Moldova Socialista, 1968 (XLIV/77-101)

1968-04-02 / nr. 77

ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУй ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РОС МОЛДОВЕНЕШТЬ Анул де едицие 44, No 77 (10480) Марць, 2 априлие 1968 Прецул 2 коп. Л А ЫНЧЕПУТ примэвара веня ынчетул ку ынчетул, яр акум а дат нэвала. Е калд ши пэмынтул се усукэ репеде. Плугарий ымцелег пря бине, кэ дакэ примэвара ынтырзий ку о орэ, н'ай с'о кыштижь тот анул. Господарий грижулий, фиинд лрегэтмць дин тимп ку унелте, машинь ши сэмынцэ, ын дау зор. Колхозуриле ши совхозуриле дин райоанеле Вулкэнешть, Комрат, Чадыр-Лунга, кыт ши дин алте райоане, ситуате ын партя де суд а републичий. ау боронит тоатэ арэтура де зэбле шн ау семэнат културиле тимпурий ынтр'ун тимп скурт ши ла ун нивел агротехник ыналт. Кяр дин примеле зиле де мункэ ын кымп се симте ритмул ыитречерий сочиалисте пентру о ыналтэ културэ а лукрэрий пэмынтулуй, пен. тру ындеплиниря ынаинте де термен а сарчинилор чинчиналулуй. Фелул кум декург мунчиле де примэварэ е ынкэ о довадэ а ынрыуририй бкнефэкэтоаре, пе каре о ау хетэрыриле ГТленарей дин мартие (анулуй 1965) а КЧ ал ПКУС асупра агрикултурий. Акум кондукэторий де господэрий, спечиалиштий ну май аштяптэ, ка пынэ ла пленарэ, сэ ли се дее ындрумэрь «де сус», ЯП ДО МУНКЭ ЫНКОРДАТЗ кынд сэ ынчапэ а борони, кум ши унде сэ Семене кутаре сау кутаре културэ. Ей сингурь хотэрэск ши пун ла кале тоате кестиуниле ачестя. Тотуш се май гэсеск ынкэ уний господарь, кэрора требуе сэ ли се аминтяскэ дин кынд ын кынд, кэ примэвара граба ну стрикэ тряба, ши май алее ын примэвара анулуй де фацэ. Дупэ кум афирмэ спечиалиштий, ын сол е ку 25 ла сутэ май пуцинэ умезялэ фацэ де нормэ. Ши дакэ е май пуцинэ, ынеямнэ кэ требуе пэстратэ ши фолоситэ ын мод кибэуит. Пе де алтэ парте, се чгре околит шаблонул ла лукраря пэмынтулуй. Оамений де штиинцэ ши фрунташий господэрией сэтешть не сфэтуеск, кэ ын асеменя казурь е бине ка солул сэ фие рэсколит май пуцин, пентру ка сэ ну се усуче. Боронитул е чел май сигур мнжлок пентру пэстраря умезелий ши нимичиря буруенилор, лукраре, каре ну требуе сэ суфере нич о ынтырзиере. Аколо, унде боронитул арэтурилор с'а фэкут ын 2—3 зиле, умезяла ну се ва евапора. Де фапт, сынт ши алте мотиве пентру а грэби мунчиле агриколе де примэварэ. Е ворба де ачя парте дин семэнэтуриле де тоамнэ, каре пе алокурь урмязэ сэ фие арате ши семэнате дин ноу. А стабили кыт май репеде, каре ануме сектоаре вор фи семэнате дин ноу, [ е ун лукру де маре рэспундере. Кэч дакэ се Г ынтырзие, се усукэ солул, се перде время ’ бунэ пентру семэнат ши, деч, роада де пе . | астфел де сектоаре е пусэ ын примеждие. 