Moldova Socialista, 1969 (XLV/256-280)

1969-11-01 / nr. 256

{/ ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТО АТЕ ПЭРИЛЕ,УНИПИ-ВЭ * Анул де едицие 46, No 256 (11020) Сымбэтэ, 1 ноембрие 1969 Прецул 2 коп. Ла 31 октомбрие конгресул шь-а континуат лукрэриле. Пынэ ла дескидеря шединцей де диминяцэ делегаций ау луат куноштинцэ де експозиция, презентатэ ын сала микэ а Филармоничий молдовенешть. Еа а фост прегэтитэ де Министереле агрикултурий, конструкциилор сэтешть, амелиорэрилор ши господэрией апелор але РСС Молдовенешть, «Молдсельхозтехника», «Межколхозстрой» ши ЕРЕН а РСС Молдовенешть. Стендуриле ачестей експозиций интересанте редау ынтряга историе а мишкэрий колхозниче дин Молдова, зиуа де азь а сателор ши плануриле лор пе вйитор. Принчипалеле институте де черчетэрь штиинцифиче дин републикэ презинтэ аич ной союрь де културь череалиере, фрукте, поамэ ши легуме, селекционате де еле. Архитекций ау презентат солилор сателор ноиле лор проекте де касе де локуит, де систематизаре а чентрелор публиче але сателор. Ла шединца де диминяцэ, каре с’а цинут суб прешединция. луй Н. М. Зайченко, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, ау континуат дезбатериле пе марЖгяя рапорту луй преаечтат де И. И. Бодюл. Ла дискутаря проектулуй Статутулуй-модел ал колхозулуй ау луат нарте Г. М. Веля, кондукэтор ал уней бригэзь де витикулторь ын колхозул «Молдова» дин районул Вулкэнешть, И. В. Заика, агроном-шеф ал колхозулуй «Киров», районул Криулень, И. Г. Грицуник, прешединтеле комитетулуй екзекутив ал Советулуй сэтеск София, районул Дрокия, Н. А. Москалу, трактористэ ын колхозул «Суворов», районул Сорока. Ын нумеле интелектуалитэцйй републичий оамений мунчий де ла сате ау Фост салутаць де скрииторул И. К. Чобану. Ла шединца де диминяцэ ау луат де асеменя кувЫнтул М. М. Вербицкий, економист-шеф ал колхозулуй «Котовский», районул Каменка, Ероул Мунчий Сочиалисте•М. М. Цымбалист, колхозника дин колхозул «Дружба», районул Дондушень, В. В. Покатилов, прешединтеле Асочиацией републикане «Межколхозстрой», Т. С. Галиц, секретар ал комитетулуй де партид дин колхозул «Киров», районул Дубэсарь, С. Б. Мындряну, лэкэтуш ла узина де трактоаре дин Кишинэу, ударник ал мунчий комунисте. Партичипанций ла конгрес ау фост салутаць де Н. А. Макушенко, локциитор ал министрулуй агрикултурйй ал РСС Украинене, кондукэторул делегацией украинене. Ла конгрес а ростит о кувынтаре А. Ф. Дубровин, локциитор ал министрулуй агрикултурий ал Униуиий РСС. Ла дискутаря рапортулуй ау луат парте де асеменя Г. Г. Ткач, тракторист ын колхозул «Суворов», районул Рышкань, Е. С. Бешлиу, ынвэцэтоаре ла шкоала медие дин Албинецу-Векь, районул Фэлешть, ынвэцэтоаре емеритэ а школий дин РСС Молдовеняска, Г. Я. Рудь, ректорул Институтулуй агрикол дин Кишинэу, П. В. Казан, прешединтеле колхозулуй «XX партсъезд», районул Кахул, Г. Т. Афтенюк, министрул амелиорэрилор ши господэрией апелор ал РСС Молдовенешть, М. В. Скуртул, преш единтеле « Мол дав потребсоюз »-у л у й. Н. Ф. Ткач, прешединтеле колхозулуй «Украин а», районул Кэлэрашь. Асупра кестиуний дискутате с’а адоптат о хотэрыре. Чей презенць ынтымпинэ ку аплаузе ынделунгате, че рэсунэ ын семи де рекуноштинцэ фацэ де партид ши гуверн пеитру грижа де