Moldova Socialista, 1971 (XLVII/101-124)

1971-05-16 / nr. 113

ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТОАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! Газета апаре де ла 1 май 1924 No 113 (11488) Думиникэ, 16 май 1971 Прецул 2 коп АДРЕСАРЯ партичипанцилор ла консфзтуиря републиканэ а активулуй лукрэторилор дин домениул културий ши артей натре тоць литераций ши оамений де артэ, натре тоць лунрэторий институциилор културал-едукативе, натре ынтряга обштиме а Молдовей Драйв товарэшь! Ной, партичипанций ла консфзтуиря репубяиканэ а активулуй лукрэторилор дин домениул културий ши артей дин Молдова, каре не-ам адунат пентру а дискута биланцул мунчий ын чинчиналул трекут ши сарчиниле трасате ын хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, ымпреунэ ку ынтрегул нород советик апробэм ын унанимитате линия политикэ а Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, активитатя луй практика де кондучере а партидулуй ши а цэрий. Суб кондучеря Партидулуй Комунист, ку ажуторул дезинтересат ал тутурор попоарелор Униуний Советиче, ын аний Путерий Советиче ын Молдова а фост ынфэптуитэ о адевэратэ револуцие културалэ. Динтр'ун цинут аграр ынапоят еа с'а трансформат ынтр'о републйкэ ку о индустрие бине дезволтатэ, ку о агрикултурэ меканизатэ, ку о штиинцэ ши о културэ ынаинтате, ынтр’о републйкэ, ын каре ынтряга популацие штие карте. Ла ачесте реализэрь але попорулуй ностру о контрибуцие дестойникэ ау адус институцииле де културэ ши де артэ, лукрэторий театрелор, колективелор артистиче, каселор де културэ ши клубурилор, библиотечилор ши музеелор. Ной не мындрим ку сукчеселе обцинуте, каре сынт резултатул родничей мунчь креатоаре а нумероасей армате де лукрэторь де пе фронтул културал — ажуторь активь ай партидулуй ын формаря кончепцией комунисте деспре луме ла челе май ларжь масе де оамень ай мунчий. Астэзь, ынсэ, кынд цара а трекут ла реализаря сарчинилор,пусе ын фаца нородулуй советик де кэтре Конгресул ал ХХ1У-ля ал Партидулуй Комунист ал Униуний Советиче, ролул институциилор де културэ ши де артэ креште ку мулт. Пэшинд ын ынтымпинаря датей историке •— чя де-а 50-я аниверсаре а формэрий Униуний Републичилор Советиче Сочиалисте, ной, партичипанций ла консфзтуиря републиканэ а активулуй лукрэторилор дин домениул културий, ый кемэм пе тоць чей че активязэ пе тэрымул културий, литературий ши артей, интелектуалитатя де ла ораше ши де ла сате, ынтряга обштиме а републичий, ка, дынд довадэ де о маре рэспундере фацэ де партид ши фаф де нород, сэ-шь мобилизезе путериле пентру а ындеплини кыт май бине сарчиниле пусе ын фаца ноастрэ де Конгресул ал ХХ!У-ля ал ПКУС. Крнсидерэм кэ о сарчинэ примордиалэ а тутурор лукрэторилор фронтулуй културал констэ ын а лэмури оаменилор мунчий, кыт май виу, акчесибил ши конкрет, хотэрыриле ши материалеле конгресулуй. Вэ кемэм пе тоць, дражь товарэшь, сэ вэ униць ефортуриле пентру: — а трансформа фиекаре институцие де културэ ши де артэ ынтр'ун ажутор актив ал организациилор де партид ын формаря ла маселе ларжь але оаменилор мунчий, май алее ла тинерет, а кончепцией комунисте деспре луме; — а фаче тотул пентру а едука оамений советичь ын спиритул уней атитудинь