Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/51-76)

1972-03-01 / nr. 51

к /V ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТРАТЕ ЦЭРИЛЕ. УНИЦИ-ВЗ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУЙ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУЙ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 51 (11732) Меркурь, 1 мартие 1972 РОАДА-72: ОГОЯРЕЛОР-ГРИЖИШИ ПРИМЭВАРА — СТАРТУЯ НОИЛОР ИЗБЫНЗЬ Астэзь оамений шь-ау принс ла пепт мэрцишоаре, пум ын вазеле ку флорь кренгуце де салчие ынмугуритэ, букете де гиочей. Е прима зи де мартие, прима зи де примэварэ. Анотимпул реынноирий ыитрэ ын дрептуриле сале. Пулсул примэверий се симте претутиндень. Дин зорь ши пынэ сара тырзиу клокотеште мунка ла табереле меканизаторилор, ын господэрииле де сере ши ателиереле де алтоире а вицей де вие, ын ливезь ши пе огоаре. Плугарий харничь, господэрошь фолосеск кибзуит фиекаре зи, фиекаре час. Тракториштий дин районул Единец, де-о ворбэ, ый дау зор ку транспортира ынгрэшэминтелор оргаииче ын кымп. Меканизаторий де прин пэрциле Вулкэнештилор боронеск пе сектоаре алесе огоареле, хрэнеск суплиментар семэнэтуриле де тоамнэ. Подгорений дин пряжма Чимишлией ау ешит ла курэцитул помилор ши бутучилор. Ын мулте господэрий е семэнат тутунул ын сере, креште рэсадул тимпуриу де легуме. Яр легумикулторий дин колхозуриле «Киров», районул Чадыр-Лунга, «Мичурин», районул Слобозия, ау ши реколтат де акум кантитэць марь де чапэ верде, ау кулес прима роадэ де кастравець, крескуць ын сере. Вине с’ау прегэтит пентру лукрэриле де кымп меканизаторий дин райоанеле Суворов, Вулкэнешть ши Чадыр-Лунга, унде техника агрнколэ (трактоареле, култиватоареле, семзнэториле, плугуриле ши бороанеле) е адусэ ын бунэ ордине. Тэрэгэнязэ, ынсэ, немотиват репараря техничий меканизаторий дин районул Лазо. Кокформ дателор Дирекцией Чентрале де Статистикэ, ла 25 фебруарис ын ачест район ерау адусе ла кондиций нормале де лукру нумай 78 проценте дин нумэрул тотал де трактоаре ши 87 проценте дин нумэрул тотал ал семэнэторилор ши култиватоарелор. Провоакэ ынгрижораре ши старя, ын каре се афлэ техника агриколэ дин райоанеле Теленешть, Сорока, Флорешть. Мулте колхозурь ши совхозурь дин райоанеле Кахул, Кэлэрашь, Стрэшень н’ау прегэтит ынкэ нумэрул нечесар де меканизаторь пентру а трече ла мунка ын доуэ скимбурь. Липса де зэпадэ ши жеруриле аспре дин курсул ерний ау причииуит пе алокурь даунэ семэнэтурилор де тоамнэ, вицей де вие, окюрилор де пе рамуриле помилор. Прин урмаре, примэвара ачаста е необишнуитэ, еа чере дин партя агрикулторилор сфорцэрь дубле, еа а мэрит грижиле ши рэспундеря оаменилор пентру соарта роадей. Ын асеменя ымпрежурэрь комитетеле районале де партид, кондукэторий де господэрий ши спечиалиштий де пе тэрымул агрикултурий сынт кемаць сэ-шь манифесте тоатэ причеперя де бунь организаторь ай продукцией, сэ ее мэсурь снержиче ын че привеште инструиря кадрелор, репараря техничий ши прегэтиря семинцей, сэ ну скапе терменеле оптимале де крештере а рэсадулуй, нечесар пентру плантацииле де