Moldova Socialista, 1971 (XLVII/101-124)

1971-05-08 / nr. 106

Ши драпеле, ши премий Ла комбинатул де карне дин Кишинэу а сосит о весте кыт се поэте де плэкутэ: ынтреприндеря а окупат примул лок ын ынтречеря социалиста унионалэ ши пентру сукчеселе реализате ын примул триместру ал анулуй и с’а акордат Драпелул Рошу трансмисибил ал Министерулуй индустрией кэрний ши лаптелуй ал РСС Молдовенешть ши ал Комитетулуй републикан ал синдикатулуй лукрэторилор дин индустрия алиментарэ ши премиул ынтый. Фабричий де продусе лактате дин Дубэсарь и с’а дечернат премиул дой, я,р фабричий де продусе лактате дин Флорешть — премиул трей. Ынтреприндериле дин системул индустрией кэрний ши лаптелуй а републичий ау депэшит ку мулт ын примул триместру ал анулуй планул де продукцие. В. БАНКОВ. М. Карпел кондуче ын господэрия силвикэ дин Кэлэрашь о бригада, че с’а ынвредничит де титлул «Чя май бунэ бригада силвикэ дин Униуня РСС». Фото де Е. Мечник. Фотокроника АТЕМ. Торент електрик Де ла ынчепутул анулуй чентралеле системулуй енержетик дин Молдова ау фурнизат агрикултурий апроапе 300 милиоане киловаць-оре де енержие електрикэ. Ачеяш кантитате де енержие а консумат ачастэ рамурэ а економией национале ын тот курсул анулуй 1964. Ау фост дате ын експлоатаре 670 километри де линий де транспорт електрик де жоасэ тенсиуне, дестинате ын чя май маре парте пентру а ымбунэтэци апровизионаря ку курент електрик а колхозурилор ши совхозурилор. Ын ачест ан, с’а комуникат кореспондентулуй аЖенцией АТЕМ ла «Молдглавэнерго», се ва фурниза пентру невоиле агрикултурий песте ун милиард де киловаць-оре де енержие електрикэ. Чя май маре парте дин еа ва фи фолоситэ ын колхозурь ши совхозурь пентру скопурь де продукцие. Ла крештеря консумулуй де електричитате контрибуе ын маре мэсурэ конструиря де кэтре господэрий а унор марь граждурь меканизате, дезволтаря ын континуаре а иригэрий, креаря де комплексе де сере ку ынкэлзире електрикэ. Ын ачест ан ау фост де акум електрификате 15 комплексе де ачест тип. Пентру прима датэ вор фи конектате ла линииле де транспорт електрик 39 рэсаднице ку ынкэлзире електрикэ, дестинате крештерий рэсадулуй де тутун. Еле вор окупа о супрафацэ де песте 21 де хектаре ши вор да посибилитатя де а кэпэта рэсад пентру 4 мий хектаре де плантаций де тутун. Енержетичиений ау ынчепут сэ ынфэптуяскэ ун маре програм де рестабилире тоталэ а линиилор де транспорт електрик, каре ау девенит импрактикабиле дупэ мулць ань де експлоатаре. Ын ачест ан вор фи ын мод практик дин ноу конструкте 500 километри де астфел де линий. ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТОАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ - ■ - М'Щшт.ш............. ■■ '■ и I ■■■ ■ ........... ......11............ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 106 (11481) Сымбэтэ, 8 май 1971 Прецул 2 коп ХОТЭРЫРИЛЕ КОНГРЕСУЛУЙ АЛ ХХ1У-ЛЯ АЛ ПКУС - ЫН ВЯЦЭ! 111Н1Н1111111И1111ШН111П1111Н11ПИ1И1111111111111|Р1И1МР>1»1>»11111>>>1111*ИЦЦИИИ11И1111»1111111Ц111111Ш11ЦИЦ111Ц111111Ии1111ШЩНЦ111Ц11111ШШЦиН1111НИ11Н1111111ИЦ11Ш1ЦЦИи11ЦШЦЦЦ1>1ЦИЦ1ИИ>1Н111111Ц11111111и111111111 1101 ФИ ТОШ, 11ТРАШ ПАРТИДУЛ АНГАЖАМЕНТЕЛ Е СОЧИАЛИСТЕ але трудиторилор дин орашул Кишинэу пе анул 1971 Оамений мунчий дин орашул Кишинэу, ка ши тот попорул советик, ау ынкувиинцат ку кэлдурэ хотэрыриле историке