Moldova Socialista, 1968 (XLIV/230-256)

1968-10-01 / nr. 230

Марць, 1 октомбрие 1968. КУ О ВИТЕЗЭ ДЕ 40 МИИ КИЛОМЕТРИ ПЕ ОРЭ... О викторие стрэлучитэ а гындирий технико-штиинцифиче есте ынтоарчеря пе Пэмынт, дупэ зборул ын журул Лунин, а стацией аутомате «Зонд-5». Ачастэ парте фоарте импортан1э а програмулуй де збор о коментязэ В. БОБРОВ, кандидат ын штиинне технчче. Ынтоарчеря пе Пэмынт а апаратулуй атеризабил космик (АА) есте уна дин челе май импорганге етапе але зборулуй ын спчциул космик. Е греу де а супраапречия ынсемнэтатя унуй евенименг атыт де ремаркабил, кум есте ынтоарчеря дин космос а стацией ауто.чате советнче «Зонд-5» ку чя де-а доуа витезэ космикэ. Ынтр'адевэр, ун оарекаре волум де информацие штиинцификэ, акумулатэ ын тимпул зборулуй, поате -фи трансмис прин радио, прин телевизиуне. Дар ачест лукру, десигур, ну поате фа компарчг ку кантитатя де дате штиинцифиче аинтре челе май импортанте, каре нот фи кэпэтате ын апаратул, ынторс пе Пэмынт. Коборыря апаратулуй пе супрафаца Пэмынтулуй ынчепе дин моментул, кынд ынтрэ ын атмосферэ. Сарчина атеризэрий унеште ынтрегул комплекс де кестиунь, легате де организаря апропиерий АА де атмосфера Пэмынтулуй. де траверсаря сигурэ ши интактэ а апаратулуй прин стратуриле денсе але атмосферей ши де асигураря атеризэрий ын режиуня превэзутэ. Ын че констэ фондул проблемей коборырий, каре сынт латуриле ей карактеристиче? Ын примул рынд, ын прочесул коборырий требуе сэ фие ликидатэ ынгряга евержие потенциалэ ши чинетикэ а АА, нивелул кэрея есте фоарте ыналт. Астфел, бунэоарэ, кяр ла коборыря де пе орбитэ а АА о унитате техника а масей диспуне де о енержие де зечь де милиоане (!) килоррамометри. Чел май рационал есте де а организа стинжеря енержией ку ажуторул фрынэрий пасиве, фолосинд форне аеоодинамиче — форцеле де резистенцэ але медиулуй аериан, каре яу нашгере ын курсул мишкэрий АА. Требуе сэ менционэм, кэ пентру коборыря апарателор атеризабиле аутомате ын атмосфера Пэмынгулуй ши а планетелор атеризаря чя май симплэ дин пункт де ведере техник ши дестул де сигурэ есте аша-зиса атеризаре балистикэ — фэрэ партичипаря форцелор аеродинамиче де ридикаре. Метода аеродинамикэ де фрынаре преведе, кэ енержия мишкэрий есте трансформатэ де фапт ын ынтрежиме ын енержие термикэ ши се ымпрэштие ын спациул ынконжурэтор сау есте абсорби^э де аженций фригорижень ши де конструкция АА пе контул кэлдурий дуй спечифиче. Пентру а фери АА де ардере, ел требуе сэ фие ынзеетрат ку ун систем спечиал де протекцие термикэ. Прочесул де сгинжере а енержией требуе сэ фие прелунжит ын тимп, пентру ка супрасоличитэриле каре акционязэ — рапортул тутурор форцелор, каре акционязэ асупра АА, ку ексчепция форцей греутэций фацэ де греутатя апаратулуй, — сэ фие ын лимителе адмисибиле, каре сэ гарантезе пэстраря интактэ а апаратажулуй штиинцифик. Ла ултима етапэ а коборырий, пентру а преынтымпина о ловитурэ дурэ де супрафаца Пэмынтулуй, АА требуе сэ фие превэзут ку ун растем спечиал де атеризаре линэ. Се деосебеск доуэ пэрць компоненте але проблемой кобо- 1рырий, стрынс легате уна де алта: апропиеря де граница стратурилор денсе але атмосферей ши мишкаря ын стратуриле денсе але атмосферей, инклусив