цэрэнимя колхозника, текстул скрисорий де салут, адресате Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Дупэ ачея конгресул а трекут ла кестиуня а доуа депе ординя де зи — алеЖеря делегацилор пентру Конгресул III унионал ал колхозничилор. Пе чей май бунь динтре чей май бунь плугарь, помикулторь, витикулторь, крескэторь д- анимале, меканизаторь, кондукэторь ши спечиалишть де господэрий, ветерань ай мишкэрий колхозниче дин Молдова ау алее делегаций конгресулуй републикан пентру мареле сфат ал стэпынилор пэмынтулуй советик. 172 де делегаць вор репрезента република ноастрэ ла Конгресул III унионал ал колхозничилор. Примул секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал М'олдовей И. И. Бодюл а ростит ла конгрес кувынтул де ынкеере. Ел й-а кемат пе делегаць, пе тоць колхозничий сэ континуе актив лукрэриле агриколе, сэ ынкее ку сукчес анул, сэ-шь ындёплиняскэ ангажамен теле, луате ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Дин ымпутерничиря Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, Президиумулуй Советулуй Супрем ши Советулуй Миништрилор ал републичий ел й-а феличитат пе партичипанций ла конгрес ку прилежул челей де-а 52-а анивереэрь, каре се апропие, а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие, а урат оаменилор мунчий де ла сате, ынтрегулуй нород молдовенеск ной сукчесе ын мункэ ши ын вяцэ. Дин салэ се скот драпелеле славей ын мункэ. Конгресул се декларэ ынкис. Рэсунэ Имнуриле де Стат але Униуний Советиче ши РОС Молдовенешть. Ла лукрэриле конгресулуй ау партичипат Г. Ф. Антосяк, А. Ф. Диордйца, К. Ф.. Ильяшенко, Д. С. Корнован, Ю. Д. Мелков, П. А. Паскарь, Б. А. Стешов, мембри ай Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, С. С. Сидоренко, кандидат ын мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал, Н. В. Даниленко, шеф де сектор ла Комитетул Чентрал ал ПКУС, И. Г. Добындэ ши А. В. Коробчану, локцииторь ай прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РОС Молдовенешть. Пентру партичипанций ла конгрес с'а дат ун маре кончерт. Ын фаца солилор сатулуй молдовенеск с’ау презентат челе май буне колектнве але Филармоничий де стат молдовенешть, артишть ай театрелор, кынтэрець ши дансаторь ай формациилор артистиче де аматорь дин Кишинэу, дин райоанеле Котовский, Стрэшень ши Рышкань. Скрииторий ау речитат версурь, консакрате колхозничилор. (АТЕМ). ШГШЛ ШИШ II МОЛДОВА 1-А ШЕЯТ ЛУКРЗРИЛЕ Ын время ынтреруперий динтре шединце делегаций ла конгресул нолхозничилор дин Молдова ау авут посиОилитате сэ-шь пронуре мултэ литературэ ла киоскуриле дин нулуареле Филармоничий де стат. ЫН ФОТОГРАФИЕ: делегаций ышь алег нэрциле нечесаре. Фото де С. Галперин ши А. Симановский. РАПОРТУЛ ПРЕШЕДИНТЕЛУЙ КОММСИЕЙ ДЕ ВАЛИДАРЕ А КОНГРЕСУЛУЙ В. П. БОЛДЫРЕВ, ЕРОУ АЛ МУНЧИЙ СОЧИАЛИСТЕ, ПРЕШЕДИНТЕЛЕ КОЛХОЗУЛУЙ „СОВЕТСКАЯ МОЛДАВИЯ", РАЙОНУЛ КЭУШАИЬ Товарэшь! Конгресул колхозничилор дин Молдова с’а ынтрунит ын зиле де маре семнификацие, кынд тоате попоареле мэрий ноастре Патрий, традукынд ын вяцэ мэрецул програм ал конструкцией комунисте, прегэтеск о ынтымпинаре дестойникэ чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Цэрэнимя колхозника дин Молдова Советика а'- ынтымпинат конгресул сэу ку марь реализэрь ын ынтэриря