але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, каре а детерминат сарчинь конкрете ын конструкция комунистэ ла етапа актуалэ. Фиинд профунд конштиенць де фаптул, кэ ынфэптуиря планурилор партодулуй ын дезволтаря економикэ, ридикаря бунастэрий нородулуй депинде де фиекаре ом советик, трудиторий капиталей ышь мобилизязэ тоате ефортуриле ла ындеплиниря ынаинте де термен а планулуй пе анул 1971, ридикаря ефичиенцей продукцией сочиале, спориря ын континуаре а продуктивитэций мунчий, ридикаря нивелулуй техник ал продукцией ши ымбунэтэциря калитэций продукцией, дезволтаря штиинцей ши културий. Колективеле ынтреприндерилор, шантиерелор, институциилор ши организациилор дин Кишинэу ау ындеплинит ынаинте де термен, ла 29 мартие, сарчиниле прнмулуй триместру ши ангажаментеле сочиалисте луате ын чинстя конгресулуй. Ынаинте де термен а фост реализат ши планул де патру лунь ла волумуш реализэрий продукцией ши ла продучеря мажоритэций артиколелор импортанте. Песте преведериле планулуй а фост фабриката продукцие ын валоаре де зече милиоане де рубле. Ын колективеле де продукцие с'ау нэскут мулте инициативе патриотиче, каре експримэ доринца арзэтоаре а трудиторилор де а адуче ун обол дестойник ла традучеря ын вяцэ а хотэрырилор историке але Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС. Сусцинынд кэлдурос починул московицилор, трудиторий дин Кишинэу ышь асумэ урмэтоареле ангажементе сочиалисте спорите: Ын индустрие Планул примулуй ан ал чинчиналулуй ла продукция индустриала ва фи ындеплинит пынэ ла 23 дечембрие. Сарчина де спорире а продуктивитэций мунчий ва фи депэшитэ ку 40 проченте. Се вор кэпэта ну май пуцин де 5 милиоане де рубле бенефичий песте преведериле планулуй. Песте преведериле сарчинилор се вор продуче пынэ ла сфыршитул анулуй мотоаре електриче ши помпе електриче ын валоаре де 320 мий де рубле, апарате електриче ын валоаре де 500 мий де рубле, техника агриколэ ын валоаре де 560 мий де рубле. Се ва ынфэптуи ун комплекс де мэсурь ын чея че привеште акчелераря прогресулуй технико-штиинцифик, реынармэрий техниче а ынтреприндерилор ши ридикэрий ефичиенцей продукцией. Се вор да ын експлоатаре 800 унитэць де утилаж модерн ыналт продуктов, 30 де линий меканизате, конвейере ши линий ын флукс. Пе база ымбунэтэцирий организэрий мунчий, меканизэрий лукрэрилор де ынкэркаре-дескэркаре ши транспорт се вор елибера пентру алте мунчь ну май пуцин де 500 де лукрэторь аукзилиарь. Ын колабораре ку колективеле организациилор де черчетэрь штиинцифиче ши де проектэрь-конструкций се ва ынсуши продучеря индустриала а 490 ной типурь ши моделе де помпе, апарате електриче де мэсурат, мобилэ, конфекций ши артиколе де галантерие де пеле, каре вор кореспунде нивелулуй челор май буне моделе. Се вор прегэти пентру атестаря ку семнул де стат ал калитэций 12 фелурь де продукцие. Се ва мэри волумул де фабрикаре а мэрфурилор де консум популар ла ынтреприндериле тутурор рамурилор, се ва ымбунэтэци сортиментул ши калитатя лор. Се вор фабрика суплиментар 5.100 машинь де спэлат, 2.100 фрижидере, 480 мий унитэць де артиколе трикотате, 250 мий боркане де консерве, мобилэ ын валоаре де 390 мий де рубле, 150 мий метри патраць де пей артифичиале. Се ва организа суплиментар продукция мэрфурилор де менире културалэ- де трай ши де утилизаре господэряскэ ла 10 