате ын чинстя жубилеулуй ремаркабил ал луй Октомбрие. А фост ындеплинит ынаинте де термен, ла 24 дечембрие, планул пе анул жубилиар ал продукцией индустриале глобале ши ла мажоритатя артиколелор май импортанте, ау фост депэшите сарчиниле ын чея че привеште ридикаря продуктивитэций мунчий ши редучеря прецулуй де кост ал продукцией. А фост ындеплинит ку сукчес планул конструкцией де локуинце дин контул инвестициилор капитале де стат чентрализате, ау фост дате ын експлоатаре мулте обьективе де менире индустриалэ ши сочиалкултуралэ. Ау фост депэшите сарчиниле^ын транспортурь ши телекомуникаций. Ынтреприндериле, трекуте ла ноиле кондиций де планификаре ши стимуларе економикэ, ау депэшит симцитор ангажаментеле суплиментаре луате ши ау обцинут индичь технико-економичь май ыналць. Фаптул, кэ републичий ноастре ши унуй нумэр де 11 колективе фрунташе але ынтреприндерилор, колхозурилор ши совхоэурилор ау фост дечернате Драпеле комеморативе але Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй, а конституит о ыналтэ прецуире а приносулуй адус де оамений мунчий дин Молдова ла ынтэриря потенциалулуй економик ал юбитей ноастре Патрий Советиче. Ынсуфлециць де ачест фапт, лукрэторий индустрией, конструкциилор, транспортурилор ши телекомуникациилор се стэруе сэ споряскэ сукчеселе обцинуте ши сэ-шь кончентрезе ефортуриле спре а обцине индичь ши май ыналць ын дезволтаря економией национале а републичий. Сприжининд инициатива ынтреприндерилор фрунташе дин царэ ши дин републикэ, оамений мунчий дни Молдова ау десф^шурат ыитречеря социалист» пентру ындеплиниря ку сукчес а планулуй пе анул 1968 ши реализаря ынаинте де термен а сарчйнилор чинчиналуЛуй, пынэ ла 7 ноембрие 1970. 4 Цинынд самэ де резервеле ши посибилитэциле екзистенте, лукрэторий индустрией, конструкциилор, транспортурилор ши телекомуникациилор дин републикэ ышь яу урмэтоареле ангажементе сочиалисте: ЫН ИНДУСТРИЕ Сэ ындеплиняскэ ынаинте де термен, пынэ ла 7 ноембрие 1970 — аниверсаря а 53-я а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие — сарчина чинчиналулуй ын чея че привеште продукция индустриалэ глобалэ. Сэ ындеплиняскэ ынаинте де термен — пынэ ла 25 дечембрие — планул пе анул 1968 ла продукция индустриалэ глобалэ ши ла мажоритатя челор май импортанте артиколе, сэ фабриче продукцие песте план ын сумэ де зечь де милиоане де рубле. Сэ депэшаскэ сарчина де план ын че привеште крештеря продуктивитэций мунчий ку 25 лроченте. Сэ продукэ ын анул курент мэрфурь де консум популар ын сумэ де песте 1 милиард 230 милиоане де рубле ши сэ фабриче песте преведериле планулуй: консерве — 11 милиоане де боркане конвенционале, вин — 300 мий де декалитри, захэр тос — 6.500 тоне, тутун ферментат — 500 тоне, улей веГетал — 3.000 тоне, продусе де кофетэрие — 230 тоне, карне — 3.000 тоне, продусе де лапте несмынтынит— 2.000 тоне, меэелурь—1.000 де тоне, цесэтурь де мэтасэ—300 мий де метри, чорапь — 100 мий де перекь, ынкэлцэминте де пеле — 200 мий де перекь, конфекций — ын сумэ де 4 милиоане де рубле, мобилэ ку гарнисире класа I — ын сумэ де 2,5 милиоане де рубле. Сэ ынкее ын темей ын 1968 тречеря ынтреприндерилор