Moldova Socialista, 1971 (XLVII/228-254)

1971-10-01 / nr. 228

Ж ©«2 Щ СЭ ГОСПОДЗРИИ ЕФИЧИЕНТ, СЗ ЕДУКЗМ КУ ПРИЧЕПЕРЕ Пас ку пас, ын мод консеквент ши персаверент десфэшоарэ партидул ностру, Комитетул луй Чентрал о интенсэ ши конкретэ муню организаторикэ ши идеолоЖико-едукативэ ын ведеря ындеплинирий хотэрырилор Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, а програмулуй грандиос трасат де ел ку привире ла дезволтаря економикз, сочиал-политикэ ши спиритуалэ континуз а цэрий. Ын чентрул атенцией се афлэ сарчиниле конструкцией економиче, асигурзрий ридикзрий консидерабиле а нивелулуй материал ши културал де вяцэ ал нородулуй пе база унуй ритм рапид де дезволтаре а продукцией сочиалисте, ридикзрий ефичиен.цей ей, акчелерэрий лрогресулуй технико-штиинцифик ши крештерий продуктивитэций мунчий. Урмынд порунчиле луй В. И. Ленин, партидул сублиниязэ неынчетат, кз ын фаца нойлор сарчинь марь ши комплексе ну требуе сз не мулцэмим нумай ку векя експериенцз, деши I еа не-а адус ун бун сервичиу ын трекут, чи сэ мержем неапэрат ынаинте, сз ынвэцзм а лукра май бине, сэ не ынсушим ку персеверенцэ ноиле форме ши методе, каре кореспунд черинцелор актуале. О ынсемнэтате деосебит де маре г-у йотэрыриле адоптате речент де Комитетул Чентрал ал партидулуй «Ку привире ла ымбунэтэциря ын континуаре а организзрий ынтречерий сочиалисте», «Ку привире ла ымбунэтэциря ынвэцэмынтулуй економик ал оаменилор мунчий». Ын ачесте документе политиче де о импортанцз принчипиалэ, речипрок легате ынтре еле, се дезволтз ши се конкретизязз идеале ши индикацииле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал партидулуй, сарчиниле пусе де ел, сынт детерминате мэсуриле пентру реализаря лор. Ын еле ышь гэсеште о ынтрукипаре вне уна дин челе май импортанте черинце але конгресулуй — де а асигура ку стриктеце ши неабзтут унитатя динтре мунка економикз ши чя едукативэ, фапт, каре есте о кондицие неапэратэ а асигурзрий сукчесулуй ынтрежий активитэць де партид ши де стат. Партидул порнеште де ла идея, кэ комунизмул есте о сочиетате, каре се фзуреште ын интересул нородулуй прин ефортурипе сале проприй. Тот одатэ, пе мэсура ынаинтэрий ле каля конструкцией комунисте, а компликэрий сарчинилор, каре стау ын фаца сочиетзций, креште ропул факторулуй субьектив— ал активитэций конштиенте, персеверенте а милиоанелор де оамень. «...Ку кыт май маре, ку кыт май де рэспундере есте ноуа сарчинэ историка, — а спус В. И. Ленин, — ку атыт май маре требуе сэ фие нумэрул оаменилор, динтре каре милиоане требуе сэ фие атрашь ла партичипаря де сине стэтэтоаре ын резопваря ачестор сарчинь». Крештеря пе тоате кэиле а активитэций креатоаре а оаменилор мунчий ын скопул дезволтэрий континуе а економией ши културий ноастре, ридикаря нивелулуй лор идеолойсико-теоретик ши професионал, едукаря лор ын спиритул принчипиилор моралей комунисте — ятэ трэеэтура принчипалэ, комунэ, проприе хотэрырилор Комитетулуй Чентрал ал партидулуй. Ентуэиазмул де масэ ын мункэ, креация вие а оаменилор советичь се манифеста деосебит де стрэлучит ши импресионант ын амплоаря маре а ынтречерий сочиалисте, каре а кэпэтат ын цара ноастрэ ун карактер ку адевэрат женерал. Еа а фост ши континуэ сэ фие, се спуне ын хотэрыря Комитетулуй Чентрал, ун мижлок путерник де дезволтаре а инициативен креатоаре а маселор, де