организаторикэ, господэряскэ ши економикэ а колхозурилор, есте пэтрунсэ де хотэрыря де а мунчи ши май актив пентру_ а традуче ын вяцэ мэсуриле елаборате де партид ын ведеря дезволтэрий континуе а продукцией агриколе. Сукчеселе, обцинуте ын дезволтаря ши ынтэриря орындуирий колхозниче, ын ымбунэтэциря стэрий материале а трудиторилор де ла сате сынт ун резултат ал мунчий необосите а колхозничилор ши колхозничелор, а меканизаторилор ши спечиалиштилор ын агрикултурэ, ун резултат ал ролулуй организаторик ал организациилор де партид, ал реализэрий ын практика а планулуй кооператист ал луй Ленин. О маре инфлуенцэ ау авут асупра ынтэририй континуе а орындуирий колхозниче хотэрыриле Конгресулуй XXIII ал партидулуй ши але Пленарелор КЧ ал ПКУС. Ын рапортуя Примулуй секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей тов. И. И. Бодюл «Ку привире ла проектул Статутулуй-модел ал колхозулуй (артелулуй агрикол)» сынт дезвэлуите ши арэтате уриашеле трансформэрь сочиал-економиче, каре ау авут лок ын вяца сатулуй молдовенеск, челе май импортанте етапе але конструкцией колхозниче ын република ноастрэ. Ла адунэриле колхозниче ши районале, \аре ау авут лок, колхозничий дин Молдова ау апробат унаним принчипииле фундаментале але проектулуй Статутулуймодел, каре рэспунде интереселор ши гындурилор цэрэнимий колхозниче. Ей ау фэкут мулте пропунерь ши комплектэрь авынд дрепт скоп фолосиря май ефичиентэ а пэмынтулуй ши техничий, ынтэриря дисчиплиней мунчий, крештеря неынчетатэ а господэрией обштешть. Колхозничий ышь експримэ профунда лор рекуноштинцэ Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуиий Советиче ши Гувернулуй Советик пентру грижа де зи ла зи, че о поартэ дезволтэрий ши ынтэририй орындуирий колхозниче. Комисия републиканэ пентру прегэтиря ши организаря конгресулуй а стабилит норма де репрезентаре — ун делегат дин партя а 1.400 де колхозничь. Ын конформитате ку ачаста пентру конгресул републикан ал колхозничилор ау фост алешь 859 де делегаць — чей май бунь репрезентанць ай цэрэнимий колхозниче дин Молдова, ачея каре прин мунка лор плинэ де абнегацие, прин девота ментул нецэрмурит фацэ де орындуиря колхозника ау бинемеритат стима нородулуй. Комисия де валидаре а верификат ымпутерничириле тутурор делегацилор ши ле-а гэсит валабиле. Челе май марь делегаций — 37—41 де оамень —ау тримис райоанеле Бричень, Котовский, Рышкань ши Тираспол. Ла конгрес сынт репрезентате ларг тоате пэтуриле цэрэнимий колхозниче. Принтре делегаць сынт 587 молдовень, 30 рушь, 174 украинень, 20 булгарь, 34 гэгэужь ши репрезентанць ай ынкэ опт националитэць. Компоненца национала а делегацилор есте о манифестаре грэи^оаре ши конвингэтоаре а триумфулуй политичий национале ленинисте, а марий приетений а попоарелор Униуний Советиче. Принтре делегаць сынт 413 трудиторь де рынд ай сатулуй колхозник, ынтре каре 166 де меканизаторь, 196 бригадирь, кондукэторь де звеноу ши шефь де ферме, 120 агрономь, зоотехничиень, инЖинерь, медичыветеринарь ши економишть, 143 прешединць де колхозурь. Принтре делегаць сынт 354 оамень ку студий супериоаре сау медий, дин каре 286 ау студий агриколе. Ла конгрес ау фост алешь делегаць 434 мембри ши кандидаць ын мембрий ПКУС, 47 репрезентанць ай слэвитулуй комсомол