Moldova Socialista, 1972 (XLVIII/103-125)

1972-05-14 / nr. 112

ПРОЛЕТАРЬ ДИН ТРАТЕ ЦЭРИЛЕ, УНИЦИ-ВЭ! ОРГАНУЛ КОМИТЕТУЛУИ ЧЕНТРАЛ АЛ ПАРТИДУЛУИ КОМУНИСТ АЛ МОЛДОВЕЙ, АЛ СОВЕТУЛУЙ СУПРЕМ ШИ СОВЕТУЛУЙ МИНИШТРИЛОР АЛЕ РСС МОЛДОВЕНЕШТЬ Газета апаре де ла 1 май 1924 No 112 (I*793) Думиникэ, 14 май 1972 Прецул 2 коп. Колективул секцией No 4 а фабричий де пеле ши галантерие дин Кишинэу се ынтрече пентру о ынтымпинаре дестойникэ а семичентенарулуй формаций Униуний РСС. Мунчиторий шь-ау луат ангажаментул сэ ындеплиняскэ сарчина ануалэ пынэ ла 28 дечембрие. Песте план се ва фабрика продукцие пентру сума де 50 мий де рубле. ЫН ФОТОГРАФ И Е: линия де конфекционаре а мэнушилор. Пе планул дин фацэ, ла стынга, е уна дин челе май буне лукрэтоаре але сенцией, Мария ДАРИИ. Еа ындеплинеште норма зилникэ ку 125 де проченте. Фото де С. Галпернн. М ЫНЕ е а 500-а зи а чинчиналулуй. 500 де зиле. Фиекаре а конституит о тряптэ ын тимп. Ун уркуш. Ши не-а апропият де мареле цел, пентру каре трэим, минчим ши фэурим. 500 де зиле! Де пе ынэлцимя, пе каре не-ам уркат, ведем клар друмул паркурс, пас ку пас: ведем аевя родул брацелор ши ал эНсениулуй омулуй советик: ынтреприндерь, че ну ерау ынкэ ла ыячепутул чинчиналулуй, блокурь ной локативе, школь ши касе де културэ, спитале ши магазине, ной ливезь ши вий... Чинчиналул, пэшеште викториос пе ынтинсул де некупринс ал Патрией. Фиекаре зи адуче ной бируинце. Еле ынтрукипязэ ын сине мунка попорулуй кЭЛэузит де партид. КМТЕВА ФАПТЕ 0 Ын энул курент ау фост дате ын фолосинцэ ноуа фабрика биокимикэ дин Бендер, филатура дин Тираспол, фабричиле де продусе лактате дин Кэушань ши Вулкэнешть. О серие де ынтреприндерь ау фост реконструите, лэржите ши ынзестрате ку утилаже перфекционате. • Ын курс де 500 де зиле але чинчиналулуй курент с'а продус ын Молдова песте 12 милиарде де киловат-оре де енержие електрикэ. ф С'ау фабрикат де ла ынчепутул чинчиналулуй песте 91 мий де помпе чентрифуже. Ачесте инсталаций ку марка ынтреприндерилор молдовенешть сынт фолосите ну нумай ын царэ, дар ши ын стрэинэтате. # Пе порциле узиней де трактоаре дин Кишинэу ау ешит май мулт де 10 мий де машинь. Ын анул курент а ынчепут продукция тракторулуй «Т-54С», дестинат пентру плантацииле де сфеклэ де захэр. • Индустрия текстилэ а дат де ла ынчепутул чинчиналулуй апроапе 7 милиоане де метой патраць де цесэтурь. Нумай ын примул триместру ал анулуй курент с’ау фабрикат ку 695 мий метри патраць де цесэтурь де мэтасе май мулт декыт ын периоада респективэ а анулуй трекут. Ла Тираспол а ынчепут конструкция комбинатулуй текстил превэзут ын Директивеле Конгресулуй ал ХХ1Т/-ля ал ПКУС. Ва фи уна динтре челе май марь ынтреприндерь де ачест фел дин царэ. # Ынтреприндериле индустрией алиментаре дин Молдова ау дат ын 500 де зиле песте 1.300 милиоане де боркане де консерве. ф Ла Кишинэу ши Бэлць, ла Бендер ши Тираспол Рыбница ши Орхей — ын челелалте ораше ши чентре районале але републичий ау фост конструите де ла ынчепутул чинчиналулуй ной апартаменте ку о супрофацэ де апроапе 550 мий де метри патоаць. Мулте касе ной ау фост дурате ын локалитэциле сэтешть. Ам читат доар кытева чифре. Фиекаре рефлектз мунка попорулуй: а челора дин секций де узине ши фабричь, а челора. каре лукрязэ ын кабинеле макаралелор. ши пе чичциле скелелор, ла воланцл трактоарелор, ын лаборатоареле штиинцифиче ши пе лануриле колхозурилор ши совхозурилор... 