формаре а колективизмулуй сочиалист. Ынтречеря а фост ынтотдяуна о методэ ефичиентэ де дезволтаое а форцелор де продукцие, де перфекционаре а релациилор сочиале, де едукаре а оаменилор мунчий, де атражере а лор ла кондучеря продукцией. Органеле де партид, советиче ши економиче, синдикателе, комсомолул десфэшоарэ о маре мункэ пентру ындеплиниря хотэрырий Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, ын каре се анализязэ суб тоате аспектеле експериенца, концинутул ши формеле де организаре а ынтречерий, сынт сприжините инициативеле патриотиче валороасе але мултор колективе, сынт детерминате целуриле ши дирекцииле принчипале але дезволтэрий инициативей челор каре се ынтрек ын индустрие, агрикултурэ, ын сфера десервирий. Креск рындуриле партичипанцилор ла ынтречере, инициатива нородулуй женерязэ ной форме ефичиенте але ей. Оамений мунчий партичипэ тот май актив ла елабораря ангажаментелор, ла контролул ындеплинирий лор. Се перфекционязэ системул де стимуларе а инициативей ын мункэ; стимулентеле материале се ымбинэ май стрынс ку челе морале, каре капэтэ о май маре греутате ши импортанцз. Се лэржеште публичитатя ынтречерий. Сарчина принчипалэ а ынтречерий ын кондицииле актуале есте мобилизаря форцелор оаменилор мунчий ла ридикаря пе тоате кэиле а продуктивитэций мунчий, а ефичиенцей продукцией сочиале. Требуе дезволтатэ инициатива маселор ын мунка де акчелераре а прогресулуй технико-штиинцифик, ын фиекаре колектив требуе креатэ о атмосфера де кэутэрь креатоаре де масэ, де интолеранцэ фацэ де консерватизм ши стагнаре ын домениул техничий ши штиинцей, требуе сэ фие сприжиниць актив иноваторий, сэ фие сусцинутэ мишкаря пентру атитудиня комунистэ фацэ де мункэ. О маре ынсемнэтате ын дезволтаря инициативей креатоаре а оаменилор мунчий ау школиле де мункэ комунистэ, каре капэтэ о рэспындире тот май ларгэ. Ымбинаря органика а ынвэцэмынтулуй политик, а едукацией аскултэторилор ку ынсуширя експериенцей ынаинтате ын продукцие, ку причеперя де а резолва ын мод ефичиент сарчиниле конкрете — ятэ дирекция принчипалэ а активитэций ачестор школь. Ын хотэрыря Комитетулуй Чентрал ку привире ла ымбунэтэциря ынвэцэмынтулуй економик ал оаменилор мунчий се сублиниязэ, кэ ла етапа актуалэ а конструкцией комунисте ку ритмул ей рапид ал прогресулуй технико-штиинцифик, ку скимбэрь калитативе ын економия продукцией ши ын карактерул -мунчий креск неынчетат черинцеле фацэ де прегэтиря економикз а кадрелор, а маселор ларЖь де оамень ай мунчий. Ачаетэ прегэтире есте астэзь о кондицие импортантэ а ридикэрий нивелулуй штиинцифик ал господэририй, а крештерий инициативей, а спиритулуй актив ал оаменилор мунчий ын кондучеря продукцией, ын ындеплиниря планурилор економией национале. Пентру а лукра ку сукчес есте невое астэзь ну нумай сэ дорешть фербинте ачест лукру, дар е невое, тот одатэ, сэ ай ши куноштинце темейниче, ши ын примул рынд куноштинце економиче. Атрибуинд о маре ынсемнэтате ынвэцэмынтулуй економик ши едукацией кадрелор, а маселор ларДь де оамень ай мунчий, Комитетул Чентрал ап ПКУС а облигат Комитетепе Чентрале але партиделор комунисте дин републичиле унионале, комитетепе цинутале, комитетепе режионапе де партид, ВЦСПС-ул, Комитетуп Чентрал ал УЛКТ дин Униуня Советикэ, миниетереле ши департаментеле, организацииле де партид ши пе