атеризаря. Ын урма резолвэрий примей сарчинь требуе сэ се канете, май ынтый де тоате, кондицииле нечесаре де ынтраре ын атмосферэ. Ачесте кондиций требуе сэ фие асигурате ку пречизия превэзутэ де кэтре системеле де проностикаре ши де коректаре пе секторул де збор дин афара атмосферей. Кондицииле, не каре требуе сэле авем атунч, кынд апаратул се апропие де стратуриле денсе але атмосферей, сьшт детерминате, ын фуикцие де скема де коборыре адоптатэ, де композиция аеродинамикэ ши волуметрикэ а АА. Ачесте сарчинь се резолвэ симултан. Май сус с’а ворбит деспре стратуриле денсе але атмосферей. Каре стратурь требуе консидерате денсе? Дупэ кум се штие, одатэ ку мэриря ынэлцимий асченсиуний де асупра супрафецей Пэмынтулуй, атмосфера девина^гот май рарэ. Ла о ынэлциме де 50 де километрн еа есте де о мне де орь май рарэ декыт ла супрафаца Пэмынтулуй. Форцеле принчипале, каре акционязэ асупра АА ын атмосферэ, сынт форца греутэций ши форцеле аеродинамиче (форца резистенцей фронтале а АА ын курсул коборырий балистиче). Деачея, ка граница а стратурилор денсе аде атмосферей есте консидератэ ынэлцимя де збсу>, ла каре форцеле аеродинамиче девиц компарабиле ку форцеле гравитацией. Ачест пункт се афлэ ла о ынэлциме де чирка 100 де километра ынэлциме, каре есте луэгэ дрепт граница конвенционалэ а стратурилор денсе але атмосферей. Кондицичле инициале але коборырий сынт консидерате: витеза апаратулуй, унгюл де ынклинаре а векгорулуй витезей фацэ де оризонтул локал ши коордонателе АА ла ынэлцимя границей конвенционале. Коборыря ын сигуранцэ а АА поате фи реализатэ нумай, дакэ апаратул атеризабил ынтрэ ынтр’ун анумит «коридор де ынтраре». Граница «де сус» а ачестуй коридор се карактеризязэ принтр'ун унгь минимал де ынтраре, каре асигурэ «каптаря» а АА де кэтре атмосферэ. Граница «де жос» а коридорулуй есте детерминатэ де унгюл максим де ынтраре. ын каре се менцине ун резким адмисибил де супрасоличитэрь. Пентру фиекаре тип конкрет де АА есте детерм инат ын мод кыт се поате де пречис «коридорул де ынтраре» адмисибил, динколо де лимителе кэруя мишкаря есте консидератэ ииадмисибилэ. Де бунэ самэ, дакэ АА пэгрунде ын атмосфера Пэмынтулуй суб ун унгь май мик, креште бруск режиуня евентуалэ а атеризэрий, яр дакэ пэгрунде ын атмосферэ де чялалтэ парте а коридорулуй— Аа поате фи диструс дин кауза супрасоличитэрилор инадмисибиле ши а акциУний термиче. Даторитэ ачестуй лукру, уна дин сарчинмле принчипале ын кондицииле зборулуй дин афара стратурилор денсе але атмосферей есте сарчина асигурэрий пречисе а пэтрундерий АА ын коридорул адмисибил. Ачаста есге о компликатэ проблема техника, каре а фост резолватэ ку сукчес де кэтре оамений де штиинцэ советичь. О деосебитэ ынсемнэтате ын прочесул де коборыре аре организаря протекцией термиче а АА. Супрафаца луй екстериоарэ се ынкэлзеште фоарте мулт дин кауза акциуний, ын примул рынд а флуксурилор конвективе ши термиче радиале. Кынд АА кобоарэ ын атмосферэ, ын фаца луй я наштере о путерникэ ундэ инкандесчентэ де аер, ын каре температура атинзке мий де граде. Ачест страт де аер инкандесчент радиязз ла супрафацэ путерниче флуксурь де температура — флуксурь термиче радиале. Пе лынгэ ачаста, супрафаца екстериоарэ капэтэ кэлдурэ де ла стратул де аер маржинал, ынкэлзит ла перетеле апаратулуй, аша-нучита кэлдурэ конвективэ. Кяр ла коборыря де пе орбитэ а унуй сателит артифичиал ал Пэмынтулуй супрафаца АА се ынкэлзеште пынэ ла кытева мий де граде. Дар пентру функционаря нормалэ а диспозитивелор, пэстраря информацией штиинцифиче ши асигураря стабилитэций конструкцией енержетнчий а АА, асупра кэруя акционязэ симултан супрасол ичитэр иле, температура дин интериорул апаратулуй ну требуе сэ депэшаскэ кытева зечь де граде. Ануме о асеменя температура скэзутэ требуе сэ асигуре системул де протекцие термикэ. Екзистэ май мулте кэй посибиле де конструире а протекцией термиче а АА. Пентру фиекаре каз де коборыре (ку прима сау ку чя де-а доуа витезэ космикэ) ши пентру фиекаре тип де апарзт се креазэ ун систем проприу. , Ын сфыршит, есте екстрем де импортант де а ынфэптуи атеризаря ын резкиуня превэзутэ ку ун нумэр миним де евентуале пункте де атеризаре, пентру ка АА сэ фие дескоперит кыт май репеде ку мижлоачеле де кэутаре. Ымпрэштиеря пунктелор де атеризаре се продуче пе база акциуний диферитор факторь пертурбаць. Дин ей фак парте ши абатериле де ла карактеристичиле инициале' але пэтрундерий ын атмосферэ, ши пертурбацииле провокате де детерминаря диферителор ынсуширь карактеристиче але АА, атмосферей ш. а. м. д. Даторитэ ачестуй лукру, требуе резолвате мулте проблеме пентру констатаря ши ликидаря ачестор пертурбаций ку скопул де а редуче режиуня де атеризаре. Ачаста есте пе скурт карактеристика челор май импортанте сарчинь але атеризэрий. Путем арэта ьшкэ о серие де сарчинь тот атыт де импортанте ши компликате. Астфел, бунэоарэ, алежеря формей АА, а композицией луй, а градулуй де дурабилитате, асигураря атеризэрий лине ши мулте алтеле. Требуе сэ сублинием ын мод деосебит, кэ резолваря проблемен ынтоарчерий креште мулт одатэ ку мэриря витезей де пэтрундере ын атмосферэ. Ка екземплу, сэ луэм коборыря де пе орбитэ а унуй спутник ши кобо-< рыря де пе траектория ынтоарчерий дин Лунэ. Ла коборыря де пе о орбитэ де спутник витеза де пэтрундере а АА ын атмосфера Пэмынтулуй есте де чирка 8 километра пе секундэ. Коридорул де ынтраре адмисибил есте дестул де маре. Кяр дакэ унгюл инициал яе ынтраре есте мик (де 0,5 граде), се асигу;рэ «каптаря» АА де кэтре атмосферэ. Супрасоличитэриле, ын момеитул кынд спутникул пэтрунде ын атмосферэ суб ун унгь мик, сынт де апроксиматив 8—9 унитэць. Фл.уксул термин тотал, каре ревиие ла ун метру патрат де супрафацэ АА, конституе чирка 100—50 мий де килокалорий пе метру патрат, яр температура максимэ атинзке 2.500—3.000 граде Челсиус. Кондиций ку мулт май греле яу наштере, кынд ынтраря ын атмосферэ се фаче ку чя де-а доуа витезэ космикэ. Коридорул адмисибил де ынтраре есте фоарте мик. Дакэ унгюриле де ынтраре сынт суб 4,5—5 праде, е посибил, ка АА сэ ну фие каптат де атмосферэ, кынд вэ збура ын апропиеря Пэмынтулуй. Ка урмаре, ел ва атериза ынтр’о режиуне непревэзутэ де калкул нумай дупэ че се ва куфунда о датэ сау де доуэ орь ын атмосферэ Пе де алтэ парте, кынд унгюриле де пэтрундере ын атмосферэ сынт де 5,5—б праде, пе траектория коборырий вор акциона супрасоличитэрь де песте 20 де унитэць, чея че есте инадмисибил пентру апаратажул штиинцифик. Тоате ачестя аратэ, кыт де пречисэ требуе сэ фие апропиеря АА де атмосфера Пэмынтулуй. Креште субстанциал ши ыикэлзиря термикэ а АА. Ын баланца термикэ тоталэ се мэреште субстанциал ролул флуксурилор термиче радиале; ынкэлзиря конвективэ девине ши май интенсэ ын компарацие ку коборыря де пе орбитэ. Температура ла супрафаца АА атинзке атунч 3.500—3.800 граде . Челсиус, яр флуксул термик тотал — 200—250 мий килокалорий пе метру патрат. Тоате ачестя компликэ мулт конструиря системулуй де протекцие термикэ ын компарацие ку коборыря де пе орбитэ. Ку атыт май маре есте сукчесул де збор ал стацией «Зонд-5»! Ындеплиниря ынтрегулуй програм, инклусив ынтоарчеря ку сукчес пе Пэмынт ку чя де-а доуа витезэ космикэ, а арэтат ынтрежий лумь ыналта пречизие ши трэйничие а системелор конструите де саванций советичь. (ТАСС). Семинар унионал ал флорикрторилор Ын кадрул унуй семинар унионал, каре с'а дескис ын зиуа де 30 септембрие ла Кишинэу, се дискутэ кестиуниле интенсификэрий продукцией де флорь ын грэдинь ши сере. Ла семинар партичипэ оамень де штиинцэ ши спечиалишть де ла челе май марь грэдинь ботаниче, де ла о серие де институций де черчетэрь штиинцифиче, репрезентанць ай челор май буне колхозурь, совхозурь флорикултоаре ши комбинате индустриале дин цара ноастрэ. Семинарул с'а дескис ку рапортул, презеитат де К. Г. Ковальов, шефул секцией де помикултурэ декоративэ а Дирекцией Генерале а помикултурий, витикул турий, чаюлуй ши културилор субтропикале а Министерулуй агрикултурий ал Униуний РСС. ку привире ла сарчиниле ши перспективеле дезволтэрий флорикултурий ын зонеле судиче але Униуний Советнче. Ау фост аскултате де асеменя рапоарте привннд дезволтаря помякултурий декоративе ын Молдова, експериенца ынтродучерий флорикултурий ын колхозуриле ши совхозуриле дин резйиуня Москова, базеле штиинцифиче але крештерий де семинце де планте флориколе ши алтеле. Програмул преведе ун скимб де експериенцэ ын конструкция де спаций верзь ла Москова, Ленинград. Рига, Одеса, Сочи. Ун фел де материал интуитив пентру семинар а фост експозиция тематика, прегэтитэ де ЕРЕН а Униуний РСС. Стендуриле ей оглиндеск млнунателе фапте але флорикулторилор дин Летония. Аич презинтэ лукрэрь але лор ши флорикулторь аматорь дин Кишинэу. Ла ЕРЕН а РСС Молдовенешть ын павилионул «Флорь» с’а дескис о експозицие де флорикултурэ индустриалэ а Молдовей. Ла лукрэриле семинарулуй партичипэ В. В. Збара’зский, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть. (Кор. АТЕМ). УКАЗУА ПРЕЗИДИУМУЛУИ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ КУ ПРИВИРЕ ЛА ДЕКОРАРЯ ТОВ. ЕРУСЛАНОВ И. Я. КУ ДИПЛОМА ДЕ ОНОАРЕ А ПРЕЗИДИУМУЛУИ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Пентру мункэ родника ын курс де мулць ань ын органеле де партид ши советнче але републичий ши ын легэтурэ ку ымплиниря а чинчзечь де ань дин зиуа наштерий а денора пе тов. ЕРУСЛАНОВ Иван Яковлевич. шеф ал секцией де кадре а Министерулуй транспортулуй ауто ши шоселелор ал РСС Молдовенешть, ку Диплома де оноаре а Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть. Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть К. ИЛЬЯШЕНКО. Секретарул Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть А. КРАЧУН. ор. Кишинэу. 30 септембрие 1968. РОАДЕЛЕ КОЛАБОРЭРИЙ КАИРО, 30 септембрие. (ТАСС). Барашул де маре ынэлциме де ла Асуан, каре се конструеште ку ажуторул економик ши техник ал Униуний Советнче, ынчепе сэ адукэ тот май мулт фолос дезволтэрий агрикултурий РАУ, цэранилор ши популацией цэрий ын ансамблу. Мухаммед Абдулла Мерзабан, министрул апровизионэрий ал РАУ, а анунцат, кэ се редук ку 25 проченте прецуриле де вынзаре ку амэнунтул ла орез, каре есте унул дин принчипалеле продусе алиментаре ын Ейгапт, ши кэ се мэреск прецуриле де акизиционаре плэтйте де стат де ла 24 ла 30 де лйре стерлине пентру о тонэ де орез. Ачест лукру, сублиниязэ аАенция МЕН, а девенит ку путинцэ нумай даторитэ конструкцией баражулуй де маре ынэлциме де ла Асуан, каре а креат резервеле нечесаре де апэ ши а дат посибилитатя де а мэри супрафецеле семэнате ку орез. Ын презент супрафаца, пе каре се креште орез ын РАУ, с’а мэрит ку мулт, сублиниязэ аАенция. Ын анул ачеста ее аштяптэ де асеменя о роадэ май богата де ачастэ културэ агриколэ. Цара ва кэпэта 700 мий тоне де орез ын лок . де 675 мий, кэпэтате ын анул трекут. Атакуриле патриоцилор ХАНОЙ, 29 септембрие. (ТАСС). Осташий Форцелор армате популаре де елибераре дин Виетнамул де Суд, каре акционязэ ын провинчия Даклак, ау ынфэптуит ын периоада динтре 23 ау- Густ ши 15 септембрие о серие де операций де луптэ ынкунунате де сукчес ымпотрива трупелор американе ши трупелор марионете сайгонезе дин реДиуня Даклак. Дупэ кум комуиикэ ААенция виетнамезэ де информаций, читынд аАенция Елибераря, ын ачастэ периоадэ патриоций суд-виетнамеДь ау скос дин луптэ 1.900 де милитарь ай душманулуй, инклусив 200 де американь, ау доборыт ши аварият пе пэмынт 30 де авиоане, ау диструс 23 де танкурь ши аутоблийдате. Осташий ФАПЕ ау диструс де асеменя 39 де пункте ынтэрите але душманулуй ши ау каптурат о маре кантитате де диферите мижлоаче технике де луптэ. С‘А ЫНИЕЯТ К0НФЕРИНЦА ЦЭРИЛ0Р НЕНШЕАРЕ ЖЕНЕВА, 29 септембрие. (ТАСС). Шь-а ынкеят лукрэриле конферинца стателор, каре ну диспун де арма нуклеарэ. Ла конферинцэ ау партичипат май мулт де 90 де царь. Ла еа ау асистат де асеменя реирезентанций Униуний РСС, СУ А, Францей ши Англией. Конвокынд ачастэ конферинцэ, Асамблея Женералэ а ОНУ а порнит де ла премиза, кэ еа ва екзамина кестиуниле, легате де ынкееря Трататулуй де нерэспындире а арией нуклеаре: асигураря гаранциилор секуритэций пентру цэриле ненуклеаре, дезволтаря колаборэрий интернационале ын домениул фолосирий пашниче а енер- Аией нуклеаре ш. а м. д. Ла конферинца, каре а дурат о лунэ де зиле, мулге делегаций сублинияу маря ынсемнэтате а Трататулуй де нерэспындире, нечеситатя империоасэ де а ну адмите ка арма де екстерминаре ын масэ сэ се рэспындяскэ трептат асупра ынтре-Дий лумь. С’а арэтат, кэ Трататул требуе сэ ынтре ын вигоаре кыт май курынд ши кэ тоате цэриле лумий требуе сэ-л сусцинэ. Ын ачелаш тимп делега-цииле РФЖ, Бразилией, Израилулуй, Елвецией ши алтор кыторва цэрь ау депус ефортурь пентру а фолоси конферинца ын скопул креэрий унор педичь ын каля ынтэририй Трататулуй ын вигоаре, ынчеркынд сэ Семене неынкредере ын преведериле луй де базэ ши формулынд ын легэтурэ ку ачест лукру фел де фел де ной «кондиций» ши «обьекций». Министрул афачерилор екстерне ал РФЖ Брандт, каре а партичипат ла лукрэриле конферинцей ын етапа инициала, а кэутат сэ кончентрезе атенция партичипанцилор асупра унор кестиунь, каре н’а.