тутун ши легумэрий. Требуеск фолосите рационал, ку максимум де ефскт, ынгрэшэминтеле, требуеск пусе ын акциуне тоате резервеле. Анул трекут, кынд република а кэпэтат ын медие ла хектар кыте 28,1 чентнере де грыу де тоамнэ, унеле господэрий дин райоанеле Орхей ши Флорешть ау треерат нумай кыте 11—14 чентнере де боабе ла хектар. Зечь де колхозурь ши совхозурь дин републикэ ау крескут ын 1971 о роадэ мизерэ де рэсэритэ — кыте 11 чентнере ла хектар. Мулте господэрий ау кулес ын медие ла хектар кыте 50 чентнере де легуме. Ачесте господэрий требуе цинуте перманент ын кымпул атенцией комитетелор районале де партид ши дирекциилор агриколе але комитетелор екзекутйве районале. Лор требуе сэ ли се акорде ажутор практик ла фаца локулуй, пентру а еши кыт май репеде дин импас. Пентру а ориента дрепт ши Оператив кадреле де пе локурь, спечиалиштий Министерулуй агрикултурий ши Министерулуй индустрией алиментаре але РСС Молдовенешть, чей де ла Асочиация републиканэ «Молдплодоовощ», комитетеле районале де партид ши комитетеле екзекутйве але Советелор районале де депутаць ай оаменилор мунчий требуе сэ студиезе профунд ши ын куноштинцэ де каузэ ситуация дин господэрий, сэ дее довадэ де енержие, инициатива ши принчипиалитате, сэ ее де урженцэ мэсуриле кореспунзэтоаре ын че привеште организаря мунчий, експлоатаря рационалэ а техничий, фолосиря кибзуитэ а пэмынтулуй, ынгрэшэминтелор ши резервелор де продукцие. О деосебитэ атенцие требуе сэ се акорде ла ора актуалэ грэбирий мунчилор де репараре а техничий агриколе, де комплектаре а фондурилор де сэмынцэ ши транспортире а ынгрэшэминтелор пе огоаре, де хрэнире суплиментарэ а семэнэтурилор де тоамнэ ши буней ынгрижирь а господэрией де сере. Сукчесул ноулуй ан агрикол депинде де фаптул, кыт де бине прегэтиць вом еши ын кымп. Требуе сэ фачем тотул, пентру ка ын анул ачеста, анул ал дойля ал чинчиналулуй, огоареле, легумэрииле, вииле ши ливезиле сэ се спетяскэ де роадэ. Реколта е ын мыниле ноастре, еа се фэуреште прин мунка харникэ зи де зи. «Пе база акчелерэрий меканизэрий продукцией агриколе, — се спуне ын Резолуция Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС, —■ лэр&ирий кимиззрий ши а лукрэрилор де амелиораре, прекум ши пе база ымбунэтэцирий фолосирий пэмынтулуй, а мижлоачелор техниче, а тутурор ресурселор материале ши де мункэ ын колхозурь ши совхозурь требуе сэ фие асигуратэ претутиндень спорйря реколтей ла хектар, сэ фие ынтэритэ база де нутрец а крештерий вителор ши ридикатэ продуктавитатя лор». Лукрэторий дин секторул зоотехник ал републичий луптэ пентру о спорире вэдитэ а продукцией, ей с’ау ангажат сэ продукэ ын чел де-ал дойля ан ал чинчиналулуй 750 мий де тоне де лапте, 210 мий тоне де карне ши 325 милиоане де оуэ. Сукчесе фрумоасе ау ынрежистрат лукрэторий фермелор дин райоанеле Комрат, Криулень ши Слобозия. Ын луна януарие ей ау муле ын медие ла о.