Moldova Socialista, 1971 (XLVII/75-100)

1971-04-22 / nr. 93

Жой, 22 априлие 1971 ПРИЕТЕНИЕ, ФРЭЦИЕ, УНИТАТЕ ЛА КОНГРЕСУЛ АЛ Х-ля АЛ П К Б СОФИЯ, 21 априлие. (Кореспонденций спечиаль ай АГенцией ТАСС Н. Колесов, В. Пименов, А. Семьонов). Конгресул ал Х-ля ал Партидулуй Комунист Булгар ышь континуэ лукрэриле. Сире ачест евенимент де маре импортанцэ дин вяда Драйв товарэшь! Приетень! Ын нумеле Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, ал ынтрегулуй нород советик делегация ноастрэ трансмите Конгресулуй ал Х-ля ал Партидулуй Комунист Булгар, тутурор комуништилор ши оаменилор мунчий дин Булгария ун ынфлэкэрат салут фрэцеск. Сынтем синчер рекуноскэторь Комитетулуй Чентрал ал партидулуй думнявоастрэ пентру инвитация де а луа парте ла лукрэриле конгресулуй ши урэм делегацилор конгресулуй спор ла мункэ. Минунателе реализэрь, деспре каре се ворбеште ын рапортуя де активитате ал Комитетулуй Чентрал ал ПКБ, презентат де товарэшул Тодор Живков, ын кувынтэриле делегацилор, ну пот сэ ну букуре пе тоць приетений Булгарией сочиалисте. Ын ачесте реализэрь есте ынтрукипатэ мунка попорулуй, есте ынтрукипатэ политика Партидулуй Комунист, каре дуче ку ынкредере попорул булгар пе каля сочиалистэ. Прин ынтряга са историе ероикэ, прин ынфэптуириле сале, прин служиря ку девотамент нородулуй, Партидул Комунист Булгар шь-а доведит капачитатя са, дрептул сэу де а кондуче конструиря сочиализмулуй. Девотаментул фацэ де марксизм-ленинизм ши интернационализмул пролетар, коезиуня стрынсэ ку пэтуриле челе май ларГь де оамень ай мунчий, куноаштеря невоилор ши нэзуинцелор лор — ятэ че дэ путере комуништилор, ятэ че фаче, ка ей сэ фие кондукэторь рекуноскуць ай луптей ынтрегулуй нород пентру социализм. Алианца трайникэ динтре класа мунчитоаре ши цэрэнимя мунчитоаре дин Булгария, алианцэ, каре шь-а гэсит експресие ши ын ынделунгата колабораре фрэцяскэ динтре. Партидул Комунист Булгар ши Униуня популарэ аграрэ булгарэ, а унит стрынс попорул булгар пе база идеалурилор сочиализмулуй. Булгария царистэ ера уна дин челе май ынапояте цэрь дин Еуропа. Тимп де мулте дечений еа ера обьектул интриГияор империалисте, виктимэ а авентуризмулуй разбойник ши тероарей фасчисте. Акум тоате ачестя сынт пентру тотдяуна дин домениул трекутулуй. Булгария а девенит ун ынфлоритор стат социалист, авынд о путерникэ нндустрие модернэ ши о агрикултурэ ынаинтатэ. Ун аспект ноу ау акум орашеле булгаре. С’а скимбат ынфэцишаря сатулуй, каре а девенит де нерекуноскут. Булгария де азь есте ун стат суверан, партичипант актив ла вяца интернационалэ, мембру ку дрептурь егале ши стимат ал фамилией фрэцешть а цэрилор ши попоарелор сочиалисте. Ши тоате ачестя, товарэшь, с’ау фэкут де кэтре путеря челор че мунческ, с’ау фэкут де партидул комуништилор, с’ау фэкут де кэтре мунчиторь, цэрань, интелектуаль — де кэтре нородул, каре а скутурат ланцуриле експлоатэрий ши асупририй. Проблемеле сочиале фундаментале, пентру резолваря кэрора ау луптат мулте Генераций де револуционарь, ау фост де акум резолвате ын цэриле сочиалисте фрэцешть. А фост ликидатэ експлоатаря омулуй де кэтре ом. Ну екзистэ шомаж. Фиекаре ом ал мунчий се симте стэпын ал веций сале, ал цэрий сале. Ачеста е ун фундамент бун пентру ынаинтаря ку ынкредере спре ной кулмь ын конструиря сочиализмулуй ши комунизмулуй, о темелие де нэдежде пентру реализаря челор май кутезэтоаре планурь. Се ынцеле- Ге, кэ комуништий сынт департе сэ афирме кум кэ вииторул не промите о вяцэ идиликэ, нетулбуратэ. Фиекаре ноуэ периоадэ а дезволтэрий сочиале пуне ной сарчинь компликате ши де марь пропорций. Ын курсул конструирий сочиализмулуй ши комунизмулуй ынтымпинэм греутэць ши контрадикций, каре требуе сэ фие ынвинсе. Дар целуриле, пе каре ши ле пропун комуништий, сынт абсолут реализабиле. Ши еле вор фи реализате! Конгресул ал Х-ля, каре требуе сэ апробе програмул Партидулуй Комунист Булгар, маркязэ ынчепутул уней ной етапе импйртанте ын вяца партидулуй ши цэрий ПКБ ши а Булгарией популаре есте ацинтитэ атенция •■Еухурор оаменилор , мунчий дин републикэ, а партиделор ши попоарелор фрэцешть дин цэриле сочиалисте, а мишкэрий комунисте мондиале. О мэртурие грэитоаре а ачестуй лукру о думнявоастрэ. Посибилитатя де а фи ын ачесте зиле алэтурь де думнявоастрэ, де а луа парте ла лукрэриле конгресулуй ной о консидерэм дрепт о маре чинсте, о мэртурие а легэтурилор де нездрунчинат, каре унеск партиделе ши попоареле ноастре фрэцешть. Партидул Комунист Булгар, елаборынд проектул програмулуй сэу, а иутут сэ се1 бизуе пе експериенца, пе каре ел а акумулат-о ын курсул трансформэрилор сочиалисте, пе глориоаселе традиций интернационалисте але комуништилор днн Булгария — традиципле луй Благоев ши Димитров. Проектул де програм формулязэ линия консеквентэ де конструире а сочиетэций сочиалисте дезволтате, де сачисфачере тот май комплекта а черинцелор материале ши спирнтуале але оаменилор мунчий. Ши ачест лукру есте принчипалул, товарэшь. Форца сочиализмулуй констэ ануме ын фаптул, кэ орындуиря сочиалистэ сервеште интереселе оаменилор мунчий. Ачаста есте секретул тэрией луй, ачестуй лукру и се даторешге ынкредеря нородулуй, де каре се. букурэ комуништий, каре кондук мунка де трансформаре револуционарэ а сочиетэций пе база прннчипиилор марксизм-ленинизмулуй. Партидул Комунист ал Униуний Советиче, Партидул Комунист Булгар, челелалте партиде фрэцешть диспун астэзь де ун капитал екстрем де валорос, — експериенца. интернационалэ де луптэ пентру социализм ши комунизм. Партиделе комунисте фолосеск ын мод креатор ачастэ експериенцэ, цинынд сама де кондицииле дин проприя лор царэ. Ной, комуништий советичь, штим бине, кэ ын тоате етайеле историей сале Партидул Комунист Булгар а акционат ын стрынсэ колабораре фрэцяскэ ку партидул ностру, ку ревояуционарий дин дара цоастрэ. Приетения комбативэ де нездрунчинат динтре комуништий советичь ши комуништий булгарь а фост, есте ши ва фи о веригэ трайникэ а фронтулуй комун ал цэрилор сочиалисте, а фронтулуй комун ал форцелор револуционаре. Даци-мь вое, товарэшь делегаць, сэ вэ трансмйт челе май калде урэрь, порните дин адынкул инимилор комуништилор советичь ши ынтрегулуй ностру нород, сэ вэ урез сукчес деплин ын резолваря сарчинилор економиче, политиче ши сочиале, пусе пентру урмэторий чинч ань, ын атинГеря мэрецелор целурь, формулате ын проектул де програм ал партидулуй думнявоастрэ. Товарэшь! Делегация советика а сосит ла София суб импресия немижлочитэ^ а лукрэрилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, каре а детерминат сарчиниле ^ принципале але Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, але Статулуй Советик ши ынтрегулуй ностру нород пентру урмэторий чинч ань. Хотэрыриле конгресулуй дескид ын фаца комуништилор, ын фаца тутурор оаменилор советичь перспективе ларГь ын конструиря комунизмулуй. Респектынд ын мод неабэтут принчипииле ленинисте але политичий национале, партидул ностру ва фаче ши де акум ынаинте тот че требуе пентру ынфлориря континуэ а тутурор нациилор сочиалисте, каре формязэ Униуня РСС, пентру апропиеря лор трептатэ. Ын ноул чинчинал вом континуа ын мод персеверент линия де ридикаре а ефичиенцей ынтреГий продукций сочиале, де ынтродучере акчелератэ ын економия националэ а реализэрилор прогресулуй технико-штиинцифик, де перфекционаре а системелор де кондучере ши планификаре. Ынкеинд тречеря ла ынвэцэмынтул медиу Генерал, ной вом креа о базэ ши май солидэ пентру крештеря ын континуаре а културий ши нивелулуй де студий ал оаменилор советичь. Ын тоате доменииле ефортуриле ноастре вор фи ындрептате спре резолваря сарчиний принципале — крештеря ын континуаре а нивелулуй материал ши културал де вяцэ ал нородулуй. Ачеста есте пивотул ынтре- Гий ноастре политичь. Резултателе конгресулуй сынт ынкувиинцате унаним де нородул советик. С’а ынчепут мунка практика ын ве