1 Спечиалиштий господэриилор ши чей де ла | дирекцииле районале де продукцие агриколэ > сынт даторь сэ хотэраскэ кыт май репеде, пе 1, каре сехтоаре ау перит семэнэтуриле де тоам‘ нэ ши ку че културь вор фи ынсэмынцате а доуа оарэ. Ну се поэте адмите практика ку каре с'ау обишнуит уний де а май аштепта, поэте се вор ындрепта семэнэтуриле... Аштептаря ачаста дуче десеорь ла ынтырзиеря семэнатулуй. Ын фелул ачеста врынд-неврынд се микшорязэ продукция глобалэ де грэунцоасе, чея че сынтем даторь сэ евитэм. Ын легэтурэ ку ачаста, ну требуе сэ уйтэм ун алт лукру ынсемнат ши ануме — метода се. мэнатулуй пэпушоилор ын куйбурь ашезате ын патрат ын локул семэнэтурилор перкте. Пэпушоий семэнаць астфел пот фи ынгрижиць ку меканизмеле ын доуэ дирекцией. Дакэ ну се ва фолоси ачастэ методэ, се пря поэте, кэ оамений ну вор доведи прэшитул ши атунч се ва перде роада. Де тоате амэнунтеле ачестя вор авя грижэ ын примул рынд спечиалиштий, бригадирий де кымп. Грэбинд ритмул мунчилор, се ва цине сама тот одатэ ши де калитате. Е казул сэ аминтим плугарилор, кэ ын ангажаментеле луате пе анул 1968 се дэ о маре атенцие културий лукрэрий пэмынтулуй. Уна дин кондицииле ей е де а асигура десимя кувенитэ де планте ла хектар. Саванций ши мулць практичиень, бунэоарэ, афирмэ, кэ рэсэрита е бине сэ фие семэнатэ май дес, ла о дистанцэ де 60 чм ыитре рындурь, лэсыкду-се кыте трей планте пе ун метру линиар. Ын кондицииле господэриилор ноастре десимя оптимэ а плантелор ла хектар ла тоате културиле агриколе аре о деосебитэ ынсемнэтате. Де ачаста требуе сэ цннэ сама тоць плугарий, атыт чей че лукрязэ пе кымп, кыт ши ын вий. ливезь ши легумэрий. Пентру агрикултурэ а венит о периоадэ де чя май маре рэспундере, периоадэ, кынд се пуне база роадей челуй де-ал трейля ан ал чинчиналулуй. Ачеста е ун екзамен сериос, пе каре плугарий ыл вор сусцине ку сукчес, дакэ вор шти сэ прецуяскэ акум фиекаре орэ приелникэ ши сэ респекте технология ыкаинтатэ. Ын вий континуэ курэцитул бутучилор, уна дин челе май ынсемнате лукрэрь. Роада ын анул де фацэ депинде ын маре мэсурэ де фелул кум оамений вор шти сэ ынфэптуяскэ ачастэ операцие, цинынд сама де кондицииле ын харе а ернат вица де вие. Азь ын «Молдова Сочиалистэ» се публикэ ун артикол спечиал ку привире ла формаря бутукупуй ши партикуларитэциле курэцитулуй виилор ын примэвара анулуй курент. Спечиалиштий, бригадирий, кондукэторий де звеноурь, тоць ачей каре лукрязэ акум ын вий, кондукынду-се де ындрумэриле оамекилор де штиинцэ, ынгрижинд бине плантацииле, вор асигура ындсплиниря ангажаментелор луате де а обцине о маре роадэ де поамэ ши а дезволта ын континуаре витикултура Молдовей. Ла ынтреприндериле фирмей лукрязэ мулць ентузиашть ай продукцией. Аша, бунэоарэ, ын секция дерихтунреа фирмей де ынкэлцзминте «Зориле» дин Кишинэу мунчеште де шаптеспрезече ань Елизавета Якимовна Анастас, депутат ал Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть. Еа е «мештер—мынь де аур». Рихтуинд пеля, Елизавета Якимовна обцине економий марь. ЫН ФОТОГРАФИЕ: Е. Я. АНАСТАС. Фото де С. Галпернн. Фирма де ынкэлцэмннте «Зориле» дин Кишинэу ышь мэреште ан де ан волумул продукцией, лэрзйеште сортиментул ей. Ын тимпул де фацэ аич се конфекцнонязэ песте 200 моделе де гете, пантофь, сандалете пентру бэрбаць, фемей ши копий. Пентру сукчесе деосебнт де марь, обцинуте ын триместрул IV ал анулуй трекут, колективулун фирмей и с’а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Министерулуй индустрией ушоаре ал Униуний РСС шн ал Комитетулуй чентрал ал енндикатулуй мунчнторилор индустрией ушоаре, кыт ши премиул 1 де 28.125 рубле. Акум колективул фирмей луптэ пентру а-шь ындеплини планул чинчинал пынэ ла 20 дечембрие 1970 ши а продуче пынэ ла ефыршитул ачестуй ан 360 мий де перекь де ынкэлцэмннте песте план. ПЛЕКАРЯ ЛУЙ А.