Moldova Socialista, 1968 (XLIV/126-151)

1968-06-01 / nr. 126

Сымбэтэ, 1 юние 1968. ■ К01АВ0РАРЕ ПРИЕТЕИЯШ Инйинерий полонежь ау терминат ла Кишинэу ынтылнириле ку колейий лор дин Институтул унионал де проектэрь технолойиче ын домениул машинилор ши апарателор електриче де уз касник щи ку спечиалиштий дин Москова ши Киев, сосиць аич. Скопул ынтылнирий а фост де а детермина принчипалеле дирекций але колаборэрий ын креаря де ной апарате ши перфекционаря технологией фабрикэрий лор. Кондукэторул групулуй де спечиалишть полонежь Роман Мельох, директорул асочиацией «Предом» а министерулуй конструкцией де машинь ал РПП, а спус ынтр’о конворбире ку кореспондентул айенцией АТЕМ, кэ ефортуриле комуне але конструкторилор ши технолойилор дин челе доуэ цэрь дау путйнца де а екеклуде паралелизмул -ын елабораря де ной машияь ши инсталаций де уз касник, а технологией ши методелор де контрол. Ын тимпул афлэрий ла Кишинэу спечиалиштий полонежь ау визитат узина «Электромашина», унде ли с'а арэтат линия де вопсире а пьеселор Ярин метода седиментэрий електриче. (Кор. АТЕМ). -------4------ Премиера уней поезий Пе лынгэ Униуня скрииторилор дин РСС Молдовеняскэ а ынчепут сэ функционезе клубул литерар «Ион Крянгэ». Ын кадрул речентей шедиице а ачестуй клуб а авут лок серата уней сингуре поезий. Кувынтул де дескидере а фост ростит де поетул-академичиан Андрей Лупан. Ын фаца аудиториулуй ау читит поеций Иосиф Балцан, Аурелиу Бусуйок, Ирина Ставская, Агнеса Рошка, Константин Шишкан, Думитру Матковски. Ион Ватаману, Гёбрге Водэ, Павел Дарие, Архип Чиботару, Павел Боду, Валентин Рошка, Григоре Виеру, Андрей Стрымбану. Ын континуаре с'а продус ун скимб де пэрерь, ын каре чититорий, прекум ши критичий литерарь М. Долган шн М. Чимпой шь-ау ымпэртэшит унеле импресий деспре версуриле презентате. А. ЧУГУР. ................................................ к мопдова социалист? Ын декурс де ань де зиле ла ынтреприндерь, организаций, колхозурь се ак/мулязэ нумероасе документе де прец, каре оглиндеск етапэ дупэ етапэ реализэриле, дезвэлуе експериенца ноастрэ ын конструкция комунистэ. Еле сынт ун фел де летописец ал времурилор де ерь ши де азь, ал ероизмулуй де луптэ ши де мункэ а нородулуи советик, контрибуинд ла едукаря тинеретулуй ын спиритул слэвитглор традиций але женерациилор май ын вырстэ. Адунаря ши пэстраря документелор есте ун лукру де маре рэспундере ши импортанцэ де стат. Мулте сарчинь де неамынат стэтяу ын фаца Путерий Советиче ын примеле зиле але екзистенцей сале, ку тоате ачестя еа а манифестат ачеяш грижэ маре пентру архиве — тезаурул народник. Ла 1 юние 1918 В. И. Ленин а семнат Декретул «Ку привире ла реорганизаря ши чентрализаря архивелор ын Реп/блика Сочиалистэ Федеративэ Советикэ Русэ». Потривит ачестуй декрет, тоате архивеле департаментале урмау сэ фие ликидате, яр досареле ши документеле, не се пэстрау ын еле, ерау декларате ун бун ал ынтрегулуй нород ши ынтра/ ын Фондул уник ал архивелор де стат. Пентру прима оарэ ын историе ын мыниле статулуй сочиалист ал мунчиторилор ши цэранилор ау фост