Moldova Socialista, 1970 (XLVI/21-25)

1970-01-27 / nr. 21

ВА [UNK]ТА ЛЕНИНИСТ [UNK] ПРЕ [UNK]УБИЛИАР [UNK] СЕ ВОР ДА ЫН ЕКСПЛОАТАРЕ ЫН АНУЛ 1970 Се проектязэ, ка ын анул жубилиар сэ фие дате ын експлоатаре апроапе 30 дин челе май импортанте обьективе индустриале, че се конетруеск ын орашеле ши сателе републичий. Принтре еле сынт: фабрика де консерве ла Кахул, фабрика де захэр ла Хырбова, фабрика де препарате биокимиче дин .Бендер, фабрика де улеюрь етериче ла Колосова, комбинателе де продусе де панификацие ла Кэушань ши Кишинэу, секция де пектинэ ла Бендер, фабрика де пьесе де бетон армат пентру невоиле амелиорэрилор ла Варница. Урмязэ сэ фие дате ын експлоатаре о серпе де обьективе индустриале ын капитала републичий, прекум ши конструкций де епураре ши о стацие де помпаре ла примул нивел ал кондуктей де апэ Нистру—Кишинэу, комбинатул «Кодрий». Се вор да ын експлоатаре обьективе ши ла Тираспол, Бэлць, Бендер. (Кор. АТЕМ). Комсомолиста Лидия РУСНАК, пе каре о ведець ын фотография дин дряпта, а ынчепут сэ лукрезе ла спиталул дин Корнешть ындатэ дупэ абсолвиря школий медикале дин Бендер. Акум Лидия е лаборантэ ын секция де радиоло&ие ши-шь депуне тоате ефортуриле сэ ындеплиняскэ ла тимп ши корект тоате операцииле, пусе пе сама ей. Фото де А. Симановский. Колентивул узиней експериментале дин Кишинэу де пе лынгэ Институтул де физика аплииатэ ал Академией де Штиинце а РСС Молдовенешть а ындеплинит ку сукчес планул де продукцие пе анул трекут ши а луат ной ангажаменте спорите ын чинстя жубилеулуй де 100 де ань де ла наштеря луй В. И. Ленин. ЫН ФОТОГРАФ НЕ: струнгарул И. БЕРЕЗУЛСКИИ, фрунташ ал продукцией, каре шь ындеплинеште нормеле зилниче ку 120 де проченте. Фото де С. Га л перин, ТЕЗАУРУЛ ТАЛЕНТЕЛОР ПОЛУПАРЕ Партидул ши гувернул ностру акордэ о атенцие ексчепционалэ културий ши репрезентанцилор ей. Ын Тезеле КЧ ал ПКУС «Ын легэтурэ ку чентенарул наштерий луй Владимир Ильич Ленин* се менционязэ, хэ «Партидул ынтотдяуна а консидерат новация спиритуалэ ын сочиетатя сочиалистэ ка парте инсепараоилэ а каузей ынтрегулуй партид, ынтрегулуй пролетариат». Република ноастрэ тынэрэ, харникэ ши атыт де богатэ ын кынтече есте ун екземнлу конвингэтор ын че привеште кондицииле екстрем де фаворабиле, каре ау фост креате ла ной пентру о дезволтаре мултилатералэ а културий, а ынфлоририй талеителор популаре. Ын републикэ се нумэрэ ын презент песте 9.893 де коллективе де артишть аматорь, ын каре активязэ песте 224 мий де оамень. Ачесте чифре доведеск, че амплоаре аре ла ной активитатя артистикэ, кум се дезволтз мултилатерал ши армониос смул советик. Уна дин мултиплеле манифестэрь културале, каре ау лок ын ажунул слэвитулуй жубилеу ленинист, есте ши фестивалул републикан ал артиштилор аматорь. Ел шь-а луат стартул ын луна ачаста ши урмязэ сэ девинэ уна динтре челе май де масэ манифестэрь културале але анулуй жубилиар. Ачест фестивал ал артиштилор аматорь, организат де Сфатул републикан ал синдикателор ши Министерул културий, ышь пуне скопул де а активнза ши май мулт мунка формациилор артистиче, де а комплекта реперториул лор ку челе май валороасе креаций, каре ар оглинди вяца ши активитатя луй В. И. Ленин, лупта Партидулуй Комунаст ши а нородулуй советик пентру реализаря порунчилор ленинисте. Тот одатэ мениря ачестуй фестивал есте де а атраже ын кадрул активитэций артистиче ной таленте дин попор, де а организа ной колективе артистиче. Примул тур