Н. КОСЫГИН ЫН ИРАН Ла 1 априлие а плекат де ла Моснова ла Техеран Прешединтеле Советулуй Миништрйлор ал Униуний РСС А. Н. Косыгин. Кондукэторул Гувернулуй Советик а. плецат ын пара приетенэ ла инвитация примулуй министру ал гувернулуй шахиншах ал Иранулуй Амир Аббас Ховейда ынтр’о визита офичиалэ. Ымпреунэ ку А. Н. Косыгин ау плекат ын Иран Б. А. Мурадян, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал РСС Армене, А. Кахаров, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал РСС Таджиче, В. М. Виноградов, локциитор ал министрулуй афачерилор екстерне ал Униуний РСС. И. В. Архипов, прим-локциитор ал прешединтелуй Комитетулуй де Стат ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС центру легэтурь економиче екстерне, Л. М. Замятин ши С. П. Киктев, шефь де секцие ла МАЕ ал Униунуй РСС. Пе аеродромул Внуково, павоазат ку драпеле де стат але Униуний Советиче, А. Н. Косыгин ши ынсоциторий луй ау фост петрекуць де Г. И. Воронов, А. П. Кириленко, К. Т. Мазуров, Д. С. Полянский, Ю. В. Андропов, И. В. Капитонов, Ф. Д. Кулаков, ши де алте персоане офичиале. (ТАСС). ^11!1!П111111П111П11111||||1П11!|11111111ППи11111111П1ПП111П11111111!1111111111111П111ПП111111111111П11111111П11П11и11ПП11111ПП1Ш1т1111111|1111||||1П111тН1П111111111111ППП1П11111111!т1Н111111|111111|11111111П11П11!11П1111т111П111111111111111П111111111111111П111тПт111111111П111т1ПП1П11111111111111111111111111К1111111111П111111111П111 1 ЫНВИНГЭТОРЬ ЫН ЫНТРЕЧЕРЕ С’ау тотализат резултателе ынтречерий сочиалисте а райоанелор, колхозурилор ши совхозурилор пентру спориря продукцией ши вынзэрий де череале, тутун ши сфеклэ де захэр кэтре стат ын 1967. Ын ынтречеря сочиалистэ пентру спориря продукцией ши вынзэрий де череале кэтре стат принтре колхозуриле ши совхозуриле републичий а ешит ынвингэтор колхозул «Киров», районул Криулень, каре а кэпэтаг кыте 40,9 чентнере де културь череалиере ын медие ла хектар пе о супрафацэ де 1.441 хектаре, ши а ындеплинит планул де стат де вынзаре а череалелор ку 188 проченте. Ачестуй колхоз и с'а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Чентрал ал Паргидулуй Комунист ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши премиул I бэнеск ын сумэ де 700 де рубле. С'а менционат мунка бунэ пентру крештеря културилор череалиере ши вынзаря череалелор кэтре стат ын 1967 а райоанелор Дрокия, Бричень, Рышкань ши Единец, гоепдэрииле кэрора ау кэпэтат ын медие ла хектар кыте 26—27 чентнере де културь череалиере ши ау ындеплинит плануриле де вынзаре а череалелор кэтре стат ку 143— 163 проченте. С'а менционат де асеменя мунка бунэ а колхозурилор «Карл Маркс», районул Вулкэнешть, «Маяк», районул Рышкань, «Путь к коммунизму», районул Котовский, «Горкий», районул Дрокия, «Бируинца», районул Фэлешть. Ачесте господэрий ау крескут кыте 32—34 чентнере де културь череалиере ла хектар ши ау депэшит ку мулт плануриле де вынзаре а череалелор кэтре стат. Ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ пентру мэриря продукцией ши вынзэрий де тутуи кэтре стат принтре райоанеле републичий а ешит районул Унгень, каре а кэпэтат ын медие ла хектар 22,3 чентнере де тутун пе о супрафацэ де 1.455 хектаре ши а ындеплинит планул де вынзаре а тутунулуй кэтре стат ку 115 проченте. 45,3 проченте дин тутунул вындут есте тутун де союрь блонде. Районулуй Унгень и с'а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши премиул I бэнеск ын сумэ де 2.000 де рубле. Пентру чя май ыналтэ роадэ глобалэ ши пентру вынзаря тутунулуй де калитате супериоарэ кэтре стат с'а дечернат премиул I бэнеск ын сумэ де 2.000 де рубле ши районулуй Сорока, господэрииле кэруя ау вындут статулуй 6.506 тоне де Фрунзе де тутун, дин каре 54 проченте — тутун де союрь блонде, ши ау ындеплинит планул вынзэрий луй кэтре стат ку 113 проченте. Премиул I! бэнеск ын сумэ де 1.500 де рубле а фост дечернат районулуй Флорешть ши премиу III — 1.000 де рубле — районулуй Резина. С’а менционат мунка бунэ пентру крештеря ши вынзаря тутунулуй кэтре стат ын 1967 а господэриилор дин райоанеле Рыбница, Орхей ши Фэлешть. Ын ынтречеря сочиалистэ пентру спориря продукцией, вынзэрий кэтре стат ши пентру ымбунэтэциря калитэций материей приме де тутун принтре колхозурь ши совхозурь а ешит ынвингэтор колхозул «Новая жизнь», районул Флорешть, каре а кэпэтат пе о супрафацэ де 50 хектаре кыте 33,9 чентнере де тутун ын медие ла хектар ши а ындеплинит ку 137,9 проченте планул вынзэрий де тутун кэтре стат. 36,6 проченте дин тутунул вындут ера тутун де союрь блонде. Ачестуй колхоз и с’а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор а л РСС Молдовенешть ши премиул I бэнеск ын сумэ де 700 рубле. Премиул II бэнеск ын сумэ де 500 рубле с'а дечернат колхозулуй «Вяца Ноуэ», районул Флорешть, премиул III — 300 рубле — колхозулуй «Бируинца», районул Унгень. С’а менционат мунка бунэ пентру крештеря ши вынзаря тутунулуй кэтре стат а колхозурилор «Калинин» ши «Вяца Ноуэ», районул Унгень, «Ленин», районул Флорешть, «Правда ши «Киров», районул Резина, «Правда», районул Комрат, «Фрунзе» ши «Молдова», районул Орхей, «Аурора», районул Дрокия, «Днестр» ши «Звезда», районул Сорока, «Ватутин», районул Дондушень. Ын ачесте господэрий с’а стрынс ын медие ла хектар кыте 20—28,2 чентнере де тутун ши планул вынзэрий тутунулуй кэтре стат а фост ындеплинит ку 114—116 проченте. Ынвингэтор ын ынтречеря сочиалистэ пентру спориря продукцией ши вынзэрий де сфеклэ де захэр кэтре стат а ешит районул Фэлешть, каре а кэпэтат ла фиекаре хектар ынсэмынцат ын медиа кыте 276 центнере де сфеклэ де захэр пе о супрафацэ де 9.518 хектаре ши планул вынээрий ей кэтре стат а фост ындеплинит ку 119 проценте. Районулуй Фэлешть и с'а дечернат премиул II бэнеск ын сумэ де 1.500 рубле. Принтре колхозурь ши совхозурь бируитор ын ынтречеря пентру спориря продукцией ши вынзэрий де сфеклэ де захэр кэтре стат а ешит колхозул «Виктория», районул Теленешть, каре а кэпэтат ын медие ла хектар кыте 