ленинист. АлеЖеря комуништилор пентру конгресул колхозничилор есте о манифестаре а ынкредерий марь фацэ де партидул ностру, о апречиере а мерителор сале ын ынтэриря ши дезволтаря орындуирий колхозниче. Принтре делегаций конгресулуй републикан сынт ноуэ депутаць ай Советулуй Супрем ал Униуний РСС, 42 депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ши 463 депутаць ай Советелор районале, орэшенешть, сэтешть ши де орэшел де депутаць ай оаменилор мунчий. Делегаць ла конгрес ау фост алешь 298 фемей, сау 35 ла сутэ дин нумэрул тотал ал делегацилор. Ачаста есте ынкэ о мэртурие а крештерий неынчетате а актйвитэций де продукцие ши политиче а фемеилор колхозниче, а ынрыуририй, пе каре еле о екзерчитэ асуппра тутурор латурилор продукцией колхознице. Сынт делегаць ла конгрес мулць куноскуць мештерь ай роаделор богате, ветерань ай мунчий ши организаторь ай продукцией кол х о з н и ч е. Принтре ей сынт 45 де Ерой ай Мунчий Сочиалисте, 337 оамень, декораць ку ордине ши медалий але Униуний РСС, агрономь, зоотехничиень, медичь-ветеринарь ши меканизаторь емериць дин републикэ, 260 сынт партичипанць ла Експозиция реализэрилор економией национале а Униуиий РСС, динтре каре 177 сынт дистиншь ку дипломе ши медалий але експозицией. Ла лукрэриле конгресулуй, паралел ку ветераний мишкэрий колхозниче, ку ачей каре ау конструит сочиализмул ши ау апэрат кучеририле луй, партичипэ ши репрезентанць ай тинерей Женераций, каре прин мунка лор ероикэ спореск авуция обштяскэ, сынт континуаторь дестойничь ай оперей пэринцилор лор. Прегэтинду-се де Конгресул трей унионал ал колхозничилор, плугарий ши крескэторий де анимале дин републикэ депун тоате ефортуриле пентру а ыикея ку спор анул агрикол, а кучери ыналте дистинкций — Дипломе ленинисте жубилиаре де оноаре ши медалий жубилиаре. Цэрэнимя колхозника дин Молдова, ын стрынсэ алианцэ де нездрунчинат ку класа мунчитоаре ши ку интелектуалитатя ешитэ дин нород, суб кондучеря Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, ва обцине ной сукчесе ын дезволтаря економикэ ши културалэ, ва ынтьшпина ын мод дестойник чентенарул наштерий луй В. И. Ленин. Комисия де валидаре роагэ конгресул колхозничилор дин РСС Молдовеняска сэ апробе презентуя рапорт ши сэ консидере валабиле ымпутерничириле тутурор делегацилор. (Аплаузе). 1 ДЕКЛАРАЦИЯ КОНСФЭТУИРИЙ МИНИШТРИЛОР АФАЧЕРИЛ0Р ЕКС ТЕРНЕ АЙ СТАТЕЛОР — ПАРТИЧИПАНТЕ Л А ТРАТ АТУ Л ДЕ Л А ВАРШОВИЯ Ла 30—31 октомбрие 1969 а авут лок ын орашул Прага о консфэтуире а миништрилор афачерилор екстерне ай стателор—партичипанте ла Трататул де ла Варшовия, ла каре ау партичипат: дин партя Републичий Популаре Булгария — Иван Башев, минцструл афачерилор екстерне; дин партя Републичий Популаре Унгаре — Карой Ердеи, локциитор ал министрулуй афачерилор екстерне; дин партя Републичий Демократе Жермане — Отто Винцер, министрул афачерилор екстерне; дин партя Републичий Популаре Полоне — Стефан Ендриховский, министрул афачерилор екстерне; дин партя Републичий Сочиалисте Ромыния — Корнелиу Мэнеску, министрул афачерилор екстерне; дин партя Униуиий Републичилор Советиче Сочиалисте — А. А. Громыко, министрул афачерилор екстерне; дин партя Републичий Сочиалисте Чехословаче — Ян Марко, министрул афачерилор