ку адевэрат комунисте фацэ де мункэ, ал драгостей пентру Патрия ноастрэ, пентру попорул ностру, ал мындрией пентру мэрецеле ынфэптуирь, ал патриотизмулуй ши интернационализмулуй, ал интолеранцей фацэ де манифестэриле де рэмэшице але трекутулуй ын конштиинца оаменилор; — а асигура ындеплиниря ынтокмай а Директизелор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС ын домениул перфекционэрий системулуй десервирий културале а популацией, асигурэрий ку кадре калификате а институциилор културал-едукативе ши а институциилор де артэ, ын ридикаря ролулуй лор ын вяца обштяскэ ши политикэ ши ын организаря одихней популацией; — а видика нивелул мунчий институциилор културал-едукативе де ла сате пынэ ла нивелул челор де ла ораше, а организа ажуторул де патронаж ын масэ пентру фокареле де културэ де ла сате. Кондукэторий каселор де културэ ши ай клубурилор, организаторий активитэций черкурилор сынт кемаць сэ дее довадэ де май мултэ инициатива ын атражеря тутурор оаменилор мунчий дин републйкэ ла вяца обштяскэ активэ, ла мунка културалэ де масэ, ла диферителе женурь але креацией артистиче. Датория ноастрэ есте де а фаче тот посибилул, ка пентру фиекаре трудитор ал Молдовей картя сэ девинэ ун тоеарэш крединчос, ка фиекаре локуитор дин републйкэ сэ девинэ ун чититор перманент ал библиотечий, сэ фие лэржитэ информация ку призире ла литература дин домениул штиинцей ши продукцией. Прин ачаста вом контрибуи ла ындеплиниря ку сукчес а сарчинилор челуй де-ал ноуэля план чинчинал. Ый кемэм пе тоць скрииторий, композиторий, артиштий пластичь сэ креезе опере де литературэ ши артэ, демне де слэвита ноастрэ епокэ, опере, каре сэ прослэвяскэ ынфэптуириле де мункэ ши лумя спиритуалэ а оаменилор советичь, приетения ши фрэция попоарелор дин меря ноастрэ Патрие, традицииле лор патриотиче ши интернационалисте. Лукрэторь ай театрелор, филармоничий, кондукэторь ай колективелор де активитате артистикэ ши мембри ай ачестор колективе! Даць кыт май мулте кончерте ши спектаколе ын фаца оаменилор мунчий де ла ораше ши сате, ридикаць нивелул идеоложик ши артистик ал реперториулуй, перфекционаци-зэ мэестрия де интерпретаре, оглиндиць ши май стрэлучит слэвителе фапте але мунчиторилор де ла узине ши фабричь, дин транспортурь ши конструкций, фаптеле трудиторилор дин колхозурь ши совхозурь. Ан де ак креск черинцеле спиритуале але оаменилор советичь, нэзуинца лор де а куноаште богэцииле културий советиче сочиалисте. Не адресам кэтре кондукэторий ынтреприндерилор индустриале, колхозурилор ши совхозурмпор, кэтре ынтряга обштиме а републичий ку кемаря: креаць кондиций приелниче пентру о вяцэ активэ а институциилор културал-едукативе, ынтэриць база лор материала! Ын фамилия фрэцяскэ а попоарелор дин Патрия ноастрэ мултинационалэ оамений мунчий дин Молдова конструеск ку ынсуфлецире сочиетатя комунистэ. Ной, партичипанций ла консфзтуиря републиканэ а активулуй, ын нумеле тутурор лукрэторилор дин домениул културий ши артей републичий, асигурэм скумпул ностру Партид Комунист ши Гувернул Советик, кэ не вом спори ефортуриле пентру традучеря ку сукчес ын вяцэ а историчелор хотэрырь але Конгресулуй ал ХХ1У-ЛЯ ал ПКУС, кэ вом фаче тотул пентру ун ноу авынт ал културий ши артей дин Молдова Советикэ. I.................................