ынтреприндерь де конструире а машинилор ши апарателор. Интенсификынд режимул де економий, се вор економиси 1.000 тоне де метане фероасе ши нефероасе, 6,3 милиоане киловат-оре де енержие електрикэ, 2.600 тоне де комбустибил, 1.600 метри кубь де материале де лемн, 2.000 тоне де чимент. Ынаинте де термен, пынэ ла 24 дечембрие, се ва ындеплини планул ануал ал лукрэрилор де черчетэрь штиинцифиче ши де проектэрь-конструкций. Се ва мэри ку 15 проченте нумэрул дескоперирилор ынтродусе ын продукцие. Се ва асигура ындеплиниря ла терменеле стабилите а фабрикэрий продукцией, лукрэрилор де черчетэрь штиинцифиче ши де проектэрь-конструкций пентру агрикултурэ ын лумина хотэрырилор Пленерей дин юлие (1970) а КЧ ал ПКУС. Ла ынтреприндериле индустриале се вор продуче песте план пентру колхозурь ши совхозурь утилаж ши пьесе де резервэ ын валоаре де 2 милиоане де рубле. Ын конструкций Програма ануалэ а лукрэрилор де конструкцие ши монтаре се ва ындеплини пынэ ла 28 дечембрие, инклусив, ын прима' жумэтате а анулуй се вор ынфэптуи 48 проченте ши ын 9 лунь — 75 проченте дин планул ануал. Се ва асигура крештеря волумулуй де лукрэрь фацэ де анул 1970 ку 23 проченте ши се вор ынсуши тоате инвестицииле капитале ла обьектеле де маре импортанцэ. Се ва асигура о крештере а продуктивитэций мунчий песте преведериле сарчиний ку 0,75 проченте ши се ва редуче прецул де кост ал лукрэрилор де конструкцие ку 0,15 проченте. Се вор да ын експлоатаре ын 1971 урмэтоареле обьекте: ИНДУСТРИАЛЕ ШИ ДЕ ПРОДУКЦИЕ. Комплексул кондуктей де апэ де Нистру (транша а доуа) ку о капачитате де 70 мий метри кубь пе зи — пынэ ла 1 септембрие; секция де плэчь де ла фабрика материалелор де финисаре — пынэ ла 30 юние; 4.000 метри патраць де супрафацэ де продукцие ла узина де трактоаре—ын триместрул ал патруля; 3 хектаре де рэсаднице ла комбинатул де сере — ын триместрул ал трейля; 10 мий метри патраць де супрафацэ де продукцие ла узина де фрижидере — пынэ ла 7 ноембрие. СОЧИАЛ-КУЛТУРАЛЕ ШИ ДЕ ТРАЙ. Доуэ школь пентру 2.672 де локурь— ын триместрул ал трейля, о шкоалэ-интернат пентру 160 де локурь — ын триместрул ал трейля; 5 грэдинице де копий пентру 1.260 де локурь, о поликлиника пе страда Узинелор пентру 250 де визитаторь пе зи; блокул куратив ал спиталулуй No 1 орэшенеск пентру копий. КАСЕ ДЕ ЛОКУИТ, КЭМИНЕ ку о супрафацэ де 265 мий де метри патраць. Се ва асигура ын анул 1971 крештеря де май департе а капачитэцилор де продукцие ын организацииле де конструкцие ши монтаре ши челе спечиализате, спориря нумэрулуй мунчиторилор-конструкторь калификаць, спориря индустриализэрий конструкциилор де локуинце ши а челор чивиле, терминаря лукрэрилор ши даря ын експлоатаре а базелор де продукцие а' трестурилор «Кишиневстрой» (прима траншэ) ши «Промстрой» (а доуа траншэ). Се вор перфекциона методеле де планификаре ши директаре а конструкциилор. Ла трестул «Кишиневстрой» се ва ынтродуче ын практика системул аутоматизат де планификаре ши директаре, се ва асигура активитатя ефичиентэ а трестулуй ын кондицииле реформей економиче. Се ва десфэшура о прегэтире ларгэ пентру тречеря ла ноул систем де планификаре ши стимуларе економикэ а тутурор верижилор конструкциилор. Се ва ымбунэтэци калитатя лукрэрилор де конструкцие ши монтаре ын домениул конструкциилор индустриале ши челор де локуинце ши чивиле. Се вор да ын