ал фестивалулуй аре лок ла ынтреприндерь, ын организаций, колхозурь, совхозурь ши ла институцииле де ынвэцзмынт ши ва континуа пынэ ын луна мартие. Дупэ ачаста се ва десфэшура турул ал дойля — фестивалуриле районале ши орэшенешть, ултериор ва аия лок фестивалул републикан. Прин урмаре, активитатя артистикэ ын анул ачеста ва сусциие ун екзамен серное ын фаца оаменилор мунчий дин република ноастрэ. Де пе акум, дин примеле зиле але фестивалулуй, требуе депусе ефортурь марь дин партя секциилор районале де културэ, а организациилор синдикале, а комитетелор районале але омсомолулуй, а организациилор примаре де партид ын че привеште комплектаря мигэлоасэ пентру о активитате родникэ а комисиилор де пе локурь, а комитетелор организаториче орэшеиешть ши районале але фестивалулуй. Се чере сэ се акорде тоатэ атенция ши унор астфел де моменте, ка ынтокмиря ши респектаря унуй орар стабил ал фестивалулуй ын райоане ши ораше, ка седекционаря реперториулуй, креаря ноилор колективе артистиче ши комплектаря лор ку кадре калификате де кондукэторь. Примеле информаций, сосите ла редакцие деспре стартул фестивалулуй, не пот офери прилежул сэ фачем унеле конклузий, ши ануме: ын кадрул челуй динтый тур шь-ау ынчепут организат демонстраря мэестрией артистиче формацииле дин райоанеле Рышкань, Унгень, Котовский ши орашул Бэлць. Ку пэрере де рэу, ын унеле райоане (Криулень, Ниспорень, Вулкэнешть, Стрэшень) мажоритатя колективелор артистиче нич н’ау фост информате деспре ачест фестивал, н’ау фост ынтокмйте графиче де презентаре а кончертелор ын фаца спектаторилор. Требуе де сублиният ачест фапт ынгрижорэтор, ку атыт май мулт, кэ авем пилде, кынд о инициатива де лаудэ ын унеле райоане а фост трансформатэ ынтр’ун акт де формализм. Е ворба де конкурсул унионал ал институциилор де културэ. О бунэ парте а фокарелор де културэ дин републикэ де фапт аша ши н’ау партичипат ын кадрул ачестуй конкурс. Министерул културий, организацииле синдикале, комсомолисте, организацииле примаре де партид требуе сэ депунэ ефортурь, ка фокареле де културэ сэ девинэ ун адевэрат чентру де атракцие а маселор, ка ачест фестивал сэ девинэ пе дрепт кувынт о маре сэрбэтоаре а артей популаре. Май ынтый де тоате, се чере мэрит ынтр5 на нумэрул партичинанцилор ла мишкаря артистикэ а аматорилор, требуе селекционат ку мигалэ реперториул, сэ пуртэм грижэ перманента де ридикаря нивелулуй мэестрией артистиче а тутурор формациилор ши интерпрсцилор. Ши ын ефыршит, се чере о партичипаре актива ши ну формалэ а тутурор колективелор де артишть аматорь дин тоате райоанеле ла ачест фестивал. Ун ажутор прециос ын че привеште ынвиораря активитэций артистиче, май алее ын локалитэциле сэтешть, л-ар путя да интелектуалитатя. Формацииле артистиче сэтешть аштяптэ де асеменя ши ажуторул колективелор професионисте дин републикэ. Маештрий артелор ау акума прилежул чел май феричит сэ офере активитэций артистиче сфатул ши експериенца лор богатэ. Аша дар, уна динтре челе май популаре манифестэрь културале але анулуй с’а ынчепут. Еа ва конституи о ноуэ демонстраре семнификативэ а дезволтэрий ши ынфлоририй талеителор популаре дин република ноастрэ, ва серви дрепт имболд ла активйзаря де май департе а мунчий де културализаре а маселор, ла едукаря лор ын спирит комунист. Датория де чинсте а тутурор оаменилор де културэ ши артэ дин републикэ констэ ын партичипаря активэ ла организаря ачестей марь сэрбэторь а артей популаре. ыфе куноштинца делегацилор конгресулуй XV ал комсомолулуй дин Молдова Дескидеря конгресулуй XV ап комсомолулуй дин Молдова ва авя лок ла 29 януарие, ора 10 диминяца, ын сала Филармоничий де стат дин Кишинэу (страда, 25 Октомбрие. 78). ЫнреЛистраря делегацилоо па конгресул XV ал комсомолулуй дин Молдова се ва фаче ла 28 януарие ануп 1970 ын фоаерул Касей гувернулуй (проспектул Ленин. 85) де ла ора 9 пынэ ла 19.00. Ын зиуа деснидерий конгресулуй — 29 януарие — ынрежистраря делегацилор се ва фаче ын фоаерул Филармоничий де стат, ынчепынд ку ора 8 диминяца. ГАТА ДЕ ЛУШ ФЛОРЕШТЬ. (Кор. АТЕМ). Меканизаторий колхозулуй «Завет Ленина», каре сынт инициаторий ынтречерий ын район пентру прегэтиря пилдуитоаре де примэварэ, шь-ау ындеплинит ынаинте де термен ангажаментеле сочиалисте. Ей ау терминат ку зече зиле ынаинте де термен репарация тутурор челор 39 де трактоаре, а машинилор де семэнат ши машинилор де лукраре а солулуй. Ын господэрие се репарэ ку сукчес машиниле де реколтат. Меканизаторий дин колхозуриле «Октомбрие» ши «1 Май» сынт гата сэ ясэ кяр астэзь ын кымп. КОНСИЛИУЛ КОЛХОЗУРИЛОР ДИН МОЛДОВА Яа 26 януарие а авут лон ла Кишинэу о адунаре републиканэ а репрезентднцнлор нрнсилиилор районале але колхозурилор. Еа а фост нонсакратэ дискутэрий резултателор Конгресулуй ал трейля унионал ал колхозничилор, сарчинилор дезволтэрий ын нонтинуаре а агрикултурий РСС Молдовенешть ши алехке» рий Консилиулуй републикан ал колхозурилор. Адуяаря а фост дескисэ де И. И. Бодюл, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал Партйдулуй Комунист ал Молдовей. А. Ф. Диордица, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовелсшть, а презентат ун рапорт ку принире ла кестиуниле дискугате. Луынд кувынтул ын дезбатерь, партичипаиций ла Конгресул ал трейля уиионал ал колхозничилор Н. Ф. Скутарь, прешединтеле колхозулуй «Ленинский комсомол» дин районул Унгень, Е. X. Хайдарлиу, прешединтеле колхозулуй «Мичурин» дии районул Дубэсарь, П. А. Кожухарь, прешединтеле колхозулуй «Пограничник» дин районул Бричедь, ши Н. П. Тодираш, прешединтеле колхозулуй «Прогресс» дин районул . Сорока, шь-ау ымпэртэшит импресииле деспре лукрэриле конгресулуй, каре ва ынтра ып история цэрий ноастре ка ун евенимент де уриашэ имнортанцэ . политика ши економикэ. Ораторий ау менционат, кэ ла колгрес ау фост арэтате виу ши конвингэтор скимбэриле, че с’ау продус ын сатул советик дупэ колективизаре, а фост сиитетизатэ експериенца конструкцией колхозниче ши ау фост пусе сарчинь ной, каре резултэ дин хотэрыриле Конгресулуй ал ХХШ-ля ал партйдулуй ши Пленарелор Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Ораторий ау сублиният, кэ конгресул а фост о тренере ын ревистэ ын фаца ынтрегулуй народ а фелулуй кум ындеплинеште цэрэнимя муичитоаре ын алианцэ ку класа мунчитоаре, суб кондучеря Партйдулуй Комунист, порунчиле луй В. И. Ленин. Тот одатэ конгресул а скос ла иип.-.э резервелг, каре май урмязэ- е*' фие пусе ын фунжциуне пентру ун ноу авынт ал економией сагулуй колхозник. Деспре ачесте резерве ау ворбит ши алць партичипанць ла адунаря републиканэ. О. В. Софронова, дмректорул асочиацией районале «Межколхозогкорм» дин Дондушень, а ворбит деспре авантажеле кооперэрий интерколхозмиче ын домениул крештерий вителар. Ын анул трекут ла фермеле де вите корнуге марь але ачестей асочиаций с’а кэпэтат ун спор ьгл греутате де апроапе 650 де тоне. Бенефичиул дин крештеря ши ынгрэшаря вицеилор а депэшит ун милион де рубле. Дар дакэ ын ачастэ дирекцие, а менционат О. В. Софронова, мунка есте комплект организатэ, апой пентру ымбунэтэциря стэрий де лукрурь ын.