500 де зиле. Мулте ам реализат ын курсул лор. Мулт май авем де фэкут пентру а традуче ын фат мэрецеле скицэрь але партидулуй. Дар, штим: тот че е акума план вп девени реалитате. Прин вреря попотглуй. Чинчиналул ышь континуэ триумфэтор каля! Н СЕКЦИИЛЕ фабричий текстиле дин Бендер ау апэрут плакарде, пе каре скрие: «Чине ва адуче жубилеулуй Униуний РСС чел Ы фрумос кадоу де мункэ?». Е девиза ынтречерий, че с’а десфэшурат ла ынтреприндере. Инициаторий ей — мунчитоареле Юлия Лантвойт ши Олга Ангелина шь-ау асумат ангажаментул сэ-шь реализезе чинчиналул персонал ын патру ань. Кувынтул дат е урмат де фаптэ: амбеле ау ынчепут сэ лукрезе"ын контул анулуй 1973. Инициатива а принс арипь, е сусцинутэ ла мулте ынтреприндерь але индустрией ушоаре дин Молдова. А девенит ун ындемн, о кемаре. Суте ши суте де мунчиторь партичипэ ла ынтречеря патриотикэ ши прегэтеск жубилеулуй кадоурь персонале. Валентина Панфилова е мунчитоаре ла фабрика де материале нецесуте дин Кишинэу. Е уна динтре челе май тинере, дар ши динтре челе май причепуте ла ынтреприндере. Портретул ей ымподобеште де акум Паноул де оноаре. Ын анул курент н'а фост зи, ка Валентина сэ ну-шь депэшаскэ норма де лукру. А продус де акум песте 17 мий де метри де материале песте планул ей персонал пе жумэтате де ан. Мулте кувинте де лаудэ се чер ростите ла адреса Татианей Гамурар де ла комбинатул де артиколе техниче дин капитала.. Ши еа ва пэши ын курынд прагул анулуй 1973': ын презент мунчеште ын контул луний дечембрие. Татиана се ынтрече ку Зоя Гусакова. Ажуторул речипрок а девенит пентру еле чева обишнуит. Мунческ алэтурь, ышь ымпэртэшеск систематик експериенца. Ши ынтречеря лор дэ резултате кыт се поэте де фрумоасе: амбеле цин ачеяш каденцэ, амбеле ышь ындеплинеск зилник норма ку чел пуцин 130 проченте. Експериенца мунчиторилор фрунташь доведеште, кэ Диспунем де резерве марь пентру спорирц волумулуй ши ымбунэтэциря калитэций продукцией. Фьодор Унгурян де ла асочиапия де ынкэлаэминте «Зори-ле» се ынтрече ши ел ку время. Ел мунчеште акум ын контул анулуй виитор. Ын курсул примелор лунь але анулуй курент а економисит о кантитате де пеле, дин каре пот фи ироду се 700 перекь де ынкэлцэминте. Поседэ пе бунэ дрептате титлул де «Мештер—мынь де аур», Апроапе 7.000 де тинерь мунчиторь де ла ынтреприндериле дин системул индустрией ушоаре а републичий урмязэ починул цесэюарей В. Фирсова де ла комбинатул де мэтэсурь дин Бендер. Ын презент се организязэ ла фабричь конкурсурь але мэестрией, ла каре партичипэ ын спечиал тинерь мунчиторь. Речент с’а фэкут биланцул конкурсулуй де ла фабрика де конфекций «Конгресул ал XXII 1-ля ал ПКУС». Ау бируит Л. Самарская, М. Адамова, Е. Казак. Ачесте конкурсурь ажутэ ла перфекционаря куноштинцелор тинерилор мунчиторь, ридикэ коинтересаря