експлоатаре ку нота «бине» ши «фоарте бине» ну май пуцин де 70 де проченте дин обьекте. Ын шениул господэрией комунале Се вор да ын експлоатаре ынаинте де термен, пынэ ла 25 дечембрие, урмэтоареле рецеле субтеране: 15 километри де кондутке де газ (принтре каре трей километри песте план), 15 километри де кондукте де апэ, 10 километри де кондукте де канализаре, 2 километри де кондукте термине. Се вор конструи ши реконструи 15 километри де стрэзь ши шоселе орэшенешть. Се ва ындеплини ынаинте де термен планул де репараций капитале а фондулуй локатив. Се ва ындеплини чиклул де лукрэрь ын чея че привеште аменажаря паркурилор Победа, Пушкин, чел де пе страда Карманово, дин Валя Трандафирилор, лукрэрь ын валоаре де 180 мий де рубле; се ва конструи ун чинематограф де варэ ку 600 де локурь ын зона де одихнэ ын афара орашулуй — ла Вадул-луй- Водэ. Тоате колективеле ынтреприндерилор индустриале, а институциилор, шантиерелор, прекум ши комитетеле де страдэ ши де имобиле урмязэ сэ лупте пентру о ордине санитарэ екземпларэ, ымбунэтэциря континуэ а аменажэрий ши ынверзирий териториилор ынтреприндерилор, микрорайоанелор ши а локурилор де одихнэ. Ла ынтреприндериле де транспорт ши телекомуникаций Планул ануал де транспортаре а ынкэркэтурилор де кэтре господэрииле ауто урмязэ сэ фие ындеплинит ынаинте де термен ши сэ фие транспортате песте план 170 мий тоне де ынкэркэтурь. Ын анул 1971 урмязэ сэ се капете ун бенефичиу песте план ын сумэ де 55 мий де рубле. Планул транспортурилор феровиаре ва фи ындеплинит ынаинте де термен. Ын мод суплиментар урмязэ сэ фие ынкэркате 31 мий тоне де мэрфурь ши сэ се реализезе ун бенефичиу песте план ын сумэ де 95 милиоане де рубле. Ынтродукынд техника ноуэ ши перфекционынд организаря транспортурилор, урмязэ сэ фие споритэ продуктивитатя мунчий ку 1,4 проченте. Дин контул редучерий стационэрилор де вагоане урмязэ сэ фие елиберате пентру транспортэрь суплиментаре 2.800 де вагоане. Планул транспортэрилор аериене ва фи ындеплинит ынаинте де термен. Планул телекомуникациилор ва фи ындеплинит ынаинте де термен. Урмязэ сэ фие асигуратэ о активитате неынтреруптэ, рапидэ ши екзактэ а телекомуникациилор, сэ фие споритэ култура де десервире а популацией. Ын анул 1971 вор фи инсталате 6.000 де телефоане. Линия де радио-релеу Кишинэу—Кахул урмязэ сэ фие реконструитэ, чея че ва пермите, ка програмул дой де телевизиуне сэ фие речепционат де локуиторий орашелор Комрат ши Кахул. Ын домениул комерцулуй ши десервирий сочиале Планул ануал ал чиркулацией мэрфурилор ын комерцул ку амэнунтул урмязэ сэ фие ындеплинит пынэ ла 28 дечембрие. Планул ануал де вынзаре а продуселор де фабрикацие проприе а ынтреприндерилор де алиментацие публикэ урмязэ сэ фие ындеплинит пынэ ла 29 дечембрие. Вор фи дате ын експлоатаре 25 де магазине ку 232 локурь ши 25 ынтреприндерь де алиментацие публикэ ку 2.900 локурь. Пентру а ымбунэтэци култура де десервире а локуиторимий Кишинэулуй доуэзечь де магазине ши патру оспэтэрий вор фи трекуте ла аутодесервире; ва спори ын мод консидерабил вынзаря мэрфурилор преамбалате. Ын магазине, ла ынтреприндериле де алиментаре публикэ, депозите ши базе вор фи инсталате чел пуцин 1,3 мий де диферите утилаже. Пынэ ла 20 аугуст урмязэ сэ фие прегэтитэ пе деплин база технико-материалэ пентру примиря, депозитаря ши прелукраря