домениул крештерий порчилор урмязэ сэ май фие резолвате мулте кестиунь. Уяа дин еле, де алтфел чя май импортантэ,, есте кестиуня асигурэрий ку кончентрате а порчилор, каре сынт пушь ла ынгрэшат. Нумай партичипаря коинтересатэ. ла ачест лукру а колхозурилор коасочияте ва да посибилитатя де а резоле а проблема базей де нутрец. С. И. Шчербина, шефул дирекцией агриколе а комитетулуй екзекутив районал Рьшжань, а индикат ын кувынтаря са астфел де резерве, кум сынт ридикаря •нивелулуй женерал ал продукцией, анализа адынкэ ши мултилатералэ а економией господэрней. Ын кондицииле актуале, а сублиният ел, прешединтеле колхозулуй, спечиалиштий, кондукэторий де бригадэ требуе сэ штие де че с’а адмис о депэшире а мижлоачелор материале-бэнештъ, де че ып секторул, кондус де ел, продукция есте унеорь нерентабилэ. Консилиул районал ал колхозурилор речент алее а адоптат, ьмтре алтеле, хотэрыря де а се организа курсурь де скуртэ дуратэ пентру тоць кондукэторий субунитэцилор де продукцие, ла каре сэ студиезе базеле хозрасчотулуй интерн, кестиуииле буней организэрь а евиденцей примаре. Ноул Статут ал колхозулуй, адоптат де конгрес, а менционат Л. Ф. Кабрилева, агроном-шеф ал колхозулуй «1 Май» дин районул Глодень, креазэ премязе пентру фолосиря май интенсэ ши рацноналэ а пэмынтулуй. Ын легэтурэ ку ачаста, еа а ворбит деспре мэсуриле трасате де господэрие пентру фолосиря май бунэ а лунчий рыулуй Прут, сублиниинд, кэ, пентру резолваря ачестей проблеме колхозул аре невое де ажуторул Министерулуй агрикултурий ши Министерулуй амелиорэрилор ши господэрней апелор. Докумеятеле адоптате де конгрес ый кямэ пе колхозничь сэ пэзяскэ проприетатя обштяскэ, с’о споряокэ, сэ ну адмитэ липсэ де симц гооподэреск ши атитуднне неглижентэ фацэ де еа. А. В. Валовский, шефул дирекцией агриколе а комитетулуй екзекутив районал Каменка, ши М. Г. Кошуляну, зоотехничиа.н-шеф ал колхозулуй «Дружба», районул Орхей, ау релатат кум се традук ын вяцэ ачесте черерь. Партичипанций ла адунаре ау алее Консилиул колхозурилор дин РСС Молдовеняска, формат дал 83 де оамень. Прешединте ал конейлиулуй а фост алее A. С. Негру-Водэ, министрул агрикултурий ал РСС Молдовенешть, локцииторь ай прешединтелуй — Д. X. Рашкулев, прешединтеле колхозулуй «Гигант», районул Вулкэнешть, ши Ф. М. Максим, секретарул организацией де партид а колхозулуй «Карл Маркс» дин районул Стрэшень. Ла урмэ ын фаца партичипанцилор ла адунаре а луат кувынтул И. И. Бодюл. Ын аплаузеле фербинць але тутурор челор дин салэ а фост адоитат текстул уней скрисорь де салут, адресате Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Президиумулуй Советулуй Супрем ши Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС. Ла лукрэриле адувдрий ау луат парте мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей П. В. Воронин, К. Ф. Ильяшенко, П. А. Паскарь, локцийторий прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал ?СС Молдовенешть Н. М, Зайченко ши B. В. Збаразский. (АТЕМ). СЭ РИДИКЭИ НШЛ1Л контюлтй ШИ ВЕРИФИКЭРИЙ ЫИДЕПЛИИИРИЙ ХОТЭРЫРИЛОР ЛУЛТЕ Цара ноастрэ а пэшит прагул ултимушуй аи ал чинчиналулуй. Ноул ан не дески.