кондукэторий де ынтреприндерь, асочиаций, совхозурь, колхозурь сэ ее мэсурь пентру ымбунэтэциря радикалэ а ачестей мунчь. Сынт арэтате целуриле конкрете але ынвэцэмынтулуй економик атыт ал кадрелор де кондучере ши епечиа-лиштилор дин економия националэ, кыт ши ал маселор ларжь де оамень ай мунчий, прекум ши сарчиниле органелор де партид, департаментелор, организациилор обштешть, пресей, телевизиуний, радиодифузиуний. С'ау фэкут де акум примий пашь пе каля реализэрий ачестей хотэрырь. Се детерминэ формеле де инструире пентру диферителе категорий де оамень ай мунчий, се десфэшоарэ мунка пентру алейеря лекторилор. Ла база ынвзцэмынтулуй економик се пуне студиеря политичий економиче а партидулуй, елаборате де Конгресул ал ХХ1У-ЛЯ, а лежитэцилор дезволтэрий економиче а сочиетэций, а принчипиилор ши методелср лекинисте де господэрире. Есте импортант, ка инструиря оаменилор мунчий сз фие стрынс легатэ де организаря ынтрейий мунчь економиче ла ынтреприндерь, сэ контрибуе ла ридикаря нивелулуй господэририй, ла ындеплиниря ку сукчес а сарчинилор чинчиналулуй. Ын ынтряга пропагандэ економикз требуе сэ фие анализатэ адынк ну нумай натура организаторико-техникэ а активитэций колективелор де мункз, чи ши експериенца сочиал-политикэ а господэрией, сз се формезе фиекэруй лукрэтор нэзуинца де а аборда де пе позицииле интереселор статулуй резолваря сарчинилор де продукцие, сэ и се формезе атитудиня комунистэ фацэ де мункэ ши фацэ де лроприетатя обштяскэ, симцул де рэспундере пентру ындеплиниря планурилор ши ангажаментелор, атитудиня де интолеранцэ фацэ де липса де спирит господэреск ши фацэ де казуриле де ынкэлкаре а дисчиплиний. Хотэрыриле Комитетулуй Чентрал, адоптате дупэ конгрес, сынт ун систем уник де акциунь практике пентру о периоадэ ынделунгатэ, мените сэ десфэшоаре ын деплинэ мэсурэ уриашеле форце креатоаре але партидулуй ши нородулуй ын лупта пентру ындеплиниря ноилор сарчинь але конструкцией комунисте. Ынфэптуиря ачестор хотэрырь нечеситэ о атенцие де зи ла зи дин партя комитетелор де партид ши а организациилор примаре, о маре мункэ организаторикэ. Аич сынт инадмисибиле атыт ынчетиняла, кыт ши припа, симплизмул. Се чер ну апелурь Генерале, ну мэсурь партикуларе пентру ликидаря унор неажунсурь ши липсурь евиденте, чи о активитате конкретэ ши персеверентэ перманента пентру ындеплиниря сарчинилор пусе. Ну се поэте консидера нормал фаптул, кынд ла унеле ынтреприндерь, ын лок де а се анализа темейник, ын лумина индикациилор Комитетулуй Чентрал, практика организзрий ынтречерий ши де а се луа мэсурь хотэрыте пентру перфекционаря ей, лукруриле се лимитязэ деокамдатэ ла дискуций женерале, се май ынгэдуе формализм ши атмосфера де парадэ, каре ну аре нич ун рост. Се ликидязэ ынчет неажунсуриле сериоасе ын домениул студиерий ши популаризэрий експериенцей ынаинтате. Методеле прогресисте де организаре а продукцией ши мунчий адеся ну депэшеск ун тимп ынделунгат кадрул уней сау алтей ынтреприндерь. Сау че рост аре, бунэоарэ, тендинца, каре се обсервэ ын унеле локурь, де а купринде имедиат ку инструиря економикз абсолут пе тоць оамений мунчий, фэрз а се цине сама де фаптул, кз о парте дин ей есте купринсз ын апре форме де ынвэцэмынт! Ын унеле локурь ну се цине сама де партикуларитэциле ынтреприндерилор, де черинцеле диферителор категорий де оамень