конституе презенца ла форул комуништилор булгарь а 89 делегаций але партиделор комунисте ши мунчиторешть дин 82 де царь але тутурор континентелор. Астэзь ла ора 9 диминяца с’а дескис ын сала «Универсиада» о шединцэ ординара деря традучерий ын вяцэ а планурилор партидулуй. Ши деши авем мулт де фэкут, авем де ындеплинит марь сарчинь, сынтем сигурь де сукчес. Кезэшия ачестуй лукру о коиституе атмосфера де авынт де мункэ ши политик, каре домнеште ын цара ноастрэ. Абсолут фиекаре зи не адуче вешть деспре ной бируинце, обцинуте де оамений советичь пе фронтуриле мунчий, културий, штиинцей ши техничий. Унул дин стрэлучителе екземпле але ачестуй лукру есте лансаря ку сукчес ла 19 априлие а стацией штиинцифиче орбитале космиче «Салют». Ачаста, товарэшь, конституе ну нумай ун ноу . пас импортант не каля черчетэрий ши експлорэрий космосулуй, чи ши о етапэ импортантэ пентру ынайнтаря май департе ын ачест домениу импортант пентру ынтряга оменире. Делегация ноастрэ есте адынк мишкатэ де ын-алТа прецуире, каре а рэсунат де ла ачастэ трибунэ, датэ активи.тэций партидулуй ностру, хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1\'-ля ал ПКУС. Цин сэ вэ мулцэмеск дин тоатэ ннима пентру ачесте сентименте фрэцешть, пентру кувинтеле калде, спусе аич ла адреса Партидулуй Комунист ал Униуний Советичё. Тотодатэ цин сэ вэекспрмм ынкэ о датэ мулцэмирь пентру партичипаря ла лукрэриле конгресулуй ностру а делегацией ПКБ ын фрукте ку товарэшул Тодор Живков, милитант де самэ ал мишкэрий комунисте интернационале, маре приетён ал ностру. Даци-мь вое сэ вэ асигур, драГь товарэшь, кэ 1ШУС ва фи ынтотдяуна ши де акум ынаинте крединчбе традициилор интернационалисте ленинисте, ва ынтэри ши ва дезволта пе тоате кэиле приетения ши колабораря ку комуништий булгарь, ку комуништий челорлалте цэрь сочиалисте, ку тоць товарэший ноштри ын лупта пентру сочиализм ши комунизм. Товарэшь! Конструиря сочиализмулуй ын фиекаре царэ ышь аре спечификул сэу, трэсэтуриле сале карактеристиче, дистинктиве. Ши ачаста есте кыт се поате де фиреск. Тот одатэ, дупэ кум сублиниязэ жуст проектул де програм ал ПКБ, есте доведитэ историчеште ынсемнэтатя хотэрытоаре а лежитэцилор Генерале ын дезволтаря тутурор цэрилор сочиалисте. Деачея есте департе де а фи ынтымплэтоаре, бунэоарэ, интердепенденца профундэ ынтре проблемеле, пе каре ле дискутэ Конгресул ал Х-ля ал ПКБ, ши проблемеле, пе каре ле-а екзаминат Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Есте фиреск, кэ ын чентрул атенцией амбелор конгресс се афлэ о астфел де проблема, ка асигураря ридикэрий субстанциале а бунэстэрий челор че мунческ. Каля спре резолваря ачестей сарчинь есте крештеря континуэ а продуктивитэций сочиале а мунчий, о политика де инвестиций, бине кибзуитэ, дезволтаря планикэ, пропорционалэ а тутурор рамурилор економией национале. Ши Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС, ши Конгресул ал Х-ля ал ПКБ аратэ о датэ ын плус, кэ асеменя проблеме, ка дезволтаря демокрацией сочиалисте, ынтэриря унитэцнй класелор ши групелор сочиале але сочиетэций сочиалисте, ролул де фрунте апарцинынд класей мунчитоаре, се афлэ ынтотдяуна ын чентрул атенцией комуништилор дин цэриле сочиалисте. Амбеле ноастре конгресе аратэ, че маре ынсемнэтате ау ын презент дезволтаря креатоаре а теорией марксист-ленинисте, едукаря комунистэ а оаменилор мунчий, деСфэшураря уней лупте интрансиГенте ымпо т р и в а идеологией ши моралей лумий векь. Позицииле ноастре ын лупта динтре идей сынт май путерниче ка орькынд. Де партя ноастрэ есте адевэрул ынфэптуирилор реале але сочиализмулуй. Ной диспунем де о армэ фоарте путерникэ — ынвэцэтура марксист - ленинистэ, каре не ажутэ сэ гэсим рэспунсурь жусте ла ноиле проблеме, пе каре ле пуне вяца. Форца идеилор ноастре резидэ ын фаптул, кэ еле сынт конфирмате де ынтряга еволуцие а дезволтэрий сочиале, каре пас ку пас апропие ынтряга оменире де сочиализм. Дынду-шь