вакэ фуражатэ кыте 206 216 килограме де лапте. Е фоарте скэзутэ, ынсэ, продуктивитатя анималелор ла фермеле дин райоанеле Леова, Ниспорень, Рышкань, Флорешть. Ынтр’ун шир де колхозурь ши совхозурь дин ^републикэ а крескут нумэрул вителор перите. Ачаста требуе сэ-й ^ пунэ ын гардэ пе спечиалиштий ши кондукэторий де господэрий. Ей требуе сэ ее челе май енержиче мэсурь пентру а ну адмите скэдеря продукцией, пентру а фолоси рационал, ку економйе, фуражеле. Нутрецуриле аспре требуе сэ ли се дее анималелор нумай ын старе токатэ, опэрите ши тратате. Де пе акум требуе пусэ база Фуражерэ пентру анул ачеста, пентру ярна виитоаре. Агрикулторий се афлэ ын фаца унуй екзамен греу ши де рэспундере. Ши ей сынт кемаць сэ-шь манифесте дин плин куноштинцеле, енержия ши експериенца, сэ-шь адукэ дарник контрибуция ла проспераря ши ынфлориря економией ноастре национале, сэ ынтымпине жубилеул де аур ал констелацией советиче де попоаре ку ной реализэрь пе фронтул мунчий ынарипате. йонгресул синдинатулуй мунчиторилор дин индустрия текстилз ши ушоарз Ла 29 фебруарие с’а ыякеят ла Москова, ын Сала Колоанелор а Касей синдикателор, конгресул ал ноуэля ал синдинатулуй мунчиторилор дин индустрия текстиле ши ушоарз. А фост алее Комитегул нейтрал ал синдинатулуй. Партичипанций ла конгрес ау алее .де-. легаць пентру конгресул ал XV-ля ал синдикателор дия Униуня РСС. А авут лок о пленарэ организаторикэ а Комитетулуй нейтрал ал синдинатулуй. Ын функция де прешединте Комитетулуй нейтрал ал синдинатулуй мунчиторилор дин индустрия текстилэ ши ушоарз а (фост алясэ М. Г. Долженкова. (ТАСС). ПЛАН К 0 Н К Р Е Т РЫБНИЦА, 29 фебруарие. (Кор. АТЕМ). Ын колхозул «Молодая гвардия» с'а ынтокмит ун план де лукрэрь агриколе де примэварэ. Ын ачест план се аратэ конкрет, че ануме ши кынд требуе сэ фие фэкут де кэтре фиекаре субдивизиуне а господэрией пентру а пуне ун фундамент трайник реколтей анулуй ал дойдя ал чинчиналулуй. 45 чентнере де грыу де тоамнэ, 54 чентнере де пэпущой-грэунце, 400 чентнере де сфеклэ де захэр, 25 чентнере де рэсэритэ ши 200 чентнере де легуме ла хектар с’а/ ангажат сэ кряскэ ын медие ла хектар агрикулторий колхозулуй, каре ау иницият ынтречеря трудиторилрр дин сателе районулуй суё девиза «Сэ букурэм Г!атрия ку о реколтэ богатэ!». Ей се цин де юувынт. Ла 10 фебруарие ау фост аич пе деплин прегэтите тоате трактоареле, семэнэториле, култиватоареле, бороанеле ши алт инвентар. Господэрия есте асигуратэ пе деплин ку семинце де културь де примэварэ. Верификаря семинцелор ла инспекция де стат а семинцелор а арэтат, кэ 95 проценте дин еле кореспунд кондициилор де прима класэ. ПЕНТРУ 160 МИЙ ТОПЕ ДЕ ЛЕГУМЕ СЛОБОЗИЯ. (Кор АТЕМ), Агрикулторий районулуй шь-ау луат ангажа мектуп сэ кряскэ ын анул курент 160 мий тоне де легуме. Ын рэсаднице ши сере ынколцеште курекюл, се сямэнэ пэтлэжеле роший ши алте кудтурь. Ын тоате господэрииле се акордэ о деосебитэ атенлие алежерий союрилор. Тентру алровизионаря ченэелор индустриале се вор креште пэтлэжеле роший де союриле «Молдавский ранний» ши «Ранний-83», каре ын кондицииле локале дау роадэ ын а доуа жумэтате а луний юние. Пентру фабричиле де консерве се вор сэди ын чя май маре парте союриле де пэтлэжеле роший, каре се