Moldova Socialista, 1969 (XLV/1-25)

1969-01-01 / nr. 1

У4 Меркурь, 1 януарие 1969.------ Ахо, ахо! Мэй флэкэй, вой ынкотро? Я покниць дин бич одатэ Сэ ынчепем азь уратул. Бунэ время, бунэ сэра, Сэ не-аудэ тоатэ пара Сэ не-аудэ тот пэмынтул — Хэитура поарте-о вынтул Песте сате, песте-ораше Сэ ни се аудэ паший Пынэ 'н лунэ, пынэ'н стеле, Пынэ унде ард драпеле. Оамень бунь, вениць ынкоаче, Ынспре цара ку нороаче, Царэ рошие, де парэ Ку ун флуер ши-о миоарэ, Ку ун кынтек де фрэцие, Ку мунць марь де букурие, Ши-о Молдовэ — албэ флоаре — Тынэрэ ынтре попоаре, Тынэрэ ка нич одатэ, Хай, бэець, май лунгэ роата, Сэ стригэм пе гурь де вэй: — Хэй! Хэй! Азь Молдова питоряскэ, А 'нчепут ын сус сэ кряскэ, Креште 'н сус тряптэ ку тряптэ Дупэ ворба ынцеляптэ А буникулуй Ильич. Хайде, бре, покниць дин бич Пентру вяца де аич, Пентру бразделе ку соаре Че рэсар де суб трактоаре, Рэсар бразде, рэсар спиче Ши кобоарэ тоць войничий Ку урэрь ши хорэ маре Динспре норд пе о кэраре, Вин дин Бэлць ши Единец Ку брац греу ши гынд истец, Вин дин Вулкэнешть мереу Пе-аВ'иоане 'н Кишинэу,. Вин дин челе патру зэрь, Вин ын Пяца Бируинцей Урэторий де крединцэ, Урэторий ышь апринд Флорь де чел май далб колинд Че ыл зик пентру партид, Пентру Русия мэряцэ, Пентру-ачастэ скумпэ еяцэ, Луминоасэ диминяцэ, 9-~ к * Диминяцэ, чинчинал, . ......... Кынтек мындру де кавал, Диминяцэ ши повеете... Даци-вэ лынгэ ферестре Вой ку плугурь, зургэлэй Ши стригаць кыт цине кодрул: Ши-апой фииндкэ-ам попосит Ын орашул Кишла-Ноуэ Пунець бичуриле ын доуэ Ши суиць пе макарале, Скоатець ушь дин балэмале Ши покниць пе ла етаже Сэ трезим дин сомн орашул, Кэ орашул а мунчит Ка ун Фэт-Фрумос дин мит Ши сэ-л лэудэм аван Ла 'нчепут де вис ши ан Пе Селецкий — депутатул, Луй Фотеску де-астэ датэ Сэ-й ымпрумутэм о роатэ Де ла-ал ностру плугушор — Поэте - ор принде арипь де збор Тренуриле луй цинтате Ши де-ам ынчепут уратул Ку а ноастрэ капитала Врем сэ спунем ши-о вокала Пресэратэ ку киперь Ынкэ де алалтэерь, Батець ын плэвань май таре Сэ се аудэ 'н канчеларе. Ши сунаць, сунаць, бэець, Ши дин мэтурь, дин лопець, Кэ де-й холда-акум мэшкатэ Врем сэ не ведем одатэ Капитала май куратэ, Деч покниць дин бичул маре Пентру стрэзиле-ковоаре, Пентру паркурь ши алей: Ши-апой я оприць ын лок Сэ ынтрэм ку тоць ын «Жок», Сэ лэсэм дансул ынчет Пентру-а-й принде луй Курбет О инсигнэ де оноаре Пентру дансурь популаре, Пентру дансуриле тоате (Урмаре ын паЖ. 3.). — Хэй! Хэй! — Хэй! Хэй! шт СПРЕ НОЙ ОБЪЕКТИВЕ Адунынду-не ынтр’о зи — ун труп де зиаришть полонежь, а венит ворба деспре анул 1968, Ной штим, нэ путеря ши просперитатя тутурор цэрилор социалисте ши фиекэрея дин еле ын парте о хотэрэск тэрия ши коезиуня номунитэций ноастре, унитатя де акциунь ын челе май им* портанте кестиунь. Деачея атыт дин мотиве патриотиче, кыт ши дин челе интернационалисте пунем ла база ынтрез&ий политичь а Полонией популаое алианца ку цэриле —партичипанте ла Трататул дин Варшовия, ши май ынтый де тоате, ку Униуня РСС. Оамений мунчий дин републикэ пэшеск ын анул 1969 плинь де ынкредере ын путериле лор, авынд ла база ун реал програм де акциунь, Пе тэрымул енономик вом тинде спре о дезволтаре ши май маре а продукцией индустриале, ку ун ритм спорит ал крештерий индустрией конструктоаре де машичь ши а челей кимиче. Пе база уней май буне организэрь а мунчий ши прогресулуй техник се ’ва консолила продукция модернэ. Ши май мулт ва креште ролул штиинией, се ва ынтэри колабораря штиинцификэ - техникэ ку алте цэрь социалисте. Ын анул че вине вор авя лок алеАериле ын Сейм ши ын сфатуриле нородниче. Полония ва марка чя де-а 25-я аниверсаре а креэрий челуй динтый стат ын история ноастрэ, каре а пэшит пе каля конструкцией социалисте. Прегэтиря пентру чя де-а сута аниверсаре дин зиуа наштерий марелуй Ленин ва ынтеци пулсул веций идеоложиче ши културале а сочиетэций ноастре ши, фэоэ ындоялэ, ва контрибуи ла популаризаря идеилор ленинисте — тезаур несекат де куноштинце ши експериенцэ пентру чей че луптэ ын нумеле сочиализмулуй ши пэчий ынтре нороаде. Хенрик КОРОТЫНСКИЙ, редактор-шеф ал зиарулуй «Жиче Варшавы». (АПН). Варшовия. (Прин телефон) «Ан ноу — феричире ноуэ», — глэсуеште ун векь проверб булгар. Ной, конструкторий сочиализмулуй, штим, ынсэ, кэ феричиря ну вине де ла сине. Штим, кэ нимень ну не-о ва дэруи, кэ ной ыншине сынтем фэуриторий сукчеселор ноастре. Пентру републина ноастрэ анул че се дуче а фост плин де фрумоасе реализэрь. Ын ачест ан продукция индустрией социалисте а цэрий а депэшит апроапе де трей орь нивелул продукцией Булгарией бургезе. Дупэ ритмул де крештере а венитулуй национал Булгария нородникэ окупэ унул дин примеле локурь дин луме — ел се мэреште ануал ку апроксиматив 10 проценте. Пе тимпурь, кынд Болгария ера о микэ царэ балканикэ ынапоятэ, 80 ла сутэ дин популация ей о конституяу цэраний, ын маря лор мажоритате сэрачь. Е лесне де ынцелес де че цэрэнимя ноастрэ а примит ку мултэ букурие идея ленинистэ а статорничирий орындуирий социалисте ын сат, орындуире, че ле-а адус белшуг ши феричире. Ши ятэ кэ астэзь цэраний Булгарией ной се вор ашеза ла меселе лор де сэрбэтоаре ынкэркате де бунэтэць, вор приви емисиуниле де Анул Ноу ла телевизоареле дин каселе лор марь ши фрумоасе. Агрикултура републичий е акум пе деплин кооператэ. Продукция ей депэшеште де 2,5 орь нивелул максимал дин векя Булгарие. Анул 1969 е семнификатив пентру нородул ностру. Ын ачест ан ел ва сэрбэтори ун пэтрат де вяк де путере нородникэ. Ын ачест рэстимп патрия мя а девенит о царэ социалиста дезволтатэ. Суб кондучеря Партидулуй Комунист, адынк девотат каузей марксизм - ленинизмулуй ши интернационализм у л у й пролетар, нородул булгар пэшеште сигур пе каля пропэширий. Ку адевэрул ленинист, димитровист ын суфлет, сприжининду-се пе мареле ажутор, акордат де фрателе ностру май маре — Униуня Советикэ, де каре нимень ши нич нынд ну не ва путя диспэрци, оамений мунчий булгарь се авынтэ спре ной реализэрь ын анул че вине. Ла мулць ань, приетень! Катя ГЕОРГИЕВА, редактор-шеф ал журналулуй «Болгария». (АПН — «София —Пресс».) София. Д ИАЛОГ —■ Ешть ал меу, чел де-ал трейзечеля. — Ну мэ нумэра, кэч сынт ал тутурора. — Ворбнм де мине, де вырста мя. — Ну причеп че ынеямнэ вырста... Мэ порний еэгй дау лунЖь експликаций. Мэ енерва фаптул, нэ-л пликтисеск, де алтфел, ми се пэря, ка нич ну мэ лря аскултэ. Ку.