продукцией де легуме ши фрукте дин роада анулуй 1971. Волумул ануал ал лукрэрилор де десервире сочиалэ а популацией ва фи ындеплинит пынэ ла 26 дечембрие. Популацией орэшенешть урмязэ сэ и се престезе сервичий ын сумэ де 38 рубле, ын медиу пе кап де локуитор. Ла ынтреприндериле де десервире сочиалэ ва спори продуктивитатя мунчий ку 5 проченте. Ла икституцииле де културэ Колективеле театрале ши музикале урмязэ сэ десервяскэ ын курсул анулуй 2,5 милиоане де оамень, яр фреквентаря чинематографелор сэ атингэ 10 милиоане де оамень. Урмязэ сэ фие прегэтите ши пусе ын сченэ ла театреле капиталей 28 де спектаколе ной. Вор фи реынноите челе май буне спектаколе дин аний трекуць. Урмязэ сэ фие тримисе зече бригэзь артистиче пентру десервиря оаменилор мунчий де ла сате; сэ фие дате 60 де кончерте ку форцеле проприй але колективелор филармоничий; сэ се организезе 12 ынтылнирь де креацие але композиторилор ши музиканцилор ку мунчиторий, колхозничий ши тинеретул студиос. * * Ф Десфэшурынд ын мод хотэрыт лупта пентру ындеплиниря ынаинте де термен а планурилор ноулуй чинчинал, кишинэуений вор депуне тоате сфорцэриле, куноштинцеле, енержия пентру реализаря ку сукчес а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши сарчинилор конструирий комунизмулуй. Ангажаментеле сочиалисте ау фост дискутате ши адоптате де колективеле ынтреприндерилор ши организациилор дин индустрие, конструкций, транспортурь, телекомуникаций, господэрией комунале ши а институциилор де штиинцэ ши културэ дин орашул Кишинэу. ЫН ЧИНСТЯ ЗИЛЕЙ РАДИОУЛУЙ Ын цара ноастрэ радиоул есте нумит пе бунэ дрептате трибуна а милиоанелор, ел есте ун путерник мижлок де айштацие ши пропаганда. Ын чей 40 де ань ши чева, каре ау трекут дупэ еширя ын етер а примулуй пост де радио дин Молдова — постул де радио дин Тираспол, «газета фара хыртие» а ынтрат ын каса фиекэруй локуитор. Република а фост пионерул ынтродучерий емисиунилор ку трей програме ла сате. Волумул емисиунилор проприй але Радиодифузиуний молдовенешть конституе ын ансамблу 24,5 оре пе зи. Ла 7 май а авут лок ла Театрул молдовенеск музикал-драматик «А. С. Пуш. кин» о адунаре солемнэ, консакратэ Зилей радиоулуй. Аич с’ау адунат лукрэторий радиодифузиуний ши телевизиуний молдовенешть, Министерулуй телекомуникациилор, оамень де штиинцэ. репрезентанць ай обштимий. Адунаря а фост дескисэ де В. М. Фомин, секретар ал дойля ал комитетулуй орэшенеск де партид Кишинэу. Партичипанций ла еа ау алее ку мулт авынт ын президиумул де оноаре Бироул Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. В. П. Русу, министрул телекомуникациилор ал РСС Молдовенешть, а презентат рапортуя ку привире ла прогресул дин дезволтаря мижлоачелор де телекомуникаций, лэрйшря ын континуаре а рецелей постурилор де емисиуне-радио ши де телевизиуне. Ла адунаря солемнэ ау луат парте Г. Ф. Антосяк, Б. А. Стёшов, мембри ай Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, В. И. Каниковский, прим-секретар ал комитетулуй орэшенеск де партид Кишинэу ' (АТЕМ). ЫНМЫНАРЯ ДЕ ДРАПЕЛЕ РОШИЙ ТИРАСПОЛ, 7 май. (Кор. АТЕМ). Репрезентанций тутурор ынтреприндерилор ши организациилор дин Тираспол ау венит астэзь сара ла театрул орэшенеск пентру а партичипа ла адунаря солемнэ, консакратэ ынмынэрий Драпелулуй Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова орашулуй Тираспол, ' каре, и