кок ын термене медий ши ал кэрор род купринде мулте субстанце ускате. Се ва креште де доуэ орь май мулт декыт ын анул трекут фире де рэсад де союл ноу де ардей «Подарок Молдовы», селекционат ла Институтул молдовенеск де черчетэрь штминцифиче ын домониул агрикултурий ши легумикултурий иригате. Ел ну-шь аре самэн ын че привеште гросимя пулпей, есте резистент ла боль ши дэ май мулт де 400 чентнере де ардей ла хектар. Мулте господэрий креск рэсадул де пепень ын гивечурь нутритиве, чея че дэ посибилитатя де а кэпэта о роадэ май маре ши май тимпурие. Ш УШИ ОРХЕЕНЬ Ла ынтруниря районалэ а фрунташилср ын агрикултурэ тутунарий орхеень с'ау ангажат сэ реколтезе ын анул ал дойля ал чинчиналулуй кыте 20 чентнере де тутун ла хектар. Ын мажоритатя господэриилор с’ау десфэшурат пе ларг лукрэриле ын рэсаднице. Ын тоате господэрииле рэсадул де тутун ва фи крескут ын сере ши ва окупа кытева зечь де мий де метри патраць. Ын колхозул «Фрунзе», колхоз фрунташ ын район, рэсадул де тутун ва окупа 13 сере, акоперите ку полиетиленэ. Ын фотография де жос ый ведем ла лукрэриле де аменажаре а унея дин ултимеле сере пе бригадирий Василе Негарэ (ла стынга) ши Михаил Шалин. Семэнатул тутунулуй ын рэсаднице ши сере с’а ынчепут ын колхозуриле «Димитров», «Победа», «Дзержинский», совхозуриле-фабрикэ аМаяк» ши «Глория», каре ау примит семинце ынколците де ла инспекция де стат пентру контроларя семинцей. Ау ынчепут де акума семэнатул тутунулуй кытева бригэзь дин совхозулфабрикэ «Глория». Тутунарий де аич с’ау ангажат сэ дукэ ла бун ефыршит сэдитул рэсадулуй ын сол пынэ ла 8 мартие. Ын фотография де алэтурь ле ведець пе доуэ динтре челе май харниче тутунэресе Мария Тома (ла стынга) ши кондукэтоаря де звеноу Василиса Тома ла прегэтиря солулуй пентру семэнатул тутунулуй. Примиря де кэтре Н. В. Подгорный а кондукэторулун делегацией гувернаментале либиене Ла 28 фебруарие Н. В. Подгорный, Прешединтеле Президиумулуй Советулуй Супрем ал Униуний РСС, л-а примит ла Кремлин пе Абдел Салам Желлуд, мембру ал Консилиулуй командаментулуй револуционар ал Републичий Арабе Ливия, кондукэторул делегацией гувернаментале а РАЛ, каре се афлэ ын презент ла Москова. Ын кадрул уней конворбирь приетенешть ау фост дискутате проблеме але дезволтэрий релациилор совето-либиене, прекум ши але ситуацией дин Ориентул Апропият, о серне де алте проблеме интернационале акту але. Примири де кэтре А. Н. Косыгин а миииструлуй афачерилор екстерне ал РС Чехословаче А. Н. Косыгин, Прешединтеле Советулуй Миништрилор ал Уеиуний РСС, л-а примит ла 29 фебруарие ла Кремлин пе Б. Хнеупек, министрул афачерилор екстерне ал Републичий Сочиалисте Чехословаче. Ынтре А. Н. Косыгин ши Б. Хнеупек а авут лок 6 конворбире, каре а декурс ынтр’о атмосфера фрэцяекэ, кордиалэ. Ын курсул конворбирий ау фост екзаминате проблемеле ларйшрий ши адынчирий . ын континуаре а приетенией ши колаборэрий динтре Униуня РСС ши РС Чехословака, прекум ши проблеме интернационале де чя май маре актуалитате. Ла конворбире ау партичипат: дин партя советикэ— А. А. Громыко, министрул