екстерне. Гувернеле, репрезентате ла консфэтуире, шь-ау сублиният нэзуинЦа ши хотэрыря де а ынтрепринде индивидуал ши ын колаборареку алте стате ной акциунь ын скопул дестиндерий, ынтэририй секуритэций ши дезволтэрий колаборэрий пашниче ын Еуропа. Еле конфирмэ преведериле, че шь-ау доведит виабилитатя, але Адресэрий де ла Будапеста а стателор — партичипанте ла Трататул де ла Варшовия кэтре тоате цэриле еуропене дин 17 мартие 1969. Ын легэтурэ ку ачаста партичипанций ла консфэтуире ау акордат о деосебитэ атенцие прегэтирий конвокэрий уней консфэтуирь еуропене Женерале ку привире ла проблемеле секуритэций ши колаборэрий ын Еуропа. Ей ау менционат ку сатисфакцие, кэ пропунеря де а се конвока о консфэтуире еуропянэ Женералэ а гэсит ун ларг екоу позитив дин партя мажоритэдий стателор еуропене. Ачастэ пропунере а девенит обьектул уней активе дискуций практиче ын Еуропа, ын курсул кэрея се експримэ консидеренте конкрете ын диферите кестиунь, легате де прегэтиря консфэтуирий, чея че креазэ посибилитэць реале пентру цинеря консфэтуирий ши пентру асигураря секуритэций еуропене прин ефортурь комуне ын интересул тутурор стателор ши попоарелор Еуропей. А фост примитэ фаворабил ши инициатива прециоасэ а гувернулуй Финландей дин 5 май 1969, каре а декларат, кэ есте гата сэ контрибуе ла прегэтиря ши конвокаря уней консфэтуирь еуропене Женерале. Тоате цэриле, каре ау семнат Адресаря де ла Будапеста, аудат ун рэспунс позитив ла ачастэ инициативэ. Дин партя лор, миништрий афачерилор екстерне ай стателор — партичипанте ла Трататул де ла Варшовия, акционынд дин ынсэрчинаря гувернелор лор, пропун урмэтоареле кестиунь, каре сэ фие ынскрисе пе ординя де зи а консфэтуирий еуропене Женерале: 1. Асигураря секуритэций еуропене ши ренунцаря ла апликаря форцей сау ла аменинцаря ку апликаря ей ын релацииле речипроче динтре стате ын Еуропа. 2. ЛэрЖиря легэтурилор комерчиале, економиче ши технико-штиинцифиче пе базэ де егалитате ын дрептурь, авынд дрепт скоп дезволтаря колаборэрий политиче ынтре стателе еуропене. Стателе сочиалисте, семнатаре але презентей деклараций, сынт адынк конвинсе, кэ о дискуцие родникэ асупра кестиунилор менционате май сус ши реализаря унуй акорд ын ачесте кестиунь ар контрибуи ла слэбиря ынкордэрий ын Еуропа, ла крештеря ынцелеЖерий речипроче, ла дезволтаря релациилор пашниче ши приетенешть ынтре стате, шй, прин урмаре, ла асигураря секуритэций, лукру, де каре сынт витал коинтересате тоате попоареле Еуропей. Сукчесул консфэтуирий еуропене Женерале ар конституи ун евенимент историк ын вяца континентулуй ностру ши ын вяца попоарелор ынтреЖий лумь. Ел ар нетези каля спре екзаминаря ын виитор ши а алтор проблеме, че презинтэ интерес пентру стателе еуропене ши а кэрор резолваре ар рэспунде ынтэририй пэчий ын Еуропа, ар контрибуи ла дезволтаря уней ларЖь колаборэрь речипрок авантажоасе ынтре тоате стателе еуропене ши ла асигураря ын Еуропа, аша кум с’а формат ши кум екзистэ еа астэзь, а уней секуритэць трайниче, базате пе темелий колективе ши пе ефортуриле комуне але стателор — партичипанте ла консфэтуиря еуропянэ Женералэ. Гувернеле цэрилор—партичипанте ла презента консфэтуире пропун, ка ын кадрул прегэтирилор пентру консфэтуиря еуропянэ Женералэ сэ фие дискутате ачесте