индустриале ла ноиле кондиций де планификаре ши стимуларе економикэ, сэ мэряскэ ши май мулт ефикачитатя продукцией индустриале. Сэ асигуре ритмурь стабиле де спорире а продукцией, реализэрий продукцией ши де мэрире а бенефичиу* луй, креаря фондурилор суфичиенте де стимуларе економикэ, нечесаре дезволтэрий продукцией ши споририй ынкуражэрий материале а лукрэторилор, сэ ридиче ын перманенцэ нивелул куноштинцелор економиче ал кадрелор, сэ ынтродукэ ларг хозрасчотул интерн ын продукцие. Сэ асигуре крештеря продукцией ши а продуктивитэций мунчий пе база фолосирий челор май ной реализэрь але штиинцей ши техничий, ынтродучерий технологией ынаинтате ши а методелор де организаре штиинцификэ а мунчий. Ын ачест скоп ын ануп 1968: — сэ ынтродукэ ын продукцие 110 де конвейере ши линий меканизате де продукцие ын флукс; — сэ инсталезе 800 унитэць де утилаже май продуктиве; — сэ ынсушаскэ фабрикаря а чел пуцин 110 ной типурь де продукцие индустриалэ ши а 1.000 де ной моделе де ымбрэкэминте ши ынкэлцэминте; —сэ споряскэ коефичиентул де утилизаре, нумэрул медиу де скимбурь, сэ редукэ стационэриле непродуктиве але утилажелор. Прнн ынфэптуиря мэсурилор пе линия техничий ной ши технологией ынаинтате, ынтродучеря пропунерилор де рационализаре ши а инвенциилор сэ налете ун ефект економик де чел пуцин 5 милиоане де рубле. Прин ынзестраря техника ши ынфэптуиря мэсурилор технико-организаториче сэ мэряскэ капачитэциле де продукцие: — ын продукция де консерве де фрукте ши легуме — ку 56 милиоане де боркане конвенционале; — ын прелукраря поамей — ну 30 мий де тоне пе сезон; — ын продукция де тутун ферментат — ку 1,2 мий де тоне пе ан; — ын продукция де цесэтурь де мэтасэ — ку 200 мий де метри, чорапь — ку 400 мий де перекь, руфе трикотате — ку 400 мий де букэць, ынкэлцэминте — ку 130 мий де перекь. Сэ ынфэптуяскэ ын перманенцэ активитатя ын ведеря ымбунэтэцирий калитэций ши дурабилитэций артиколелор фабрикате, сэ презинте спре атестаре 43 типурь де продукцие пентру семнул де стат ал калитэций. Континуынд лупта пентру економие ши еимц господэреск, сэ економисяскэ ын анул 1968 чел пуцин 900 тоне де ламинате де метале фероасе ши 20 тоне де метале нефероасе, 13 милиоане киловат-оре де енержие електрикэ, 25 мий тоне де комбустибил конвенционал, 5.000 тоне де чимент, 1.500 метри кубь де керестя, 95 мий метри патраць де цесэтурь, 1 милион дечиметри патраць де пеле. Прин економисиря материилор приме ши материалелор, прин редучеря келтуелилор непродуктиве, а пердерилор де пе урма ребугулуй, сэ капете чел пуцин 5 милиоане де рубле бенефичиу песте план. Сэ акорде колхозурилор ши совхозурилор републичий ажутор ын меканизаря континуэ а продукцией агриколе, сэ ындеплиняскэ ынаинте де термен сарчина ын чея че привеште продукция де утилаже агриколе, машинь ши пьесе де резерва. ЫН КОНСТРУКЦИИЛЕ КАПИТАЛЕ % Сэ асигуре ын фиекаре ан ындеплиниря ынаинте де термен а планулуй лукрэрилр де конструкциемонтаж, сэ ындеплиняскэ планул пе анул 1968 ла 28 дечембрие, яр планул конструкциилор агриколе — ла 25 дечембрие. Сэ дее ын експлоатаре ынаинте де термен: — фабричиле де винификаре примера