атыт май мулт, кэ ера ын тоюл ачелей ултиме нопць де дечембрие, кынд фиекаре ыл аштепта ку ла фел поате де лунЖь експликаций, ынтребэрь, урэрь — диспозиций де тоате. нуаниеле. Мэ букура доар фаптул, кэ ерам ултнмул пе каре-л визита ши де ачея ну мэ огоям. Пэшинд прин ноапте, песте ун тимп, ам релуат: — Плечь, дар ынкотро, штий? — Департе, спре о стя, — мь-а рэспунс. — Вей девени луминэ? — Ка ши колеЖий мей де етернитате, — мь-а рэспунс. — Деч, стелеле ну Сынт алтчева декыт ань? — Ай алтэ пэрере? — м'а ыитребат. — Унеорь. — Кынд? — м'а ынтребат. — Кынд каде вре-о стя... МерЖям 1Ын дой ла о неынсемнатэ дистанцэ унул де алтул, чел пуцин аша ымь пэря мне. Ши ка сэ ну кад суб 'арипа тристецей, кэч, тотуш, мэ деспэрцям де ун ан. кэутам ку орьче прец сэ префак диспозиция ын кувинте: — Ць-а плэкут пэмынтул, лумя? — Пэмынтул сау л.умя? -— .м’а ынтребат. — Сэ зичем, пэмынтул, — Да, — мь-а'рэспунс., — Лумя? — Паре-се, кэ се скимбэ спре бйнё. — мь-а рэспунс згрунцурос. Ел а скос ши а апринс о вдгарэ. Пентру прима датэ ын вяцэ ведям тимпул сэ фумезе. ТрэЖя фумул адынк, лэкомос кяр, ынкыт ми с’а пэрут, кэ ши пе ел ыл' доаре деспэрциря ку мине, каре, требуя, клар, сэ урмезе. Кристалик де клар ми се пэря дечидеря луй, де ачея ну май авя рост сэ ворбим ануме деспре ачаста. Ынчепусе сэ нингэ. Фиравэ, запада апоасэ, дин челе зэпезь че ну се менцин пря мулт Ын обишнуинца лор, се топя суб паший ноштри. Обсервай, кэ ел, нелиништит, се унта ын жур, де иаркэ вроинд сэ се конвингэ кэ тот че-а клэдит, тот че-а фэурит, а фост ынтокмай атыт кыт ера ын де ажунс. Ам фост сурпринс де вочя-й сунэтоа-' ре: — Фулйий кобоарэ кэтре жос', омул се уркэ кэтре су с... — Е ун скимб де дарурь ынтрз ом ши натурэ, — й-ам спус. I — Фулгёшй се топеск. — Омул се наште центру алт. Чева, — й-ам спус. — Че симць ын клипа ачаста? — Симт, кэ не бом май -ынтылнн. Ши-а ындрептат бруск привиря ынспре мине, м’а черчетат ынтребэтор, меканик шь-а стинё цигара ын аерул рече ши фулйшй апошь. — Че реликвий дучь лп* аструл, унде вей рэмыне? 1 — Кутезанца омулуй,.— мь-а арэтат о к.утиоарэ, — аспирация омулуй, — мь-а арэтат > о алтэ кутиоарэ,—фрумосул де Ь трэи, — мь-а арэтат ынкэ о кутиоарэ, — рэул каре вэ пындешта ну окь атомичь, — мь-а арэтат конкомитент доуэ кутиоаре. \ — Н’ам вэзут нич кынд\ алтэ дата астфел де реликвий. — Астя сынт фагуриле, гп? каре ле ындулчеште омул. Ку1 гря драгосте... Ридикынд фрунтя спре именсул черулуй, гэурит де луминь, ми с’а пэрут кэ вэд, рэтэчинд ын спцциу, ши ас'грул спре каре пэшя Анул. ^Ть-ау фулйсерат прин те гындурь де мэрецие ши мил стер ши-ам зис доар ка центру мине ынсумь: / — Че лунгэ кале-й пынэ а/оло1 „ / — Кынд ынсуць вей аж/нЖе ынтр'аколо, скуртэ о сэ-ць паРэ-~ мь-а спус. — Ам дестуле де фэкут/яи аич. ' — Тотуна не вом /лнтылни аколо, — мь-а спус. — Че крезь деспре 1^шне? Диспуй де мулте, каре се воеск кучерите де тине... Висязэ, кэч ши ту ай о стя. Сэ луминезё май мулт! Кыт май мултэ луминэ фэуреште ынтру вешничия ачестей стеле! Ын кларэ луминэ кларе девин тоате лукруриле... — Ай спус: лукрурь... —г Ын кувынтул ачеста пун сенсул а тот че те ымпрежмуеште... —■ Е орэ тырзие... — Е ора плекэрий меле. Ера фэрэ доуэ-трей минуте доуэспрезече де ноапте. Ла гьгадул, кэ мэ деспарт де ел, ам тресэриг. Гынду-мь, ынсэ, ынтырзиясе, ымь вени ын урма дисйарицией Анулуй. Л-ам стригат избитор, ^тридент: — Ануле!!! Пердуй орьче сперанцэ де а-й май аузи вочя... кынд де одатэ ачелаш глас се деспринде дин суфлетул унуй фулг де ня: — Сынт аич, пе сирынчана та, ын кэлдура трупулуй тэу мэ топеск... Ачеяш воче а Анулуй, амплификатэ, се аузя акум ын тот че мэ ынконжура. Орь пикэтура де апэ де пе спрынчана-мь сэ фи доводит, атыт де рапид, ын лукрурь сэ се скургэ? Ворбяу тоате ши тоць дин' журул меу: — Еу сынт аич. Еу сынт аич. Ын клэдит, ын креат, ын юбит. Сынт аич. Ын тот че-ам доведит сэ фэуреск центру Патрия та. Ера вочя Анулуй: — Стэпынеште-ць пэмынтул ши гындул, ши драгостя! — Те ауд, — й-ам рэспунс. — Ла реведере, Ануле! ...Дескизынд уша, пэший песте праг. Копиий ши соция мэ аштептау. Адучям ку мине ну " нумай унде де рече ши ображь ымбужораць, чи ши ун необишнуит диалог ку Анул. Кынд с’а апропият де мине Михаила, фетица мя де чинч ань, шл м’а ынтребат: «Ын;готро с’а дус Анул?», ам луат-о ын браце ши м’ам апропият ку ^а.де Жям. I — Ынтр’аколо, уйто-те ла стелуца чея... Ва рэмыне вешник сэ не адмире... Копилул меу, ку ображий лнпиць де Жямул ферестрей, привя гындитоаре ла аструл де сус. каре, прекум ми с’а пэрут, лумина акум май таре, ка о касэ, ыи каре с’а ынторс дин кале лунгэ господарул. Ион ВАТАМАНУ, ...Ау вепит урэторий. Ку ображий ымбужораць де йер, ку инимиле палпитынд де букурие, ымблэ урэторий дин касэ ын касэ, вестинд примениря анилор. Яр мамеле ноастре ши сурориле май марь есе ымбужорате ын праг де ле оферэ традиционалул колак, маре ши фрумос, плэмэдит дин роада анулуй, пе каре-л ынкеем. Ши дин ноу порнеште плугушорул, сунынд дин клопоцел ши покнинд дин бич, ши дин ноу се спуне ку букурие пе ла каселе вечинилор: — Не вин урэторий... Фото де В. Скутару. ноядрво сочняпищ Ы МПРЕУНЭ КУ И ЛЬИЧ Ын ноаптя де Анул Ноу, примул ан ноу дупэ револуцие, ла Петроград висксля ынтруна. Динспре Голфул Финик суфла ун вынт, ка де гяцэ. Ел шуера прин хожякурь, рупя крэнжиле фражеде але копачилор, ыннэмеця придворуриле каселор боерешть, пэрэсите де стэпыний лор. Колоана де меркур а термометрулуй арэта минус трейзечь ши уну де граде. Стрэзиле ачестуй маре ораш ерау куфундате ын тэчере ши ынтунерик. Ши нумай ла рэскручь де стрэзь ликэряу луминиле роший але флэкэрилор, че жукау пе фецеле солдацилор револуцией, адунаць ын журул ругурилор сэ се ынкэлзяскэ. Дин кынд ын кынд лиништя нопций ера спартэ де ымпушкэтурь рэзлеце. Трей зиле ын шир ла Петроград н’ау чиркулат трамваеле. Каселе ерау, се поате спуне, липсите де енержие електрикэ. Де жерул кумплит путяй гэси скэпаре доар лынгэ «буржуйчь» — кум ерау «ботезате» пр атунч собеле де фер, че се ынкэлзяу ку хыртие, вряскурь ши тот фелул де векитурь. Лынгэ магазинеле де пыне ну контеняу козиле марь дупэ пыне, че се дэдя пе картеле, кыте 150 граме де ом пе зи. Дар нич фригул, нич фоаметя ну й-ау путут опри