де ной оризонтурь луминоасе, перспективе ларйсь де дезволтаре ын контииуаре а тутурор форцелор материале ши спиритуале але сочиегэций сочиалисте. Мэсуриле авыяд дрепт сноп акчелераря континуэ а дезволтэрий економией ши културий цэрий ши ридикаря бунэстэрий материале а попорулуй советик, мэсурь, елаборате дё Пленара дин дечембрие (1969) а Комитетулуй Чентрал ал ПКУС ши де сесия а УН-я а Советулуй Супрем ал Униуний РСС, екзерчитэ о . ынрыурире тот май маре асупра дезволтэрий ын континуаре а економией национале, асупра ридикэрий активигэций сочиал-политиче ши де мункэ а попорулуй советик. Ь1н орашеле ши сателе републичий, ка ши ын ынтряга царэ, се лэрйсеште мишкаря ынтрегулуй нород пентру ьгатымиинаря дестойникэ а чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин ши ыядеплиниря ынаинте де термеи а чинчиналулуй — пынэ ла 7 ноембрие 1970. Ын ан5!-л жубилиар, суб кондучеря организациилор де партид, оамений мунчий де ла ораше ши сате ышь кончентрязэ. атенция асупра асигурэрий ындеплинирий ку сукчес а ангажаментелор сочиалисте, Маря. арматэ а контролорилор нородничь ышь адуче приносул ла ындеплиниря ачестор сарчинь. Ын Регуламентул ку привире ла органёле кбнтролчлуй нородник дин Униуня РСС се менционязэ, кэ ын Статул Советик, каре експримэ интереселе ши воинца ынтрегулуй нород, дрептул де контрол апарцине нородулуй ьшеушь, ка сингурул стэпын ал цэрий сале. Дорнинд де ла преведериле РегуламеНтулуй, кенмитетул , републикан, комитетеле орэтпёнешть ши челе районале каутэ сэ-шь лэрйсяскэ ши сэ-шь ынтэряскэ легэтуриле ку оамений мунчий, сэ атрагэ ла мунка де конгрол ун черк маре де акгивишть пе базе обштешть, сэ ымбуяэтэцяскэ активитатя групурилор ши постурилор контролулуй нородник, континуэ сэ перфекцисинезе мереу • формеле ши методеле лор де активитате. Ын периоада, каре с’а скурс дупэ ацробаря Регуламентулуй, с'а мэрит симцитор активул пе базе обштешть ал комитетулуй републикан, ал комитетелор орэшеяешть ши районале але контролулуй нородник, а крескут нумэрул групурилор ши постурилор контролулуй нородник, яр яумэрул контролорилор нородничь ын еле с’а мэрит ку песте .13 мий де оамень. Ын презент ла ынтреприндерь, ын организаций, колхозурь ши совхозурь, ын институций ши ла ашезэминтеле де ынвэцэмынт дин републикэ лукрязэ 11.181 де трупурь ши 2.830 де постурь, алкэтуите дин 146 мий де коцтролорь нородничь. АтраЯсеря пе скарэ ларгэ а оамеяилор мунчий ла мунка де конгрол. атенция перманента ши ажуторул дин партя органелор Де партид ши советиче контрибуе ла ынтэриря организаторикэ а тутурор вериЯшлор контролулуй, ла ымбогэ- П. ВОРОНИН, прешединтеле Комитетулуй контролулуй нородник ал РСС Молдовенешть циря експериенцей мунчии де контрол, ла спориря ефектулуй ей. Ын анул трекут активитатя органелор конгролулуй нородник дин Молдова урмэря скопул де а да ажутор организациилор де партид ла асигураря ындеплинирий хотэрырилор Конгресулуй ал ХХШ-ля ал ПКУС, а планурилор де дезволтаре а економией национале а републичий, ла асигураря респектэрий челуй май стрикт ре*им де економий ши де спирит господэреск, ьшбунэтэцирий организэрий продукцией ши фолосирий тимпулуй де мункэ, ла ынтэриря дисчиплияей де стат ши де мункэ, ла перфекционаря ши редучеря косгулуй де ьштрецийере а апаратулуй административ. Комитетеле, групуриле ши постуриле контролулуй нородяик ау верификат ындеплвниря пе терен а диреятивелор партидулуй ши гувернулуй, а хотэрырилор ши сарчинилор дате де Комитетул Чентрал ал ПК ал Молдовей ши Советул Миништрилор ал РСС Молдовенешть ку привире ла