лор, фаче ка тинерий сэ дее довадэ де кыт май мултэ ини-: цнативэ. Ши сынт ун ындемн ла ной реализэрь. А. ШМЕЛЬОВА, шеф де секцие ла Министерул индустрией ушоаре ал РСС Молдовенешть. май УРМЫНД ЕКЗЕМПЛУ Л Ксенофонт Волошенко е унул динтре чей май тинерь' меканизаторь дин господэрие. Дар нумеле луй е куноскут ын район. Звеноул де меканизаре комплекса, кондус де Ксенофонт, а реколтат анул \ трекут де пе о супрафацэ де 116 хектаре кыте 45 чентнере де пэпушой, окупынд астфел примул лок ын ынтречеря районалэ. Тынэрул меканизатор ,дэ довадэ ши ын анул курент де мултэ абнегацие. Екземплул луй е урмат де алць тракторишть. Акум ау фост формате опт звеноурь де меканизаре комплекса, каре ынгрижеск, фэрэ апликаря мунчий Мануэле, 670 хектаре де културь прэши-' тоаре. Меканизаторий ау ынфэптуит ла тимп семэнатул ши с’ау ынкадрат актив ла ынгрижиря семэнэтурилор. Ынтр’о старе куратэ ынтрецин сектоареле лор меканизаторий В. Ткачук, Л. Малский ши алций. Б. БАЛАНЮК, агроном ын колхозул «Красное знамя», районул Бричень. ЫНА ИИ ТЕ ДЕ ТЕРМЕН Планул пентру примул семестру ал анулуй преведе сэ виндем статулуй о кантитате де 540 тоне де лапте. Ам експедият ерь о кантитате маре де продукцие ла ‘пунктул де акизицие ши планул е де акум ку мулт депэшит. Ё родул мунчий лукрэторилор де ла ферма. Ын фрунтя ынтречерий се афлэ мулгэтоаря М. Пысларь. Еа а обцинут ын анул курент де ла фиекаре вакэ фура-жатэ кыте 1.300 килограме де лапте. Ам депэшит ши плануя пе трей триместре де вынзаре а кэрний па стат, ливрынд о кантитате де 370 тоне. Колхозничий прегэтеск о ынтымпинаре дестойникэ семичентенарулуй формэрий Униуний РСС. Ынтречеря сочиалистэ капэтэ пропорций тот май марь, се евиденциязэ ын спечиал лукрэторий дин секторул зоотехник. Ерь ам примит документация техникэ пентру реконструкция фермелор. Аич вор фи креате тоате кондицииле нечесаре пентру о ынгрижире бунэ а анималелор, чея че не ва да посибилитате сэ спорим продукция. И. ЛЕЕВ, прешединтеле колхозулуй «Родина», районул Чэдьш-Лунга. ДЕКЛАРАЦИЯ КОМИТЕТУЛУИ СО ПЕНТРУ АПЭРАРЯ ПЭЧИЙ Комитетул советик пентру апэраря пэчий кондамнэ хотэрыт ноиле акциунь агреснве але СУА ымпотривэ Републичий Демократе Виетнам. Ачесте акциунь, се спуне ынтр’.о деклараиие а комитетулуй, конституе о гравэ ынкэлкаре а нррмелор лрептулуй интернационал ши а принчипиилор унаним рекуноскуте але либертэций де навигацие, ынскрисе ын Конвенцииле де ла Женева дин 1958 ку привире ла дрептул маритим; еле ынсямнэ ынкэлкаря де кэтре Стателе Ункте а проприилор лор ангажаменте де а ынчета бомбардаментеле асупра РДВ, Ескаладаря ын континуаре а рэзбоюлуй агресив эл СУА дин Индокинэ импликэ граве урмэрь пентру кауза пэчий ши креазэ ной педичь ын каля реглементэрий политиче ын ачастэ рейшуне. Акпиуниле агресорилор американь, ынтрепринсе дупэ рефузул делегацией СУ А де а партичипа ла тратативеле. квадрипартите де ла Парис, аратэ кыт се поэте де лимпеде, кэ файмоаса «виетнамизаре» а ешуат. ВЕТИК Ын нумеле обштимий советиче; се спуне ын декларацие: черем сэ ынчетезе актеле де агресие але форцелор армате американе ын Индокина, сэ се пунэ капэт акпиунилор провокатоаре примеждиоасе, ындрептате ымпотрива либертэций комерцулуй ши навигацией интернационале. (ТАСС). I п ■' 111 ■! 1.11.1;:; I! I:! У11! 11111! IIIIП1 [ I! 11И Ш11-1М1Ш Ц11111 И-Ш3.11Ш.14 Ы41Щ-1 ■ Ш Ж 1 ГЖЧ /\ Жк Я [В Б г 1 1 И Ц Ц В 1 -Г 1 1 Ц Щ М-Г д| [I 1 || I 11 ч р Хй. Ж Ж __________ Г Ж[0 й ГШ 4|1 ЖЖ V |У I | || 1)г * 1® Щ |1 || I Ж Ж) 1ж Ж Я/ Ж Л А ФИЕКАРЕ ынтреприндере сынт зечь де майштри, майштри супериорь, кондукэторь де лукрэрь калификаць, каре се афлэ ын фрунтя сектоарелор де продукцие, бригэзилор, скимбурилор. Яр дакэ вом луа ын ансамблу пе републикэ, апой деташаментул ачеста де команданць ай продукцией ва нумэра песте 12 мий де оамень. Мулць динтре ей ау студий супериоаре ши медий техниче, е маре ши нумэрул ачелора, каре ынвацэ ын институте ши техникумурь. Сарчиниле, каре стау ын фаца ачестор оамень, сынт фоарте марь. Ей требуе сэ асигуре зилник ындеплиниря планулуй, де дынший депинде ши атмосфера, микроклиматул дин колектив. Ын системул релациилор офичиале ши неофичиале але администрацией ку мунчиторий пе примул лок стау релацииле дин верижиле примаре — ла сектоаре, ын бригэзь, скимбурь. Майструл есте чел май апроапе де мунчиторь репрезентант ал администрацией. Ши релацииле луй ку субалтерний, калитэциле луй персонале ау де челе май мулте орь о инфлуенцэ хотэрытоаре асупра прочеселор де продукцие. С’а констатат, доар, кэ астфел де факторь, ка буна диспозицие, респектул ши ажуторул речипрок ын лукру, кыт ши индиференца, индиспозиция се рэсфрынг асупра продуктивитэций мунчий, калитэций продукцией. Черчетэриле сочиоложиче ау арэтат, де екземплу, кэ буна диспозицие ридикэ продуктивитатя мунчий ку 1,9 проченте, диспозиция ря о редуче ку 1,2 проченте. Еле ау арэтат, де асеменя, кэ плекаря мунчиторилор де ла ынтреприндере десеорь е каузатэ де неынцележеря ку майструл, де липса унор релаций нормале ку администрация. Адикэ, прин ынсэшь есенца професией сале майструл есте ун едукатор. Ятэ де че импорта мулт, кум есте организат системул де прегэтире а майштрилор ла фиекаре ынтреприндере, ын кадрул районулуй, орашулуй. Ла ной ын републикэ организацииле де партид де ла мулте ынтреприндерь акордэ о деосебитэ атенцие ачестей проблеме. Ла фабрика деталиилор де бетон армат ши де конструкций а локуинцелор дин паноурь марь дин Бэлць, де пилдэ, пентру майштри се цин регулат лекций, лукрязэ о шкоалэ а майштрилор. Организация де партид женерализязэ експериенца лор де мункэ, ну демулт ла о шединцэ а бироулуй а фост дискутатэ кестиуня ку привире ла ридикаря ролулуй майструлуй ын продукцие. Аколо, унде организацииле обштешть, ши ын примул рынд челе де партид, ау перманентэ грижэ де инструиря економикэ, политикэ ши техникэ а ачестор команданць ай продукцией, прекум ши де прегэтиря унуй скимб дестойник пентру дынший,— аколо тотдяуна лукруриле мерг бине. Доар се штие, ын кондицииле де азь але продукцией чя май импортантз проблемэ, каре асигурэ сукчесул, есте инструиря економикэ ши техникэ а мунчиторилор. Яр пентру а обцине резултате кыт май буне ын ачастэ дирекцие майструл ши сингур требуе сэ-шь ымбогэцяскэ мереу куноштинцеле. Бине-й организатэ мунка де инструире а майштрилор ши де прегэтире а кадрелор де резерва пентру ачесте постурь ла фаб- ......... ла узина «Виброприбор» — 32 ш. а. Дин пэкате, ынсэ, ла унеле ынтреприндерь домениул ачеста де рэспундере есте ын делэсаре, ну ажунг кадре калификате ши нимень н’аре грижэ де прегэтиря лор. Л а узина де армэтурэ електрикэ дин Орхей, де екземплу, астэзь ну ажунг дой майштри де скимб ши ун майстру супериор ши ну-й нич о резерва прегэтитэ. Ну с’ау гындит ла прегэтиря кадрелор де резерва нич ла фабрика де унт ши брынзетурь. Администрация ынтреприндерий се аштепта, кэ вор фи ынаинтаць ши вор путя лукра ажуторий де майштри, дар ачештя н’ау фэкут фацэ сарчинилор. Десеорь де ла майштри се чер дэрь де самэ нумай деспре ындеплиниря планурилор ши рар де тот — деспре мунка де едукацие ын колектив, ну се контролязэ ын че мэсурэ контрибуе ей ла креаря уней атмосфере сэнэтоасе де лукру. Уний кондукэторь ле лимитязэ дрептуриле, се аместекэ ын функцииле лор директе. Ликидаря ачестор ши алтор неажунсурь ын прегэтиря ши едукаря кадрелор де команданць ай верижий медий а продукцией ар контрибуи ла перфекционаря методелор де кондучере а сектоарелор, бригэзилор, скимбурилор. Требуе ридикат ши ролул майструлуй ка организатор ал ынтречерий социалисте, ын пропагаря ши рэспындиря експериенцей ынаинтате. Ну требуе скэпатэ дин ведере ши о алтэ сарчинэ ну май пуцян импортантз — акордаря ажуторулуй практик ла организаря мунчий майштрилор, креаря кондициилор нормале де лукру ши одихнэ. Ка сэ-шь поатэ екзерчита ку сукчес функцииле, майструл требуе сэ айбэ ун лок констант, бине аменажат де лукру. О бунэ шкоалэ а експериенцей ынаинтате пентру майштри, де ридикаре а калификацией лор ши нивелулуй идейник ши теоретик о конституе ынтрунириле районале, орэшенешть. Систематик организязэ астфел де ынтрунирь комитетул районал де партид Октомбрие дин Кишинэу, комитетул орэшенеск Бэлць ал ПКМ. Аич се десфэшоарэ пе ларг ынтречеря сочиалистэ пентру титлул де чей май бунь майштри ай районулуй, орашулуй. Диапазонул функциилор майструлуй есте дестул де маре. Ел требуе сэ айбэ грижэ ну нумай де проблемеле продукцией, дар ши сэ едуче оамений ын спиритул атитудиний комунисте фацэ де мункэ, сэ ле дезволте инициатива, сэ-й атрагэ ын активитатя де продукцие ши обштяскэ. Деачея организацииле де партид требуе сэ айбэ грижэ де нивелул лор де дезволтаре, дс ауторитатя лор, сэ ле акорде атенцие перманентэ, сэ резолве оператив проблемеле, каре ый ымпедикэ сэ-шь манифесте дин плин капачитэциле. Ын фелул ачеста нумеросул деташамент де команданць ай продукцией ва фи ла ынэлцимя сарчинилор, ей вор путя контрибуи мулт ла ындеплиниря ку сукчес де кэтре фиекаре колектив а планулуй чинчинал, ла ынтымпинаря дестойникэ а аниверсэрий а 50-я де ла формаря Униуний РСС. рика де галантерие ши текстиле дин Орхей. Кыцьва ань секторул де ымплетире, де пилдэ, ишщдашишв фиинд кондус де тынэра с чиалистэ комуниста Александра Христофорова, ера мереу ын фрунтя ынтречерий. Апой