афачерилор екстерне ал Униуний РСС, С. В. Червоненко, амбасадорул Униуний РСС ьш РС Чехословака;, дин партя чехословакэ — Я. Гавелка, амбасадорул РС Чехословаче ын Униуня РСС. (ТАСС). * ЩЭМ1ЩМ1РВ Фире албе, фире роший Дннспре стеле се ынклинэ, Соареле априиде ’н мугурь Кынтек проаспэт де албинэ. Фире албе, фире роший Рэсэрите дин извоаре — Кир ши черул азь ышь прияде Букецел де мэрцишоаре. Фире албе, фире роший — Тайник легэмынт де висе, Вин пэдуриле дин ярнз Ши се вэд ку фрунзе ’нчинсе. Фире албе, фире роший Де суб жене азь кобоарэ Пентру-а семэна пэмынтул Ку луминь де мэрцишоаре. л А ХОТ АРУ Л ын. •'*- тре Еуропа ши Асия, ын екст рему л судик ал Униуний Советиче, около, унде опеле де мунте кобоарэ де пе крестеле ынзэпезите але Кауказулуй ын валуриле Каспичей албастре, унде мунций поартэ ын поале ливезь иш вий, плантаций де бумбак ши чай, де лэмый ши гранате, яр спре чер се авынтэ пэдуръ де сонде ши кошурь де узине, се аштерне плаюл АзербайЗсанулуй Советик, уна дин челе 15 републичь унионале сурорь. Субсолуриле очестей републичь тэйнуеск нумероасе коморь: петрол, газ, алуните, минереурь де купру, аур, молибден ши алт еле. Мындрия Азербайджану луй о конституе петролул. Силует еле сонделор ау пэшит де пе пенинсула Ап. шерон ын маре ши с’ау пердут дупэ оризонт. Деши индустрия петролиерэ н’а ынчетат де а фи рамура принчипалэ ын републикэ, ын ултимул тимп се дезволтэ шпене ной чентре але индустрией кимиче, металуряЬией нефероаселор, конструкцией де ма~ шинь, каре тинд тот май мулт сэ окупе ун лок доминант ын економия национале. Минунат е астэзь Азербайжанул Советик, богатэ е економия ши култура луй. П рин мункэ гроикэ нородул азербайжан шь-а кучерит славэ Ын фамилия фрэцяекэ а попоарелор советиче. а А Пентру фиекаре азер- ^ байэГсан, ка ши пен-тру тоць оамений советичь, чел май супрем скоп есте триумфул каузей ноастре каяуне. Оамений мунчий дин република-сорэ ышь депун тэрия брацелор ши ынцелепчуня ын служба фэуририй комунизмулуй ын цара ноастрз. КЭТРЕ СЕМИЧЕНТЕНДРУЛ УНИУНИЙ РСС ЛУМИНЬ ЫН ОГЛИН КАСПИЧЕ Й ЕГШ ЫНТРЕ ЕГАЛЕ Ла 28 априлие анул 192С пе стрэвекюл пэмынт азербайжан а фост арборат драпелул пурпур иу ал Путерий Советиче. Де атукч с’а скурс чева май мулт де жумэтате де секол. Дар че трансформэрь ку адевэрат грандиоасе ау авут лок ын Азербайжан ын ачест термен историк скурт! А доуа зи дупэ виктория Путерий Советиче ын Азербайжан трибунул ынфлэкэрат ал револуцией С. М. Киров скрия: «Тов. Ленин спуня, кэ ачастэ царэ ной требуе с’о трансформэм ымтр'о републикэ-модел дин тоате пужстеле де ведере пентру попоареле Ориентулуй, ачаста ва фи чя май бунэ ажитацие, чя май бунэ пролагандэ ын фавоаря каузей ноастре ын ачест именс Ориент мултинационал». Арункынд о привире асупра кэий, паркурсе де република ноастрэ ын фамилия фрэцяекэ а попоарелор советиче суб кондучеря ынцеляптэ а Партидулуй Комуниет, ной авем тот дрелтул сэ декларэм, кэ порунка кондукзторуяуй се транспуне ку сукчес ын фапте. Ятэ унеле реализэрь але дезволтэрий економией ши културий Азербайжанулуй