консидеренте ын курсул консултэрилор билатерале сау мултилатерале ынтре стателе коинтересате. Еле сынт гата, десигур, сэ екзаминезе орьче алте пропунерь, ындрептате спре прегэтиря практикэ ши асигураря сукчёсулуй консфэтуирий еуропене Женерале. Миништрий афачерилор екстерне, ын нумеле гувернелор лор, ышь експримэ конвинЖеря, кэ, деши екзистэ унеле компликаций ынкэ неынлэтурате, тоате кестиуниле легате де прегэтиря ши конвокаря консфэтуирий еуропене Женерале — фие еле кестиунь привинд ординя де зи, черкул партичипанцилор сау модул де конвокаре- — пот фи резолвате дакэ фацэ де ачесте кестиунь се ва да довадэ де бунэвоинцэ ши де синчера нэзуинцэ де ынцелеЖере речипрокэ. Гувернеле Републичий Популаре Булгария, Републичий Популаре Унгаре. Републичий Демократе Жермане, Републичий Популаре Полоне, Републичий Сочиалисте Ромыния, Униуний Републичилор Советиче Сочиалисте, Републичий Сочиалисте Чехословаче кямэ тоате стателе еуропене, ка ын интересул вииторулуй пашник ал континентулуй сэ депунэ ефортурь пентру конвокаря кыт май грабникэ а уней консфэтуирь еуропене Женерале, каре, дупэ пэреря лор, ар путя сэ айбэ лок ла Хелсинки ын прима жумэтате а анулуй 1970. Пентру Република Популарэ Булгария Иван БАШЕВ Министру ал афачерилор екстерне Пентру Република Популарэ Унгарэ Карой ЕРДЕИ Локциитор ал Министрулуй афачерилор екстерне Пентру Република Демократа Жерманэ Отто ВИНЦЕР Министру ал афачерилор екстерне Пентру Република Популарэ Полонэ Стефан ЕНДРИХОВСКИЙ Министру ал афачерилор екстерне Пентру Република Сочиалистэ Ромыния Корнелиу МЭНЕСКУ Министру ал афачерилор екстерне Пентру Униуня Републичилор Советиче Сочиалисте А. А. ГРОМЫКО Министру ал афачерилор екстерне Пентру Република Сочиалистэ Чехословакэ Ян МАРКО Министру ал афачерилор екстерне 31 октомбрие 1969. Дарурь де мункэ—Марелуй Октомбрие ДРАПЕЛЕ РОШИЙ УНИОНАЛЕ—ЫИВИНГЭТОРИЛОР Телетайпул а адус дин Москова о штире ымбукурэтоаре пентру колективул узиней де помпе «Котовский» дин Кишинэу. Потривит резултателор ынтречерий унионале дин триместрул III ал анулуй 1969, и с'а дечернат дин ноу Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй ши премиул I бэнеск. Ынкадрынду-се ын ынтречеря пентру ынтымпинаря дестойникэ а челей де-а 52-а анивереэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие ши ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин, конструкторий де помпе дин капиталэ ау реализат песте планул триместриал продукцие ын валоаре де песте 45 мий де рубле ши ау кэпэтат 20 мий де рубле де бенефичий песте план. Ау мунчит бине иноваторий ын продукцие. Ефектул економик де пе урма пропунерилор де рационализаре, ынтродусе де ей, а депэшит апроапе де доуэ орь ефектул превэзут де план ши а конституит 23 мий де рубле. Ын триместрул III конвейерул узиней а дат примул лот де ной помпе електриче субмерсибиле, каре пот ридика ынтр’о орэ де ла адынчимя де 110 метри зече метри кубь де апэ. * * * Драпелул Рошу ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй ши пре-миул I бэнеск ау фост дечернате типографией No 2 де кэрць дин Кишинэу, каре а ынвинс ын ынтречеря сочиалистэ унионалэ а ынтреприндерилор полиграфиче ын триместрул III ал анулуй курент. Ын презент колективул типографией се прегэтеште пентру жубилеул