сама де ачест а конгресулуй. Б. Велчев, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКБ, каре президязэ шединца, дэ кувынтул луй Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, кондукэторул делегацией ПКУС. лукру, адверсарий ноштри каутэ прин тоате мюклоачеле сэ дефэймезе идеалуриле ноастре. Ей ар дори сэ Семене ындоялэ ын жустеця историке а каузей марь, пентру каре луптэм ной, комуништий. Ятэ де’ че офенсива ымпотрива идеологией бургезе, лупта ымпотрива тендинцелор опортунисте, ревизионисте, националисте де тот фелул ау фост ши континуэ сэ фие пентру ной уна дин сарчиниле челе май актуале. / Товарэшь! Ын 1920 В. И. Ленин а спус, кэ атунч, кынд сочиализмул ва ынвинГе ынтр’о серне де цэрь ынаинтате, еле вор екзерчита «о инфлуенцэ хотэрытоаре асупра ынтреГий политичь мондиале» (вол.41, паГ. 165, ед. русэ). Ку тоций ведем акум, кэ лукруриле мерг ануме ын ачастэ днрекцие. Кяр астэзь стателе сочиалисте ау девенит о форцэ, каре екзерчитэ о ынрыурйре уриашэ асупра ынтреГий еволуций мондиале. Ынрыуриря системулуй социалист нэтрунде астэзь ын тоате сфереле веций интернационале, ын тоате колцуриле планетей ноастре. Реализэриле цэрилор ноастре ын конструиря сочиализмулуй ши комунизмулуй ынсуфлецеск. милиоане ши милиоане де оамень дин фостеле колоний ши цэрь депенденте .пентру креаря уней вець ной, ынсуфлецеск пе оамений мунчий дин цэриле капиталулуй ла лупта пентру рэстурнаря путерий експлоататорилор. Попоареле асуприте консидерэ цэриле сочиализмулуй дрепт сприжин ши нэдежде а лор, дрепт бастион ал пэчий ши дрептэций. Форца мереу крескындэ а стателор сочиалисте, алианца лор ку форцеле револуционаре, де елибераре, антиимпериалисте дин ынтряга луме конституе астэзь факторул хотэрытор ын лупта пентру избэвиря оменирий де примеждия унуй рэзбой ракето-Нуклеар мондиал. Яр аколо, унде империалиштий пун ын акциуне армеле, кэутынд сэ ыннэбуше лупта де елибераре, ей се ловеск де о рипостэ тот май фермэ ши хотэрытэ. Дин проприя лор експериенцэ ей се конвинг че ынсямнэ солидаритатя интернационалистэ а форцелор револуционаре, кыт де ефичиент есте сприжинул, пе каре цэриле сочиалисте ыл акордэ луптэторилор ымпотрива агресней империалисте. О довадэ дин челе май грэитоаре есте лупта дусэ ку сукчес де патриоций Виетнамулуй, Лаосулуй ши Камбоджией ымпотрива агресорилор амернкань ши прэбуширя планурилор империалисте де рэстурнаре а реГимурилор прогресисте дин цэриле арабе. СукчеСе марь. ау обцинут цэриле комунитэций сочиалисте ын лупта лор персеверентэ, консеквентэ пентру о паче трайникэ, пентру секурнтате ши колабораре речипрок авантажоасэ а попоарелор Еуропей, ку тоате кэ ши пе ачастэ кале урмязэ сэ фачем ынкэ мулт. Ынтр’ун кувынт, товарэшь, ролул цэрилор сочиалисте ын лумя контемпоранэ есте ексчепционал де маре ши нобил. Тот атыт де маре есте ши рэспундеря ноастрэ интернационалиста ын калитате де комуништь фацэ де фраций де класэ, фацэ де оамений мунчий дин ынтряга луме. Ши не дэм бине сама де фаптул, кэ цэриле сочиализмулуй ышь вор ындеплини мисиуня лор историка ку . атыт май бине, ку кыт май стрынсэ ва фи коезиуня рындурилор лор, ку кыт май солидаре, май коордонате вор фи акциуниле лор пе арена мондиалэ. Ной дэм о ыналтэ прецуире контрибуцией марь, адусе де комуништий булгарь ла ынтэриря комунитэций сочиалисте. Ын мунка де дезволтаре а интегрэрий економиче сочиалисте, де апэраре а кучеририлор сочиалисте пе арена интернационалэ, де елабораре а мэсурилор центру ынтэриря континуэ а Трататулуй де ла Варшовия Партидул Комунист Булгар ынтотдяуна а акционат ши акционязэ де пе позицииле интернационализму луй сочиалист консеквент. Пентру ачаста ной, приетений ши алияций луй, ый адучем експресия респектулуй ностру адынк. Ку ун сентимент де маре сатисфакцие путем деклара де ла ачастэ трибунэ ын фаца попоарелор ноастре, ын фаца ынтреГий лумь, кэ Униуня Советикэ ши Булгария, ка'ши челелалте стате сочиалисте