ай мунчий, де нумэрул де пропагандишть прегэтиць, де екзистенца баэей материале нечесаре. Ну претутиндень се акордэ атенция кувенитз прегэтирий пентру десфэшураря ларгэ а ынвзцэмынтулуй економик ал оаменилор мунчий ын анул де студий 1972—1973. Комитетепе де партид сынт датоаре сэ преынтымпине ын мод хотэрыт органеле де стат ши економиче, организациипе обштешть, пе кондукэторий ынтреприндерилор, ка ну кумва сэ консидере ачастз мункэ импортантэ дрепт о камлание, еле требуе сз асигуре о активитате систематикз, бине кибэуитэ ши коордонатэ ын ведеря ындеплинирий хотэрырилор Комитетулуй Чентрал ал ПКУС. Организациипе примаре де партид диспун де марь посибилитэць. Фолосинд жуст дрептул де контрол асупра активитэций администрацией, асигурынд ролул де авангарда ал комуннштилор, ридикынд нивелул мунчий политиче де масэ, еле пот ши требуе сэ факз мулт пентру дезволтаря ын континуаре а спиритулуй актив ал маселор. Ын едукаря атитудиний комунисте фацэ де мункэ, ын организаря ынтречерий ши ынвэцэмынтулуй економик ал оаменилор мунчий есте маре ролул кондукэторилор. «Ын активитатя кадрелор ноастре де кондучере, — а спус Л. И. Брежнев ла Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС, — окупэ ун лок фоарте импортант организаря ши едукаря оаменилор. Кяр дакэ ун кондукэтор есте ынвеетит ку дрептурь де кондучере уникэ, ел тот уна ну аре вое сэ се бизуе нумай пе путеря ординулуй. Ну дейяба партидул ностру сублиниязэ ын перманенцэ нечеситатя уней легэтурь органике ынтре мунка економикз ши чя едукативэ. Ел чере, ка лукрэторий де кондучере сэ се гындяскэ мереу ла урмэриле едукативе але хотэрырилор економиче ши административе пе каре ле яу». Кондукэторий економичь сынт даторь сэ креезе кондицииле организаторико-техниче ши економиче нечесаре пентру мунка кыт май продуктивэ, пентру манифестаря кыт май деплинэ де кэтре фиекаре лукрэтор а аптитудинилор ши куноштинцелор, а деприндерилор ши причеперий сале. Организынд мунка пентру интенсификаря активитэций креатоаре а челор че мунческ, пентру акчелераря ритмулуй прогресулуй технико-штиинцифик, пентру перфекционаря организэрий продукцией ши кондучерий, требуе ынтотдяуна сэ цинем сама де латура политика а кестиуний. Се штие бине, кэ функционера ку пречизие а меканизмулуй економик контрибуе ла креаря уней атмосфере де лукру ши ынсуфлеците ын колектив, ла крештеря инициативей ши енерйией ын мункэ. Ачест лукру есте кыт се поате де фиреск: оамений вэд, кэ стэруинцеле лор, мунка лор адук резултате буне, сынт фолосите пентру бинеле нородулуй. Нимик ну дезорганизязэ, ну дечепционязэ атыт де мулт пе оамень, ка хотэрыриле некибзуите, зэпэчяла, липса де спирит господэреск, консерватизмул, атитудиня неатентэ фацэ де инициатива ши фацэ де черинцеле жусте але оаменилор мунчий. Милиоанеле де оамень советичь с'ау апукат ку ыксуфлецире де традучеря ын вяцэ а програмулуй ленинист де дезволтаре економикз ши сочиал-политикэ а цэрий, трасат де конгресул партидулуй. Ындеплиниря ачестуй програм ва фи ун пас импортант, фэкут де Патрия ноастрэ пе каля спре комунизм, о скимбаре есенциалэ ын рапортуя де форце пе арена мондиалэ ын фавоаря сочиализмулуй ши а прогресулуй сочиал. Плануриле партидулуй ностру се базязэ пе калкуле реале, пе пуаря ын консидерацие а нечеситэцилор, ресурселор ши посибилитэцилор цэрий. Ынфэлтуиря