480 центнере де сфеклэ де захэр пе о супрафацэ де 240 хектаре ши а ындеплинит планул вынзэрий ей кэтре стат ку 168 проценте. Ачестуй артел агрикол и с'а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши премиул I бэнеск ын сумэ де 700 рубле. Премиул II бэнеск с'а дечернат колхозулуй «XXII съезд КПСС», районул Фэлешть, премиул III — колхозулуй «Прогресс», районул Флорешть. С'а менционат резултателе буне ын крештеря сфеклей де захэр, обцинуте де колхозуриле «Чапаев» ши «Путь Ленина», районул Фэлешть, «XXIII съезд» ши «Заря», районул Лазо, «Мичурин», районул Дрокия, ши совхозул «Победа», районул Бричень. (АТЕМ). РИТМУЛ ЧИНЧИНАЛУЛУЙ Мэсура времий ПЕ ПЛАНТАЦИЙ-ЗВЕНОУРЬ МЕКАНИЗАТЕ ТИРАСПОЛ, 1 априлие. (Кор. АТЕМ). Мажоритатя господэриилор районулуй ау терминат семэнатул пэйоаселор тимпурий. С’а ынчепут семэнатул рэсэритей. Меканизаторий шь-ау луат ындаториря де а креште. ачастэ културэ, каре ва окупа 9,5 мий де хектаре. Ын колхозурь ши совхозурь ау фост креате 54 де бригэзь ши звеноурь де меканизаре комплекс:-). Рэсэритэ се самэнэ нумай ын арэтурэ де зэбле. Ынаинтя семэнатулуй солул а фост култиват ши боронит, тратат ку салпетру де амониу ши суперфосфат. Ын тоате господэрииле сэмынца есте фоарте бунэ, де регулэ нумай де класа I. Ын колхозул «Киров», районул Чимишлия, лукрэриле агриколе де примэварэ се десфэшоарэ дин тот плинул. Меканизаторий ау дус ла бун ефыршит семэнатул културилор девремь, витикулторий сэдеск ной супрафеце де вий. Анул ачеста аич вор фи плантате ку вицэ песте 150 де хектаре. Лукрул е меканизат. ЫН ФОТОГРАФИЕ: сэдитул вицей де вне ку ажуторул бургиурилор хидрауличе. Самэнэ организат звеноуриле меканизате дин колхозул «Карл Маркс». Аич агрегателе де семэнат лукрязэ дин зорь де зи ши пынэ ла апусул соарелуй. Еле сынт десервите де доуэ скимбурь де меканизаторь. Дин примеле зиле се деосебеск тракториштий И. Милков, Л. Степанов, К. Сакара, каре самэнэ ын фиекаре скимб кыте 25 хектаре ши кяр май мулте. Пе рэбожул анилор се ынкрустязэ примэвериле. Мулте примэверь с’ау четэрат. Атыт де мулте, кэ Лозова ну май цине мчите, кынд а апукаг а-й зида л}*» Тзадер аллуй Думитру Ворническу Фьодор Дмитриевич. Не ынтылнирэм ын прагул седиулуй кырмуирий. Стэтя лынгэ тэрашул чердакулуй. Кыт тимп мембрий комитетулуй екзекутив ышь окупау локуриле ын журул месей лунйть ши верзь, ка ун лан, семэнат дин ан тоамнэ, ынг.иця аерул ынмирезмат ал примэверий ши скимба ун ынчепут де ворбэ ку прешединтеле колхозулуй Георге Пахоми ши локцииторул прешединтелуй Советулуй сэтеск Ион Урсу. Ымь ацинтисем привиря асупра омулуй ачеста, ынкэрунцит ынаинте де тимп, ши мэ стэруям сэ обсерв ампрентеле уней обосель тэйнуите. Ну ле-ам вэзут. Привиря мь-а рикошат де пе ынкэ о тайнэ а омулуй. Де пе тайна омулуй, каре шь-а зис комунист. Ел арде, пынэ се мистуе ултима екынтее. Не-ам ынтовэрэшит пентру тоатэ зиуа. О зи лунгэ де примэварэ. О зи, ынгустатэ де хотареле стрымте динтре диминяцэ ши сарэ. Яр май тырзиу се нэскусе идея ачестуй репортаж. Ора шапте диминяца. Пе маса де скрис с’ау ачуат ын трдине досаре, регистре, инструкций... О