ын сателе Абаклия, Ларга-Ноуэ ши Слобозия-Маре; — фабрика де консерве ын ашезаря де тип орэшенеск — Гподень; — фабрика де прелукраре а лаптелуй ын ор. Кэлэрашь; — фабрика де ферментаре а тутунулуй ын орэшелул Дрокия; — фабрика де амбалаж де картон ын ор. Кишинэу; — капачитэць пентру 300 рэзбоае де цесут ла комбинатул де мэтэсурь дин Бендер; — капачитэць де фабрикаре а 8 милиоане де артиколе трикотате ла фабрика дин Рыбница; — капачитэць де фабрикаре а 5 милиоане лерекь де ынкэлцэминте де пеле ла асочиация «Зорине»; — капачитэць де продучере а пьеселор де бетон армат ын кантитате де 100 мий метри кубь ла стация Варница; — доуэ фабричь де крештере а пэсэрилор пентру 100 мий де гэинь оуэтоаре; — ателиере де репарат машинь агриколе ку 1.850 де репараций пе ан ши алте обьективе; — корпул инГинереск де лаборатоаре ку чентрул де калкул ал Академией де Штиинце ал РСС Молдовенешть; —■ 392 мий метри патраць де спациу локатив, Атрибуинд о ынсемнэтате неспус де маре лэр- Гирий базей ашезэминтелор сочиал-културале, сэ ымбунэтэцяскэ симцитор конструкция де школь, ашезэминте пентру копий, спитале, клубурь, кинематографе ши алте обьективе. Сэ конструяскэ ши сэ дее ын експлоатаре ын анул 1968: 41 школь ку 28,08 мий де локурь, инклусив 28 школь ку 19,9 мий де локурь пынэ ла ынчепутул анулуй школар, ашезэминте пентру копий де вырста прешколарэ ку 7,17 мий локурь — пынэ ла 1 дечембрие, спитале ку 660 патурь, 32 клубурь ку 13 мий локурь, 6 чинематографе — ку 3 мий де локурь. Сэ ымбунэтэцяскэ калитатя лукрэрилор де конструкцие ши сэ дее ын експлоатаре ку апречиеря «фоарте бине» ши «бине» чел пуцин 75 - проченте дин обьективе. Сэ депэшаскэ сарчина ын че привеште крештеря продуктивитэций мунчий ку 10 проченте. Сэ асигуре ындеплиниря нормелор де продуктивитате але принчипалелор машинь де конструкцие ын пропорцие де чел пуцин 101 проченте. Ын анул 1968 сэ економисяскэ: чимент — 1.000 де тоне, метал — 225 тоне, керестя — 1.000 де метри кубь, стиклэ — 3.000 метри патраць, енерГие електрикэ — 3 проченте дин консумул планификат. Сэ капете о економие песте план ын сумэ де 150 мий де рубле прин редучеря прецулуй де | кост ал лукрэрилор де конструкцие-монтаж. ЫН ТРАНСДОРТУРЬ | ПШ ТЕЛЕКОМУЧИКАНИЙ I Сэ ындеплиняскэ планул чинчинал де експедиере а ынкэркэтурилор ку транспортул феровиар пынэ ла 7 ноембрие 1970, яр планул пе анул 1968 — пынэ ла 25 дечембрие. Сэ депэшаскэ планул ын чея че привеште лродуктивитатя мунчий ку 1 прочент, сэ ридиче продуктивитатя медие пе зи а вагонулуй ку 0,5 проченте, продуктивитатя медие пе зи а локомотивей Дизел ку 1 прочент, ынкэркэтура статикэ ла ун вагон — ку 0,5 проченте фацэ де план. Сэ добындяскэ ун бенефичиу песте план ын сума де 300 мий рубле. Сэ асигуре фэрэ ынтрерупере вагоанеле нечесаре пентру експедиеря фруктелор, поамей ши легумелор проаспете ын реГиуниле индустриале але цэрий, сэ транспорте песте план 12 мий тоне де ачесте ынкэркэтурь. Сэ ындеплиняскэ ши с» депэшаскэ ын фиекаре лунэ плануриле де транспортаре а материалелор де конструкцие ши сэ транспорте песте план асеменя материале ынтр'о кантитате де 20 мий де тоне. Сэ ындеплиняскэ планул чинчинал- де транспортаре а мэрфурилор ку транспортул ауто де фолосинцэ Генерала пынэ ла 5 дейембрие 1970, яр планул анулуй 1968 —* пынэ ла 20 дечембрие. Сэ транспорте ын декурсул чинчиналулуй песте план 3 милиоане тоне де мэрфурь, яр ын 1968 — о кантитате де 500 мий тоне де мэрфурь ши 700 мий де пасаГерь. Сэ ридиче продуктивитатя мунчий ла транспортурь ку 1 прочент фацэ де план ши сэ капете ун бенефичиу песте план ын сума де 150 мий де рубле. Сэ мэряскэ коефичиентул де фолосире а паркулуй ку 1 прочент ши коефичиентул де паркурс ку 1,5 проченте фацэ де план. Сэ ындеплиняскэ планул чинчинал де конструире, репараре ши експлоатаре а друмурилор де аутомобиле пынэ ла 7 ноембрие 1970. Сэ дее ын експлоатаре ын 1968 друмурь ку акоперэмынт таре авынд о лунГиме де 298 километри. Сэ ындеплиняскэ планул чинчинал де транспортаре а мэрфурилор ши пасаГерилор ку транспортул флувиал пынэ ла 5 ноембрие 1970, яр планул пе анул 1968 — пынэ па 25 ноембрие. Сэ ындеплиняскэ планул чинчинал ал транспортулуй ку авиоанеле пынэ ла 7 ноембрие 1970. Сэ ындеплиняскэ планул транспортурилор пе анул 1968 пынэ ла 20 дечембрие ши сэ капете ун бенефичиу песте план ын сума де 250 мий де рубле. Сэ ридиче продуктивитатя мунчий ку 10 проченте фацэ де чя реализатэ ын 1967. Сэ асигуре дескидеря а шасе линий аериене ной. Сэ ындеплиняскэ планул чинчинал ын чея че привеште волумул де продукцие ал телекомуникациилор пынэ ла 5 дечембрие 1970, яр планул пе анул 1968 — пынэ ла 25 дечембрие. Сэ дее ын експлоатаре линия Де радио-релеу Кишинэу—Кахул ши сэ радиофиче тоате чентреле популате але републичий пынэ ла 7 ноембрие 1970. Сэ термине лэрГиря ши конструкция ретранслатоарелор дин орашеле Кахул ши Рыбница ши дин орэшелул Корнешть пынэ ла 7 ноембрие 1968. Сэ асигуре десервиря неынтреруптэ, рапидэ, пречисэ а популацией де кэтре тоате типуриле ши мижлоачеле де телекомуникаций ши сэ ридиче калитатя десервирий. * * * Колективеле институтелор де черчетэрь штиинцифнче ши организациилор де проектэрь-конструкций ышь яу ындаториря де а асигура елабораря проблемелор техниче ши економиче ла ун нивел ыкалт, де а акорда ынтреприндерилор ажутор ла елабораря ши ынтродучеря ын продукцие а ноилор конструкций де машинь, а утилажелор, апарателор, материалелор, прочеселор технолоГиче ефичиенте, методелор де организаре штиинцификэ а продукцией ши а кондучерий. Сэ ымбунэтэцяскэ пе тоате кэиле кондицииле де продукцие ши сочиал-културале але оаменилор мунчий, сэ ынтэряскэ ши сэ лэрГяскэ база пентру ынтремаря сэнэтэций ши организаря одихней мунчиторилор ши службашилор ши а мембрилор фамилиилор лор, май алее ын легэтурэ ку тречеря ла сэптэмына де лукру де чинч зиле ку Доуэ зиле де одихнэ; сэ конструяскэ пынэ ла ефыршитул анулуй доуэ санаторий ку 500 де локурь, патру пенсионате ши касе де одихнэ ку 1.650 де патурь, базе де туризм ку 2.400 де локурь, табере пионерешть ку 7.540 де локурь. * * * Лукрэторий индустрией, конструкциилор, транспортурилор ши телекомуникациилор дин РСС Молдовеняскэ, луынду-шь ангажаментеле сочиалисте, кямэ пе тоць оамений мунчий дин републикэ сэ десфэшоаре пе скарэ ларгэ ынтречеря