фрэцешть, алияць ын кадрул Трататулуй де ла Варшовия, сынт унаниме ын хотэрыря лор де а промова актив ши консеквент политика ленинистэ де апэраре а каузей пэчий ши либертэций попоарелор. Нимень ши нич одатэ ну ва реуши сэ тулбуре унитатя ноастрэ! Уна дин експресииле ей конкрете есте ши комунитатя програмелор политиче екстерне але партиделор ноастре, експусе ла Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС ши аич, ла конгресул комуништилор булгарь. Сынтем пентру паче, пентру колабораре интернацио-налэ, пентру либертатя ши индепенденца тутурор попоарелор. Целуриле ноастре сынт апропияте ши ынцелесе де оамений мунчий дин тоате цэриле, каре ле ынкувиинцязэ кэлдурос. Де партя ноастрэ есте форца де неынвинс а леГилор дезволтэрий историче.. Ши деачея штим бине: орькыте компликаций ши сурпризе ар май адуче еволуция ситуацией интернационале, кауза дряптэ, пентру каре луптэ комуништий дин Булгария, Униуня Советикэ ши алте цэрь сочиалисте, ва триумфа пентру бинеле ынтреГий оменирь. Товарэшь! Ынкеинду-мь кувынтаря, цин сэ вэ дореск ынкэ о датэ думнявоастрэ ши тутурор оаменилор мунчий дин републикэ марь сукчесе ын мункэ, феричире ши пропэшире Булгарией сочиалисте. Не лягэ де думнявоастрэ релаций де адевэрггэ приетение ши фрэцие. Сынтем конвиншь, кэ лукрэриле Конгресулуй ал Х-ля ал Партидулуй Комунист Булгар, хотэрыриле луй вор адуче о ноуэ контрибуцие ла ынтэриря релациилор ноастре фрэцешть, ла ынтэриря алианцей комбативе а цэрилор сочиалисте. Трэяскэ Партидул Комунист Булгар —- организаторул ши ынсуфлециторул конструкцией сочиалисте пе пэмынтул булгар! Трэяскэ шн сэ ынфлорлскэ приетения фрэцяскэ динтре попорул советик Ши попорул булгар, алианца лор де нездрунчннат! Сэ се дезволте ши сэ се ынтэряскэ системул мондиал ал сочиализмулуй, бастион ал пэчий, демокрацией ши прогресулуй! Трэяскэ унитатя форцелор револуционаре але контемпоранеитэций ши а авангэрзий лор — мишкаря комунистэ мондиалэ! Трэяскэ ши сэ триумфе идеиле немуритоаре але луй Маркс, Енгелс, Ленин! Кувынтаря товарэшулуй Л. И. Брежнев а фост аскултатэ ку маре атенцие ши сублиниятэ ын репетате рындурь прин аплаузе фуртуноасе ши ынделунгате. Тоць се ридикэ ын пичоаре. Ын салэ рэсунэ оваций, Урале. Делегаций ши оаспеций скандязэ «ПКУС — ПКБ!.». Ын аплаузеле ентузиасТе але сэлий товарэшул Л. И. Брежнев ремите президиумулуй месажул де салут ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС адресат Конгресулуй ал Х-ля ал Партидулуй Комунист Булгар. ♦ * * Дупэ ачея, ла конгрес ау континуат дезбатериле ын журул рапортулуй де активитате ал Комитетулуй Чентрал ал ПКБ ши дэрий де самэ а Комисией чентрале де контрол ши ревизие а ПКБ. К у вынтар я. то в. Л. И. БРЕЖНЕВ Пленара Комитетулуй Чентрал ал асочиацией Кручя Рошие дин РСС Молдовеняснэ А авут лок прима пленарэ а Комитетулуй Чентрал ал асочиацией Кручя Рошие дин Молдова, алее ла чел де-ал Х-ля конгрес ал ачестей асочиаций. Прешединте ал Комитетулуй Чентрал ал асочиацией а фост алее Г. И. Спыну. Ла шёдинца комисией де ревизие а асочиацией Кручя Рошие С. Д. Махович а фост алее прешединте ал комисией. (АТЕМ). МОП давя, сочияпиъш Визита а луат ефыршит Ла инвитация Гувернулуй Советик, ынтре 15 ши 20 априлие с’а афлат ла Москова ын впзитэ Махмуд Риад, локциитор ал примулуй министру ши министру ал афачерилор екстерне ал РАУ. А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, л-а примит пе М. Риад. Ын тимпул конворбирий а фост абордат ун ларг черк де проблеме, презентынд интерес речипрок пентру амбеле цэрь, ши, ын примул рынд, проблема ликидэрий урмэрилор агресней империалисте израилене. М. Риад а авут конворбирь ку А. А. Громыко, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС. Ын курсул конворбирилор, каре с’ау десфэшурат ынтр’о атмосфера де ынцелеГере речипрокэ деплйнэ ши де приетение, ау фост дискутате проблеме але релациилор билатерале, прекум ши актуале проблеме интернационале. С’а