с’а дечернат пе база резултателор ынтречерий. Ын чинчиналул трекут оамений мунчий дин Тираспол ау кучерит де 13 орь ачест драпел де оноаре. Ши ягэ прима викторие ын ноул чинчинал. Индустрия орашулуй а депэшит ку мулт сарчина пе примул триместру ши пе примеле патру лунь ла тоць индичий технико-економичь, а дат песте план диферитэ продукцие ын сумэ де кытева милиоане де рубле. Пентру сукчеселе обци нуте ын ынтречеря ын чинстя Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ши ындеплиниря сарчинилор пе примул триместру, колективеле а 22 ынтреприндерь ши организаций дин ораш ау примит Драпеле Роший трансмисибиле унионале ши републикане ши премий. Сала театрулуй орэшенеск есте путерник илуминатэ. Пе сченэ се адук драпелеле славей де мункэ. Ын аплаузеле челор презенць П, А. Паскарь, прешединтеле Сов'етулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, ынмынязэ орашулуй Драпелул Рошу трансмисибил ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть ши Консилиулуй републикан ал синдикателор дин Молдова. Ын нумеле Комитетулуй Чентрал1 . ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, гувернулуй републичий ши Консилиулуй синдикателор тов. Паскарь ^пличитэ кэлдурос пе оаме ний мунчий дин ораш ку прилежул викторией ын мункэ, ле урязэ ной сукчесе ын ынтречеря пентру ындеплиниря ынаинте де термен а челуй де-ал ноуэля чинчинал, пентру традучеря ку сукчес ын вяцэ а хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Дупэ ачаста П. А. Паскарь, дин ынсэрчинаря Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей ши а гувернулуй републичий, ынмынязэ орашулуй Драпелул Рошу трансмисибил ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей ши Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть пентру чей май бунь индичь ын организаря апэрэрий чивиле, дечернат пе база резултателор дин анул 1970. Н. К. Куницын, локциитор ал прешединтелуй комитетулуй екзекутив ал Советулуй орэшенеск Бендер, а ынмынат оаменилор мунчий дин Тираспол Драпелуя Рощу трансмисибил ал комитетулуй орэшенеск де партид ши комитетулуй екзекутив орэшенеск Бендер кучерит де ей ын примул триместру ын традиционала ынтре ч е р е динтре челе доуэ ораше нистрене. Ростинд кувынтул де рэспунс, П. П. Петрик, примсекретар ал комитетулуй орэшенеск де партид, А. С. Барберьян, мунчитор ла дирекция де конструкций No 28, В. С. Панин, шефул дирекцией де аутомобиле, М. Н. Иванов, мунчитор ла узина «Электромаш», Н. И. Прижитомская, секретара организацией де партид а фабричий де васе де стиклэ, ши алций ау дат асигурэрь, кэ, .рэспунзынд ла ыналта апречиере а мунчий лор тирасполений вор мунчи ши май бине, вор депуне тоате путериле ши енерйсия ка сэ адукэ о контрибуцие дестойникэ ла традучеря ын вяцэ а програмулуй, трасат де Конгресул ал ХХ1У-ля ял партидулуй. НОРОДУЛ ПРОПУНЕ Ын Молдова Советикэ континуэ пропунеря де кан«идаць пентру але&ериле де депутаць ай органулуй супрем ал путерий де стат дин републикэ. Суте де локуиторь дин сатул Марамоновка, районул Дрокия, ау венит ла адунаря електоралэ, каре а авут лок ла Каса де културэ, ымподобитэ сэрбэтореште, а колхозулуй «Аурора». Се дэ кувынтул ветеранулуй колхозулуй В. А. Селевестров, ын презент пенсионар. Ел пропуне кандидатура луй Глеб Григорьевич Дыгай, кандидат ын мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, шефул