пе мунчиторий Питерулуй Рошу сэ ынтылняскэ анул 1918 ку о профундэ ынкредере ын вииторул феричит, пе каре и ле-а инсуфлат-о Путеря Советикэ, кучеритэ ын Октомбрие суб кондучеря болшевичилор. Ей ерау ферм хотэрыць с'о апере де атентателе контрареволуцией. г «Правда», каре ын зилеле челя апэря ла Петроград, скрия, кэ анул 1917, каре пэшеште ын вешничие, а конституит чел май импортант евенимент ын вяца оменирий, кэ поате де ла дынсул урмаший ноштри вор ынчепе о ноуэ нумэрэтоаре а анилор. Деоарече ачеста а фост анул примей лупте марь де класэ, ын курсул кэрея пролетариатул а реушит сэ рэстоарне унул дин челе май марь бастиоане але капитализмулуй — Империул Рус. Пе малул стынг ал Невей, ын сала албэ а школий да артилерие Михайловское урма сэ айбэ лок примул ревелион советик организат пентру мун-читорий де пе Выборгская сторона. Ынкэ ну демулт ын ачастэ салэ се фэчяу балурь стрэлучите, ла каре юнкерий — фечорашь де дворень ши фабриканць — се ынвыртяу ын ритмул валсулуй ку домнишоареле дин пенсиуня «де фете нобиле». Акум ынсэ ау венит ынкоаче нартичипанць ла ероика илегалитате, каре ау густат дин крузимя ынкисорилор царисте ши а сургюнулуй сибериян, Ау венит осташь ай Гэрзий Роший, каре ынкэ ну демулт ау луат ку асалт Палатул де Ярнэ. А венит активул де партид ши советик. Серата ера организатэ де комитетул районал де партид Выборг, де Советуя районал ши де штабул Гэрзий Роший. Маса де Анул Ноу ера кам сэрэкэчоасэ, ну-й ворбэ. Доар чай дин морков фэрэ захэр путяй сэ бей аич ын вое. Ши нумай осташилор Гэрзий Роший, каре урмау сэ плече пе фронт, ли с'а дат кыте доуэ бомбоане ши ниште посмажь дин фэинэ де секарэ. Ын салэ домня семиынтунерикул, се фэчя економиэ де енержие електрикэ, кынта оркестра де фанфарэ. Дупэ ун скурт реферат деспре моментул курент а фост презентат ши ун програм де кончерт. Се апропия мезул нопций. Ши ятэ кэ ын праг шь-ау фэкут апариция Ленин ши Крупская. Кушмеле ле ерау ппине де омэт, яр гулереле ла палтоане — ридикате. — Товарэшь! Не-ау венит ын оспецие Владимир Ильич ши Надежда Константиновна, — а стригат оцеларул Илья Гордиенко, мембру ал Советулуй районал Выборг. Тоць с'ау авынтат ынспре сченэ. Ау рэсунат акламаций де салут, оркестра а ынчепут сэ кынте «Интернационала». Ленин а ридикат мына ши сала а амуцит. Феличитынду-й пе чей презенць ку прилежул Анулуй Ноу, Ильич а ростит о кувынтаре ну пря маре. Фэрэ сэ аскундэ дификултэциле, ел повэцуя, кум требуе организатэ вяца ноуэ ку ажуторул Советелор. Адресынду-се апой осташилор Гэрзий Роший, каре плекау пе фронт, Владимир Ильич шь-а експримат ынкредеря, кэ ей вор шти сэ апере кучеририле луй Октомбрие. Дупэ че Денин шь-а ынкеят кувынтаря, мунчиторий л-ау овационат ь^делунг. Патру флэкэй здравень ау апукат де пичоаре скаунул, пе каре шедя Ильич, ши ау ынчепут сэ-л салте ын аер ын стригэте де «ура». Ачелаш лукру ау фэкут ши ку Надежда Константиновна. Яр Владимир Ильич ый тот руга: «Товарэшь, вэ рог, май ынчет, май ынчет, вэ рог. Е болнавз де инимэ». Ын салэ рэсунау кынтече револуционаре, пе каре Ильич ле юбя атыт де мулт. Яр ел стэтя алэтурь де На- КАЛЕЙДОСКОП * Глориоаса Арматэ Советикэ а ымплинит 50 до ань. * Ла Берлин с‘а ынчепут конструкция уней пеце, че ва пурта нумеле луй В. И. Ленин. * Министру/» афачерилор енстерне ал Униуний РСС А. Громыко, амбасадорул СУА Л. Томпсон ши амбасадорул Марий Британий Л. Харрисон ау семнат ла Москова Трататул ну привире ла нерэспындиря армей нуклеаре. * Петролиштий дин царэ ау екстрас ла 23 дечембрие 1968 чел де-ал 300-ля милион де тоне де петрол. С ынт бисектул ’68. Де астэзь диспар де пе кадранеле фосфоресченте але часорничелор. Ши ын ротиря лор несфыршитз, ачеле вор пэстра доар имажинар кэлдура мя. Астэзь каде ултима фрунзэ дин календарул, че ку атыта крединцэ мь-а дус сорокул зилелор. Дар ну-мь паре рэу. Аша е соарта ноастрэ, а анилор. Нимэнуй ну не плынже.ч де еа. Кэч не трэим ынтр'о континуэ фрэмынтаре орьче секундэ, орьче клипэ. Де ла челе 366 де зиле але меле, але бисектулуй ’68, ымь рэмыне вис ын фаца окилор доар аминтиря лор фебрилэ. Екзистэ ла деспэрциря де ной ун фрумос обичей. Нимень ну не плынже ла кэпэтый. Не петрек ку букурие оамений. ка ши атунч. кынд не ынтымпинэ. Де алтфел, е атыт де конвениионалэ плекаря ноастрэ. Аний доар рэмын... Ной рэмынем ын историе. Еа не есте дрепт жудекэтор, каре не кынтэреште рецинцт ши аспру тоате ,фаптеле, еа не есте рэбожул, пе каре не ынкрустэм ной пентру а ынтра ын вешничие. Аний ну мор. ЕЛ рэмын — етаже спре кулмь несфыршите, мелодий кристализате ынтре линииле инкандесченге але портативелор. Ту, 1969, ешть урмашул меу тынэр. Зборул тэу ва семэна ынтрукытва ку ал меу, атыта доар, кэ в а фи нумайдекыт май ыналт, май семец. Ши ну те инвидиез, дупэ кум н'ау фэкут-о нич фрунташий мей. Кэч нестэпынитул тэу збор ва фи ши пэртичикэ дин суфларя мя, вор фи екынтей дин инимиле тутурор анилор, пе каре-й пречедэм. Кэч ширул анилор елмэнэ ку о колоанэ че се ыналцэ ла несфыршире, че ынаинтязэ ьш инфинит. Мь-е греу, тынэрул меу приетен, сэ ле енумер пе тоате, кыте ле-ау фэкут оамений ын клипеле, ын ореле ши зилеле, пе каре ле-ам оферт ку атыта дэрничие. Ултимеле оре, пе каре ле трэеск акум, урмэрите фиинд де крынчена мишкаре а ачелор де часорник, мэ фак сэ ворбеск фэрэ нич о легэтурэ, сэ ле ыншир мэкар пе челе май импортанте. О сэ-ць повестеск доар де о палмэ де пэмынт, че сямэнэ пе хартэ ку ун чоркине. Кум? Н'о штий? А, да. Ту, драгул мру приетен, ынкэ ну не-ай сосит ши деачея н’о штий. О сэ-ць арэт еу палма чея де пэмынт, Крескутэ ьин фиинца Марий Униунь. Де фат, о сэ-ць спун доар семнеле есенциале ши о вей куноаште сингур. Е ун цинут, унде соареле-шь десплетеште разеле ла рэдэчина ербилор, яр артереле албастре але пэмынтулуй уркэ'н вицэ ши ин бобицэ ши аколо се ынтылнёште сынэкеле буестру ал пэмынтцлий ку раза ацрие а соарелуй. Ши ла логодиря лор се апринд стелеле ын фэклий. Май аре ачест драг меляг ■оамень инимошь ши харничь, че те вор уйми ну нумай прин мунка лор пынэ ла дэруире, чи ши прин хореле ши кынтечеле лор. Кынд о сэ ынтри ын четатя де скаин а ачестей ынтиндерь, вино, доагэ 69, пе ла Чекана. Ынтрябэ ши-ць вор спуне оамений, унде-й Чекана-Ноиэ. Ам ку че мэ лэцда аич! Вей ведя о узинэ де фрижидере, че пе паркурсул зилелор меле КУВЫНТ ДЕ