концентрате нумероасе монументе скрисе але историей ноастре секуларе. Май алой ау урмат ши алте декрете ленинисте ши хотэрырь але партидулуй ку привире ла архиве, дар еле тоате ау конституит де акум о дета-лизаре монтинуэ а примул/и декрет. Традучеря ын фапт а еуснумителор декрете ын райоанеле Молдовей дин лартя стынгэ а Ниструлуй с'а ынчепут абя ын 1920, дупэ здробиря албгардиштилор ши интервенциоништилор стрэинь. Организаря архивелор ын Молдова есте стрынс легатэ де история организэрий лор ын Украина сорэ. А фост креат ун систем уник де архиве, каре ынтр'ун термен релатив скурт ау адунат ши ау класификат нумероасе документе привинд история, траюл, култура нородулуй молдовенеск атыт ын периоада де пынэ ла револуцие, кыт ши дупэ ачея. Ку тотул алта ера мениря материалулуй документар ын цинутул молдав де пе малул дрепт, окупат ын януарие 1918 де кэтре Ромыния бургезо-мошиеряскэ. Принчипала лор функцие ера сэ конфирме стажиул вре-унуй чиновник, ал вре-унуй служитор ал култелор сау арбореле женеаложик ал вре-уней фамилий де дворень. Ын скимб материалеле, каре оглиндяу економия цинутулуй, партикуларитэциле дезволтэрий луй, лупта револуционарэ а нородулуй, талентул ачестуя, рэмыняу сэ фие капитал морт ын Архива де Стат дин Кишинэу сау се виндяу пе пяцэ ка макулатурэ. Чентрализаря архивелор дин Молдова Советикэ с'а терминат абя дупэ реуниря челор доуэ пэрць але ей, дезбинате форцат, ши формаря Републичий Советиче Сочиалисте Молдовенешть. Челе май де прец документе ау фост кончентрате ын локалул Архивей нейтрале де Стат, унде ау фост супусе уней прелукрэрь штиинцифико-техниче, ка апой сэ фие фолосите ын скопурь економиче. Рэзбогал, нэвэлиря мишеляскэ а Жерманией хитлеристе асупра цэрий ноастре а ынтрерупт мунка архивиштилор молдовень. Архивеле ау суферит пердерь симцитоаре. Ау фост девастате ши нимичите песте 700 мий де досаре де архиаэ, 12 мий де волуме де кэрць ши апроксиматив 100 мий де килограме де алте материале. Дауна материала се чифра ла ун милион ши жумэтате де рубле. Кынд ын сфыршит пэмынтул молдовенеск а фост елиберат де уржия фасчистэ, с’а ынчепут адунаря материалелор, каре с'ау пэстрат. Ын фиече ораш, ын фиече район се черчета страдэ ку страдэ, касэ ку касэ. Документеле се скотяу дин каселе инчендияте, дин субсолуфиле инундате, дин подуриле клэдирилор. Аша, досар ку досар, фоае ку фоае, се кончентрау документеле ла Архива чентралэ историка де Стат ши ла Архива Револуцией дин Октомбрие ши а конструкцией сочиалисте, прекум ши ла архивеле районале респективе. Пентру о май бунэ функционере, пентру а ле креа лукрэторилор штиинцифичь кондиций май приелниче де лукру, челе доуэ архиве нейтрале ау фост контопите ын 1958 ынгр'о сингурэ Архива чентралэ де Стат а РСС Молдовенешть, кэрея и с'а пус ла диспозицие о клэдире спечиалэ, ынзестратэ ку инсталаций модерне. Ын презент ла Архива чентралэ дин републикэ се пэстрязэ апроксиматив 800 мий де досаре, каре рефлектэ история Молдовей, ынчепынд дин секолул XV ши пынэ ын зилеле ноастре. Кам тот атытя документе сынт кончентрате ши ын