лор депинде де мунка фиекэруя динтре ной, де стэруинцеле ши причеперя, де организаря ши дисчиплина ноастрэ. Партидул ши нородул привеск ку ынкредере вииторул, мобилизынду-шь форцеле пентру традучеря ку сукчес ын вяцэ а хотэрырилор историче але Конгресулуй ал XXIV- ля ал ПКУС. Артиколул де фонд ал газетей «Правда» дин 30 септембрие а. к. 1 ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТОАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РОС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 | No 228 (11603} Винерь, 1 октомбрие 1971 Прецул 2 коп. ЫНТРЕЧЕРЯ СОЧИАЛИСТЭ: К31ТЭП, НННЦИЙТИВЗ, КРЕЙЦНЕ Режиуня Москова а депэшит плануя де вынзаре а череалелор ■ Трудиторий дин агрикултура режиуний Москова, реализынд хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, ау крескут о роадэ маре де културь череалиере, ау ынфэптуит ын мод организат реколтаря ши ау депэшит ку мулт планул де вынзаре а грынелор ла стат. Колхозуриле ши совхозуриле ау предат ла пунктеле де речепцие 205 мий тоне де череале — ку 30 мий де тоне май мулт, декыт преведе планул економией национале. Вынзаря грынелор ла стат континуэ. Прегэтинд о ынтымпинаре дестойникэ челей де-а 54-а аниверсэрь а Марий Револуций Сочиалисте дин Октомбрие, колхозничий, мунчиторий совхозурилор, тоць лукрэторий дин агрикултура рейиуний депун ефортурь пентру а термина кыт май'репеде стрынсул роадей де картофь ши де легуме. ЫН ФОТОГРАФИЕ: ымплетитоареле фрунташе дин секция де чорапь а фирмей «Стяуа Рошие» (де ла стынга ла дряпта) л. И. НАКУ ши П. А. БАЛЕКА. Фото де С. Галперин, Время не мэсоарэ паший Ера о адунаре де продукцие обишнуитэ, диспутам деспре кестиуниле куренте але секцией. Ворбям деспре продуктивитате, ефичиенцэ, рандамент. Ши де одатэ ымь вени' идея: че ар фи, дакэ не-ам стэруи сэ обцинем де ла машиниле ноастре о продуктивитате-рекорд? — Ынтр’адевэр, — м’ау сусцинут фетеле, — паркэ ной н’ам путя фи ын фрунте, доар авем експериенца де мункэ, куноаштем машиниле пынэ ын «мэдува»... фирелор електриче? Ла ынчепут нич ну бэнуям, кэ инициатива ноастрэ ва кэпэта о амплоаре атыт де ларгэ. Дар ам ынцелес, кэ фиекаре мунчитор, секцие, сектор, ынтреприндере рэспунде ку ынсуфлецире ла хотэрыриле историче але Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, стэруинду-се сэ «стоаркэ» дин фиекаре машинэ тотул че поате да. Пе атунч пе уний ый фрэмынта урмэтоаря проблема: аре ши машина ун рандамент, кум поць сэ-л депэшешть, доар ну екзистэ ун инфинит ын ачаетэ привинцэ! Десигур, «инфшштул» капачитэций уней машинь е о проблема дестул де деликатэ. Сэ луэм ун екземплу. Се адук машинь ной ын секцие. Урмязэ стадиул де ынсушире а лор. Ын ачест рэстимп мунчитоаря продуче ынтр’ун скимб, сэ . зичем, 200 метри де цесэтурь, чея че е егал ку о жумэтате дин капачитатя де проект а машиний. Ши еа се обишнуеште ку ачест ритм де мункэ. Трече ун тимп , ши, конвингынду-се кэ поате цесе май . мулт, еа ышь асумэ ангажаменте спорите: «Ам хотэрыт, ка де ла ачеяш ма- . шинэ сэ обцинем 300 де метри де цесэтурь ынтр’ун скимб!». Нойолэудэм, алте мунчитоаре ый урмязэ екземплул, дар уйтэм, ку пэрере де рэу, кэ машина е превэзутэ пентру а продуче ын опт оре де лукру 400 метри де цесэтурь! Требуе сэ май цинем копт ши де алте латурь, каре не пермит сэ обцинем май мулте фабрикате — е ворба де