проблемеле конструкцией економиче ши културале. Ын курсул анулуй трекут комитетул република ч. комитетеле орэшенешть ши челе районале ау ефекгуат 2.477 де верификэрь. Ын курсул фиекэрея дин еле с’ау луат мэсурь пентру ликидаря ши преынтъюнвнаря неажунсурилор, с’ау фэкут пропунерь авынд дрепт скоп фолосвря кыт май деплинэ а резервелор ши спориря ефичиенцей продукцией индустриале ши агриколе. Ка ши пьшэ акум, ын чентрул атенцией комитетелор, групурилор ши постурилор контролулуй нородник сынт ыяфзптуиря контрол у л у й асупра ындеплинирий индикациилор партидулуй ши гувврнулуй ку привире ла респектаря рейсимулуй де економий ши а спиритулуй господэреск, курмаря казурилор де липсэ де спирит господэреок ши де рисипэ. Иумай Комитетул републикан а ынфэлгуит ын легэтурэ ку ачесте кестиунь верификэрь ла ынтреприндериле Министерулуй индустрией локале ал РСС Молдовенешть, ла ынтреприндериле конструктоаре де машинь, ла организацииле де конструкций але Министерулуй конструкциилор, М'инистерулуй конструкциилор сэтешть ши Министерулуй индустрией материалелор де конструкцие але републичий ши ла о серие де алте ынтреприндерь. Мулте неажунсурь се ликидау пе лок ын курсул верификэрий. Резултателе лор ерау екзаминате ла комитет, ла министере ши департаменте, ын колективеле ынтреприндерилор ши организациилор. Тоате ачестя ау конгрибуит ла ымбунэтэциря фолоеирий материилор приме. материалелор, мижлоачелор бэнешть, ла респектаря челуй май стрикт рейсам де економий ши спирит господэреск. Органе л е контролулуй нородник ау студиях старя евиданцей, пэстрарий ши нормэрий консумулуй де фрукте ши легуме — материй приме ла фабричиле де консерве дин републикэ. Ын курсул студиерий ачестей кестиунь с'а констатат, кэ мулге норме де келтуире а материилор приме ла унитатя де продув цие гата н’ау фост ревэзуте мулт тимп, десеорь ерау пря марь ши ну кореспундяу нивелулуй актуал ал технологией продукцией. Ши ку тоате кэ ын мулте казурь се- ынгэдуя стрикаря ши келтуиря нерационалэ а магериилор приме, унеяе ынтреприндерь але ачёстей рамурь реализау ын мод «ежустификат о маре економие де 'легуме ши фрукте. Астфел, бунэоарэ, економия де мазэре верде а фост де песте 11 проявите, де материй приме легумиколе — де зече проченте фацэ де нормэ. Тречеря ла келтуель а материилор приме ын ынтреприндерь ну се фэчя дупэ келтуиря лор де фапт ын продукцие, чи дупэ кантитатя прими гэ де ла колхозурь ши совхозурь. Се тречя ла келтуель пентру продукцие гата де 1,5—2 орь май мулте материй приме декыт преведе норма, деши ачесте материй приме с’ау стриват де фапт д»н кауза пэстрэрий лор мултэ време пе платформеле де материй приме. Ачест лукру Ясенера о атитудине липситэ де рэсиундере фацэ де буна пэстраре (Сфыршитул ын пайс. 2). ФЕЛИЧИТЭРЬ ШИ ЧЕЛЕ МАИ БУНЕ УРЭРЬ П решединт ел е Совету л у й Миништрилор ал Униуний РСС А. Н. Косыгин а тримис примулуй министру ал Индией Индира Ганди о телеграфа, ын каре, ын нумеле попоарелор Униуний Советиче, ал Гувернулуй Советик ши ал сэу персонал, а трансмис гувернулуй Индией ши нородулуй индиян кордиале феличитэрь ши челе май буме урэрь ьш легэтурэ ку сэрбэтоаря национала — а 20-я аниворсаре а прокламэрий републичий. (Заменяй советичь, се спуне ьш телеграмэ, ка бунь нристень, сьшт букурошь дин тоатэ инима де сукчеселе, пе каре ле-а обцинут харникул яород индиян ын аний де екзистенцэ а Индией индепенденте, ши-й уряээ ной реализэрь ши прогрес континуу. Ын