А. Христофорова а фост мутатэ ла секторул де цесут, каре рэмыня ын урмэ. Ши аич еа а обцинут резултате фрумоа-се. Яр ну демулт еа а фост ынаинтатэ ла постул де инжинер-шеф ал фабричий. Астэзь ла ынтреприндере 16 оамень ынвацэ ын техникумурь ши дой ын институте—ачештя конституе резерва майштрилор де мыне. Л а узина де помпе «Г. И. Котовский» дин Кишинэу ачастэ резерва констэ дин 15 оамень, Континуынду-шь кэлэтория прин републикэ, делегация Партидулуй. Социалист Унит дин Жермания, кондусэ де Герхард Грюнеберг, мембру ал Бироулуй Политик, секретар ал КЧ ал ПСУЖ, ын дупэ амяза зилей де 12 май а визитат господэрия де ынвэцэмынт дин районул Криулень а Институтулуй агрикол «М. В. Фрунзе» дин Кишинэу. Ачаста есте о маре базэ пентру мунка практика а студенцилор ши пентру ефектуаря черчетэрилор ши експериенцелор де кэтре диферите катедре ши лаборатоаре але институтулуй. Еа аре апроапе 7.000 хектаре де пэмынт, дин каре песте о мие окупэ плантацииле мултиануале. Господэрия де ынвэцэмынт «Криулень» есте унул динтре принчипалий фурнизорь пентру колхозуриле ши совхозуриле дин републикэ, каре се окупэ де крештеря семинцелор де грыу де тоамнэ де суперелитэ ши де елитэ. Директорул господэрией експериментале ши де ынвэцэмынт И. Я. Белоус а ворбит оаспецилор деспре рэспындиря ларгэ, пе каре ау кэпэтат-о акум ын Молдова ноиле союрь де грыу де селекцие советикэ «Кавказ» ши «Одесская-51». Анул трекут ачесте союрь де грыу ау дат ын медие кыте 50 чентнере де боабе ла хектар. Астфел де роаде стрынг ши мулте господэрий, пе каре господэрия де ынвэцэмынт ле-а асигурат ку семинпе. О конворбире родникэ а авут лок пе масивул йригат, каре а фост дат ын експлоатаре ын анул ачеста. Аич функционязэ ун систем де иригацие аутоматизат ынкис, каре асигурэ ку апэ, дупэ ун програм индикат, 120 хектаре де културь легумиколе. Мембрий делегацией ау афлат, кэ акум се десфэшоарэ лукрэрь де проспекциунь, пентру а се креа ын господэрия де ынвэцэмынт ынкэ ун маеив, унде се ва студия ефичиенца диферителор утилаже де иригацие. Локцииторул прешединтелуй Советулуй Миништрилор ал РСС Молдовенешть Н. М. Зайченко а комуникат оаспецилор, кэ ын републикэ сё ынфэптуеште акум ун план де перспектива ал аутоматйзэрий иригацией. Апаратура де плоае артифичиалэ есте конектатэ ши деконектатэ де диспозитиве аутомате, фапт, каре ынгэдуе де а ынфэптуи иригация фэрэ партичипаря омулуй ын орьче вреМе де зи ши де ноапте. Тов. Герхард Грюнеберг с’а интересат ын кыт тимп се рекуперязэ келтуелиле пентру конструкция унуй систем де иригацие аутоматизат. И с’а рэспунс, кэ ачаста аре лок нумай дупэ трей ань де експлоатаре, пе база адаусулуй симцитор де роадэ, че се капэтэ де пе пэмынтушле иригате. Оаспеций ау вэзут кум функционязэ ноуэ хидранць, пе каре диспозитивул аутомат ле-а пус ын функциуне екзакт пентру о жумэтате де орэ. Дупэ че а експират ачест тимп, ау ынтрат ын функциуне алць ноуэ хидранць. Апречиинд ынсушириле ачестуй систем де иригацие. тов. Грюнеберг а ремаркат. тот одатэ, кэ пентру продучеря хидранцилор се фолосеште, деокамдатэ, о кантитате пря маре де метале