сочиалистэ а ынтрегулуй нород пентру ындеплиниря ку сукчес а планулуй пе анул 1968 ши ындеплиниря ынаинте де термен а еарчинилор чинчиналулуй, маркынд прин ной сукчесе де мункэ чентенарул наштерий луй В. И. Ленин. Ангажаментеле социалисте ау фост дискутате ши адоптате ла адунэриле колективелор ынтреприндерилор ши организациилор индустрией, конструкциилор, транспортурилор ши телекомуникациилор дин РСС Молдовеняска ши ынкувиинцате ли адунаря активулуй де партид ши економик републикан ал ачестор рамурь. 30 януарие 1968, ор. Кишинэу. Визита товарэшулуй А. Дубчек ла ДА основа А. Дубчек, Прим-Секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист дин Чехословакия, каре се афлэ ын Униуня Советикэ ла инвитация Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче ынтр’о скуртэ визита де приетение, а авут ын тимпул визитей сале ла Москова конворбирь ку Л. И Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ши ку Н. В. Подгорный, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал Г1КУС, Прешединте ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ын курсул конворбирилор ау фост дискутате кестиуниле дезволтэрий ши адынчирий ын континуаре а колаборэрий мултилатерале совето-чехословаче' ши а авут лок ун скимб де пэрерь асупра проблемелор актуале але ситуацией интернационале ши мишкэрий комунисте ши мунчиторешть мондиале. Конворбириле ау декурс ынтр’о атмосфера де приетение кордиалэ, синчеритате ши ынцележере речипрокэ приетеняскэ, чея че кореспунде карактерулуй релациилор фрэцешть динтре ПКУС ши ПКЧ. Ын тоате кестиуниле дискутате с’а конфирмат дин ноу унитатя деплннэ де ведерь. Бироул Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС а оферит ла 30 януарие ла Кремлин ун прынз ын чинстя товарэшулуй А.. Дубчек. Ын тимпул прынзулуй товарэший Л. И. Брежнев ши А. Дубче'К ау ридикат тоастурь приетенешть. Ла 30 януарие товарэшул А. Дубчек а плекат ку авионул ла Прага. (ТАСС). КОМУНИКАТ СОВЕТО-ИНДИЯН Ла инвитация Гувернулуй Индией, Прешединтеле Советулуй Миништрилор; ал Униуний РСС А. И. Косыфчн а фэкут ын Индия о визитэ офичиалэ ынтре 25 1йи 31 януарие 1968. А. Н. Косыгин, се спуне ын ка^уникатул публикат дупэ ынкееря ачестей визите, а авут ынтылнирь ши конворбирь ку президентул Индией доктор Закир Хусейн, ку Примул Министру, Индира Ганди ши ку алць мембри ай Гувернулуй Индией. Менцинеря пэчий ши дезволтаря ын континуаре а ынцележерий речипроче ши колаборэрий интернационале конституе принчипала сарчинэ, че. стэ ын фаца цэрилор ши попоарелор. Примул министру ал Индией а дат о ыналТэ апречиере контрибуцией, пе каре о адуче Униуня Советикэ ла резолваря пашникэ а проблемелор мондиале.Амбеле пэрць консидерэ, кэ проблемеле интернационале, инклусив проблемеле де- граница ши териториале, требуе сэ фие реглементате прин тратативе пашниче. Еле ау констатат ку сатисфакцие, кэ ын кореспундере ку интереселе супреме але амбелор пэрць, релацииле динтре Униуня Советикэ ши Индия ау континуат сэ се дезволте ынтр’о дирекцие позитивэ. Примул министру ал Индией а адус мулцэмирь Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС пентру, ажуторул, акордат де Униуня Советикэ,Амбеле пэрць шь-ау експримат сперанца ын дезволтаря континуэ а комерцулуй динтре челе доуэ цэрь ши с’ау декларат де акорд, кэ амбеле цэрь требуй сэ кауте ной домений де колабораре ын сфера економикэ ши индустриалэ ын скопул ынтэририй релациилор динтре еле. Пэрциле шь-ау реафирмат нэзуинца де а континуа скимбу’л де пэрерь ын проблемеле политике де интерес речипрок. 