у ын фонд нимик комун ку сарчиниле конферинцей. Делегацииле цэрилор сочиалисге ши унуй шир де алте цэрь ау дат о рипостэ ачестор ынчеркэрь. Ун екоу фаворабил а авут аич меморандумул гувернулуй РДЖ, адресат партичипанцилор ла конферинцэ, ши каре конституе о мэртурие а политичий екстерне де паче а РДЖ. Ла Палатул нациилор дин Женева есте фреквентэ пэреря, кэ конферинца — дин кауза позицией адверсарилор Трататулуй де нерэспындире — н'а дат резултате практике импортанте. Ын ачелаш тимп, се сублиниязэ аич, конферинца а арэтат, кэ мажоритатя цэрилор веде ын Тратат ун пас ынсемнат пе каля ынчетэрий гоаней ынармэрилор нуклеаре, пе каля реализэрий дезармэрий нуклеаре ши Денерале. Меморандумул Лийий цэрилор арабе КАИРО, 29 септембрие. (ТАСС). Секретариатул Денерал ал ЛиДий цэрилор арабе а дифузат астэзь ун меморандум деспре рефуДияций арабы Меморандумул а фост тримис Асамблеей Женерале а Организацией Нациилор Уните. Ын ел се аратэ, кэ ын урма агресией Израилулуй 400 мий де локуиторь де пе малул апусян ал рыулуй Иордан ши дин районул Газа ау фост невоиць сэ фугэ, рэмынынд фэрэ адэпост. Ла чифра ачаста требуе сэ се адауДе 30 мий рефу- Дияць дин реДиуниле сириене, окупате де Израил. Дин тоатэ ачастэ масэ де рефу- Аияць Израилул а ынгэдуит, кэ нумай 14.027 арабь сэ се ынтоаркэ ла кэминеле лор Меморандумул сублиниязэ де асеменя, кэ черкуриле гувернанте нзраилене, промовынд политика лор експансионистэ. каре урмэреште скопул де а-шь ынтэри позицииле пе територииле окупате, ау интерзис аколо предаря ын школь ын лимба ара бэ, ау елиминат дин програ меле школаре предаря Исла мулуй ши ау модификат мануалеле. Фокул пречис ал артилерией антиаериене ХАНОЙ. 29 септембрие. (ТАСС). Артилерия антиаерианэ а Арматей популаре виетнамезе а доборыт ла 25 септембрие де асупра провинчией Куангбин ун авион американ, каре а пэтрунс ын спациул аериан ал Републичий Демократе Виетнам. Ла 27 септембрие, прин фокул пречис ал артилерией антиаериене, а фост доборыт ын реДиуня Виндин ынкэ ун авион милитар американ. Дупэ кум комуникэ Аженция виетнамезэ де информаций, агресорий американь ау пердут ын тотал де асупра РДВ 3.191 де авиоане. ■Ж молдова социалист ИРАН. Ла 50 километри де Исфаган се нонструеште о узинэ металуржинэ ку ашуторул техник ал Униуний Советиче. Прима транш» а ачестей ынтреприндерь ва да 550—600 мий тоне де оцел пе ан. ЫН ФОТОГРАФИЕ: конструкция гроапей де фундацие пентру примул фурнал ал узиней металуржиче. Фото де В. Кассис. Фотокроника ТАСС. ДЕКЛАРАЦИЯ АЖЕНЦИЕЙ БТА СОФИЯ, 30 септембрие. (ТАСС). ААенция БТА а публикат о декларацие, ын каре се менционязэ, кэ де кытева лунь ын Югославия се дуче о кампание ымпотрива Вулгарией ши а нородулуй булгар. Ын курсул ачестей кампаний, пе лынгэ алте атакурь, Република Нородникэ Булгария есте ынвинуитэ фэрэ нич ун темей, кэ ар формула претенций териториале фацэ де Югославия. Ачесте атакурь ши ынвинуирь, липсите де довезь ымпотрива Вулгарией, менционязэ ВТА, сынт прелуате де черкуриле НАТО, каре-с интересате ын ликидаря деетиндерий ынкордэрий, дестиндере, обцинутэ ын ултимий ань ын Балкань, ши ла каре а контрибуит ын маре мэсурэ ануме политика пашникэ ши конструктива а Републичий Нородниче Булгария. ААенция телеграфикэ булгарэ ееТе ымпутерничитэ сэ декларе, кэ гувернул Рвпубличий Нородниче Булгария респинДе ын ынтреДиме ачесте ынвинуирь ка липсите де орьче базэ. Булгария сочиалиетэ н’а авут ши ну аре претенций териториаде фацэ де нич о царэ. Ачастэ позицие а фост експриматэ ну о датэ ын документе интернационале де партид ши гувернаментале. Ачест лукру ыл аратэ тратативеле билатерале ку о серие де цэрь сочиалисте ши алте документе ши деклараций офичиале. Ын ачесте документе ши деклараций Република Нородникэ Булгария се ростеште лимпеде ши хотэрыт пентру интегритатя границелор стабилитед5гпэ чел де-ал дойля рэзбой мсндиал, чея че се конфирмэ ши прин ынтряга ей политика пашникэ ши консеквентэ. Република Нородникэ Булгария есте пэтрунсэ де хотэрыря де а ну се абате де ла ачастэ политика а са. Еа ва депуне ши де акум ынаинте тоате ефортуриле нечесаре. авынд дрепт скоп ымбунэтэциря релациилор динтре цэриле балканиче, инклусив релацииле ку РСФЮ, ьгатэриря пэчий ши секуритэций ын Балкань. О ПАРОДИЕ ДЕ РЕФЕРЕНДУМ ПАРИС, 30 септембрие. I (ТАСС). «Хунта милитарэ,* дупэ че а котропит путеря де стат, а липсит но.родул грек де суверанитатя луй ши шь-а асумат ымпутерничирь конституанте ымпотрива дрептулуй ши а традициилор гречешть», — се аратэ ын декларация комитетулуй франчез пентру о Гречйе демократию. Декларация сублиниязэ, кэ «нородул грек есте липсит де либертэциле ] елементаре, трэеште суб ун 1 рейшм де старе ексчепцио-1 нала ши репрезентанций луй! леЖитимь се афлэ ын ынки-1 сорь сау сынт невоиць сэ ак« ционезе ын иЛегалитате». Комитетул франчез мен* ционязэ, кэ «конституция», презента,тэ ла референдум, урмэреште скопул де а ди*. сгруЖе либертэциле индивидуале, политике ши синдикале ши де а креа о апаренцэ де демокрацие парламентарэ. Ростиеду-се ымпотрива ачестей «мистификэрь конституционале», комитетул франчез пентру о Гречйе демократикэ кямэ сэ фие сприжинит нородул грек ынробит. Ерь о делегацие а комитетулуй а ынмынат амбасадорулуй Гречией де ла Парис о петицие, семнатэ де 4.800 де персоане, ын каре се чере пунеря ын либертате а тутурор децянуцилор политичь. Ын ачелаш тимп амбасадорулуй и с’а ынмынат о петицие аналоагэ, семнатэ де 1.450 де примарь, консилиерь ши мембри ай муничипалитэцилор орашелор франчезе. ЫНВЩШННТЕЛЕ РЕВОЛУЦНЕЙ ДИН НОЕМШ’ИЕ БЕРЛИН, 29 септембрие. (ТАСС). Револуция дин ноембрие ын Жермания — прима револуцие а класей мунчитоаре Дермане есте ши прима рэскоалэ антиимпериалистэ ремаркабилэ а маселор популаре ынтр’о царэ индустриала бине дезволтатэ, каре а авут лок дупэ Маря Револуцие Сочиалиетэ дин Октомбрие, че а маркат ун пункт де котитурэ ын история оменирий. Ын ачест мод есте апречиятэ ын Тезеле Институтулуй де марксизм-ленинизм де пе лынгэ Комитетул Нейтрал ал ПСУЖ, публикате астэзь ын преса РДЖ, ынсемнэтатя акциуний