■"».........................................-......................................................т~>.>т^.щ',т*и»*тшттттштмшшюттттштттяшшшшштштхшттт1тт ТБИЛИСИ. 15 май. Фестивитэцнле зкубилиаре але Грузией ынсорите. Ын колоанеле де демонстранць. Телефото ТАСС. 1ХОТЭРЫРИДЕ КОИГ РЕСУЛУЙ АЛ ХХ1У-ля ДЛ ПКУС-ЬЮ ВЯЦЭ1 Анализа посибилитэцилор, де каре д йену не економия ноа-, стрэ националэ, аратэ, кэ ной авем резерве пентру спориря ефичиенцей продукцией ши акчелераря дезволтэрий економиче ши кэ еле сыт фоарте марь. Ачесте резерве, дупэ кум с'а май спус, резидэ ын прогресул технико-штиинцифик, ын перфекционаря структурий економией национале, фолосиря май дин план а фондурилор де продукцие ши ымбунэтэциря конструкциилор капитале. Дар лукруриле ну се мэрокинеск ла ачаста, резерве, екзистэ ши ын фиекаре ынтреприндере луатэ апарте, ын фиекаре колхоз ши совхоз. Ам ын ведере ликидаря пердерилор дин тимпул де мункэ, редучеря флуктуацией кадрелор, ликидаря липсей де ритм ын мункэ, а стационэрий непродуктиве а утилажелор. (Дин рапортуя де активитате ал КЧ ал ПКУС, презентат де тов. Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал, ла Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС). Колективул ностру а урмэрит ку о деосебитэ атенцие лукрэриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Ка ши пе тоць оамений советичь, материалеле конгресулуй не букурэ фоарте мулт, ынтрукыт акчентул принципал се пуне пе ридикаря ын континуаре а бунэстэрий нородулуй, деч, а фиекэруя дин ной; не букурэ ши прин фаптул, кэ ын еле се ворбеште де ынтреприндеря ноастрэ, комбинатул де пей артифичиале ши артиколе техниче де каучук дин Кишинэу, каре ын актуалул чинчинал урмязэ сэ фие лэржит ши реконструит. Ной лукрэм ын секция де продукцие а ынкэлцэминтей де каучук ши формам ун сектор спечиал ал пресэрий. Ка рэспунс ла грижа партидулуй, врем сэ мунчим ши май бине декыт пынэ акум. Не-а импресионат мулт кемаря партидулуй де а дуче о луптэ некруцэтоаре ку пердериле тимпулуй де мункэ. Не-ам гындит ши ам ажунс ла конклузия, кэ ын привинца ачаста ши ла секторул ностру се поате фаче мулт. Дар сэ ле луэм пе рынд. Ной фабрикам ынкэлцэминте де каучук: чизме, тете пентру баскетбалишть ши пантофь де тенис. Ла продукция ынкэлцэминтей спортиве ной ам обцинут чя май ыналтэ продуктивитате ле царэ ла фиекаре мунчитор ши ла фиекаре унитате де утилаж. Уний динтре товарэший ноштри депэшеск ку мулт нормеле де лукру. Пьотр Вознин ши Генадий Гринман, де пилдэ, ынкэ ын 1969 шь-ау ындеплинит сарчиниле индивидуале але чинчиналулуй трекут, ынаинте де термен шь-ау ындеплинит сарчиниле ши А. Левицкий, Ф. Сакара, В. Лянсберг, Т. Чертова, В. Меркулов ш, а, Ноуэ не плаче мунка ши сынтем дестул де калификаць. Прин аста ши се експликэ сукчеселе ноастре. Пе де-о парте, паркэ н'ам авя де че сэ фим ынгрижораць. Дар дакэ стай сэ те гындешть кум фолосим ной тимпул де мункэ, кыт де рационал ши ефичиент, апой девине супэрэтор фаптул, кэ пердем тотуш дежяба мулте секунде, дин каре се компун минуте ши кяр оре пердуте. Ам ынчепут сэ анализэм кум келтуим ной тимпул де мункэ: рационал сау ну? -ВАЛОАРЯ МИНУ ТЕЙ ДЕ МУНКЭ Ынтречеря социалиста сэ фие май ефичиентэ Ну се поате оаре сэ май економисим ич-коло кыте о минутэ, с'о фолосим май бине? Ши ам ажунс ла конклузия, кэ се поате. Де обичей, ной веним ла лукру ку 15—20 де минуте ынаинте де ынчеперя скимбулуй. Да пынэ примешть крояла, везь кэ ау ши трекут 8—10 минуте де лукру. Яр унеорь се ынтымплэ, кэ семифабрикателе нич ну сынт ла депозитул секцией, абя требуеск адусе ши атунч стэм ши аштептэм кяр кыте о жумэтате де орэ. Ну сынтем ынчепэторь ши технология о симцим пынэ ын челе май мичь амэнунте. Кыте одатэ не рецине секция де прегэтире а семифабрикателор: каучукул есте де калитате инфериоарэ. Ши дакэ ла фиекаре переке де ынкэлцэминте вом перде доар кыте чинч секунде, апой ла ефыршитул скимбулуй вом нумэра ку 30 де перекь май пуцин. Се ынтымплэ, кэ се стрикэ машина ши ярэш... минуте пердуте. Ын практика мунчий ам обсерват, кэ минутеле пердуте ну сынт нумай о иросире а тимпулуй де лукру: ын рерупериле ши стационэриле ынкалкэ ритмул мунчий, стрикэ диспозиция, ау о инфлуенцэ психоложикэ негативэ. Авем ши неажунсурь ын организаря мунчий, неажунсурь, паре дук ла пер дер я тимпулуй. Ла преселе де продукцие а чизмелор, де екземплу, сынт инсталате месе спечиале, комоде. Дар ятэ ла преселе де продукцие а гетелор пентру баскетбалишть фиекаре лукрязэ унде поате. Че-й дрепт, лынгэ уна динтре еле стэ о мэсуцэ експерименталэ, каре с'а доведит а фи фоарте ефичиентэ, дар меканичий ноштри н'ау тимп сэ монтезе астфел де месе ши ла челелалте пресе... Резерве марь сынт аскунсе ши ын фелул кум се рэслындеште експериенца ынаинтатэ. Кэч се штие, кэ деприндериле де мункэ се ынвекеск ши еле требуеск мереу реынноите. Де кынд комбинатул ностру а ынчепут сэ активезе ын кондицииле ноий реформе економиче, ку тоций не-ам ымприетенит ку калкулул економик. Ам сокотит, кэ фиекаре лукрэтор де ла секторул де пресаре дин тоате причиниле ачестя перде пынэ ла 10 минуте ынтр'ун скимб. Дакэ ачесте минуте ар фи фолосите рационал, апой фиекаре динтре ной ар продуче суплиментар 8 перекь де тете пентру баскетбалишть ши 2 перекь де чизме, адчкэ ынтр'ун скимб колективул ностру ар продуче суплиментар 120 перекь де тете ши 18 перекь де чизме. Дакэ ар фи сэ валорификэм тоате резервеле де май сус, апой ын анул 19/1 ам путя продуче ын плус 31.200 перекь де тете пентру баскетбалишть ши 4.680 перекь де чизме. Дар ын чинч ань? Аста ар фи чел май бун рэспунс ал ностру ла кемэриле партидулуй. Ар креште ши салариул мунчиторилор, ар спори ши продукция мэрфурилор нечесаре оаменилор советичь. Бинеынцелес, ши пынэ акум фиекаре динтре ной се стэруя сэ фолосяскэ максимал тимпул сэу де мункэ. Дар ни се паре, кэ лупта индивидуала есте неындестулэтоаре ши май пуцин ефичиентэ. Кредем, кэ организаря ынтречерий сочиалисте ку коинтересаря ынтрегулуй колектив ал секторулуй ва да резултате май буне. Пентру ындеплиниря планурилор ноастре авем невое ши де ажуторул товарэшилор дин алте секций ши де ла алте сектоаре де продукцие але комбинатулуй, де ажуторул диферитор сервичмй але ыитреприндерий. Не-ам букура, дакэ ла апелул ностру де а фолоси кыт май рационал фиекаре минутэ де лукру, с'ар алэтура тоате унитэциле комбинатулуй, с'ар