скономисиря тимпулуй прециос де мункэ. Венинд ла лукру май девреме ку 5—10 минуте ши прегэтинд бине машина, путем ушор евига тоате капричииле, пе каре ни ле поате арэта еа ын декурсул скимбулуй. Не букурэ фаптул, кэ мулте ынтрепрнндерь дин капитала не-ау сусцинут. Ам фост ла узинеле «Фрунзе», «Котовский», унде инициатива ноастрэ шь-а гэсит ун виу рэсунет ын мулте бригэзь ши секций. Нумерошь мунчиторь шь-ау луат ангажаменте индивидуале ын ачастэ дирекцие. Ын чея че привеште колективул фирыей де трикотаже, апой 50 де бригэзь ау урмат инициатива ноастрэ. Акум фиекаре динтре ачесте колективе депэшеште сарчина де скимб ку 15—20 ла сутэ, Ши тотуш, че не-а дат ачаетэ инициативэ? Прймеле резултате ле путем формула ынтр’о сингурэ фраза: а спорит продуктивитатя мунчий ла ынтреприндере ку 2 проценте. Кяр дин прймеле зиле дупэ лансаря инициативей бригада, кондусэ де Валентин Мойсей ын компоненца трикотезелор Парасковия Балека ши Лидия Наку, каре десервеск 12 машинь, ау ынцепут сэ реализезе зилник сарчиниле де продукцие ку 115—120 де проценте. Ын бригада мя май сынт трей.мембри: 3. Скилярова, А. Ротарь, Р. Мамонтлнвая. Дакэ ынаинте десервям кыте 5 машинь, апой ын презент авем кыте 7 машинь. , Ын ынтречеря пентру о продуктивитате-рекорд партичипэ ши персоналул де десервире: електричиений, мекацичий, кэч ын бунэ парте сукчесул депинде ши де ей. Реешинд Дин кондицииле конкрете але продукцией ноастре, цинынд сама де рандаментул машинилор-унелте, администрация, организацииле де партид, син. дикалэ ши комсомолистэ ау лансат ун апел кэтре тоць мунчиторий - де а сусцйне инициатива цесэтоарей А. В. Смир-■ нова де ла комбинатул де ин дин орашул Яковлевой, делегата ла Конгресул ал ХХ1У-ля ал ПКУС. Товарэща Смирнова кямэ ла ридикаря продуктивитэций мунчий ла фиекаре сектор шй лок де лукру, ла о дезволтаре ши май ларгэ а ынтречерий сочиалисте, есте де акум сусцинутэ де песте 2.000 де мунчиторь ай фирмей. Тынэра мунчитоаре Елизавета Жидобина шь-а луат ангажаментул, ка сэ ындеплиняскэ планул чинчинал ын 4 ань, обцинынд ын фиекаре зи ун индиче де продукцие де 120—130 де проценте. Мунчиторий А. Казаченко, Л. Турецкая, В. Зирка ши П. Балека вор ындеплини планул чинчинал ын 4 ань ши 3 лунь, луптынд пентру о калитате супериоарэ а продукцией. Прин мунка лор ентузиазматэ мунчитоареле ау кэпэтат дрептул де а се ынкадра ын ынтречеря пентру титлул онорифик де «Чел май бун мунчитор дин индустрия ушоарэ». Десеорь мэ ынтылнеск ку колежь де ла алте ынтреприндерь дин ораш, ымь стрынг мына; мэ феличитэ ку оказия ноий инициативе. Ши мэ гындеск, кэ ну деатыта ам ынаинтат ачаетэ инициатива, ка сэ фиу'ын чентрул атенцией колежилор де бряслэ.' Принчипалул е алтчева. Ам вря, ка апелул. ностру, метрда ноас-. трэ де лукру сэ фие фолоситэ ну нумай де а ну минь мунчиторь, де бригэзь, сектоаре, чи еа сэ девинэ ун принчипиу де базэ ал мултор ынтреприндерь. Еу кред, кэ фиекаре машинэ, фие еа ноуэ сау веке, аре о резерва де капачитате ши, фолосинд ачаетэ, резерва, ам путя фабрика мултэ продукцие суплиментарэ. Нумай ын аша фел индустрия републичий ноастре ар путя реализа ку сукчес индичий ыналць, превэзуць де Директивеле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС. М. БИРЮК, ажутор де майстру ла фирма де трикотаже «Стяуа Рошие» дин Кишинэу. ДЕЛЕГАЦИЯ РЕПУБЛИЧИЙ ПОПУЛАРЕ ДЕИОКРАТЕ ЙЕМЕН ЛА НОСКОВА Ла инвитация Гувернулуй Советик, ын зиуа де 30 септембрие а сосит ынтр’о визита офичиалэ ла Москова о делегацие гувернаменталэ а Републичий Популаре Демократе Йемен ын фрунте ку Али Насер Мухаммед, Прим-министру, министру ал апэрэрий, мембру ал Комитетулуй екзекутйв ал Кондучерий Генерале а Фронтулуй национал, депутат ал Консилиулуй популар супрем. Пе аеродромул Внуково, ымподобит ку стягурь де стат але РПДИ ши Униуний РСС, оаспеций ау фост ынтымпинаць де А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, Д. С. Полянский, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, А. А. Гречко, Б. П. Бугаев, А. А. Ишков, миништри ай Униуний РСС, прекум ши де алте персоане офичиале. Прйнтре чей презенць ау фост Ахмед Салех аш-Шаер, амбасадорул Републичий Популаре Демократе Йемен, кондукэторий репрезентанцелор дипломатике але унуй шир де цэрь арабе. Пе кымпул де збор а фост алиниятэ о гардэ де оноаре. Ау фост екзекутате Имнуриле де Стат але РПДЙ ши Униуний РСС. Делегация цэрий приетене а фост салутатэ де репрезентанций оаменилор мунчий дин Москова, каре ау венит ла аеродром. (ТАСС). Ын збор —«Космос-442» Ла 29 септембрие 1971 ын Униуня Советикэ а фост лансат ун ноу сателит артифичиал ал Пэмынтулуй — «Космос-442». Л а бордул спутникулуй есте инсталатэ апаратурэ штиинцификэ; дестината континуэрий черчетэрилор спациулуй космик. Апаратура, инсталатэ ла бордул спутникулуй, функционязэ нормал. Чентрул де коордонаре ши калкул прелукрязэ информацииле речепционате. (ТАСС). ЫН визитз ДЕ ПРИЕТЕНИЕ ПЛЕКАРЯ ДЕЛЕГАЦИЕЙ СОВЕТИЧЕ ДЕ ПАРТИД ШИ ГУВЕРНАМЕНТАЛЕ ЫН РДВ Ла 30 септембрие а плекат дин Москова спре Ханой, ла инвитация Комитетугтуй Чентрал ал Партидулуй Оаменилор Мунчий дин Виетвам ши гувернулуй Републичий Демократе Виетнам„ ынтр’о визита де приетение делегация советикэ де' партид ши гувернаменталэ ын фрунте ку Н. В. Подгорный, мембру ал Бироулз^й Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, Прешединте ал Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС. Дин делегацие фак парте: К. Т. Мазуров, мембру ал Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, К. Ф. Катушев, секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, В. Н. Новиков, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, локциитор ал Прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, С. А. Скачков, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прешединте ал; Комитетулуй де стат пентру легэтуриле економиче екстерне ал Советулуй Миништрилор ал Униуний РСС, зйенералул де арматэ С. Л. Соколов, мембру ал Комитетулуй Чентрал ал ПКУС, прим-локциитор ал мйниструлуй апэрэрий ал Униуний РСС, Н. П. Фирюбин, локциитор ал министрулуй афачерилор екстерне ал Униуний РСС, И. Т. Гришин, локциитор ал министрулуй комерцулуй екстериор ал Униуний РСС, И. С. Шчербаков, мембру ал Комисией чентрале де ревизие а ПКУС, амбасадорул Униуний РСС ын РДВ. Ын друм спре РДВ деле- . гация ва фаче скурте оприрь ла Дели ши ла Рангун. Ла аеродромул Внуково делегация а фост петрекутэ де товарэший Л. И. Брежнев, В. В. Гришин, М. А. Суслов, Ю. В. Андропов, Б. Н. Пономарьов, М. С. Соломенцев ши де алте персоане офичиале. * * * Ла 30 септембрие делегация де партид ши гувернаменталэ советикэ а фэкут ун попас ла Ташкент. Ла аеропортул дин