архивеле районале. Дупэ кум се штие, о бунэ парте дин ачесте документе ау трекут прин кондицииле греле але окупацией, дин каре причина требуеск рестаурате. Ын ачесте скопурь пе лынгэ архива функционязэ ун лабзратор де рестаураре' ши де микрофилмаре а документелор. Нумай ын декурсул анилор 1966—1967 ау фост рестаурате май бине де 600 мий ши филмате апроксиматив 500 мий де документе. Ну есте де ажунс сэ штий кум сэ-л пэстрезь, май требуе сэ штий ши кум сэ-л гэсешть реггеде принтре суте ши милиоане де документе. Ну е лукру кяр атыт де ушор! Деачея, одатэ ку адунаря документелор, архивиштий ноштри ау ынфэптуит о мункэ колосалэ де систематизаре а лор, креынд астфел кондиций приелниче пентру а ле фолоси ын интереселе статулуй ши нородулуй. Ын периоада де дупэ рэзбой, кынд тоць ерау окупаць ку рестабилиря господэрией руинате, сарчина принчипалэ а архивелор ера де а евиденция материалеле, каре путяу фи фолосите ын скопурь економиче. Де акум ын 1945 ау фост скоасе ла изялэ ши луате ла евиденцз 1.073 планурь ши скице технике але клэдирилор индустриале ши але каселор да локуит, друмурилор, подурилор, але комуникациилор орэшенешть субтеране, а аеропоргулуй дин Кишинэу. Ачесте документе ау фост фолосите па ларг де организацииле респективе, фапт, каре а контрибуит ла микшораря терменелор де даре ын експлоатаре а диферитор обьекте, ла економисиря унор марь суме да бань. О алтэ форма импортантэ де фолосире ч) документелор ын скопурь економиче ши штиинцифиче о конституе мунка диферитор черчетэторь асупра ачестор материале ын сала де читире а архивей ши публикэря лор. Нумай ын ултимул тимп ау фост фолосите ын ачесте скопурь апроксиматив 16 мий де досаре, 5 мий де кэрць, газете ши алте материале. Тематика лукрэрилор де черчетаре купринде ун васт кымп де проблеме: де индустрие, агрикултурэ, медичинэ, ынвэцэмынт, литература ши артэ, историе ш. а. Ынвэцаць де ваза дин Молдова — Я. С. Гросул, И. Г. Будак, Н. П. Фролов, Д. Е. Шемяков, Н. В. Березняков, пе база документелор де архива, ау ынтрепринс о серпе де черчетэрь фундаментале. О стрынсэ приетение ый лягэ пе лукрэторий архивей ку колабораторий Институтулуй де историе а партидулуй де пе лынгэ КЧ ал ПКМ. Ку путерь комуне ау фост прегэтите ши публикате о серне де кулежерь де документе ла история Молдовей, че ау фост ыналт апречияте де опиния публика штиинцификэ дин републикэ, дин царэ ши кяр де песте хотаре. Ын ултимул тимп о маре рэспындире а кэпэтат фолосиря материалелор де архива ын скопурь де пропагандэ ши ажитацие, де културализаре а маселор. Де ун маро интерес ау дат довадэ кишинэуений пентру експозицииле де фотодокументе: «Рэспындиря идеилор ленинисте ын Басарабия», «Мареле Октомбрие ши лупта пентру Путеря Советелор ын Молдова», «Документеле ынвинуеск» ш. а,, прегэтите де лукрэторий архивей. О маре мункэ се ынфэптуеште ын архива ын чея че привеште елибераря а тот фелул де адеверинце ла череря четэценилор ши а институциилор. Ын ултимий дой ань ау фост елиберате песте 20 мий де адеверинце ку концинут вариат. Уна дин принчипалеле сарчинь але