ын аний Путерий Советиче. Де апроапе 70 де орь а спорит ын ачастэ периоадэ волумул глобал ал продукцией индустрией азербайжане. Ынтр’о сэптэмынэ де лукру Азербайжанул ын зилеле ноастре фабрика тот атыта продукцие индустриала, кыт с'а обцинут ын де курсул ынтрегулуй ан 1921. Кяр ши ачастэ компарацие пур кант итог ивэ е дестул де грэитоаре. Ынсэ ши май импроемой анте сынт скимбэриле структурале, пе каре ле-а суферит индустрия републичий ноастре ьш аний Путерий Советиче. Се штие, кэ ын Азербайжанул де пынэ ла револуцие ну екзиста декыт о сингурэ рамурэ индустриала — чя петролиерэ, дар ши аич, де фапт, господэряу ынтрепринзэторий стрэинь— 56 ла сутэ дин тот капиталул, инвестит ын индустрия петролиерэ, апарциня пе атунч монополурилор марь стрэине. Ынтреприндериле, каре репрезентау алте сфере але продукцией материале, ну депэшау кадрул ателиерелор ши пуртау карактер еемимештешугэреск. Ын аний де дупэ револуцие фаца републи-чий с'а скимбат радикал. Пе харта ей ау апэрут ораше ной, ау фост трасате ной мажистрале, с'ау валорификагг ной пэмыитурь, с'ау монструнт марь ши рыурь артифичиале. Привинд каля паркуреэ, оамений мунчий дин Азербайжан, уна дин челе 15 ре-, публичь унионале, ка ынтр’о пикэтурэ де ацэ вэд каля паркуреэ де ынтряга ноастрэ Патрие мултинационалэ спре вииторул луминос ал оменирий — спре комунизм. Ши ачастэ кале гря, дар лумимоасэ, контурязэ, спус ла фигурах, ун ориЖимал монумент мэрец Жер-иалитэций ши кларемзмуний луй Владимир Ильич Ленин. Ной штим кытэ атенцие ши форце консакра Владимир Ильич фиекэруй цийут ши ре- Жиуне а Патрией иоастра. Ну е о ексчепцие нич АзербайЖанул, де дезволтаря ку сукчес а индустрией петролиере а кэруя депиндя ын маре мэсурэ дестинул Цэрий Советиче. Ши петролиштий азербайЖань шь-ау ындеплинит ку чин сто мисиуня. Ын примеле делений де екзистенцэ а статулуй ностру петролул Апшеронулуй, ка сынЖеле адукэтор де вяцэ, а пэтрунс литералменте ын тоате чентреле цэрий. Ын тимлул Марелуй рэзбой пентру апэраря Патрией република ливра цэрий 70 ла сутэ дин ынтрегул волум де комбустибил. Фаца индустрией контемпоране а републичий ноастре о детерминэ песте доуэзечь де рамурь индустриале, ын ачелаш нумэр чя конструктоаре де машинь ши конструктоаре де апарате, металурЖия гря ши металурЖия нефероаселор, кимикэ, миниерэ, електротехникэ ши мулте елтеле. Унилатералитатя економией АзербайЖанулуй де кындва с'а манифестат ын деосебь де акут ын фаптул парадоксал, кэ ачест центру петролиер ку репутацие мондиалэ, ла активул кэруя ла ынчепутул секолулуй ревеня жумэтате дия волумул петролулуй добындит пе глоб, депиндя ын ынтреЖиме де ливрэриле де улеюрь техниче дин алте реЖиунь. Астэзь, ынсэ, де ла ынтреприндериле индустриале дин република ноастрэ плякэ ешалоане, пе каре (Сфыршитул ын паЖ. 3]. К. А. ХАЛИЛОВ, Лреыедкнтепе Президиумупуй Совэтуяуй Супрем ая РСС Дзербайжаио АНГАЖАМЕНТЕЛЕ СО ЧИАЛИСТЕ Мунчиторий, инйсинерий, техничиений ши службаший де ла ынтреприндериле ши организацииле Министерулуй десервирий сочиале а популацией ал републичий, ынсуфлециць де хотэрыриле Конгресулуй ал ХХ1У-ля ал ПКУС шИ|.