телеграмэ се сублиниязэ, кэ чей 20 де аиь каре с’зу ску|рс ау фост ань де ьиггэрнре шидеэволтаре а релациилор де цриетение ши колабораре мултилатералэ,. базатэ пе егалитате ын дрептурь ынтре челе доуэ царь, ши се експримэ ферма конвинжере, кэ ачесте релаций се вор ынтэри ши се вор дезволта ши де акум ынаинте спре бияеле попоарелор советик ши индиян, ын интересуя пзчвй женерале. К'у нрилежул челей де-а 20-я аниверсэрь а прокламарий Републичий Индия Прешединтеле Президиумулуй Совету л у й Супрем ал Уяиуний РСС Н. В. Подгорный а тримис Предидентулуй Индией В. В. Гмри о телеграмэ, ын каре, ын пуме л е Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ал нородулуй советик ши ал сэу персонал, а трансмис калде феличитэрь нородулуй инднян. Маркынд ымпреунэ ку приетений иидиень ачастэ датэ жубилиарэ, се спуие ын телеграмэ, оамений советичь дореск стимер попоарелор Индией ной сукчесе ын конструиря Индией индепонденте ши пропэшитоаре. Ын телеграмэ се енслрймэ ынкредеря, кэ релацииле де приетение ши колабораре де бунь вечинь динтре челе доуэ цэрь се вор дезволта фаворабил май департе ын интересул попоарелор Уяиуний Советиче ши Индией, ьш интересул пэчий женерале. Ынтылнире ла Советуя Супрем ал Униуний РСС Ла 26 януарие делегация Адунэрий федерале а Републичий Сочиалисте Чехословаче ын фрунте ку_прешединтеле адунэрий Дали бор Ганес а авут о ынтылнире ла Палатул Маре ал Кремлинулуй ку прешедииций камерелор, прешединций ши мембрий комисий-. лор перманенте але Советулуй Униуний ши Советулуй Националитэцилор але Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Оаспеций дин цара фрэцяскэ ау фост салутаць кордиал де И. В. Спиридонов, прешединтеле Советулуй Униуний ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ын тимпул конворбирий, каре а декурс- ынтр’о атмосферз приетеняскэ, товарэшилор чехословачь ли с’а фэкут о експунере деспре активитатя оргаяулуй ле- Аислатив советик супериор. Ла рындул лор, мембрий делегацией ау ворбит деспре активитатя Адунэрий федерале а РС Чехооловаче. Кондукэторул делегацией Далибор Ганес ын .нумеле Адунэрий федерале а РС Чехословаче а ремис Советулуй Супрем ал Униуний РСС инвитация де а тримите ын Чехословачия ынтр’о визитэ де рэспунс о делегацие а Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Ын аминтиря визитей ла Советуя Супрем ал Униуний РСС И. В. Спиридонов а ынмынат кондукэторулуй делегацией, пентру а трансмите Адунэрий федерале а РС Чехословаче, медалий комеморативе емисе ын чинстя чентенарулуй наштерий луй В. И. Ленин. Мембрилор делегацией ли с'ау ынмынат инсигне комеморативе але Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Далибор Ганес а ремис ын дар Советулуй Супрем ал Униуний РСС скулптура «Мама партизанулуй». Ла конворбире ау луат парте Ю. И. Палецкис, прешединтеле Советулуй Националитэцилор ал Советулуй Супрем ал Униуний РСС, ши алте персоане. ______ (ТАСС). КОНФЕРИНЦЭ ДЕ СОЛИДАРИТАТЕ Ла 26 януарие с’а дескис ла Москова, ын Сала. Колоанелор а Касей синдикателор,конферинца а II 1-я советикэ де солидаритате а попоарелор Асией ши Афричий. Ла еа партичипэ песте 600 де делегаць дин челе май диферите рейшунь але цэрий ноастре. Мирзо Турсун-заде, прешединтеле Комитетулуй Советик де солидаритате, а презентат ун рапорт «Ку привире ла партичипаря обштимий советиче ла мищкаря де солидаритате афроасиатикэ ши сарчиниде Комитетулуй Советик де солидаритате а цэрилор Асией ши Афричий. (ТАСС). *