архивелор ла етапа актуалэ есте пэстраря документелор, каре рефлектэ конструкция сочиалистэ ши комунистэ ын цара ноастрэ. Ши лукрул ачеста поате фи реализат ку сукчес доар ын казул, дакэ ку нумай архивиштий, дар ши кондукэторий де организаций се вор пэтрунде де симцул рэспундерий пентру соарта документелор, пентру а ле преда апой спре пэстраре статулуй. Партидул Комунист ши Гувернул Советик акордэ о маре атенцие ноилор методе де планификарэ ши организаре штиинцификэ а мунчий ын тоате доменииле економией национале. Резлмзаря ку сукчес а сарчиний дате есте посибилэ доар атунч, кынд ын тоате министереле ши департаменте л е се ва дуче о евиданцэ перманента а документацией, се ва ынфэптуи ун контрол ригурос ал ындеплинирий документелор. Кыт не привеште пе ной, лукрэторий архивелор, сынтем гата орькыкд сэ ле акордэм ажутор практик ши методик, контрибуинд астфел ла коксолидаря принчипиилор ленинисте де организаре ши дезволтаре а архивелор ын цара ноастрэ ши а активитэций апаратулуй советик де стат. С. МОРОЗ, шефул секцией Дирекцией архивелор де пе лынгэ Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть. 50 ДЕ АНЬ АЙДЕКРЕТУАУЙ АЕНИНИСТ КУ ПРИВИРЕ ЛА АРХИВЕ АРХИВЕЛЕ-ТЕЗАУРУЛ НОРОДУЛУИ /ыжган ИНТЕРНАЦИОНАЛ Мемфис (статул Теннесси). Балконул мотелулуй «Лоррейн», унде ла 4 априлие 1968 а фост учис Мартин Лутер Кинг, кондунэторул мишкэрий пентру дрептуриле четэценешть але негрилор американь. Ку букете де флорь е ымподобит лонул, унде лидерул негрилор а ынт.ылнмт моартя, причинуитэ де глонтеле унуй расист. Фото де Гарри Фриман. Фотокроника ТАСС. 1дЗЬ Е ЗИУА ИНТЕРНАЦЙОНАЛЭ ДЕ ОКРОТИРЕ А КОПИИЛОР = Де обичей, де Зиуа интерна- 5 ционалэ де окротире а копии- 11 лор ымь рэсар ын меморие ну Ц нумай имажинь ынсорите, пли■5 не де оптимизм, имажинь кал= де ши синчере. Мэ уйт ла фе= тицеле меле, ла копиий ноштри, || кум се букурэ деопотривэ де и луминэ ши кэлдурэ, де вердя§ цэ ши флорь, де чер сенин ши в де грижа пэринтяскэ а стату; луй, ши фэрэ сэ вряу де ундева : дин субконштиент ымь реапар | ын фаца окилор имажинь де : алтэ датэ, кынд копиий исто: виць ши рупць, болнавь ши фэ\ рэ брумэ де карте ышь петре- I чяу зилеле ын прафул стрэзи: лор ши пецелор, висынд ла о : букатэ де пыне... : Сынт тристе имажиниле трег кутулуй, пе каре ле-ау куноскут |доар женерацииле май ын выр| стэ. Еле ау густат дин амарул г асупририй ши недрептэцилор г сочиале. Копиилор ноштри ле | сынт, ынсэ, стрэине. Ши поате § деатыта ши соареле есте астэзь Е май фербине ши май луминос, г поате деатыта ши извоареле г азь сынт май мулте ши май 1 лимпезь, ши зымбетеле — май Е екынтеетоаре ын вэздухул ым| бибат де арома пыний, електг ризат де гласуриле зглобий г але флорилор веций ноастре... | Дакэ, бунэоарэ, мь-ар зиче : чинева сэ репродук азь имажи- Е ня алегорикэ а презентулуй ког пиилор ноштри, апой, фэрэ а \ шовэи пря мулт, аш десемна 1 ун копил пе ун ковор де | флорь, ку ун соаре ын браце, | привинд ынтр'о карте... Сау | поате аш фаче-о алтфел... | ...