секцией мунчий организаториче де партид а Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей, пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал републичий ын округул електорал Марамоновка. Ораторул а менционат, кэ Г. Г. Дыгай, афлынду-се ын диферите постурь де рэспундере, консакрэ тоате путериле ши енерйшя традучерий ын вяцэ а политичий Партидулуй Комунист. Ачастэ пропунере а сприжинит-о кэлдурос колхозникул Ф. Н. Слюсарь, ынвэцэтоаря школий медий дин Марамоновка В. Г. Мазур ши алций. Адунаря а хотэрыт унаним сэ пропунэ кандидат пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ын округул електорал Марамоновка пе Глеб Григорьевич Дыгай. Песте 1.000 де мембри ай колхозулуй «Гигант», районул Вулкэнешть, ау венит ла адунаря електоралэ, консакратэ пропунерий де кандидаць пентру алеЖериле де депутаць ын органул супрем ал путерий де стат дин републикэ. Се дэ кувынтул прешединтелуй колхозулуй Д. X. Рашкульов. Ел пропуяе кандидатура луй Пьотр Владимирович Чвертко, кандидат ын мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Молдовей, прешединте ал Комитетулуй секуритэций де Стат де пе лынгэ Советуя Миништрилор ал РСС Молдовенешть, пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал републичий ын округул електооал Вулкэнешть. Д. X. Рашкульов а ворбит челор поезенць деспре каля веций луй П. В. Чвертко, каре ышь консакрэ експериенца богатэ ши куноштинцеле пазей интереселор сочиетэций ноастре ши депуне о маре активитате ын домениул едукацией комунисте а оаменилор мунчий. Луынд апой кувынтул, меканизаторий дин колхоз А. Ф. Великсар, А. Т. Кирчу, кондукэтоаря де звеноу дин бригада де витикулторь Ф. Д. Кыса ши алций ау сприжинит кэлдурос кандидатура пропусэ. Адунаря а хотэрыт унаним сэ пропунэ кандидат пентру алеАериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ын округул електорал Вулкэнешть пе Пьотр Владимирович Чвертко. О 1 маре адунаре електоралэ а авут лок ла Каса де културэ а колхозулуй «Котовский», районул Глодень. Се дэ кувынтул луй Г. С. Одажиу, прешединтеле комитетулуй екзекутив ал Советулуй сэтеск Фундурий- Векь. Ел пропуне кандидатура луй Николай Михайлович Зайченко, локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ын округул електорал Фундурий-Векь. Ной,, а спус тов. Одажиу, ыл куноаштем пе Николай Михайлович ка пе ун кондукэтор енерйшк ши принчипиал, каре консакрэ мулте путерь ынтэририй економией републичий, ридикэрий нивелулуй материал ши културал де вяцэ ал оаменилор. Кандидатура луй Н. М. Зайченко пентру алейсериле де депутаць ын Советуя Супрем ал РСС Молдовенешть а фост сприжинитэ кэлдурос ла адунаре де кэтре агроному л-шеф ал колхозулуй Н. М. Крайждан, кондукэторул бригэзий де кымп Е. К. Виеру, ынвэцэторул школий медий дин Фундурий-Векь И. Ф. Мэрйшняну ши алций. Адунаря колхозничилор а хотэрыт унаним сэ пропунэ кандидат пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал републичий ын округул електорал Фундурий-Векь пе Николай Михайлович Зайченко. Ла адунаря йенералэ а мембрилор колх о з у л у й «Днестр», районул Камеи-) ка, ау фост пропушь кандидаць пентру алеЖериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ын округул електорал Немировка Алексей Николаевич Косыгин, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Прешединте ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, ши