алэтура ши мунчиторий алтор ынтреприндерь дин капитала републичий. Ар фи ши ын интересуя ностру, ши ын интересуя статулуй. Пентру фиекаре колектив ар фи чел май бун мижлок де а-шь адуче приносул ла традучеря ын вяцэ а сарчинилор челуй де-ал ноуэля чинчинал. Г. ГРИНМАН, Е. ЖЕНЕРЕНКО, О. НЕГРУ, К. РАЙЛЯН ш. а. |ын тотал дойспрезече семнатарь). мунчиторь ай секторулуй спечиал де пресаре дин секция де продукцие а ынкэлцэминтей де каучук де ла комбинатул де пей артифичиале шн артиколе техниче де каучук «Калинин» дин Кишинэу. Редакция й-а ругат пе А. КНЯЗЕВ, секретарул бироулуй де партид ал комбинатулуй, ши пе И. КРАВЧУК, шефул секцией де мункэ шисаларий, сэ-шь експриме пункту л де ведере ку привире ла скрисоаря де фацэ. Ятэ коментарииле лор. А. II И Я ЗЕВ: Организация де партид а комбинатулуй сприжинэ скрисоаря мунчиторилор де ла секторул де пресаре. Проблема пусэ ла ординя зилей есте де маре импортанцэ ши чере атенция кувенитэ дин партя колективелор ноастре. Мунчиторий сынт преокупаць де гындул патриотик, кум сэ ындеплиняскэ хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Ей каутэ кэиле челе май ефкчиенте пентру а лартичипа ла ынтэриря Патрией. Имедиат дупэ конгрес а ынчепут ла комбинат лупта пентру спориря продуктивитэций мунчий ши а ефичиемцей. Ын ачастэ луптэ с'ау ынкадрат фрунташий продукцией, оамень ку експериенцэ богатэ. Пулсязэ дин плин гындул креатор. Комуништий сынт еуфлетул ынтречерий. Ынтрегул колектив есте пэтрунс де ун сентимент де мындрие пентру чинстя че и с'а фэкут де а лартичипа ла лэрДиря ши дезволтаря комбинатулуй. Сынтем сигурь, кэ вом реализа кум се кувине плануриле партидулуй, плануриле челуй де-ал ноуэля чинчинал. И. К Р А В Ч У К : Спориря продуктивитэций мунчий прин фолосиря тутурор резервелор аскунсе ын прочесул де продукцие — ачаста-й девиза етапей актуале а конструкцией комунизмулуй. Ын ачастэ ордине де идей инициатива мунчиторилор де лз секция де пресаре есте биневенитэ. Ку тоате кэ ачест колектиЕ а обцинут индичь бунь ын продукции прин репетате кронометрэрь але зилей де мункэ ам коистатэт, кэ тимпул дастинат продукцией поате фи фолосит ши май рационал. ------------------------------------------------------------• Фолосиря рационалэ а тимпулуй де мункэ есте уна дин мариле резерве але споририй продуктивитэций мунчий. Деспре ачаста с’а ворбит ши ла Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС, каре а трасат ун грандиос програм де проспераре а Патрией ноастре, де дезволтаре вертижиноасэ а економией ей. Ыналтул фор ал комуништилор а трезит ын колективеле мунчиторилор ун флукс путерник де ентузиазм ши енержие, ындрептат сире традучеря имедиатэ ын вяцэ а хотэрырилор конгресулуй, фиекаре колектив се етэруе сэ дезвэлуе ши сэ валорифиче ной резерве пентру спориря ефичиенцей продукцией. Ачаста о демонстрязэ ши скрисоаря групулуй де мунчнторь де ла комбинатул де пей артифичиале ши артиколе техниче де каучук «Калинин» дин Кишинэу, пе каре о публикэм ын нумэрул де фацэ. Гындуриле експусе ын еа пот серии дрепт пункт де плекаре пентру дискуций принчипиале ши елабораря мэсурнлор респективе пентру фолосиря ку економие а тимпулуй де мункэ ши ын челелалте секций але комбинатулуй, прекум