О фемее аштяптэ ун копил. | Стэ лиништитэ ынтр'о касэ де | наштерь ши читеште литератув рэ де медичинэ, деспре фелул = кум сэ ынгрижаскэ де ноул нэ[Е скут. Аич, ла царэ, ка ши ын г орьче поликлиника сау спитал де ораш, копиий се ынтрецин ын ынкэперь луминоасе, суб ачеяш грижэ калдэ а медичилор, суб ачеяш привире дуйоасэ а сурорилор медикале. Апроапе кэ ну екзистэ астэзь вре-о локалитате ын районул ностру, унде сэ ну активезе о касэ де нзштерь, унде ноий нэскуць сэ ну фие визитаць перманент ла домичилиу де кэтре медичь орь тратаць ла тимп. ...Копий мичь. Ый ынтылнешть ла креше ши грэдинице, Ын презент ын районул ностру се афлэ 75 де институций пентру копий де вырстэ прешколарэ, принтре каре 15 сынт фреквентате анул ымпрежур де песте 5 мий де копий. Апроапе ын фиекаре господэрие дин район лукрязэ букэтэрий де лапте, каре асигурэ ку продусе нечесаре мажоритатя копиилор дин локалитате. Букэтэрия де лапте дин Окница, бунэоарэ, елиберязэ зилник продусе пентру 500 де копий. Кувинте демне де лаудэ меритэ ши лукрэторий де ла букэтэрия де лапте дин колхозуриле «Скынтея», «Димитров». «Родина» ш. а., каре-шь консакрэ ши зиуа де одихнэ копиилор консэтенилор лор. ...Копиий креск. Одатэ ку адиеря примулуй суфлу ал тоамней май бине де 15.300 копий пэшеск прагуриле челор 55 де школь, че активяээ азь ын район, пентру а дескиде ку дежецелеле тремурынде ынкэ абечедарул, пентру а фаче урмэторул пас ын лумя куноштинцелор. Пе тимпурь, кынд ымблам ши еу ла шкоала примера, мулць дин колежий мей веняу ла лекций ку фраций орь сурориле май мичь, ши фие кэ-й луау ку ей ын класэ, дакэ ле дэдяу вое ынвэцэторий, фие кэ-й лэсау сэ се жоаче ын фаца школий. Астэзь ■ микуций ноштри ну май сынт | невоиць сэ ынгитэ прафул дин ■ куртя школий, дар ши чей дин I класе, дупэ лекций, рэмын ын : кэмине, унде сынт хрэниць ын I мод гратуит, пот сэ-шь факэ • лекцииле пентру а доуа зи ын: линиште, сэ практике спортул,; сэ привяскэ ун филм сау вре-о: емисиуне ла телевизор. Астэзь авем ын район 19 кэ-1 мине пентру елевь, ын каре: трэеск суте де копий, песте 4: мий де копий примеск гратуиг | дежунул, ын алте 37 школь лук-: рязэ оспэтэрий, унде елевий гэ-; сеск тотдяуна ун асортимент; вариат де мынкэрурь. Авем ын район 4 касе де! пионерь, ын каре песте 600 де| копий се ынтрек ла кынтат, ла ] жок, ла декламат, пот сэ кон- : струяскэ, сэ медитезе. Зечь де; черкурь, организате пе лынгэ \ фиече шкоалэ, инклуд ын еле | суте ши мий де елевь. О атенцие деосебитэ акор-: дэ секция районалэ а ынвэцэмынтулуй публик, корпул дидактик, организацииле де партид дин район одихней де варэ а копиилор. Ындатэ че рэсунэ ултимул клопоцел, зечь де мий де елевь дин район ышь яу сачий де вояж ши фие кэ се опреск ла мижлок де кодру сау пе малул бэтрынулуй Нистру ын табере пионерешть, фие кэ порнеск ын екскурсий туристиче прин републикэ сау царэ. Реалитатя е, кэ ан де ан тот май мулць копий дин районул ностру пот сэ се букуре де питорескул локурилор ноастре, де бэй де апэ, де о одихнэ плэкутэ ши фолоситоаре... Азь е Зиуа интернационалэ де окротире а копиилор. Е зиуа лор ши че ли се кувине требуе сэ ле дэм орькынд. Ши ласэ атунч, ка соареле ачеста блынд де юние, вердяца пэдурилор, мирязма кымпурилор, мурмурул извоарелор, кынтекул чокырлиилор сэ не фие кадоул адус лор, яр плынсетул копиилор Хиросимей, ачест месаж де динколо де мормынт, каре май стэруе ын аминтиря женерациилор май ын вырстэ, сэ ну май згудуе нич одатэ пэмынтул. Яр ей, копиий ноштри ши копиий ынтре&ий планете, сэ штие нумай де кынтече ши вое бунэ. Г. МОЛДОВАН, прим-секретар ап комитетулуй районал де мартид Дондушекь. копиии НОШТРИ О КОНДАМНАРЕ ХОТЭРЫТЭ А аеЖиаор ексчепционаае БЕРЛИН. Партичипанций да шединца лэрйштэ а президиумулуй Консилиулуй национал ал Фронтулуй национал ал Жерманией демократе, каре а авут лок ын орашул Лита, ау кондамнат хотэрыт .адоптаря лез&ислацией ексчепционале де кэтре бундестагул вест-зйерман. Луынд кувынтул ла шединцэ, локцииторул прешединтелуй Консилиулуй национал В. Кирххоф а декларат, кэ ачастэ лейшелацие, каре дуче спре диктатура мйлитарэ, есте ындрептатэ ымпотрива интереселор пооулацией Жерманией де Вест, ымпотрива нормализэрий релациилор динтре челе доуэ стате йермане ши ымпотрива лэчий дин Еуропа. Еа урмэреште скопул де а фолоси популяция РФЖ пентру ынфэптуиря планурилор агресиве але гувернулуй Кизингер—Штраус дупэ моде л хитлерист. БУДАПЕСТА. «Адоптаря лейилор ексчепционале ридикэ педичь де нетрекут ын каля спре нормализаря релациилор динтре челе доуэ стате йермане, — скрие газета «Непсабадшаг». — Тот одатэ еле компликэ мулт релацииле динтре РФЖ ши цэриле сочиалисте». «Опиния публика унгарэ веде кыт се поате де клар, кэ ачесте лейь ексчепционале ридикэ педичь ной ын каля спре ымбунэтэцнря ситуацией дин Еуропа. Ши деачея протестязэ ымпотрива адоптэрий лор», — сублинчязэ газета. БЕРЛИНУЛ ДЕ ВЕСТ. «Ну — лейислацией ексчепционале», «Не-ау трздат сочиал-демокраций» — ачесте лозинчь ау скан,дат ын страда принчип: лэ а Берлинулуй де Вест партичипанций ла о демонстрацие а тинеретулуй. Еа а фост организатэ ын семи де протест ымпотрива адоптэрий де кэтре бундестагул де ла Бон а «конституцией ексчепционале» ши ымпотрива планурилор де екетиндере а ачестор лейь диктаторИале асупра Берлинулуй де Вест; (ТАСС). ЛЕЙИЛЕ ЕКСЧЕПЦИОНАЛЕ АУ ФОСТ СТРЕКУРАТЕ ПРИН БУНДЕСТАГ БОН, 30 май. Кореспондентул Айенцией ТАСС Ю. Борисов трансмите: Бундестагул вест-йерман а ынкувиинцат азь сэра дефинитив прин вотаре номиналэ проектул «конституцией ексчепционале». Пентру ел ау вотат 384 депутаць, ымпотривэ — 100 депутаць. Ымпотрива проектулуй де лейе ау вотат депутаций партидулуй ПЛД дин опозицие, прекум ши о парте дин депутаций партидулуй сочиал-демократ. Ын тимпул дискуцией проектул де лейе а фост критикат де прешединтеле ПЛД Шеел, каре а сублиният, кэ о урмаре а адоптэрий проектулуй де лейе ва фи лимитаря дрептурилор фундаментале але четэценилор. Ел а кондамнат де асеменя чунтиря дрептурилор’ парламентулуй ка иастанцэ де контрол. Фракция ПЛД, а декларат Шеел, рерпинйе проектул де лейе. Прешединтеле фракцией парламентаре а ПСДЖ Шмидт а черут адоптаря «конституцией ексчепционале». Ын ачелаш тимп ел а рекуноскут, кэ ачест проект