Иван Григорьевич Запорожан, агрономул-шеф ал колхозулуй. Адунаря Женералэ а колективулуй фабричий де ферментаре а тутунулуй дин Шолдэнешть, районул Резина, а пропус кандидаць пентру алеЖериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ын округул електорал Шолдэнешть пе Михаил Андреевич Суслов, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, сек (Сфыршитул ын паЖ. 2). КУ ПРИЛЕЖУЛ АННВЕРСЭРИЙ ЕЛИБЕРЭРИЙ Товарэший Л. Брежнев, Н. Подгорный ши А. Косыгин, ын нумеле Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС ши Гувернулуй Советик ау феличитат кэлдурос пе кондукэторий партидулуй ши гувернулуй РДЖ ши пе тоць оамений мунчий дин републикэ ку прилежул челей де-а 26-я анивереэрь а елиберэрий попорулуй Жерман де суб жугул фасчизмулуй. Бируинца асупра фасчизмулуй хитлерист, обцинутэ ку приносул хотэрытор ал нородулуй советик, се спуне ын телеграма де феличитаре, а адус паче ши перспективе луминоасе але реынноирий сочиале нороаделор мултор цэрь еуропене, а дескис кымп либер пентру трансформэрь револуционаре пе пэмынтул Жерман. Ын ачест ан попорул РДЖ ынтымпинэ зиуа елиберэрий, каре а девенит о котитурэ ын дестинул сэу, ын пряжма унуй маре евенимент — чел де-ал УШ-ля конгрес ал Партидулуй Сочиалист Унит дин Жермания, каре ва фаче биланцул кэий глориоасе, паркурсе де Република Демократа Жерманэ, ши ва траса ной объективе але конструкцией сочиалисте. Оамений советичь апречиязэ мулт ефортуриле РДЖ, пе каре еа ле депуне ын интересуя ынтэририй унитэций ши коезиуний стателор сочиалисте, адынчирий колаборэрий мултилатерале ынтре еле. О ларгэ апречиере интернационалэ а кэпэтат мареле принос, пе каре Република Демократа Жерманэ ымпреунэ ку Униуня Советикэ, ку тоате стателе фрэцешть ыл адуче ла лупта ымпотрива унелтирилор форцелор агресией, реваншизмулуй ши неонацизмулуй, пентру асигураря секуритэций еуропене пе база рекуноаштерий реалитэцилор териториале ши политике, формате ын урма челуй де-ал дойля рэзбой мондиал. Ын телеграмэ се менционязэ, кэ Конгресул ал ХХП’-ля ал ПКУС, каре а авут лок речент, а сублиният дин ноу ку тоатэ путеря, кэ Партидул Комунист ал Униуний Советиче, ынтрегул нород советик консидерэ дрепт принчипала са даторие интернационалиста де а контрибуи пе тоате кэиле ла крештеря ын континуаре а потенциалулуй системулуй мондиал ал сочиализмулуй. Традукынд ын вяцэ хотэрыриле конгресулуй, ПКУС ши Статул Советик вор ынтэри приетения ши фрэция ку Република Демократа Жерманэ ши ку челелалте царь сочиалисте. Ын ынкееря телеграмей се спуне: дорим дин тоатэ инима оаменилор мунчий дин РДЖ. Комитетулуй Чентрал ал ПСУЖ, Камерей популаре, гувернулуй, тутурор партиделор ши организациилор обштешть але Фронтулуй национал ной сукчесе ын креаря сочиетэций сочиалисте дезволтате, ын ынтэриря ын континуаре а позициилор интернационале але РДЖ. (ТАСС) Конворбиря луй А. И. Брежнев ку М. Шуман Ла 7 май Секретарул Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС Л. И. Брежнев а авут о конворбире ку министрул афачерилор екстерне ал Францей М. Шуман, ла каре а партичипат министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС А. А. Громыко. Ау фост дискутате перспективеле дезволтэрий релациилор динтре Униуня РСС ши Франца ши кытева алте проблеме. Конворбиря а декурс ынтр'о атмосферэ калдэ, приетеняскэ. (ТАСС).