констатат деплина идентитате де ведерь ын тоате проблемеле супусе дискуцией ши, ын примул рынд, ын проблема агресней израилене ымпотрива стателор арабе. С’а реафирмат дин ноу, кэ ын Ориентул Апропият поате сэ фие стабилитэ о паче дряптэ ши трайникэ нумай пе база ындеплинирий тутурор преведерилор резо луцией Консилиулуй де Се куритате дин 22 ноембрие 1967, пе база ретраГерий трупелор израилене дин тоа те тернторииле арабе окупате дупэ 5 юние 1967, пре кум ши пе база асигурэрий дрептурилор попорулуй араб ал Палестиней. С’а менционат, кэ политика конструктива а гувернулуй Републичий Арабе Уните ын проблемеле реглементэрий политиче, каре се букурэ де сприжинул ши де апречиеря тутурор стателор юбитоаре де паче ши опинией публиче мондиале, -креазэ Кондиций приелниче центру инстаураря уней пэчь дрепте ын Ориентул Апропият. О ноуэ експресие импортантэ а модулуй реалист ал РАУ де а аборда проблемеле реглементэрий ситуацией дин Ориейтул Апропият ши о мэртурие а нэзуинцей ей де а нормализа кыт май репеде ситуация ын Ориентул Апропият а конституит рэспунсул позитив ла меморанд^мул репрезентантулуй спечиа-л ал Сркретарул.уй Генерал ал ОНУ ын Ориентул Апропият амбасадорул Ярринг дин 8 фебруарие анул курент. Ын ачеяш време гувернул Израилулуй, спрнжинит де Стателе Уните але Америчий, персистэ ын политика са де котропире, рефузэ сэ-шь ретрагэ трупеле дин тернторииле арабе окупате дупэ 5 юние 1967, лукру, каре шь-а гэсит експресие ын атитудиня луй негативэ фацэ де ултимеле пропунерь але амбасадорулуй Ярринг. О астфел де политика обструкциониста а Израилулуй конституе о сфидаре гросоланэ ла адреса тутурор стателор юбитоаре де паче, ла адреса опинией публиче мондиале, еа репрезинтэ о примеждие пентру пачя ши секуритатя интернационалэ. • Пэрциле ау конвенит асупра реализэрий упор ной мэсурь комуне ын скопул нормализэрий ситуацией ши ынтэрирнй пэчий ши секуритэций ын Ориентул Апропият. Амбеле пэрць сынт конвинсе, кэ скимбул де пэрерь, каре а авут лок ла Москова ын тимпул визитей луй М. Риад, конституе о контрибуцие импортантэ ла лэр- Гиря ши адынчиря ын континуаре а релациилор приетенешть динтре Униуня Советикэ ши Република Арабэ Унитэ, а луптей лор комуне пентру реглементаря политикэ кыт май курынд а конфликтулуй дин Ориентул Апропият, пентру инстаураря уней пэчь дрепте ши трайниче ын Ориентул Апропият ши пентру асигураря пэчий Генерале. Сесия Академией унионале де штиинце агриколе «В. И. Ленин» Ла 21 априлие шь-а ынкеят ла Москова лукрэриле сесия Академией унионале де штиинце агриколе «В. И. Ленин». Ла сесие ау фост дискутате сарчиниле штиннцей агриколе ын лумина хотэрырилор челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС. Оамений де штиинцэ ау. ворбнт деспре нечеситатя резолвэрий май рапиде а приичипалей проблеме — спориря продукцией де череале пе база ынтродучерий де ной союрь де тип интенсив, каре ау ун маре потенциал биоло- Гик де родничие, ши сынт де о калитате фоарте бунэ. И. И. Синягин, прешединтеле секцией сибериене а Академией унионале де штиинце агриколе «В. И. Ленин», ши В. Ф. Пересыпкин, -репрезентантул секцией судиче а ачестей академий, каре ау луат кувынтул, ау рапортат сесией кум се ындеплинеск ангажаментеле, луате ын чинстя челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС. Ла сесие ау луат кувынтул Б. А. Рунов, локциитор ал министрулуй агрикултурий ал Униуний РСС, академичиений АУШАЛ В. II. Соколов, Г. М. Лоза, А. И. Бараев, Н. Ф. Ростовцев ши алций. Сесия АУШАЛ а адоптат о хотэрыре, ын каре сынт трасате мэсурь конкрете пентру реализаря хотэрырилор челуй де-ал ХХ1У-ля Конгрес ал ПКУС ын домениул штиинцей агриколе. (ТАСС). ПУРТЭТОАРЕ А АДЕВЭРУЛУИ КОМУНИСТ Аний 1920—1921 конституе о периоадэ ынсемнатэ пе каля консолидэрий ши матуризэрий мишкэрий револуционаре де елибераре дин Басарабия. Дупэ ынфрынГеря унор аша манифестэрь нородниче де маре амплоаре, кум ау фост рэскоалеле де