проблемэ арзэтоаре, каре стэ ын фаца колхозулуй, есте ридикаря роадей ла хектар, Ын анул трекут роада медие ла хектар а скэзут. Каре е кауза? Репарация некалитативэ а плантациилор. Ши аич требуе сэ фие о причина: системул коинтересэрий материале ынтарит де господэрие. Кондицииле луй с’ау ынвекит. Ну май кореспунд тимпулуй де азь. Пе времурь, кынд роада унуй хектар ажунЖя ла 35 чентнере, ера ындрепгэцит фаптул, ка де ла фиекаре чентнер де стругурь, кэпэтат песте, план, виерул сэ примяскэ 25 проченте плата суплиментарэ. Дар ау венит алте времурь. Господэрия е ынзестратэ ку техника модернэ, ын ажуторул плугарилор ау венит ултимеле реализэрь але щтиин|цей агриколег а спорит бруса продуктивитатя мунчий ш:г азь роада нэзуеште сэ атингэ сута де чентнере ла хектар. Ын асеменя кондиций челе доуэзечь ши чинч де проченте плата суплиментарэ ау девенит ексайгерате. Дар чине ле-а лэмурит ачест лукру виерилор? Ши ын карнетул секретарулуй апаре инскрипция: «УрАент. Де конвокат консфэтуирь ку айштаторий ши информаторий политичь. Де ынтродус ын планул де лукру ал пропагандиштилор тема «Ридикаря рентабилитэций господэрией ши перфекционаря системулуй де стимуларе материала ши моралэ ын кондицииле колхозулуй ностру». Де дезбэтут ачеяш темэ ын кадрул унор лекций де масэ ын бригэзь ши ла сектоареле де продукцие». Ореле ноуэ — трейспрезече. Шединца комунэ а кырмуирий колхозулуй ши а комитетулуй екзекутив. Ординя де зи: ынтродучеря корективелор ын планул де продукцие пентру периоада лукрэрилор де примэварэ. Дискутаря дин тимп а «Регуламентулуй плэций де база ши суплиментаре». Апой: активитатя институциилор де менире сочиал-култ5фалэ. Прегэтиря институциилор прешколаре ши а школилор пентру анул де ынвэцэмынт 1968—1969. Ора чинчепрезече. О дискуцие плэкутэ. Локул дискуцией — ателиерул де алтоит. 1.200 де алтоирь а фэкут ерь Елена Доска. 1.100 — Зина Аврам. Азь ау фэкут май бине де опт суте де алтоирь Профира Доска, Раиса Котеля. Май дес аша конворбирь! Ора шайспрезече. О конворбире неплэкутэ. — Аша-й, Николае. Пе лынгэ тоате требуе сэ май айбэ омул ши образ. Трей копий, тустрей — бунь де мункэ. Дар бат лэтуриле. Ши крезь, кэ пе чине каде рушиня? Тот не тымплеле тале кэрунте. Бадя Николае Аврам ышь фрэмынтэ ынтре дебете кушма. Ора оптспрезече. Ун диалог ынтре господарь. Ку зоотехничианул принчипал Ион Ботнару. Ын кореспундере ку . планул господэрия требуе сэ вындэ ла стат 75 тоне де карне. 54 ау фост де акум реализате. Ын триместрул ынтый требуя сэ фие предате 90 тоне де лапте. Вындуте —■ 110! Ын анул трекут прецул де кост ал унуй литру а скэзут ку 5 копейчь. Пентру ка ферма сэ девинэ рентабилэ, май есте невое ынкэ де чинч. Дар кум сэ атиш&ь ачест индиче? ЫнцелеЯгеря вине пе лок. Шединца урмэтоаре а бироулуй де партид ва авя лок ла фермэ. Ора ноуэспрезече, Сэ зичь, кэ-й адунаре? Ну.. Секретарул де партид пур ши симплу стэ де ворбэ ку колхозничий де ла секторул де продукцие Стежэрень. Аша кум ый плаче луй сэ ворбяскэ ку омул: господэреште, егал ла егал. Деспре че? Деспре тоате, кыте-с але лумий. Ора доуэзечь ши уну. Пе маса де скрис шь-ау гэсит лок зиареле. Дар ну. Секретарул ынкэ н’аре тимп сэ факэ лектурэ. Фьодор Дмитриевич редактязэ зиарул де тираж ал колхозулуй «Мичурин» — «Лумина». Апой требуе сэ се прегэтяскэ пентру лекция ординарэ ку тинерий комуништь. . Материалул нечесар ыл аре де акум ла ындемына луй.. Динколо де Леям ынтунерикул с’а фэкут дес, сэ-л тай ку куцитул. Ши секретарул арункэ о привире ла час: — Кыт е де скуртэ зиуа!