Ташкент делегация а фост ынтымпинатэ де Ш. Р. Рашидов, кандидат ын мембрий Бироулуй Политик ал Комитетулуй Чентрал ал Г1КУС, прим-секретар ал Комитетулуй Чентрал ал ПК ал Узбекистанулуй, Н. М. Матчанов, прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал РСС Узбече, Н. Д. Худайбердыев, прешединтеле Советулуй Миништрилор ал РСС Узбече, ши де алць кондукэторь ай републичий. (ТАСС). СБМНАРЯ АКОРДУРИЛОР ВАШИНГТОН, 30 септембрие. (ТАСС). Астэзь ау фост семнате аич доуэ Акордурь ынтре Униуня Советикэ ши Стателе Уните але Америчий ку привире лалуаря де кэтре амбеле цэрь а унор мэсурь ын ведеря преынтымлинэрий апликэрий ынтымплэтоаре сау несанкционате а армей нуклеаре, афлате суб контролул лор, ши ку привире ла мэсуриле де перфекционаре а линией де комуникацие директэ Униуня' РСС—СУА прин фолосиря ын ачест скоп а сателицилор артифичиаль ай Пэмынтулуй. Ын нумеле Униуний Советиче а семнат Акордуриле министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС А, А. Громыко. Дупэ семнаря Акордурилор А. А. Громыко а фэкут урмэтоаря декларацие: «Ымь прокурэ сатисфакцие фаптул де а семна ын нумеле Униуний Советиче доуэ Акордурь ынтре цэриле ноастре: ку привире ла луаря де кэтре амбеле цэрь а мэсурилор де преынтымпинаре а апликэрий ынтымплэтоаре сау несанкционате а армей нуклеаре, афлате суб контролул лор, ши ку привире ла мэсуриле де перфекционаре а линией де комуникацие директэ Униуня РСС — СУА прин фолосиря ын ачест скоп а сателицилор артифичиаль ай Пэмынтулуй. Амбеле ачесте Акордурь ау луат фиинцэ ын курсул Тратативелор совето-американе привитоаре ла лимитаря ынармэрилор стратейшче. Еле - сынт, ка сэ зичем аша, примул резултат конкрет ал ачестор тратативе, че с’ау ынчепут ла ефыршитул анулуй 1969. Е адевэрат, кэ Акордуриле семнате астэзь ынкэ ну резолвэ нич де кум есенца проблемей лимитэрий ынармэрилор стратейшче — ачастэ сарчинэ се афлэ, ка ши пынэ акум, ла ординя зилей, ши партичипанций ла тратативе требуе сэ кауте кэиле пентру резолваря ей. Тот одатэ, Акордуриле семнате конституе пашь, каре дук ынтр’о дирекцие жустэ, деоарече еле служеск ла слэбиря ынкордэрий интернационале ши ла редучеря примеждией избукн и р и й унуй рэзбой нуклеар. Дин ачест пункт де ведере еле кореспунд ын тотул линией де политика екстернэ а Униуний Советиче ши, дупэ пэреря ноастрэ, кореспунд интереселор тутурор цэрилор ши попоарелор. Ануме деачея оамений советичь салутэ Акордуриле семнате ка пе ун екземплу, каре аратэ, кэ атунч,’ кынд екзистэ доринца речипрокэ ши буна воинцэ а Пэрцилор, се пот обцине резултате фолоситоаре. Аш вря сэ-мь експрим операнда, кэ дупэ ачесте Акордурь вор урма алць пашь коордонаць, каре вор конституи ун резултат ал тратативелор, че ау лок ынтре челе доуэ цэрь але ноастре сау ку партичипаря лор». Ын нумеле Стателор Уните а семнат Акордуриле секретарул де стат ал" СУА У. Ройере, каре ын кувынтаря са а дат ши ел о апречиере позитивэ ынсемнэтэций Акордурилор семнате. Ла семнаря Акордурилор ау асистат: А. Ф. Добрынин, амбасадорул Униуний РСС ын СУА, М. Лейрд, министрул апэрэрий ал СУА. Ж. Смит, директорул Айенцией пентру дезармаре ши контрол . асупра ынарм.эрилор, сенаторь ши мембри ай камерей комунелор а конгресулуй СУА, прекум ши алте персоане офичиале, шефь ай репрезентанцелор дипломатиче де ла Вашингтон але унуй шир де цэрь.