ла Хотин ши Бендер, урмате де репресий крунте але ауторитэцилор милитаре ши чивиле дин Ромыния бургезо-мошиеряскэ, ау фост нимичите сау парализате апроапе тоате органйзацииле де партид ши револуционаре дин цинут. Контрар аштепгэрилор гувернулуй регал ал Ромынией, мишкаря де елибераре дин Басарабия я песте кытва тимп ун ноу авынт. Сукчеселе ынреГистрате де комуништий басарабеиь ын мунка де организаре ши мобилизаре а маселор ла луптэ сынт легате ын ачастэ периоадэ де активитатя проди- Гиоасэ а ынфлэкэратулуй револуционар Павел Ткаченко, унул дин чей май илуштри кондукэторь ай илегалитэцнй револуционаре дин Басарабия ши Ромыния. Ку конкурсул луй немижлочит се рестабилеск организаций де партид, синдикале ши комсомолисте ла Кишинэу, Орхей, Бендер ши ын алте локалитэць молдаве, каре Гемяу суб жугул окупанцилор. Ун императив ал тимпулуй девине ын ачест момент фондаря уней типографий илегале, продукция кэрея требуй сэ ажуте комуништилор басарабень ла едукация политика а мембрилор де партид ши ла ориентаря маселор де трудиторь ын проблемеле политичий куренте, ла мобилнзаря лор ла луптэ контра интервенциоништилор. Мюклоачеле модесте але организацией комунисте ну пермитяу сэ се прокуре тот инвентарул нечесар. Зечь де мунчиторь кишинэуень шь-ау вэрсат ын ачеле зиле кыштигул лор ын фондул креэрий виитоарей типографий илегале. Дар ын- луна май а анулуй 1920 сигуранца ромынэ реушеште сэ . дескопере шн сэ ликидезе типография, ынсченынд куноскутул прочес политик ал «челор 48». Прима нереушитэ ну й-а фэкут пе неынфрикаций илегалишть сэ се дезикэ де активитате едиториалэ. Кувынтул типэрит ал комуништилор ера аштептат ын масе, ши ну зэбавэ «Бессарабский коммунист» апаре дин ноу— ла ынчепут ла Тираспол, яр апой ярэш ла Кишинэу, унде се ынтемеязэ о типографие ноуэ ку седиу май ынтый пе страда Свечная (акум П. Ткаченко), яр апой пе страда Шмидт (актуалменте 25 Октомбрие). Ынкэ ла конферинца а доуа реГионалэ а комуништилор басарабеиь се пуне сарчина де а организа пропаганда ши агитация де партид ын лимба молдовеняскэ, Ла ефыршитул луний априлие а анулуй 1921 ла Кишинэу веде лумина типарулуй прима газетэ илегалэ комунистэ ын лимба молдовеняска «Болшевикул басарабян». Спре деосебире де «Бессарабский коммунист», каре ера коичепут ка ун орган де пресэ ку мениря де а оглин-, ди проблемеле веций де . партид ши а контрибуи ла спориря ауторитэций партидулуй комунист, ын масе, «Болше-. викул басарабян» се ориента ын темей ла пэтуриле ларГь але пролетариатулуй ши цэрэнимий сэраче, експликынд сарчиниле луптей де класэ симплу, пе ынцелесул чититорулуй, пуцин иницият ын проблеме политиче. Женул публичистик преферат ал редакторилор ачестей публикаций ера коментариул политик, ку ажуторул кэруя се луа атитудине имедиатэ фацэ де принчипалеле проблеме сочиале але тимпулуй. «Нич сигуранца Генерала, нич Куртя Марциалэ н’о сэ фие ын старе сэ не факэ сэ ынчетэм лупта, пе каре ам ынчепут-о пентру доборыря стэпынирий реГешть ши ынфэптуиря Путерий Советелор», — ачесте кувинте кулесе ку карактере мажускуле ау апэрут алэтурь де титлул примулуй нумэр ал зиарулуй. Лупта ынфлэкэратэ плинэ де патос револуционар пентру елибераря цинутулуй натал есте уна дин темеле принчипале але «Болшевикулуй басарабян». Ын едиториалул примулуй нумэр, ынтитулат «Басарабений ши ромыний» се оглиндеште атмосфера гря а репресиилор перманенте але сигуранцей, се повестеште деспре арестэриле, рекизиционэриле, амензиле ши бируриле зилниче. Зиарул ый демаскэ пе адевэраций душмань ай нородулуй. Ын едиториалул нумэрулуй дин май анул 1921 ал газетей е ворба де репресииле неоменешть але гувернулуй регал, ынтрепринсе контра организациилор револуционаре. «О мулциме де комуништь, — констатэ зиарул, — принтре каре се гз"сеск уний динтре чей май крединчошь апэрэторь ай мунчиторимий, ау ынкэпут ын мыниле стэпынирий... Алць товарэшь о сэ ее локул челор арестаць ши о сэ дукэ май