—ши дин ноу се афундэ ын аваланша де грижь. С. ИОАНИКИЕ. Сатул Лозова, районул Ниспорень. Фото де Л. Пантус. . КУ БРАЦЕЛЕ ДЕСКИСЕ Амбий ау фост примий: Ангел Андон — примул прешединте ал кооперлтивей агриколе дин сатул булгар Конево. округул Сливински, Ефим Цэрнэ— примул прешединте ал колхозулуй «50 де ань ай Марелуй Октомбрие». С’ау ынтылнит знлеле трекут* ын .сатул Исакова. Ши а принс а се депэна Фирул аминтирилор; с’а легат о конворбире интересанта деспре пионерий мунчий колективе. Ангел Андон а венит ын Молдова ку ун труп де туришть де ла кооператива булгарэ. Ла Исакова ау фост ынтылниць дупэ обичеюл молдоБенеск: ку пыне ши сапе, ку брацеле ши инимиле десчисе. Оаспеций ау визитат фермеле колхозулуй, ателиереле де алтомре, бригэзиле де трактоаре. Ау афлат мулте лукрурь интересайте ши ау повестит деспре вяца ши мункэ кооператорилор дин Булгария. А фост ун скимб прециос де експериенцэ. А авут лок о сератэ а прметенией. Оаспеций булгарь ау фост плэкут импресионаць, кынд Думитру Кроитору, техничианул-констоунтор ал колхозулуй, а порнит ун жок нородник булгар. Ау рэсунат ши мулте кынтече молодиоасе молдовенешть ши булгаре. Оаспеций дин Булгария нородникэ ынтрепринд о лунгэ кэлэторие прин Униуня Советикэ. Дин Молдова ей ау плекат ын Украина. Вор визита Москова ши Ленинградул. П. БРЭДЕСКУ. Сатул Исакова, районул Орхей. ТИНЕРИЙ АУ ПЛЕКАТ ПЕ ШАНТИЕРЕ КРИУЛЕНЬ. (Де ла кореспондентуп ностру]. Комбинатул де ынвэцэмынт дин Криулень прегэтеште булдозеришть ши судорь електричь, мунчиторь ла макарале ши алць спечиалишть пентру шантиереле де конструкций дин републикэ. Зилеле трекуте а авут лок о ноуэ промоцие. 25 де тинерь спечиалишть ау плекат сэ мунчяскэ ла диферите шантиере дин Молдова. Ын локул лор ау венит алць тинерь дориторь сэ ынсушаскэ професий де конструктор. Комбинатул а девенит о форжерие де кадре: песте трей мий де тинерь ау абсолвит де акум ачастэ институцие де ынвэцэмынт. ДИН СУРСЕЛЕ ЛОКАЛЕ ДЕ АПЭ Ын совхозул «Милешть», районул Ниспорень, се апропие де ефыршит лукрэриле ла конструкция унуй ноу систем де иригацие, каре ва уда о супрафацэ де пэмынт де 80 хектаре, каре ынтрэ ын патру ротаций де асоламент. Еле вор фи фолосите пентру нрештеря буташилор де вицэ де вие. Системул де иригацие ва фи дат ын екеплоатаре ын анул курент. А ынчепут монтаря инстэлзциилор ла етацкиле де помпаре а апей. Ной системе де иригацие, че вор фолоси сурселе локале де апэ, се констпуеск ши ын алте '’осподэрий. Ын совхозул «Шишнань» системул де иригацие за ула ну апэ о супрафацэ де 180 хектаре, динтре каре мулте вор фи фолосите ла крештеря буташилор де вицэ де вие. В. МЕЛНИК, агроном ла дирекция районалэ де продукцие агриколэ Ниспорень.