нефероасе. Ын кондицииле актуалулуй нивел ал индустрией кимиче, а спус ел, требуе сэ нэзуим де а ынлокуи ла максимум металул ку масе пластиче. Ачаста фаче сэ скадэ костул диспозитивелор ши, тот одатэ, сэ кряскэ ын експлоатаре. Ын економия националэ а републичий ноастре лукрязэ вре-о 20 мий де спечиалишть, каре ау кэпэтат студий ын институтеле де ынвэцэмынт де тип ноу — совхозурь-техникумурь ши совхозурь-школь. Уна дин челе зече институций де ынвэцэмынт, каре прегэтеск спечиалишть де калификаре медие — совхозул-шкоалэ де винификаре ши витикултурэ дин Кишинэу, — а фост визитатэ де мембрий делегацией ПСУЖ. Кандидатул ын штиинце биолойшче И. Г. Фулга, дирекгорул совхозулуй-шкоалэ, а фэкут куноскуте мембрилор делегацией история ачестей институций де ынвэцэмынт, ынтемеяте ку 130 де ань ын урмэ, системул де предаре ши де инструире практика а тинеретулуй. — Апроапе о жумэтате дин пэмынтул, пе каре статул л-а пус ла диспозиция институцией ноастре де ынвэцэмынт, — а спус ел, — о окупэ ливезиле, вииле ши плантацииле де помушоаре. Супрафаца лор се ридикэ ла 1.350 де хектаре. Мунчинд аич, елевий ышь ынсушеск ын практика тоате прочедееле агротехниче де крештере а културилор мултиануале, капэтэ профееий мунчиторешть, прекум ши депрпндериле де кондучере ши де организаре а марий продукций, деприндерь, де каре вор авя невое ын виитор. Оаспеций йсермань с’ау интересат че спечиалитэць капэтэ елевий совхозулуйшкоалэ, кум се ынфэптуеште аранжаря лор ла мункэ. Дин рэспуисул директорулуй ей ау афлат, кэ ачастэ институцие де ынвэцэмынт прегэтеште технолойсь-винификаторь, агрономь - витикулторь, агрономь-организаторь ай продукцией ши меканичь де утилаже дин индустрия виниколэ. Ы'Н фиекаре ан о парте дин абсолвенций, каре капэтэ дипломе ку менциуне, сынт тримишь ын институцииле де ынвэцэмынт супериор, яр чейлалць сынт тримишь ла лукру ын колхозурь, совхозурь ши ла ынтреприндериле виниколе. Тов. Грюнеберг ынтрябэ—■ каре есте греутатя специфика а лукрэрилор практиче ын прочесул йсенерал ал ынвэцэмынтулуй? — Ынвэцэмынтул ын продукцие,—рэспуяде И. Г. Фулга, — окупэ ла ной 35—40 ла сутэ дин тоталул орелор де ынвэцэмынт. Чел май де прец есте фаптул, кэ тинерий ши тинереле, каре се прегэтеск пентру професииле де витикулторь ши винификаторь, лукрязэ суб кондучеря унор майштри де прима класэ. Ла клубул приетенией интернационалисте оаспеций ау скрис урмэтоареле кувинте ын Картя визитаторилор де оноаре: «Сынтем адынк ыншкаць де мунка маре, депу-сэ ын домениул едукэрий (Сфыршитул ын пазй. 3). Делегация лукрэторилор де партид ай ПСУЖ ын ку Драпелул Рошу де Мункэ, дин Кишинэу. совхозул-шкоалэ де винификаре ши витикултурэ, декорат Фото де Е. Драйшнер ши В. Садчиков. (АТЕМ). а фэкут о делегацие а секцией дин Молдова а Асочиацией де приетение советобулгаре. Оаспеций комитетулуй национал ал приетенией булгаро-советиче ау визитат София, Пловдив, ПазарАик, орэшелул балнеар Велин град, Щипка. Ей ау авут ынтылнирь приетенешть ку лукрэторь ай органелор де партид, ку колективе але ынтреприндерилор, институциилор де черчетэрь ши школилор, (Кор. АТЕМ).