департе лупта пынэ ла избындэ асупра експлоататорилор». . Зиарул комуништилор басарабень шь-а пус скопул де а оглинди ын мод объектив евениментеле, че авяу лок ын Цара Советелор. Нумероасе артиколе, информаций, купаже де материале тематиче експликау детайлат сенсул трансформэрилор дин прима царэ сочиалистэ де пе глоб. Материалеле информативе ерау спикуите дин публикацииле пери о д и ч е, едитате ла Москова, Киев, Одеса ши ын алте ораше советиче, — публикаций, пе каре неынфрикошаций активишть де партид дин Басарабия ле кэпэтау пе кале илегалэ. Ун групаж де материале информативе ынтитулат «Че есте Путеря Советелор» лэмуреште симплу ши конвингэтор принчипииле традучерий ын вяцэ а декретелор Путерий Советиче. О атенцие деосебитэ се акордэ де асеменя ши пледоарией ын апэраря Русией Советиче, контра форцелор реакционере дин луме, каре прегэтяу ун рэзбой антисоветик. Мулте материале дин па- Гинйле «Болшевикулуй басарабян» полемизязэ актив ку зиареле реакционаре «Басарабия», «Вииторул», «Универсул», каре публикау диферите скорнирь шн клеветирь нерушинате деспре тынэра Републикэ а Советелор. Ын ачастэ привинцэ есте семнификативэ скица «Н. Ленин» днн No 2 ал газетей деспре вяца ши активитатя Гениалулуй кырмач ал пролетариатулуй мондиал Владимир Ильич Ленин. Биография луй Ленин есте експусэ пе фондул евениментелор марь, каре ау дус Русия спре виктория револуцией сочиалисте. Уна дин темеле мажоре але публичистичий дин знарул комуништилор басарабень а фост дефэймаря ре- Гимулуй антинородник ал стэпыниторилор Басарабией. Астфел, ворбинд ын артиколул «Скимбаря стэпынирий» (януарие 1922) деспре ынлокуиря гувернулуй Генералулуй Авереску прин ачел а луй Таке Ионеску, газета сублиниязэ, кэ ноул шеф де гуверн е ка ши чел векь алесул богацилор. Пентру мунчиторь ши цэрань ел н’аре нимик алтчева декыт глоанце ши ынкисорь, жандармь ши сигуранцэ. «Ной, мунчиторий, — скрие «Болшевикул басарабян», — ну требуе сэ фим мулцэмиць ку скимбаря миништрилор. Датория ноастрэ есте сэ пунем капэт стэпынирий буржуилор прин револуцие». Проблемеле национале ерау ши еле ын кадрул атенцией перманенте але ачестей публикаций илегале. Ын материале де диферите Генурь «Болшевикул басарабян» пропага политика националэ ленинистэ а Русией Советиче, се стэруя сэ едуче маселе де чититорь ын спиритул интернационализмулуй пролетар ши а солидаритэций ку тоате нороаделе асуприте дин луме. Комуништий басарабеиь дефэймау ындрэзнец политика трэдэтоаре а националиштилор бургежь П. Халиппа ши И. Инкулец, каре ау контрибуит ла окупаря мишеляскэ ши нелеГитимэ а Басарабией. Ын артиколул «Цэрэништий ши цэраний», публикат ын януарие 1922, се демаскэ есенца линией политиче, промоватэ де цэрэништий басарабень. «Ной ну путем аья нимик деобште ку цэрэништий, —скрие ын конклузие газета. — Ей ну не сынт де фел приетень. Приетень не сынт нумай комуништий (болшевичий) ши суб кондучеря лор о сэ луптэм ымпотрива тутурор партиделор буржуилор, принтре каре ши цэрэништий». «Болшевикул басарабян» н’а авут парте де о вяцэ лунгэ пе арена публичистикэ а тимпулуй. Ын кондицииле унор репресий крунте але ауторитэцилор регале комитетул реГионал де партид а реушит сэ скоатэ нумай 7 нумере але ачестей публикаций периодиче. Дар сукчесул ачестей газете болшевиче ын кауза де аГитаре ши де мобилизаре револуционарэ а маселор а фост ексчепционал де маре. Дупэ кум мэртурисеск документеле тимпулуй ши партичипанций мишкэрий илегале, тиражул «Болшевикулуй басарабян» ера де 7—11 мий де екземпларе, ынтрекынд ку мулт тиражул газетелор бургезе легале. «Болшевикул басарабян» рэмыне ынскрис ын мемория тимпулуй ка о леспеде дин монументул публичистичий револуционаре басарабене, каре а контрибуит ефичиент ла дештептаря маселор де трудиторь ши ориентаря лор ла луцтэ'пентру идеалуриле комунисте. Д. КОВАЛ, кандидат ын штиинце филоложиче. 50 де ань де ла апариция газетей илегале „Болшевикул басарабян"