ши ла алте ынтреприндерь. Аштептэм, деч, скрисориле Думнявоастрэ, драйь чититорь. Ын актуалул чинчинал продуктивитатя мунчий ла комбинат урмязэ сэ споряскэ ку 35 проценте, инклусив ын 1971 ку 15 проценте. Сарчина е ын путеря колектмвулуй. Ау арэтат-о резуптателе обцмнуте ын примул триместру ал анулуй курент: ын примеле трей лунь кантитатя де продукцие, датэ аг фиекаре лукрэтор, а крескут ку 21,6 проценте фацэ де ачеяш периоадэ а анулуй трекут. Ной ам калкулат, кэ дакэ тоць мунчиторий комбинатулуй вор фолоси рационал фиекаре минутэ де мункэ, апой вом кэпэта ун бенефичиу суплиментар консидерабил. Дакэ инициатива товарэшилор, каре ау искэлит скрисоаря де май сус, ва фи урматэ ын тоате унитэциле де продукцие але комбинатулуй, ын актуалул чинчинал ынтреприндеря ва продуче суплиментар мэрфурь ын валоаре де ун милион де рубле. Е ворба де о сумэ, пентру каре фаче сэ луптэм! Ынрежистраря кандидацилор пентру алежериле ын депутаць Ыб републйкэ континуэ ынрейистраря кандидацилор пентру алейсериле де депутаць ай органулуй супрем ал путерий де стат а Молдовей. Чей май . бунь фечорь ши челе май бунефийче але нородулуй ностру, пропушь ла аду нэриле електорале ши ла консфэтуириле де округ, сынт сприжиниць унаним де комисииле де округ. А авут лок о шединцэ а комисией де округ а округулуй електорал Горний дин Бэлць пентру алейсериле ын Советул Супрем ал РСС Молдовенешть. А дескис-о прешединта комисией В. И. Кочкина, директоаря школий медий No 8. Комуникынд, кэ Пьотр Андреевич Паскарь, мембру ал Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Молдовей, прешединте ал Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть, а фост про пус ын унанимитате кандидат пентру алейериле де де путаць ай Советулуй Супрем ал републичий де кэтре мунчиторий, инйинерий, техни чиений ши службаший ком бинатулуй де блэнурь дин Бэлць, тов. Кочкина а суб линият, кэ ачастэ хотэрыре а фост сприжинитэ унаним де колективеле школий медий No 8, трестулуй «Сельстрой», секцией комерчиале орэшенешть, прекум ши де консфзтуиря електоралэ де округ. Тов. П. А. Паскарь шь-а дат консимцэмынтул сэ кавдидезе ын округул електорал Горний. Прешединта комисией пропуне сэ фие ынрейшетратэ кандидатура луй П. А. Паскарь. Ачастэ пропунере а фост сприжинитэ кэлдурос де А. И. Селина, секретар ал бироулуй де партид ал комбинатулуй де блэнурь, ши де алць партичипанць ла шединца комисией. А фост адоптатэ ын унанимитате хотэрыря де а-л ьшрейшетра пе Пьотр Андреевич Паскарь кандидат пентру алейсериле де депутаць ын округул електорал Горний дин Бэлць. Виктор Иванович Буза, бригадир ын колхозул «1 Май» дин районул Глодень, а фост ынрейсистрат кандидат пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдовенешть ын округул електорал Болотино,Ын районул Сорока Александра Петровна Борозан, мулгэтоаре ын колхозул «Звезда’», а фост ьшрейсистратэ кандидат пентру алейсериле де депутаць ай Советулуй Супрем ал РСС Молдо- венешть ын округул електорал Стойкань. Иван Андреевич Стемповский, тракторист ын совхозул «Мичурин» дин ачелаш район, а фост ынрейсистрат кандидат пентру алейсериле де депутаць ын округул електорал Василкэу. (АТЕМ). ◄---------------------------------------------------------------------- ПАСУЛ ФЕРИ АЛ ГРУЗИЕЙ СОВЕТИЧЕ Парада милитарэ ши демонстрация фестивэ де л а Тбилиси Стрэзиле ши пецеле орашулуй Тбилиси сынт ын страе де сэрбэтоаре. Прету. тиндень стягурь, лозинчь, плакарде. Пе паноурь ын кулорь стрэлучеште чифра «50» ши дателе: «1921 — 1971». Стрэвекюл пэмынт ал Грузией сэрбэтореште о маре аниверсаре: република прэзнуеште семичентенарул инстаурэрий Путерий Советиче ши ынтемеерий Партидулуй Комунист ал Грузией. Сэрбэтоаря феричитэ а пэтрунс ын фиекаре касэ, ын фиекаре фамилие грузина, ын инима фиекэруй ом. Оамений мунчий дин РСС Грузина ышь ындряптэ астэзь гындуриле ши симцэминтеле кэтре Партидул Комунист ленйнист — ынсуфлециторул ши организаторул тутурор бируинцелор нородулуй ностру. Шединца солемнэ а Комитетулуй Нейтрал ал ПК ал Грузией ши Советулуй Супрем ал РСС Грузине, каре а авут лок ын ажун, с’а трансформат ынтр’о демонстрацне вие, де неуйтат, а приетенией ленинисте а попоарелор советиче, коезиуний де монолит ши унитэций де нездрунчинат динтре партид ши нород. Кувынтаря, роститэ де товарэшул Л. И. Брежнев ла шединца солемнэ, кувинтеле луй калде, адресате попорулуй грузин, ау трезит Ун кэлдурос екоу,, ьга ынтряга републикэ. Мунчиторий, трудиторий кымпурилор, интелектуалий ышь експримэ калда рекуноштинцэ партидулуй, Патрией пентру ыналта декорацие — ординул Револуция дин Октомбрие, ку каре а фост дистинсэ РСС Грузинэ ын легэтурэ ку жубилеул ей де 50 де ань. Оамений мунчий декларэ, кэ сынт ферм хотэрыць сэ-шь консакре тоате путериле ши енерйия ынфэптуирий хотэрырилор историче але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, луптей пентру ындеплиниря ку сукчес а чинчиналулуй ал иоуэля. Ла 15 май тот орашул Тбилиси а ешит пе стрэзиле ымподобите де сэрбэтоаре. Ын капитала РСС Грузине а авут лок о парадэ милитарэ ши о демонетрацие а оаменшгор мунчий, консакрате глориосулуй семичентенар. Проспектул Руставели, традиционалул лок ал прочесиилор фестиве, а девенит ши де астэ датэ чентруд сэр. бэторий. Пе трибунеле оаспецилор сынт мембрий Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Грузией, депутаць ай Советулуй Супрем ал републичий, кондукэторий минвстерелор ши департаментелор, ветерань ай револуцией, ай рэзбоюлуй чивил ши ай Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией, фрунташь ай продукцией, репрезентанць ай обштимий, оамень де штиинцэ ши фрунташь ай културий, делегацииле сосите ла солемнитэць. Де-а лунгул проспектулуй, ын пяца Ленин, ши пе стрэзиле ынвечинате стау алинияте субунитэциле дистриктулуй милитар. Транскауказия, декорат ку ординул Драпелул Рошу. Осташий дистриктулуй милитар ал Транскауказией, декорат ку ординул Драпелул Рошу, ау примит жубилеул Грузией ку ыналць индичь ын прегэтиря де луптэ ши политикэ. ...