револуционаре а оаменилор мунчий Дермань дин ноембрие 1918. Ынвэцэминтеле револуцией дин ноембрие ын Жермания, сублиниязэ Тезеле, конфирмэ ын мод конвингэтор жустеця ынвэцэтурий марксист-ленинисте ши липса де темей а сочиал-демократизмулуй. «Револуция дин ноембрие,—сублиниязэ Тезеле,— аратэ, кэ класа мунчитоаре поате добынди бируинца нумай ын стрынсэ алианцэ ку цара луй Октомбрие Рошу, ку тоате форцеле либертэций ши прогресулуй але нороаделор луптэтоаре. Ынвэцэминтеле ей конфирмэ ын мод конвингэтор, кэ национализмул, антикомунизмул ши антисоветизмул сынт ын контрадикцие ку прогресул сочиал. Ачел каре вря сэ фие ынвингэтор требуе сэ фие алиятул Униуний РСС». РДЖ, се менционязэ ын Тезе, а ынтрат дефинитив ын епока сочиализмулуй. Еа есте парте компонента инсепарабилэ а комунитэций сочиалисте а нороаделор. Еа есте ын стрынсэ унитате ку путериика Униуне Советикэ, примул стат сочиалист дин луме, каре аре чя май богата експериенцэ. Апликаций ын Берл.инул де Вест БЕРЛИНУЛ ДЕ ВЕСТ, 29 септембрие. (ТАСС). Ын Берлияул де Вест се ефектуязэ марь апликаций але субунитэцилор милитаризате але аша-нумитулуй «ажутор техник». Карактерул провокатор ал ачестей мэсурь семимилитаре есте сублиният прин фаптул, кэ апликацииле сынт суправегяте персонал де министрул афачерилор интерне ал РФЖ Бенда, каре а сосит илегал ын Берлинул де Вест. Субунитэциле «ажуторулуй техник» сынт дестинате спре а фи фолосите ын калитате де сприжин ал бундесверулуй пентру казул, кынд Бонул ва декрета «ситуация ексчепционалэ». Еле се окупэ тот одатэ де прегэтиря резервелор трупелор де Дениу ши технике пентру бундесвер. -Ж СУА. Апроапе 5 милиоане де американь де ориЖине мексиканэ, че конлокуесн стателе Техас, Нью-Мексино, Аризона, Колорадо ши Калифорния, ымпреунэ ку алць американь, липсиць де дрептурь ши оропсиць, се реферэ ла категория «оаменилор уйтаць дин Америка». Ла ей сэрэчия, нештиинца де карте дезнэдеждя ши диспераря се трансмит прин моштенире. Ын кэутаре де лукру, фамилий ынтрежь де мексикань десеорь плякэ динтр’ун стат ын алтул — ба пе плантацииле де бумбан дин Техас ши Мисисипи, ба ла кулесул фруктелор де читрус ын Флорида, а поамей ши легумелор ын калифорния. Ей трэеск ын барэчь, кочоабе ши нолибе дин картон, приминд о плата де нимика пентру мунна лор гря ши истовитоаре. ЫН ФОТОГРАФИЕ: о кочоабэ типикэ а мексинанилор ын тыргушорул Барелос, статул Нью-Мексино. Фотокроника ТАСС. Комуникатул МПДА БРАЗАВИЛ, 30 септембрие. (ТАСС). Мишкаря популарэ пентру елибераря Анголей (МПЛА) ну ва дуче тратативе де ынчетаре а фокулуй ку ноул реАвм дин Португалия. Штиря ачаста есте купрвнеэ ын комуникатул МПЛА публикат ерь. Салазар, виноват де оморыря а мий де анголежь, се сублиниязэ ын комуникат. а фост ынлокуит ку прим-министрул Марселло Каетано. каре есте ун адепт ши ун урмаш ал луй. Ятэ де че тратативеле сынт ку непутинцэ ши МПЛА ва континуа лупта армата ши ымпотрива реДимулуй урмашулуй луй Салазар. Комуникатул менционязэ де асеменя, кэ ын презент патриоций анголежь ау елиберат о маре парте а териториулуй Анголей де суб деташаментеле де репресалий португезе ши кэ картиерул Аенерал ал МПЛА а фост мутат дин Бразавил директ пе териториул Анголей.