Пленарей дин ноембрие (1971) а КЧ ал ПКУС, ау ынкеят ку сукчес планул пе примул ан ал чинчиналулуй ал ноуэля. Сарчина ла реализаря сервичиилор сочиале а фост ындеплинитэ ку 100,4%, ла крештеря продуктивитэций мунчий — ку 101,8%. Кэутынд сэ ынтымпине дестойник чя де-а 50-я аниверсаре а формэрий Униуний РСС, лукрэторий дин системул де десервире а популацией Дин Молдова ышь яу урмэтоареле ангажаменте: Сэ ындеплиняскэ пынэ ла 28 дечембрие 1975 сарчина чинчиналулуй ла волумул реализэрий сервичиилор сочиале, яр планул пе анул курент — ку доуэ зиле ьшаинте де термен. Пынэ ла сфыршитул чинчиналулуй сэ престезе популацией републичий сервичий песте план ын сумэ де 1 милион де рубле, инклусив ьш сумэ де 200 мий де рубле — ын анул курент- Сэ дее ын експлоатаре ын чинч ань 87 касе де десервире, 20 секций де репараций ши конструкций а каселор де локуит дупэ комензиле фэкуте де популацие, 23 курэцэторий кимиче де ымбрэкэминте, спэлэторий ку о капачитате тоталэ де 18 тоне де руфе ускате пе скимб, о фабрика де репараре а техничий комплексе де уз касник, о фабрика де артиколе трикотате. Пынэ ла сфыршитул луй 1975 сэ инсталезе ла ынтреприндериле рамурий 10 мий унитэць де диферите инсталаций тех'здлойшче, инклусив 16 гарнитурь де машинь пентру курэциря кимикэ а ымбрэкэминтей, ачелаш нумэр де машинь пентру репараря урЖентэ а ынкэлцэминтей, о линие семиаутоматэ пентру фэцуиря паноурилор де мобилэ ку фурнир ринделуит, машинь електриче де спэлат ши сторс руфе ку о капачитате де 150 килограме де руфе фиекаре. Сэ термине ын анул курент конструиря а 34 объекте де десервире сочиалэ, динтре каре ынаинте де термен, пынэ ла чя де-а 55-я аниверсаре а Марелуй Октомбрие, — касе де десервире а популацией ла Сорока ши Брэтушень, ун комбинат бае-спэлэторие ла Анений-Ной. Ын курсул чинчиналулуй сэ-шь ынсушаскэ прелукраря ын торт а лыний, апарцинынд клиентулуй, ши сэ продукэ дин еа артиколе трикотате, сэ организезе продукция ковоарелор де жаккард, сэ ын АЛЕ ЛУКРЭТОРИЛОР ДИН СИСТЕМУЛ ДЕ ДЕСЕРВИРЕ А ПОПУЛАЦИЕЙ ДИН МОЛДОВА ПРИВИТОАРЕ ЛА ЫНДЕПЛИНИРЯ ЫНАИНТЕ ДЕ ТЕРМЕН А САРЧИНИЛОР ПЕ ЧИНЧИНАЛУЛ АЛ НОУЭЛЯ ШИ А ПЛАНУЛУЙ ПЕ АНУЛ 1972 тродукэ метода курэцирий ускате а ымбрэкэминтей дин материалеле де типул «71;ерси» ши «болонья». Прин мобилизаря резервелор економиче интерне, ридикаря нивелулуй техник ши ымбунэтэциря технологией продукцией сэ капете ьш Чинч ань бенефичий песте план ьш сумэ де 200 мий де рубле. Сэ прегэтяскэ ын анул курент 3,2 мий де мунчиторь калификаць де професий де масэ. Сэ ридиче култура десервирий популацией ши калитатя сервичиилор престате, организынд систематик контролул обштеск, ал активитзций ынтрепрйндерилор дин системул де десервире, конкурсурь пе професий, зиле але десервирий популацией, семинаре практиче. АНГАЖАМЕНТЕЛЕ СОЧИАЛИСТЕ АУ ФОСТ ДИСКУТАТЕ ШИ АДОПТАТЕ ЛА АДУНАРЯ РЕПРЕЗЕНТАКЦИЛОР ЫНТРЕПРИНДЕРИЛОР ШИ ОРГАНИЗАЦИИЛОР МИНИСТЕРУЛУЙ ДЕСЕРВИРИЙ СОЧИАЛЕ А ПОПУЛАЦИЕЙ АЛ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