де лейе «ну кореспунде пе деплин тутурор доринцелор ПСДЖ». Пентру апробаря «конституцией ексчепционале» апледат ши канчеларул Кизингер. Ел а декларат, кэ дискутаря проектулуй де лейе есте «о маре ынчеркаре пентру демокрация парламентарэ ши маря коалицие». Канчеларул а фэкут комплименте ла адреса ПСДЖ, каре, дупэ спуселе луй, а дат довадэ де «симц де рэспундере». Реферинду-се ла речейта декларацие а Айенцией ТАСС, Кизингер а контестат, кэ лейислация ексчепционалэ дескиде каля спре инстаураря диктатурий милитаре. Ын контрадикцие вэдитэ ку фаптеле, ел а декларат, кэ лейислация ексчепционалэ «ну есте ын контрадикцие» ку конституция РФЖ. Бундестагул а апробат ку мажоритате де вотурь ын а трея лектурэ аша-зиселе лейь ексчепционале «симпле». О НОУЗ ПРОВОКАРЕ ВЗВЫРШИТЭ ДЕ ИЗРАИЛ АМАН, 30 май. (ТАСС). Партя израиляиэ а ынкэлкат дин ноу акордул де ынчетаре а фокулуй динтре Израил ши Иордания. Ын рейиувя Ал-Маншия, ын нордул вэий рыулуй Иордан, солдацип израилень ау дескис астэзь фок де митралиере асупра позициилор иорданиене. Ачаста а комувикат-о ун пуртэтор де кувывт ал командаментулуй милитар иорданиян. Трупеле иорданиене ау дескис фок де рэспунс. Партя иорданиянэ ну аре пердерь. АМАН, 31 май. (ТАСС). Трупеле израилене континуэ провокэриле армате ла линия де ынчетаре а фокулуй динтре Израил ши Иордания. Ун пуртэтор де кувынт ал командаментулуй милитар иорданиян а комуникат, кэ ерь сара израилений ау дескис фокул де артилерие ши де митралиере асупра позициилор иорданиене дин реййуня Ум Ас-Сус (партя де норд а вэий флувиулуй Иордан). Трупеле иорданиене ау рипостат прин фокурь. Ын тимпул скимбулуй де фокурь, каре а дурат апроапе о орэ, партя иорданиянэ н’а авут пердерь. Декларация Бироулуй Политик ПКФ ал ПАРИС, 30 май. (ТАСС).Бироул Политик ал Партидулуй Комунист Франчез а калификат кувынтаря де азь а президентулуй де Голл ла радио «ка о декларацие де рэзбой» ымпотрива оаменилор мунчий. Ынтр’о декларацие, публикатэ де Бироул Политик ал ПКФ, се спуне, кэ ачест «рэзбой» есте ындрептат ымпотрива «мунчиторилор гревишть, каре-шь апэрэ ревендикэриле, ымпотрива студенцилор ши лекторилор, че луптэ центру демократизаря школилор супериоаре, ымпотрива милиоанелор де франчежь, каре милнтязэ пентру скимбэрь политиче». Бироул 'Политик се адресязэ -франчежилор ку апелул --«де а -инстаура адевэрата демокрацие'ын интересуя оаме. нилор- мунчий». Декларация женералулуй де Голл ПАРИС, 30 май. (ТАСС). Дупэ шединца екотраординарэ а гувернулуй, врезидентул де Голл а фэкут астэзь о декларацие ла постул де радио Франца. Ел а анунцат дизолваря Адунэрий Национале, амываря референдумулуй, фиксат де ел май ынаинте пентру дата де 16 юане, ши хотэрыря еа де а рэмыне ын постул де шеф ал статулуй шн де-а лэса пе Жорж Помпиду ын постул де шеф ал гувернулуй франчез. Де Голл а декларат, кэ ел есте «екслонент ал легалитэций национале ши републикане», кэ ел а студаят ын курс де 24 де оре тоате посийилитэциле мемцинерий ей. Ын ситуация че с’а креат, а декларат ел, ну-мь вой пэрэси постул. ,Н'ам сэ-л ьшлокуеск нич ле примул