15 Пэрциле с’ау декларат де акорд, кэ Декларация де ла Ташкент конституе' база пентру резолваря проблемелор ынтре Индия ши Пакистан, прекум шн пентру стабилиря релациилор де паче ши бунэ вечинэтате ши а релациилор де колабораре ынтре еле. Амбеле пэрць ау дискутат амэнунцит ситуация, че с’а креат ын Ориеитул Апропият, сублиниинд нечеситатя ындеплинирий резолуцией Консилиулуй де Секуритате дин 22- ноембрие 1967; ши ретражерий имедиате а трупелор израилене пе позицииле, пе каре ле-ау, децинут пынэ ла 5 юлие 1967. Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши Примул Министру ал Индией шь-ау експримат ынгрижораря ын легэтурэ ку рэзбоюл дин Виетнам. Ей консидерэ, кэ ынчетаря нёкондиционатэ а бомбардаментелор асупра РДВ ар креа кондиций пентру тратативе ындрептате спре реглементаре политика. Ын кореспундере ку акордуриле де ла Женева, попорулуй Виетнамулуй требуе сэисе акорде посибилитатя де а-шь екзерчита дрептул де а-шь' хотэры либер соарта. Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши Примул Министру ал Индией с’ау декларат де акорд, кэ ну поате фи нич о жустификаре пентру ынкэлкаря границелор Камбоджией. Униуня Советикэ ши Индия декларэ дин ноу, кэ екзистэ нечеситатя империоасэ де а реализа дезармаря женералэ ши тоталэ суб ун стрикт контрол интернационал ши де а ынкея ун акорд де нерэспындире а армей нуклеаре. Амбеле пэрць атрибуе о маре ынсемнэтате контактелор персонале ши скимбулуй де пэрерь ынтре кондукэторий челор доуэ цэрь. Дин ынсэрчинаря Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши а Гувернулуй Советик, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС а трансмис президентулуй Индией д-р Закир Хусейн ши вичепрезидентулуй Индией В. Гари инвитаций де а фаче визите офичиалё ын Униуня Советикэ. А. Н. Косыгин а инвитат-о пе Примул Министру ал Индией Индира Ганди, ын нумеле Гувернулуй Советик, сэ факэ о визитэ офичиалэ ын Униуня Советикэ. Инвитацииле' ау фост акчептате ку, о маре сатисфакцие. А. Н. КОСЫГИН А С0СИТ ЛА КАБУЛ КАБУЛ, 31 януарие. (Кор. ТАСС). Венинд де ла Дели, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС А. Н. Косыгин а сосит астэзь ла Кабул ын визитэ приетеняскэ де скуртэ дуратэ ла инвитация Примулуй Министру ал Афганистанулуй Еттемади. Ын ачеяш зи А. Н. Косыгин а авут о конворбире ку примул министру ал Афганистанулуй Н. А. Еттемади, ын курсул кэрея с’а фэк.ут ун скимб де пэрерь ын проблеме де интерес речип рок. Конворбиря а декурс ынтр'о атмосфера приетеняскэ. КАБУЛ, 31 януарие. (ТАСС). Азь дупэ амязэ режеле Афганистанулуй Му- ‘ хаммед Захир Шах л-а примит ла палатул Гулхан пе Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС А*. Н. Косыгин. Ынтре реже ши А. Н. Косыгин а авут лок о конворбире приетеняскэ.