Ора 10 диминяца. Пе трибунеле оаспецилор рэсунэ аплаузе фербинць ши ынделунгате. Ла трибуна чентралэ апар товарэший Л. И. Брежнев, В. В. Гришин, Д. А. Кунаев, П. Е. Шелест, П. М. Машеров, В. П. Мжаванадзе, Ш. Р. Рашидов, прешединтеле ПрезидиумулУй Советулуй Супрем ал РСС Грузине Г. С. Дзоценидзе, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал републичий Г. Д. Жавахишвили, мембрий Бироулуй Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Грузией, кондукэторий делегациилор републичилор унионале ши орашелор-ероу, каре яу парте ла солемнитэць. Тот аич се афлэ Марешалул Униуний Советиче А. А. Гречко, министрул апэрэрий ал Униуний РССЫнчепе парада милитарэ. Приминд рапортуя командантулуй парадей дщ трекынд ын ревистэ пе репрезентанций диферитор йенурь де армате, Аенералул-полковник С. К. Куркоткин, Командантул трупелор дистриктулуй милитар Транскауказия, декорат ку Драпелул Рошу, а цинут о кувынтаре. Ын нумеле ши дин ынсэрчннаря Комитетулуй Чентрал ал Партидулуй Комунист ал Грузией, Президиумулуй Советулуй Супрем ши Советулуй Миништрилор ал репУбличий ел а феличитат ку прилежул марий сэрбэторь пе солдаций, серйенций, офицерий ши йенералий, пе тоць оамений мунчий дин Грузия де трей орь декоратэ. Уралеле ши мелодииле имнурилор Униуний Советиче ши РСС Грузине се контопеск ку бубуитуриле салутулуй де артилерие. Маршул солемн ал субунитэцилор милитаре л-ау дескис тинерий тобошарь. Дупэ ей урмязэ ын пас каденцат о колоанэ де офицерь— партичипанць ла Мареле рэзбой пентру апэраря Патрией. Пе униформеле де парада але ероилор луптелор стрэлуческ ордине ши медалий. О ексчелентэ прегэтире ши ун ыналт град де инструире де луптэ л-ау демонстрат авиаторий, курсанций школий супериоаре де артилерие дин Тбилиси, декоратэ ку ординул Драпелул (Сфыршитул ын пай. 2). Плекаря товарзшулуй Л. И. Брежнев дин Тбилиси Ла 15 май а плекат дин Тбилиси спре Москова товарэшул Л. И. Брежнев, Секретар Женерал ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, каре а луат парте ла фестивитэциле, консакрате целей де-а 50-я анивереэрь а РСС Грузине ши Партидулуй Комунист ал Грузией. Ла аеродром товарэшул Л. И. Брежнев а фост петрекут де товарэший В. В. Гришин, Д. А. Кунаев, П. Е. Шелест, П, М. Машеров, В. П. Мжаванадзе, Ш. Р. Рашидов, прешеди н т е л е Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Грузине Г. С. Дзоценндзе, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал. РСС Грузине Г. Д. Жавахишвили, де примий секретарь ай Комитете лор Нейтрале але партиделор комунисте: ал Азербаййанулуй — Г. А. Алиев, ал Литуанией—А. Ю. Снечкус, ал Молдовей — И. И. Бодюл, ал Летонией — А. Е. Восс, ал Киргизией — Т. Усубалиев, ал Арменией — А. Е. Кочинян, ал Туркменией — М. Гапуров, ал Естонией — И. Г. Кебин, прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Таджике М. Холов, примул локциитор ал прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСФСР А. М. Шкодников, примул секретар ал комитетулуй рейшонал Ленинград ал ПКУС Г. В. Романов, примул секретар ал Комитетулуй Чентрал ал УЛКТ дин Униуня Советикэ Е. М. Тяжелников, мембрий делегациилор републичилор фрэцешть ши орашелор-ероу, каре ау партичипат ла солемнитэциле жубилиаре. Принтре персОанеле каре л-ау ынсоцит се афлау кондукэторий- органедор републикане, орэшенешть де партид ши советиче, министерелор ши департаментелор дин РСС Грузинэ, секретарий комитетелор рейшонале Абхазия, Л Ларин ши Осетия де Суд але Партидулуй Комунист ал Грузией. Репрезентанций оаменилор мунчий, каре ау венит ла аеродром, л-ау петрекут ку мултэ кэлдурэ ши кордиалитате пе товарэш*л Л. И. Брежнев. (ТАСС).