министру. Примул министру ва презента пропунерь ку привире ла модификэриле ын компоненца гувернулуй, «пе каре ле ва консидера утиле». Анунцынд апой дизолваря Адунэрий Национале, ел а декларат: «Ам пропус цэрий ун референдум... Дар кондацииле реале але ситуацией актуале ымпедикэ цинеря ачестуй референдум. Деачея ам хотэрыт сэ амын референдумул. Ын чея че привеште алейериле парламентаре, еле вор авя лок ла терменул превэзут де ко:нсштуцие». Алейериле, а адэугат де Голл, вор авя лок, дакэ ачаста н’о вор ымпедика акциуниле партиделор ши групело-р де опозицие. Ла ефыршитул кувынтэрий сале де Голл а афирмат, кэ Франца есте аменинцатэ де «диктатура» ши «комунязм тоталитар». Ел а аменкнцат, кэ «дакэ актуала ситуацие, че се карактеризязэ прин форцэ, се ва прелунжи», ел ва фи невоит «сэ рекургэ ла алте кэй декыт ун референдум имедиат». Комуникат ал Конфедерацией женерале а мунчий ПАРИС, 30 май. (ТАСС). О делевацие а -Конфедерацией йенерале а мунчий, чел май маре чентру енндикал дин Франца, с’а ынтылнит астэзь ку репрезентанций Партидулуй Комунист Франчез ши Федерацией стынжий демократе ши сочиалисте. Ын комуникатул, публикат де КЖМ* 1 дупэ ачесте ыитылнирь, се спуне, кэ «делегация КЖМ а експус репрезеитанцилар челор доуэ партиде де етывга скопуриле принчипале. пентру каре луптэ оамений мунчий, Еа а реаминтит де ефортуриле перманенте але КЖМ ын фолосул алианцей форцелор де стынга пентру а ынлокуи рейимул диктатурий персонале принтр'ун систем демократии, прекум ши де речента са пропунере де а организа о ыятылиире а делегацилор тутурор еиндикателор ши организацинлор политиче де стынга». «Делегацииле Конфедерацией йенерале а мунчий, Федерацией стынйий демократе ши сочиалисте ши Партидулуй Комунист Франчез, — се менцвонязэ ын комуникат, — ау констатат коинчидевца ынгрижорэрий лор де кондицииле че с'ау креат акум ши ау хотэрыт сэ ынтрецинэ контакт унул ку алтул, певтру а фаче фацэ орькэрей ынтореэтурь ын еволуция евеняментелор». Рэзбоюл мурдар. дус де империаляштий гглеринань ын Виетнамул де Суд, а згудуит фиекаре фамилие дин ачастэ царэ. Локуиторий сателор ши ай орашелор н’ау линиште нич зиуа, нич ноаптн. Ей сыит силиць сэ-шь пэрэсяскэ сэлашуриле, салвынду-се де ла моарте, пе каре о пресоарэ пе пэмынтул лор клика милитаристэ амернканэ. ЫН Ф'ОТОГРАФИЕ: луынду-шь копиий ши кытева боарфе, ачастэ фемее дин ымпрежуримиле Сайгонулуй ышь пэрэсеште каса, кэутынд скэпаре ынтр’ун лок май пуцин примеждиос. Фото «Дейли Мирор» -- АПН. АПЕЛУЛ ФЕМЕИЛОР ДИН ВИЕТНАМУЛ ДЕ СУД ХАНОЙ, 31 май. (ТАСС). Асочиация суд-виетнамезэ пентру апэраря мамей ши копилулуй а адресат ын легэтурэ ку Зиуа интернационалэ де окротире а копиилор ун месаж кэтре тоате мамеле ши тоате организацииле дин луме, каре луптэ пентру апэраря копиилор, анунцэ Айенция виетнамезэ де информаций, читынд айенцня Елибераря. Ын месаж сынт кондамнате кримеле, сэвыршите де клика милитаристэ американэ ын Виетнамул де Суд, ши се сублиниязэ хотэрыря фемеилор суд-виетнамезе де а континуа лупта ын апэраря копиилор лор, ымпотрива агресорилор американь.