сэу де 25 де ань. Ынтр'ун сферт де вяк ынтреприндеря а продус 60 милиоане де кэрць ши брошурь. Полиграфиштий ау мунчит бине ын ажунул челей де-а 52-а анивереэрь а Марелуй Октомбрие. Ын ултимеле трей лунь продукция де кэрць ши ревисте а крескут фацэ де периоада респективэ а анулуй трекут ку 225 мий де екземпларе, яр волумул де реализаре а продукцией а спорит ку 11,5 мий де рубле. Ын ынтречеря организациилор де вынзаре а кэрцилор ау обцинут ун индиче ыналт либрэрия No 1 дин Бендер. Ачестей либрэрий и с'а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй пентру, пресэ де пе лынгэ Советул Миништрилор ал Униуний РСС ши комитетулуй чентрал ал синдикатулуй лукрэторилор де културэ ши премиул I бэнеск. Колективул магазинулуй а ындеплинит планул де вынзаре а кэрцилор ын триместрул III ку 121 проченте, яр акумулэриле де песте план ау конституит 400 рубле. (АТЕМ). С’а фэкут биланцул ынтречерий сочиалисте унионале а ынтреприндерилор дин индустрия кэрний ши лаптелуй а цэрий ын триместрул III ал анулуй курент. Принтре ынвингэторь се афлэ колективул комбинатулуй де карне дин Кишинэу. И с'ау дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ши премиул I бэнеск ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС ши ВЦСПС-улуй. Оамений мунчий де ла комбинат ау дат ын трей лунь продукцие песте план ын валоаре де 2,1 милиоане де рубле. Ей ау експедият магазинелор де продусе алиментаре ши ынтреприндерилор де алиментацие публикэ песте план 332 тоне де карне, 79 тоне де мезелурь ши 49 мий де боркане де консерве де карне. Ын ачастэ периоадэ с’а трансферат пе контул курент ал комбинатулуй апроапе 260 мий де рубле бенефичий песте план. О весте бунэ с'а примит ши ла фабрика орэшеняскэ де продусе лактате дин Тираспол, колективулуй кэрея пе базеле резултателор дин триместрул III и с'а дечернат Драпелул Рошу трансмисибил ал Министерулуй индустрией кэрний ши лаптелуй ал Униуиий РСС ши Комитетулуй чентрал ап синдикатулуй мунчиторилор дин индустрия алиментарэ. (Кор. АТЕМ). * * * с тэрунн Кемэриле КЧ ал ПКУС ку прилежул челей де-а 52-а анивереэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие ау трезит ун виу рэсунет ын рындуриле мунчиторилор дин совхозул-техникум «Фрунзе». Дискутынду-ле, мембрий бригэзилор де продукцие шь-ау луат ангажаментул сэ термине лукрэриле де тоамнэ ын ливезь ши вий кэтре жубилеул Марелуй Октомбрие. Ын тимпул де фацэ декурже ын мод интенсив реколтаря мерелор де вариетэць тырзий. Де пе фиекаре хектар ной кулежем кыте 140—150 чентнере де фрукте. О роадэ деосебит де бунэ а обцинут бригада луй Никита Катанэ — де 1,5 орь май маре декыт чя планификатэ. Кыте 150 чентнере де поамэ ла хектар а реколтат бригада луй Иван Унсекр. Совхозул с'а акитат ку статуя ын че привеште вынзаря продукцией агриколе, обцинуте ла челе май импортанте рамурь. Планул ануал ла вынза ц э ря кэрний, а лаптелуй ши а легумелор л-ам ындеплинит. Совхозул а ливрат статулуй 50 тоне де пэпушой (деши н’ам авут план ла ачастэ културэ), 1.700 тоне де фрукте, планул фиинд нумай де 1.500 тоне. Ка рэспунс ла Кемэриле партидулуй, помикулторий нош три с'ау ангажат сэ вындэ адэугэтор статулуй 600 тоне де мере, А. КОВАЛЕНКО, локцииторул директорулуй совхозулуй - техникум «Фрунзе» дин Тираспол, 4